آيت الله مکارم شيرازى گردهمايى در مدرسه فيضيه را فاجعه‌اي به تمام معنا توصيف کرد. به گزارش ايلنا، آيت الله مکارم شيرازى در اين بيانيه نوشت: حادثه‌اى که در مدرسه فيضيه کانون حوزه علميه در چند روز پيش رخ داد به تمام معنا يک فاجعه بود.متأسفانه جمعى از طلاب و اساتيد محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوينده‌اى را که هيچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علميۀ شيعه نداشت، دعوت کرده و بدترين اهانت‌ها را به حوزه علميه و مراجع شيعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئيس‌جمهور محترم را تهديد به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب ديگرى داشت.آيا صحيح است در کانون حوزه علميه اين‌گونه سخنان گفته شود؟مسئولان حوزه علميه بايد روشن سازند که اين برنامه زيان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولين محترم سپاه نيز روشن سازند، آيا با اجازه آنها گروهى از سپاهيان در اين برنامه شرکت داشته‌اند.به هر حال، در شرايط حساسى که در آن قرار داريم، تضعيف حوزه علميه و مرجعيت و تهديد رئيس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آيا همه اينها آب به آسياب دشمن ريختن نيست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتيد مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بيان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شيعه را به اين آسانى زير سؤال ببرند.
فرياد از اختلاس‌هاي ميلياردي
عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: فقر، بيکاري، فساد اداري، مالي و اقتصادي، اختلاس‌هاي ميلياردي، گراني، رانت خواري، رشوه خواري، اعتياد، طلاق، آسيب‌هاي اجتماعي، تعطيلي کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، قاچاق کالا و ارز، فاصله طبقاتي مردم را به ستوه آورده و رنج مي‌دهند. به گزارش خانه ملت حسن لطفي افزود: نابساماني‌هاي اخير اقتصادي، سفره کارگران و کشاورزان، فرهنگيان، حقوق بگيران و اقشار ضعيف جامعه را کوچک تر کرده و برعکس سفره ثروتمندان رنگين تر شده که اين شايسته نظام جمهوري اسلامي‌نيست، همچنين شايسته نيست که هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌در چنين شرايطي دستورات غير ضروري را در دستورکار صحن قرار دهد، بلکه شايسته است هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، هيات دولت و نمايندگان ساماندهي وضعيت اقتصادي را در دستورکار قرار داده و از پرداختن به امور غير ضروري پرهيز کنند.
لزوم برخورد با مخلان اقتصادي
نماينده خرم آباد با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير به دليل وضعيت اقتصادي کشور، گفت: با چنين وضع پيش آمده‌اي در حوزه اقتصاد، باورم نيست که عمدي در کار نباشد؛ محال است عده‌اي در اين ميان خيانت نکرده باشند. به گزارش خانه ملت، محمدرضا ملکشاهي راد افزود: اگر نارضايتي مردم ناشي از مسائل گراني، تبعيض، رانت‌خواري، اختلاس، احتکار، التهابات بازار ارز باشد که هست و از قرار معلوم مديريت شده و سازماندهي شده نيز است چراکه تعدادي از دستگيرشدگان از مسئولان بوده‌اند. سخن مردم اين است که دستي در کار است و بايد با آن برخورد شود.نماينده خرم آباد افزود: نمي‌دانم طراحان اين مسئله چه کساني هستند ولي هر که هست نقشه آنها در کنار منافقين و ترامپ يکي است و حداقل پياده نظام و دشمن در جنگ اقتصادي با ملت بزرگ ايران هستند.ملکشاهي راد گفت: مگر مي‌شود کشوري که در سخت‌ترين شرايط تحريمي‌و با هزار و يک مشکل ديگر آن همه شگفتي‌آفرين بود امروز با همان تحريم‌ها در شرايط سخت‌تر قرار گيرد.
روحاني به دنبال افراد توانا
مدير مسئول روزنامه جمهوري اسلامي‌گفت: روحاني مقداري در تنگناي انتخاب افراد قوي‌تر قرار دارد و ممکن است در مجلس شوراي اسلامي‌هم مشکلاتي باشد و با تغييرات همراهي نکنند، اما با وجود اين محدوديت‌ها روحاني دلش مي‌خواهد که چنين کاري را انجام دهد.حجت‌الاسلام مسيح مهاجري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تغييرات ايجاد شده در کابينه و نيز طرح پيشنهاد تغيير وزراي اقتصادي، اظهار کرد: اصل تغيير در شرايط فعلي مطلوب است. اکنون که همتي جايگزين سيف در بانک مرکزي شده شاهد تحولي در روحيه مردم هستيم که خود اين تحول واقعا مفيد است البته که اميدواريم که کارهاي عملي نيز انجام شود که مفيد باشد، اما معتقدم دولت بايد چند نفري را تغيير دهد که هم در روحيه مردم در جامعه تحول ايجاد شود و هم افراد توانايي بياورند که در کابينه حضور داشته باشند.
رهبر انقلاب در پيامي‌به حجاج بيت الله الحرام تشريح کردند؛
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پيامي‌به حجاج بيت الله الحرام، هوشياري مسلمانان درقبال سياست‌هاي شيطاني آمريکا را ضروري دانستند و تاکيد کردند: سياست اصلي آمريکايي‌ها دربرابر اسلام و مسلمين، جنگ ‌افروزي و تلاش خباثت‌آلود آنان، کشتار مسلمانان به دست يکديگر است.
در متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي که حجت الاسلام قاضي‌عسکر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني آن را در صحراي عرفات قرائت کرد آمده است: بسم‌اﷲ‌الرّحمن‌الرّحيم/ و الحمد للّه و الصّلاة علي رسوله المصطفي و آله الاطهار الابرار و صحبه الاخيار. قال اللّه تعالي: وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ يأتوکَ رِجالًا وَ عَلي کُلِّ ضامِرٍ يأتينَ مِن کُـلِّ فَجٍّ عَميقٍ ‍‍× لِيشهَدوا مَن‍ـافِ‍ـعَ لَهُم وَ يذکُرُوا اسمَ اللهِ في اَيامٍ مَعلومات.
اين آهنگ عرشي همچنان دل‌ها را فرامي‌خواند و از فراز قرن‌ها و دوران‌ها، بشريت را به گرد آمدن بر محور توحيد دعوت مي‌کند. همه‌ي آحاد انسان، مخاطب اين فراخوان ابراهيمي‌و مفتخر به آنند؛ اگرچه گوش‌هايي آن را نشنوند و دل‌هايي زير حجاب غفلت و جهالت، از آن محروم بمانند، و اگرچه کساني صلاحيت ورود در اين ضيافت جهاني و هميشگي را در خود فراهم نکنند و يا به هرجهت توفيق آن را نيابند.
اکنون شما از اين موهبت برخوردار گشته و در وادي امن ميهمانسراي الهي قدم نهاده‌ايد. عرفات و مشعر و منيٰ، صفا و مروه و بيت، مسجدالحرام و مسجدالنّبي، جاي‌جاي همه‌ي اين مناسک و مشاعر، هريک قطعه‌اي از زنجيره‌ي معنويت و عروج روحي براي حج‌گزاري است که قدر اين توفيق را دانسته و از آن براي طهارت خود بهره گيرد و براي بقيه‌ي عمر خود توشه بردارد.
نکته‌ي مهمي‌که هر انسان انديشه‌ورز را کنجکاو و حسّاس مي‌کند، تعيين يک ميعادگاه دائمي‌براي همه‌ي مردم و همه‌ي نسل‌ها و در همه‌ي سال‌ها، در يک نقطه‌ي معين و در يک محدوده‌ي زماني واحد است. اين وحدت زمان و مکان، يکي از رازهاي اصلي فريضه‌ي حج است. بي‌شک يکي از برترين مصداق‌ها براي «لِيشهَدوا مَن‍ـافِ‍ـعَ لَهُم» همين ديدار ساليانه‌ي آحاد امّت اسلامي‌در کنار خانه‌ي خدا است. اين، رمز وحدت اسلامي‌و نماد امّت‌سازي اسلام است که بايد در زير سايه‌ي بيت‌اللّه قرار داشته باشد. خانه‌ي خدا متعلّق به همگان است: سَ‍ـواّْءَ العـاکِفُ فيهِ وَ الب‍ـاد.
حج، در اين مکان و در اين محدوده‌ي زماني، هميشه و در همه‌ي سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فراميخواند و اين در نقطه‌ي مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همه‌ي دورانها و بويژه در اين دوران، مسلمانان را به صف‌آرايي در برابر يکديگر تشويق ميکرده‌اند و ميکنند. امروز به رفتار آمريکاي مستکبر و جنايتکار بنگريد. سياست اصلي آن در برابر اسلام و مسلمين، جنگ‌افروزي است. خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست يکديگر است. ظالماني را به جان مظلوماني انداختن، از جناح ظالم پشتيباني کردن، به دست او جناح مظلوم را بي رحمانه سرکوب کردن و آتش اين فتنه‌ هولناک را همواره تيزو تند کردن. مسلمانان بايد هوشيار باشند و اين سياست شيطاني را خنثي کنند. حج زمينه‌ساز اين هوشياري است، و اين است فلسفه برائت از مشرکان و مستکبران در حج.
ياد خدا روح حج است. در همه حال دل‌هاي خود را با اين باران رحمت، زندگي و نشاط بخشيم و توکّل و اعتماد به او را که اصل و سرچشمه‌ي قدرت و شکوه و عدل و زيبايي است، در دل خود ريشه‌دار کنيم. دراين‌صورت بر کيد دشمن پيروز خواهيم شد. حجّاج عزيز! دعا براي امّت اسلامي‌و مظلومان را در سوريه و عراق و فلسطين و افغانستان و يمن و بحرين و ليبي و پاکستان و کشمير و ميانمار و ديگر نقاط فراموش نکنيد و قطع دست آمريکا و ديگر مستکبران و ايادي آنان را از خداوند بخواهيد.
جهانگيري سياستهاي اقتصاد مقاومتي را تشريح کرد؛
معاون اول رييس جمهوري گفت: اکنون که با تحريم‌هاي يک جانبه آمريکا مواجه هستيم بايد به نحوي عمل کنيم که در پرتو سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با افزايش تاب آوري اقتصاد کشور بتوانيم با تحريم‌ها مقابله کنيم. اسحاق جهانگيري در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مهم‌ترين هدف سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي را مقاوم سازي اقتصاد کشور برابر تکانه‌هاي خارجي عنوان کرد و افزود: کاهش بهاي نفت در سال 94 تکانه‌اي بر اقتصاد کشور بود که توانستيم با بهره‌گيري از ظرفيت اقتصاد مقاومتي آن را مديريت کنيم. وي گفت: با تمرکز ويژه‌اي که از طريق اجراي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي بر بخش‌هاي مختلف اقتصاد کشور ايجاد شد، تاب‌آوري اقتصاد افزايش يافت که به عنوان مثال با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس، بخش زيادي از نياز بنزين کشور با اتکا به توان داخلي تامين شده و فرصت از دشمنان براي اعمال فشار بر کشور از طريق تحريم بنزين سلب شده است. جهانگيري با يادآوري اين که بنزين توليد داخل از کيفيت بالايي برخوردار است، خاطرنشان کرد: کيفيت بنزين توليدي مطابق با استاندارد جهاني است و با آلايندگي و مسائل زيست محيطي بنزين پتروشيمي‌که در دوره گذشته توليد مي‌شد، همراه نيست. وي همچنين به دستاوردهاي حاصل شده در زمينه امنيت غذايي اشاره کرد و اظهار داشت: بهبود شاخص‌هاي امنيت غذايي در کشور تا حد زيادي نتيجه اجراي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي در بخش کشاورزي است. معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: البته در برخي ديگر از حوزه‌ها نظير شفافيت به رغم دستاوردهاي مثبت در بخش طراحي سامانه‌ها و دولت الکترونيک که با ثمرات بسيار مثبتي همراه بوده، اما هنوز طرح‌ها و برنامه‌ها به صورت کامل اجرايي نشده و همچنان نيازمند پيگيري‌هايي جدي براي تحقق شفافيت در جهت پيشگيري از فساد و رانت در کشور هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرد؛
سخنگوي وزارت خارجه درباره اينکه خطوط قرمز مطرح شده در بيانات رهبري که فرمودند برخي از خطوط قرمز ما در مذاکرات رعايت نشد گفت: تيم مذاکره‌کننده همواره سعي داشته‌اند رهنمودهاي ايشان را به شدت انجام دهند . به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري درباره شکايت بسياري از افراد از نوع برخورد سفارت‌خانه‌هاي خارجي با متقاضيان دريافت ويزا به ويژه سفارت‌هاي ايتاليا و آلمان گفت: توصيه ما به سفارتخانه‌ها حفظ حرمت شهروندان ايراني و ارائه خدمات کنسولي است. وي درباره آخرين رايزني‌هاي ايران و اروپا و خروج شرکت‌هاي اروپايي از کشور گفت: در باره اروپا، چنين و روسيه در همکاري‌هاي اقتصادي در دوران خروج امريکا از برجام شاهد پيشرفت‌هايي هستيم و گام‌هاي بيشتري برداشته شده است. به دليل تعطيلات ماه اگوست، شايد ما با کندي‌هايي روبه‌رو بوده‌ايم و از سرعت روند کار رضايت کامل را نداريم و مصرانه خواستاريم اين کشور با جديت بيشتر و سرعت بهتر به کارشان ادامه دهند.
سخنگوي وزارت خارجه درباره مذاکرات خزر گفت: کارهاي موفق در ايران گاهي با جنگ رواني و گاهي با رويکردهاي مغرضانه و گاهي با نقدهاي دلسوزانه روبه‌رو مي‌شود. هيچ کشور و گروهي در حين مذاکره، نمي‌تواند اخبار مذاکره را منتشر کند. سعي کرده‌ايم نمايندگان را در جريان امور قرار بدهيم. بازهم توضيح خواهيم داد. نکته قابل توجه اين است که هر پنج کشور، براي امضا، کنوانسيون را در اختيار مجلس قرار دهند. سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر اينکه مرکل درباره مسائل موشکي واقف است گفت: توان موشکي از جمله مسائل غيرقابل مذاکره است زيرا به توان دفاعي کشور بازمي‌گردد. قاسمي‌درباره اقدامات ايران براي خنثي‌سازي «گروه اقدام ايران» توسط ايالات متحده گفت: با توان ايران و درايتي که وجود دارد اين سياست‌ها به نتيجه نمي‌رسد و با شکست مواجه خواهد شد هرچند که مي‌تواند مشکلاتي ايجاد کند ولي مي‌توانيم از اين مرحله عبور کنيم. وي درباره حذف مهر ويزاي ايران براي گردشگران خارجي گفت: منظور معاون رئيس‌جمهور صدور رواديد الکترونيکي است که از ۲۲ بهمن سال گذشته در فرودگاه امام شروع شده که با تلاش همکاران کنسولي ما و ديگر دستگاه‌ها بوده است. براي فرودگاه‌هاي شيراز و مشهد نيز امسال رواديد الکترونيکي صادر مي‌شود و اميدواريم اين روند به ساير فرودگاه‌ها تسري يابد.