زنگنه در پاسخ به نمایندگان مجلس تشریح کرد؛
وزير نفت با بيان اينکه عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداقل ۳۰ سال است ما پالايشگاههايي در کشور داريم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند گفت: منابع کافي براي نوسازي و بازسازي آنها وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، بيژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال عليرضا محجوب نماينده تهران درباره علت آتشسوزيهاي مکرر در پالايشگاهها در جلسه مجلس شوراي اسلاميضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت خصوصا در پالايشگاه تهران، گفت: در صنعت نفت ما با مواد سميسروکار داريم که استنشاق آنها ميتواند منجر به مرگ شود يا در مواردي کار با مواد در فشار بالا انجام ميشود. ما نزديک۶۰۰۰ جايگاه سوخت مايع و سي ان جي داريم و روزانه ميليونها نفر براي دريافت خدمات به آن مراجعه ميکنند. همچنين ۲۷ ميليون مشترک گاز داريم و مردم مرتب از گاز طبيعي استفاده ميکنند. علاوه بر اين ۶۰ واحد پتروشيميبالادستي و۱۰ پالايشگاه عظيم داريم و روزانه ۹۰ ميليون ليتر بنزين و ۸۰ ميليون ليتر گازوئيل مصرف ميشود. اين کار بزرگي است که در سطح خوب ايمني انجام ميشود.
وي ادامه داد: ادغام کار در وزارت تعاون که طيف وسيعي از فعاليتهاي متنوع اقتصادي به آن داده شده باعث شده توجه به ايمني کار کم شود. مسئول قانوني حفاظت کار، وزارت کار است و تمام کارخانههاي متعلق به وزارت نفت هم بايد از سوي وزارت کار نظارت شود. البته وزارت نفت بايد از منظر مالکيت نظارت کند، اما خصوصيسازيهاي بدون حساب و کتاب مشکلات زيادي را براي ما ايجاد کرده است.
وزير نفت با بيان اينکه در هنگام خصوصيسازي سازوکار لازم براي نظارت پيشبيني نشده، اظهار کرد: بعضا افرادي در شرکتهاي پالايشي مسئوليت ميگيرند که تخصص کافي ندارند و يا تعميرات پالايشگاه و پتروشيميرا به تاخير مياندازند و اينها باعث ايجاد خطر ميشود. ابزار ما هم خوراک پالايشگاه است که اگر آن را قطع کنيم خودمان متضرر ميشويم، بنابراين قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.زنگنه با بيان اينکه پالايشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: من اخيرا به وزير اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنيد. پالايشگاه تهران ۵۶ سال عمر کرده و واحدهايي است که ۸۰ تا ۹۰ سال عمر کردند در حالي که عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداکثر ۳۰ سال است. بسياري از پالايشگاهها مستهلک شدهاند و در تاسيسات جنوب هم ۱۰ مورد سوراخ شدن لوله داريم که منابعي براي بازسازي و نوسازي آن وجود دارد.
وي عدم ايفاي نقش موثر بيمهها را از جمله مشکلات دراين حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: در همه دنيا ايمني را از طريق بيمه اعمال ميکنند، اما بيمههاي ما بر رفتار شرکتها نظارت ندارند. يکي از مشکلات ديگر اين است در زمان بروز حادثه ما فرمانده ميدان نداريم. البته بعد از آتشسوزي بوعلي سينا تصميم گرفتيم آموزشهايي در اين زمينه بدهيم. همچنين در سال ۱۳۹۳ شوراي عالي اچ اس اي در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقتنامهاي امضاء کرديم. همچنين ما بعد از هر حادثه بررسيهايي داريم، با متخلفان برخورد ميکنيم و من شخصا ساعتها وقت ميگذارم و دستورالعملهاي لازم را ابلاغ ميکنم.زنگنه با بيان اينکه وقوع آتشسوزيهاي مهم در صنعت نفت، تکرار پذيري آن و ضريب شدت حوادث در سالهاي گذشته کاهش يافته، اظهار کرد: تلاش ما اين است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانيم همچنان اين حوادث را کاهش دهيم.