براي صادرات محصولات پتروشيمي‌راهکار داريم
قائم مقام وزير نفت گفت: همانطور که به لحاظ استراتژيک براي توليد برنامه ريزي مي‌کنيم براي فروش اين محصولات در شرايط خوب يا شرايط سخت تحريم راهکار داريم.مرضيه شاهدايي درگفتگو با نيپنا در مورد آينده محصولات پتروشيمي‌ايران در بازارهاي جهاني گفت: دنيا به محصولات ما نياز خواهد داشت و اينطور نيست که توليد کنيم و کارخانه بزنيم و دنيا به آن نياز نداشته باشد. نفت و محصولات پتروشيمي‌ما در دنيا سهم دارد و تاثيرگذار است. البته دشمن تمام تلاش خود را خواهد کرد و ما نيز راهکارهاي مناسبي را پيش‌بيني کرديم و همانطور که به لحاظ استراتژيک براي توليد بررسي و برنامه ريزي مي‌کنيم قطعا براي فروش اين محصولات در شرايط خوب يا شرايط سخت تحريم راهکار داريم.






افزایش صادرات نفت روسیه
روسيه از سپتامبر نفت بيشتري صادر خواهد کرد و صادرات بالاتر به اروپا را که وارداتش از ايران را کاهش داده، هدف خواهد گرفت.بر اساس گزارش ورلد اويل، شرکت ESAI Energy در گزارشي با عنوان دورنماي نفت کشورهاي مشترک المنافع نوشت: صادرات بالاتر نفت روسيه درست زماني روي مي‌دهد که پالايشگاه‌هاي اروپايي واردات نفت ايران را کاهش داده‌اند و اين به سود روسيه خواهد بود.افزايش صادرات نفت روسيه با کاهش واردات نفت ايران به اروپا همزمان شده و پنجره فرصتي را به روي روسيه براي عرضه بيشتر نفت به اين بازار گشوده است. از آنجا که روسيه نمي‌تواند صادرات به مقصد شرق را در کوتاه مدت افزايش دهد، ۳۰۰ هزار بشکه در روز ديگر نفت به سوي اروپا روانه خواهد شد.





هزينه کرد توتال در ايران مي‌ماند
وزير نفت، گفت: قرار نيست توتال مبلغي به عنوان جريمه به ايران پرداخت کند، بلکه مبلغي که تاکنون اين شرکت در فاز ۱۱ پارس جنوبي هزينه کرده تا زمان بهره بردراي و توليد بازپرداخت نمي‌شود.به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه ، درباره سرنوشت قرارداد ايران و توتال و سرنوشت هزينه کرد اين شرکت، گفت: قرار نيست توتال مبلغي به عنوان جريمه به ايران پرداخت کند، بلکه مبلغي که تاکنون اين شرکت در فاز 11 پارس جنوبي هزينه کرده بازپرداخت نمي‌شود تا زماني که فاز 11 پارس جنوبي به توليد برسد.وزير نفت، تصريح کرد: شرکت فرانسوي توتال تجهيزات ويژه‌اي در ايران نداشته است که در کشور باقي بماند.
اصلاح الگوي پرمصرفان
هدف تعرفه‌هاي جديد برق
حقي فام سخنگوي شرکت توانير گفت: هدف نظام تعرفه‌اي جديد براي مشترکان پر مصرف به هيچ وجه افزايش منابع مالي صنعت برق نبوده بلکه اصلاح الگوي مصرف پرمصرفان در جامعه است.به گزارش صداوسيما محمود رضا حقي فام افزود: بطور مسلم با اين تعرفه جديد مشترکان کم‌مصرف نيز تشويق خواهند شد.سخنگوي شرکت توانير با اشاره به اينکه هدف از طراحي اين نظام تشويق مشترکان پر مصرف به سمت مشترکان خوش مصرف و حرکت در دايره الگوي مصرف بوده است ادامه داد: براي تحقق پذيري اين مهم ميزان مصرف به سه پله از قبيل «مشترکان زير الگوي مصرف»، «تا دو برابر الگو مصرف»، و «بيش از دو برابر الگو مصرف» طبقه بندي شده است.وي تصريح کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد مشترکان برق کشور زير الگوي مصرف جاي مي‌گيرند.
تحريم نفت ايران قيمت رابه ۹۵ دلار مي‌رساند
پايگاه خبري وال استريت ايتاليا با اشاره به خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها نوشت: تحريم ايران مي‌تواند قيمت نفت را در بازارهاي جهاني به ۹۵ دلار براي هر بشکه برساند.به گزارش پايگاه خبري وال‌استريت ايتاليا، تحريم ايران سبب افزايش تا ۳۰ درصدي قيمت نفت در ماه‌هاي آينده خواهد شد. کاهش قابل توجه صادرات نفت ايران سبب افزايش قيمت دو شاخص برنت درياي شمال و وست تگزاس اينترمديت و رسيدن آنها به ترتيب به ۸۵ تا ۹۵ دلار براي هر بشکه مي‌شود.در اين گزارش آمده است که پس از خروج دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا از توافق هسته‌اي و اعلام بازگشت تحريم‌ها عليه ايران، قيمت نفت در بازارهاي جهاني سير افزايشي داشته است و با اجرايي شدن تحريم‌هاي نفتي واشنگتن عليه تهران از ماه نوامبر آينده، پيش‌بيني مي‌شود که اين روند شتاب بيشتري به خود بگيرد.
پيگير راهکارهاي کاهش مصرف بنزين هستيم
مديرعامل شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت در زمينه مهار مصرف بنزين گفت:راهکارهاي ممکن را با جديت پيگيري مي‌کنيم.به گزارش وزارت نفت، محسن دلاويز، در نشست شوراي مديران شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت، بر لزوم تداوم فعاليت‎ها در زمينه‎هاي مختلف مرتبط با اصلاح الگوي مصرف سوخت به ويژه بنزين تاکيد کرد و با اشاره به نقش اثرگذاري که خودروسازان مي‎توانند در اين زمينه ايفا کنند، يادآور شد: اگرچه پيش ‎بردن اموري که فرابخشي است و چند دستگاه در اجراي آن نقش دارند، آسان نيست، اما شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت با تمام توان، راهکارهاي مرتبط با بهينه‎سازي مصرف بنزين را دنبال مي‎کند.وي با اشاره به برگزاري نشست مشترک با مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‎هاي نفتي به منظور بررسي راهکارهاي همکاري در بهبود اصلاح الگوي مصرف سوخت، بهبود عملکرد در فرآيندهاي پالايشي را از جمله اين راهکارها برشمرد و افزود: ميزان قابل‎توجه مصرف و هدررفت زياد انرژي در کشور در بخش‎هاي مختلف از جمله حمل و نقل، ساختمان و ... قابل‎قبول نيست.
سناريوي آمريکا براي حذف نفت ايران از بازار طلای سیاه باعث شد؛
سناريوي آمريکا براي خروج از برجام و بازگشت تحريم ايران، مي‌تواند قيمت نفت را در بازارهاي جهاني به ۹۵ دلار براي هر بشکه برساند.آمريکا براي حذف کامل نفت ايران از بازارهاي جهاني موفق نبود و مهره‌ها در ابتداي راه از حرکت ايستادند. زيرا از يک سو مشتريان بزرگ نفتي ايران از جمله چين در مقابل تصميم آمريکا مقاومت کردند و از سوي ديگر کارشناسان بر اين باورند که به دليل افزايش تقاضا در بازارهاي جهاني عرضه کنوني حتي با در نظر گرفتن عرضه ذخاير استراتژيک آمريکا نياز بازار را پاسخ نمي‌دهد. از سوي ديگر تحريم ايران سبب افزايش تا ۳۰ درصدي قيمت نفت در ماه‌هاي آينده خواهد شد. کاهش قابل توجه صادرات نفت ايران سبب افزايش قيمت دو شاخص برنت درياي شمال و وست تگزاس اينترمديت و رسيدن آنها به ترتيب به ۸۵ تا ۹۵ دلار براي هر بشکه مي‌شود.صادرات نفت ايران به فاصله دو ماه از اعلام تصميم دونالد ترامپ در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، کاهش يافته است و نگراني‌هاي جدي درباره احتمال کاهش صادرات ليبي در پي نا آرامي‌هاي اخير در آن کشور نيز وجود دارد.در عين حال احتمال وضع تحريم‌هاي جديد از سوي واشنگتن در قبال پکن و پاسخ چين به مجازات‌هاي آمريکا را مي‌توان از عوامل بازدارنده افزايش قيمت نفت تلقي کرد، زيرا جنگ‌هاي تجاري به کاهش مصرف نفت منجر مي‌شود.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بعد از خروج آمريکا از برجام ترامپ سناريوي حذف نفت ايران از بازارهاي جهاني را نوشت واز کشورهاي مختلف خواست که تا آبان‌ماه ميزان واردات نفت خود از ايران را به صفر برسانند که البته چندان هم موفق نبود و بسياري از کشورها از جمله ژاپن، کره و حتي چند کشور اروپايي به اين تصميم عکس‌العمل نشان داده و با آن مخالفت کردند. با اين حال آمريکا از مواضع خود کوتاه نيامد و اعلام کرد براي جبران عرضه در بازارهاي جهاني نفت ۱۱ ميليون از ذخيار استراتژيک خود را به بازار عرضه خواهد کرد. اقدامي‌که سيد مهدي حسيني، کارشناس ارشد حوزه انرژي آن را در وهله اول تاثيرگذار مي‌داند اما بر اين باور است که اين اقدام در طولاني مدت پاسخگو نخواهد بود و حتي اگر صادرات نفت ايران کاهش پيدا کند اما با گذشت زمان جايگاه خود را پيدا خواهد کرد.
حسيني به ايسنا گفت: همه اظهارنظرهايي که در مورد وضعيت صادرات نفت ايران تا آبان‌ماه ارائه مي‌شود حدس و گمان است. ايده‌آل آمريکا طبق سناريويي که چيده اين است که صادرات نفت ايران در آبان‌ماه به صفر برسد. آمريکا براي رسيدن به اين هدف بايد شوکي به بازار وارد کند. در اين راستا از يکسو سعي کرده فضاي سياسي را براي رسيدن به اين هدف فراهم کند و از سوي ديگر از ذخائر استراتژيک و بازرگاني خود استفاده کرده است و اين شوک رواني را ايجاد کرده که نفت ايران قابل جايگزيني است. آمريکا دقيقا کاري را کرد که در زمان حمله به عراق انجام داد و توانست قيمت نفت را ثابت نگه دارد.
سناريوي آمريکا براي حذف نفت ايران بادوام نيست
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي با تاکيد بر اين‌که آمريکا سعي کرد مشتريان نفت ايران را مردد کند، اظهار کرد: با سياستي که آمريکا در پيش گرفته قيمت‌ها در کوتاه مدت بالا نخواهد رفت، اما اين سناريو قابل دوام نيست و عکس‌العمل بعدي بازار اين خواهد بود در صورت کاهش صادرات نفت ايران قيمت‌ها افزايش خواهد يافت.
حسيني با بيان اين‌که بازار از نظر تامين نفت اشباع نيست، گفت: مصرف انرژي در جهان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۲، ۴۰ درصد بيشتر بوده و علت اين موضوع رشد اقتصادي بوده است. ميزان رشد اقتصادي سال گذشته ۲.۲ درصد بوده در حالي که اين ميزان در سال پيش از آن ۱.۶ درصد بوده است، در واقع رشد اقتصادي حدود چهار درصد عنوان شده است. تقاضا براي نفت در بازارهاي جهاني بالا است به اين دليل بازار جهاني با حذف نفت ايران مخالف است و در برابر آن مقاومت مي‌کند.
بررسي رفتار مشتريان بزرگ نفت ايران
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي در ادامه با اشاره به خريداران بزرگ نفت توضيح داد: چين، هند، ژاپن، کره جنوبي و اروپا خريداران بزرگ نفت ايران هستند. در اين ميان اروپا به دلايل سياسي نمي‌خواهد از برجام خارج شود. از سوي ديگر به نفت ايران هم احتياج دارد. اتحاديه اروپا در مساله‌ي برجام از سوي آمريکا تحقير شده است.
وي اظهار کرد: اروپا براي ادامه‌ي خريد نفت از ايران فرمول‌هايي دارد که به نظر من کاملا منطقي است. در حال حاضر بخش خصوصي در اتحاديه اروپا نگران جرائم آمريکا است، اما دولت اتحاديه اروپا اعلام کرده از شرکت‌هاي خصوصي در اين حوزه حمايت خواهد کرد. همچنين اتحاديه اروپا مي‌تواند بانک‌هايي را به طور خاص براي معامله با ايران در نظر بگيرد. از سوي ديگر شرکت‌هاي اروپايي که سرمايه‌اي در آمريکا ندارند مي‌توانند با ايران تعاملات نفتي داشته باشند.
وي در مورد چين نيز توضيح داد: نمي‌توان گفت که چين به راحتي تسليم آمريکا مي‌شود. البته روابط اقتصادي چين و آمريکا گسترده است و چند برابر روابط اقتصادي ايران با چين است که اين موضوع نقطه ضعف محسوب مي‌شود، اما اين به اين معني نيست که چين ضعف اقتصادي دارد. اگر آمريکا چين را تحريم کند چين مي‌تواند مقابله به مثل کند. به طور کلي من به بازار چين خوش‌بين هستم، ممکن است خريد نفت از ايران را کاهش دهند، اما اين کاهش چشم‌گير نخواهد بود. اين کارشناس ارشد حوزه انرژي با اشاره به تلاش‌هاي هند براي ادامه‌ي خريد نفت از ايران، اظهار کرد: هند قدرت چين را ندارد. من با اين موضوع که در قبال صادرات نفت روپيه تحويل بگيريم مخالف هستم، اما در شرايط فعلي اين مي‌تواند انگيزه زيادي براي هند ايجاد کند. وي با تاکيد بر اين‌که ژاپن به شدت به انرژي وابسته است، تصريح کرد: ۱۰۰ درصد انرژي که در ژاپن مصرف مي‌شود وارداتي است و مساله‌ي تامين انرژي براي ژاپن يک موضوع امنيتي محسوب مي‌شود و آنها سعي مي‌کنند امنيت ملي را در بخش انرژي حفظ کنند. به نظر من ژاپن براي مذاکره با آمريکا جايگاه قدرتمند دارد. آنها مي‌توانند در شرايط فعلي کاري را انجام دهند که در زمان توسعه ميدان آزادگان انجام داده‌اند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان نوشت افزار اظهار داشت: با توجه به افزايش قيمت مواد اوليه قيمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته 60 تا 70 درصد افزايش يافته است.خبرگزاري فارس: موسي فرزانيان؛ رئيس اتحاديه صنف فروشندگان نوشت افزار گفت: 60 درصد از نوشت افزار وارداتي است و فقط 40 درصد از کالاهاي موجود در اين بخش توليد داخل است.وي در مورد وضعيت تامين نوشت افزار در سال جاري اظهار داشت: با توجه به ثبت سفارش و وارداتي که از قبل براي تامين نياز مردم در شهريور و مهر امسال صورت گرفته، خوشبختانه براي تامين کالاهاي مورد نياز امسال مشکلي وجود ندارد.وي افزود: اما با توجه به مسائل اخير ارزي در کشور و روند طولاني ثبت سفارش و واردات مواد اوليه بايد به فکر بود، تا بعد از سپري شدن اين ايام دچار مشکل نشويم.
رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون با بيان اينکه قيمت ظروف يک بار مصرف چند برابر افزايش يافته است، گفت: پتروشيمي‌ها قيمت مواد اوليه را افزايش داده‌اند و زور کسي به آن‌ها نمي‌رسد.سيد رحيم مقيمي‌اصل در گفت‌وگو با ميزان درباره بازار ظروف يک بار مصرف اظهار کرد: پتروشيمي‌ها قيمت مواد اوليه را افزايش داده‌اند و زور کسي به آن‌ها نمي‌رسد.رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون با بيان اينکه توليدکنندگان مواد اوليه را گران مي‌خرند، افزود: ۱۰۰ درصد قيمت‌ها با بورس تفاوت دارد، هر کيلوگرم مواد پتروشيمي‌که در گذشته ۴ هزار تومان خريداري مي‌شد به ۱۳ هزار تومان افزايش يافته است.وي گفت: با توجه به شرايطي که وجود دارد روند توليد به صورت کاهشي است و با اين روند در ماه‌هاي آينده براي تامين ظروف يک بار مصرف به مشکل خواهيم خورد.
دلارهاي عراقي، آجيل را گران کرد
در پي رشد قابل‌توجه نرخ دلار و سودجويي عده‌اي از بازار، قيمت اين محصولات رشد قابل‌توجهي به خود گرفته چراکه به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل، به واسطه خريد تجار عراقي سر زمين، قيمت‌ها افزايش يافته است.مصطفي احمدي رئيس اتحاديه فروشندگان خشکبار و آجيل تهران به ايسنا، گفت: آجيل و خشکبار يک محصول صادراتي است و وابستگي قابل‌توجهي به نرخ ارز دارد، اظهار کرد: تغييرات قيمتي آجيل و خشکبار به ميزان توليد، نوسانات نرخ ارز و ميزان عرضه و تقاضا بستگي دارد.وي ادامه داد: آجيل و خشکبار باوجودآنکه محصولي صادراتي است اما در زماني که نياز بازار داخلي به واسطه توليد تأمين نشود از طريق واردات نياز رفع مي‌شود که با توجه به اين موارد نرخ آجيل و خشکبار کاملاً منطبق بر نرخ ارز به ويژه دلار تعيين مي‌شود.او با اشاره به خريد و فروش برخي از اقلام آجيل توسط تجار عراقي و افغاني، گفت: به طور مسائل هر کيلو تخمه محبوبي تا سه ماه گذشته به قيمت ۱۰ هزار تومان عرضه مي‌شد که در حال حاضر اين قيمت به کيلويي ۱۹ هزار تومان افزايش يافته و دليل اصلي اين رشد قيمت خريد تجار خارجي در محل توليد با دلار به قيمت کيلويي دو دلار است.
پيش‌بيني کاهش برداشت خرما
به علت شوري آب
مدير جهاد کشاورزي آبادان گفت: پيش‌بيني ما براي برداشت خرما در سال جاري ۴۰ هزار تن است که نسبت به سال گذشته کاهش نشان مي‌دهد.ناجي شهيب زاده در گفتگو با مهر افزود: اين ميزان برداشت پيش‌بيني شده براي برداشت نسبت به محصول سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دارد. وي با بيان اينکه اجراي طرح‌هايي همچون «به باغي» و طرح ۵۵۰ هزار هکتاري منجر به توليد ۷۰ هزار تن خرما در سال گذشته شد، اظهار کرد: هشت هزار بهره بردار در بخش کشاورزي آبادان فعالند.مدير جهاد کشاورزي آبادان با بيان اينکه کشاورزان آباداني برداشت خرما، از ۱۳ هزار هکتار نخلستان را آغاز کرده اند، تصريح کرد: امسال شوري بيش از حد آب سبب بروز خسارتهاي زيادي به نخيلات منطقه شد به طوري که طبق پيش‌بيني ما امسال ۴۰ هزار تن خرما در اين شهرستان برداشت مي‌شود.
عرضه شيرخام به بازار بدون تغيير
فرهاد اکبري رئيس هيئت مديره اتحاديه مرکزي دامداران ايران گفت: عرضه شير خام به بازار نسبت به گذشته هيچ گونه تغييري پيدا نکرده است. به گزارش صداوسيما فرهاد اکبري در گفتگو با رسانه ملي افزود: خوشبختانه وضعيت توليد شير خام در کشور بسيار خوب است.وي ادامه داد: شير خام همانند ساير کالاها در بازار به سبب رشد نرخ ارز دچار افزايش قيمت شده است.رئيس هيئت مديره اتحاديه مرکزي دامداران ايران گفت: هم اکنون تقاضا براي شير خام با گراني ارز در کشور رو به افزايش است.وي افزود: در حال حاضر نه تنها کشور با کمبود شيرخام مواجه نيست بلکه با مازاد بر نياز هم رو به روست.
با وجود خشکسالي در 2 استان گندم خيز رقم خورد؛
محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: گندم بيش از 500 هزار تن از سال گذشته بيشتر توليد شده و اين در حالي است که بيشتر استان‌هاي گندم‌خيز مانند فارس و خراسان با خشکسالي مواجه بودند.به گزارش ايلنا، محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در ششمين گردهمايي سراسري کشت محصولات زراعي 97-98 که شنبه 17 شهريورماه در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزي برگزار شد، اظهار کرد:‌ از نظر بارش و کمبود آب سال سختي را پشت سر گذاشته‌ايم پاييز، زمستان و اوايل فروردين با کمبود باران مواجه شدند. از ارديبهشت و خرداد وضعيت دگرگون شد که اين باور را در ما ايجاد مي‌کند که بايد به خدا توکل کرد.وي افزود: 70 درصد محصولات در سطح دنيا به صورت ديم توليد مي‌شود و نگاه کشاورز با نگاه توکل آميخته است. 166 ميلي متر بارندگي بسيار کم است. نسبت به سال‌هاي قبل طبق گزارشات داده شده ما در اغلب محصولات افزايش توليد داشته‌ايم.حجتي در ادامه تصريح کرد: گندم بيش از 500 هزار تن از سال گذشته بيشتر توليد شده و اين در حالي است که بيشتر استان‌هاي گندم‌خيز مانند فارس و خراسان با خشکسالي مواجه بودند. در دانه‌هاي روغني، چغندر و شکر آمار و ارقام حاکي از افزايش توليد داشته است. وي عنوان کرد: در شرايط سخت بين‌المللي علي‌رغم محدوديت منابع آبي لطف خداوند شامل حال ما شده است. ما بايد ظرفيت‌هاي کشور را به خوبي شناسايي کنيم و با تکيه به اين ظرفيت‌ها کشور را به پيش ببريم. ما بايد دانش را که در دنيا وجود دارد فرا گرفته و به مزارع برسانيم.
حجتي در خصوص اقليم ايران خاطرنشان کرد: کشور ما از قديم بي‌آب و کم آب بوده و نشانه بارز آن قنواتي است که در کشور وجود دارد که در هيچ کجاي دنيا به اين ميزان قنات نخواهيد ديد. کشاورزان از قديم تا امروز با همت و تلاش به توليد در کشور پرداخته‌اند. امروز در بهره‌وري آب گندمي‌که تا قبل از اين 300 گرم در مترمکعب توليد مي‌شد به سه کيلوگرم رسيده است. وي افزود: با عزم و اراده و توکل مي‌توان به خودکفايي و توليد رسيد. آبي که امروز در اختيار ماست کمتر از قبل است اما توليد افزايش يافته است. مصرف آب کمتر، توليد و بازدهي بيشتر، ثمره خودباوري کشاورزي است.
وي با اشاره به تکنولوژي و تاثير آن در کشاورزي اذعان داشت: برخي مي‌گويند ديروز جمعيت کشور نسبت به امروز کمتر بود اما من معتقدم علم، تکنولوژي و ابزار، آنچه در اختيار ما قرار مي‌دهد بيش از افزايش تقاضاست. با دانش وابزار روز بهره‌وري آب در گلخانه‌ها 10 برابر افزايش مي‌يابد. ما در کشاورزي با سه نعمت بزرگ آب،‌ خاک و هوا سروکار داريم و با آن نيازهاي خود را در کشور تامين مي‌کنيم. وي با اشاره به سرمايه‌گذاري کشاورزي و توليد بذور اظهار داشت: ما هر چه در توليد بذور سرمايه‌گذاري کنيم باز هم کم است. بذر انقلاب عظيمي‌است که از توليد محصولات کشاورزي ايجاد کرده است. روش‌هاي توليد از اين بذر برعهده مهندسين و دانشمندان کشور است تا با آموزش صحيح و ترويج درست در مزرعه اين دانش را در اختيار کشاورز قرار دهد. ما نبايد هيچ محدوديتي در توليدات داشته باشيم.
وزير جهاد کشاورزي با اشاره به بخش مکانيزاسيون عنوان کرد: در بحث مکانيزاسيون مقداري رفع مشکل شده است. اتفاقاتي که از پاييز 92 تاکنون در بحث مکانيزاسيون انجام شده از قبل هم در کشور بود و کشاورزان هم متقاضي بودند اما رساندن اين دو به هم انجام نشده بود. وي افزود: در سيستم نوين آبياري هم اقداماتي انجام شده اما سرعت عمل‌ها کم است. ما هنوز در بحث سامانه‌هاي هوشمند آبياري در ابتداي راه هستيم و با سطح جهاني فاصله داريم. گلخانه‌هاي هيدروپونيک آب باران را جمع‌آوري مي‌کنند و از آن براي آبياري استفاده مي‌کنند لذا مصرف آب را به صفر مي‌رسانند. کار کشاورزي حد ندارد و فقط به اراده ما بستگي دارد.
حججي در رابطه با عدم توزيع مناسب کود اوره توسط شرکت‌هاي پتروشيمي‌اذعان داشت: شرکت‌هاي پتروشيمي‌ذخاير کشور را تبديل به کود کرده و با ارز بالا صادر مي‌کنند اما به کشاورزان کود نمي‌دهند. بيش از پنج ميليون تن کود اوره توليد مي‌شود که دو ميليون تن بايد صرف کشاورزي داخلي شود اما باز هم کشاورزان را اذيت مي‌کنند ما بايد پيگير اين ماجرا باشيم.
وزير جهاد کشاورزي در رابطه با توزيع ذرت وارداتي با قيمت بالاتر از ارز دولتي تشريح کرد:‌ دولت بايد ذرت را با ارز 4200 توماني در اختيار مرغداران و دامداران قرار داده و بايد اين مساله پيگيري شود تا اين فضاي ملتهب رفع شود. ما ذخاير خوبي داريم و منابع ارزي به موقع در اختيار قرار گرفته است اما هر لحظه يک نارسايي کوچک فضا را ملتهب خواهد کرد و براي کشور خطرناک است.
راه اندازي سامانه رصد توليد ٣محصول کشاورزي
همچنين حسين اصغري مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي از راه اندازي سامانه رصد و کنترل توليد ۳ محصول اصلي پياز، گوجه فرنگي و سيب زميني در کشور خبر داد. حسين اصغري در مراسم ششمين گردهمايي سراسري کشت محصولات زراعي (آغاز سال زراعي ۹۷-۹۸) با بيان اينکه طبق برنامه، در سال زراعي جديد سطح زيرکشت گلخانه‌ها بيش از ۲۷۰۰ هکتار افزايش خواهد يافت، افزود: در بخش سبزي و صيفي، توسعه کشت نشايي و جابجايي کشت به گلخانه‌ها براي محصولاتي که اين امکان وجود دارد، مانند خيار، گوجه فرنگي و بادمجان، انجام خواهد شد.وي گفت: کاهش سطح زيرکشت از ۲ طريق انتقال به گلخانه‌ها و افزايش بهره وري پيگيري مي‌شود.مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي اضافه کرد: در ۳ سال اخير سطح زيرکشت گوجه فرنگي از ۱۵۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار کاهش يافته ضمن اينکه هندوانه نيز ۳۵ هزار هکتار با کاهش سطح مواجه بوده است.وي دليل اين امر را افزايش عملکرد در واحد سطح و انتقال کشت به گلخانه عنوان کرد.اصغري با بيان اينکه برنامه ريزي توليد بر اساس چند فاکتور انجام مي‌شود، گفت: سرانه مصرف برنامه صادرات پنج ساله و نياز صنعت از جمله اين فاکتورها است ضمن اينکه کشاورزان بايد سطح زيرکشت را رعايت کنند تا در بازار دچار مشکل نشوند.مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه سال گذشته در همين همايش بنا بر دستور وزير جهاد کشاورزي صحبت ايجاد سامانه پهنه بندي بهره برداران بخش کشاورزي با ۴ ميليون بهره بردار مطرح شد که طي ۱۵ روز گذشته اين سامانه طراحي و براي ۳ محصول اصلي سيب زميني، پياز و گوجه فرنگي در ۸ استان ابلاغ شده و به زودي به ساير استان‌ها نيز گسترش خواهد يافت. اين سامانه توليد و سطح زير کشت سه محصول پر مصرف آب را رصد و کنترل مي‌کند.
فخريان رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گفت: دولت تصميم گرفته بسته‌هاي حمايتي را به صورت غير نقدي در اختيار خانواده‌ها قرار دهد بدين صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغي غير قابل برداشت به صورت نقدي واريز مي‌شود و سرپرست خانواده فقط مي‌‌تواند معادل آن کالا خريداري کند.
رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص توزيع اقلام اساسي گفت:با توجه به گستردگي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و شيوه کاري و قابل اعتماد بودن اين فروشگاه‌ها دولت تصميم گرفت پخش اقلام اساسي و کالاي‌هاي کوپني را به عهده اين مجموعه بگذارد.
امير خسرو فخريان ادامه داد: مطابق هماهنگي که با وزارت رفاه انجام داديم قرار است 9 هزار فروشگاه در سراسر کشور سيستم‌هاي خودشان را براي توزيع بسته‌هاي حمايتي هماهنگ کنند که پيش‌بيني مي‌شود نهاياتا اين هماهنگي تا آخر اين ماه صورت بگيرد.
وي در خصوص نحوه فروش اقلام اساسي گفت: دولت تصميم گرفته بسته‌هاي حمايتي را به صورت غير نقدي در اختيار خانواده‌ها قرار دهد بدين صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغي غير قابل برداشت به صورت نقدي واريز مي‌شود و سرپرست خانواده فقط مي‌تواند معادل آن کالا خريداري کند.
فخريان تصريح کرد: ما هميشه در کنار دولت براي تنظيم بازار بوده‌ايم و الان هم به صورت مقطعي در بازار گوشت و مرغ همکاري داريم اما در مورد بسته حمايتي هنوز هيچ آين نامه و دستورالعملي به ما نرسيده است اما به طور حتم اين بسته شامل تمام افراد نخواهد شد و فقط برخي از دهک‌هاي جامعه را پوشش خواهد داد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين مبلغ در اختيار همه افرادي که از دولت يارانه دريافت مي‌‌کنند قرار خواهد گرفت،گفت: آمار دريافت کنندگان بسته‌هاي حمايتي 25 ميليون نفر است و شامل همه دريافت کنندگان يارانه نمي‌شود.
فخريان تصريح کرد: بودجه بسته سبد حمايتي که شامل اقشار ضعيف و تحت حمايت سازمان‌هاست تامين اعتبار شده و از هفته آينده مبلغ آن به حساب سرپرستان خانوار واريز خواهد شد.