دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی خبرداد؛
گروه راه و مسکن: روز گذشته مراسم روز جهاني دريانوردي، همانطور که پيش از آن مسئولان وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده بودند با حضور کي تاک ليم، دبيرکل سازمان بينالمللي دريانوردي، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و سعيدي، مديرعامل گروه کشتيراني ايران برگزار شد. مراسم روز گذشته هرچند به مناسبت هفتادمين سال تاسيس سازمان بينالمللي دريانوردي بود اما آنطور که وزير راه و شهرسازي ايران اعلام کرد اين برنامه براي سي و سومين سال متوالي بود که در جمهوري اسلامي برپا ميشد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در مراسم روز گذشته گفت: جمهوري اسلاميايران با ۲۵۰۰ سال سابقه دريانوردي شناخته شده در امر دريا و دريانوردي و بيش از ۵ هزار کيلومتر خطوط ساحلي در خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، ۱۵ جزيره و ۹۰ بندر بزرگ و تجاري کوچک و صيادي جايگاه ويژهاي در حمل و نقل دريايي دارد. در اين بين خليج فارس به عنوان يکي از مناطق مهم و پرترافيک جهان محسوب شده و ساليانه بيش از ۱۲ هزار کشتي اقيانوس پيما از تنگه هرمز تردد ميکنند. او ادامه داد: براساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ کشتيراني جمهوري اسلاميايران با مالکيت ۲۳۸ کشتي و ظرفيت بارگيري حدود ۱۹ ميليون تن مقام ۲۱ جهان را به خود اختصاص داده است. کشتيراني جمهوري اسلاميايران با جايگاه بيست و يکم از جمله ۸ خط کشتيراني اول جهان است و همچنين با ۶ ميليون ۵۸۳ هزار تن ظرفيت بارگيري ناوگان تحت پرچم سي و يکمين کشور جهان از اين حيث است. آخوندي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلاميايران داراي ناوگاني با بيش از ۱۱ هزار فروند شناور غير کنوانسيوني که عمدتا در آبهاي خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر فعاليت ميکنند که از اين جهت بزرگترين ناوگان دريايي منطقه است.
آخوندي کاهش هزينه حمل با هدف افزايش سهم بازار حملونقل بينالمللي تا ۵۰ درصد تخفيف براي کشتيهاي با محموله ترانزيت خارجي و همچنين تا ۷۰ درصد تخفيف بر کالاهاي ترانزيت خارجي درعمليات باربري و تخفيفات ديگر را از هفتمين نفاط قوت ايران در حملونقل دريايي عنوان کرد. عضو کابينه دولت دوازدهم همچنين تهدديدهاي روبروي ايران را مطرح کرد و گفت: از جمله مواردي که واردات و صادرات را تهديد ميکند، عدم پايبندي ايالات متحده امريکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت تحريمهاي ناجوانمردانه و اعمال تحريمهاي ثانويه بر خلاف تمام موازين بينالمللي و حقوق بشري عليه کشورمان است. آخوندي فرصتهاي پپيش رو را نيز در سه محور تشريح کرد و گفت: امکان گسترش ترانزيت از خاک کشور براي دسترسي به کشورهاي آسياي ميانه، امکان گسترش ترانشيپ کالا با ساير کشورهاي منطقه از طريق بنادر جنوبي و امکان پيدا کردن شرکاي جديد با سياستهاي يکجانبه گرايانه امريکا و تمايل بلوکهاي قدرت در جهان براي ايجاد توازن قوا و مقابله با يکجانبه گرايي و همچنين ايجاد نظام بينالمللي چند جانبه گرايانه از فرصتهاي پيش روست.
همچنين کي تاک ليم دبيرکل سازمان بين المللي دريانوردي با اشاره به صعود سه پلهاي کشتيراني کانتينري ايران در رتبه بندي آلفا لاينر گفت: صنعت کشتيراني ستون فقرات تجارت جهاني است. دبيرکل سازمان جهاني دريانوردي با بيان اينکه نگاهي به تحولات اقتصادي و تجاري جهان نشان ميدهد که تجارت دريايي در حال رونق گرفتن است، اظهار کرد: ميتوان گفت اين صنعت رشد چشمگيري داشته و حتي در سال ۲۰۱۷حجم تجارت دريايي به ۱۰ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تن رسيد و اين رقم گواهي بر اين واقعيت است که امروز صنعت کشتيراني به ضرورتي جدي در زندگي آدمها تبديل شده است. وي با بيان اينکه ايران يکي از اعضاي ارزشمند سازمان جهاني دريانوردي است، افزود: ايران به عنوان يک عضو سازمان بينالمللي دريانوردي تعهدات خود را در پروژههاي ظرفيتسازي به خوبي نشان داده است.
همچنينهادي حقشناس، معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از تهيه و صدور ۴۱ فقره نقشه دريايي خبر داد و گفت: دزديهاي دريايي با کمک نيروي دريايي ارتش کاهش يافته است. در بخش ديگري از اين مراسم محمد راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور خاطرنشان کرد: کشتيهاي ايراني از نظر مطابقت با استانداردها، حداقل نواقص را داشته و در تفاهمنامههاي مختلف منطقهاي، کنترل و بازرسي ايمني کشتيها در ليست سفيد قرار دارد. همينطور محمد سعيدي، مديرعامل شرکت کشتيراني با بيان اينکه آمريکا طي شش ماه گذشته تجارت بين المللي در منطقه را دچار خدشه کرده است، از سازمان بين المللي دريانوردي تقاضا کرد که به طور ويژه به اين موضوع بپردازند. وي با بيان اينکه ۹۰ درصد تجارت بين الملل از طريق دريا انجام ميشود، افزود: يکي از موضوعاتي که امنيت تجارت بين الملل را به خطر انداخته، ايجاد محدوديت از سوي آمريکا است.