کارشناس بورس گفت:صاحبان نقدينگي بزرگ به روش‌هاي مختلف از جمله از طريق مراکز بزرگ خريد و مال‌ها که از مجوز و پروانه برخوردارند، مي‌توانند آهن و ميلگرد و يا مس و آلومينيوم و فولاد ارزان را از بورس کالا به قيمت ارزان خريداري کنند. به گزارش فارس، عليرضا عسگري ماراني، با اشاره به اختلاف نظرهاي موجود ميان وزارت صنعت و سازمان بورس بر سر تعديل قيمت دستوري محصولات پتروشيمي‌و فلزي در بورس کالا گفت: آنچه که بر سر ميز مذاکره قرار گرفته، حاصل دو تفکر ميان وزارت صنعت و سازمان بورس است .به طوري که وزارت صنعت معتقد است با هدف کمک به اقشار ضعيف طي دستکم طي سه ماه آينده قيمت پايه کالاهاي عرضه شده در بورس کالا بر مبناي ارز 4200 توماني تعيين و سپس به تدريج نرخ ارز موجود در بازار توافقي افزايش يابد. وي افزود: در مقابل اين تفکر، بورسي‌ها عنوان مي‌کنند مبناي نرخ قيمت‌گذاري کالاها در بورس کالا از هم اکنون بر مبناي ارز موجود در بازار توافقي تعيين شود تا با تعادل عرضه و تقاضا به تدريج طي دوره سه ماهه، قيمت‌ها به محدوده‌اي بر مبناي ارز شش هزار توماني کاهش يابد.
سود قيمت گذاري دولتي فولاد
به جيب دلالان رفت
يک کارشناس بازار سرمايه گفت : افزايش دامنه رقابت در بورس کالا از 5 درصد به 10 درصد کافي نيست و شرايط شرکت‌هاي فولادي را با تورم موجود در کشور تطبيق نخواهد داد. کاظم نادر علي در خصوص دستورالعمل اخير قيمت گذاري فولاد به بورس 24 گفت: در دو ماهه اول سال توليد خودرو سازان خوب بود اما از خرداد ماه شاهد کاهش حدود 10 درصدي توليد در بخش خودرو بوديم، همچنين کاهش ساخت و ساز و کاهش بودجه عمراني دولت هم وجود دارد و حدود 15درصد کاهش توليد در صنايع را شاهديم ، حال آن که به رغم افزايش عرضه 20 درصدي در بورس اما صف‌هاي خريد پر حجم در بورس کالا براي خريد را تا پيش از لغو عرضه‌ها به دستور شوراي بورس شاهد بوديم
در پي ادامه تغييرات قيمت دلار صورت گرفت؛
ديروز بازار سهام شاهد رشد قيمت در گروه فلزات اساسي، نفت و کانه‌هاي فلزي بود. کارشناسان معتقدند علت اصلي نوسانات بورس تهران قيمت دلار در بازار آزاد است. به گزارش ايسنا،ديروز بار ديگر از ابتداي باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بازده نقدي و قيمتي با شيب تندي شروع به رشد کرد و در نهايت با ۲۷۱۸ واحد افزايش روبرو شد و به رقم ۱۳۷ هزار و ۷۰۳ واحدي رسيد. در عين حال شاخص کل هم‌وزن با ۲۱۶ واحد رشد به رقم ۱۹ هزار و ۹۰۶ واحدي دست يافت. شاخص آزاد شناور نيز با ۳۳۱۸ واحد رشد به رقم ۱۴۴ هزار و ۴۰۴ واحدي رسيد و شاخص بازار اول و دوم هر يک به ترتيب ۲۷۱۷ و ۲۰۰۲ واحد رشد کردند. فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، معدني و صنعتي گل گهر و صنايع پتروشيمي‌خليج فارس هر يک به ترتيب ۴۲۷، ۲۹۲، ۲۴۷ و ۲۴۷ بيشترين تاثير را روي افزايش شاخص‌هاي بازار داشتند. در طرف مقابل شرکت ارتباطات سيار ايران، فولاد خراسان، مخابرات ايران و نفت سپاهان هر يک به ترتيب با ۸۴، ۴۶، ۴۲ و ۳۰ واحد تاثير کاهنده در روند کاهشي بازار نقش داشتند. يکشنبه نيز شاهد افزايش قيمت سهم‌هاي فلزات اساسي و محصولات شيميايي بوديم.دیروز نيز روند قيمت‌ها در گروه فلزات اساسي افزاينده بود و در سهم فولاد مبارکه اصفهان که جزو تاثيرگذارترين نمادهاي معاملات امروز بود، صف خريد را شاهد بود. همچنين ملي صنايع مس ايران نيز در مقاطعي با صف خريد همراه شد.
از ديگر گروه‌هايي که با افزايش قيمت و صف خريد همراه بودند، مي‌توان به گروه استخراج کانه‌هاي فلزي اشاره کرد که در نوسانات بازار نيز تاثير بسزايي داشتند. در اين گروه معدني و صنعتي گل گهر در ساعاتي از معاملات با صف خريد همراه شد.
ديروز فرآورده‌هاي نفتي، شاهد رشد قيمت سهم‌ها بودند اما تعداد زيادي از خودرويي‌ها با افت قيمت مواجه شدند. در عين حال نفت سپاهان که در کاهش شاخص تاثير بسزايي داشت، امروز با صف فروش همراه شد و ۵ درصد در قيمت آخرين معامله افت را تجربه کرد.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۷۲۷ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱.۹ ميليارد سهم و اوراق مالي بود.
در فرابورس ايران شاخص کل ۱۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۵۵ رسيد. ارزش کل معاملات اين بازار تا رقم ۴۶۴ ميليارد تومان بالا رفت و حجم معاملات به ۷۲۱ ميليون سهم و اوراق مالي دست يافت.