مديرکل دفتر حمل کالاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: در 10 سال گذشته ميزان موجودي بار کشور 41 درصد رشد کرد اما افزايش شمار ناوگان ما 102 درصد بود؛ بنابراين بين عرضه و تقاضاي بار حالت نامتعادلي وجود دارد. به گزارش ايرنا، غلامحسين دغاغله بيان کرد: در کشور ما 90 درصد بار در جاده منتقل مي‌شود و پارسال طبق بارنامه‌هاي صادر شده حدود 482 ميليون تن بار در کشور جابجا شد. دغاغله گفت: به طور متوسط روزانه 100 هزار بارنامه در کشور صادر مي‌شود اما با اين حال ناوگان موجود کشور بيشتر از اين ظرفيت است. اين مسوول ادامه داد: 337 هزار دستگاه ناوگان باري کشور داراي کارت هوشمند از اين سازمان است اما آمارها نشان مي‌دهد فقط 290 هزار دستگاه از اين ناوگان به علت پيمايش سهميه سوخت دريافت مي‌کنند. وي اضافه کرد: در 2 سال گذشته نوبت انتظار بار در بنادر کشور به 27 روز رسيد و راننده ماهيانه چهار سرويس بار از بنادر به مقاصد مختلف منتقل مي‌کرد اما اکنون شمار سرويس رانندگان به حدود يک رسيده، در حالي که هزينه رانندگان بسيار بيشتر شده؛ بنابراين بين عرضه و تقاضاي حمل بار در کشور وضعيت نامتعادلي وجود دارد.
کمبود سوخت هواپيما صحت ندارد
عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: توليد سوخت هواپيما در داخل کشور و به صورت ريالي انجام مي‌شود از اين رو اين بهانه مناسبي براي افزايش نرخ بليت نيست. يوناتن بت کليا در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به برخي شايعات مبني بر نبود سوخت براي هواپيما در کشور، گفت: چنين شايعاتي کذب بوده و متاسفانه برخي ايرلاين‌ها با اين بهانه گراني نرخ بليت خود را توجيه مي‌کنند. اين نماينده مجلس با بيان اينکه برخي از هزينه‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي به صورت ريالي و برخي ديگر به صورت ارزي تامين مي‌شود، افزود: خوشبختانه توليد سوخت هواپيما در داخل کشور و به صورت ريالي توليد مي‌شود از اين رو اين بهانه مناسبي براي افزايش نرخ بليت نيست. وي با تاکيد بر اينکه نمي‌توان منکر هزينه‌هاي بالاي شرکت‌هاي هواپيمايي شد، تصريح کرد: هر چند نوسانات ارزي تاثير بسياري بر نرخ بليت هواپيما داشته اما اين نبايد دليلي بر افزايش بي ضابطه نرخ‌ها باشد.
تبليغ براي پيش فروش مسکن
تسهيل شد
معاون مديرکل ارشاد استان تهران از تسهيل امکان تبليغ براي پيش فروش مسکن در رسانه‌ها و بيلبوردهاي شهري با مجوز اين اداره کل خبر داد. به گزارش مهر، مهرشاد کاظمي‌گفت: مجوز رسانه‌هاي شهري را وزارت ارشاد و در سطح استان تهران اداره کل ارشاد استان تهران صادر مي‌کند که در اين رسانه‌ها شرکت‌هايي که مي‌توانند نسبت به پيش‌فروش مسکن تبليغات کنند، مي‌توانند از اداره کل ارشاد استان تهران مجوز تبليغات دريافت کنند. معاون فرهنگي رسانه‌اي مديرکل ارشاد استان تهران ادامه داد: تا پيش از اين ما به شرکت‌هاي متقاضي آگهي پيش فروش مجوز نمي‌داديم اما در حال حاضر با هماهنگي اداره کل راه و شهرسازي استان تهران امکان صدور اين مجوز تسهيل و فراهم شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي از ساخت دو شهر جديد خبر داد
گروه راه و مسکن: قرار است تا در مناسبت هفته دولت عمليات ساخت 50 هزار واحد مسکوني براي اقشار متوسط آغاز شود. اين پروژه آنطور که حبيب‌الله طاهرخاني، معاون وزير راه و شهرسازي خبر داده در قالب مشارکت مدني صورت گيرد. همچنين برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته تا در شهريورماه عمليات ساخت دو شهر جديد صورت بگيرد.
حبيب‌الله طاهرخاني روز گذشته در اولين نشست خبري خود بعد از انتصاب به عنوان مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با اشاره به اينکه سياست ايجاد شهرهاي جديد که 30 سال از استقرار و برپايي آن مي‌گذرد، جذب جمعيت در اين شهرها است، گفت: در حال حاضر 16 شهر جديد در کشور با جمعيتي بالغ بر 7 هزار نفر وجود دارد که رقم مهمي‌از لحاظ شهرسازي به حساب مي‌آيد. وي با تاکيد بر اينکه سياست ايجاد شهرهاي جديد به مرحله بلوغ رسيده است، گفت: رشد جمعيت در شهرهاي جديد 8 برابر جمعيت شهري و 10 برابر رشد جمعيت کل کشور با 13 درصد رشد ساليانه است. بنابراين در 5 سال ‌آينده اين رشد 13 درصدي به طور متوسط از يک رشد 20 درصدي برخوردار خواهد شد و اين رشد نشان مي‌دهد که سياست شهرهاي جديد به سمت جذب جمعيت نزديک‌تر خواهد شد.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد اضافه کرد: براساس سياست‌هاي دولت يازدهم توسعه حمل و نقل و ريل پايه از سياست‌هاي اصلي است، چراکه يکي از دلايل تاخير در توسعه شهرهاي جديد عدم نظام دسترسي شهرهاي مادر با شهرهاي جديد بوده است. طاهرخاني با بيان اينکه شهرهاي جديد ظرفيت سکونت پذيري بيشتري دارند، اما امکان جذب و استقرار جمعيت صورت نگرفته است، گفت: تلاش ما اين است که از لحاظ ساختاري ساختار شرکت عمران بازنگري شود و دفتر توسعه اجتماعي در شهرهاي جديد شکل بگيرد. بنابراين با ايجاد شهرهاي جديد بايد فرهنگ جديدي ايجاد شود و توسعه و ايجاد اشتغال در آن شهرها به طور ويژه‌اي گسترش يابد.
آغاز عمليات توليد و عرضه 50 هزار مسکن
طاهرخاني در مورد برنامه‌ توليد و عرضه مسکن در شهرهاي جديد اين است که از آنجا که قرار است 400 هزار مسکن مهر در آن شهرها ايجاد شود، امسال فرصتي فراهم شده است که اغلب واحدهاي مسکوني تحويل شود، به همين دليل در کنار پروژه مسکن مهر و تحويل اين واحدها پروژه‌اي با ساخت 50 هزار مسکن براي اقشار متوسط جامعه در شهرهاي جديد در قالب شرکت‌هاي مدني با انبوه سازان از هفته دولت با 10 هزار واحد مسکوني آغاز خواهد شد که عمليات اجرايي آن به احتمال زياد از 22 بهمن آغاز خواهد شد. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد افزود: اين پروژه‌ها قرار است در شهرهاي صدرا، بهارستان، فولادشهر و مجلسي در اصفهان، انديشه، پرند، هشتگرد در البرز،‌ گلبهار در خراسان رضوي، اميرکبير و مهاجران در مرکزي و سيراب در بوشهر عملياتي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: روش کار در اين 50 هزار واحد مسکوني که به صورت مشارکت مدني خواهد بود، زمين و پروانه از سوي شرکت عمران در اختيار سازنده قرار خواهد گرفت و به عنوان مثال اگر انبوه سازان هزار واحد مسکوني احداث کنند، 25 درصد اين هزار واحد مسکوني از سوي انبوه سازان تحويل اين شرکت خواهد شد. وي با بيان اينکه براي آغاز ساخت اين واحدهاي مسکوني به زودي فراخوان آن ارائه خواهد شد،‌ گفت:‌اين واحدهاي مسکوني که براي اقشار متوسط جامعه ساخته خواهد شد، تلاش خواهد شد که با بانک مسکن وارد مذاکره شد، تا حتي متقاضيان خانه اولي بدون انتظار يک ساله و تنها در قالب يک ثبت‌نام از اين واحدها استفاده کنند. بنابراين اين يک حرکت رو به جلو براي انبوه سازان خواهد بود، چرا که در اين اقدام ساخت را به عرضه متصل خواهيم کرد. به گفته مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد انبوه سازان مي‌توانند از تسهيلات 18 درصدي ساخت براي اين پروژه‌ها استفاده کنند.
آغاز عمليات ايجاد دو شهر جديد
طاهرخاني همچنين از آغاز عمليات اجرايي دو شهر جديد خبر داد و گفت: دو شهر جديد سيراب در عسلويه با سکونت پذيري 70 هزار نفر براي شاغلان صنعت نفت و گاز و شهر تيس در چابهار با جمعيتي نهايي 150 هزار نفر از هفته دولت آغاز خواهد شد. وي همچنين گفت: سه شهر جديد ديگر با نام مکران در جاسک، کوشک در پارسيان و تابناک در منطقه لارستان شروع خواهد شد که اقدامات و کارهاي طراحي آن آغاز خواهد شد. به گفته مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در بخش قطارهاي برقي نيز شهر گلشهر، هشتگرد نيز در سال 97 افتتاح خواهد شد.
به گفته طاهرخاني قطار برقي بهارستان- اصفهان، گل‌بهار - مشهد پيشرفت خوبي داشته و تهران- پرند نيز فعاليت‌هاي خوبي براي افتتاح آنها صورت گرفته است. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در مورد اينکه گفته مي‌شود در قالب مصوبه جديد هيأت دولت براي 63 ميليارد تومان وزارت راه و شهرسازي اين مبلغ را به عنوان يارانه در نظر گرفت، گفت:‌ متولي يارانه مسکن مهر معاونت مسکن راه و شهرسازي است، بنابراين قطعا اين يارانه صرف مسائل و مشکلات مسکن مهر خواهد شد. طاهرخاني افزود: تعداد زيادي شهر و شهرهاي جديد داريم که احتمالا از اين مبلغ يارانه مسکن مهر به آنها نيز تعلق خواهد گرفت، پس ما نيز تلاش مي‌کنيم، در جلسات ببينيم چه ميزان از اين مبلغ سهم شهرهاي جديد خواهد شود.