افتتاح سه طرح پتروشيمي‌در عسلويه
سه طرح پتروشيمي‌روز سه شنبه درعسلويه افتتاح مي‌شود.به گزارش ايسنا، در مراسم سه طرح مذکور که عبارت اند از پتروشيمي‌هاي مرجان، فاز سوم پرديس و نيروگاه پتروشيمي‌دماوند مقامات عالي وزارت نفت نيز حضور دارند. وزير نفت چندي پيش اعلام کرد توليد پتروشيمي‌پرديس از چند ماه پيش آغاز شده است. زنگنه همچنين از به بهره برداري رسيدن پتروشيمي‌مرجان در سال جاري خبر داده بود.فاز سوم اوره و امونياک پتروشيمي‌پرديس از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و پيش بيني شده بود در سال ۱۳۹۶ به بهره برداري برسد. ظرفيت اسمي‌آمونياک ۶۸۰ هزار تن در سال و ظرفيت اسمي‌طرح اوره ۱۰۷۵ تن در سال است.زمان آغاز پروژه متانول مرجان نيز سال ۱۳۹۰ بوده و پيش بيني شده بود در سال ۱۳۹۷ به بهره برداري برسد.





عراق صادرات نفت خود را افزايش داد
وزارت نفت عراق از افزايش صادرات نفت اين کشور و درآمدهاي ناشي از آن در ماه گذشته ميلادي خبر داد.به گزارش ايرنا، سخنگوي وزارت نفت عراق اعلام کرد: بر اساس آمار اعلامي‌شرکت فروش نفت عراق 'سومو' حجم صادرات نفت خام در ماه اوت گذشته به بيش از 111 ميليون و 61 هزار بشکه رسيد.عاصم جهاد گفت که اين ميزان صادرات نفت همچنين بيش از هفت ميليارد و 729 ميليون دلار براي عراق درآمدزايي داشته است.به گفته وي، متوسط روزانه صادرات نفت عراق طي اين مدت به روزانه سه ميليون و 583 هزار بشکه و قيمت آن در هر بشکه نيز بطور متوسط 69 دلار و 593 دلار بوده است.





همکاري ايران و المان در حوزه انرژي
ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري ميزبان هياتي از کشور آلمان شد تا توسعه همکاري‌ها در حوزه انرژي و محيط زيست بين دو کشور شکل گيرد و در اين زمينه کارگروهي براي مديريت پروژه‌هاي مشترک به‌زودي تشکيل مي‌شود.به گزارش ايسنا، کامبيز مهدي‌زاده فرساد، دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي‌در جلسه‌اي که با هيات آلماني برگزار شد، ابراز اميدواري کرد خروجي اين جلسه بتواند سرفصلي تازه براي توسعه همکاري‌هاي مشترک بين ايران و آلمان باشد.وي ادامه داد: ايران به تمام تعهدات خود در معاهده پاريس پايبند بوده است و ستاد نيز در نظر دارد کارگروهي با مشارکت نهادهاي همکار براي تسهيل همکاري‌هاي بين‌المللي در اين حوزه ايجاد کند تا به زودي شاهد تسريع فعاليت‌ها در اين زمينه باشيم.
عمر50 درصد شبکه برق منطقه‌اي تهران بالاي 20سال است
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي تهران گفت: 50 درصد از شبکه و تاسيسات محدوده اين شرکت که شامل استان‌هاي تهران، البرز و قم مي‌شود، بيش از 20 سال عمر آن سپري شده است.به گزارش ايرنا، غلامرضا خوش خلق اضافه کرد: 20 درصد تجهيزات شبکه توليد و انتقال و 25 درصد از مشترکان صنعت برق کشور در منطقه تحت پوشش برق منطقه تهران قرار گرفته است.وي اضافه کرد: بالا بودن عمر اين تجهيزات، آسيب پذيري شبکه را بالا مي‌برد و پايداري شبکه را به خطر مي‌اندازد و به منظور برطرف کردن اين مشکل، طرح بهينه سازي شبکه در دستور کار قرار گرفته است.مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي تهران درباره تامين برق مسکن مهر نيز گفت: پست‌هاي اصلي که به عهده شرکت برق منطقه‌اي است اجرا شده و شرکت توزيع نيز پست‌هاي فشار متوسط و ضعيف را اجرا کردند و هيچ عقب ماندگي از طرف وزارت نيرو در زمينه تامين برق مسکن مهر وجود ندارد.
157 ليتر ميانگين مصرف سرانه خانگي
آب شرب در کشور
مدير کل دفتر مديريت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب گفت: در کشورهاي اروپايي ميانگين سرانه مصرف حدود 130 ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز است و در ايران ميانگين سرانه خانگي 157 ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز است.علي سيدزاده به خبرگزاري صداوسيما، گفت: مديريت آب در حوزه توليد ، عرضه و تقاضا است ودر زمينه مديريت تقاضا کليه اقداماتي که باعث مصرف بهينه خواهد شد را بايد بهينه کنيم.مدير کل دفتر مديريت مصرف و کاهش آب افزود : بيشترين مصرف آب از لحاظ کل منابع آبي کشور در بخش کشاورزي است بدين گونه که 92 درصدمصرف اب دربخش کشاورزي، 6 درصد در بخش خانگي 2و درصد در بخش صنعت استفاده مي‌شود .وي افزود: بخشي از منابع ابي به دليل نبودن سيستم‌هاي مکانيزه آب به هدر مي‌رود مکانيزه شدن سيستم آبياري در کاهش مصرف آب تأثيرگذار است .
برنامه «۰۹۸» به کمک خاموشي مي‌آيد
سخنگوي صنعت برق کشور از تدوين برنامه ۰۹۸ براي گذر از خاموشي سال آينده خبر داد و گفت: با تدابير در نظر گرفته شده با اجراي درست اين برنامه مي‌توان ۸۰۰۰ مگاوات را به ظرفيت فعلي شبکه برق کشور اضافه کرد.محمودرضا حقي فام در خصوص جزئيات برنامه ۰۹۸ اظهار کرد: در بخش توليد، انتقال، توزيع و مديريت مصرف برنامه‌ريزي‌هاي متعددي صورت گرفته تا پيک سال ۹۸ بدون خاموشي سپري شود. لذا برنامه‌هاي عملياتي و زمان‌بندي آنها به طور کامل مشخص شده و در حال حاضر تنها منتظر اخذ مجوز از هيات دولت و شوراي اقتصاد هستيم.وي ادامه داد: بر اساس مجوزهايي که اخذ مي‌شود مي‌توانيم برنامه‌ها را به ترتيب عملياتي کنيم اما اين مسئله به اين معنا نيست که اکنون هيچ اقدامي‌آغاز نشده و بايد گفت که در حال حاضر نيز استارت برخي از پروژه‌ها که نياز به اخذ مجوز نداشته زده شده است.
از سوی نماينده سازندگان تجهيزات صنعت نفت صورت گرفت؛
نماينده سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: مناقصات قرارداد IPC که با شرکت ملي نفتخيز جنوب منعقد شده، در حال برگزاري است.
رضا خياميان، نماينده سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران در گفتگو با مهر با بيان اينکه وزارت نفت اسفند ماه سال قبل، ٣٠ درصد مطالبات سازندگان را پرداخت کرد، گفت: با توجه به اينکه ارتباط ما با وزارت نفت به نحوي است که در عين مطالبات، سفارش ساخت کالا نيز دريافت مي‌کنيم بخشي از اين مطالبات به نوعي کاهش مي‌يابد. به طور کلي وضعيت پرداخت مطالبات از سوي وزارت نفت تقريبا مطلوب است. اين در حالي است به دليل التهابات بازار ارز بسياري از واحدها متضرر شده و براي تامين نيازهاي خود با سختي مواجه شدند.
نگاهي به ويژگي‌هاي مدل جديد قراردادهاي نفتي موسوم به IPC
نسل جديدي از قراردادهاي نفتي تحت عنوان آي.پي.سي. با اهدافي همچون حفظ و ارتقاي جايگاه ايران در اوپک و بازار جهاني نفت و گاز طبيعي در افق بلندمدت، ايجاد تحول در فرآيند توسعه، اکتشاف و بهره‌برداري بهينه ميادين نفت و گاز کشور و... تدوين شدهاند. اين قرارداد علي‌رغم اينکه به لحاظ حقوقي از نوع عقود معين و در زمره قراردادهاي مشارکت است؛ اما به لحاظ طولاني بودن مدت قرارداد، سهم قابل توجهي از توليد ميدان نصيب شرکت‌هاي نفتي خارجي مي‌شود که کاملاً مشابه قراردادهاي امتيازي است و در بررسي اين قراردادها خواهيم ديد که ساختار آي.پي.سي به گونه‌اي است که جايگاه کارفرما نسبت به قراردادهاي بيع متقابل تقليل مييابد و اساساً در آي.پي.سي، کارفرما به معناي سابق وظايف خطيري ندارد؛ زيرا پيمانکار تمام دوره توسعه و توليد را در اختيار دارد و هر عملکردي نتيجه خود را در ميزان توليد نشان مي‌دهد و بر سود پيمانکار تأثير مي‌گذارد که اين موضوع حاکي از آن است که اين قرارداد نمي‌تواند الگوي مناسبي براي نظام قراردادهاي نفتي باشد و خسارات جبران ناپذيري بر منافع ملي بلندمدت در بخش نفت و گاز خواهد داشت.
نماينده سازندگان تجهيزات صنعت نفت درباره عقد تفاهمنامه با ايتاليايي‌ها گفت: اين تفاهمنامه به بخش نمايشگاهي و آموزشي مربوط مي‌شود و در حوزه ساخت تجهيزات نيست.
خياميان با تاکيد بر اينکه با توجه به شرايط تحريم‌هاي اقتصادي براي واردات اندکي که در حوزه ساخت تجهيزات انجام مي‌شد، مشکلي نداريم، ادامه داد: عمده پروژه‌هايي که اکنون توسط سازندگان تجهيزات صنعت نفت در حال انجام است در قالب قراردادهاي آي. پي. سي است که وزارت نفت با بخش داخلي داشته و عمده آن به شرکت ملي نفتخيز جنوب مربوط مي‌شود. به گفته اين فعال ساخت تجهيزات صنعت نفت، مناقصات مربوط به اين قرارداد آي. پي. سي در حال انجام است. وي گفت: ارزش کل پروژه تعريف شده ١٦٠ ميليون دلار است.
وزارت نيروخبر داد؛
از ميان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبريز اصلي کشور ۹۰ سد بزرگ از جمله سد‌هاي زاينده رود، شهيد رجايي، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخيره شده دارند. به‌‌ گزارش خبرگزاري صدا و سيما از وزارت نيرو ،در حالي به روز‌هاي پاياني سال آبي جاري نزديک شده‌ايم که کاهش بي سابقه بارش‌ها در پاييز و زمستان سال گذشته و در پي آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد 12 درصدي بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخيره آب سدهاي موجود در 6 حوضه آبريز درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مرکزي،‌هامون و سرخس به 21.29 ميليارد مترمکعب برسد که در مقايسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهاي کشور کاهش 15 درصدي پيدا کرده است. ورودي و خروجي آب از سدها نيز متاثر از افت نزولات جوي با کاهش‌هاي محسوسي مواجه شده‌اند به طوري که ورودي به اين سازه‌هاي آبي 33 درصد و خروجي از آن‌ها نيز نسبت به سال گذشته 27 درصد افت داشته است و هم اکنون به طور ميانگين 43 مخازن سدهاي ياد شده داراي منابع آبي است. در حالي به روزهاي پاياني سال آبي جاري نزديک شده‌ايم که با افت ورودي به مخازن سدها در فصل تابستان ذخيره اين سازه‌هاي آبي نيز پيش از شروع فصل بارندگي‌ها روبه کاهش است به طوري که از ميان 177 سد بزرگ موجود در اين 6 حوضه آبريز 90 سد بزرگ کشور از جمله سدهاي زاينده‌رود، شهيدرجايي، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده دارند. کاهش ارتفاع و ذخيره آب سدهاي داراي نيروگاه برقابي موجب شده تا اين مراکز در تابستان امسال نيز با کاهش توليد انرژي روبه‌رو شوند به طوري که انرژي توليدي 53 نيروگاه‌ برق‌آبي کشور از ابتداي امسال تا دوم شهريورماه به پنج هزار و 403 گيگاوات ساعت برسد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 43.7 درصد کاهش داشته است.
در شرايط فعلي 63 درصد مخازن سدهاي تهران خالي است
در حال حاضر حجم ذخيره کنوني آب در سدهاي پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، اميرکبير، لتيان و ماملو) به 699 ميليون مترمکعب رسيده است و در شرايط فعلي 63 درصد مخازن اين سدها خالي است.
بررسي اين اعداد و ارقام حکايت از آن دارد که کاهش بي سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهاي پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته باشد و ورودي آب به سدهاي پنجگانه استان با يک ميليارد و 142 ميليون مترمکعب افت 33 درصدي را تجربه کنند. ميزان بارش‌هاي کشور از ابتداي سال آبي (ابتداي مهرماه) تاکنون به 169 ميليمتر رسيده که در مقايسه با مدت زمان مشابه پارسال که 230 ميليمتر بود، 27 درصد کاهش داشته است.
بارش‌هاي فصل بهار امسال در مقايسه با بهار سال گذشته 12 درصد رشد داشت، بارندگي‌ها در فصل پاييز 26 درصد و در فصل زمستان 45 درصد نسبت به دوره مشابه در سال 95 کاهش نشان داد.
آمارهاي کشتيراني گردآوري‌شده توسط بلومبرگ نشان مي‌دهد صادرات نفت ايران در ماه اوت به زير ۲.۱ميليون بشکه در روز رسيده که پايين‌ترين رقم از مارس ۲۰۱۶ تاکنون است.به گزارش خبرگزاري تسنيم، آمارهاي کشتيراني گردآوري‌شده توسط بلومبرگ نشان مي‌دهد صادرات نفت ايران در ماه اوت به زير 2.1 ميليون بشکه در روز رسيده که پايين‌ترين رقم از مارس 2016 تاکنون است.پس از آنکه دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در ماه مي‌اعلام کرد که از ماه نوامبر صنعت نفت ايران را تحريم مي‌کند، فشارها بر مشتريان نفت ايران افزايش يافته است.ميشائيل تران، تحليلگر مؤسسه آربي‌سي کپيتال مارکتس در اين باره گفت: «هنوز 2 ماه تا آغاز تحريم‌هاي نفتي در ماه نوامبر باقي مانده و ما انتظار داريم شاهد کاهش بيشتر صادرات نفت ايران، به آسيا، اروپا، و هند باشيم».وي افزود، انتظار مي‌رود ايران براي يافتن مشتري در قيمت نفت خود تخفيف بيشتري بدهد.اين گزارش حاکي است مجموع صادرات نفت و ميعانات ايران به 3 مشتري اصلي‌اش يعني چين، هند و ژاپن کاهش يافته است. در مجموع ايران در ماه اوت 1.1 ميليون بشکه در روز به اين کشورها نفت صادر کرده، در حالي که اين رقم در ماه جولاي 1.8 ميليون بشکه بوده است.

مرتضي رضايي معاون توليدات دامي‌جهاد کشاورزي: از نظر ميزان توليد گوشت مرغ، تخم مرغ، شير و نهاده‌ها کمبودي وجود ندارد. به گزارش صدا و سيما، مرتضي رضايي افزود: در اين صنعت حدود ۷۵ ميليون تن مواد خوراکي در سال توليد و مصرف و بيش از ۱۵ ميليون تن انواع مواد پروتئيني تامين مي‌شود که بخش عمده‌اي از تغذيه مردم را شکل مي‌دهد. وي ادامه داد: امسال حدود ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تن شيرخام، ۲ ميليون و ۳۵۰ هزار تن گوشت مرغ، ۵۰۰ هزار تن تخم مرغ و ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز توليد مي‌شود. رضايي، واسطه گري را از علل نوسانات قيمت در بازار گوشت و مرغ بيان کرد.وي تاکيد کرد:به هيچ عنوان انحصاري در واردات نهاده‌ها وجود ندارد، گفت: اکنون بيش از ۱۰۰ واردکننده ذرت و کنجاله سويا در کشورمان فعال هستند.
سيدرحيم مقيمي‌رئيس اتحاديه نايلون و پلاستيک تهران گفت: به دليل افزايش قيمت بيش از ۱۰ برابري قيمت مواد پلاستيکي و همچنين نوسانات نرخ ارز و عرضه نشدن مواد اوليه پلاستيک به ميزان کافي از سوي برخي پتروشيمي‌ها، بازار را با رکود همراه کرده است. سيدرحيم مقيمي‌اصل در گفت وگو با اتاق اصناف ايران افزود: نوسانات نرخ ارز بر بسياري از بازارها تاثيرگذار بوده اما اين نوسانات بر بازار محصولات پتروشيمي‌که مواد اوليه پلاستيک است، تأثير بسزايي داشته و رشد چند برابري قيمت را تجربه کرده‌ايم . اگر مواد اوليه توليد پلاستيک تامين نشود، در ايام سوگواري محرم و صفر، دچار مشکلات جديد خواهيم شد. وي تصريح کرد: پتروشيمي‌عرضه مواد اوليه خود را محدود کرده و توليدکنندگان پلاستيک با مشکل مواجه شوند.همچنين نيمي‌از کارخانه‌هاي توليدي صنعت پلاستيک تعطيل شده‌اند و صادرات صنعت پلاستيک را عملا از دست داده‌ايم.
افزايش نقش اصناف در ايجاد اشتغال
عضو هيات رئيسه اتاق اصناف ايران اعلام کرد: با اصلاح قانون کار و همچنين اصلاح قانون نظام صنفي، سهم و نقش اصناف در ايجاد اشتغال در کشور بيشتر خواهد شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران، محمدعلي صديقي افزود: اصناف در حال حاضر با داشتن سه ميليون واحد صنفي بدون دريافت کمک از دولت، بيش از شش ميليون و ۵۰۰ هزار شغل ايجاد کرده اند. وي تصريح کرد: چنانچه حمايت‌هاي منطقي و واقعي از اصناف به عنوان بزرگترين تشکل بخش خصوصي انجام شود، اين تشکل قادر خواهد بود ميزان اشتغال در کشور را افزايش دهد. صديقي با اشاره به تاکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، گفت: اجراي دقيق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در شرايط فعلي يکي از ضرورت‌هاي کشور است که بايد در اولويت برنامه‌ها و اهداف دولت باشد.
ضربه سختي که دولت به صنعت کفش زد
دبير کل جامعه صنعت کفش ايران با اعلام اينکه يکي دو هفته قبل از اعلام بسته ارزي دولت ترخيص مواد اوليه واحدهاي توليدي از گمرکات به خاطر ابهامات مابه‌التفاوت ارزي متوقف شده بود،گفت:در طول اين يک ماه ضربه سختي به توليدکنندگان وارد شد.علي لشگري در گفتگو با خبرنگار تسنيم، با اشاره به اينکه بحث تأمين مواد اوليه مهمترين مشکل فعلي صنايع کفش به شمار مي‌آيد، اظهار داشت: اين روزها واحدهاي توليدي در نبود مواد اوليه به سختي فعاليت کرده و حتي نوسانات نرخ دلار هم عاملي شده تا واردات مواد به کندي همراه شود.دبير کل جامعه صنعت کفش ايران تصريح کرد: از روز گذشته ترخيص مواد اوليه واحدهاي توليدي آغاز شده که اين موضوع با توجه به نامه نگاري‌هاي متعدد زمان بر است. به اعتقاد ما دولت در طول اين يک ماه ضربه سختي را به توليدکنندگان وارد کرد چرا که بخشنامه‌هاي مختلف نه تنها اوضاع را ساماندهي نکرد بلکه عدم مشورت با واحدهاي توليدي و تصميمات لحظه‌اي باعث شد تا هيچ عايدي نصيب بخش توليد نشود.
10 کارخانه توليد پوشک رو به تعطيلي است
سيد حسين دکمه‌چي رئيس اتحاديه خرازي‌ها گفت: الان مواد اوليه در کانتينرها و در گمرک دپو شده و به محض ترخيص، بازار از اين شرايط خارج خواهد شد اين قيمتي که امروز از سوي هر واحدي اعلام مي‌شود به سبب نبود کالا است ضمن آنکه در سري‌هاي بعدي نيز ديگر قرار نيست با ارز 4200 محاسبه شود بلکه ارز بازار ثانويه مبنا خواهد بود که آنهم نزديک به 9 هزار تومان است و تاثير خود را بر قيمت نهايي خواهد گذاشت.وي گفت: در حال حاضر بازار با کمبود پوشک در سايزهاي مختلف و نوار بهداشتي مواجه شده است که مهمترين دليل آن کمبود مواد اوليه و عدم ترخيص آن از سوي گمرک است.وي ادامه داد: ما در کشور 10 کارخانه توليد پوشک و نوار بهداشتي داريم که به دليل نبود مواد اوليه به حالت تعطيل و نيمه تعطيل در آمده‌اند که اين به سبب عدم تخصيص ارز دولتي و خارج شدن آن از رديف‌هاي 1 و 2 تعرفه‌اي بوده است.
دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران تشریح کرد؛
کاهش حجم واردات و احتکار گسترده تاير باعث کمبود آن در بازار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در طي چند ماه اخير و با شروع تکانه‌هاي بازار ارز در کشور،صنايع مختلفي دچار آسيب‌هاي جدي شدند که يکي از صنايع،صنعت تايرسازي داخلي است.محمدرضا گنجي رئيس اتحاديه انجمن صنفي صنعت تاير مي‌گويد:در بازار تايرهاي سايز بزرگ مربوط به خودروهاي وارداتي، آشفتگي بي پاياني به وجود آمده است. کم شدن ذخيره تاير موجود در انبارها، کاهش و غيرپيوسته شدن واردات و احتکار برخي تايرهاي خاص و پر فروش باعث شده تا قيمت‌ها از شب عيد تا به حال تا مرز يکصد درصد افزايش يابد.
تامين مواد اوليه،مشکل اصلي کارخانه‌هاي تايرسازي است
مصطفي تنها دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران، اظهار کرد: در سه ماهه گذشته صنعت تاير کشور دچار مشکلات شديدي از جمله کمبود مواد اوليه بوده است و دليل اصلي اين امر، نبود ارز براي تهيه مواد اوليه براي توليد کننده داخلي استوي افزود: دولت توليد کنندگان تاير را براي دريافت ارز به بازار ثانويه معرفي مي‌کند اما تامين ارز در اين بازار ساده نيست و از آنجا که متقاضي هميشه بيشتر از عرضه است توليدکننده بايد مدت زمان زيادي منتظر بماند و گاهي زماني که ارز به او تعلق مي‌گيرد مصادف با اتمام زمان ثبت‌نام متقاضي است.تنها تصريح کرد: از آنجايي که 50 درصد مواد اوليه توليد تاير از خارج از کشور تامين مي‌شود، زماني که قيمت ارز بالا مي‌رود ناخود آگاه قيمت تاير افزايش يافته و از آنجايي که توليد کننده بدون مجوز سازمان حمايت از مصرف کنندگان نمي‌تواند قيمت‌هاي خود را افزايش دهد، با مشکلات متعددي روبرو خواهد شد.دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران افزود:در نتيجه اين موضوع شاهد کاهش توليد تاير و کمبود اين محصول در سطح بازار هستيم .وي تاکيد کرد: نبود اطمينان توزيع کنندگان از تامين ارز و تهيه مواد اوليه توسط توليد کنندگان موجب التهاب قيمت‌ها و احتکار در سطح عرضه شده است.دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران تصريح کرد: دولت در مورد تامين تايرهاي ماشينهاي سنگين، ‌دستورالعملي را به تصويب و اجرا رساند .بر اساس اين دستورالعمل راهداري‌ها موظف شدند تا با نظارت خود ، تاير را به کاميون‌داران ارائه دهند.وي افزود: بر اساس آمار در دو ماهه تير و مرداد 40 هزار حلقه تاير ماشين‌هاي سنگين تحويل داده شده است که از اين ميزان براي کمتر از 50 هزار حلقه 7 حواله کشيده شده و بقيه روي دست نمايندگي‌ها مانده است زيرا در برخي استان‌ها ميزان مصرف تاير به ميزان اعلام شده نبوده است.تنها گفت: آشفتگي بازار موجب آشفتگي کارخانه‌ها و توليدکننده‌ها شده است و تصميم‌گيري در سطح کلان کشور در شرايط کنوني تاثير مستقيم بر حيات توليد دارد.دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران تاکيد کرد: اکنون به دليل مشکلات بوجود آمده به اعتبار توليد کننده داخلي ضربه جدي وارد شده است .اين موضوع مي‌تواند در آينده موجب ضعف توليد ملي شود.وي در رابطه با پيش‌بيني شرايط صنعتي کشور در آينده گفت: در صورتي که وضعيت همچون دو ماه گذشته ادامه يابد، کارخانه‌هاي توليدي تاير مجبور مي‌شوند با ظرفيت پايين‌تر از ظرفيت واقعي به فعاليت ادامه دهند و تامين تاير با مشکلات جدي روبرو خواهد شد.تنها تصريح کرد: از آنجايي که نظارت بر بازار به واسطه شبکه توزيع سنتي صورت مي‌گيرد، صنعت تاير با مشکلات بيشتري روبرو خواهد شد زيرا روند توزيع سنتي قابل کنترل نيست و در نتيجه زماني که بحراني در توليد پيش آيد ، اثرات اين بحران به صورت مضاعف در بازار نمايان خواهد شد.دبير انجمن توليد کنندگان تاير ايران با اشاره به سو استفاده دلالان و فرصت طلبان از شرايط موجود توزيع در بازار گفت‌: از دولت انتظار داريم که ارز دولتي را با اولويت در انبار توليد کنندگان تاير قرار دهد.وي افزود: از 10 کارخانه تاير موجود در کشور، 6 مورد وابسته به نهادهاي عمومي‌است و نبايد به دليل کنترل مشکلات ارزي، فضاي توليد کشور را محدود کنيم.
رئيس هيات مديره تعاوني توليد کنندگان محصولات غذايي: تقريبا همه سالها واردات در مناطق آزاد از صادرات سبقت داشته و ميزان صادرات مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در مقايسه با واردات يک پنجم است.به گزارش روزنامه تجارت، دکتر مهدي کريمي‌تفرشي رئيس هيات مديره تعاوني توليد کنندگان محصولات غذايي و عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان و رياست هيات مديره مجتمع صنايع غذايي گلها گفت: اگه چه مناطق آزاد در جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي موفق عمل کرده‌اند اما نتوانستند به خوبي نقش خودشان را که همان افزايش صادرات هست، انجام بدهند.
متاسفانه مجموع ۷ منطقه آزاد کشور تنها يک درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادهاند.تقريبا همه سالها واردات در مناطق آزاد از صادرات سبقت داشته است. ميزان صادرات مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در مقايسه با واردات يک پنجم است.
در واقع ميتوان گفت نقش مناطق آزاد در اين باره محقق نشده است.البته قاچاق هم در مناطق آزاد صورت مي‌گيرد و بسياري اعتقاد دارند که مناطق آزاد دروازه‌اي براي ورود کالاهاي قاچاق به کشور است.ايجاد 8 منطقه آزاد و 12 منطقه و اقتصادي ، تجاري و صنعتي جديد در کشور در دستور کار دولت قرار گرفته و هفته قبل تصويب شده که ايجاد بشه، اما به نظر مي‌رسه تا زماني که مسائل مختلف اين مناطق برطرف نشود ايجاد مناطق جديد هم نمي‌تواند کمکي به توسعه صادرات کند.تفرشي ادامه داد: سالانه در ايران 130 ميليون تن توليد انواع مواد غذايي و کشاورزي توليد مي‌شود که 20 الي 25 درصد آن به دليل نداشتن صنايع تبديلي و بسته بندي مناسب هدررفت دارد که حتما بايد وزارتخانه‌هاي مربوطه و دستگاههاي اجرايي دست به دست يکديگر دهند تا اين صنايع به دستگاههاي جديد مجهز شده و از هدررفت جلوگيري شود و حتي پس از تامين بازار داخلي به صادرات نيز پرداخته شود.
البته با تمام اوصاف ما اميدواريم دولت تنها نقش حمايت معنوي داشته باشد چرا که در اين صنعت سرمايه گذاراني وجود دارند که از خارج از کشور تمايل به حضور داشته باشند.وي افزود: کارخانجات با مشکل تهيه مواد اوليه بويژه مواد صنايع پتروشيمي‌و نفتي روبرو هستند که درخواست بررسي و کنترل بيشتر را داريم. از طرفي کالاهايي که در کشور توليد مي‌شوند نبايد در ليست واردات قرار بگيرند.تفرشي همچنين با پيش رو داشتن هفته تعاون گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بايد 25 درصد است که در حال حاضر اين سهم فقط 7 درصد مي‌باشد و متأسفانه ما با اين بخش فاصله بسيار زيادي داريم. به تعاوني‌ها خيلي توجه نشده است در صورتي که اينها مي‌توانند نقش مهمي‌در اقتصاد کشور هم در توليد هم در اشتغال و صادرات ايفا کنند.