رشد ۵۶درصدي واردات نفت هند از ايران
آمارها نشان مي‌دهد واردات نفت هند از ايران، در اوت ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.به گزار ش رويترز، آمار رهگيري نفتکش‌ها نشان داد، هند در ماه اوت حدود ۵۲۳ هزار بشکه در روز نفت از ايران وارد کرده است که ۵۶ درصد نسبت به اوت سال ۲۰۱۷ رشد داشت، اما ۳۲ درصد نسبت به ژوييه کاهش نشان داد.آمار به دست آمده از منابع بازرگاني نشان داد بخشي از اين محموله‌ها در ژوييه بارگيري شده بودند و در اوت به مقصد رسيدند.يک مقام دولتي هندي گفت: هند که بزرگترين مشتري نفت ايران پس از چين است، واردات نفت ايران را متوقف نخواهد کرد.






تونل‌هاي انرژي براي انتقال بهتر برق گسترش مي‌يابد
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي تهران با اشاره به توسعه شبکه برق تهران گفت: تونل‌هاي انرژي در تهران براي پايداري شبکه برق گسترش مي‌يابد.غلامرضا خوش‌خلق در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه به دنبال توسعه شبکه برق هستيم، گفت: به جهت اينکه براي انتقال برق از نظر خطوط هوايي و فني در شرايط خوبي نيستيم و مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد، به دنبال اين هستيم که تونل‌هاي انرژي را در سطح تهران گسترش دهيم.وي افزود: قرار است اين تونل‌‌ها در ابعاد بزرگتر و در جهات مختلف شمال، غرب، شرق و جنوب تهران انجام شود که اين اتفاق مزاياي بسيار خوبي را به دنبال خواهد داشت.خوش خلق ادامه داد: اجراي تونل‌هاي انرژي در تهران همان بردن کابل شبکه‌هاي هوايي برق به زيرزمين است.





کاهش 35 درصد حجم آب‌هاي سطحي کشور
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با بيان اينکه سال گذشته حجم آب‌هاي سطحي کشور 32 ميليارد مترمکعب بود، گفت: امسال حجم اين آب‌ها به 25 ميليارد مترمکعب و معادل 35 درصد کاهش يافته است.به گزارش پاون، محمد حاج رسولي‌ها افزود: اين شرايط در حالي است که حجم آب‌هاي سطحي کشور در دهه 70، حدود 80 ميليارد مترمکعب بود.وي با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير با تغييرات اقليمي‌شديدي مواجه شده‌ايم، ادامه داد: تلاش مي‌کنيم بخشي از آب شرب مورد نياز شهرها و روستاهاي کشور را از محل آب‌هاي سطحي موجود تامين و به شبکه فعلي متصل کنيم.وي تاکيد کرد: قرار است سهم تخصيص کردستان از سه حوزه آبريز درياچه اروميه، سفيدرود و آب‌هاي مرزي بازنگري و افزايش يابد.
دومين سکوي فاز 14 پارس جنوبي نصب شد
مجري طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبي، گفت: نصب دومين سکوي اين طرح توسعه‌اي به دست متخصصان داخلي در موقعيت مخزني خود با موفقيت در دريا انجام شد.به گزارش ايرنا از روابط عمومي‌شرکت نفت و گاز پارس، «حميدرضا مسعودي» اعلام کرد: کار نصب سکوي اقماري 14c، دومين سکوي طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبي پس از انجام مراحل ساخت، بارگيري و انتقال با موفقيت در موقعيت مخزني خود انجام شد. وي اظهار داشت: سکوي اقماري 14c توسط شناور FLB124 دهم شهريور از يارد صنعتي صدرا (بوشهر) روانه آب‌هاي خليج فارس شده بود.مسعودي گفت:اين سکو با ظرفيت توليد روزانه 500 ميليون فوت مکعب معادل 14.1 ميليون متر مکعب بزودي وارد مدار توليد خواهد شد. پيش از اين سکوي اصلي 14A، نخستين سکوي فاز 14، در ارديبهشت ماه امسال با ظرفيت توليد روزانه 500 ميليون فوت مکعب آغاز به کار کرد.
افتتاح بزرگترين مزرعه بادي دنيا روي دريا
بزرگترين مزرعه بادي دنيا با ظرفيت تامين نيروي نزديک به 600 هزار خانه، در سواحل انگليس عملياتي شد.به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، بزرگترين مزرعه بادي که تا به امروز طراحي شده، در درياي ايرلند آغاز به کار کرد که توانايي تامين نيروي 590 هزار خانه را دارد.اين نيروگاه با قدرت توليد 659 مگاوات برق، يک منطقه به وسعت تقريبا 20 هزار زمين فوتبال را اشغال کرده و از 87 توربين بادي ساخته شده است.متيو رايت"، مدير اين پروژه گفت: انگلستان در توسعه مزارع بادي واقع در درياها، پيشگام است و موفقيت باور نکردني اين صنعت را به همگان نشان داده است.وي افزود: اين پروژه که تکميل شده نيز نشانگر قدم مهمي‌در ديدگاه ما از جهاني است .
۵۰۰ ميليارد تومان پروژه
در بخش توزيع گيلان
بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان پروژه در بخش خط و پست ظرف ۳ سال آينده در استان گيلان به بهره برداري مي‌رسد.عظيم بلبل آبادي مديرعامل شرکت سهامي‌برق منطقه‌اي گيلان به تشريح فعاليتها و عملکرد صنعت برق گيلان پرداخت.وي گفت: به‌رغم تمامي‌تنگناهاي شديد نقدينگي و مالي که صنعت برق کشور و به تبع آن صنعت برق استان گيلان با آن رو به رو بود، شرکت سهامي‌برق منطقه‌اي گيلان موفق شد اقدامات اساسي و زيربنايي را در زمينه بالا بردن ظرفيت شبکه پست‌ها و خطوط برق استان گيلان انجام دهد. وي افزود: طي سال‌هاي ۹۵ تا به امروز، حدود ۴۲۵ مگاولت آمپر به ظرفيت نامي‌پستهاي فوق توزيع استان گيلان افزوده شد. که اين مقدار معادل ۱۶ درصد ظرفيت پستهاي فوق توزيع استان گيلان است.
آمار 803 هزار بشکه در روز نشان می‌دهد؛
واردات نفت خام چين از ايران در ماه ميلادي گذشته به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز صعود کرد.
به گزارش ايسنا، بر پايه آمار اداره کل گمرک چين، آخرين رکورد بالاي واردات نفت از ايران ۸۰۳ هزار بشکه در روز در آوريل سال ۲۰۱۴ بود.
واردات در ماه اوت شامل بشکه‌هاي نفتي بود که مستقيما به چين ارسال شدند و يک محموله نفتکش VLCC که در ميانمار تخليه شد و از طريق خط لوله چين-ميانمار به پالايشگاهي در جنوب غربي چين ارسال شد.
آمار رهگيري تجارت "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان داد با حساب محموله‌هاي ماه ميلادي گذشته، واردات نفت چين از ايران در فاصله ژانويه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ ميليون بشکه رسيد که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ ميليون بشکه نفت ايران در کل سال ۲۰۱۷ بود.
يک تحليلگر مقيم هنگ کنگ گفت: بعيد است واردات نفت ايران در ادامه سال افزايش بيش‌تري پيدا کند و رکورد بالاي واردات ماه اوت احتمالا به دليل تلاش خريداران چيني براي خريد هر چه بيشتر نفت ايران در آستانه بازگشت تحريم‌هاي آمريکا در نوامبر بوده است.
طبق آمار پلاتس، خريداران چيني احتمالا ۱۷.۴۲ ميليون بشکه يا معادل ۵۸۱ هزار بشکه در روز نفت ايران را در اوت براي تحويل در سپتامبر بارگيري کردند. حجم مذکور ۱۴.۱ درصد کمتر از ميانگين ۶۷۶ هزار بشکه در روز ثبت شده در هشت ماهه امسال بوده است.
عمده نفت وارد شده از ايران توسط پالايشگاه‌هاي چيني مصرف مي‌شود. انتظار مي‌رود چين با وجود تحريم‌ها، بزرگترين خريدار نفت ايران بماند زيرا پکن اعلام کرده که تجارت ميان دو کشور با وجود تحريم‌هاي آمريکا به شکل عادي جريان خواهد داشت.
يکي از مديران سينوپک هفته گذشته اظهار کرده بود اگر واردات نفت از ايران متوقف شود، کسب و کار اين شرکت آسيب خواهد ديد و در ادامه اظهار کرده بود که اين شرکت با طرف‌هاي مربوط براي خنثي کردن ريسک‌ها سرگرم گفت‌وگو است.
سينوپک بزرگترين پالايشگاه جهان از نظر ميزان ظرفيت و توليد است و حدود دوسوم از نفتي که از ايران به چين وارد مي‌شود را دريافت مي‌کند. طبق اظهارنامه سينوپک نزد کميسيون بورس و اوراق بهادار آمريکا، اين شرکت حدود ۱۴۹.۸۳ ميليون بشکه نفت ايران را در سال ۲۰۱۷ خريداري کرد که ۸.۶ درصد از کل ظرفيت نفت خام سينوپک بود.
اين مدير سينوپک اظهار کرده است: وابستگي سينوپک به نفت ايران طبيعي است زيرا بسياري از پالايشگاه‌ها به شکلي تجهيز شده‌اند تا نفت خام ايران را فراوري کنند و ايران به‌طور مشروع و براي مدت طولاني نياز اين پالايشگاه‌ها را تامين کرده است.
شرکت دولتي "ژوهاي ژنرانگ" يک خريدار قراردادي مهم ديگر نفت ايران به منظور تامين نياز پالايشگاه‌هاي چين است. شرکت "پتروچاينا" نيز حدود ۲۱.۹۹ ميليون بشکه در سال نفت ايران را خريداري مي‌کند که اين حجم معادل حدود ۱۰ درصد از واردات به چين است.
اين پالايشگاه در سال ۲۰۱۸ دو محموله نفت ايران را خريداري کرده که در ماه‌هاي ژوئن و اوت از طريق خط لوله چين-ميانمار تحويل داده شدند. انتظار مي‌رود يک محموله سوم به ميزان حدود ۱.۹۹ ميليون بشکه نيز اوايل سپتامبر در ميانمار دريافت کند.
وزير نيرو اعلام کرد:
وزير نيرو گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه در بخش‌هاي آب، برق و آب و فاضلاب در مناطق مختلف کشور در دست اجراست که اين پروژه‌ها به طور ميانگين ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارند.
به گزارش ايسنا، رضا اردکانيان در حاشيه مراسم افتتاح سد عباس‌آباد بانه اظهار کرد: ۱۵ هزار ميليارد ريال اعتبار براي پروژه‌هاي در دست اقدام هزينه شده و ۱۳ هزار ميليارد نيز براي تکميل آنها نياز است که مطابق برنامه زمان‌بندي بخش زياد آنها تا پايان دولت دوازدهم به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي افزود: مطابق برنامه تفصيلي انجام شده در سال آينده پنج هزار مگاوات ظرفيت توليد برق در کشور ايجاد مي‌شود و در خصوص آب نيز مطالعات کاملي انجام گرفته که بر اساس اين برنامه‌ها، نيازهاي کردستان هم به دقت بررسي شده است.
اردکانيان تاکيد کرد: آب به صورت استاني تخصيص داده نمي‌شود، بلکه آب براي مصارف شرب، صنعت، کشاورزي و اولويت‌هاي مورد نظر اختصاص مي‌يابد که در خصوص تخصيص آب، مصارف ضروري کردستان مورد توجه قرار مي‌گيرد و تامين مي‌شود.
بهره برداري از سد عباس آباد بانه
همزمان با سفر وزير نيرو به کردستان، سد عباس آباد با هدف تامين آب شرب شهر بانه و روستاهاي اطراف با حضور حسام الدين آشنا مشاور رئيس جمهوري، بهمن مرادنيا استاندار، نمايندگان مردم در مجلس و مديران استاني و شهرستاني به بهره‌برداري رسيد.
اين سد در 18 کيلومتري جنوب شرقي شهر بانه و بر روي رودخانه ننور واقع و عمليات اجرايي آن از سال 88 شروع شده که از مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان کردستان است.
حجم مخزن اين سد 14 ميليون مترمکعب، ارتفاع آن از پي 52 متر، طول تاج آن 535 متر و عرض آن 10 متر است.
تاکنون از محل اعتبارات بودجه عمومي‌کشور و صندوق توسعه ملي، 114 ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده و اعتبار مورد نياز براي اتمام سد 17 ميليارد تومان، اعتبار مورد نياز جهت اجراي حدود 11 کيلومتر خط انتقال به منظور انتقال آب به تصفيه خانه موجود شهر بانه حدود 25 ميليارد تومان و اعتبار مورد نياز براي تکميل تصفيه خانه شماره 2 شهرستان نيز 55 ميليارد تومان است.
اثرات مثبت و هدف از اجراي سد عباس‌آباد، تامين آب شرب و صنعت شهر بانه و شهرهاي بويين، کاني سور، آرمرده و روستاهاي اطراف در افق طرح 1420 با جمعيتي بيش از 200 هزار نفر به ميزان 16.5 ميليون مترمکعب، تامين نياز حق آبه بران کشاورزي و جلوگيري از هدر روي آب از طريق مرز، ذخيره سيلاب‌هاي رودخانه ننور از سرچشمه‌هاي رود کلاس (زاب)، تامين حقابه 300 هکتار اراضي کشاورزي محل و ايجاد تفرجگاه و تفريحگاه براي اهالي منطقه است.
وزير نيرو با اشاره به اينکه براي پروژه‌هاي که در اين سفر افتتاح مي‌شود ۲ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است، اضافه کرد: شش پروژه مربوط به صنعت برق است که در شهرهاي قروه، مريوان و کامياران به بهره‌برداري رسيدند تا شبکه برق مطمئن‌تري براي مصارف مختلف فراهم کنند.
وي گفت: عمليات اجرايي سه طرح برق‌رساني ديگر در سنندج، قروه و کامياران نيز امروز آغاز مي‌شود که برابر برنامه طراحي شده، ۶۰۰ ميليارد ريال براي اين طرح‌ها هزينه خواهد شد.
اردکانيان اظهار کرد: سدهاي بزرگ آزاد سنندج، چراغ ويس سقز و ژاوه سنندج يک ميليارد مکعب آب را مهار مي‌کنند که اين منابع آبي به مصارف برنامه ريزي شده اختصاص مي‌يابد ضمن اينکه ۲۴ هزار ميليارد ريال اعتبار براي اين پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.
به علت عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان و واردکنندگان صورت گرفت؛
هرچند که با گران شدن نرخ ارز، برخي معتقدند که ارزان شدن گوشي ديگر امکانپذير نيست، اما مشکل ديگر، کمبود اين کالاست که علاوه بر بازار، در فروشگاه‌هاي آنلاين هم نمود دارد و اکنون ويترين اين فروشگاه‌ها همچنان از برندهاي پرمصرف خالي است. به گزارش ايسنا، قيمت گوشي در ماه‌هاي اخير با افزايش نرخ ارز، روند صعودي را در پيش گرفت، اما پس از انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز دولتي، اکنون علاوه بر افزايش نرخ ارز، به نظر مي‌رسد موضوع کمبود گوشي، قيمت‌ها را بالا برده است و از طرفي برخي از تامين‌کنندگان هم از عرضه گوشي خودداري مي‌کنند. اين موضوع باعث شده علاوه بر کمبود گوشي در بازار، فروشگاه‌هاي آنلاين هم از عرضه‌ برخي از اين کالا در وب‌سايت خود خودداري کنند. اگرچه پس از اجرايي شدن طرح رجيستري و در حالي که برخي از سودجويان به اين بهانه، قيمت گوشي‌ها را بالا برده بودند، فروشگاه‌هاي آنلاين با تسهيل فرآيند فروش به کمک افراد آمده بودند و درصد زيادي از فروش قانوني را به خود اختصاص داده بودند، اما با ارائه ليست واردات ۴۲۰۰ توماني، آنها ابتدا گوشي‌ها را با قيمت ارز آزاد عرضه کردند و پس از آن از ارائه کالا دست برداشتند و اين روند تا امروز هم ادامه داشته و فروشگاه‌هاي آنلاين همچنان خالي از گوشي‌هاي پرمصرف هستند و تنها چند مدل گوشي را عرضه مي‌کنند.
پيش از اين مسوولان يکي از اين فروشگاه‌هاي اينترنتي که علت ناموجود بودن گوشي در وب‌سايت خود را عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان و واردکنندگان اعلام کرده بود، پيشنهاد کرده بود براي جلوگيري از ايجاد رانت‌هايي مانند دريافت ارز دولتي براي واردات کالا و فروش همان کالاها با قيمت ارز آزاد، بايد به سمت عرضه محصولات به صورت الکترونيکي رفت و در اين رابطه بخش خصوصي مي‌تواند در اين مسير به شفاف‌سازي و کنترل قيمت‌ها در بازار و حمايت از مصرف‌کنندگان کمک کند.
فروشگاه‌ها تنها چند گوشي محدود براي فروش گذاشته‌اند
اما در شرايطي که سابقه فروشگاه‌هاي آنلاين در فروش گوشي با قيمت متعارف حتي در شرايطي که برخي با توجيه رجيستري قيمت‌هاي گوشي را بالا برده بودند، اين انتظار را ايجاد کرده بود که اين روند ادامه يابد، اکنون که با افزايش نرخ ارز و عدم تخصيص ارز دولتي به گوشي، قيمت‌ها بالا رفته است، ويترين فروشگاه‌هاي آنلاين نيز همچنان از گوشي‌هاي پرمصرف خالي است و تنها چند برند محدود در اين وب‌سايت‌ها ديده مي‌شود. اين درحالي است که تقاضاي تلفن همراه در کشور سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ ميليون دستگاه است و اين يعني ماهيانه حدود ۸۰۰ تا يک ميليون گوشي مورد نياز است. در کنار افزايش نرخ ارز که افزايش قيمت گوشيها را موجب شده، کمبود گوشي در بازار و فروشگاه‌ها نيز يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت ذکر شد. البته محمدجواد آذري جهرمي‌- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، يکي از راهکارهاي مقابله با اين موضوع را تزريق گوشي‌هاي ترخيص‌نشده از گمرک و گوشي‌هاي توقيف‌شده از محتکران اعلام کرد؛ هرچند همين موضوع هم به اعتقاد کارشناسان تنها مي‌تواند به عنوان مسکن مقطعي عمل کند و پس از يک دوره‌ي کوتاه باز هم قيمت گوشي گران خواهد شد. در نهايت به نظر مي‌رسد مشکل فروشگاه‌هاي آنلاين همچنان به قوت خود باقي است. مسوولان اين فروشگاه‌ها علت عدم عرضه گوشي در سايت خود را عدم عرضه توسط تامين‌کنندگان گوشي ابراز مي‌کنند، زيرا درصورت عدم ارائه فاکتور، سازمان تعزيرات فروشگاه آنلاين را مقصر بالا بودن قيمت گوشي مي‌داند؛ حتي اگر اين فروشگاه‌ها گوشي‌ را با همين قيمت از تامين‌کننده خريداري کرده باشند.
سيد عليرضا موسوي مجد رئيس هيئت مديره توليدکنندگان صوت و تصوير گفت: مواد اوليه کارخانه‌هاي توليد کننده لوازم خانگي موجود است و هيچ کمبودي در اين حوزه نداريم و با توجه به واقعي شدن قيمت‌ها توليدکنندگان توليد خود را افزايش داده اند. بر همين اساس در هفته جاري شاهد کاهش قيمت‌ها و واقعي شدن آن بوديم و پيش‌بيني ما اين است اين روند در هفته‌هاي آتي نيز ادامه داشته باشد. سيد عليرضا موسوي مجد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص وضعيت بازار و تاثير افزايش قيمت‌ها بر روند کاري توليد کنندگان لوازم خانگي گفت:با افزايش 20 درصدي قيمت‌ها توليدکنندگان براي افزايش توليد بيشتر تشويق شده‌اند و پيش‌بيني ما اين است که به زودي بازار روند عادي خود را پيدا خواهد کرد. وي تصريح کرد: معمولا در ماه‌هاي ابتدايي سال فروش به حداقل مي‌رسد و در واقع اصل بازار لوازم خانگي در ماه‌هاي منتهي به پايان سال است اما با توجه به تحولات ارزي و شيطنت برخي از عرضه کنندگان در احتکار کالا بازار اين صنف دچار تلاطم شد. وي گفت: توليد کنندگان به دليل حجم بالاي کالا نمي‌توانند اصطلاحا دپو کنند از طرف ديگر تعطيلي خط توليد و بيکار ماندن موقتي کارگران اصلا امرخوشايندي نيست و حاشيه‌هاي بسياري براي توليد کننده دارد پس اينکه بگوييم فلان برند کالاي خود را احتکار کرده درست نيست.
رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان ظروف آلومينيوم گفت: با توجه به رکود در بازار آلومينيوم، بيش از ۷۰ درصد کارخانه‌هاي توليدي در اين بازار تعطيل شده‌اند.
علي مرادي رئيس اتحايه سازندگان و فروشندگان ظروف آلومينيوم در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزايش قيمت مواد اوليه توليد آلومينيوم گفت: هم اکنون با افزايش قيمت مواد اوليه آلومينيوم روبه‌رو هستيم بطوري که در دوماه گذشته ۱۰۰ درصد افزايش قيمت داشتيم و اين امر منجر به تعطيلي کارخانه‌ها شد. مرادي، با اشاره تأثير نوسانات نرخ ارز بر اين صنعت، اظهار کرد: با توجه به رکود در بازار آلومينيوم، بيش از ۷۰ درصد کارخانه‌هاي توليدي در اين بازار تعطيل و يک سوم کارگران بيکار شده‌اند.
اين مقام مسئول، در پاسخ به اين پرسش که ميزان معاملاتي که در بازار آلومينيوم وجود دارد به حد مطلوب رسيده است يا خير، گفت: متأسفانه وضعيت مطلوبي در اين صنعت شکل نگرفته است.