رهبر انقلاب نسبت به بدبين کردن مردم هشدار دادند؛
رئيس مجلس خبرگان: مسئله اصلي کشور، اقتصاد، نابساماني‌هاي بازار ارز و گراني‌ها
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان، مهم‌ترين وظيفه مردم و نخبگان را در شرايط خطير کنوني، حرکت در جهت حفظ و تعميق انسجام مردم با دستگاه‌هاي دولتي و پرهيز از ايجاد فضاي يأس و نااميدي و احساس بن‌بست دانستند و گفتند: بدخواهان ملت ايران به موازات جنگ اقتصادي، جنگ رسانه‌اي و تبليغاتي را نيز در دستور کار خود قرار داده‌اند، بنابراين انتقادها بايد با هدف اصلاح و خيرخواهانه باشند.
به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب در ابتداي سخنانشان با اشاره به ايام پر برکت و مهم نيمه دوم ماه ذي‌حجه و مناسبت‌هاي تاريخي روز مباهله و روز نزول سوره دهر خاطرنشان کردند: مباهله در واقع مظهر اقتدار ايماني و تکيه بر حقانيت است و ما همواره نيازمند اقتدار ايماني و تکيه بر حقانيت نظام اسلامي‌در مقابل استکبار هستيم و در شرايط کنوني نيز برآيند گرايش‌هاي افکار عمومي، اطمينان نسبت به بر حق بودن حرکت و مسير نظام اسلامي‌است.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي سپس با تشکر از گزارش‌هاي بيان شده در جلسه، به اهميت و ضرورت وحدت و انسجام ملي و شکل دهي افکار عمومي‌در اين جهت اشاره کردند و افزودند: شرايط امروز ما، شرايط حساسي است اما اين حساسيت به دليل تعداد زياد دشمنان و يا قدرت بالاي آنها نيست زيرا اين دشمنان از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي‌همواره بوده‌اند و حتي در آن زمان قدرت بيشتري نيز داشته‌اند اما با وجود همه اقدامات خصمانه از جمله حمله نظامي‌طبس، تحميل جنگ هشت ساله، سرنگوني هواپيماي مسافري و محاصره اقتصادي، هيچ کاري از پيش نبرده‌اند و اکنون نظام اسلامي‌همچون شجره طيبه‌اي است که با پايه‌هاي مستحکم، در حال گسترش و ثمردهي است.
ايشان تأکيد کردند: حساسيت شرايط از اين جهت است که نظام اسلامي‌با قدم گذاشتن در يک راه نو و طرح ديدگاهها و نظريات متفاوت، در چهل سال گذشته، برخلاف جريان کلي استکبار و نظام سلطه حرکت کرده است و در چنين شرايطي، در جنگل پر از تعارض سياست بين المللي، شرايط و اقتضائات گوناگوني به وجود مي‌آيد که بايد در هر شرايطي به تناسب آن و با دقت کامل عمل کرد.
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: اگر در هر اوضاع و اقتضايي، آحاد مردم بويژه نخبگان، نسبت به شرايط و جايگاه نظام غفلت کنند، قطعاً ضربه خواهيم خورد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در ادامه به تبيين شرايط فعلي و اقتضائات آن پرداختند و گفتند: امروز نظام اسلامي‌با يک جنگ همه جانبه اقتصادي مواجه است که از يک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدايت مي‌شود اما در کنار اين جنگ، يک جنگ مهم رسانه‌اي و تبليغاتي نيز در جريان است که بيشتر اوقات از آن غفلت مي‌شود.
ايشان با تأکيد بر اينکه اين جنگ رسانه اي، از قبل هم وجود داشته ولي اکنون شدت آن بيشتر شده است، افزودند: براساس اطلاعاتي که در اختيار داريم، دستگاههاي جاسوسي آمريکا و رژيم صهيونيستي با حمايت مالي قارون‌هاي منطقه اطراف کشور ما، تشکيلاتي را براي اين جنگ رسانه‌اي راه اندازي کرده‌اند و به طور جدي در حال برنامه‌ريزي و تلاش براي آلوده کردن فضاي تبليغاتي و فکري جامعه هستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: اهداف اين جنگ رسانه اي، ايجاد اضطراب، يأس، نااميدي و احساس بن بست و بدبين کردن مردم نسبت به يکديگر و نسبت به دستگاههاي مسئول و همچنين بيشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادي در ذهن جامعه است.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به يک نمونه اشاره کردند و گفتند: در همين مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملي، جنگ رسانه‌اي و فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان، تأثيرگذار بوده است که البته از دشمن توقعي جز رذالت نيست اما بايد مراقب باشيم، ما به اين فضاسازي‌ها براي آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنيم.
ايشان با تأکيد بر اينکه گاهي اوقات در بيان مشکلات و يا انتقادها مبالغه مي‌شود، خاطرنشان کردند: اين مبالغه موجب تشديد اضطراب افکار عمومي‌و همچنين موجب گسترش «ويروس بدبيني» در جامعه خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به اينکه همواره از ابتداي مسئوليت رهبري، به دولتها در زمينه‌هاي گوناگون انتقاد و يا اعتراض داشته‌اند که در برخي موارد هم تند بوده است، گفتند: بنده خودم اهل انتقادم و اهل مسامحه در برخورد با مشکلات و دستگاههاي مسئول نيستم اما تأکيد دارم که نحوه گفتن و نحوه اقدام کردن نبايد به گونه‌اي باشد که مردم دچار بيماري بدبيني شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي خاطرنشان کردند: نبايد فضاي عمومي‌کشور بگونه‌اي شود که اقدامات و تبليغات مثبت قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود زيرا اين وضعيت بسيار خطرناک است.
ايشان با تأکيد بر اينکه ويروس بدبيني نسبت به دولت، مجلس، قوه قضاييه و نهادهاي انقلابي، بد است، در عين حال، انتقاد خيرخواهانه را براي اصلاح امور لازم دانستند و گفتند: گاهي اوقات انتقاد بايد عمومي‌باشد و نبايد هميشه در گوشي باشد اما اينکه بگونه‌اي صحبت کنيم که بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه چيز را از دست رفته تلقي کند، کار صحيحي نيست.
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: ما برخي اوقات در نحوه انتقاد اشتباه مي‌کنيم زيرا دستگاههايي که مورد انتقاد قرار مي‌گيرند، کارهاي خوب هم دارند که بايد آنها هم ديده و گفته شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد مجدد بر لزوم ديده شدن نکات مثبت و منفي دولت و ديگر دستگاهها در کنار يکديگر، گفتند: بيان عمل سيئه در کنار عمل صالح موجب مي‌شود که مردم بدانند کارها و اقدامات خوب هم وجود دارد و نااميد نشوند.
ايشان با تأکيد بر اينکه با وجود همه فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان و همه مشکلات، انقلاب و کشور در حال پيشرفت است، افزودند: بيان اين موضوع به عنوان رجزخواني نيست بلکه با اطلاع دقيق مي‌گوييم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهيم و آرمانها و حقايق انقلابي است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آنگونه که انتظار مي‌رود نباشد اما نظام در زمينه‌هاي گوناگون علمي، صنعتي، عزت سياسي، رشد فکري و معنوي، حرکت رو به جلو دارد و پيشرفت‌هاي خوبي روي داده است.
رهبر انقلاب اسلامي، گرايش روز افزون به معنويت در ميان جوانان با وجود مطالب و تبليغات پرحجم و گمراه کننده در فضاي مجازي را يکي از نمونه‌هاي بارز برشمردند و گفتند: حضور گسترده جوانان در راهپيمايي اربعين، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پيشرفت در زمينه‌هاي معنوي است. چرا اين نکات مثبت و پيشرفتها را نبينيم؟ اين حقايق بايد ديده، تحليل و گفته شوند بويژه از جانب کساني که مخاطبان زيادي دارند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي سپس به يک نکته مهم در شرايط فعلي کشور يعني «انسجام مردم و دستگاههاي مديريتي کشور» پرداختند و گفتند: بخش مهمي‌از اعتمادسازي و جلب اعتماد در گرو اقدامات دستگاههاي مختلف است البته تريبون‌داران نيز بايد به اين کار کمک کنند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه هيچ دولتي بدون کمک و پشتيباني مردم قادر به فعاليت نيست و نبايد اعتماد مردم از دستگاههاي دولتي، قضايي و نيروهاي مسلح سلب شود، افزودند: راه علاج مشکلات کشور، خالي کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعاليت دستگاه‌هاي مسئول نيست، بلکه راه علاج، ايجاد رابطه سالم بين افکار عمومي‌و دستگاههاي مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و در عين حال کمک فکري و عملي کردن است.
ايشان مسئولان دولتي را به استفاده از نظرات مردم و راه حل‌هاي متخصصان اقتصادي از جمله در مسئله ارزش پول ملي و هدايت نقدينگي توصيه کردند و گفتند: وظيفه دولتي‌ها، استفاده از نظرات کارشناسان و تحرک براي حل مشکلات است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به نگراني بجاي برخي‌ها در قبال گره‌هاي فکري افکار عمومي‌نسبت به کارآمدي و خوشبين بودن به حل مشکلات افزودند: وظيفه ما، هدايت دولتي‌ها به سمت استفاده از ديدگاههاي کارشناسان و حل مشکلات و خوشبين کردن مردم نسبت به تلاشهاي آنها است که در چنين صورتي، گره‌هاي افکار عمومي‌باز مي‌شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در پاسخ به برخي اظهارنظرها گفتند: جلسات خصوصي بنده با مسئولان دولتي، قضايي و نظامي‌ده برابر جلسات عمومي‌و رسانه‌اي است و در اين جلسات مسائل مختلفي بحث مي‌شود که عموم از آن جلسات مطلع نيستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: دعوا کردن راه اصلاح نيست، همچنانکه ايجاد تشکيلات و کار موازي با دولت نيز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار بايد به وسيله مسئولان آن، در مجاري قانوني انجام بگيرد.
ايشان افزودند: مسئولان بايد کار را جهادي انجام دهند، البته در موارد خاص همچون نامه اخير رئيس قوه قضائيه که ممکن است قانون جوابگو نباشد و احتياج به اجازه رهبري باشد، يقيناً همراهي و کمک خواهيم کرد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در پايان به نمونه‌اي از پيشرفت نظام اسلامي‌در عرصه معنويت و شرح حال يکي از شهيدان مدافع حرم اشاره و با استناد به آياتي از قرآن کريم تأکيد کردند: اگر در مقابل دشمنان بايستيم، مجبور به عقب‌نشيني خواهند بود و به توفيق الهي استکبار را به زانو در خواهيم آورد و اين الگو را به همه دنيا نشان خواهيم داد که اگر طرفداران اسلام آماده دفاع و مجاهدت باشند، قطعاً پيروز خواهند شد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آيت‌ا... جنتي رئيس مجلس خبرگان به تشکيل هيات انديشه‌ورز در اين مجلس اشاره کرد و گفت: علاوه بر تدوين آيين نامه اجرايي هيئت‌هاي انديشه‌ورز، کارگروه‌هايي نيز با موضوعات دين و فرهنگ، اقتصادي، اجتماعي- سياسي، علم و فناوري و حقوقي- قضايي تشکيل شده و در حال فعاليت هستند.
رئيس مجلس خبرگان مسئله اصلي کشور را اقتصاد، نابساماني‌هاي بازار ارز و گراني‌ها خواند و خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي با توجه به گرفتاري‌هاي مردم، نيازمند حرکت انقلابي و جهادي براي عبور از مشکلات هستيم.
همچنين آيت‌ا... موحدي کرماني نايب رئيس مجلس خبرگان با برشمردن محورهاي سخنان نمايندگان خبرگان در اجلاسيه اخير گفت: به دليل مشکلات اقتصادي مردم، موضوع اجلاس اخير مجلس خبرگان به مسائل اقتصادي و ميزان موفقيت قواي سه‌گانه در حل آنها اختصاص داده شد.
تجارت بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: تداوم سهم عمده نفت و حضور پررنگ دولت‌ها در اقتصاد از اصلي‌ترين دلايل افت شاخص بهره‌وري در کشور، از سال 84 تا سال 92 بوده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوي سازمان ملي بهره‌وري، سهم رشد بهره‌وري در کل عوامل در توليد ناخالص داخلي بدون نفت در کشور از 7.12 درصد در سال 84 به 4 درصد در سال 96 کاهش‌يافته است. افت بيش از سه‌درصدي سهم شاخص کل بهره‌وري در اين دوره 12 ساله، از ناکامي‌سياست‌هاي کاهش انحصار، افزايش تصدي‌گري دولت‌ها در اقتصاد و نبود بستر لازم براي بهبود شرايط رقابت‌پذيري در اقتصاد حکايت مي‌کند. اين در حالي است که در برنامه سوم توسعه و سه سال اول برنامه چهارم توسعه اين شاخص‌ها با نوسان‌هايي روند صعودي داشته‌اند به‌نحوي‌که متوسط رشد سالانه متوسط رشد بهر‌ه‌وري نيروي كار، سرمايه و بهره‌وري كل عوامل به ترتيب برابر با 5.2، 8.0و 5.1درصد افزايش‌يافته‌ بود. از سال 1384 تاکنون، افزايش طولاني دوره اتمام طرح‌هاي عمراني و نيمه‌تمام ماندن آنها، کاهش نسبت پرداختي تسهيلات بانکي به توليد، افزايش مشکلات بنگاه‌ها در تأمين سرمايه در گردش از مؤلفه‌هاي تأثيرگذار در کاهش بهره‌وري در اقتصاد بوده است. وابستگي بيش‌ازاندازه اقتصاد به منابع نفتي و ساختار همچنان دولتي اقتصاد كشور عاملي شده تا بستر لازم براي بهبود شاخص بهره‌وري در اقتصاد طي اين 12 سال اخير ايجاد نشود. کارشناسان اقتصادي معتقدند درصورتي‌که افت شاخص بهره‌وري در کشور آسيب‌شناسي شود، اين شاخص دوباره تقويت‌شده و در توليد تأثيرگذار خواهد شد.
تضعيف بخش خصوصي
کارشناسان اقتصادي بر اين باورند يکي از اصلي‌ترين عواملي که مي‌تواند، بهره‌وري در توليد ملي افزايش يابد، تقويت بخش خصوصي از طريق افزايش سهم اين بخش در اقتصاد مولد است.
آنگونه که کارشناسان اقتصادي گفته‌اند: وابستگي اقتصاد ايران به فروش نفت، گاز و مواد اوليه به‌صورت خام، باعث شکل‌گيري اقتصاد نفتي به همراه بزرگ شدن دولت و درنتيجه تضعيف بخش خصوصي در کشور شده، از همين رو در بهترين حالت شاهد شکل‌گيري سهم ۲۵ درصدي بخش خصوصي در اقتصاد هستيم. ازاين‌رو تقويت اين بخش نقش تأثيرگذاري در شکوفايي توليد و درنتيجه رشد شاخص بهره‌وري دارد.
سهم 80 درصدي دولت در اقتصاد
به گفته فرشاد مؤمني، کارشناس مسائل اقتصادي، در سند ارزيابي عملکرد برنامه اول از سال ۷۱، شاخص مداخله دولت در اقتصاد که در شرايط جنگي به ۴۰ درصد رسيده بود، از ۶۰ درصد فرا‌تر رفت. و از سال ۷۱ تا امروز هرگز از ۶۰ درصد پايين‌تر نبوده است و از دوره محمود احمدي‌نژاد که در اين دوره به اوج خود رسيده بود اين شاخص از مرز ۸۰ درصد عبور کرد و تاکنون نيز اين روند همچنان ادامه دارد. نکته مهم اين است که روند رشد واسطه‌گري در دوره دولت يازدهم تنها کاهش يافت اما حذف نشد.
ضعف در زيرساخت‌ها
وجود پروژه‌هاي متعدد نيمه‌تمام در کشور به‌عنوان يکي از مصاديق هدر رفت سرمايه به‌حساب مي‌آيد که با تجميع آنها سرمايه کلاني را براي تکميل نيازمند است و با طولاني شدن مدت‌زمان ساخت آنها توجيه اقتصادي براي تکميلشان از بين مي‌رود و باعث شکل‌گيري ظرفيت خالي و بلااستفاده در کشور مي‌شود که وجود ظرفيت‌هاي بالقوه که بالفعل نشده‌اند به معناي ضعف در زيرساخت‌ها به‌حساب مي‌آيد.
اتلاف انرژي
اتلاف انرژي از ديگر عوامل تأثيرگذار بر بحث کاهش بهره‌وري در کشور است، بنا بر آمار موجود سرانه مصرف انرژي در ايران بيش از ۱۰ برابر مصرف سرانه انرژي در جهان است که اين امر با توجه به اينکه يکي از محل‌هاي درآمدي کشور به‌حساب مي‌آيد بر روي ميزان صادرات تأثيرگذار است.
ضعف در دانش
ضعف در دانش، فناوري و استفاده از فناوري قديمي‌و روش‌هاي ناکارآمد موضوع ديگري است که ازنظرها مغفول مانده ولي سهم بالايي در شکل‌گيري بهره‌وري دارد. به‌طورقطع افزايش بهره‌وري يکي از اهداف اقتصادي به شمار مي‌رود که بايد در راستاي تحقق آن با شناخت و رفع مشکلات گام برداريم تا شاهد تأثير چشم‌گيرش بر رشد اقتصادي باشيم.
پايين بودن قيمت واقعي سرمايه
پايين بودن قيمت واقعي سرمايه و انعطاف‌ناپذير بودن قوانين و مقررات ناظر بر بازار كار موجب شده است تا كارفرمايان به استفاده بيشتر از تكنيك‌هاي توليد سرمايه‌بر علاقه‌مند شوند. درمجموع، فقدان تحول‌هاي اساسي در شيوه‌هاي مديريت و استفاده كارآمد از سرمايه انساني باعث شده كه بهره‌وري سرمايه نتواند افزايش زيادي يابد.
نبود ساختار مشخص
در کنار همه مؤلفه‌هاي گفته‌شده، برخي ديگر از کارشناسان اقتصادي به نبود ساختار مشخص در اقتصاد را عامل کاهش بهره‌وري مي‌دانند.
سيد حسن هفده تن، کارشناس مسائل کار با تأکيد بر اين موضوع گفته است: ما به‌صورت جزيره‌اي عمل کرده‌ايم. يعني به هيچ اجماع واحدي در تصميم‌سازي‌هاي کلان نرسيده‌ايم. فکر مي‌کنم تا زماني که يک رويکرد يکپارچه سيستمي‌اتخاذ نشده باشد و به اجماع واحدي نرسيده باشيم، به يک آسيب‌شناسي در اقتصاد کلان که منجر به نتيجه شود، نمي‌رسيم. بعدازاين مرحله است که الزامات بهره‌وري آشکار مي‌شود.

در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه تاکيد شد؛
نشست سران کشورهاي ايران، روسيه و ترکيه درباره تحولات و آينده سوريه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.
رييس جمهور در اين نشست با اشاره به آمادگي ايران در ايفاي نقش سازنده در کمک به بازگشت آوارگان و بازسازي سوريه، تاکيد کرد: حضور و مداخله غير قانوني آمريکا در سوريه که منجر به تداوم ناامني در آن کشور شده است، بايد فورا پايان يابد. حجت‌الاسلام حسن روحاني گفت: اين اجلاس در ادامه تلاش‌هاي موفق سه کشور در چارچوب "روند آستانه" براي رويارويي موثر با تروريسم و پايان بحران سوريه بر اساس خواسته اکثريت مردم سوريه برگزار مي‌شود و فرصتي براي بررسي اقدامات مشترک ما در مرحله فعلي و آينده است.با توجه به پيچيدگي‌هاي بحران سوريه، بسيار مهم بود که سه کشور ايران، روسيه و ترکيه براي فرونشاندن شعله‌هاي جنگ در سوريه به چارچوبي مشترک بر اساس اصول بنيادين حفظ تماميت ارضي و يکپارچگي سوريه و احترام به حاکميت ملي و حق ملت سوريه براي تعيين سرنوشت آينده کشورشان دست يابند.ما از ابتدا بر ناکارآمدي راه حل نظامي‌براي پايان بخشيدن به بحران سوريه تأکيد کرده‌ايم و اکنون خوشنوديم که پس از گذشت هفت سال از بحران سوريه و بر مبناي تجربيات حاصله از آن، حل و فصل بحران سوريه و ساير بحران‌هاي مشابه در منطقه از طريق مسالمت آميز به يک باور عمومي‌از سوي غالب بازيگران موثر تبديل شده است. تلاش ما در طول سال‌هاي گذشته و به ويژه پس از متمرکز شدن فعاليت‌ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبناي تسهيل روند گفتگوي "سوري-سوري" و تشويق دولت و معارضه براي پيوستن به اين روند بوده است. وي با تاکيد بر اينکه ايران بنا به درخواست دولت قانوني سوريه و براي مبارزه با تروريسم در اين کشور حضور يافت گفت:مبارزه با تروريسم يک خواست مشترک بين المللي است؛ اما هنگامي‌که اجراي اين خواسته در چارچوب مرزهاي شناخته شده دولت و ملت ديگري قرار مي‌گيرد، انجام آن جز با درخواست صريح و موافقت شفاف آن کشور، امکان پذير نخواهد بود. ما نگراني‌هاي برخي کشورهاي منطقه از خطر تروريسم و جدايي طلبي را درک مي‌کنيم؛ اما موثرترين و پايدارترين راه براي رفع اين نگراني‌ها را همکاري با دولت قانوني سوريه مي‌دانيم و معتقديم راه حل‌هاي ديگر از جمله از طريق مداخله مستقيم و بدون هماهنگي با دولت سوريه به تعميق بحران منجر خواهد شد.روحاني گفت: از دولت آمريکا با حضور غير قانوني در سوريه و اقدامات تجاوزگرانه، اشغال و حمايت از رژيم آپارتايد صهيونيستي، نبايد انتظار داشت که در اين زمينه نقش مثبت و سازنده‌اي ايفا کند. دخالت‌هاي غير قانوني آمريکا در سوريه با هيچ يک از قواعد بين المللي سازگار نيست و بر مشکلات موجود در آن کشور مي‌افزايد و روند دستيابي به صلح پايدار در سوريه را با چالش جدي مواجه مي‌کند. وي گفت:در ترسيم آينده سوريه، تنوع موجود قومي‌و مذهبي جامعه سوريه بايد به دور از فشار، تهديد، و يا مداخله بيگانگان مورد ملاحظه و احترام قرار گيرد. تجربه تلخ مداخله خارجي در ليبي و فروپاشي دولت و واحد سياسي ليبي و تجربه ارسال سلاح و تروريسم براي نابودي کشور سوريه کافي است تا ملت سوريه و ملت‌هاي منطقه و جهان با هر گونه مداخله و فشار خارجي مقابله کنند. ما به عنوان يک دموکراسي در منطقه معتقديم راه مردمسالاري از لوله تفنگ نمي‌گذرد. آزادي يک خواست اجتماعي و مردمي‌و ملي است و هرگونه نظامي‌گري دور باطلي از خشونت را ايجاد مي‌کند، چه در صورت تروريسم و چه در شکل دخالت خارجي. روحاني گفت:جهان و به ويژه منطقه ما هزينه بسيار فراوان انساني و مادي به خاطر دخالت خارجي و سياست‌هاي يک جانبه گرايانه و ماجراجويانه برخي دولت‌ها پرداخته است و تجربه شکست مداخله نظامي‌خارجي در سوريه در گذشته، ترسيم کننده وضعيت آينده بحران يمن و ساير بحران‌هاي مشابه در منطقه و جهان خواهد بود. در عين حال، نابودي ترويسم و چيرگي نظامي‌به تنهايي نمي‌تواند، ضامن استمرار ثبات و صلح در آينده سوريه و ديگر کشورهاي درگير بحران در منطقه و جهان باشد؛ بلکه گفتگوي مردم هر کشور با پذيرش مفهوم مشارکت ملي و به رسميت شناختن تنوع گرايش‌هاي سياسي و اجتماعي مختلف مي‌تواند نقطه قابل اتکا براي آينده باشد.
استفاده از سلاح‌هاي شيميايي
همچنين رئيس جمهور روسيه در اين نشست با اشاره به پيشرفت‌هاي روند آستانه در حل بحران سوريه گفت: در حال حاضر بيش از 90 درصد سرزمين سوريه از حضور گروه‌هاي تروريستي پاکسازي شده و در اين فرآيند تعداد زيادي از شهرهاي اين کشور آزاد شده‌اند.به گزارش ايسنا، ولاديمير پوتين گفت: در حال حاضر گروه‌هاي تروريستي باقيمانده در سوريه در استان ادلب مستقر هستند و آنها تلاش مي‌کنند که وضعيت آتش بس در اين منطقه را به هم زده و دست به اقدامات تحريک آميزي براي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي زده‌اند.وي با بيان اينکه توافقات مشترک سه کشور ايران، روسيه و ترکيه براي حل بحران سوريه در چارچوب روند آستانه کمک زيادي براي حل اين بحران از طريق سياسي کرده و پيشرفت‌هاي خوبي در اين زمينه به دست آمده است، خاطرنشان کرد: ما تاکيد داريم که بايد مردم سوريه خودشان به صورت مستقل سرنوشت‌شان را تعيين کنند.پوتين افزود: بايد به پيشبرد فعاليت‌هاي کميته قانون اساسي سوريه کمک کرد و در راستاي عادي سازي روند در اين کشور قدم برداشت.وي با بيان اينکه بايد امنيت در سوريه در سرزمين‌هاي بازپس گرفته شده تحکيم شود، ادامه داد: روسيه براي تحقق موضوع بازگشت آوارگان سوري برنامه‌اي پيشنهاد داده که بايد به صورت بين‌المللي اجرا شود و اين برنامه از طرف دوستان ما يعني ايران و ترکيه مورد حمايت قرار گرفته است.رئيس جمهور روسيه با تاکيد مجدد بر بحث بازگشت آوارگان سوري به سرزمين‌شان و اقداماتي که در اين زمينه از سوي مسکو صورت گرفته گفت: در جريان يک ماه و نيم گذشته بيش از 15 هزار نفر سوري به اين منطقه بازگشته‌اند، روسيه در حال حاضر در زمينه‌هايي چون غذا، دارو و ... کمک‌هاي مستقيمي‌را به مردم سوريه ارائه مي‌کند.پوتين با تاکيد بر اينکه بايد اقدامات مشترکي براي بازسازي صنعت، کشاورزي، زيرساخت و ... در سوريه انجام شود، ادامه داد: بايد از اين طريق مساعدت کنيم که مردم سوريه به سرزمين خود بازگردند.
اهميت ادلب براي ترکيه
همچنين رئيس جمهور ترکيه گفت: سرنوشت ادلب تنها آينده سياسي سوريه نيست، بلکه امنيت ملي ترکيه است که مي‌تواند در جهت ايجاد صلح و ثبات در منطقه موثر باشد.به گزارش ايسنا، رجب طيب اردوغان گفت: در روند آستانه قرار بود اراده خود را در جهت حداقل مشترکات قرار دهيم که اين حداقل‌ها شامل اتحاد سياسي سوريه، حفظ تماميت ارضي و پيدا کردن راه حل‌هاي سياسي بود و با اين هدف سعي کرديم با تنش‌ها مقابله کنيم و به ويژه وضعيت انساني را ارتقاء دهيم.وي گفت: تلاش داريم در روند آستانه خاک سوريه را امن کنيم تا به ويژه مهاجران سوري بتوانند به خانه‌هاي خود بازگردند. مهمترين گام در روند آستانه تاسيس مناطق عاري از تنش بود که اين گام را برداشتيم و به مرور اين مناطق از دور خارج شدند و تنها شهر ادلب باقيمانده است.اردوغان به 12 نقطه نظارتي اشاره کرد و گفت: ترکيه تضمين کرده در اين نقاط امنيت جاني مردم به ويژه امنيت مردم در ادلب تامين شود. ما اين ضمانت را به مردم داده‌ايم که نمي‌توانيم به رژيم اسد که سابقه قتل عام مردم خودش را دارد اعتماد کنيم و معتقديم هر گونه حمله به ادلب به تراژدي بزرگي منجر مي‌شود.اردوغان به تبعات حمله به ادلب اشاره کرد و گفت: با حمله به اين شهر مردم جايي براي فرار نخواهند داشت لذا به مرزهاي ترکيه هجوم مي‌آورند. ما اکنون در ترکيه چهار و نيم ميليون پناهنده سوري داريم و ظرفيت ما کامل است.رئيس جمهوري ترکيه خاطرنشان کرد: ايران و روسيه نگراني‌هاي امنيتي ناشي از برخي عناصر در ادلب دارند که ما آن را درک مي‌کنيم اما در منطقه ادلب همه چيز در هم تنيده و بايد زمان را در اين مسئله مد نظر قرار داد. اردوغان تصريح کرد: نگرش و عملکرد ما در ادلب تعيين کننده آينده همکاري ما در سوريه خواهد بود. ما اميدواريم طرف‌هاي ديگر حساسيت و نگراني ترکيه را درک کنند. همچنين معتقديم که آينده مردم ترکيه و سوريه را نمي‌توانيم به روزهاي ديگر موکول کنيم و بايد تا زمان هست براي آن اقدام کرد.وي خاطرنشان کرد: بايد بکوشيم تا تراژدي انساني ديگري در سوريه اتفاق نيفتد. امروز در شرق فرات برخي تحولات در حال اتفاق است و برخي گروه‌هاي خارجي به بهانه مبارزه با داعش اقداماتي را انجام مي‌دهند. در حاليکه ما تهديد داعش را در اين منطقه نداريم.رئيس جمهوري ترکيه گفت: بايد در مقابل تحولاتي که در سوريه در حال اتفاق است موضع مشترک اتخاذ کنيم تا وقتي اتحاد سياسي و تماميت ارضي سوريه حفظ شود به اين تلاش خود ادامه خواهيم داد. در پايان اين نشست، بيانيه‌اي در 12 بند صادر شد که بر پايان دادن به تروريسم، حمايت از مردم سوريه، مذاکرات سياسي براي حل مشکلات و فاصله گرفتن از عمليات نظامي‌و ... تاکيد شد.
ظريف : توافق‌ براي پايان دادن به رنج مردم ادلب
وزير امور خارجه با اشاره به نشست سران ايران، روسيه و ترکيه در تهران گفت: توافق کرده‌ايم تا براي پايان دادن به تروريسم و جلوگيري از رنج مردم در ادلب همکاري کنيم.به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف پس از نشست ايران، ‌روسيه و ترکيه در توييتي نوشت : هنگامي‌که دونالد ترامپ با بازي‌هاي کوچکش متحدانش را تحقير مي‌کند و اعتبار آمريکا را از بين مي‌برد، ما از اين بابت خوشحاليم که امروز در تهران با قدرت‌هاي مسئول براي دستيابي بيشتر به راه حلي سياسي در سوريه تعامل مي‌کنيم. توافق کرده‌ايم تا براي پايان دادن به تروريسم و جلوگيري از رنج مردم در ادلب همکاري کنيم.
شافعی از رایزنی با رییس سازمان امورمالیاتی خبر داد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: سال‌هاست که ماليات تبديل به يکي از مهمترين مشکل‌هاي پيش روي فعالان حوزه توليد و صنعت شده است. نتايج بررسي‌ها از وضعيت اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده طي سال‌هاي گذشته در مورد صنايع منتخب کشور نشان مي‌دهد که اين قانون از لحاظ احکام مصوب، نحوه اجرا و نبود زيرساخت‌هاي لازم، مشکلاتي را براي توليدکنندگان در بخش صنعت به وجود آورده است. فعالان حوزه توليد سال‌هاست که خواستار حل مساله ماليات هستند.
از ابتداي سال محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت بارها خواستار حل مشکلات مالياتي پيش روي واحدهاي توليدي شده است. از طرف ديگر نمايندگان مجلس نيز همواره اعلام کرده‌اند که آمادگي دارند تا براي اين موضوع راهکارهايي را در قانون لحاظ کنند. در گزارش آسيب شناسي ماليات ارزش افزوده مرکز پژوهش‌هاي مجلس که پيش از اين به منظور رفع چالش‌هاي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در بخش صنعت، پيشنهاد شده بود که برخي از كالاهاي معاف از ماليات، مشمول نرخ صفر شوند. همچنين فراهم ساختن زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي صحيح قانون در دستور كار قرار گيرد. از طرف ديگر تفسيرپذيري و سليقه‌اي اجرا شدن برخي احکام از جمله بند 4 ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده از طريق ايجاد شفافيت در كالاهاي مشمول و تسري آن به انواع گروه كالايي به جاي تأكيد صرف بر نام كالا، رفع شود و درنهايت، رابعاً مشکل استرداد به موقع اعتبار مالياتي مؤديان رفع شود.
وعده کاهش ماليات براي بخش صنعت
در همين حال آخر هفته گذشته بود که غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني اعلام کرد که سازمان امور مالياتي با کاهش ماليات در نظر گرفته شده براي بخش صنعت موافقت کرده است. اين آخرين چراغ سبزي بوده که براي حل مشکل مالياتي واحدهاي توليدي و صنعتي در جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان خراسان رضوي با حضور اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس مطرح شده است. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: سازمان امور مالياتي با کاهش پنج درصدي ماليات بخش صنعت موافقت کرده که اميد است اين مهم به تصويب مجلس نيز برسد.
غلامحسين شافعي اضافه کرد: اگر ماليات بر مسکن‌هاي خالي و فرارهاي مالياتي جدي گرفته شود، امکان کاهش سهم ماليات صنعت تا 10 درصد نيز وجود دارد. وي با اشاره به سخنان اخير رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي هيات دولت اظهار داشت: در ملاقات روز هفتم شهريور ماه رهبري با اعضاي هيات دولت، معظم له فرمودند که دولت سخنان اعضاي اتاق بازرگاني را بخواند، بشنود و ببيند و اين تکليفي بر اعضاي هيات دولت بود که بخش خصوصي را در تصميم سازي‌ها مشارکت دهد. رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: با شرايط جديد و تنش‌هاي ارزي در اقتصاد ايران، ميزان سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي بايد به چند برابر فعلي افزايش پيدا کند تا بتوانند مانند گذشته واحدهاي توليدي را مديريت کنند.
شافعي افزود: بانک‌هاي استان براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي اختيارات محدودي دارند که در اين ارتباط بايد دايره اختيارات آنها در پرداخت تسهيلات افزايش يابد. وي با بيان اينکه نگران هدررفت منابع مالي کشور هستيم، اظهار داشت: به عنوان مثال مبلغ قابل توجهي به طرح اشتغال روستايي در کشور اختصاص يافته و ما نگران هستيم که هزينه اين منابع بيشتر از اينکه اشتغال ايجاد کند باعث مهاجرت روستائيان به شهرها شود. رئيس اتاق بازرگاني ايران به بازگرداندن وجوه سپرده گذاران موسسات مالي – اعتباري از سوي بانک مرکزي معترض شد و گفت: به چه حقي بايد کسري موسسات مالي - اعتباري از جيب بانک مرکزي داده شود.
شافعي افزود: جدا از سپرده گذاران عادي، افراد مختلفي در اين موسسات اعتباري سپرده گذاري‌هاي هنگفت کردند و بهره‌هاي هنگفت نيز از سپرده‌هاي خود دريافت نمودند، چرا بايد منابع مالي بانک مرکزي صرف بازپرداخت سپرده‌هاي اين افراد شود. وي اظهار داشت: به صنعتگري که واحد توليدي وي در حال تعطيلي است، اخطار داده مي‌شود و درنهايت وي را راهي زندان مي‌کنند اما از طرف ديگر بانک مرکزي بايد بسيج شود تا پول سپرده گذاراني را که تاکنون سود بسيار از موسسات مالي – اعتباري دريافت کرده‌اند به آنها بازگرداند. وي گفت: بهتر است موضوع هدررفت منابع توسط کميسيون‌هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي‌بررسي و يک راهکار مناسب براي آن ارائه شود.
85 درصد واحدهاي توليدي کشور فعال هستند
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پروانه‌هاي صادر شده حدود 80 هزار واحد توليدي در کشور وجود دارد که از اين تعداد حدود 68 هزار واحد فعال هستند. محسن صالحي نيا نيز در ديدار جمعي از اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس با فعالان و پيشکسوتان حوزه صنعت شهرستان نيشابور افزود: از اين تعداد حدود 90 درصد جزو واحدهاي صنعتي کوچک، 6 درصد واحدهاي صنعتي متوسط و چهار درصد واحدهاي صنعتي بزرگ هستند. وي اظهار داشت: سال گذشته ميزان تسهيلات ارائه شده از محل طرح رونق توليد مبلغ 195 هزار ريال بود که به 28 هزار و 202 بنگاه تعلق گرفت و از ابتداي امسال نيز 13 هزار ميليارد ريال به يک هزار و 450 بنگاه تعلق گرفته است. وي با اشاره به محدوديت در تامين يک سري مواد اوليه خاص گفت: محدوديت در تامين منابع براي افزايش توليد بايد بهينه سازي شود و براي اينکار تامين منابع ارزي با نرخ کمتر براي تهيه مواد اوليه ضروري است.
تلاش مجلس براي حل مشکل ماليات توليد
در همين حال سعيد باستاني، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: براي رفع چالش‎هاي توليد در حوزه نظام مالياتي کشور در آينده نزديک، نيازمند نگاه کارشناسي، علمي‌وتخصصي است. اگر قانون به نحو مناسبي تدوين مي‎شد و مجلس نظارت دقيق و به هنگام خود را اعمال مي‎کرد، اين همه مشکلات نمي‎داشتيم.
اين نماينده مجلس ادامه داد‎: اينکه پس از سال‎ها همچنان در حوزه آب، کشاورزي، صنعت و توليد با چالش‎هايي مواجه هستيم، نشان مي‎دهد که نقشه راه غلط بوده است. اگر امروز در برخي از رشته‎هاي صنعتي با اشباع بازار مواجه هستيم، تشکل‎هاي تخصصي همچون خانه صنعت، معدن و تجارت بايد وارد ميدان شده و نيازهاي کشور را براي توسعه صنعتي و معدني اعلام کنند.
باستاني در ادامه با بيان اينکه عدم اجراي برخي از قوانين، فساد اداري، افزايش ماليات‎ها و نوسانات نرخ ارز را از جمله تنگناهاي واحدهاي توليدي است، خاطرنشان کرد: فشار نظام مالياتي و سودهاي کمرشکن بانک‎ها دو معضل اساسي توليد است. افزايش ماليات‎ها طي سال‌هاي قبل به تعطيلي برخي واحدها منجر شده است.
اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: دريافت ماليات بر ارزش افزوده از توليدکننده، بسياري از واحدهاي توليد را با مشکلات عديده‌ مواجه کرده است که هم واحدهاي توليدي کوچک و متوسط و هم بنگاه‌هاي بزرگ صنعتي و توليدي را دچار مشکل کرد. باستاني ادامه داد: بعد از اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده، گام بعدي و مهم مجلس در جهت حمايت از توليد در نيمه دوم سال ۹۷ هدفگذاري براي کاهش نرخ ماليات بر عملکرد بنگاه‌ها است که در کمک به توليد ملي بسيار مهم خواهد بود.

آمار 803 هزار بشکه در روز نشان می‌دهد؛
واردات نفت خام چين از ايران در ماه ميلادي گذشته به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز صعود کرد.
به گزارش ايسنا، بر پايه آمار اداره کل گمرک چين، آخرين رکورد بالاي واردات نفت از ايران ۸۰۳ هزار بشکه در روز در آوريل سال ۲۰۱۴ بود.
واردات در ماه اوت شامل بشکه‌هاي نفتي بود که مستقيما به چين ارسال شدند و يک محموله نفتکش VLCC که در ميانمار تخليه شد و از طريق خط لوله چين-ميانمار به پالايشگاهي در جنوب غربي چين ارسال شد.
آمار رهگيري تجارت "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان داد با حساب محموله‌هاي ماه ميلادي گذشته، واردات نفت چين از ايران در فاصله ژانويه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ ميليون بشکه رسيد که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ ميليون بشکه نفت ايران در کل سال ۲۰۱۷ بود.
يک تحليلگر مقيم هنگ کنگ گفت: بعيد است واردات نفت ايران در ادامه سال افزايش بيش‌تري پيدا کند و رکورد بالاي واردات ماه اوت احتمالا به دليل تلاش خريداران چيني براي خريد هر چه بيشتر نفت ايران در آستانه بازگشت تحريم‌هاي آمريکا در نوامبر بوده است.
طبق آمار پلاتس، خريداران چيني احتمالا ۱۷.۴۲ ميليون بشکه يا معادل ۵۸۱ هزار بشکه در روز نفت ايران را در اوت براي تحويل در سپتامبر بارگيري کردند. حجم مذکور ۱۴.۱ درصد کمتر از ميانگين ۶۷۶ هزار بشکه در روز ثبت شده در هشت ماهه امسال بوده است.
عمده نفت وارد شده از ايران توسط پالايشگاه‌هاي چيني مصرف مي‌شود. انتظار مي‌رود چين با وجود تحريم‌ها، بزرگترين خريدار نفت ايران بماند زيرا پکن اعلام کرده که تجارت ميان دو کشور با وجود تحريم‌هاي آمريکا به شکل عادي جريان خواهد داشت.
يکي از مديران سينوپک هفته گذشته اظهار کرده بود اگر واردات نفت از ايران متوقف شود، کسب و کار اين شرکت آسيب خواهد ديد و در ادامه اظهار کرده بود که اين شرکت با طرف‌هاي مربوط براي خنثي کردن ريسک‌ها سرگرم گفت‌وگو است.
سينوپک بزرگترين پالايشگاه جهان از نظر ميزان ظرفيت و توليد است و حدود دوسوم از نفتي که از ايران به چين وارد مي‌شود را دريافت مي‌کند. طبق اظهارنامه سينوپک نزد کميسيون بورس و اوراق بهادار آمريکا، اين شرکت حدود ۱۴۹.۸۳ ميليون بشکه نفت ايران را در سال ۲۰۱۷ خريداري کرد که ۸.۶ درصد از کل ظرفيت نفت خام سينوپک بود.
اين مدير سينوپک اظهار کرده است: وابستگي سينوپک به نفت ايران طبيعي است زيرا بسياري از پالايشگاه‌ها به شکلي تجهيز شده‌اند تا نفت خام ايران را فراوري کنند و ايران به‌طور مشروع و براي مدت طولاني نياز اين پالايشگاه‌ها را تامين کرده است.
شرکت دولتي "ژوهاي ژنرانگ" يک خريدار قراردادي مهم ديگر نفت ايران به منظور تامين نياز پالايشگاه‌هاي چين است. شرکت "پتروچاينا" نيز حدود ۲۱.۹۹ ميليون بشکه در سال نفت ايران را خريداري مي‌کند که اين حجم معادل حدود ۱۰ درصد از واردات به چين است.
اين پالايشگاه در سال ۲۰۱۸ دو محموله نفت ايران را خريداري کرده که در ماه‌هاي ژوئن و اوت از طريق خط لوله چين-ميانمار تحويل داده شدند. انتظار مي‌رود يک محموله سوم به ميزان حدود ۱.۹۹ ميليون بشکه نيز اوايل سپتامبر در ميانمار دريافت کند.
به علت عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان و واردکنندگان صورت گرفت؛
هرچند که با گران شدن نرخ ارز، برخي معتقدند که ارزان شدن گوشي ديگر امکانپذير نيست، اما مشکل ديگر، کمبود اين کالاست که علاوه بر بازار، در فروشگاه‌هاي آنلاين هم نمود دارد و اکنون ويترين اين فروشگاه‌ها همچنان از برندهاي پرمصرف خالي است. به گزارش ايسنا، قيمت گوشي در ماه‌هاي اخير با افزايش نرخ ارز، روند صعودي را در پيش گرفت، اما پس از انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز دولتي، اکنون علاوه بر افزايش نرخ ارز، به نظر مي‌رسد موضوع کمبود گوشي، قيمت‌ها را بالا برده است و از طرفي برخي از تامين‌کنندگان هم از عرضه گوشي خودداري مي‌کنند. اين موضوع باعث شده علاوه بر کمبود گوشي در بازار، فروشگاه‌هاي آنلاين هم از عرضه‌ برخي از اين کالا در وب‌سايت خود خودداري کنند. اگرچه پس از اجرايي شدن طرح رجيستري و در حالي که برخي از سودجويان به اين بهانه، قيمت گوشي‌ها را بالا برده بودند، فروشگاه‌هاي آنلاين با تسهيل فرآيند فروش به کمک افراد آمده بودند و درصد زيادي از فروش قانوني را به خود اختصاص داده بودند، اما با ارائه ليست واردات ۴۲۰۰ توماني، آنها ابتدا گوشي‌ها را با قيمت ارز آزاد عرضه کردند و پس از آن از ارائه کالا دست برداشتند و اين روند تا امروز هم ادامه داشته و فروشگاه‌هاي آنلاين همچنان خالي از گوشي‌هاي پرمصرف هستند و تنها چند مدل گوشي را عرضه مي‌کنند.
پيش از اين مسوولان يکي از اين فروشگاه‌هاي اينترنتي که علت ناموجود بودن گوشي در وب‌سايت خود را عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان و واردکنندگان اعلام کرده بود، پيشنهاد کرده بود براي جلوگيري از ايجاد رانت‌هايي مانند دريافت ارز دولتي براي واردات کالا و فروش همان کالاها با قيمت ارز آزاد، بايد به سمت عرضه محصولات به صورت الکترونيکي رفت و در اين رابطه بخش خصوصي مي‌تواند در اين مسير به شفاف‌سازي و کنترل قيمت‌ها در بازار و حمايت از مصرف‌کنندگان کمک کند.
فروشگاه‌ها تنها چند گوشي محدود براي فروش گذاشته‌اند
اما در شرايطي که سابقه فروشگاه‌هاي آنلاين در فروش گوشي با قيمت متعارف حتي در شرايطي که برخي با توجيه رجيستري قيمت‌هاي گوشي را بالا برده بودند، اين انتظار را ايجاد کرده بود که اين روند ادامه يابد، اکنون که با افزايش نرخ ارز و عدم تخصيص ارز دولتي به گوشي، قيمت‌ها بالا رفته است، ويترين فروشگاه‌هاي آنلاين نيز همچنان از گوشي‌هاي پرمصرف خالي است و تنها چند برند محدود در اين وب‌سايت‌ها ديده مي‌شود. اين درحالي است که تقاضاي تلفن همراه در کشور سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ ميليون دستگاه است و اين يعني ماهيانه حدود ۸۰۰ تا يک ميليون گوشي مورد نياز است. در کنار افزايش نرخ ارز که افزايش قيمت گوشيها را موجب شده، کمبود گوشي در بازار و فروشگاه‌ها نيز يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت ذکر شد. البته محمدجواد آذري جهرمي‌- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، يکي از راهکارهاي مقابله با اين موضوع را تزريق گوشي‌هاي ترخيص‌نشده از گمرک و گوشي‌هاي توقيف‌شده از محتکران اعلام کرد؛ هرچند همين موضوع هم به اعتقاد کارشناسان تنها مي‌تواند به عنوان مسکن مقطعي عمل کند و پس از يک دوره‌ي کوتاه باز هم قيمت گوشي گران خواهد شد. در نهايت به نظر مي‌رسد مشکل فروشگاه‌هاي آنلاين همچنان به قوت خود باقي است. مسوولان اين فروشگاه‌ها علت عدم عرضه گوشي در سايت خود را عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان گوشي ابراز مي‌کنند، زيرا درصورت عدم ارائه فاکتور، سازمان تعزيرات فروشگاه آنلاين را مقصر بالا بودن قيمت گوشي مي‌داند؛ حتي اگر اين فروشگاه‌ها گوشي‌ را با همين قيمت از تامين‌کننده خريداري کرده باشند.
ابراز رضايت آخوندي از روند توسعه همکاري ایران و هند
گروه راه و مسکن: عباس آخوندي، وزير راه و شهر سازي در دهلي نو از روند همکاري هندي‌ها در طرح توسعه بندر چابهار ابراز رضايت کرد. وزير راه و شهر سازي پس از ديدار با نيتين گادکاري، وزير حمل و نقل و کشتيراني هند، تاکيد کرد که دو طرف درخصوص پروژه‌هاي بسيار زيادي گفتگو کرده و به توافقات خوبي در زمينه همکاري دوجانبه درباره بندر چابهار دست يافتند. وي گفت: با توجه به اينکه قرار است هندي‌ها در فاز اول چابهار مستقر بشوند و در مساله احداث ريل آهن چابهار به سمت ايرانشهر و يک پروژه ديگر براي توليد ريل با ذوب آهن اصفهان نيز همکاري کنند، مساله تامين ۲۵۰ لکوموتيو و همچنين سوزن‌هايي که در خطوط ريلي استفاده مي‌شود نيز با وزير هندي مورد گفتگو قرار گرفت.
آخوندي با ذکر اينکه با هدف پيگيري توافقات پيشين به هند سفر کرده است افزود: خوشبختانه در حوزه چابهار روابط هند و ايران يک روند تنظيم شده دارد و توافقاتي نيز در گذشته به امضا رسيده است، در جريان گفتگوها دو کشور در مورد ايجاد کانال بانکي جهت سرمايه‌گذاري هندي‌ها در بندر چابهار به توافق رسيدند و به زودي هندي‌ها در بندر چابهار مستقر خواهند شد. وي در توضيح اهداف سفر خود به هند اعلام کرد: در اين سفر در مورد بندر چابهار مذاکره کرديم. ايران اعلام کرده است که از سرمايه‌گذاري هندي‌ها در بندر چابهار استقبال مي‌کند. درخصوص ساير پروژه‌ها نيز با طرف هندي مذاکره و قرار شد اين پروژه‌ها هرچه زودتر عملياتي شوند. وزير راه و شهرسازي کشور در مصاحبه با ايرنا اظهار اميدواري کرد که دو کشور بتوانند ساير پروژه‌ها را نيز هرچه زودتر عملياتي کنند.
آخوندي گفت: اميدواريم همکاري‌هاي جديدي در زمينه ريل و سرمايه‌‌اي ريلي و سيستم‌هاي نقاله و ريلي داشته باشيم. وي در مورد برنامه‌هاي سفر خود به دهلي نو افزود: در کنفرانسي که با موضوع ارتباط با مفهوم حرکت و جابجايي با حضور نارندرا مودي نخست وزير هند برگزار مي‌شود، شرکت خواهم کرد. در حاشيه اين کنفرانس ملاقاتي را با وزير بازرگاني هند خواهم داشت تا بتوانم موارد تجاري ميان دو کشور را پيگيري کنم. آخوندي در ارتباط با حجم سرمايه‌گذاري هند در بندر چابهار توضيح داد که سرمايه‌گذاري هند در دو مرحله است. اولين مرحله يک سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون دلاري و يک خط اعتباري ۱۵۰ ميليون دلاري است که قرارداد هر دو سرمايه‌گذاري امضا شده و مي‌تواند به زودي اجرايي شود. در مورد اختصاص يک خط اعتباري ديگر نيز گفتگو شده است. کليات اين خط اعتباري در طول سفر رياست جمهوري به هند مورد توافق قرار گرفت که ارزش آن بيش از ۲ ميليارد دلار است.
وزير راه و شهرسازي ايران در مورد هياتي نيز که از ايران همراه وي به هند سفر کرده‌اند، گفت: تعدادي از مقامات سازمان بنادر و دريانوردي در هند حضور دارند که مساله چابهار را دنبال مي‌کنند. همچنين نمايندگان شرکت راه آهن، قراردادهاي ريلي را پيگيري مي‌کنند. آخوندي در نخستين روز سفر خود به دهلي نو با نيتين گادکاري وزير حمل و نقل و کشتيراني هند ديدار و گفتگو کرد و اعضاي هيات همراه نيز جلسات جداگانه‌اي را با ديگر مقامات هندي برگزار کردند.
به گفته منابع آگاه، پروژه توسعه بندر چابهار که هند در آن مشارکت دارد در مرکز مذاکرات آخوندي با مقامات هندي قرار دارد. تفاهم‌نامه همکاري حمل و نقل ريلي بين ايران و هند، بين آخوندي و گادکاري، ۲۲ دي ماه سال گذشته در دهلي نو به ارزش ۲ ميليارد دلار به امضا رسيد. اين تفاهم‌نامه شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش يک ميليارد دلار، توليد ۲۰۰ لکوموتيو براي قطارهاي باري ايران توسط هند و توليد مشترک ريل ميان دو کشور است. براساس توافق امضا شده ميان دو کشور در ارديبشهت ماه سال ۱۳۹۵، هند با سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون دلاري کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
سرمقاله
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com

روزگاري حافظ گفته بود:« آيينه سکندر جام جم است بنگر/ تا برتو عرضه دارد احوال ملک دارا». در باره آيينه سکندر گفته اند:« همان آيينه‌اي است که بر فراز منارۀ اسکندريه نصب کرده بودند. چون بناي شهر اسکندريه را منسوب به اسکندر مي‌دانند، از آن جهت آن را، آيينه سکندري مي‌گويند.گفته مي‌شود که آن آيينه را ارسطو براي اسکندر ساخته وبر مناره نصب کرده بود، تا بتواند از اوضاع واحوال عالم آگاه شود». اگر روزگاري فقط اسکندر مي‌توانست از اوضاع و احوال عالم آگاه شود و اگر اين تنها جمشيد - پادشاه اسطوره‌اي ايران - بود که با نظر انداختن در جام جهان بي مي‌توانست از خير و شر عالم مطلع شود، هم اکنون در دست هر کودک و نوجواني يک آيينه سکندري و يک جام جهان بين وجود دارد که در هر لحظه و آن مي‌تواند به هرکجاي عالم سرک بکشد و از همه امور مربوط به آن نقطه مطلع شود. موبايل يا تلفن همراه يک وسيله چند رسانه‌اي است و به صاحب خود اين امکان را مي‌دهد که تصوير، فيلم و صوت خبر مورد نظر خود را دريافت کند و همه هوش و حواس خود را براي دريافت آن خبر به کار بگيرد. در کنار موبايل، ابزار و امکانات متعدد ديگري نظير تلويزيون‌هاي ماهواره اي، سينما و مطبوعات وجود دارند که شب و روز در کار مخابره اطلاعات و اخبار گوناگون براي تسخير روح و روان کاربران خود هستند. در چنين شرايط سرسام آوري اگر مخاطب رسانه نداند که چه مي‌خواهد و چگونه بايد اطلاعات مورد نياز خود را استخراج و حاصل کند، بدون ترديد در دام شبکه‌ها و کانال‌هاي خبري اي خواهد افتاد که با صرف هزينه‌هاي ميلياردي و استفاده از متخصصان کاربلد در حال برنامه‌ريزي براي دستيابي به اهداف مورد نظر کارفرمايان خود هستند. پروژه سياه نمايي و نوميدسازي شهروندان ايراني نسبت به وضعيت اجتماعي و اقتصادي کشور خود از جمله اهداف و آمالي است که بدخواهان و ستيزه جويان در وراي مرزها به دنبال آن بوده و از طريق همين کانال‌هاي خبري و نيز برخي عوامل داخلي در صدد اجراي آن هستند. در مقابل رسانه‌هاي داخلي، به خصوص رسانه ملي براي رويايي با چنين وضعيت بغرنجي تقريبا دست بسته و منفعل مي‌نمايند و همين غفلت‌هاست که باعث ايراد ضربه و خسارت به همبستگي اجتماعي و امنيت ملي خواهد شد. رهبر انقلاب روز گذشته در ديدار با اعضاي خبرگان رهبري به همين نکته اشاره کردند و اظهار داشتند: « امروز نظام اسلامي‌با يک جنگ همه جانبه اقتصادي مواجه است که از يک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدايت مي‌شود اما در کنار اين جنگ، يک جنگ مهم رسانه‌اي و تبليغاتي نيز در جريان است که بيشتر اوقات از آن غفلت مي‌شود». بر اين اساس به جاست متوليان و دست اندرکاران رسانه کشور، در راهبرد‌ها و شرح وظايف خود بازنگري نموده و براي مقابله با جنگ رسانه‌اي مورد نظر رهبري آمادگي بيش از پيش داشته باشند و در اين مورد نيز همچون جبهه‌هاي نظامي‌و اقتصادي آرايش جنگي بگيرند.

یادداشت
فاطمه ذوالقدر
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي


مهريه جزء لاينفک عقد ازدواج و از حقوق مالي است که در فقه اسلامي‌و در قانون مدني کشورمان به رسميت شناخته شده است؛ حتي آنجا که مهر در عقد ذکر نشده، زن را با توجه به نوع ازدواج، مستحق مهرالمثل و يا مهرالمتعه مي‌داند. حال با چه راهکار فقهي و يا قضايي گفته مي‌شود که مهريه حذف گردد. مهريه مالي است که بايداز سوي مرد به همسرش پرداخت شود و به محض عقد ازدواج اين دين بر عهده مرد است. اما اين مال،الزاماً سکه نيست هر چيزي که ماليت داشته باشد و بتواند در تملک زن قرار گيرد، مي‌تواند به عنوان مهريه تعيين شود ولذا اين مهريه ، ولو با تعيين يک شاخه گل مي‌بايست در عقد ازدواج لحاظ شود. حال، اينکه در عرف برخي مهريه‌هاي سنگين تعيين و از سوي ديگر برخي اين هزينه گزاف را تقبل مي‌کنند و بعضاً موجب بروز مشکلات مي‌گردد،تاوانش را زنان در کل جامعه بايد بدهند؟! اينکه ميزان مهريه ،کم و بهتر بگوييم در حد توانايي مالي مرد باشد موضوعي متفاوت است که مي‌توان با راهکارهاي فرهنگي و اجتماعي و تبليغات رسانه‌اي به نهادينه شدن آن کمک نمود. بر فرض که مهريه پشتوانه فقهي نداشته باشد با چه استدلالي از قانون حذف شود؟ اين "استدلال" که با افزايش قيمت سکه، آمار محکومان به پرداخت مهريه در حال افزايش است، پس بايد مهريه حذف شود، با چه ميزان مطالعه و کارشناسي، صورت گرفته است. آيا اين پيشنهاد فراخور وضعيت زنان در جامعه است. همه تلاش‌هايي که تاکنون صورت گرفته براي اينکه مطالبات فعلي زنان در چهارچوب شريعت و قانون محقق شود، تا چه اندازه نتيجه بخش و قابل اجرا شده که مهريه را حذف و از زن دريغ کنيم. شک نيست که تعيين مهريه‌هاي سنگين و بيش از استطاعت مرد، منطقي و معقول نيست. اما در اين مواقع راه حل‌هاي ارائه شده بايد تا حد امکان جامع و مانع باشد. افزايش افسارگسيخته قيمت سکه بايد مهار شود و ثبات اقتصادي صورت گيرد. چرا که مجموع افراد جامعه متضرر شده‌اند و مورد آسيب قرار گرفته اند. اينکه مهريه به دليل وضعيت قيمت سکه حذف شود راهکار صحيح و کاملي به نظر نمي‌رسد. مهريه صرف نظراز اينکه پشتوانه مالي براي به خصوص براي زناني است که استقلال مالي ندارند، اهرمي‌است براي اينکه زماني که زنان قادر به اثبات مشکلات زندگي مشترکشان در دادگاه نيستند و از ادامه زندگي اکراه دارند، بتوانند بر روي آن مصالحه و از همسرشان طلاق بگيرند. چرا که زنان حق طلاق ندارند و تا زماني که مرد بر انجام آن موافقت نکند، طلاق صورت نمي‌گيرد.اين موضوع با عناوين طلاق خلع و مبارات نيز در فقه اسلامي‌ديده و مقرر شده که در صورت اکراه زن با بخشش مهريه، طلاق‌هاي مذکور مي‌تواند انجام شود. چنانچه ملاحظه مي‌شود اجراي خلع و مبارات که شارع مقدس بنيان نهاده هم منوط به وجود مهريه است. پس حذف مهريه ممکن نيست؛ همان طور که حق طلاق براي زنان شدني نيست. شايد گفته شود هم اکنون با اعطاي حق طلاق به زنان در حين عقد ازدواج اين اتفاق در حال انجام است اما بايد گفت اين وکالت در طلاق است که در موارد بسيار معدود به زن داده مي‌شود و متفاوت از تعلق اين حق به زنان است.آن هم در بسياري مورد موافقت قرار نمي‌گيرد و انجام تشريفات آن نيز با مشکلاتي همراه است. تعيين سقف 110 عدد سکه براي محکومان در زندان، در نظر گرفتن دعوي مهريه به عنوان دعوي مالي در دادگاه‌ها و اينکه زنان بر اساس ميزان سکه‌هاي مطالبه شده هزينه دادگاه را بدهند که بسياري از زنان را در پرداخت با مشکل مواجه مي‌کند، در راستاي مهار اين نوع محکوميت، از طريق قانونگذاري بوده است. اما حذف کلي مهريه آن هم با وضع قانون، پايمال کردن حقوق زنان است. تمام يا بخشي از مهريه مي‌تواند عندالاستطاعه باشد. زنان مي‌توانند مهريه شان را ببخشند مي‌توانند آن را کم کنند مي‌توان کمپيني به راه انداخت و زنان را به کم کردن مهريه‌هاشان تشويق نمود. اما با ورود قانون و حذف کلي مهريه، براي زني که در طلاق همچنان با مشکل مواجه است و تنها ابزار دفاعي خود را مهريه مي‌داند که ببخشد و جدا شود، چه پاسخي وجود دارد.



اژه‌اي تشريح کرد؛
معاون اول قوه قضاييه گفت: تلاش شبانه روزي مديران عالي و بسياري از مديران ديگر قوه قضاييه مبارزه با مفسدان است که با همه توان در مقابل همه مفسدين و به خصوص دانه درشت‌ها، صاحب مقام‌ها و صاحب ثروت‌ها بايستند.به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در سخنراني پيش از آغاز نماز جمعه يکي از دلايل مشکلات اقتصادي امروز را تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا و هم پيمانانش دانست و گفت: يکي از علل مشکلات ما بدون ترديد تحريم است. وي افزود: از دلايل ديگر مشکلات اقتصادي، عمليات رواني و فضاسازي رسانه‌اي دشمن است که بزرگنمايي مشکلات و دادن آدرس غلط در خصوص درد و درمان است. اما آيا همه مشکلات از ناحيه دشمن و تحريم است که پاسخ آن منفي است. علت ديگر مشکلات سوء تدبير و سوء مديريت است. علت ديگر مشکلات فساد است. فساد اقتصادي از جايگاه‌هاي مختلف و افراد مختلف ديده مي‌شود. عامل ديگر مشکلات خيانت است که ممکن است اين دو با يکديگر همپوشاني داشته باشد يعني هم فساد و هم خيانت با هم وجود داشته باشد اما ممکن است فساد وجود داشته باشد و نتوان اسم آن را خيانت گذاشت و يا خيانت باشد اما فساد نباشد.
اژه‌اي ادامه داد: علل ديگر مشکلات اقتصادي امروز کم کاري و بي انگيزگي بعضي از مديران در رده‌هاي مختلف است. امروز نياز به مديراني با جرأت و با روحيه جهادي هستيم تا در مقابل جنگ اقتصادي دشمن بايستد. در هر رده و در هر قوه‌اي ممکن است افرادي کم کار و کم انگيزه حضور داشته باشند که بخشي از مشکلات را ايجاد کرده‌اند. بخشي ديگر از مشکلات به دليل عدم اعتماد به نفس توسط برخي از مديران به خصوص مديران عالي است که اعتماد به نفسي که يک مومن بايد داشته باشد، ندارند.وي خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتماد به نفسي که يک فرد مجاهد در راه خدا بايد داشته باشد در برخي از مديران ديده نمي‌شود و به نيروها و امکانات خودي اعتماد کامل ندارند و اعتمادي به توانايي‌هاي داخلي ندارند و نگاهشان به بيگانه است. اينها بخشي از علل مشکلات اقتصادي امروز است. آيا براي رفع اين مشکلات يک راه حل وجود دارد و مي‌شود همه اينها را با يک اقدام رفع کرد که چنين نيست. وي ادامه داد: مقابله با فساد و مبارزه با مفسدين و غارتگران و خيانت کاران و محتکران و گرانفروشان نيازمند راهکار خاص خود است. نمي‌توان براي همه اين موارد يک راه حل در نظر گرفت. امروز بعضي از افراد در خصوص درد و درمان آن آدرس غلط مي‌دهند. اگر بي بي سي، صداي آمريکا چنين حرف‌هايي را بزند جاي توقعي از آنها نيست. چرا که همه مي‌دانيم آنها آدرس درستي به ما نخواهند داد اما ما از بعضي از قلم به دستان مزدور و غافل و بعضي از تريبون‌هاي غافل يا خائن و از طريق رسانه‌هاي مختلف و از جمله فضاي مجازي شاهد ارائه شدن نسخه‌هايي هستيم که متعلق به دشمن است. اين افراد مدعي مي‌شوند که يک راه بيشتر وجود ندارد و آن تسليم شدن در برابر آمريکا است و با آن مذاکره کنيد، مذاکره يعني تسليم شدن