فرودگاه مسافربري پيام آماده بهره‌برداري شد
معاون هوانوردي و امور فرودگاهي شرکت خدمات هوايي و منطقه ويژه اقتصادي پيام البرز اعلام کرد که با پايان يافتن نصب تجهيزات، بخش مسافر بري فرودگاه پيام آماده بهره‌برداري است. منوچهر اتقيايي با بيان اينکه جمعه 23 شهريور ماه نخستين پرواز از مشهد مقدس به سمت کرج و بالعکس از طريق اين فرودگاه انجام مي‌شود اظهار داشت: تجهيزات ترمينال، امنيتي، ايمني، کمک بازرسي و تجهيزات فرودگاهي با اقدامات صورت گرفته تکميل و آماده بهره‌برداري است. وي اضافه کرد: همچنين پارکينگ مسافري با ظرفيت 600 خودرو تکميل شده است. اتقيايي گفت: فرودگاه مسافربري پيام علاوه بر هواپيماي مسافري، ظرفيت فرود هواپيماي پهن پيکر رده ايرباس A300-600 را دارد.




رشد 121 درصدي حمل‌ونقل ريلي از اينچه‌برون
مديرکل راه‌آهن شمالشرق ۲ از رشد ۱۲۱ درصدي حمل و نقل ريلي کالا از مرز اينچه برون با روسيه و آسياي ميانه در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد. محمدرضا قرباني گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۲ هزار و ۶۶۹ تن کالا از طريق مرز ريلي اينچه برون با کشورهاي قزاقستان، ترکمنستان، چين، قرقيزستان، ازبکستان و روسيه مبادله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲۱ درصد رشد داشته است. مديرکل راه‌آهن شمالشرق در ادامه خاطرنشان کرد: از ميزان بار حمل شده ۴۴ هزار و ۵۵۷ تن مربوط به واردات بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱۰ درصد افزايش داشته است.






وجود ۲۰۰ هزار خانه خالي در استان تهران
عضو کميسيون عمران مجلس از تصميم وزارت راه براي واگذاري توليت اخذ عوارض بر خانه‌هاي خالي به شهرداري‌ها خبر داد. کمال‌الدين شهرياري گفت: متأسفانه قانون اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي به دليل فقدان در زيرساخت‌هاي اجرايي و عملياتي و عدم نظارت دقيق، اجرايي نشد. اين نماينده دهم ادامه داد: براساس گزارش مسئولان وزارت راه و شهرسازي، در استان تهران بيش از 200 هزار خانه خالي وجود دارد اما در سطح کشوري نمي‌توان آماري را ارائه کرد. شهرياري گفت: به نظر من نمي‌توان براي خانه‌هاي خالي، ماليات وضع کرد، زيرا ماليات بايد بر سود، درآمد، دارايي و حقوق بسته شود و يک خانه خالي، سودي به صاحب خود نمي‌رساند.
برنامه‌ريزي براي احداث
فرودگاه‌هاي نسل سوم
غلامحسين باقريان، عضو هيئت مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و يکي از طراحان اصلي طرح تبديل يا احداث فرودگاه‌هاي نسل سوم درباره اين طرح به مهر گفت: قرار است طي يکي دو هفته آينده اين طرح با حضور وزير راه و شهرسازي رونمايي شود. وي با بيان اينکه قرار است فرودگاه‌هاي جديدي که ساخته مي‌شود با رويکرد فرودگاه نسل سوم باشد، ادامه داد: براساس اين طرح، فرودگاه‌ها براساس ميزان کارآيي آنها تقسيم‌بندي شده و قرار است در واگذاري به دولت‌هاي محلي، از حداکثر امکانات محلي و حداقل نيروي انساني فعال شده و بهره‌وري را بالا ببرند. اين مشکلي است که ما در حال حاضر در اکثر فرودگاه‌هايمان داريم. وي در پاسخ به اين سؤال که آيا بزرگ متراژ بودن فرودگاه‌ها و اختصاص اراضي بزرگ به آنها، سبب گران شدن و غيراقتصادي بودن آنها شده؟ تصريح کرد: از آنجايي که فرودگاه‌هاي ما اکثرا در خارج از شهرها هستند بخش زيادي از اراضي را از منابع طبيعي گرفته ايم، بنابراين هزينه زيادي بابت زمين پرداخت نمي‌کنيم.
دو ميليون مسکن مهر تحويل شد
از دو ميليون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون دو ميليون واحد به متقاضيان واگذار شده و از ۳۰۰ هزار باقي مانده ۱۵۰ هزارتاي آن متقاضي ندارد. از سوي ديگر طرحي که از آن به عنوان جايگزين مسکن مهر با جامعه هدف اقشار متوسط ياد مي‌شود روي ميز دولت قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، مسکن مهر به روزهاي پاياني خود نزديک مي‌شود. با اين حال به دليل نبود بودجه مناسب بخش عمده سايت‌هاي مسکن مهر فاقد خدمات زيربنايي و روبنايي مناسب است. تا قبل از جهش نرخ ارز عنوان مي‌شد تکميل زيرساخت‌هاي مسکن مهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه لازم دارد. با اين حال شرکت عمران شهرهاي جديد برنامه‌هايي را براي استفاده از توان بخش خصوصي در تکميل خدمات رفاهي سايت‌هاي مسکن مهر به کار گرفته است.
بازگشت 59 هزارنفر حاجي به ميهن اسلامي
سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد: شمار حجاج ورودي به کشور تا پايان وقت روز جمعه 16 شهريور به 59 هزار نفر رسيد که اين افراد با 183 پرواز ايران و عربستان به کشور بازگشتند. به گزارش ايرنا تعداد 183 پروازي که نسبت به انتقال حجاج کشورمان مبادرت ورزيدند، 103 پرواز شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران و 80 پرواز هم از شرکت هواپيمايي سعودي بودند. قرار است در روزهاي آينده پروازهاي بيشتري براي بازگشت حجاج انجام خواهد شد، درعين حال استقبال کنندگان از حجاج هم به منظور کاهش ترافيک فرودگاههاي پرتردد و امکان سرويس دهي بهينه به حجاج، در صورت امکان، مراسم استقبال را در محل و منازل خود انجام دهند. همچنين بررسي ميزان تاخيرها نشان مي‌دهد که ميانگين تاخيرهاي 103 پرواز هواپيمايي ايران، 36 دقيقه و 80 پرواز هواپيمايي سعودي 76 دقيقه بود.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی خبرداد؛
گروه راه و مسکن: روز گذشته مراسم روز جهاني دريانوردي، همانطور که پيش از آن مسئولان وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده بودند با حضور کي تاک ليم، دبيرکل سازمان بين‌المللي دريانوردي، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و سعيدي، مديرعامل گروه کشتيراني ايران برگزار شد. مراسم روز گذشته هرچند به مناسبت هفتادمين سال تاسيس سازمان بين‌المللي دريانوردي بود اما آنطور که وزير راه و شهرسازي ايران اعلام کرد اين برنامه براي سي و سومين سال متوالي بود که در جمهوري اسلامي برپا مي‌شد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در مراسم روز گذشته گفت: جمهوري اسلامي‌ايران با ۲۵۰۰ سال سابقه دريانوردي شناخته شده در امر دريا و دريانوردي و بيش از ۵ هزار کيلومتر خطوط ساحلي در خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، ۱۵ جزيره و ۹۰ بندر بزرگ و تجاري کوچک و صيادي جايگاه ويژه‌اي در حمل و نقل دريايي دارد. در اين بين خليج فارس به عنوان يکي از مناطق مهم و پرترافيک جهان محسوب شده و ساليانه بيش از ۱۲ هزار کشتي اقيانوس پيما از تنگه هرمز تردد مي‌کنند. او ادامه داد: براساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با مالکيت ۲۳۸ کشتي و ظرفيت بارگيري حدود ۱۹ ميليون تن مقام ۲۱ جهان را به خود اختصاص داده است. کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با جايگاه بيست و يکم از جمله ۸ خط کشتيراني اول جهان است و همچنين با ۶ ميليون ۵۸۳ هزار تن ظرفيت بارگيري ناوگان تحت پرچم سي و يکمين کشور جهان از اين حيث است. آخوندي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي‌ايران داراي ناوگاني با بيش از ۱۱ هزار فروند شناور غير کنوانسيوني که عمدتا در آب‌هاي خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر فعاليت مي‌کنند که از اين جهت بزرگترين ناوگان دريايي منطقه‌ است.
آخوندي کاهش هزينه حمل با هدف افزايش سهم بازار حمل‌ونقل بين‌المللي تا ۵۰ درصد تخفيف براي کشتي‌هاي با محموله ترانزيت خارجي و همچنين تا ۷۰ درصد تخفيف بر کالاهاي ترانزيت خارجي درعمليات باربري و تخفيفات ديگر را از هفتمين نفاط قوت ايران در حمل‌ونقل دريايي عنوان کرد. عضو کابينه دولت دوازدهم همچنين تهدديد‌هاي روبروي ايران را مطرح کرد و گفت: از جمله مواردي که واردات و صادرات را تهديد مي‌کند، عدم پايبندي ايالات متحده امريکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت تحريم‌هاي ناجوان‌مردانه و اعمال تحريم‌هاي ثانويه بر خلاف تمام موازين بين‌المللي و حقوق بشري عليه کشورمان است. آخوندي فرصت‌هاي پپيش رو را نيز در سه محور تشريح کرد و گفت: امکان گسترش ترانزيت از خاک کشور براي دسترسي به کشورهاي آسياي ميانه، امکان گسترش ترانشيپ کالا با ساير کشورهاي منطقه از طريق بنادر جنوبي و امکان پيدا کردن شرکاي جديد با سياست‌هاي يکجانبه گرايانه امريکا و تمايل بلوک‌هاي قدرت در جهان براي ايجاد توازن قوا و مقابله با يکجانبه گرايي و همچنين ايجاد نظام بين‌المللي چند جانبه گرايانه از فرصت‌هاي پيش روست.
همچنين کي تاک ليم دبيرکل سازمان بين المللي دريانوردي با اشاره به صعود سه پله‌اي کشتيراني کانتينري ايران در رتبه بندي آلفا لاينر گفت: صنعت کشتيراني ستون فقرات تجارت جهاني است. دبيرکل سازمان جهاني دريانوردي با بيان اينکه نگاهي به تحولات اقتصادي و تجاري جهان نشان مي‌دهد که تجارت دريايي در حال رونق گرفتن است، اظهار کرد: مي‌توان گفت اين صنعت رشد چشم‌گيري داشته و حتي در سال ۲۰۱۷حجم تجارت دريايي به ۱۰ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تن رسيد و اين رقم گواهي بر اين واقعيت است که امروز صنعت کشتيراني به ضرورتي جدي در زندگي آدم‌ها تبديل شده است. وي با بيان اينکه ايران يکي از اعضاي ارزشمند سازمان جهاني دريانوردي است، افزود: ايران به عنوان يک عضو سازمان بين‌المللي دريانوردي تعهدات خود را در پروژه‌هاي ظرفيت‌سازي به خوبي نشان داده است.
همچنين‌هادي حق‌شناس، معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از تهيه و صدور ۴۱ فقره نقشه دريايي خبر داد و گفت: دزدي‌هاي دريايي با کمک نيروي دريايي ارتش کاهش يافته است. در بخش ديگري از اين مراسم محمد راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور خاطرنشان کرد: کشتي‌هاي ايراني از نظر مطابقت با استانداردها، حداقل نواقص را داشته و در تفاهمنامه‌هاي مختلف منطقه‌اي، کنترل و بازرسي ايمني کشتي‌ها در ليست سفيد قرار دارد. همينطور محمد سعيدي، مديرعامل شرکت کشتيراني با بيان اينکه آمريکا طي شش ماه گذشته تجارت بين المللي در منطقه را دچار خدشه کرده است، از سازمان بين المللي دريانوردي تقاضا کرد که به طور ويژه به اين موضوع بپردازند. وي با بيان اينکه ۹۰ درصد تجارت بين الملل از طريق دريا انجام مي‌شود، افزود: يکي از موضوعاتي که امنيت تجارت بين الملل را به خطر انداخته، ايجاد محدوديت از سوي آمريکا است.
معاون مسکن و ساختمان با اشاره به جزييات پيشنهادات وزارت راه و شهرسازي به بانک مرکزي براي تغيير شرايط تسهيلات مسکن گفت: پيشنهاد حذف محدوديت عمر ساختمان براي خريد خانه ارايه شده همچنين از ديگر پيشنهادات افزايش مدت زمان بازپرداخت اقساط و افزايش سقف تسهيلات است. حامد مظاهريان در گفتگو با ايلنا درباره احتمال تغيير شرايط وام 80 ميليون توماني صندوق پس انداز يکم به خانه اولي‌ها گفت: پيشنهاد حذف محدوديت عمر ساختمان براي خريد خانه ارايه شده است، که داراي محاسن و معايبي است. در حال حاضر وام 80 ميليون توماني تنها به خانه‌هاي با سن کمتر از 15 سال تعلق مي‌گيرد اما پيشنهاد حذف اين شرط ارايه شده و بانک مرکزي در حال بررسي اين موضوع است. وي در پايان افزود: از ديگر پيشنهادات ارايه شده افزايش مدت زمان بازپرداخت اقساط و افزايش سقف تسهيلات است. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين درباره وجود خانه‌هاي خالي در بازار و اينکه عده‌اي حاضر به فروش خانه‌هاي خالي خود نيستند، گفت: کساني که خانه ساخته شده به قصد فروش را براي چندين سال وارد بازار نکنند با محدود شدن سود خود و بر منطق قاعده بازار خود به خود به نوعي تنبيه اقتصادي شده‌اند. البته اين يک روند طبيعي در اقتصاد آزاد است که وقتي يک رقم بالايي را براي کالايي پيشنهاد مي‌دهند براي آن قيمت، متقاضي وجود نداشته باشد لذا با کاهش تقاضا مالکان ناچار مي‌شوند که قيمت را تعديل کنند. مظاهريان ادامه داد: در حال حاضر مشاوران املاک هم به متقاضيان پيشنهاد مي‌دهند که نسبت به خريد اقدام نکنند و صبر داشته باشند تا بازار به آرامش برسد و بعد براي خريد اقدام کنند.