وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در پيامي‌به هفدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسکي تهران - مبارک، نمايش عروسکي را امکان گسترده گفت‌وگو و نقد درباره مفاهيم و پديده‌هاي متعدد و مختلف دانست.به گزارش ايرنا از هفدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسکي تهران - مبارک، سيدعباس صالحي در آستانه برگزاري اين رويداد هنري در پيامي‌نوشت: «نمايش عروسکي سابقه‌اي ديرين در جهان و ايران دارد، ساحتي متمايز، عميق، کهن و فراگير در ارتباط انسان با اشيا است که با جامعه، باورها و آرزوهاي انسان همزاد و درگذر روزگار تغيير و دگرگوني داشته است. عروسک‌هايي که از سال‌ها و قرن‌ها پيش همچنان روايتگر زمانه خود در دنياي امروزند و عروسک‌هايي که متاثر از شرايط اجتماعي و فرهنگي نو متولد شده‌اند. نمايش عروسکي امکان گسترده گفت‌وگو و نقد درباره مفاهيم و پديده‌هاي متعدد و مختلف است. از دبير محترم هفدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسکي تهران- مبارک، هنرمندان ارجمند، همکاران معاونت امور هنري و ستاد جشنواره در برگزاري اين رويداد سپاسگزارم. اميد که تئاتر و هنر ايران روزهاي روشن‌تري را در فرا راه داشته باشد.
تشييع سيدضياءالدين دري
به خانه ابدي
پيکر سيدضياءالدين دري کارگردان سريال «کيف انگليسي» صبح دیروز ۲۹ مرداد به سوي بهشت زهرا(س) تشييع شد.به گزارش خبرنگار مهر، پيکر سيدضياءالدين دري کارگردان سريال‌هاي «کيف انگليسي» و «کلاه پهلوي» صبح ديروز ۲۹ مرداد از خانه سينما شماره ۲ با حضور جمعي از هنرمندان به سوي قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشييع شد.
هنرمندان و سينماگراني همچون حجت الاسلام محمد قمي‌رييس سازمان تبليغات اسلامي، محمدمهدي حيدريان رييس سازمان سينمايي، منوچهر شاهسواري مديرعامل خانه سينما، رضا پورحسين قائم مقام معاون سيماي رسانه ملي، و... در اين مراسم حضور داشتند.
جايزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» فراخوان داد
دبيرخانه‌ جايزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران» فراخوان سيزدهمين دوره‌ي اين جايزه را منتشر کرد.به گزارش خبرگزاري مهر، سيزدهمين دوره‌ي جايزه‌ي کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، همچون دوره‌هاي گذشته، در سه بخش «کتاب سال»، «ويژه» (شاعران بدون کتاب) و «تجليل» (يک عمر فعاليت شعري)، با داوري جمعي از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبيات، برگزار مي‌شود.
دبيرخانه‌ي اين دوره از جايزه‌ي کتاب سال شعر خبرنگاران نيز با دبيري عليرضا بهرامي، از شاعران و ناشراني که در سال ۱۳۹۶ مجموعه شعر منتشر کرده‌اند، دعوت کرده است تا با توجه به اين شرايط، در بخش کتاب سال جايزه شرکت کنند:
کتاب در سال ۱۳۹۶ منتشر و در شناسنامه‌ي آن درج شده باشد.چاپ اول و به زبان فارسي در ايران منتشر شده باشد.برگزيده‌ اشعار يا مجموعه‌ي گروهي نباشد.علاقه‌مندان به شرکت در اين بخش، بايد چهار نسخه از اثر خود را تا تاريخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ به نشاني تهران، صندوق پستي ۱۸۷ - ۱۳۳۵۵، دبيرخانه‌ي جايزه‌ي کتاب سال شعر خبرنگاران، بفرستند.
سالار عقيلي سفير کارآفريني شد
سالار عقيلي از سوي محسن بندپي به عنوان سفير کارآفريني انتخاب شد. به گزارش ايلنا، سالار عقيلي (خواننده آواز اصيل ايراني) در دوازدهمين جشنواره ملي کارآفرينان برتر از جانب محسن بندپي (سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي) به عنوان سفير کارآفريني اين وزارتخانه معرفي شد.دوازدهمين جشنواره ملي کارآفرينان برتر با معرفي اين کارآفرينان در سطح کشور صبح ديروز، دوشنبه 29 مرداد در ساختمان وزارت کشور برگزار شد.
«روياي شب تابستان»
به تئاترشهر مي‌رود
رومانس کمدي موزيکال «روياي شب تابستان» به کارگرداني مريم کاظمي‌از ۱۱ شهريور و پس از جشنواره بين‌المللي نمايش عروسکي تهران مبارک در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي‌رود. به گزارش ايلنا، اين رومانس کمدي موزيکال نوشته ويليام شکسپير با ترجمه مريم کاظمي‌براي اجرا آماده شده و اين روزها آخرين مراحل تمرين خود را سپري مي‌کند.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران تشريح کرد؛
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران تلاش وزير ارشاد براي کاغذ را قابل توجه دانست و با اشاره به نامه وزارت ارشاد براي معرفي واردکنندگان مورد وثوق گفت:‌ اتحاديه به اين قضيه ورود نمي‌کند،‌ تمايل ما همکاري در نظارت بر توزيع است.
محمود آموزگار رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پويا‌ ادامه داد: همان‌طور که در جلسات کاغذ در وزارتخانه تاکيد کرديم،‌ به نظر ما مهم نيست چه کسي واردات کاغذ را انجام مي‌دهد، هر کس آمادگي و توانايي اين کار را دارد،‌ به شرط داشتن صلاحيت‌هاي ابتدايي يعني دانش بازرگاني خارجي داشته باشد،‌ به ضوابط و مقرراتي که تدوين خواهد شد،‌ تن دهد و... مي‌تواند کاغذ وارد کند.
براي واردات کاغذ 80 گرمي‌سقف تعيين شود
آموزگار تصريح کرد: من فکر مي‌کنم همه مي‌توانند کاغذ وارد کنند‌، آن چيزي که اهميت دارد اين است که ضوابطي تدوين شود، در رابطه با نحوه اختصاص ارز،‌ تا بخش قابل توجهي از سهميه ارزي اختصاص يافته به کاغذ صرف واردات کاغذ 80 گرمي‌نشود که سر از تبديل شدن به آ4 در نياورد. مثلاً عمدتاً کاغذ تا سقف 60 گرمي‌را در بر بگيرد. البته اين را نيز بايد در نظر داشت که تنها در يک مورد چاپ 4 رنگ کاغذ 80 گرمي‌مصرف دارد که بايد در اين مورد نيازسنجي و واردات لازم انجام شود.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: نکته بعدي اين است که وقتي کاغذ وارد مي‌شود،‌ وزارت ارشاد هر چه صنف را بيشتر مداخله دهد،‌ شفافيت موضوع بيشتر مي‌شود‌، بايد سيستمي‌را پياده کرد که همه کساني که ذي نفع هستند، پيگيري کنند ببينيد چه کسي ارز گرفته؟ چقدر کاغذ آورده و چگونه توزيع کرده است. کساني هم که کاغذ را گرفته‌اند‌، بايد مشخص شوند،‌ اين موارد اگر دست صنف بيايد اگر صرف داشتن پروانه نشر براي دريافت کاغذ کافي نباشد،‌ مي‌توانيم کمبود کاغذ را ساماندهي کنيم.
پروانه نشر نبايد معيار ارائه کاغذ به ناشران باشد
وي در توضيح مطلب فوق افزود: ما 14 هزار پروانه نشر داريم، اما حداکثر 4 هزار ناشر در سال يک کتاب منتشر مي‌کنند، از اين ميان هم بايد گفت شايد 10 درصد دارندگان پروانه نشر فعال‌اند و نيازمند به کاغذ. اينکه نياز اين‌ها به کاغذ چقدر است؟ سوال مهمي‌است‌، اگرچه در چنين مواردي منبع آمار خانه کتاب است، اما همه به خوبي مي‌دانيم اين آمارها از دقت لازم برخوردار نيست، چرا که بارها پيش آمده ناشري 200 نسخه از يک کتاب را چاپ مي‌کند،‌ اما در شناسنامه کتاب 1000 نسخه درج مي‌شود.
آموزگار با بيان اين مطلب که دخالت صنف و تشکيل کارگروه‌هاي نظارتي مي‌تواند آسيب‌هاي ناشي از سوء استفاده را در موضوع کاغذ به حداقل کاهش دهد‌، گفت:‌ ما درپاسخ به نامه وزارت ارشاد به اتحاديه نامه‌اي تنظيم کرده و توضيح داديم همانطور که نمايندگان اتحاديه ناشران در کارگروه کاغذ درباره اسامي‌واردکنندگان کاغذ نفياً يا اثباتاً نظري ندادند، به صورت رسمي‌هم نظري نخواهيم داد. ما پيش از اين نيز در ساليان گذشته همين روال را در پيش داشتيم ديگر از شرکت تعاوني ناشران به اتحاديه نزديک‌تر نبود‌، بلايي که سر شرکت تعاوني سر همين بحث کاغذ آمد را بسياري به خاطر دارند‌، اگر اتحاديه رسماً به اعضا اعلام مي‌کرد بياييد پول بدهيد که تعاوني کاغذ بياورد‌، بعداً چه پاسخي داشت؟
وي ادامه داد:‌ بنابراين اتحاديه در نظر دارد در جايگاه اصلي خودش باشد،‌ جايگاه اصلي اتحاديه اين است که مجموعه شرايطي را برقرار کند که همکاران نيازمند به کاغذ نيازش را برآورده سازد.
قيمت ابتدايي تعيين شده توسط کارگروه کمتر از قيمت اعلام شده بود
آموزگار در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اينکه چرا کارگروه کاغذي که در وزرات صنعت تشکيل شده و وزارت ارشاد هم به گفته وزير در آن نقش تاييدي دارد‌، مصوباتش چندان ضمانت اجرايي ندارد،‌ براي نمونه چرا هنوز قيمت‌گذاري انجام شده در بازار محقق نشده است؟ گفت: من فکر مي‌کنم،‌ اگر بخواهيم دقيق‌تر صحبت کنيم، بايد بگويم که از مجموعه بحث‌ها و کارشناسي‌هاي اعضاي اين کارگروه که بخش‌هاي ذيربط دولتي بودند،‌ از نمايندگان سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کننده،‌ تعزيرات، بانک مرکزي، وزارت صنعت،‌ گمرک، نماينده انجمن وارد کننده‌ها و... اين رقم‌ها بيرون آمده است،‌ حتي رقمي‌که ابتدا تعيين شد کمتر بود و سپس با ملاحظاتي که برخي ضرر نکنند، از 4600 تومان به 5100 تومان افزايش پيداکرد، فرض بر اين بوده که سود متعارفي هم در نظر گرفته شده است.
تنها واردکنندگان کاغذ بالکي به مصوبه کارگروه کاغذ متعهد هستند
وي با اشاره به برخي از واردکنندگان که به قيمت تعيين شده توسط وزارت ارشاد تن داده‌اند‌، گفت:‌ من فکر مي‌کنم در کاغذ بالکي وضعيت متفاوت است، کساني که کاغذ بالک وارد کردند، متعهد هستند به اينکه به اين قيمت کاغذ را ارئه دهند و مواردي که ما سراغشان فرستاديم، رعايت کردند. ولي در حوزه کاغذ تحرير ما هنوز با مشکل مواجه هستيم‌، در انتشار کتاب‌هاي عمومي‌همه به سمت کاغذ بالکي روي آوردند، اما بازار کاغذ تحرير ملتهب است، من خود به شخصه مدت‌ها بود براي انتشار دو کتاب منتظر بودم کاغذ تحرير به قيمت مناسب برسد‌، اما نرسيد بالاخره با کاغذ بالک چاپ کردم.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تلاش‌هاي وزير ارشاد در موضوع کاغذ گفت: شخص وزير خيلي تلاش کرد،‌ هم در جريان جلوگيري از افزايش تعرفه هم در شامل کردن کاغذ از ارز مبادله‌اي،‌ به هر حال اين کار بسيار دشوار بود،‌ اينکه يک نفر در فضاي اقتصاد زده هيأت دولت امر فرهنگي را پيش ببرد، بسيار سخت است. اينکه بتوان کاغذ را جزو کالاهاي اساسي گنجاند،‌ بسيار دشوار است‌، اما متاسفانه حاصل اين تلاش‌ها به جيب چه کسي رفت؟ کماکان ناشران کاغذ گير نمي‌آورند.
نماينده مردم همدان و فامنين با اشاره به وضعيت زيرساخت‌هاي گردشگري در همدان، گفت: حدود ۲۳ هتل در اين استان ساخته شده و فرودگاه بين المللي هدان نيز آماده است.امير خجسته در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعيت زيرساخت‌هاي گردشگري در همدان و آمادگي اين استان براي رويداد "همدان 2018"، گفت: زيرساخت‌هاي گردشگري پس از 40 سال درحال حاضر در همدان ايجاد شده است؛ فرودگاه بين‌المللي اين استان با تخصيص 60 ميليارد تومان آماده بهره‌برداري است و در اين فرودگاه بزرگترين برج مراقبت کشور نصب شده و مي‌تواند در سطح بين‌المللي به ارائه خدمات بپردازد.خجسته افزود: اتوبان‌ها و آزادراه‌هاي همدان آماده سرويس‌دهي به گردشگران است، خطوط راه آهن به استان همدان رسيده و با وجود تحريم‌ها قابل استفاده است و مي‌توان ادعا کرد تمام زيرساخت‌هاي لازم براي برگزاري رويداد "همدان 2018" و اجلاس وزراي گردشگري کشورهاي آسيايي به ميزباني پايتخت گردشگري کشورهاي آسيايي در استان همدان ايجاد شده است
مدير کل امور حقوقي و املاک سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: مکاتبات‌مان براي برگرداندن سرباز هخامنشي از نيويورک به تهران در حال انجام است، اميدواريم اين اتفاق زودتر رخ دهد.به گزارش ايسنا، دوم مرداد ماه امسال با حکم قاضي دادگاه عالي آمريکا براي تکه‌اي از تخت‌جمشيد که بخشي از کتيبه‌ي"سرباز هخامنشي" است، قرار بازگرداندن آن به کشور مبدأ آن صادر شد. سنگ‌نگاره‌اي که ۸۰ سال قبل از ايران دزيده شد و شش سال پيش هم از موزه هنر مونترال کانادا به سرقت رفت و در نهايت از يک حراجي در آمريکا جان سالم به در برد. تا اين‌که آخرين شانس هم به سرباز هخامنشي رو کرد تا به کشورش برگردانده شود.اما اين که پيگيري‌ها براي بازگشت سرباز هخامنشي تا امروز به کجا رسيده است، ابراهيم شقاقي در اين زمينه توضيح مي‌دهد.او مي‌گويد: براي بازگردادن سرباز هخامنشي تا دیروز مکاتبه کرده‌ايم و قرار است نخست نمايندگان ايران در نيويورک سرباز هخامنشي را تحويل بگيرند و در نهايت آن به ايران تحويل داده شود.