دولت ترکمنستان اعلام کرد که به پيشنهاد شرکت ملي گاز ايران، رسما حل مناقشه گازي با اين کشور را تسليم دادگاه داوري بين المللي کرده است. خبرگزاري ترند آذربايجان: با توجه به اينکه نمايندگان دولت ترکمنستان بعد از چندين مرحله مذاکره با نمايندگان ايراني نتوانستند موضوع بدهي قيمت گاز فروخته شده به تهران را حل و فصل کنند، عشق آباد تصميم گرفت به پيشنهاد ايران اين موضوع را به دادگاه داوري بين المللي ارجاع دهد تا آن مرجع قضايي بتواند يک راه حل عيني و قابل قبول براي حل اين بحران پيدا کند. براساس اين گزارش، رئيس جمهوري ترکمنستان بعد از استماع گزارش نمايندگان شرکت ترکمن گاز براي عدم موفقت مذاکرات دوجانبه حل اختلاف، از پيشنهاد شرکت ملي گاز ايران براي ارجاع اين پرونده به داوري بين المللي استقبال کرد و دستور داد اسناد مثبته براي اثبات حق عشق آباد در اختيار آن دادگاه قرار گيرد.
ايران به سبب قطع يک طرفه گاز ترکمنستان به ايران به سبب بحران سرما و يخبندان سال 1395 و تا حدودي نيز به دليل تحريم‌هاي اقتصادي از پرداخت 1،8 ميليارد دلار به عشق آباد خودداري کرد.
ثبت نام از متقاضيان صادرات برق تجديدپذير توسط ساتبا
فرايند ثبت نام از متقاضيان احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير و پاک، با هدف صادرات برق به خارج از کشور آغاز شد.به گزارش پاون، پيرو ابلاغ مصوبه تعيين شرايط صادرات برق تجديدپذير و پاک غيردولتي به خارج کشور توسط وزارت نيرو، سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) فرايند ثبت نام از متقاضيان احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير و پاک را با هدف صادرات برق به خارج از کشور آغاز کرد.بر اين اساس، متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به وب سايت ساتبا به آدرس الکترونيکي www.satba.gov.ir در بخش "صادرات برق" مندرج در صفحه اصلي وب سايت فوق، اطلاعات لازم را کسب نمايند.
نرخ خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي برق‌آبي کوچک ابلاغ شد
نرخ خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي برق آبي کوچک به ظرفيت ۱۰ مگاوات و کمتر ابلاغ شد.به گزارش وزارت نيرو، نرخ‌هاي پايه خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي برق آبي توسط وزير نيرو ابلاغ شد که اين نرخ‌ها در راستاي توسعه هر چه گسترده‌تر استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و حضور حداکثري سرمايه‌گذاران غيردولتي تصويب و اعلام شده است.بر اساس اين مصوبه، برق توليدي از نيروگاه‌هاي برق آبي بر روي رودخانه‌ها به قيمت ۳۸۰۰ ريال بر کيلووات ساعت و برق توليدي بر روي خطوط انتقال آب و فاضلاب و تاسيسات جانبي سدها ۳۲۵۰ ريال برکيلووات ساعت خريداري خواهد شد.گفتني است که ساير بندهاي مصوبه قبل، در خصوص خريد تضميني برق همچنان جاري است و مسئوليت صدور پروانه احداث متقاضيان، عقد قرارداد خريد تضميني برق و پرداخت تعهدات ناشي از توليد برق تجديدپذير و پاک با سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق است.
زنگنه در پاسخ به نمایندگان مجلس تشریح کرد؛
وزير نفت با بيان اين‌که عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداقل ۳۰ سال است ما پالايشگاه‌هايي در کشور داريم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند گفت: منابع کافي براي نوسازي و بازسازي آنها وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، بيژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال عليرضا محجوب نماينده تهران درباره علت آتش‌سوزي‌هاي مکرر در پالايشگاه‌ها در جلسه مجلس شوراي اسلامي‌ضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت خصوصا در پالايشگاه تهران، گفت: در صنعت نفت ما با مواد سمي‌سروکار داريم که استنشاق آنها مي‌تواند منجر به مرگ شود يا در مواردي کار با مواد در فشار بالا انجام مي‌شود. ما نزديک۶۰۰۰ جايگاه سوخت مايع و سي ان جي داريم و روزانه ميليون‌ها نفر براي دريافت خدمات به آن مراجعه مي‌کنند. همچنين ۲۷ ميليون مشترک گاز داريم و مردم مرتب از گاز طبيعي استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين ۶۰ واحد پتروشيمي‌بالادستي و۱۰ پالايشگاه عظيم داريم و روزانه ۹۰ ميليون ليتر بنزين و ۸۰ ميليون ليتر گازوئيل مصرف مي‌شود. اين کار بزرگي است که در سطح خوب ايمني انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: ادغام کار در وزارت تعاون که طيف وسيعي از فعاليت‌هاي متنوع اقتصادي به آن داده شده باعث شده توجه به ايمني کار کم شود. مسئول قانوني حفاظت کار، وزارت کار است و تمام کارخانه‌هاي متعلق به وزارت نفت هم بايد از سوي وزارت کار نظارت شود. البته وزارت نفت بايد از منظر مالکيت نظارت کند، اما خصوصي‌سازي‌هاي بدون حساب و کتاب مشکلات زيادي را براي ما ايجاد کرده است.
وزير نفت با بيان اين‌که در هنگام خصوصي‌سازي سازوکار لازم براي نظارت پيش‌بيني نشده، اظهار کرد: بعضا افرادي در شرکت‌هاي پالايشي مسئوليت مي‌گيرند که تخصص کافي ندارند و يا تعميرات پالايشگاه و پتروشيمي‌را به تاخير مي‌اندازند و اينها باعث ايجاد خطر مي‌شود. ابزار ما هم خوراک پالايشگاه است که اگر آن را قطع کنيم خودمان متضرر مي‌شويم، بنابراين قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.زنگنه با بيان اين‌که پالايشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: من اخيرا به وزير اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنيد. پالايشگاه تهران ۵۶ سال عمر کرده و واحدهايي است که ۸۰ تا ۹۰ سال عمر کردند در حالي که عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداکثر ۳۰ سال است. بسياري از پالايشگاه‌ها مستهلک شده‌اند و در تاسيسات جنوب هم ۱۰ مورد سوراخ شدن لوله داريم که منابعي براي بازسازي و نوسازي آن وجود دارد.
وي عدم ايفاي نقش موثر بيمه‌ها را از جمله مشکلات دراين حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: در همه دنيا ايمني را از طريق بيمه اعمال مي‌کنند، اما بيمه‌هاي ما بر رفتار شرکت‌ها نظارت ندارند. يکي از مشکلات ديگر اين است در زمان بروز حادثه ما فرمانده ميدان نداريم. البته بعد از آتش‌سوزي بوعلي سينا تصميم گرفتيم آموزش‌هايي در اين زمينه بدهيم. همچنين در سال ۱۳۹۳ شوراي عالي اچ اس اي در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقت‌نامه‌اي امضاء کرديم. همچنين ما بعد از هر حادثه بررسي‌هايي داريم، با متخلفان برخورد مي‌کنيم و من شخصا ساعت‌ها وقت مي‌گذارم و دستورالعمل‌هاي لازم را ابلاغ مي‌کنم.زنگنه با بيان اين‌که وقوع آتش‌سوزي‌هاي مهم در صنعت نفت، تکرار پذيري آن و ضريب شدت حوادث در سال‌هاي گذشته کاهش يافته، اظهار کرد: تلاش ما اين است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانيم همچنان اين حوادث را کاهش دهيم.
تکميل پروژه احداث بيش از هزار کيلومتر خط لوله انتقال گاز و اتصال آن به شبکه خطوط انتقال گاز از مهم‌ترين اهداف شرکت مهندسي و توسعه گاز تا پايان سال ۹۷ است.
به گزارش وزارت نفت، محسن مظلوم فارسي‌باف، مدير برنامه‌ريزي و کنترل پروژه شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران، اين شرکت را متولي اصلي احداث و اجراي طرح‌هاي صنعت گاز کشور دانست و گفت: با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه اين صنعت تلاش مي‌کنيم تا افزون بر ايجاد امکان استفاده از انرژي پاک و ارزان براي مصرف‌کنندگان و ذي‌نفعان، سهمي‌در حفظ محيط زيست و ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم در کشور نيز داشته باشيم.وي افزود: در مسير اجرا توانسته‌ايم بيشتر چالش‌ها را پشت سر گذاريم و به تعهدهاي خود عمل کنيم، البته با توجه به روندي که از ابتداي سال تاکنون پيموده‌ايم دستيابي به اهداف خود را دست يافتني مي‌دانيم.مدير برنامه‌ريزي و کنترل پروژه شرکت مهندسي و توسعه گاز، برقراري انضباط مالي، تأمين کالا از موجودي‌هاي پيشين پروژه‌ها، تسهيل فرآيندها، پيگيري‌هاي جدي مجريان و ستاد، رويکردهاي جديد در حوزه اجرا و کنترل پروژه‌ها، حمايت از سازندگان داخلي و تمرکز بر پروژه‌هايي که اولويت بيشتري دارند را از عوامل مهم دستيابي به اهداف مهم شرکت ملي گاز دانست و تصريح کرد: شرکت مهندسي و توسعه گاز تاکنون در بحث رهبري سازماني بسيار موفق عمل کرده و توانسته حس تعلق را در لايه‌هاي گوناگون سيستم برانگيزد و کارکنان را به مشارکت در برنامه‌هاي سازمان تشويق کند.
 معاون وزير نفت با اشاره به ظرفيت ايران براي جذب سرمايه گذار گفت: به نظر من ايران ظرفيت بسيار بالايي براي سرمايه گذاري دارد و از مزيت خوبي برخوردار است.
رضا نوروززاده معاون وزير نفت در گفت‌وگو با ايسنا درمورد ادامه حضور شرکت‌ها و سرمايه گذاران خارجي در صنعت پتروشيمي‌ايران گفت: اين موضوع را بايد از ترامپ سوال کرد زيرا شرکت‌هايي که تصميم به حضور در صنعت پتروشيمي‌ايران را دارند بايد از آن سو تعيين تکليف شوند. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌درمورد مذاکرات شرکت‌هاي خارجي براي توسعه طرح‌هاي پتروشيمي‌ايران نيز توضيح داد: اميدواريم مذاکراتي که بين صنعت پتروشيمي‌و کشورها و شرکت‌هاي خارجي انجام مي‌شود به نتيجه برسد.
نوروززاده درمورد آمادگي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌براي مقابله با تحريم‌ها اظهار کرد: صنعت پتروشيمي‌ايران آمادگي مقابله با تحريم‌ها را دارد. مگر اين شرايط را قبلا پشت سر نگذاشتيم؟ مجدد مي‌توانيم همه برنامه‌ها را ادامه دهيم و توان مديريت شرايط تحريم را داريم. بر اساس اين گزارش، ايران در دوران پسابرجام مذاکرات خود را با شرکت‌هاي معتبر دنيا آغاز کرد و مجددا فعاليت صنايع پتروشيمي‌در بازارهاي صادراتي اروپا و همچنين آمريکاي جنوبي آغاز شد. به طوريکه بسياري از شرکت‌هاي معتبر خارجي که قبلا در صنعت پتروشيمي‌ايران حضور نداشتند، اعلام تمايل کردند.
یاداشت
حسن بهرام نيا
رييس کميته نفت مجلس


با توجه به احتمال کاهش صادرات نفت ايران از چند ماه آينده با اعمال تحريم‌هاي نفتي آمريکا، يکي از مسائلي که هميشه بر روي آن تاکيد شده جلوگيري از خام فروشي نفت است که اگر بتوان براي جلوگيري از خام فروشي با برنامه‌ريزي در سطح کشور ظرفيت سازي کرد مي‌توان راه‌هاي عدم صادرات نفت خام را که سبب ارزآوري مي‌شود را از طريق ظرفيت‌هاي ايجاد شده جبران کرد.از مصاديق جلوگيري از خام فروشي نفت احداث پالايشگاه است اکنون برخي کشورهاي همسايه همانند عربستان حدود 11 ميليون نفت صادر مي‌کنند، بنابراين با برخي کشورهاي ديگر قرارداد منعقد کرده سهام دار شده و نفت را به پالايشگاه‌ها ارسال مي‌کنند. سهام دار شدن در پالايشگاه‌هاي داخلي و خارجي علاوه بر ايجاد ارزش افزوده کمبود درآمدي را که از طريق کاهش صادرات نفت خام ايجاد مي‌شود را مي‌تواند جبران کند، بنابراين ايران اگر در داخل کشور اين اقدام را انجام دهد مي‌تواند مقداري از درآمدهايي که از طريق کاهش صادرات نفت افت مي‌کند را جبران کند. از آنجا که يکي از تاکيدات دائمي‌مقام معظم رهبري جلوگيري از خام فروشي نفت است، بايد تلاش کرد مصرف داخلي براي صنعت نفت کشور ايجاد کرد و خريد و فروش نفت را در بورس قرار داد تا تمام مردم به صورت رقابتي توانايي خريداري نفت را داشته باشند و صفر تا صد خريد تا تبديل به ارزش افزوده و يا صادرات با خودشان باشد.