تاکيد ظريف بر بي تاثيري تحريم‌ها؛
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه باور دارم بيماري در آمريکا وجود دارد و آن اعتياد به تحريم‌هاست افزود:حتي در زمان دولت اوباما، دولت آمريکا بيشتر بر حفظ تحريم‌هاي رفع نکرده تاکيد داشت تا بر اجراي تعهداتش بر تحريم‌هايي که رفع شده بود.
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه باور دارم بيماري در آمريکا وجود دارد و آن اعتياد به تحريم‌هاست افزود:حتي در زمان دولت اوباما، دولت آمريکا بيشتر بر حفظ تحريم‌هاي رفع نکرده تاکيد داشت تا بر اجراي تعهداتش بر تحريم‌هايي که رفع شده بود.
به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در مصاحبه اختصاصي با سي‌ان‌ان تاکيد کرد: توافق هسته‌اي حتي با خروج دولت ترامپ نيز مي‌تواند حفظ شود.وزير امور خارجه اظهار کرد که آمريکا همچنان نفهميده که تحريم‌ها در تغيير جو سياسي ايران بي‌تاثيرند.
وي بيان کرد : ما احساس مي‌کرديم که آمريکا، حداقل در برابر ايران، دريافته که تحريم‌ها مي‌توانند دشواري‌هاي اقتصادي ايجاد کنند اما نمي‌توانند از طريق آنها به خواسته‌هاي سياسي که مدنظر دارند، دست يابند. من گمان مي‌کردم که آمريکايي‌ها از اين مسئله آگاهند اما در اشتباه بودم.وي با بيان اين‌که «آمريکا براي اقدامات حال حاضرش از همان تفکرات دهه 50 استفاده مي‌کند»، اعلام کرد :‌ گمان مي‌کنم که دولت آمريکا همچنان بر اين باور است که در حال کار با دولتي است که بعد از کودتاي سال 1953 در ايران منصوب کرد. آن‌ها بايد از خواب ناز بيدار شوند. ‌ظريف احتمال مذاکره با آمريکا را رد و بر حفظ توافق هسته‌اي ابراز اميدواري کرد.وي با بيان اين‌که «فشار متحدان اروپايي مي‌تواند ترامپ را به تغيير عقيده وا دارد»، خاطرنشان کرد که آمريکا براي امضاکنندگان اروپايي توافق زورگويي مي‌کند.
وزير امور خارجه گفت: ما در توافق هسته‌اي تجديدنظر نمي‌کنيم. ما از آمريکا مي‌خواهيم که به توافق هسته‌اي عمل کند. امروزه نزديکترين متحدان آمريکا در برابر آن تحريم‌ها ايستاده‌اند. آمريکا ديگران را تحت فشار مي‌گذارد. من به استفاده از واژه "زورگويي" علاقه‌اي ندارم اما آن‌ها دقيقا همين کار را مي‌کنند.
وي در پاسخ به اين که آيا روحاني، رئيس‌جمهور ايران مي‌تواند از ملاقات تک نفره با دونالد ترامپ نفعي ببرد؟ با بيان اين‌که «آن‌ها ابتدا بايد به توافق هسته‌اي پيشين احترام بگذارند» تاکيد کرد: نه در اين زمان که پيشرفت عظيم قبلي‌مان به راحتي دور انداخته شد. ما با توافق قبلي‌مان محک زديم که آيا مي‌توان به آمريکا اعتماد کرد و يا نه.
وي در پاسخ به اين که آيا توافق با مردي که کتاب ((هنر معامله)) را نوشته، ممکن است؟ بيان کرد : به رئيس‌جمهور ترامپ بستگي دارد که آيا مي‌خواهد کاري کند که ما باور کنيم او شريکي قابل اعتماد است يا نه. حال اگر ما با او وقت بگذرانيم و توافق ديگري را امضا کنيم، اين توافق چه مدت ماندگار خواهد ماند؟ تا زمان پايان رياست جمهوري او؟ تا زمان خروج او از محل عقد قرارداد؟ ظريف اعلام کرد که دهه‌ها فشار با اينکه تاثيراتي (منفي) داشته‌ اما مردم ايران را نسبت به فشار مقاوم کرده‌اند. وي افزود : تحريم‌هاي آمريکا هميشه آسيب مي‌زنند. اگرچه اين تحريم‌ها به مردمي‌آسيب مي‌زنند که مي‌خواهند دارو تهيه کنند. به مردمي‌که مي‌خواهند غذا بخرند. آمريکا تکذيب مي‌کند که پولي را هدف قرار داده که صرف سلامتي و کشاورزي مي‌شود و مي‌گويد که قيمت مواد غذايي به علت سومديريت و فساد داخلي افزايش يافته است. وي افزود : مشکلات اقتصادي حال حاضر که باعث افت ارزش پولي و گاهي دوبرابري قيمت ميوه و سبزي نيز شده به خاطر اقدامات پيشگيرانه رخ داده‌اند. اين تغييرات اقتصادي که در ايران شاهد هستيد به اين خاطر رخ داده‌اند که بايد اقداماتي براي آمادگي براي آن روزها اتخاذ مي‌شد. بدين شکل ما براي بدترين اتفاق‌ آماده خواهيم بود. وزير امور خارجه در باره ديپلماسي با غرب اظهار کرد : ما وقت بسياري صرف کرديم. چنين تصميم سياسي براي من، رئيس‌جمهور روحاني و دولت ايران اصلا آسان نبوده است. شايد ساعات‌ها مذاکره با وزير امور خارجه آمريکا براي برخي از وزراي امور خارجه ديگر مايه اعتبار محسوب شود اما قطعا در ايران اينگونه نيست. ديپلمات‌ها براي همين کارها وجود دارند. برخي از وظيفه‌مان اين است که براي مصلحت کشور انتقاد را به جان بخريم اين وظيفه ماست.
بازداشت افشاگر فساد به جای فاسد
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به بازداشت نادر فتوره‌چی مترجم و نویسنده اعتراض کرده و وعده افشای جزییات پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را داد.به گزارش ایلنا محمود صادقی شب گذشته در توییتر خود نوشت : «شاید باز بیتوته‌کنان خرده بگیرند که این وقت شب در توییتر چکار میکنی؟! راستش از خبر بازداشت @Nfatourehchi خواب از سرم پریده؛ دوباره به جای فساد و فاسد، افشاگر فساد را زندان کردند! اگر تا ظهر فردا شکایت از او را پس نگیرند جزئیات پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را منتشر خواهم کرد.
نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه همه رفتارهاي دولت‌ها در جهت غيرشفاف کردن و همچنين بدهکارتر شدن مردم و متخلف تر شدن آن‌ها است، افزود: اتفاقات اخير بازار نشان مي‌دهد بانک مرکزي مي‌خواهد از طريق فروش سکه نقدينگي را مديريت کند اما چون دولت برنامه جامعي ندارد اول يک عده سکه مي‌خرند بعد که يک عده به تله افتادند آن‌ها را متخلف مي‌کنند. به گزارش خانه ملت،‌هادي قوامي‌گفت: نقدينگي سال 57 در حدود 250ميليارد تومان بوده اکنون به يک ميليون و 650 هزار ميليارد تومان رسيده و بيش از 6 هزار و 600 برابر شده است. نماينده اسفراين با بيان اينکه مهم‌ترين دليل رشد نقدينگي کسري بودجه دولت‌ها بوده افزود: راهکار بهبود شرايط در حوزه نقدينگي اين است که نفت از بودجه جاري دولت جدا شود. وي ادامه داد: وقتي نفت به فروش مي‌رسد و توسط بانک مرکزي تبديل به ريال مي‌شود منابع ارزي بانک مرکزي و پايه پولي افزايش مي‌يابد که اين خود به خود منجر به افزايش نقدينگي مي‌شود که آثار ويران گر آن تورم است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه متوسط رشد اقتصادي کشور از سال 57 تاکنون کمتر از 5 درصد بوده تصريح کرد: اين موضوع يعني بايد به طور متوسط حدود 6 درصد نقدينگي رشد مي‌کرد اما متوسط 25 درصد رشد کرده است. قوامي‌با تاکيد بر وقتي بيش از 36 درصد درآمدهاي دولت از نفت تامين مي‌شود مردم وابسته به دولت مي‌شوند، گفت: امروز دولت به دولت توزيعي تبديل شده که با اين رويه نمي‌توان اشتغال ايجاد کرده و به افزايش بهره وري رسيد.
معاون اقتصادي رئيس‌جمهور درباره جلوگيري از رانت‌خواري در برنامه دوم ارزي دولت گفت:‌ ارز مورد نياز گروهي با نرخ رسمي‌تامين مي‌شود که براي آنها شرط گذاشته شده که از مرحله تامين ارز تا مرحله مصرف‌کننده تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ديگر دستگاه‌هاي صاحب اختيار باشند. بقيه کالاها در گروه دوم قرار دارند يعني واردکننده يا توليدکننده ارز مورد نياز خود را در بازار آزاد تامين مي‌کند.
محمد نهاونديان در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين که چه تدابيري انديشيده شده تا در برنامه جديد ارزي دولت راه بر رانت‌‌جويي‌ها بسته شود، گفت: مقابله با سوءاستفاده‌هاي رانت‌آميز يا رفتارهاي رانت‌جويانه در فعالان اقتصادي اين است که ببينند نرخ بر مبناي عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود، در آن صورت ديگر رانتي وجود نخواهد داشت. در مواردي هم بنا به دلايل اجتماعي مي‌خواهيد عرضه کالا به قيمتي ارائه شود که اين قيمت با نرخ واقعي و آزاد فاصله دارد و به همين خاطر، همه اين فرايند از مبدا تا مقصد بايد مورد کنترل و نظارت دقيق قرار بگيرد.
معاون اقتصادي رئيس‌جمهور تاکيد کرد: در طرح جديد ارزي دولت، فرايند نظارت و کنترل از مبدا تا مقصد ديده شده است. نهاونديان درباره قيمت نرخ ارز در بازار آزاد نيز تصريح کرد:‌ قيمت بازار آزاد براساس عرضه و تقاضا شکل مي‌گيرد. پس در مورد دسته دوم نيز اصلا جايي براي فاصله نيست که رفتارهاي رانت‌جويانه شکل بگيرد.