يک طلا و دو برنز ديگر براي کاروان ورزشي ايران؛
نمايندگان ايران رقابت‌هاي خود در روز دوم بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ را پيگيري کردند که در پايان دو مدال برنز و يک مدال طلا براي ايران کسب شد.
نمايندگان ايران رقابت‌هاي خود در روز دوم بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ را پيگيري کردند که در پايان دو مدال برنز و يک مدال طلا براي ايران کسب شد.
به گزارش ايسنا، در دومين روز بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸، نمايندگان ايران در رشته‌هاي تيراندازي، قايقراني، دوچرخه سواري، سپک تاکرا، تکواندو، تنيس، کشتي آزاد، ووشو، قايقراني، شمشيربازي، ژيمناستيک، فوتبال، هندبال، پاراگلايدينگ، کبدي، سوارکاري و واليبال ساحلي رقابت داشتند.
فرزان عاشورزاده و علي پاکدامن دو مدال برنز در تکواندو و شمشيربازي براي ايران گرفتند.
پرويز‌هادي نيز به مدال طلاي کشتي آزاد در وزن ۱۲۵ کيلوگرم دست پيدا کرد.
نتايج نمايندگان ايران در روز دوم به شرح زير است:
قايقراني:
روئينگ تک نفره سبک وزن مردان: محسن شادي راهي شانس مجدد شد.
روئينگ تک نفره سبک وزن زنان: نازنين ملايي به فينال رسيد.
رويينگ، دو نفره سبک وزن مردان: تيم ايران با ترکيب رضا قهرماني و اميرحسين محمدپور راهي شانس مجدد شد.
رويينگ دو نفره سبک وزن بانوان: ايران با ترکيب نازنين رحماني و مريم اميدي پارسا به فينال رسيد.
رويينگ چهار نفره مردان: ايران ترکيب سياوش سعيدي، بهمن نصيري، مسعود محمدي و مجتبي به فينال صعود کرد.
تيراندازي:
تفنگ بادي ۱۰متر زنان: آرمينا صادقيان چهارم و الهه احمدي هفتم شدند.
تفنگ بادي ۱۰متر مردان: امير محمد نکونام هفتم شد و سياوش ذوالفقاريان در مقدماتي دوازدهم شد و به فينال نرسيد. تراپ زنان: شيوا فرح پور و سپيده سيراني رسيدن به فينال بازماندند. تراپ مردان: محمدحسين پرورش نياو علي حافظي به فينال راه نيافتند.
سپک تاکرا:
ايران برابر هند بازي را واگذار کرد.
شمشيربازي:
اسلحه سابر مردان: مجتبي عابديني در يک چهارم نهايي برابر کره جنوبي شکست خورد. علي پاکدامن در نيمه نهايي به نماينده کره جنوبي باخت و مدال برنز گرفت.
تنيس:
انفرادي دختران: غزل پاک باطن در دور دوم برابر عمان باخت و حذف شد.
انفرادي مردان: امير حسين بادي در دور دوم برابر نماينده چين تايپه شکست خورد و حذف شد. شاهين خالدان در دور دوم بازي را به نماينده ژاپن واگذار کرد و حذف شد.
دوبل دختران: تيم ايران با شکست برابر هنک کنگ در دور اول حذف شد.
ووشو:
تالو زنان:‌هانيه رجبي در مجموع امتيازات دو فرم ششم شد. فاطمه حيدري در مجموع امتيازات دو فرم نهم شد. ساندا مردان وزن ۵۶ کيلوگرم: رضا سبحاني با شکست برابر سانداکار اندونزي از دور رقابت‌ها کنار رفت. ساندا مردان وزن 60 کيلوگرم: عرفان آهنگريان با پيروزي برابر حريف يمني راهي مرحله يک‌چهارم‌ نهايي شد.
تکواندو:
وزن ۶۷- کيلوگرم زنان : مليکا ميرحسيني در مرحله چهارم نهايي برابر اردن شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
وزن ۵۳- کيلوگرم زنان: الهه شيدايي در مرحله يک چهارم نهايي برابر قزاقستان شکست خورد. وزن ۵۸- کيلوگرم مردان: فرزان عاشورزاده در مرحله نيمه نهايي مقابل ازبکستان شکست خورد و به مدال برنز رسيد.
پارا گلايدر:
سيد عليرضا عميدي نمين نماينده در جمع پنج نفر برتر دور مقدماتي قرار گرفت. حسين عباسقلي زاده و محمود شيرازي نيا به ترتيب در جمع بيست و سي نفر اول راند اول قرار گرفتند.
کبدي:
تيم ملي کبدي دختران ايران در دومين ديدار از مرحله گروهي مقابل بنگلادش با نتيجه ۴۷ بر ۱۹ به پيروزي رسيد. تيم ملي کبدي مردان ايران در دومين ديدار مرحله گروهي مقابل پاکستان با نتيجه ۳۶ بر۲۰ به برتري رسيد.
دوچرخه سواري:
کوهستان: حسين زنجانيان در ماده دانهيل پنجم شد.
هندبال:
تيم ايران در اولين بازي مرحله اصلي با نتيجه ۲۹ بر۲۳ مقابل بحرين شکست خورد.
کشتي آزاد:
وزن ۱۲۵ کيلوگرم: پرويز‌هادي، کشتي گيران هند، قزاقستان، ازبکستان و چين به مدال طلا دست يافت.
واليبال ساحلي:
تيم‌هاي ملي الف و ب واليبال ساحلي ايران در اولين بازي خود در مرحله گروهي پيروز شدند.
فوتبال:
تيم ملي اميد ايران با حساب ۲ بر صفر مغلوب ميانمار شد اما به دليل تفاضل گل بهتر به عنوان صدرنشين راهي مرحله بعد بازي‌ها شد.
تيم ملي فوتبال ايران مقابل ميانمار شکست خورد
ملي پوشان اميد ايران به دنبال شکست برابر ميانمار براي قرار گرفتن در ده دوم جدول بودند ولي با وجود باخت، صدرنشين گروه F شدند. به گزارش روزنامه تجارت، تيم ملي اميد ايران که در نخستين ديدار از مسابقات آسيايي اندونزي برابر تيم عربستان به تساوي بدون گل رسيد و پس از آن موفق به پيروزي 3 بر صفر مقابل اميدهاي کره شمالي شد، از ساعت 13:30 ديروز در ديدار پاياني گروه F به مصاف تيم ميانمار رفت که زلاتکو کرانچار به دليل مسير هموارتر در مرحله حذفي قصد داشت با دو گل در اين ديدار شکست بخورد تا عربستان صدرنشين شود ولي در ديگر مسابقه همزمان اين گروه هم عربستان با نتيجه 3 بر صفر مقابل کره شمالي شکست خورد تا تيم ايران با وجود باخت 2 بر صفر به ميانمار، به‌عنوان صدرنشين راهي دور دوم شود.
صنعت خودرو ايران با نيم‎قرن تجربه توليد پس از صنعت نفت بزرگترين صنعت کشور محسوب مي‌شود اما جايگاه صنعت خودرو در اقتصاد کشور کمتر براي جامعه تبيين شده است. از اين رو، گفتمان عمومي‌در خصوص اين صنعت، بيشتر حول محور قيمت، کيفيت و تنوع محصولات آن است تا اهميت آن از نظر ميزان اشتغال‌زايي، مديريت منابع ارزي کشور و رشد صنعتي و اقتصادي. اعداد و ارقام، همواره واضح‌تر از هر سخني، اصل هر موضوعي را براي جامعه روشن مي‎کنند. در سال گذشته بخش صنعت و معدن با رشد 5.1 درصدي بالاترين سهم را در رشد اقتصاد ايران داشت و اين رشد بنا بر گزارش بانک مرکزي مديون رشد توليد در شرکت‌هاي خودروسازي بوده است. خودروسازان داخلي در سال 1396 با توليد بيش از 1.5ميليون دستگاه خودرو توانستند تاثيري 12درصدي در رشد شاخص ارزش افزوده بخش صنعت داشته باشند.
صنعتي با 900هزار نيروي شاغل
نزديک به 900هزار نفر در بخش توليد و خدمات مرتبط با صنعت خودرو مشغول به کارهستند. از اين تعداد حدود 120هزار نفر به طور مستقيم در شرکت‌هاي خودروسازي مشغول هستند. مفهوم اين ارقام اين است که خودروسازي در ايران سهم بسيار موثري در اقتصاد کشور دارد. اگرهر نفر نيروي شاغل به طور متوسط پاسخ‌گوي ارتزاق يک خانوار چهارنفره باشد، مي‌توان گفت که اين صنعت با معيشت حدود 3ميليون و 600هزار نفر از مردم ايران يعني نزديک به 5 درصد جمعيت کشور گره خورده است. بايد در نظر داشت که به ازاي توليد هر خودرو در کشور، سه شغل مستقيم ايجاد مي‌شود.
جلوگيري از خروج ارز بابت واردات خودرو
صنعت خودرو اگرچه نتوانسته به لحاظ استانداردهاي کيفي و رقابتي، توليداتي را نظير نمونه‌هاي جهاني توليد کند اما توانسته است نياز داخلي بازار خودرو ايران را به‌تنهايي پاسخ‌گو باشد، به شکلي‌که طي سال‎هاي اخير سهم واردات خودرو البته با حمايت نظام تعرفه تنها 4 تا 6 درصد از بازار داخل بوده است. همان‌طور که اشاره شد در سال گذشته، 1.5 ميليون دستگاه خودرو با با 1.5 ميليارد دلار ارزبري در کشور توليد شد که اگر قرار بود اين ميزان خودرو از خارج به کشور وارد شود، حدود 15هزار ميليارد دلار ارز از کشور خارج مي‌شد. درواقع ميانگين ارزبري توليد هر خودرو داخلي حدود يک‌هزار دلار است، در حالي که براي ورود يک خودرو متعارف خارجي تا پشت ورودي‌هاي گمرک بايد به‌طور متوسط حدود 10هزار دلار هزينه کرد.
صنعت خودرو؛ موتور محرک ديگر صنايع
صنعت خودرو ايران به‌عنوان موتور محرک ديگر صنايع کشور نيز محسوب مي‎شود. چراکه بيش از 40 تا 50 درصد فروش شرکت‎هاي فولادساز و مشابه همين درصد در شرکت‎هاي شيميايي و پتروشيمي، به توليد مواد اوليه فلزي و پليمري صنعت خودرو ايران اختصاص دارد. بيش از ۶۰ صنعت با رونق صنعت خودرو جان مي‌گيرند و با رکود آن از رمق مي‌افتند. اين صنايع به دو دسته بالادستي و پايين‌دستي تقسيم مي‌شوند. بالادستي‌ها صنايعي همچون فولاد، فلزات، معادن، لاستيک، پلاستيک، شيشه و الکترونيک را در بر مي‌گيرند و پايين‌دستي‌ها نيز صنايعي نظير خدمات پس از فروش، بيمه، ليزينگ، حمل‌ونقل، رسانه و تبليغات، مراکز تعميرگاهي و... هستند.
هم‌اکنون بيش از ۴۰درصد توليد فولاد مبارکه اصفهان در صنايع خودروسازي کشور مصرف مي‌شود و ورق‌هاي فولادي که در بدنه خودرو به کار برده مي‌شود، توليد داخل است. بنابراين ميزان تيراژ خودروسازان بر صنعت فولاد تاثير بسياري دارد و به همان اندازه که تعداد توليد خودرو بيشتر باشد، صنعت فولاد نيز روزهاي پررونقي را تجربه خواهد کرد. از سوي ديگر بخش قابل توجهي از اعتبارات بانک‎ها در گردش مالي شرکت‎هاي خودروساز قرار گرفته است که نقش مهمي‌در سودآوري نظام بانکي دارد.
صنعت قطعه و بومي‌سازي فناوري توليد
فعاليت صنعت قطعه‎سازي خودرو در ايران، از اواسط دهه ۴۰ با توليد بدنه خودرو به‌ويژه اتوبوس و شاسي آغاز شد و در اوايل دهه ۵٠ با سرمايه‌گذاري مشترک خودروسازان، توليد موتور و بعضي از قطعات مانند پيستون، دينام، استارت، اگزوز، درخت سيم و رينگ چرخ با اخذ ليسانس، داخل‌سازي شد. از سال ۱۳۷۲ با برنامه‌ريزي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت تعميق ساخت داخل به طور جدي پيگيري شد و طي يک دهه گذشته نيز با تشديد تحريم‌ها در دوره‌هاي مختلف، سرمايه‌گذاري‌ها و کوشش‌هاي قابل توجهي در زمينه توسعه قطعه‌سازي خودرو در ايران انجام شده که علاوه بر افزايش کمي‌توليدات داخل، قابليت‌هاي مطمئني را براي طراحي و ساخت بسياري از قطعات مورد نياز صنعت خودرو در کشور فراهم کرده است. در‌حال‌حاضر به‌طور متوسط ٨٠ درصد قطعات خودروهاي توليدي کشور توسط قطعه‌سازان داخلي توليد مي‌شود. بنا بر آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، طي سال‌هاي اخير با رشد ۲۵ درصدي توليد سالانه خودرو، صنعت قطعه‌سازي نيز در کشور به همان ميزان گسترش يافته است. اکنون نيز با تشديد دوباره تحريم‌ها، قطعه‌سازان در تلاش هستند تا از طريق تعامل با شرکت‎هاي خارجي متمايل به همکاري، متخصصان برتر داخلي و طراحان و مهندسان خارجي، توان فني مهندسي اين صنعت را بومي‎سازي کنند و با تمرکز بر پلتفرم‎هاي داخلي بکوشند تا زنجيره تأمين اين صنعت را هرچه بيش‎تر به داخل کشور بياورند.
صنعت خودرو ايران از نگاه خارجي‌ها
مؤسسه مکنزي اند کامپني که معتبرترين مؤسسه مشاوره مديريت در جهان است، پيش‎بيني کرده تا سال 2035 صنعت خودرو ايران به شرط رساندن بهره‎وري منابع و کيفيت محصولات خود به سطح استانداردهاي جهاني، قادر خواهد بود سهم پايداري معادل 5 تا 15درصد از حجم فروش در کشورهاي منتخب را به دست آورد. اين در حالي است که يکي از مهم‎ترين دغدغه‎هاي آينده خودروسازان بزرگ دنيا کمبود تقاضاست، تا جايي که پيش‎بيني‎ها حاکي از منفي‌شدن رشد تقاضاي خريد خودرو تا سال 2025 در دنيا به‌ويژه در کشورهاي توسعه‎يافته و در حال توسعه است. تمرکز آمريکا بر صنعت خودرو ايران به عنوان يکي از محورهاي اصلي تحريم‌ها خود نشان از اهميت اين صنعت در اقتصاد ايران دارد. طبيعي است که تحريم‎ها جايي را نشانه مي‎روند که بيشترين ضربه را به اقتصاد ايران بزند و آسيب‌هاي جدي به اشتغال، صرفه‌جويي ارزي، رشد صنعتي و توسعه اقتصادي کشور وارد کند. فراموش نکنيم خودروسازي ايران زماني مي‎تواند سهم پيش‌بيني‌شده توسط مؤسسه مکنزي را به‌دست ‌آورد که بتواند با جذب دانش فني و سرمايه خارجي موفق به توليد خودرو در کلاس جهاني شود و يکي از اهداف تحريم‌ها ممانعت از اين موفقيت است. درحال‌حاضر صنعت خودرو ايران سهم 3.5 درصدي از توليد ناخالص داخلي ايران دارد. از اين رو، آمريکا در پي آن است که با اعمال تحريم بر اين صنعت، از ميزان توليد و کيفيت محصولات آن بکاهد تا در نهايت توليد ناخالص داخلي ايران را به کاهش روبه‌رو کند.