آمريکا در جنگ با ايران موفق نمي‌شود
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل گفت: رئيس جمهور افسار گسيخته آمريکا از اين که بگويد ما در پي نابودي ايران هستيم پرهيزي ندارد، حتي وزير دفاع اين کشور در زمان رياست جمهوري ريگان گفته بود؛ بايد ريشه ملت ايران را بخشکانيم. به گزارش ايسنا علي اکبر ولايتي افزود: آن‌ها کارشان را هم شروع کردند اما در جنگ با ايران در حوزه سخت افزاري،‌ نظامي‌و دفاعي حتما موفق نمي‌شوند بنابراين در حوزه نرم افزاري تلاش مي‌کنند که فرهنگ غربي- آمريکايي را القاء کنند. وي گفت: تربيت ما بايد مبتني بر اسلام و سنت ايراني باشد و امروز شکل غرب‌زدگي تغيير کرده ،‌ لذا اگر مي‌خواهيم اين کشور آينده‌اي داشته باشد، فرزندان را در حوزه تزکيه و تعليم خوب تربيت کنيم.





پوست اندازي در مديريت کشور
نايب رييس کميسيون شوراها با اشاره به تاثير منع به کارگيري بازنشستگان بر حضور جوانان در عرصه‌هاي مديريتي کشور، بيان کرد: نمايندگان با تصويب اين قانون در نظر دارند تا پوست‌اندازي در مديريت کشور انجام شود و امکان حضور نسل دوم و نسل سوم انقلاب در عرصه‌هاي مديريتي کشور فراهم شود.سيدحميدرضا کاظمي‌در گفت‌وگو با ايسنا گفت: ديگر هدف تصويب اين قانون چرخش نخبگان در سطح کشور بود. قبل از اين قانون با تغيير دولت افراد تغيير مي‌کردند و در جاي ديگر مشغول به کار مي‌شدند و سپس در دور بعدي مجددا در صحنه مديريتي حضور مي‌يافتند.نماينده پلدختر گفت: با اجراي اين قانون خون جديدي در رگ‌ مديريتي کشور تزريق خواهد شد.





انتقادهاي بي‌مورد، سبب گره‌فکري مردم
عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس‌ اعتقاد دارد مسئولان با انتقادهاي بي مورد گره‌فکري در افکار عمومي‌ايجاد نکنند لذا برون رفت از مشکلات اقتصادي نيازمند همفکري دولتمردان و کارشناسان است.محمدعلي پورمختار در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اشاره به اينکه امروزه کشورمان در شرايط جنگ همه جانبه با آمريکايي‌ها قرار دارد، گفت: در واقع آمريکايي‌ها با انجام عمليات رواني و جنگ رسانه‌اي در تلاش هستند تا جامعه را تحت تاثير اقدامات خود قرار دهند و هراس نسبت به آينده پساتحريم را رقم بزنند.نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: اين در حاليست که تحريم‌هاي اقتصادي ايالات متحده عليه کشورمان طي چهل سال گذشته همواره وجود داشته و توانسته ايم از آنها عبور کنيم.
انتقاد از ادبيات کوچه بازاري
رئيس فراکسيون اميد تاکيد کرد: رسانه مدعي ارزش‌مداري براي مخالفت با نماينده مجلس به ادبيات کوچه بازاري متوسل مي‌شود.به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در توييتر خود نوشت:«در شرايط فعلي کشور لحاظ کردن منافع ملي و وحدت و انسجام ملي از سوي مسئولان قواي سه گانه و تريبون‌داران بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار بگيرد. جاي تاسف است افراد و رسانه‌هايي که مدعي انقلابي‌گري و ارزش‌مداري هستند، براي مخالفت با اظهارات يک مسئول و يا يک نماينده مردم متوسل به ادبيات ضدارزشي و کوچه بازاري مي‌شوند. رسانه‌هاي ما بايد با رعايت اخلاق و حرمت افراد به اين موارد بپردازند و فرصت پاسخگويي به نقدها را فراهم کنند.
ادعاي کمک آمريکا به فلسطيني‌ها
وزير خارجه آمريکا مدعي شده آمريکايي‌ها ميلياردها دلار به فلسطيني‌ها کمک کرده‌اند در حالي که ايران تنها ۲۰ هزار دلار کمک کرده‌اند!به گزارش ايلنا، مايک پومپئو توييت صفحه رسمي‌مقام معظم رهبري را بازنشر کرد.در اين توييت، رهبر انقلاب با اشاره به ديدار با «رجب طيب اردوغان» از مواضع ترکيه در مورد موضوع ميانمار تشکر کرده و فرمودند: موضوع فلسطين همواره حائز اهميت است و نبايد حتي براي ثانيه‌اي فراموش شود.«پومپئو» در واکنش به اين فرمايشات مدعي شد: «واقعيت اين است که از سال ۱۹۹۴، آمريکا ۶.۳ ميليارد دلار کمک براي حمايت از مردم فلسطين اختصاص داده است.»وزير خارجه آمريکا مدعي شد: «ايران فقط ۲۰ هزار دلار از طريق نهاد کمک به پناهندگان فلسطيني سازمان ملل بين سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در اختيار آنها قرار داده است.»وي در ادامه مدعي شد: «اگر مقامات ايران شبکه‌هاي اجتماعي را مسدود نمي‌کردند شايد مردم ايران واقعيت را درباره اينکه چه کسي واقعا نگران فلسطيني‌هاست مي‌فهميدند.»
شفاف‌سازي راه عبور از مشکلات
وزير ارتباطات گفت: چرا بايد ارز ناشي از صادرات دولتي‌ها و خصولتي‌ها دير به دست واردکنندگان برسد؟ صحبت‌هاي روحاني حجت را بر همه دستگاه‌ها تمام کرد.به گزارش ايلنا، محمدجواد آذري جهرمي‌وزير ارتباطات در توئيتر خود نوشت:ريشه مشکلات اقتصادي امروز کشور در دو محور فشارهاي آمريکا و مشکلات داخلي است. راه عبور از مشکلات داخلي شفاف‌سازي و اجراي دولت الکترونيکي است. چرا بايد ارز ناشي از صادرات دولتي‌ها و خصولتي‌ها دير به دست واردکنندگان برسد؟ صحبت‌هاي امروز روحاني حجت را بر همه دستگاه‌ها تمام کرد.
طنز مضحک در سخن گفتن آمريکا
سفير کشورمان در لاهه در توييتر خود نوشت: اقدام آمريکا در برگزاري جلسه شوراي امنيت سازمان ملل درباره ايران و سخن گفتن از حقوق بين الملل يک طنز مضحک است.به گزارش ايسنا، عليرضا جهانگيري در باره اقدام آمريکا مبني بر تلاش براي برگزاري جلسه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص ايران در توييتر خود نوشت: «سخن گفتن دولت آمريکا (بويژه در دوره ترامپ) از حقوق بين الملل يک طنز مضحک است که هيچکس حتي اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل آن را جدي نمي‌گيرد و اين اقدام آمريکا محکوم به شکست است .»گفتني است کشور هلند در حال حاضر يکي از اعضاي غير دائم شوراي امنيت سازمان ملل است.
تکذيب ادعاي همکاري ايران با القاعده
بررسي اخيري که از سوي اتاق فکر "آمريکاي نوين" صورت گرفته نتيجه‌گيري کرده که مدرکي از همکاري ايران و القاعده وجود ندارد. به گزارش ايسنا از رويترز، اين مرکز تحقيقاتي بررسي‌هاي خود را بر مبناي اسناد به دست آمده در مخفي گاه اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده پس از کشته شدن او به دست نيروهاي آمريکايي در سال 2011 صورت داده است.نتيجه‌گيري اين موسسه آمريکايي با ادعاهاي ترامپ و پومپئو تناقض دارد. اين دو مقام آمريکايي مدعي شده‌اند که ايران در حملات 11 سپتامبر به برج‌هاي دو قلو با القاعده همکاري کرده است.نلي لاهود، کارشناس مسائل القاعده و مولف اين تحقيقات تصريح کرد: اسناد به دست آمده از مخفي گاه بن لادن از جمله سندي 19 صفحه‌اي که تا نوامبر گذشته منتشر نشده بود، نشان مي‌دهند که ايران مخالف حضور شبه نظاميان القاعده در خاک خود بوده است.لاهود اظهار کرد: ايران در ابتدا تا جايي که مي‌توانست به عنوان يک کشور سوم با اين مساله برخورد کرد، اما پس از آن که آنان ممنوعيت‌هايي همچون برقراري تماس تلفني را نقض کردند، عده‌اي از اعضاي القاعده همچون اعضاي خانواده بن لادن را دستگير کرد.اين بررسي‌ها همچنين نشان مي‌دهند که القاعده بي اعتمادي شديدي نسبت به تهران داشته است.
انتقاد روحانی از سیاست‌ یک بام و دو هوای آمریکا ؛
رييس جمهور با انتقاد از تاخير صادرکنندگان دولتي و خصولتي در پرداخت ارزي که بايد در اختيار سامانه نيما قرار دهند، اين امر را خيانت خواند.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در مراسم اختتاميه چهاردهمين جشنواره شهيد رجايي وي با بيان اينکه براي دستيابي به اهداف بلند در زندگي بايد بهاي آن پرداخت شود، خاطرنشان کرد: هيچ ملتي نمي‌تواند از گردنه‌هاي صعب، سخت و دشوار بگذرد و به اهداف بلند خود دست يابد مگر آنکه بهاي آن را پرداخت کنند؛ اين را تاريخ و زندگي انبياء به ما مي‌گويد و پيروزي ملت‌هاي بزرگ در تاريخ نيز همواره اين چنين بوده است. رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه در روزها ايستاديم و با مقاومت و روحيه از سختي‌ها عبور کرديم، ادامه داد: مگر ملت ما با فشار يک گروه حاکم جديد در کاخ سفيد که نه تنها خود نمي‌دانند چه مي‌گويند و چه مي‌کنند بلکه مردم آنها نيز نمي‌دانند اين حاکمان چه مي‌گويند؛ گروهي که نشود با جمهوري اسلامي‌بلکه با دوستان قديمي‌و سنتي خود و همچنين با کساني که با آنها روابط اقتصادي دارند نيز روبرو شده‌اند، از پاي بايستد و اميد خود را از دست دهد. وي با انتقاد از سياست‌هاي چند گانه آمريکا عليه ايران گفت: حکام آمريکا از يک طرف ملت ايران را تحت فشار قرار مي‌دهند و از طرف ديگر هر روز از طرق مختلف پيغام مي‌دهند بياييد مذاکره کنيد؛ دو هفته نمي‌گذرد که يک پيغام جديد مي‌آيد. روحاني با بيان اينکه آيا قسم حضرت عباس را قبول کنيم يا دم خروسي که بيرون زده، خاطرنشان کرد: ما پيغام و نرمش آنها را در پيام ببينيم يا عمل ددمنشانه‌شان را؟ به آنها مي‌گويم که اگر راست مي‌گوييد و دوستدار ملت ايران هستيد، چرا مي‌خواهيد در زندگي مردم ما فشار آوريد؟ شما فکر مي‌کنيد که اگر چند ماه به مردم ما فشار آوريد، آنها به خيابان مي‌آيند و دست‌هايشان را بالا مي‌گيرند و مي‌گويند: «ما تسليم آمريکا و کاخ سفيد شديم"؟ اين خطا و اشتباه شماست. رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: از طرف ديگر امروز جنگ، جنگ اقتصادي، رواني و تبليغاتي است و دولت نيز در صف مقدم اين جنگ ايستاده است؛ در اين شرايط از همه احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها، قوا و ارکان نظام مي‌خواهم توجه داشته باشند که امروز نه روز گله و رقابت و نه خدايي نکرده روز انتقام است بلکه امروز ما در ميدان مبارزه هستيم؛ حال ممکن است همان طور که در دوران دفاع مقدس شاهد بوديم در جايي ميان ارتش و سپاه اختلاف نظر وجود داشته باشد اما در آن زمان وقتي در ستاد تصويب مي‌کرديم ولو اينکه سپاه مامور انجام کاري مي‌شد، ارتش کناره‌گيري نمي‌کرد، بلکه تمام امکانات خود را پشتيباني مي‌کرد. وقتي که جنگ آغاز شد، همه در کنار هم هستيم.
وي با اشاره به حضور اخير خود در مجلس شوراي اسلامي‌براي پاسخگويي به سوالات تعدادي از نمايندگان گفت: بعد از حضورم در مجلس و پاسخگويي به سوالات نمايندگان، يکي از دوستان خوبم نامه‌اي براي من نوشت و در آن به من گفت که‌اي کاش فلان مطلب را در پاسخ به سوالات مي‌گفتي اما من در پاسخ به او تنها در چند پاراگراف نوشتم که همه حرف‌هايت درست است اما اين حرف‌ها براي شرايط صلح است؛ اگر دشمن به ميدان نيامده بود و آمريکا نيز شمشيرش را از غلاف خارج نکرده بود، من جور ديگري سخن مي‌گفتم اما امروز روز جنگ با دشمن است.
روحاني ادامه داد: گرچه ممکن است با عده‌اي اختلاف سليقه داشته باشيم و روزي هم در انتخابات با هم رقابت کرده باشيم اما آن روزها ديگر تمام شد و امروز همه با هم هستيم؛ امروز مجلس و دولت با هم هستند و قوه قضاييه نيز در کنار اين دو قوه حضور دارند. همچنين ارکان ديگر نظام نيز در کنار دولت هستند.
رئيس جمهوري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري اظهار کرد: همگان بايد بيانات روز پنجشنبه مقام معظم رهبري را يک بار ديگر مرور کنند. ايشان جمله خيلي مهمي‌گفتند و فرمودند که در روز سخت، کسي حق ندارد پشت دولت را خالي کند. وي افزود: مردانگي، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملي همه اقتضا مي‌کند که امروز در کنار يکديگر باشيم و همديگر را ياري کنيم چراکه دولت نمي‌تواند از يک طرف با آمريکا مبارزه کند و از طرفي ديگر حواسش به راست و چپ باشد؛ دولت که نمي‌تواند در سه جبهه بجنگد. امروز روبروي دولت، آمريکا و رژيم صهيونيستي ايستاده و راست و چپ به عنوان دو جناح بايد حامي‌دولت در اين ميدان جنگ باشند وگرنه اگر من بخواهم به راست يا چپ جواب دهم، ما به جايي نمي‌رسيم. روحاني با اشاره به انتخابات مجلس يازدهم که در سال آينده برگزار مي‌شود، گفت: من مي‌فهمم که سال ديگر انتخابات است و من به نوعي اين کاره هستم و سال‌ها در انتخابات شرکت کردم و مي‌دانم شرايط انتخابات به چه معناست اما امروز همه چيز را بايد کنار بگذاريم چراکه امروز روز آزمايش بزرگ ملي ماست. جناحي فکر نکند که اگر امروز عليه دولت حرفي گفت محبوب مي‌شود بلکه بداند او در حال خطا و اشتباه است. بداند که با وارد کردن فشار به دولت نه تنها محبوب مردم نمي‌شود بلکه مغضوب آنها نيز خواهد شد. مردم به آنها پشت خواهند کرد. آنها به آدم غيور احترام مي‌گذارند همانطور که در زمان جنگ اينگونه عمل کردند. رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه بار سنگيني بر دوش دولتيان و کارمندان دولت است، اظهار کرد: امروز حدود دو ميليون و 300 هزار نفر در دولت به مردم خدمت مي‌کنند و من مي‌دانم که اين کارمندان دولت امروز در چه فشار معيشتي و اقتصادي قرار دارند چراکه حقوق آنها ثابت است اما مخارج آنها و همچنين افزايش قيمت‌ها ثابت نيست. وي ادامه داد: ما مي‌دانيم مردم در سختي هستند و امروز زمان جنگ است. به همين دليل است که امروز بايد آستين‌ها را بالا بزنيم و با تمام قدرت به خدمت کشور و مردم بسيج شويم. روحاني با تاکيد بر لزوم اجراي کامل دولت الکترونيک تا پايان دوران دولت دوازدهم، به التهابات اخير بازار ارز اشاره و خاطر نشان کرد: دولت الکترونيک شفافيت ايجاد مي‌کند. امروز در بازار ارز التهابات مشاهده مي‌شود؛ بله گرچه قبول است که بخشي از آن به دليل فشار آمريکا و خارجي است اما بخشي از اين التهابات داخلي است يعني صادرکنندگان ما حتي صادر کنندگان دولتي و خصولتي ارزي را که بايد در اختيار سامانه نيما قرار دهند، 48 ساعت بعد در اختيار اين سامانه مي‌گذارند؛ اين کار خيانت به کشور است و من نيز در اين زمينه به يکي از مسئولان مربوطه روز گذشته دستور دادم اگر فردي اين کار را کرد اقدام نخست او را عزل و در گام بعدي او را به دادگاه معرفي کند. وي با بيان اينکه سالانه حدود 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داريم، افزود: امروز که حدود 6 ماه از سال مي‌گذرد، بايد 20 ميليارد دلار به بانک مرکزي و سامانه نيما مي‌آمده اما امروز نمي‌گويم که چقدر از اين ميزان آمده است؛ آيا اين را هم مي‌خواهيم بر گردن آمريکا و رژيم صهيونيستي بيندازيم؟ درست است که آنها خيلي جنايتکار هستند و ضربات بسياري بر ما وارد کردند اما ما چه کار کرده‌ايم؟
وزير دفاع ايران:
وزير دفاع ايران گفت: آمريکا نظام بين الملل را به هرج و مرج کشانده و براي دستيابي به اهداف خود از هر ابزاري از جمله گروه‌هاي تروريستي بهره مي‌جويد و به منافع ساير بازيگران و کشورها هم توجهي ندارد.به گزارش ايرنا امير سرتيپ امير حاتمي‌در ديدار ارتشبد 'ژانگ يو شيا' معاون کميسيون مرکزي نظامي‌چين در پکن از نقض مقررات بين المللي، راه اندازي جنگ تجاري، بي توجهي به معادلات از جمله خروج از برجام و معاهده پاريس به عنوان اقداماتي ياد کرد که آمريکا بر خلاف نظم و امنيت عمومي‌پيگيري مي‌کند.وزير دفاع به فرمايشات مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: مضمون اظهارات معظم له، يگانه بودن جايگاه چين در سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران است.وي با اشاره به وضعيت پيچيده جهان تاکيد کرد منطقه غرب آسيا به يکي از کانون‌هاي اصلي بحران در جهان تبديل شده است تروريست، افراط گرايي و تجزيه طلبي با حمايت فرامنطقه‌اي موجب تشديد اين بحران مي‌شود.
وزير دفاع ايران تصريح کرد وضعيت به گونه‌اي بود که گروه‌هاي تروريستي موفق شده بودند حدود 90 درصد خاک سوريه را به اشغال در آورند ولي ملت، دولت و نيروهاي مسلح سوريه و دوستان آنها شامل ايران، روسيه و حزب الله در صحنه وارد شدند.
امير حاتمي‌ادامه داد: کمک چين هم در صحنه بين المللي در حمايت از دولت سوريه بسيار موثر بود و نتيجه آن اين است که امروز تروريست‌ها به مرحله شکست نهايي در سوريه نزديک شده اند.
در ادامه ، همکاري‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري خلق چين براي ايجاد صلح، ثبات و امنيت مورد بررسي قرار گرفت و بر ضرورت تلاش نيروهاي مسلح دو کشور براي اجرايي کردن بيانيه جامع شراکت راهبردي دو کشور در بخش دفاعي تاکيد شد. دو طرف پس از مرور محورهاي همکاري نظامي‌و دفاعي، بر توسعه آن از طريق ادامه رايزني‌ها تاکيد کردند.
جلالي توافق هسته‌اي را بزرگترين دستاورد دانست؛
رييس گروه روابط پارلماني ايران و اروپا ‌گفت: برجام بزرگترين دستاورد سياست خارجي اتحاديه اروپاست و در نتيجه اين سوال مطرح مي‌شود که آيا اتحاديه اروپا براي حل و فصل منازعات بين‌المللي وزن سياسي لازم را دارد يا خير؟ به گزارش خانه ملت، کاظم جلالي در مصاحبه با يورو نيوز گفت: اگر اتحاديه اروپا نمي‌تواند تضمين دهد که بانک‌ها و شرکت‌هاي اروپايي با ايران فعاليت داشته باشند، اعتماد عملي به اين اتحاديه از دست مي‌رود و «در آينده کسي براي مذاکره با اروپايي‌ها به آنان اعتماد نخواهد کرد.» رييس مرکز پژوهشهاي مجلس چانه زني‌هاي اروپا و بسته‌هاي پيشنهادي‌شان را براي حفظ برجام کافي ندانست و گفت: اين گام‌ها بوته آزمايشي است براي اتحاديه «تا اروپا بفهمد عملا در عرصه اقتصادي جهان بي وزن است.» وي گفت: اعتماد به آمريکا در مذاکرات به علت خارج شدن از برجام از دست رفته و از طرف ديگر اعتماد به اروپايي به صورت عملي در حفظ برجام مي‌تواند از دست برود و «اين به نفع جامعه جهاني نيست.» به گفته جلالي، آمريکا و رژيم صهيونيستي با همکاري برخي از کشورهاي منطقه يک جنگ رواني عليه ايران آغاز کردند و علاوه بر اين «درعرصه جنگ دلار نيز وارد شدند.» جلالي درباره حضور ايران در سوريه گفت: ايران به دعوت دولت سوريه در اين کشور حضور پيدا کرد. حضور ايران، حضور گسترده‌اي نيست و طبعا تاريخ انقضاء هم ندارد. رييس گروه پارلماني ايران و اروپا با تاکيد بر اينکه ايران «با مبارزه با تروريسم» هزينه امنيت اروپا را مي‌پردازد گفت: ائتلاف ضد تروريسم که به رهبري آمريکا تشکيل شده ، نشان مي‌دهد که يک روستا در داخل سوريه يا عراق را آزاد کرده‌اند. بيشترين تعداد ترويست‌هايي که به منطقه رفتند از فرانسه و بلژيک و ديگر کشورهاي اروپايي هستند. بايد اين سوال را از اين کشورها پرسيد که چرا شما اينقدر تروريست پروريد؟ اين تروريست‌هايي که داخل منطقه هستند، هر کدامشان يک بمب ساعتي تنظيم شده‌اند که اگر داخل کشورهاي اروپايي برگردند، اروپايي‌ها خواهند ديد که چه اتفاقي خواهد افتاد. کما اينکه تاکنون هم اتفاق افتاده است.
همزمان با حمله به مرکز ديپلماتيک کشورمان در بصره صورت گرفت؛
تعدادي از معترضان در بصره در اقدامي‌خرابکارانه و مشکوک به کنسولگري ايران در بصره حمله کردند و ضمن آسيب‌ رساندن به وسائل داخل اين مکان ديپلماتيک، به آتش زدن کنسولگري ايران در اين منطقه اقدام کردند.
در پي اين اقدام مشکوک که باعث وارد شدن خسارات زيادي به کنسولگري ايران در بصره شد، وزارت خارجه جمهوري اسلامي‌ايران با انتشار بيانيه‌اي با محکوم کردن اين حمله وحشيانه و تاکيد بر مسئوليت دولت عراق در اين زمينه، به صورت شبانه سفير عراق در ايران را احضار کرد و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي‌ايران را به وي اعلام کرد.
در ابتداي وقوع اين حمله مرجعيت عراق ضمن حمايت از مطالبات مردمي‌اين کشور و انتقاد از ناکارآمدي دولت عراق در حل مشکلات مردم، از معترضان و نيروهاي امنيتي عراقي خواسته بود که آرامش و امنيت را حفظ کنند و حمله برخي از معترضان به اماکن دولتي و عمومي‌را محکوم کرده بود. يک منبع مطلع به ايسنا اعلام کرد که پيش از حمله و با توجه به تهديدهاي قبلي، کارکنان کنسولگري ايران در بصره اين مکان ديپلماتيک را ترک کرده و به منطقه‌اي امن منتقل شده بودند.
ساعاتي پس از اين حمله سخنگوي وزارت خارجه ايران، در يک موضع‌گيري رسمي‌با محکوم کردن حمله صورت گرفته به سرکنسولگري ايران در بصره، گفت: ايران خواهان اشد مجازات براي مسببان اين حمله است .بهرام قاسمي‌تأکيد کرد: با توجه به اطلاع و هشدار قبلي به مقامات دولت عراق، بديهي است مسئوليت هرگونه اهمال و تعلل امنيتي بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داريم در شناسايي و اشد مجازات مهاجمين تعجيل کند.
همچنين سخنگوي وزارت خارجه عراق در بيانيه‌اي گفت:اين اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهاي جهان آسيب مي‌زند.احمد محجوب با تاکيد بر اين‌که بايد امنيت ديپلمات‌هاي ايراني در بصره تامين شود آورده است: در حالي که مطالبات مردم بصره را درک مي‌کنيم، از تعرض به سفارت ايران در بصره توسط معترضين بسيار متأسف هستيم. اين اقدام قابل قبول نيست و با اصل ميزباني ملي از هيأت‌هاي ديپلماتيک همخواني ندارد.
از سوي ديگر وزارت خارجه ايران اعلام کرد که سفير عراق در ايران را به صورت شبانه به اين وزارتخانه احضار کرده و مراتب اعتراض ايران را به وي و دولت عراق اعلام کرده است. همچنين از سفير عراق خواسته شد هر چه سريع‌تر اعتراض شديد کشورمان را به دولت بغداد منتقل کند و نسبت به شناسايي، دستگيري و محاکمه مسببين سريعاً اقدام شود. ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق نيز در بيانيه‌اي تعرض و به آتش کشيدن ساختمان کنسولگري جمهوري اسلامي‌ايران در بصره را محکوم کرد. دفتر ابراهيم جعفري در اين بيانيه اعلام کرد که از حمله و تعرض به کنسولگري جمهوري اسلامي‌ايران در بصره از سوي اعتراض‌کنندگان اين شهر متأسف هستيم و از تظاهرکنندگان مي‌خواهيم که به صورت مسالمت‌آميز اعتراض کنند و فرصت را به دشمن ندهند. نخست‌وزير عراق نيز با صدور دستوري خواستار تحقيق از يگان‌هاي امنيتي مسئول محافظت از نهادهاي عراقي و کنسولگري جمهوري اسلامي‌ايران در بصره شده است. حيدر العبادي اين دستور را به دليل کوتاهي اين نهادها در عمل به وظايفشان براي محافظت از اماکن مربوطه صادر کرده است.
هم‌چنين نوري المالکي، معاون رئيس جمهور عراق و رئيس ائتلاف دولت قانون اين کشور در واکنش به اتفاقات اخير بصره و آتش زدن کنسولگري ايران در بصره گفت: نيروهاي امنيتي در انجام وظايف خود کند عمل کردند و اين امر باعث شد که گروه‌هاي تخريبي در آتش زدن مقرهاي احزاب و کنسولگري ايران در بصره آزادي کامل داشته باشند. هم‌چنين وزارت امور خارجه آمريکا خشونت عليه ديپلمات‌ها را محکوم کرد و "از همه طرف‌ها از جمله نيروهاي امنيتي و معترضان درخواست کرد که تظاهرات مسالمت‌آميز برگزار کرده و از ديپلمات‌ها و تجهيزات آن‌ها حفاظت کنند.