شهر
طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طي يک همکاري مشترک ميان سازمان مديريت و برنامه، بانک‌هاي عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.اين طرح از زمان اجراي خود چند مرتبه متوقف شد.اين توقف تا اوايل سال 97 ادامه داشت تا اينکه در خرداد امسال زمزمه‌هايي به گوش رسيد که قرار است شرکت خودروساز صدور پيش فاکتور را براي تعويض تاکسي‌هاي فرسوده آغاز کند بنابراين اين طرح در اواسط خرداد دوباره به جريان افتاد، اما روند بسيار کندي را طي کرد. سايه مشکلاتي که در زمينه تحريم و تغييرات ارزي در چندماهه اخير پيش آمد بر سر طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده نيز سنگيني کرد و در عمل مي‌توان گفت، طرح نوسازي تاکسي‌ها دوباره متوقف شده است.
گراني قطعات خودرو و گراني قيمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستم موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قيمت و افزايش هرروزه قيمت آن براي تحويل تاکسي‌هاي نو کوتاهي کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف اين طرح باشيم. طرحي که مي‌تواند به کاهش آلودگي هوا کمک کند.
چشم انداز
مديرکل دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي از صادرات 800 هزار تن سيب در سال جاري تاکنون خبر داد و گفت که رکورد صادرات اين محصول باغي در کشور شکسته شده است. به گزارش ايرنا، شکرالله حاجيوند روز چهارشنبه در دومين سمپوزيوم ملي ميوه‌هاي ريز که دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري برگزار شد، ميزان صادرات سيب در سال گذشته را حدود 600هزار تن اعلام کرد.
وي مقصد صادرات سيب ايران را منطقه خاورميانه بويژه اقليم کردستان، پاکستان و ترکيه و بعضي از کشورهاي اروپايي معرفي کرد. حاجيوند همچنين ميزان توليد سيب در سال جاري را سه ميليون و 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: حدود 400 هزار تن از توليدات درجه 2 و سه سيب کشور به خاطر کمبود صنايع تبديلي به ضايعات تبديل مي‌شود.
وي ميزان توليد سر درختي سال جاري کشور را 22 ميليون تن اعلام کرد و گفت: با وجود تهديدات سرما و گرماي شديدي ناشي از تغييرات اقليمي‌، توليدات ميوه کشور کم نشده است.
چالش
معاون امور گمرکي گمرک شهيد رجايي بندرعباس گفت: 2 شرکت بزرگ توليدکننده پوشک با وجود تسهيلات ويژه، حاضر به ترخيص مواد اوليه خود از اين گمرک نيستند . کمان ‌ترکي در گفت و گو با ايرنا افزود: اين شرکت‌ها از توليدکننده‌هاي معروف و شناخته شده کشور هستند که يکي از آنها ، يک هزار 855 تن مواد اوليه در 10 پارت و بارنامه پوشک بهداشتي در بندر شهيد رجايي تخليه اما از اظهار آن به گمرک خودداري کرده است. وي ادامه داد: يکي ديگر از اين شرکت‌ها بيش از يک ميليون و 664 هزار و 361 کيلوگرم خمير کاغذ ، 114 هزار و 553 کيلوگرم نوار کنار پوشک، 31 هزار و 565 کيلوگرم کاغذ سليکون و نيز 46 هزار و 137 کيلوگرم فيلم پلي‌اتيلن براي ساخت پوشک در بندر شهيد رجايي دارد که هنوز اظهار نکرده است. ترکي تصريح کرد: با توجه به اينکه اين دو شرکت از شرکت‌هاي خوشنام هستند و مواد اوليه براي توليد دارند، در صورتي که کالاي خود را اظهار کنند همان روز کالايشان ترخيص مي‌شود.
رئیس کمیته امداد امام (ره) خبر داد؛
رئيس کميته امداد امام خميني (ره) اعلام کرد: 11 ميليون نفر از مددجويان زيرپوشش اين نهاد، بهزيستي و نيازمندان کشور از شهريور امسال سبد کالا دريافت مي‌کنند. فتاح در استانداري مرکزي در اراک افزود: سبد کالايي در گام نخست در توافقي که با دولت انجام شده است توزيع مي‌شود و در مرحله دوم که از مهرماه آغاز خواهد شد پنج دهک جامعه مشمول دريافت آن است. وي اظهار داشت: با توجه به شرايط اقتصادي موجود ميزان مراجعه متقاضان براي گرفتن وام ضروري به کميته امداد امام خميني (ره) افزايش يافته است بنابراين از محل منابع در اختيار اين نهاد تلاش مي‌شود که تا دو ماه آينده صف انتظار تسهيلات کارگشايي برداشته شود و در استان مرکزي نيز تا پايان شهريور با همکاري استاندار اين مهم محقق مي‌شود. فتاح افزود: کميته امداد تفاهم نامه‌اي با دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي داشته که تا همه افراد پشت نوبت اين نهاد تا دو ماه آينده از صف انتظار خدمات خارج شوند و در اواخر مهر 97 متقاضي در صف انتظار وجود نداشته باشد.
نمایشگاه
در سال حمايت از کالاي ايراني با حضور بيش از 150 شرکت داخلي و خارجي، نهمين نمايشگاه بين المللي مادر، نوزاد و کودک با حضور برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و معاون رئيس سازمان بهزيستي کشور افتتاح خواهد شد. به گزارش تجارت، امروز 15 شهريورماه جاري و با حضور دکتر فريد معاون رئيس سازمان بهزيستي کشور، آقاي ابوالقاسم شيرازي رئيس اتحاديه توليد کنندگان و فروشندگان پوشاک و چند تن از اعضاي کميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، نهمين نمايشگاه بين المللي مادر، نوزاد و کودک آغاز به کار مي‌کند. براساس اين گزارش، هدف از برگزاري نمايشگاه مذکور اطلاع‌رساني و معرفي آخرين دستاوردها و تکنولوژي‌ها در زمينه‌هاي رشد و نگهداري کودک، ايمني، هوش و استعداد، آموزش و سرگرمي‌هاي فکري، پوشاک کودک و مادر، روانشناسي کودک و مادر، مراکز خدمات درماني و همچنين حمايت از کالاي ايراني و مرتبط با نمايشگاه و ساير صنايع و خدمات مرتبط با موضوع مادر و کودک، حمايت از صادرات محصولات ايراني و توسعه و افزايش صادرات غير نفتي است. در حاشيه برگزاري نمايشگاه بين المللي مادر، نوزاد و کودک، کارگاه‌هاي آموزشي در حوزه خود مراقبتي، فرزند پروري، سلامت رواني، اختلالات گفتار و خلاقيت و ... نيز برگزار خواهد شد. همچين تست بينايي سنجي، غربال گري اوتيسم و مشاوره و روان شناسي کودکان و خانواده از ديگر فعاليت‌هاي جانبي در اين نمايشگاه خواهد بود.
کاهش قيمت اوراق مسکن
در طي هفته‌هاي گذشته قيمت مسکن شاهد رشد فزاينده‌اي بود، اما قيمت اوراق چندان تغييري نداشته و حتي طي ماه‌هاي گذشته با اندکي افت همراه بود.
به گزارش ايسنا، قيمت اوراق تسهيلات مسکن بانک مسکن در معاملات فرابورس ديروز از ۶۲ هزار تومان شروع مي‌شود و تا قيمت ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان متغيير است.
چند هفته‌اي قيمت اوراق تسهيلات مسکن روند ثابتي را دنبال کرده و قيمت آن حدود ۶۷ هزار تومان بود، اما در اين روزها عليرغم رشد قيمت دلار اين اوراق با اندکي کاهش قيمت همراه شد.
در معاملات فرابورس ايران قيمت هر برگ از اوراق تسهيلات مسکن تير ماه ۱۳۹۷، حدود ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاري شد و قيمت هر برگ از تسه خرداد ۱۳۹۷ به ۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسيد، در عين حال قيمت تسه آذر ماه سال ۱۳۹۶، ۶۸ هزار تومان بود.
همچنين در برخي از تسه‌هايي که زماني تا اتمام سررسيدش نمانده قيمت‌ها حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان است که عملا به علت اينکه به زودي سررسيد را رد مي‌کنند قابل استفاده نخواهند بود.
دلالان قيمت ارز را مشخص مي‌کنند!
"صرافي‌ها به شما ارز نمي‌فروشند و فقط خريدار دلار و يورو هستند. تابلوهاي خريد و فروش‌شان هم براي ماموران است و نمي‌خواهند صرافي‌شان تعطيل شود؛ وگرنه بازار ارز اينگونه است که صرافي‌ها ارز را از مردم مي‌خرند و به دلالان مي‌فروشند و دلالان هستند که قيمت ارز را مشخص مي‌کنند؛ نه صرافي‌ها و دولت"... اين بخشي از گفته‌هاي دلالان بازار ارز است.
به گزارش ايسنا، يکي از بازارهاي ارز تهران ميدان فردوسي و چهارراه استانبول است که ديروز ميزبان شلوغي جمعيت بود و مردم کنار همه صرافي‌هايي که تابلوي «خريد و فروش ارز نداريم» صف کشيده بودند و منتظر براي دريافت ارزشان بودند، اما صرافي‌ها که به نظر مي‌رسيد فروش ارزشان منظم و مستمر نيست با بهانه‌هاي مختلف مردم را منتظر نگه مي‌داشتند.
يکي مي‌گفت "دلار و يورو تمام شده و بايد هر کسي مي‌خواهد صبر کند تا دوباره اين صرافي خريدش را انجام دهد" و البته در پاسخ به اين سوال که تا کي بايد مردم اينجا منتظر بمانند، پاسخ داد که "هيچ چيز مشخص نيست و شايد امروز(ديروز) ديگر ارزي براي فروش نداشته باشم.