عرضه هشت ميليارد دلار در بازار ثانويه؛ بزودي
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: براساس اطلاعاتي که داريم بيش از 8 ميليارد دلار ارز براي ارائه به بازار ثانويه آماده شده و اين در حالي است که برآورد مي‌شود مجموع تقاضاها حدود 4 ميليارد دلار باشد و اين بيانگر اين است که منابع ارزي در بازار ثانويه نسبت به بازار اوليه بالاست.
محمدرضا پور ابراهيمي‌ادامه داد: در ارتباط با تخصيص ارز مسافري، دانشجويي و بيماران متاسفانه به دليل تاخير بانک مرکزي در مداخله و مديريت بازار، هفته گذشته بازار با روند افزايش روبرو شده است. وي گفت: حدود 5.5 ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي از اول سال جاري تاکنون اختصاص يافته و انجام اين مهم در حال استمرار است.




آغاز اصلاح قانون بانک مرکزي
عضو کميسيون اقتصادي مجلس از آغاز رسيدگي به مواد مربوط به اصلاح قانون بانک مرکزي در جلسه اين کميسيون خبر داد. عامر کعبي، گفت: در نشست کميسيون اقتصادي ادامه رسيدگي به مواد مربوط به اصلاح قانون بانک مرکزي در دستورکار قرار گرفته است. اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: بررسي اختيارات هيات عالي و نقش آن در ساختار جديد بانک مرکزي از محورهاي مربوط به اصلاح قانون بانک مرکزي است که در جلسه امروز در حال بحث است. گفتني است براساس برنامه مقرر شده عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي با حضور در کميسيون اقتصادي گزارشي از وضعيت بازار ارز و برنامه‌هاي اين بانک براي مديريت بازار به کميسيون اقتصادي مجلس ارائه کند.





عملکرد اقتصادي دولت مورد نقد جامعه است
رييس کميسيون بودجه مجلس، گفت: عملکرد سرجمع اقتصادي دولت مورد نقد جامعه است و مجلس با استيضاح وزير اقتصاد به اين عملکرد پاسخ خاص و راي داد. غلامرضا تاجگردون، گفت: در موضوع استيضاح کرباسيان مجلس به فضاي جامعه راي داد، چراکه وي از لحاظ شخصيتي ايرادي نداشته و از منظر اجرايي ضعفي در عملکرد کرباسيان مشهود نبود . وي، با بيان اينکه عملکرد سرجمع اقتصادي دولت مورد نقد جامعه است که مجلس با استيضاح کرباسيان به اين عملکرد پاسخ خاص داد، افزود: در مورد اينکه چه کسي وزير اقتصاد شود، ابتدا آقاي روحاني بايد ساختار اقتصادي دولت خود را مشخص کرده و در قالب آن افراد را بچيند که چه فردي در چه جايگاهي قرار گيرد.
تجارت حذف دلار از مراودات تجاري ايران، ترکيه و روسيه را بررسي کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: در پي سفر رؤساي جمهور ترکيه و روسيه به ايران براي مذاکرات سياسي بر سر مسئله سوريه، موضوع پيمان‌هاي پولي دوباره بخث روز اقتصادي قرار گرفته است. پيمان‌هاي پولي، که تا پيش از اين هراز گاهي با بحران‌هاي اقتصادي رونمايي و سپس به آرشيو هدايت مي‌شدند، اما حالا در بحبوحه التهاب بازار ارز و وضع تحريم‌هاي جديد، انگار مسئله بسيار جدي‌تر شده و دست اندرکاران بر اجراي پيمان‌هاي پولي به خصوص با ترکيه و روسيه اصرار دارند. بر همين اساس کارشناسان نسبت به اجراي اين مسئله خوشبين بوده؛ اما معتقدند براي عملياتي کردن پيمان‌هاي پولي بايد سايه روشن‌هاي آن را بررسي کرده و براساس آن اين مسئله را سياستگذاري نمود.
پيمان‌هاي پولي، ضرورت سه کشور
بحث حذف دلار از روابط تجاري ايران مربوط به شرايط فعلي نيست و از حدود سه سال گذشته به طور جدي‌تري در دستور بانک مرکزي قرار گرفت؛ به گونه‌اي که مذاکراتي براي توسعه پيمان‌هاي پولي و انجام مبادلات با پول‌هاي ملي بين ايران و ساير کشورها به ويژه بعد از برجام انجام شد و توافقاتي بين ايران با کشورهاي اکوادور، چين، آذربايجان و مالزي براي ايجاد حساب‌هاي مشترک و حذف دلار شکل گرفت. اما به دليل نبود ارتباط شبکه بانکي به ويژه شبکه بانک‌هاي خصوصي به دليل تحريم آنها و محدوديت‌هاي تجاري و ناهماهنگي در سياستگذاري پولي- مالي کشور عملا اين پيمان‌ها سرانجام مشخصي پيدا نکردند.
با شدت گرفتن فشار تحريم‌هاي دلاري بر فعالان اقتصادي پيمان‌هاي پولي دوباره مرکز ثقل مباحث ارزي شد و اخيرا بعد از آمدن عبدالناصر همتي به بانک مرکزي، رئيس جمهوري در بيان محورهاي انتظارات خود از وي، پيمان‌هاي پولي را به طور خاص مورد تاکيد قرار داد. شايد بتوان گفت، سفرپوتين و اردوغان به ايران در هفته‌اي که گذشت، نقطه عطفي در موضوع پيمان‌هاي پولي بوده است. هر چند که سفر رؤساي جمهور روسيه و ترکيه در حوزه سياسي و برسر مناقشه سوريه بود، اما آنطور که همتي به رسانه‌ها گفته، در اين باره رؤساي هر سه کشور بر حذف دلار از چرخه مبادلات سه کشور تأکيد کرده و در اين باره توفاقاتي نيز حاصل شده است. به گفته رئيس کل بانک مرکزي، بر اين اساس در صورت نهايي شدن مذاکرات اخير بين ايران، روسيه و ترکيه دلار از معاملات تجاري حذف و پول‌هاي محلي جايگزين خواهد شد. ايران، روسيه و ترکيه که هرکدام بنا به دلايل خاص سياسي با تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا روبه‌رو شده‌اند، به اندازه کافي داراي انگيزه سياسي اقتصادي هستند که بتوانند اين نوع پيمان را تدوين و اجرايي کنند.به عبارتي در بستر يک تحليل هزينه-فايده اين کشورها مي‌توانند يک پيمان تجاري نتيجه برد-برد داشته باشند. مسئله‌اي که مي‌تواند به سه قدرت اقتصادي سياسي منطقه را در زمينه تسهيل‌سازي معاملات و همين‌طور کاهش اثرات نوسان ارز به عنوان يک ابزار مناسب کمک کند.
سازو کارهاي اجراي پيمان‌هاي پولي
کارشناسان اقتصادي مي‌گويند: پيمان‌هاي پولي دو يا چند جانبه اگر به خوبي سياستگذاري شوند، بهترين ابزار براي مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي و پولي هستند. اما براي رسيدن به اين موضوع بايد بستر لازم براي اجراي آن فراهم شود.
از آنجا که کشورهاي ايران، ترکيه و روسيه در همسايگي هم بوده و اين کشورها هر کدام داراي مزيت‌هاي مهم اقتصادي هستند،لذا کارشناسان به خوشبيني به اين مسئله پرداخته و آن را بزرگترين مزيت در پيمان‌هاي پولي در صورت برقراري بين سه کشور دانسته‌اند. کارشناسان اقتصادي معتقدند: پيمان‌هاي پولي در صورتي موفقيت‌آميز مي‌توانند اجرا شوند که محدويت تجاري بين کشورهاي عضو وجود نداشته باشد و هر کدام بر اساس مزيت اقتصادي خود عمل کنند. بنابراين درک صحيح کارکرد‌هاي پيمان‌هاي دو و چند جانبه حائز اهميت قابل‌توجهي است. اولين جنبه ناکارآيي اين پيمان‌ها عدم تناسب انگيزه‌اي است که کشور‌ها در پذيرش پول کشور‌هاي ديگر دارند. به تعبيري ديگر در وهله اول بايد در تعهدات پولي دوجانبه، دو طرف به اندازه کافي پول يکديگر را قبول داشته باشند. دومين جنبه ناکارآيي اين پيمان‌ها را مي‌توان به اهميت وزن‌هاي تجاري و همينطور تنوع کالاهاي تجاري نسبت داد. تا زماني که دو کشور متعهد سهم‌هاي متفاوتي از تجارت در سبد تجاري کشور مقابل خود دارند، اين پيمان‌ها نمي‌توانند چشم‌انداز خوشايندي داشته باشند. تنوع کالاهاي تجاري بين کشور‌هاي مختلف از ديگر اصل‌هايي است که اگر مورد توجه قرار نگيرد مي‌تواند نتايج اين پيمان‌ها را کاهش بدهد.
مؤلفه‌هايي که هر کدام مي‌توانند پيمان‌هاي جند جانبه پولي را به چالش کشانده و حتي در مواقعي به شکست دچار کنند.
بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده به همين دلايل و عوامل ديگر پيمان پولي دو جانبه روسيه و چين به شکست انجاميده است.
ساير چالش‌ها
چالش ديگر پيش روي پيمان‌هاي پولي و به خصوص پيمان پولي سه جانبه ايران روسيه و تريکه بحث نوسان‌هاي زياد ريال، روبل و لير است. اين نوسان‌ها تآثير منفي بر راهبرد پيمان احتمالي پولي سه جانبه خواهد گذاشت، لذا در اين باره دولت‌هاي سه کشور بايد بستر لازم را براي کاهش ميزان نوسان‌هاي واحد پولي کشورشان اتخاذ کنند.
توازن تجاري
يکي ديگر از سايه روشن‌هاي پيمان احتمالي سه جانبه پولي سه کشور ايران، روسيه و ترکيه، محرک اصلي تجارت و سرمايه‌گذاري، افزايش تقاضا براي کالا و دارايي‌هاي سرمايه‌اي است. به عبارتي بايد همانطور که پيش از اين گفته شد، تقاضا بايد براي کالا و دارايي‌ها دو کشور در يک موقعيت مساوي قرار داشته باشد. اين تناسب بايد در روابط تجاري سه کشور حاکم شود.
پيمان‌هاي پولي خنثي کننده تحريم‌ها
هر چند که پيمان‌هاي پولي مي‌توانند تحريم‌ها را خنثي کنند، اما اين موضوع مشروط به الزاماتي است. برقراري سيستم يکپارچه، توازن تجاري و موقيعت برد- برد مي‌تواند اجراي اين پيمان‌ها را موفقيت آميز کند.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصويب مقررات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري "صندوق در صندوق" (Fund of Funds) در بازار سرمايه خبر داد و گفت: با توجه به اهداف و استراتژي‌هاي سازمان مبني بر ايجاد بسترها و ابزارهاي نوين در بازار سرمايه، نوع ديگري از صندوق‌هاي سرمايه گذاري به بازار سرمايه کشور معرفي مي‌شود.
شاپور محمدي، گفت: پيش از اين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، حداکثر مجاز به سرمايه‌گذاري 5 درصد از ارزش کل دارايي‌هاي خود در ساير صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بودند. اين در حالي است که صندوق‌هاي جديد مي‌توانند کل دارايي‌هاي خود را در ساير صندوق‌ها، سرمايه‌گذاري کنند.
عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه برخي گروه‌ها براي حذف بازارهاي شفاف به هر ريسماني چنگ مي‌زنند.
گفت: ما هرچقدر براي اين گروه استدلال مي‌کنيم که بورس بازار رقابتي و شفاف ايجاد کرده است تا شما نيز وارد آن شويد، اما متأسفانه به سودهاي منطقي بسنده نمي‌کنند و براي از ميان برداشتن بازار شفاف به هر ريسماني دست مي‌اندازند. حسين عبده تبريزي، گفت: بورس کالاي ايران مي‌تواند براي نهادهاي عمومي‌کشور ظرفيت ايجاد کند. بنيادها، شهرداري‌ها و سازمان‌ها مي‌توانند وارد بورس شوند و از ظرفيت‌هاي آن استفاده کنند.
همچنين، دولت مي‌تواند فروش املاکش را از طريق بازار شفاف بورس کالا انجام دهد.
تقویت حجم معاملات بازار بورس رقم زد؛
معامله‌گران بورس تهران خيره به نمودارهاي تکنيکالي نرخ دلار و شايعات پراکنده در تعطيلات، مبني بر احتمال برچيده شدن تحريم‌ها، ديروز شاهد تقويت حجم معاملات و ارزنده شدن پالايشي‌ها، فلزات اساسي و هلدينگ‌هاي پتروشيمي‌شدند.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 17 شهريور ماه 97 با افزايش 1914واحدي به رقم 139 هزار و 628 واحد رسيد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 609 واحدي عدد 22 هزار و 798 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 2334 واحدي به رقم 149 هزار و 232 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 1691 واحدي به رقم 103 هزار و 9 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 2463 واحدي عدد 277 هزار و 401 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروزهمچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 35 واحدي بر روي رقم يک هزار و 615 واحد متوقف شد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان با 119 واحد ، خدمات انفورماتيک با 113 واحد و گروه مپنا با 105 واحدافزايش بيشترين تأثيرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 58 واحد،پتروشيمي‌پارس با 29 واحد و ارتباطات سيار ايران با 17 واحد کاهش ، بيشترين تاثيرمنفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 664 ميليارد و 826 ميليون تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 2 ميليارد و 771 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 156 و 166 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي شير و گوشت زاگرس شهرکرد، بانک قرض‌الحسنه رسالت، سرمايه‌گذاري صنعت پتروشيمي‌ساختمان خليج‌فارس، گروه پتروشيمي‌سرمايه‌گذاري ايرانيان، سرمايه‌گذاري کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوين، ايتالران، فولاد آلياژي ايران، توليد شهيد قندي، پارس سرام، فرآورده‌هاي نسوز پارس، سيمان آرتا اردبيل، سرمايه‌گذاري شاهد، معدني و صنعتي گل‌گهر، داروسازي زهراوي، از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه صنعتي بوتان، پاکديس، نورد آلومينيوم، محورسازان ايران‌خودرو، کارخانه فارسيت دورود، فيبر ايران، شيشه همدان، سيمان اصفهان، سيمان بجنورد، ايتالران، سايپا آذين، شهداب ناب خراسان، صنايع توليدي اشتاد ايران، کارخانجات مخابراتي ايران، بين‌المللي ساروج بوشهر، پارس سرام، قند پيرانشهر، حق تقدم خريد سهام فنرسازي خاور، فولاد افزاسپاهان و درنهايت نيرو کلر متوقف شدند.
ديگرمعاملات
ديروزدر بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد ۲۰۲ ميليون سهم مخابرات ايران به ارزش بيش از ۳۸ ميليارد تومان از سوي بازارگردان اين سهم با معاملات انتقالي روبه‌رو بود.
در پتروشيمي‌شيراز اما ۵۰ ميليون سهم به ارزش ۲۰ ميليارد تومان کد به کد شد همچنين بيش از ۴ ميليون سهم بانک خاورميانه به ارزش بيش از ۸ ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهام منتقل شد.
در صنايع پتروشيمي‌کرمانشاه نيز ۱۸ ميليون سهم به ارزش ۱۰ ميليارد تومان ميان سهامداران عمده منتقل شد. همچنين ۱۰ ميليون سهم گسترش نفت و گاز پارسيان به ارزش ۴ ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامداران عمده منتقل شد و بيش از ۷ ميليون سهم سبحان دارو به ارزش بيش از ۲۲ ميليارد تومان کد به کد شد. در عين حال ۷ ميليون سهم صنايع پتروشيمي‌زنجان به ارزش بيش از ۷۹۰ ميليون تومان معاملات انتقالي را شاهد بود. بيش از ۳.۵ ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش بيش از ۲ ميليارد تومان کد به کد شد.
* فلزات اساسي همچنان در کانون توجه معامله‌گران بازار سهام
بر اساس اين گزارش ديروز بازار سهام در حالي تقويت حجم معاملات سهام را ميان معامله‌گران حقيقي در اغلب نمادهاي معاملاتي نظاره‌گر بود که جذاب شدن قيمت سهام در کنار انتشار خبرهاي پراکنده در مورد تعديل قيمت‌ها باعث شد، تا بورس تهران در کانون توجه اغلب معامله‌گران قرار گيرد. در اين بين دورنماي نوسان قيمت دلار در الگوهاي تکنيکالي براي چارتيست‌ها باعث شده تا گزينه خريد سهام در دستورکار جدي سرمايه‌گذاران قرار گيرد.
با احتساب ارزش کل بازار سهام بورس و فرابورس بر مبناي نرخ رسمي‌دلار 4200 توماني بانک مرکزي مي‌توان گفت: کل بازار سهام ايران جداي از ارزش بازار پايه فرابورس به مبلغ 145 ميليارد و 429 ميليون و 544 هزار و 287 دلار آمريکا مي‌ارزد.
ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته منتهي به 14 شهريورماه 94 در حالي با کاهش 12 درصدي نسبت به هفته قبل به 3 هزار و 60 ميليارد و 500 ميليون تومان رسيد که از ابتداي امسال تا به امروز اين رقم به 46 هزار و 220 ميليارد و 900 ميليون تومان طي 108 روز معاملاتي بالغ شده است.
با اين وصف اين رقم بر اساس نرخ دلار 14200 توماني در بازار غير رسمي‌معادل با 3 ميليارد و 254 ميليون و 992 هزار و 958 دلار آمريکا مي‌شود.
ارزش کل بازار سهام در بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي شروع به کار آن تا به امروز بالغ بر 525 هزار و 287 ميليارد و 693 ميليون و 795 هزار و 341 تومان شده است که با احتساب ارزش کل بازار اول و دوم فرابورس ايران به رقم 610 هزار و 804 ميليارد و 86 ميليون و 2 هزار و 225 تومان بالغ مي‌شود.
ارزش کل بازار اول و دوم سهام فرابورس ايران نيز بالغ بر 85 هزار و 516 ميليارد و 392 ميليون و 206 هزار و 884 تومان است.
به اين ترتيب با احتساب ارزش کل بازار سهام بورس و فرابورس بر مبناي نرخ رسمي‌دلار 4200 توماني بانک مرکزي مي‌توان گفت، کل بازار سهام ايران جداي از ارزش بازار پايه فرابورس به مبلغ 145 ميليارد و 429 ميليون و 544 هزار و 287 دلار آمريکا مي‌ارزد.
اين رقم در مقايسه با دلار 14200 توماني رايج در بازار آزاد غير رسمي‌معادل با 43 ميليارد و 14 ميليون و 372 هزار و 254 دلار آمريکا است که در مقايسه با رقم فوق از اختلاف بيش از 100 ميليارد دلاري حکايت دارد.
چنانچه به اين رقم ارزش 31 هزار ميليارد توماني بازار پايه فرابورس را نيز اضافه کنيم، بايد گفت، ارزش کل بازار سهام ايران تا اين لحظه بر اساس نرخ رسمي‌دلار 4200 توماني بانک مرکزي معادل با 152 ميليارد و 810 ميليون و 714 هزار و 285 دلار آمريکا است.
اما با احتساب دلار 14200 توماني رايج در بازار غير رسمي‌ارز اين رقم معادل با 45 ميليارد و 197 ميليون و 470 هزار و 846 دلار آمريکا است که نشان از اختلاف 107 ميليارد و 613 ميليون و 243 هزار و 439 دلاري با نرخ رسمي‌اعلام شده براي هر دلار آمريکا از سوي بانک مرکزي ايران دارد.
ارزش بازار سهام شرکت فيس بوک در بورس وال استريت امريکا هم اکنون حدود 467 ميليارد دلار است که ارزش کل بازار سهام ايران معادل با اندکي بيش از 9 درصد اين رقم است.
اين در حالي است که در حال حاضر 522 شرکت بورسي و 225 شرکت فرابورسي در بازار سهام ايران حضور دارند.
سرمقاله
دکتر اصغر نعمتی
مدیرمسئول
a.nemati@ut.ac.ir

عبدالناصر همتي مي‌گويد بانک مرکزي عزمش را براي کنترل نقدينگي جزم کرده است. او در عين حال مي‌گويد هيچ يک از دستگاه‌هاي دولتي اراده‌اي براي کنترل نقدينگي ندارند. با اين حساب معلوم نيست بانک مرکزي چگونه مي‌خواهد نيت و هدف کنترل نقدينگي را جامه عمل بپوشاند. بديهي است که بانک مرکزي تنها تکه‌اي از پازل بازار و نهادهاي پولي و مالي کشور است و بدون حمايت و همراهي ساير تکه‌هاي اين پازل گسترده کاري از پيش نخواهد برد. فراتر از آن همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها و موسسات دولتي و غير دولتي و حتي همه شهروندان بايستي در کنترل نقدينگي مشارکت داشته باشند تا اين تصميم اساسي تحقق پيدا کند، در غير اين صورت ادعاي رييس کل بانک مرکزي تنها در حد شعار باقي خواهد ماند. رسانه‌ها به تازگي نوشتند نقدينگي هر ثانيه 6/8 ميليون تومان بيشتر مي‌شود. آخرين آمارها حکايت از آن دارد که حجم نقدينگي کشور از مرز 1582 هزار ميليارد تومان گذشته است. کنترل نقدينگي يک ضرورت است و در صورت عدم تحقق آن بايد همچنان شاهد ويراني و نابودي اقتصاد ملي و سرمايه‌هاي کشور به نفع دلالي و رانت خواري باشيم. طي سال‌هاي اخير، نقدينگي عنان گسيخته به هر بازار و هر حوزه‌اي که ورود کرد موجبات گسيختگي و از هم پاشيدگي و تورم و رکود در آن بازار و حوزه را فراهم آورد. مسکن، طلا و سکه، ارز و موبايل هنوز از طغيان نقدينگي زخم‌ها بر تن دارند و کمر راست نکرده اند. عقلاني تر و منطقي تر آن است که يک عزم و رستاخيز ملي براي مهار نقدينگي با حضور همه شهروندان و دولت و دستگاه‌ها در بگيرد و شبکه بانکي کشور با رهبري و هدايت بانک مرکزي براي تحقق اين امر بسيج شود و با برنامه‌ريزي درست و واقع بينانه زمينه هدايت اين حجم عظيم از سرمايه ملي را به کانال‌ها و کرت‌ها و مسيرهاي توليد فراهم آورد. در اين صورت به هيچ نوع سرمايه گذاري خارجي نياز نخواهد بود و همين مقدار نقدينگي براي ايجاد اشتغال و شکوفايي اقتصاد کافي خواهد بود. به باور نگارنده حتي اگر همه مسئولان و کارگزاران نظام به صورت فوق العاده بر روي مهار نقدينگي وقت بگذارند، کشور و نظام از اين بابت نه تنها ضرر نخواهد کرد، بلکه موجبات رونق کسب و کار و در نهايت ايجاد ثروت و رفاه براي ملت و مملکت فراهم خواهد آمد.
یادداشت
عليرضا سليمي
عضو فراکسيون ميراث فرهنگي، گردشگري مجلس



افزايش 600 درصدي سفر ايرانيان به گرجستان پس از لغو رواديد ميان دو کشور نشان مي‌دهد اگرچه لغو رواديد مي‌تواند در افزايش گردشگر موثر باشد اما به تنهايي کافي نيست و نمي‌توان انتظار داشت بدون ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري و امکانات رفاهي صرفا با لغو رواديد انگيزه‌ براي سفر و در نتيجه رونق گردشگري حاصل شود. از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايستي با معرفي جذابيت‌ها و ظرفيت‌ها، گردشگران خارجي را براي سفر به ايران ترغيب کند در غير اين صورت روز به روز بر تعداد گردشگر خروجي افزوده مي‌شود.سازمان ميراث فرهنگي براي جلوگيري از خروج گردشگر بايد شروطي براي آژانس‌هاي مسافرتي خود در نظر گيرد به طور مثال مي‌تواند به ازاي فرستادن گردشگر به خارج از کشور زمينه سفر توريست به کشور را با مشوق‌هايي فراهم کنند. در حال حاضر آژانس‌هاي مسافرتي ترجيح مي‌دهند به جاي ورود گردشگر، توريست ايراني به ساير کشورها صادر کنند.از آنجا که تورها و آژانس‌هاي مسافرتي تاثير بالايي در ورود گردشگر به کشور دارند مي‌توان با پرداخت پورسانت به تورهاي خروجي زمينه ورود گردشگر را فراهم کرد. ايران به جاي واردات توريست در صادرات گردشگر موفق بوده است، اين در حالي است که رونق گردشگري فرصتي براي ارزآوري است در حالي که امروزه اين فرصت به تهديدي براي کشور تبديل شده زيرا در سال گذشته گردشگران خارجي حدود 11 ميليارد دلار ارز از کشور خارج کردند. معرفي جاذبه‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري کشور يکي از عواملي است که مي‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد در حاليکه متاسفانه رايزن‌هاي فرهنگي در اين زمينه به درستي عمل نکرده اند. کشورهايي که هدف گردشگران ايراني هستند در گذشته مخروبه‌اي بيش نبوده‌اند اما با توسعه گردشگري توانسته‌اند به رونق اقتصادي دست يابند.منبع: خانه ملت.