ضربات موازي کاري بر اعتماد مردم
عضو اعتماد ملي گفت: ايجاد تشکيلات جديد و موازي کاري باعث کاهش کارآمدي نظام سياسي شده و ضربات جبران ناپذيري را بر اعتماد مردم وارد مي‌کند. محمدجواد حق شناس در گفت وگو با ايرنا گفت: ايجاد تشکيلات و کار موازي موجب اتلاف منابع شده و بعضا به دليل تفاوت درسلايق و ديدگاه‌ها ممکن است، موجب تزاحم شود. وي گفت: حتي موازي کاري در برخي مواقع باعث ايجاد تقابل بين سازمان‌هايي مي‌شود که در يک حوزه مشخص و مشترک کار مي‌کنند.حق شناس با بيان اين که در يک حوزه مشخص دو سازمان داراي نظرات متفاوت و حتي متقابلي هستند، افزود: موازي کاري موجب ايجاد سوءتفاهم، بي اعتمادي و شکسته شدن سرمايه اجتماعي مي‌شود.






تعيين تکليف مفسدان در کمترين زمان
نايب رييس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس با اشاره به ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: به نظر مي‌رسد قوه قضائيه بايد پرونده‌هايي که مربوط به مفاسد اقتصادي است را زود تعيين تکليف کند. محمد کاظمي‌در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: بايد براي مردم و افکار عمومي‌تشريح شود که پرونده فساد اقتصادي مربوط به چه موضوع و فردي بوده، روند رسيدگي چطور انجام شده و نهايتا چه حکمي‌صادر و اجرا شده است.وي با اشاره به اينکه روند برگزاري دادگاه‌هاي مبارزه با مفاسد اقتصادي از سوي قوه قضائيه مناسب ارزيابي مي‌شود، ادامه داد: در اين بين نبايد فراموش شود که تشکيل دادگاه‌هاي مذکور براي بررسي پرونده‌هاي دانه درشت‌هاي اقتصادي است.





مبارزه با دانه درشت‌ها در اولويت دستگاه قضا
نايب رئيس کميسيون حقوقي مجلس اعتقاد دارد مبارزه با افراد با نفوذ و دانه درشت‌ها بايد در اولويت کاري دستگاه قضايي باشد.حسين رضازاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اينکه اگر نظارت خوبي انجام شود حتما زمينه سوء استفاده برخي افراد فراهم نمي‌شود گفت: متاسفانه کشف نشدن برخي جرائم زمينه بروز فسادهاي بزرگ را فراهم مي‌کند از اين رو سرعت عمل در رسيدگي به پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي موثر و بازدارنده تلقي شود.وي با تاکيد بر اينکه برخورد با متخلفان خُرد امري ضروري است زيرا "تخم مرغ دزد، شتر دزد مي‌شود"، گفت: متخلفان دانه درشت همواره تلاش خواهند کرد از دست قوه قضائيه فرار کنند لذا مسئولان بايد يک قدم جلوتر از متخلفان باشد.
افزايش نمايندگان مجلس در دستور کار
سخنگوي کميسيون شوراها در مجلس گفت: اوايل مهرماه طرح افزايش ۴۰ نماينده به تعداد نمايندگان فعلي مجلس از سوي کميسيون شوراها به هيات رئيسه مجلس ارائه مي‌شود.اصغر سليمي‌در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص طرح افزايش تعداد نمايندگان، گفت: طرح افزايش تعداد نمايندگان در کميسيون شوراها و امورداخلي کشور در مجلس شوراي اسلامي‌نهايي شده و در خصوص اين طرح نمايندگان بايد صحن مجلس تصميم‌گيري کنند. وي گفت: اوايل مهرماه طرح افزايش تعداد نمايندگان به هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌ارائه مي‌شود.وي افزود: در خصوص بار مالي اجراي طرح افزايش تعداد نمايندگان رايزني‌هايي بين دولت و مجلس انجام مي‌شود.نماينده سميرم گفت: اگر اين طرح در صحن مجلس بررسي شود، راي لازم براي تصويب را کسب مي‌کند زيرا افزايش تعداد نمايندگان در سراسر کشور ديده شده است.
بازداشت 14 ايراني در بحرين
وزارت کشور بحرين مدعي ورود 14 شهروند ايراني با گذرنامه‌هاي جعلي به اين کشور و بازداشت آنهاشد.به گزارش ايسنا از اسکاي نيوز عربي، وزارت کشور بحرين به نقل از مدير کل اداره تحقيقات و پرونده‌هاي کيفري اين کشور مدعي شد که 14 شهروند ايراني با گذرنامه‌هاي آسيايي وجعلي و با نام‌هاي غيرحقيقي وارد بحرين شده و در اين کشور بازداشت شده اند.اين وزارت اعلام کرد:به محض اينکه اطلاعات اوليه در اين زمينه تاييد شد، تحقيقات را آغاز کرديم و مظنونين را شناسايي و دستگير کرديم و به اين نتيجه رسيديم که آنها تابعيت ايراني دارند.براساس اين گزارش مدير کل اداره تحقيقات و پرونده‌هاي کيفري مدعي شد که اين افراد با هدف ورود به کشور بحرين و با هماهنگي برخي افراد بحريني ايراني الاصل گذرنامه‌هاي آسيايي خريداري کرده اند.وي افزود که اقدامات قانوني لازم صورت گرفته است و پرونده افراد بازداشت شده به دادستاني ارسال شده است.
ترامپ بازخواست شود
عضو دوره‌اي شوراي روابط خارجي‎ ‎آمريکا از اعضاي شوراي امنيت خواست تا در زمان حضور ترامپ در اين شورا، او را به دليل خروج از برجام بازخواست کنند. کلسي داونپورت در گفت وگو با ايرنا افزود: دونالد ترامپ رئيس جمهوري ايالات متحده، به جامعه بين المللي فشار وارد مي‌کند تا ميان قطعنامه 2231 و اجراي برجام يا مخالفت با آن و گردن نهادن به تحريم‌هاي ايالات متحده يکي را برگزينند.وي افزود: رويکرد دولت ترامپ به ايران بر اين باور اشتباه استوار است که مي‌تواند از خلال يک فشار عملياتي، ايران را وادار به مذاکره در مورد طيف وسيعي از مسائل، از جمله يک توافق هسته‌اي 'بهتر' کند.داونپورت ادامه داد: از سوي ديگر، رويکرد بي پروا و غير مسئولانه ترامپ به برجام، ايالات متحده را هر چه بيشتر منزوي کرده و اعتبار آن را کاهش داده است. بنابراين مشخص نيست که ترامپ از طرح موضوع مورد نظر خود در شوراي امنيت سازمان ملل متحد چه حاصل خواهد کرد.عضو انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا اظهار کرد: ديميتري پوليانسکي سفير روسيه در سازمان ملل متحد به درستي گفته است که نشست 26 سپتامبر شوراي امنيت بايد پيامدهاي خروج ايالات متحده از برجام را در دستورکار خود قرار دهد.داونپورت اضافه کرد: براي حاميان توافق هسته‌اي سودمند خواهد بود تا اطمينان حاصل شود که صداي آنها در اين جلسه شنيده شود.
رهبر انقلاب خواهان افزايش روزافزون آمادگي‌ها و توانايي‌ها شدند؛
رهبر انقلاب تاکيد کردند: جمهوري اسلامي‌و ملت ايران با زبان رسا و بدون هيچ پنهان کاري، ايستادگي خود را درمقابل ظلم و استکبار ابراز مي‌کند و همين مسئله علت اصلي دشمني ظالمان جهاني با ملت بزرگ ايران است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا در شانزدهمين مراسم مشترک دانش‌آموختگي و تحليف دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي‌ايران، لباس ارتش را لباسي مبارک و افتخارآفرين ناميدند و با اشاره به سياست‌هاي شرارت‌بار استکبار براي ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در منطقه، تأکيد کردند: جمهوري اسلامي‌و ملت ايران با ايستادگي در مقابل آمريکا ثابت کرده است اگر ملتي از اخم و تشر زورگويان نترسد و به توانايي‌هاي خود اعتماد و اتکا کند، ابرقدرت‌ها را به عقب‌نشيني و شکست مي‌کشاند.
در ابتداي اين مراسم که در دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) در نوشهر برگزار شد، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با حضور بر مزار شهيدان گمنام و قرائت فاتحه، به شهيدان سرافراز انقلاب و دفاع مقدس اداي احترام کردند. رهبر معظم انقلاب سپس از يگان‌هاي مستقر در ميدان سان ديدند. فرمانده کل قوا در اين مراسم، حضور هزاران جوان رشيد و مؤمن در دانشگاه‌هاي ارتش را موجب اميدواري بيشتر هر انسان خردمند به آينده‌ي ايران خواندند و افزودند: بار سنگين آينده‌ي روشن ميهن عزيزمان بر دوش جوانان است و جوانان غيور ارتشي، يکي از بخش‌هاي مهم و حساس اين مسئوليت را بر عهده دارند. ايشان ملت ايران را پرچمدار آزادگي و عدالت در جهان برشمردند و افزودند: نيروهاي مسلح از چنين ملتي و چنين کشوري دفاع مي‌کنند که بايد اين افتخار بزرگ را با همه وجود و با انگيزه‌هاي عميق ديني و ملي ادامه دهند. رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به مردمان بسياري که در کشورهاي مختلف دوستدار عدالتند اما راهي براي ابراز عدالتخواهي و آزادي از چنگ استکبار ندارند، افزودند: در چنين دنيايي، جمهوري اسلامي‌و ملت ايران با زبان رسا و بدون هيچ پنهان کاري، ايستادگي خود را درمقابل ظلم و استکبار ابراز مي‌کند و همين مسئله علت اصلي دشمني ظالمان جهاني با ملت بزرگ ايران است.
آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ناامني و بي‌ثباتي در مناطق مختلف جهان بويژه منطقه غرب آسيا افزودند: استکبار و در رأس آن آمريکاي ظالم و ستمگر، منافع خود را در گرو ايجاد جنگ‌هاي خانگي، افزايش و توسعه فجيع فعاليتهاي تروريستي و درگيري‌هاي منطقه‌اي مي‌بينند و متأسفانه برخي کشورهاي منطقه به آنها کمک مي‌کنند. رهبر انقلاب اسلامي‌جلوگيري از سربلند کردن يک قدرت اسلامي‌در منطقه را هدف آمريکا و رژيم صهيونيستي خواندند و افزودند: آنها مي‌دانند که پيام جذاب اسلام دفاع از مستضعفين و محرومين است، بنابراين از شکل‌گيري قدرتي بر مبناي اسلام بيمناکند. آيت‌الله خامنه‌اي ايستادگي مقتدرانه جمهوري اسلامي‌در مقابل استکبار را موجب شکست عمده اهداف ظالمان جهاني در منطقه برشمردند و خاطرنشان کردند: تحليلگران سياسي و هوشمندان عالم از اينکه ايران با اتکاء به خداوند و تکيه بر قدرت ملي، قدرت‌هاي جهاني را در منطقه ناکام گذاشته است، شگفت زده‌اند و به اين واقعيت اذعان مي‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامي، تهديد و اخم و تشر و قدرت‌نمايي در حرف و سخن را روش عمده قدرت‌هاي ستمگر براي ترساندن ملت‌ها خواندند و تأکيد کردند: اگر ملتي از اين روش‌ها نهراسيد و با شجاعت و اعتماد و اطمينان به توانايي‌هاي خود در راه حق و عدالت حرکت کرد، ابرقدرت‌ها را وادار به عقب‌نشيني و شکست مي‌کند.
ايشان جمهوري اسلامي‌را نمونه‌اي روشن از اين واقعيت دانستند و خاطرنشان کردند: ۴۰ سال است ايران آماج خرابکاري‌هاي آمريکا و همدستانش قرار دارد اما اکنون از نهالي کوچک به درختي برومند و پرثمر تبديل شده و با وجود اکراه شديد و اقدامات فراوان مستکبران، دل‌هاي ملت‌ها را به پيام انقلاب جذب و جلب کرده و توطئه‌هاي آمريکا را در منطقه به شکست کشانده است. رهبر انقلاب اسلامي، سوريه، عراق و لبنان را نمونه‌هايي از شکست توطئه‌هاي آمريکا در منطقه خواندند و افزودند: اينها نشانه‌هايي از قدرت پروردگار و صدق وعده‌هاي الهي است که مي‌فرمايد اگر خدا را ياري کنيد، خدا شما را نصرت مي‌دهد و ثابت قدم مي‌دارد. فرمانده کل قوا در بخش ديگري از سخنانشان نيروهاي مسلح را به افزايش روزافزون ابتکارات، آمادگي‌ها و توانايي‌ها در ميدان‌هاي علمي، سازماني، رزمي‌و پيشرفت‌هاي گوناگون توصيه کردند و افزودند: براساس آيه شريفه قرآن هرچه مي‌توانيد بر قدرت خود بيفزاييد که اقتدار شما دشمن را مي‌ترساند و به عقب‌نشيني وا مي‌دارد. ايشان در بخش ديگري از سخنانشان همه مردم به ويژه جوانان را به مراقبت و جلوگيري از تأثيرگذاري وسوسه‌هاي دشمن در فضاي عمومي‌زندگي توصيه کردند و افزودند: اجازه ندهيد نفوذ دشمن درصفوف يکپارچه جوانان مؤمن اختلال ايجاد کند. رهبر انقلاب تلاش‌هاي دشمنان در فضاي مجازي و ديگر عرصه‌ها را مأيوسانه خواندند و افزودند: با وجود اين دشمن به شدت در زمينه‌هاي مختلف فعال است که بايد با هوشياري، وحدت و تکيه بر خداوند در مقابل او ايستاد. در اين مراسم، امير دريادار حبيب الله سياري معاون هماهنگ کننده ارتش، به پاس خدمات شايسته و صيانت از مرزهاي آبي کشور در مدت تصدي فرماندهي نيروي دريايي ارتش، به دريافت نشان درجه يک فتح از دست فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد.
در اين مراسم فرماندهان، استادان و دانش آموختگان نمونه ارتش جوايز خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دريافت کردند و نمايندگان دانشجويان و دانش‌آموختگان نيز درجه و سردوشي دريافت کردند.
سپس گوشه‌هايي از آمادگي عملياتي دانشجويان ارتش به نمايش درآمد و يگانهاي حاضر در ميدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند. همچنين در اين مراسم اميرسرلشکر موسوي فرمانده کل ارتش ضمن خيرمقدم، تأکيد کرد: ارتش جمهوري اسلامي، همراه و هم افزا با ديگر نيروهاي مسلح در خط مقدم دفاع از عزت و شرافت ملت ايران قرار دارد. ناخدا يکم کريم مصدري فرمانده دانشگاه علوم دريايي امام خميني نيز ازفعاليتهاي دانشگاههاي افسري ارتش گزارشي داد. آخرين مرحله از شانزدهمين مراسم مشترک دانش آموختگي و تحليف دانشجويان دانشگاههاي افسري ارتش به تمرين دريايي دانشجويي در حضور فرمانده کل قوا اختصاص داشت. در اين تمرين ۸ مرحله‌اي در ساحل نوشهر، دانشجويان سالهاي دوم، سوم و چهارم گوشه‌هايي از آمادگي‌هاي خود را به نمايش گذاشتند. در ادامه اين مراسم در ارتباطي تصويري با ناو گروه ۵۶ مستقر در خليج عدن، ناخدا دوم عرشه و ستاد ناصر رزاقي از اقدامات اين ناو گروه، ايجاد فضاي امن براي تردد کشتي‌ها در آبهاي آزاد منطقه گزارش داد.
فرمانده کل قوا نيز با تقدير و آرزوي توفيق بيشتر براي نيروهاي مسلح ايران تأکيد کردند: شما قادريد درياهاي اطراف ايران عزيز ما را با هوشمندي و شجاعت به امنيت کامل برسانيد.