رهبر انقلاب نسبت به بدبين کردن مردم هشدار دادند؛
رئيس مجلس خبرگان: مسئله اصلي کشور، اقتصاد، نابساماني‌هاي بازار ارز و گراني‌ها
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان، مهم‌ترين وظيفه مردم و نخبگان را در شرايط خطير کنوني، حرکت در جهت حفظ و تعميق انسجام مردم با دستگاه‌هاي دولتي و پرهيز از ايجاد فضاي يأس و نااميدي و احساس بن‌بست دانستند و گفتند: بدخواهان ملت ايران به موازات جنگ اقتصادي، جنگ رسانه‌اي و تبليغاتي را نيز در دستور کار خود قرار داده‌اند، بنابراين انتقادها بايد با هدف اصلاح و خيرخواهانه باشند.
به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب در ابتداي سخنانشان با اشاره به ايام پر برکت و مهم نيمه دوم ماه ذي‌حجه و مناسبت‌هاي تاريخي روز مباهله و روز نزول سوره دهر خاطرنشان کردند: مباهله در واقع مظهر اقتدار ايماني و تکيه بر حقانيت است و ما همواره نيازمند اقتدار ايماني و تکيه بر حقانيت نظام اسلامي‌در مقابل استکبار هستيم و در شرايط کنوني نيز برآيند گرايش‌هاي افکار عمومي، اطمينان نسبت به بر حق بودن حرکت و مسير نظام اسلامي‌است.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي سپس با تشکر از گزارش‌هاي بيان شده در جلسه، به اهميت و ضرورت وحدت و انسجام ملي و شکل دهي افکار عمومي‌در اين جهت اشاره کردند و افزودند: شرايط امروز ما، شرايط حساسي است اما اين حساسيت به دليل تعداد زياد دشمنان و يا قدرت بالاي آنها نيست زيرا اين دشمنان از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي‌همواره بوده‌اند و حتي در آن زمان قدرت بيشتري نيز داشته‌اند اما با وجود همه اقدامات خصمانه از جمله حمله نظامي‌طبس، تحميل جنگ هشت ساله، سرنگوني هواپيماي مسافري و محاصره اقتصادي، هيچ کاري از پيش نبرده‌اند و اکنون نظام اسلامي‌همچون شجره طيبه‌اي است که با پايه‌هاي مستحکم، در حال گسترش و ثمردهي است.
ايشان تأکيد کردند: حساسيت شرايط از اين جهت است که نظام اسلامي‌با قدم گذاشتن در يک راه نو و طرح ديدگاهها و نظريات متفاوت، در چهل سال گذشته، برخلاف جريان کلي استکبار و نظام سلطه حرکت کرده است و در چنين شرايطي، در جنگل پر از تعارض سياست بين المللي، شرايط و اقتضائات گوناگوني به وجود مي‌آيد که بايد در هر شرايطي به تناسب آن و با دقت کامل عمل کرد.
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: اگر در هر اوضاع و اقتضايي، آحاد مردم بويژه نخبگان، نسبت به شرايط و جايگاه نظام غفلت کنند، قطعاً ضربه خواهيم خورد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در ادامه به تبيين شرايط فعلي و اقتضائات آن پرداختند و گفتند: امروز نظام اسلامي‌با يک جنگ همه جانبه اقتصادي مواجه است که از يک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدايت مي‌شود اما در کنار اين جنگ، يک جنگ مهم رسانه‌اي و تبليغاتي نيز در جريان است که بيشتر اوقات از آن غفلت مي‌شود.
ايشان با تأکيد بر اينکه اين جنگ رسانه اي، از قبل هم وجود داشته ولي اکنون شدت آن بيشتر شده است، افزودند: براساس اطلاعاتي که در اختيار داريم، دستگاههاي جاسوسي آمريکا و رژيم صهيونيستي با حمايت مالي قارون‌هاي منطقه اطراف کشور ما، تشکيلاتي را براي اين جنگ رسانه‌اي راه اندازي کرده‌اند و به طور جدي در حال برنامه‌ريزي و تلاش براي آلوده کردن فضاي تبليغاتي و فکري جامعه هستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: اهداف اين جنگ رسانه اي، ايجاد اضطراب، يأس، نااميدي و احساس بن بست و بدبين کردن مردم نسبت به يکديگر و نسبت به دستگاههاي مسئول و همچنين بيشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادي در ذهن جامعه است.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به يک نمونه اشاره کردند و گفتند: در همين مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملي، جنگ رسانه‌اي و فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان، تأثيرگذار بوده است که البته از دشمن توقعي جز رذالت نيست اما بايد مراقب باشيم، ما به اين فضاسازي‌ها براي آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنيم.
ايشان با تأکيد بر اينکه گاهي اوقات در بيان مشکلات و يا انتقادها مبالغه مي‌شود، خاطرنشان کردند: اين مبالغه موجب تشديد اضطراب افکار عمومي‌و همچنين موجب گسترش «ويروس بدبيني» در جامعه خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به اينکه همواره از ابتداي مسئوليت رهبري، به دولتها در زمينه‌هاي گوناگون انتقاد و يا اعتراض داشته‌اند که در برخي موارد هم تند بوده است، گفتند: بنده خودم اهل انتقادم و اهل مسامحه در برخورد با مشکلات و دستگاههاي مسئول نيستم اما تأکيد دارم که نحوه گفتن و نحوه اقدام کردن نبايد به گونه‌اي باشد که مردم دچار بيماري بدبيني شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي خاطرنشان کردند: نبايد فضاي عمومي‌کشور بگونه‌اي شود که اقدامات و تبليغات مثبت قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود زيرا اين وضعيت بسيار خطرناک است.
ايشان با تأکيد بر اينکه ويروس بدبيني نسبت به دولت، مجلس، قوه قضاييه و نهادهاي انقلابي، بد است، در عين حال، انتقاد خيرخواهانه را براي اصلاح امور لازم دانستند و گفتند: گاهي اوقات انتقاد بايد عمومي‌باشد و نبايد هميشه در گوشي باشد اما اينکه بگونه‌اي صحبت کنيم که بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه چيز را از دست رفته تلقي کند، کار صحيحي نيست.
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: ما برخي اوقات در نحوه انتقاد اشتباه مي‌کنيم زيرا دستگاههايي که مورد انتقاد قرار مي‌گيرند، کارهاي خوب هم دارند که بايد آنها هم ديده و گفته شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد مجدد بر لزوم ديده شدن نکات مثبت و منفي دولت و ديگر دستگاهها در کنار يکديگر، گفتند: بيان عمل سيئه در کنار عمل صالح موجب مي‌شود که مردم بدانند کارها و اقدامات خوب هم وجود دارد و نااميد نشوند.
ايشان با تأکيد بر اينکه با وجود همه فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان و همه مشکلات، انقلاب و کشور در حال پيشرفت است، افزودند: بيان اين موضوع به عنوان رجزخواني نيست بلکه با اطلاع دقيق مي‌گوييم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهيم و آرمانها و حقايق انقلابي است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آنگونه که انتظار مي‌رود نباشد اما نظام در زمينه‌هاي گوناگون علمي، صنعتي، عزت سياسي، رشد فکري و معنوي، حرکت رو به جلو دارد و پيشرفت‌هاي خوبي روي داده است.
رهبر انقلاب اسلامي، گرايش روز افزون به معنويت در ميان جوانان با وجود مطالب و تبليغات پرحجم و گمراه کننده در فضاي مجازي را يکي از نمونه‌هاي بارز برشمردند و گفتند: حضور گسترده جوانان در راهپيمايي اربعين، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پيشرفت در زمينه‌هاي معنوي است. چرا اين نکات مثبت و پيشرفتها را نبينيم؟ اين حقايق بايد ديده، تحليل و گفته شوند بويژه از جانب کساني که مخاطبان زيادي دارند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي سپس به يک نکته مهم در شرايط فعلي کشور يعني «انسجام مردم و دستگاههاي مديريتي کشور» پرداختند و گفتند: بخش مهمي‌از اعتمادسازي و جلب اعتماد در گرو اقدامات دستگاههاي مختلف است البته تريبون‌داران نيز بايد به اين کار کمک کنند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه هيچ دولتي بدون کمک و پشتيباني مردم قادر به فعاليت نيست و نبايد اعتماد مردم از دستگاههاي دولتي، قضايي و نيروهاي مسلح سلب شود، افزودند: راه علاج مشکلات کشور، خالي کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعاليت دستگاه‌هاي مسئول نيست، بلکه راه علاج، ايجاد رابطه سالم بين افکار عمومي‌و دستگاههاي مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و در عين حال کمک فکري و عملي کردن است.
ايشان مسئولان دولتي را به استفاده از نظرات مردم و راه حل‌هاي متخصصان اقتصادي از جمله در مسئله ارزش پول ملي و هدايت نقدينگي توصيه کردند و گفتند: وظيفه دولتي‌ها، استفاده از نظرات کارشناسان و تحرک براي حل مشکلات است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به نگراني بجاي برخي‌ها در قبال گره‌هاي فکري افکار عمومي‌نسبت به کارآمدي و خوشبين بودن به حل مشکلات افزودند: وظيفه ما، هدايت دولتي‌ها به سمت استفاده از ديدگاههاي کارشناسان و حل مشکلات و خوشبين کردن مردم نسبت به تلاشهاي آنها است که در چنين صورتي، گره‌هاي افکار عمومي‌باز مي‌شوند.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در پاسخ به برخي اظهارنظرها گفتند: جلسات خصوصي بنده با مسئولان دولتي، قضايي و نظامي‌ده برابر جلسات عمومي‌و رسانه‌اي است و در اين جلسات مسائل مختلفي بحث مي‌شود که عموم از آن جلسات مطلع نيستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: دعوا کردن راه اصلاح نيست، همچنانکه ايجاد تشکيلات و کار موازي با دولت نيز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار بايد به وسيله مسئولان آن، در مجاري قانوني انجام بگيرد.
ايشان افزودند: مسئولان بايد کار را جهادي انجام دهند، البته در موارد خاص همچون نامه اخير رئيس قوه قضائيه که ممکن است قانون جوابگو نباشد و احتياج به اجازه رهبري باشد، يقيناً همراهي و کمک خواهيم کرد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در پايان به نمونه‌اي از پيشرفت نظام اسلامي‌در عرصه معنويت و شرح حال يکي از شهيدان مدافع حرم اشاره و با استناد به آياتي از قرآن کريم تأکيد کردند: اگر در مقابل دشمنان بايستيم، مجبور به عقب‌نشيني خواهند بود و به توفيق الهي استکبار را به زانو در خواهيم آورد و اين الگو را به همه دنيا نشان خواهيم داد که اگر طرفداران اسلام آماده دفاع و مجاهدت باشند، قطعاً پيروز خواهند شد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آيت‌ا... جنتي رئيس مجلس خبرگان به تشکيل هيات انديشه‌ورز در اين مجلس اشاره کرد و گفت: علاوه بر تدوين آيين نامه اجرايي هيئت‌هاي انديشه‌ورز، کارگروه‌هايي نيز با موضوعات دين و فرهنگ، اقتصادي، اجتماعي- سياسي، علم و فناوري و حقوقي- قضايي تشکيل شده و در حال فعاليت هستند.
رئيس مجلس خبرگان مسئله اصلي کشور را اقتصاد، نابساماني‌هاي بازار ارز و گراني‌ها خواند و خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي با توجه به گرفتاري‌هاي مردم، نيازمند حرکت انقلابي و جهادي براي عبور از مشکلات هستيم.
همچنين آيت‌ا... موحدي کرماني نايب رئيس مجلس خبرگان با برشمردن محورهاي سخنان نمايندگان خبرگان در اجلاسيه اخير گفت: به دليل مشکلات اقتصادي مردم، موضوع اجلاس اخير مجلس خبرگان به مسائل اقتصادي و ميزان موفقيت قواي سه‌گانه در حل آنها اختصاص داده شد.
نابساماني‌ اجتماعي پس از اقتصادي
رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به وضعيت جاري کشور در هشداري به اصلاح‌طلبان گفت: نابساماني‌هاي اقتصادي، نابساماني‌هاي اجتماعي به دنبال دارد و اصلاح‌طلبان بايد خود را براي موفقيت در انتخابات آينده در وضعيت بهتري قرار دهند.به گزارش ايسنا، محسن‌هاشمي‌رفسنجاني در هفدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري گفت: با توجه به سابقه اصلاح‌طلبي حزب مردم‌سالاري و مباحث اخيري که بين اصلاح‌طلبان براي آسيب‌شناسي اوضاع جاري کشور وجود دارد لازم است اين آسيب‌شناسي درست انجام شود.وي نتيجه نابساماني‌هاي اقتصادي را موجب شکل‌گيري نابساماني‌هاي اجتماعي دانست و افزود: در ماه‌هاي گذشته شاهد شکل‌گيري نابساماني‌هاي اقتصادي در کشور هستيم که منجر به نابساماني‌هاي اجتماعي مي‌شود و اصلاح‌طلبان بايد خود را در وضعيت بهتري قرار دهند.رئيس شوراي شهر تهران خواستار اعتدال و ميانه‌روي در کشور شد و به تعريف اعتدال پرداخت و افزود: به عقيده بنده اعتدال حرکت بين اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نيست بلکه تکيه بر نقاط مشترک اين دو جريان همزمان با همگرايي اجتماعي است. آنچه که مي‌تواند کمک‌کننده باشد، عملگرايي در نظام حکومت از صدر تا ذيل است و اگر به اين واقعيت توجه نشود، گرفتار مشکلات متعددي خواهيم شد.
سوال از خبرگان و شوراي نگهبان
يک استاد حوزه علميه قم با اشاره به تشکيل کميته نظارت بر عملکرد دولت در مجلس خبرگان رهبري گفت: طبق قانون اساسي فلسفه وجودي مجلس خبرگان فقط نظارت و انتخاب رهبر در مواقع ضرورت است. حجت الاسلام محسن غرويان در گفت‌و‌گو با ايلنا افزود: نظارت بر دولت از وظايف مجلس شوراي اسلامي‌است و نمايندگان ملت وظيفه و حق سوال از دولت دارند که اين‌ها همان شئون نظارتي مجلس است. اگر در قوانين مشکلي پيش بيايد شوراي نگهبان است که اين‌ها را از نظر قوانين بررسي مي‌کند و نهايتا اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده مي‌شود.وي افزود: آقاي جنتي گفتند همه بايد احساس مسئوليت کنيم. با توجه به اين موضوع که مسئول هم کسي است که بتوان از او سوال کرد؛ خوب است که مجلس خبرگان و شوراي نگهبان هم اجازه اين سوال از خود را بدهند. به طور کلي فکر مي‌کنم گروه خاصي بحث نظارت مجلس خبرگان برا دولت را تنها براي فشار بر دولت طراحي کرده‌اند.
مقام، عامل فساد برخي‌ها
خطيب موقت تهران با بيان اينکه عده‌اي تا به مقامي‌مي‌رسند فساد مي‌کنند، گفت: احتکار و گران کردن اصل انسانيت را از بين مي‌برد. خانواده‌هاي افراد محتکر به آن‌ها تذکر دهند، البته بحث دادگاه و قوه قضائيه جداست .به گزارش ايلنا،‌ حجت الاسلام امامي‌کاشاني در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران گفت: برخي‌ها تلاش، انگيزه و‌ فکرشان فساد است. فساد براي چه؟ فساد در کشاورزي، صنعت و اقتصاد.وي تاکيد کرد: فساد نمي‌تواند در زمين بماند و از بين رفتني است.خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به گراني‌ها و احتکار مايحتاج اوليه مردم عنوان کرد: وقتي مي‌پرسند چرا ميوه گران است مي‌گويند اصل ميوه ارزان است اما احتکار کردند، اين احتکار کردن و گران کردن اصل انسانيت را از بين مي‌برد.وي تاکيد کرد: احتکار و گران‌فروشي ملت را گرفتار کرده ، شرايط زندگي و اقتصاد مردم نجيب را مديريت کنيد و ان‌شاا... مجلس، قوه قضائيه و قوه مجريه به وظيفه خود عمل کند و کشور را به سر منزل مقصود برساند.خطيب نماز جمعه با بيان اينکه دشمن برنامه‌ريري کرده مردم نظام جمهوري اسلامي‌را رها کنند، گفت: مشکلات هست اما اين مشکلات بايد با تلاش شبانه‌روزي و مديريت قوي حل شود.وي ادامه داد: کسي که ميوه را گران مي‌کني، اي محتکر که کالا را گران مي‌کني، اي کسي که کالا را گران مي‌کني ببين چه ضربه‌اي به نظام مي‌زني.
نگراني از ستون پنجم تحريم‌ها
رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: بايد مراقب ستون پنجم تحريم باشيم؛ ستون پنجم تحريم آن چيزي است که جنگ رواني را در داخل کشور عملياتي مي‌کند.به گزارش ايسنا، حشمت ا... فلاحت‌پيشه گفت: نبايد نگاه امنيتي به اقتصاد داشت، طبق قانون بودجه بايد جذب ۶۳ ميليارد تومان سرمايه خارجي داشته باشيم. در وزارت خارجه معاونت اقتصادي وجود دارد و همچنين در کميسيون امنيت ملي نيز کميته امنيت اقتصادي ايجاد شده است. ما در موقعيتي قرار گرفته‌ايم که کشور مسير خود را به حق به سمت اقتصاد مقاومتي پيش برده است.رئيس کميسيون امنيت ملي گفت: در موضوع برجام، دولت ما به گونه‌اي عمل کرد که وارد افراطي‌گري نشود اما طرف ما ناجوانمرد از آب درآمد که سياست آن اين است که با تحريم‌ها به جنگ مقابله با ايران بپردازد.وي افزود: جمهوري اسلامي‌ايران بنايي بر تصاعد و گسترش بحران ندارد. در واقع خوشحال هستم که چنين عزمي‌در سياست خارجي کشور خود نمي‌بينيم که حتي وارد فضاي جنگ و تقابل ديپلماتيک شود.
واکنش ترامپ براي مذاکره
رئيس جمهور آمريکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره امکان ديدارش با حسن روحاني رئيس جمهور ايران در سازمان ملل گفت: همه چيز ممکن است. هر چيزي امکان دارد. بايد ببينيم چه مي‌شود. به گزارش ايسنا از رويترز، دونالد ترامپ که پيش از ديدار با امير کويت در واشنگتن به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ مي‌داد، گفت که نمي‌تواند پيش‌بيني کند چه اتفاقي براي ايران مي‌افتد و برايش مهم نيست که آيا مقامات ايران بخواهند با او گفت‌وگو کنند يا نه.وي با بيان اينکه همچنان براي گفت‌وگو ميان واشنگتن و تهران آمادگي دارد، مدعي شد: اما ايران در حال حاضر در ناآرامي‌کامل است و آنها تنها به نجات خود مي‌انديشند. به آنها بستگي دارد که بخواهند گفت‌وگو کنند يا نه. من هميشه در دسترس هستم.
برجام قوي‌ترين توافق هسته‌اي
وزير امور خارجه پيشين آمريکا با بيان اين‌که برجام قوي‌ترين توافق هسته‌اي در کره زمين است، گفت: علي‌رغم خروج آمريکا از اين توافق جامعه بين‌الملل خواهان حفظ آن است.به گزارش ايسنا، جان در گفت‌وگو با شبکه‌ام اس ان بي سي بار ديگر به انتقاد از سياست‌هاي دونالد ترامپ رييس جمهور کشورش به ويژه در عرصه بين‌المللي پرداخت و گفت: توافق با ايران قوي‌ترين و مسئولانه‌ترين توافق هسته‌اي روي زمين است. دونالد ترامپ وقتي که اين توافق را محکوم مي‌کند و آن را بدترين توافق مي‌داند همچون هميشه نمي‌داند که از چه چيزي حرف مي‌زند.کري با تکيه بر ادعاهاي بي‌اساس آمريکا در گذشته درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان، گفت: ما ظرفيت و توانايي ايران براي توليد سلاح هسته‌اي را براي ۱۵ سال و حتي شايد براي هميشه از بين برده‌ايم. من نمي‌توانم بگويم که آنها (ايراني‌ها) چه مسيري را انتخاب مي‌کنند، اما اگر به سمت توليد سلاح حرکت کنند ما از آن مطلع خواهيم شد.
وي افزود: در حال حاضر با وجود خروج ترامپ از توافق هسته‌اي روسيه، چين، فرانسه، انگليس، آلمان و ايران در اين توافق مانده‌اند. دونالد ترامپ از توافق خارج شد اما باقي جامع بين‌الملل براي حفظ آن تلاش مي‌کنند.
در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه تاکيد شد؛
نشست سران کشورهاي ايران، روسيه و ترکيه درباره تحولات و آينده سوريه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.
رييس جمهور در اين نشست با اشاره به آمادگي ايران در ايفاي نقش سازنده در کمک به بازگشت آوارگان و بازسازي سوريه، تاکيد کرد: حضور و مداخله غير قانوني آمريکا در سوريه که منجر به تداوم ناامني در آن کشور شده است، بايد فورا پايان يابد. حجت‌الاسلام حسن روحاني گفت: اين اجلاس در ادامه تلاش‌هاي موفق سه کشور در چارچوب "روند آستانه" براي رويارويي موثر با تروريسم و پايان بحران سوريه بر اساس خواسته اکثريت مردم سوريه برگزار مي‌شود و فرصتي براي بررسي اقدامات مشترک ما در مرحله فعلي و آينده است.با توجه به پيچيدگي‌هاي بحران سوريه، بسيار مهم بود که سه کشور ايران، روسيه و ترکيه براي فرونشاندن شعله‌هاي جنگ در سوريه به چارچوبي مشترک بر اساس اصول بنيادين حفظ تماميت ارضي و يکپارچگي سوريه و احترام به حاکميت ملي و حق ملت سوريه براي تعيين سرنوشت آينده کشورشان دست يابند.ما از ابتدا بر ناکارآمدي راه حل نظامي‌براي پايان بخشيدن به بحران سوريه تأکيد کرده‌ايم و اکنون خوشنوديم که پس از گذشت هفت سال از بحران سوريه و بر مبناي تجربيات حاصله از آن، حل و فصل بحران سوريه و ساير بحران‌هاي مشابه در منطقه از طريق مسالمت آميز به يک باور عمومي‌از سوي غالب بازيگران موثر تبديل شده است. تلاش ما در طول سال‌هاي گذشته و به ويژه پس از متمرکز شدن فعاليت‌ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبناي تسهيل روند گفتگوي "سوري-سوري" و تشويق دولت و معارضه براي پيوستن به اين روند بوده است. وي با تاکيد بر اينکه ايران بنا به درخواست دولت قانوني سوريه و براي مبارزه با تروريسم در اين کشور حضور يافت گفت:مبارزه با تروريسم يک خواست مشترک بين المللي است؛ اما هنگامي‌که اجراي اين خواسته در چارچوب مرزهاي شناخته شده دولت و ملت ديگري قرار مي‌گيرد، انجام آن جز با درخواست صريح و موافقت شفاف آن کشور، امکان پذير نخواهد بود. ما نگراني‌هاي برخي کشورهاي منطقه از خطر تروريسم و جدايي طلبي را درک مي‌کنيم؛ اما موثرترين و پايدارترين راه براي رفع اين نگراني‌ها را همکاري با دولت قانوني سوريه مي‌دانيم و معتقديم راه حل‌هاي ديگر از جمله از طريق مداخله مستقيم و بدون هماهنگي با دولت سوريه به تعميق بحران منجر خواهد شد.روحاني گفت: از دولت آمريکا با حضور غير قانوني در سوريه و اقدامات تجاوزگرانه، اشغال و حمايت از رژيم آپارتايد صهيونيستي، نبايد انتظار داشت که در اين زمينه نقش مثبت و سازنده‌اي ايفا کند. دخالت‌هاي غير قانوني آمريکا در سوريه با هيچ يک از قواعد بين المللي سازگار نيست و بر مشکلات موجود در آن کشور مي‌افزايد و روند دستيابي به صلح پايدار در سوريه را با چالش جدي مواجه مي‌کند. وي گفت:در ترسيم آينده سوريه، تنوع موجود قومي‌و مذهبي جامعه سوريه بايد به دور از فشار، تهديد، و يا مداخله بيگانگان مورد ملاحظه و احترام قرار گيرد. تجربه تلخ مداخله خارجي در ليبي و فروپاشي دولت و واحد سياسي ليبي و تجربه ارسال سلاح و تروريسم براي نابودي کشور سوريه کافي است تا ملت سوريه و ملت‌هاي منطقه و جهان با هر گونه مداخله و فشار خارجي مقابله کنند. ما به عنوان يک دموکراسي در منطقه معتقديم راه مردمسالاري از لوله تفنگ نمي‌گذرد. آزادي يک خواست اجتماعي و مردمي‌و ملي است و هرگونه نظامي‌گري دور باطلي از خشونت را ايجاد مي‌کند، چه در صورت تروريسم و چه در شکل دخالت خارجي. روحاني گفت:جهان و به ويژه منطقه ما هزينه بسيار فراوان انساني و مادي به خاطر دخالت خارجي و سياست‌هاي يک جانبه گرايانه و ماجراجويانه برخي دولت‌ها پرداخته است و تجربه شکست مداخله نظامي‌خارجي در سوريه در گذشته، ترسيم کننده وضعيت آينده بحران يمن و ساير بحران‌هاي مشابه در منطقه و جهان خواهد بود. در عين حال، نابودي ترويسم و چيرگي نظامي‌به تنهايي نمي‌تواند، ضامن استمرار ثبات و صلح در آينده سوريه و ديگر کشورهاي درگير بحران در منطقه و جهان باشد؛ بلکه گفتگوي مردم هر کشور با پذيرش مفهوم مشارکت ملي و به رسميت شناختن تنوع گرايش‌هاي سياسي و اجتماعي مختلف مي‌تواند نقطه قابل اتکا براي آينده باشد.
استفاده از سلاح‌هاي شيميايي
همچنين رئيس جمهور روسيه در اين نشست با اشاره به پيشرفت‌هاي روند آستانه در حل بحران سوريه گفت: در حال حاضر بيش از 90 درصد سرزمين سوريه از حضور گروه‌هاي تروريستي پاکسازي شده و در اين فرآيند تعداد زيادي از شهرهاي اين کشور آزاد شده‌اند.به گزارش ايسنا، ولاديمير پوتين گفت: در حال حاضر گروه‌هاي تروريستي باقيمانده در سوريه در استان ادلب مستقر هستند و آنها تلاش مي‌کنند که وضعيت آتش بس در اين منطقه را به هم زده و دست به اقدامات تحريک آميزي براي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي زده‌اند.وي با بيان اينکه توافقات مشترک سه کشور ايران، روسيه و ترکيه براي حل بحران سوريه در چارچوب روند آستانه کمک زيادي براي حل اين بحران از طريق سياسي کرده و پيشرفت‌هاي خوبي در اين زمينه به دست آمده است، خاطرنشان کرد: ما تاکيد داريم که بايد مردم سوريه خودشان به صورت مستقل سرنوشت‌شان را تعيين کنند.پوتين افزود: بايد به پيشبرد فعاليت‌هاي کميته قانون اساسي سوريه کمک کرد و در راستاي عادي سازي روند در اين کشور قدم برداشت.وي با بيان اينکه بايد امنيت در سوريه در سرزمين‌هاي بازپس گرفته شده تحکيم شود، ادامه داد: روسيه براي تحقق موضوع بازگشت آوارگان سوري برنامه‌اي پيشنهاد داده که بايد به صورت بين‌المللي اجرا شود و اين برنامه از طرف دوستان ما يعني ايران و ترکيه مورد حمايت قرار گرفته است.رئيس جمهور روسيه با تاکيد مجدد بر بحث بازگشت آوارگان سوري به سرزمين‌شان و اقداماتي که در اين زمينه از سوي مسکو صورت گرفته گفت: در جريان يک ماه و نيم گذشته بيش از 15 هزار نفر سوري به اين منطقه بازگشته‌اند، روسيه در حال حاضر در زمينه‌هايي چون غذا، دارو و ... کمک‌هاي مستقيمي‌را به مردم سوريه ارائه مي‌کند.پوتين با تاکيد بر اينکه بايد اقدامات مشترکي براي بازسازي صنعت، کشاورزي، زيرساخت و ... در سوريه انجام شود، ادامه داد: بايد از اين طريق مساعدت کنيم که مردم سوريه به سرزمين خود بازگردند.
اهميت ادلب براي ترکيه
همچنين رئيس جمهور ترکيه گفت: سرنوشت ادلب تنها آينده سياسي سوريه نيست، بلکه امنيت ملي ترکيه است که مي‌تواند در جهت ايجاد صلح و ثبات در منطقه موثر باشد.به گزارش ايسنا، رجب طيب اردوغان گفت: در روند آستانه قرار بود اراده خود را در جهت حداقل مشترکات قرار دهيم که اين حداقل‌ها شامل اتحاد سياسي سوريه، حفظ تماميت ارضي و پيدا کردن راه حل‌هاي سياسي بود و با اين هدف سعي کرديم با تنش‌ها مقابله کنيم و به ويژه وضعيت انساني را ارتقاء دهيم.وي گفت: تلاش داريم در روند آستانه خاک سوريه را امن کنيم تا به ويژه مهاجران سوري بتوانند به خانه‌هاي خود بازگردند. مهمترين گام در روند آستانه تاسيس مناطق عاري از تنش بود که اين گام را برداشتيم و به مرور اين مناطق از دور خارج شدند و تنها شهر ادلب باقيمانده است.اردوغان به 12 نقطه نظارتي اشاره کرد و گفت: ترکيه تضمين کرده در اين نقاط امنيت جاني مردم به ويژه امنيت مردم در ادلب تامين شود. ما اين ضمانت را به مردم داده‌ايم که نمي‌توانيم به رژيم اسد که سابقه قتل عام مردم خودش را دارد اعتماد کنيم و معتقديم هر گونه حمله به ادلب به تراژدي بزرگي منجر مي‌شود.اردوغان به تبعات حمله به ادلب اشاره کرد و گفت: با حمله به اين شهر مردم جايي براي فرار نخواهند داشت لذا به مرزهاي ترکيه هجوم مي‌آورند. ما اکنون در ترکيه چهار و نيم ميليون پناهنده سوري داريم و ظرفيت ما کامل است.رئيس جمهوري ترکيه خاطرنشان کرد: ايران و روسيه نگراني‌هاي امنيتي ناشي از برخي عناصر در ادلب دارند که ما آن را درک مي‌کنيم اما در منطقه ادلب همه چيز در هم تنيده و بايد زمان را در اين مسئله مد نظر قرار داد. اردوغان تصريح کرد: نگرش و عملکرد ما در ادلب تعيين کننده آينده همکاري ما در سوريه خواهد بود. ما اميدواريم طرف‌هاي ديگر حساسيت و نگراني ترکيه را درک کنند. همچنين معتقديم که آينده مردم ترکيه و سوريه را نمي‌توانيم به روزهاي ديگر موکول کنيم و بايد تا زمان هست براي آن اقدام کرد.وي خاطرنشان کرد: بايد بکوشيم تا تراژدي انساني ديگري در سوريه اتفاق نيفتد. امروز در شرق فرات برخي تحولات در حال اتفاق است و برخي گروه‌هاي خارجي به بهانه مبارزه با داعش اقداماتي را انجام مي‌دهند. در حاليکه ما تهديد داعش را در اين منطقه نداريم.رئيس جمهوري ترکيه گفت: بايد در مقابل تحولاتي که در سوريه در حال اتفاق است موضع مشترک اتخاذ کنيم تا وقتي اتحاد سياسي و تماميت ارضي سوريه حفظ شود به اين تلاش خود ادامه خواهيم داد. در پايان اين نشست، بيانيه‌اي در 12 بند صادر شد که بر پايان دادن به تروريسم، حمايت از مردم سوريه، مذاکرات سياسي براي حل مشکلات و فاصله گرفتن از عمليات نظامي‌و ... تاکيد شد.
ظريف : توافق‌ براي پايان دادن به رنج مردم ادلب
وزير امور خارجه با اشاره به نشست سران ايران، روسيه و ترکيه در تهران گفت: توافق کرده‌ايم تا براي پايان دادن به تروريسم و جلوگيري از رنج مردم در ادلب همکاري کنيم.به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف پس از نشست ايران، ‌روسيه و ترکيه در توييتي نوشت : هنگامي‌که دونالد ترامپ با بازي‌هاي کوچکش متحدانش را تحقير مي‌کند و اعتبار آمريکا را از بين مي‌برد، ما از اين بابت خوشحاليم که امروز در تهران با قدرت‌هاي مسئول براي دستيابي بيشتر به راه حلي سياسي در سوريه تعامل مي‌کنيم. توافق کرده‌ايم تا براي پايان دادن به تروريسم و جلوگيري از رنج مردم در ادلب همکاري کنيم.
در ديدار روحاني با اردوغان تاکيد شد؛
حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور ترکيه، با اشاره به روابط برادرانه و روبه گسترش تهران-آنکارا در زمينه‌هاي مختلف، بر ضرورت تلاش بيشتر مسئولان دو کشور در راستاي دستيابي به هدف مدنظر در رسيدن به روابطي راهبردي تاکيد کرد.
رئيس جمهور با بيان اينکه ايران و ترکيه بايد براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا روابط اقتصادي خود را بيش از پيش گسترش دهند، افزود: روابط بانکي و فعاليت‌هاي کارگزاري بانکهاي دو کشور بايد گسترش يافته و در راستاي حل مشکلات برنامه‌ريزي شود.
روحاني با اشاره به ضرورت انجام مبادلات تجاري ايران و ترکيه با استفاده از پول‌هاي ملي و تجديد نظر در موافقتنامه تجارت ترجيحي، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آماده توسعه بيشتر مبادلات در حوزه انرژي با ترکيه است.
رئيس جمهور با بيان اينکه روابط چند جانبه ايران و ترکيه با ديگر کشورهاي منطقه مانند روسيه، پاکستان و قطر مي‌تواند ضامن صلح، ثبات و امنيت منطقه باشد، خاطرنشان کرد: بايد تلاش ما براي مبارزه با تروريسم در منطقه به گونه‌اي باشد که غيرنظاميان کمترين صدمه را ديده و جان مردم حفظ شود.
رئيس جمهور ترکيه نيز در اين ديدار افزود: بايد در راستاي توسعه، تقويت و تحکيم همه جانبه مناسبات في مابين تلاش کنيم. رجب طيب اردوغان مواضع دولت آمريکا در قبال ساير کشورها را غير قابل قبول و بدون ثبات دانست و گفت: ايران و ترکيه بايد در شرايط کنوني براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي برنامه‌ريزي کنند و تجارت دو کشور هر چه بيشتر گسترش پيدا کند.
اردوغان بر توسعه روابط بانکي ايران و ترکيه و استفاده از پول ملي در مبادلات تجاري تاکيد کرد.