عرضه مجدد بنزين سوپر از اول مهر
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس، از عرضه مجدد بنزين سوپر از ابتداي مهرماه و پس از پايان سفرهاي تابستاني خبر داد.به گزارش تسنيم، اسدالله قره‌خاني با اشاره به عدم عرضه بنزين سوپر در جايگاه‌هاي سوخت، اظهار کرد: دو هفته آتي اوج سفرهاي تابستاني در کشور است که شايد به اين دليل بنزين سوپر در کشور عرضه نشده باشد. احتمالا پس از اين دو هفته و از ابتداي مهرماه عرضه مجدد بنزين سوپر در جايگاه‌هاي سوخت آغاز مي‌شود.وي با بيان اين‌که روزانه بين 2 تا 3 ميليون ليتر بنزين سوپر مصرف مي‌شود، تصريح کرد: توليد 5 ميليون ليتر بنزين يورو 4 معادل توليد 3 ميليون ليتر بنزين سوپر است، بنابراين حدود 2 ميليون ليتر از اين طريق صرفه جويي مي‌شود.





صادرات برق به هزار و ۴۰۰ مگاوات رسيد
سخنگوي توانير گفت: صادرات برق به کشور‌هاي عراق، پاکستان وافغانستان به حدود هزار و ۴۰۰ مگاوات رسيده که البته اين رقم در روز‌هاي مختلف نوسان دارد.محمودرضا حقي فام در مصاحبه اختصاصي با صدا و سيما افزود: معتقدم صادرات برق از دو منظر اهميت دارد اول اينکه کشور ما را‌هاب انرژي و منبع مطمئن براي ساير کشورها معرفي مي‌کند و دوم از بخش خصوصي براي صادرات بايد کمک بگيريم حتي به بخش انرژي‌هاي تجديدپذير خصوصي براي صادرات مجوز داديم.حقي فام درباره ادامه حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور نيز گفت: برخورد سرمايه گذاران خارجي بسته به کشورهاي مختلف متفاوت است با روس‌ها و چيني‌ها براي ادامه همکاري مشکلي نخواهيم داشت.





خط گاز پاکستان مشمول تحريم نيست
مهدي هنردوست سفير جمهوري اسلامي‌ايران در پاکستان، بار ديگر آمادگي تهران را براي عملي کردن طرح انتقال گاز به پاکستان اعلام کرد.مهدي هنردوست در همايش بين المللي« الزامات و نيازهاي ژئوپليتيک پاکستان» در شهر اسلام آباد، با تشريح اهميت طرح انتقال گاز ايران به پاکستان موسوم به ( IP Gaspipeline) گفت:عملي شدن اين طرح مي‌تواند تغييرات اساسي بر اقتصاد پاکستان به همراه داشته باشد .هنردوست با بيان اينکه عملياتي شدن خط لوله گاز ايران و پاکستان مي‌تواند هزاران شغل در پاکستان ايجاد کند، تصريح کرد:دولت جديد بايد از فرصت جديد استفاده کند و ايران نيز همانند گذشته آماده است تا مردم پاکستان را در فوايد حاصل از اين طرح بزرگ سهيم کند.
نيروگاه‌هاي جديد پايتخت
براي جبران کسري برق
مدير عامل شرکت برق منطقه‌اي تهران گفت: اگر ظرفيت‌سازي شود حدود ۱۰ درصد مي‌توانيم از سلول‌هاي خورشيدي در دشت ورامين استفاده کنيم.غلامرضا خوش‌خلق در گفت‌وگو با ايلنا، درباره کمبود برق در تهران اظهار داشت: با توجه به وضعيت توليد و پيک شبکه برق تهران حدود ۱۴۰۰ مگاوات کمبود برق داريم که در حال حاضر ۱۵۰۰ مگاوات برنامه توليد جديد را در تهران دنبال مي‌کنيم.وي درباره توليد برق از تجديدپذيرها در تهران گفت: اگر بخش خصوصي ورود پيدا کند ظرفيت‌هاي اطراف تهران اين اجازه را مي‌دهد که براي نصب سلول‌هاي خورشيدي اقدام شود اما اکنون تعداد آن زياد نيست و فقط حدود ۴ درصد نصب شده داريم.وي با بيان اينکه براي سال‌هاي آينده ناگزير به توسعه تجديدپذيرها در کشور هستيم، خاطرنشان کرد: پيش‌بيني مي‌کنيم اگر ظرفيت‌سازي شود حدود ۱۰ درصد مي‌توانيم از سلول‌هاي خورشيدي در دشت ورامين استفاده کنيم.
مصرف برق دوباره افزايش يافت
پيک مصرف برق کشور در اولين روز هفته در مدار بالاي 47 هزار مگاوات قرار گرفت.به‌گزارش وزارت نيرو، بر اساس گزارش شرکت مديريت شبکه برق ايران، با کاهش نسبي دما در اکثر نقاط کشور، پيک مصرف برق در اولين روز هفته (هفدهم شهريورماه)، 47 هزار و 501 مگاوات گزارش شد که در سال گذشته در همين زمان 43 هزار و 901 مگاوات بود.همچنين ميزان مصرف برق صنايع ديروز چهار هزار و 76 مگاوات بود که در مقايسه با روز جمعه حدود 400 مگاوات کاهش داشته است.گفتني است، توليد روزانه انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور شامل نيروگاه‌هاي برق‌آبي، بادي و خورشيدي براي روز گذشته سه هزار و 430 مگاوات بوده است.
واردات نفت چين افزايش يافت
واردات نفت چين در ماه اوت امسال ۶.۵ درصد افزايش يافت، زيرا پالايشگران خصوصي اين کشور به بازار بازگشتند.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، واردات نفت خام چين در ماه اوت امسال ۶.۵ درصد نسبت به ماه پيش از آن افزايش يافت و به بالاترين حد از ماه مه امسال تاکنون رسيد.طبق اعلام اداره کل گمرک چين، مجموع محموله‌هاي نفت دريافتي چين در ماه اوت امسال به ۳۸ ميليون و ۳۸۰ هزار تن، معادل ۹ ميليون و ۴۰ هزار بشکه در روز رسيد.واردات نفت چين در ماه اوت پارسال، ۸ ميليون بشکه در روز و در ماه ژوئيه امسال، ۸ ميليون و ۴۸۰ هزار بشکه در روز بود.پالايشگران مستقل چيني در ماه‌هاي آغاز سال جاري ميلادي خريد نفت خود را مهار کرده بودند، اما افزايش قيمت سوخت و بهبود سود پالايشي سبب شد فعاليت اين پالايشگران بيشتر شود. همچنين پايان دوره عمليات تعمير و نگهداري در فصل تابستان، از ديگر عوامل افزايش فعاليت اين پالايشگران بود.
در همايش تبيين وضعيت آب و فاضلاب شهرهاي استان تهران همه نالیدند؛
استاندار تهران با اشاره به اينکه چون قيمت آب و برق پايين است مردم به هر روشي آن را به راحتي مصرف مي‌کنند، گفت: سرانه مصرف آب در ايران از اروپاي پر بارش بيشتر است.
به گزارش خبرگزاري فارس، مقيمي‌استاندار تهران در همايش تبين وضعيت آب و فاضلاب شهرهاي استان تهران با تاکيد بر اينکه موضوع آب يک موضوع حياتي است و هر چيزي که حيات دارد به آن وابسته است، گفت: کشور ما در يک منطقه نيمه خشک قرار دارد و نزولات و بارش در آن کم و محدود است، پس بايد مصرف آب را متعادل کنيم.
وي ادامه داد: ميانگين بارندگي در کشور 280 ميليمتر است و حتي وضعيت پراکندگي آن به گونه‌اي است که در برخي مناطق مثل مناطق شمالي ميزان بارش 1200 ميليمتر است و در برخي مناطق 5 تا 10 ميلمتر بارش داريم نشان مي‌دهد که مديريت آب چقدر اهميت دارد.
مقيمي‌ادامه داد:‌مدام در سخنراني‌ها عنوان مي‌شود 90 درصد آب در بخش کشاورزي و 7 درصد در شرب و مابقي در بخش صنعت مصرف مي‌شود، بنابراين ما اين گزارش‌ها را پذيرفته‌ايم اما سؤال اين است چون قيمت آب و برق در ايران پايين است آيا مجاز هستيم به هر گونه که مي‌خواهيم، آن را مصرف کنيم؟
استاندار تهران افزود: پس بايد بخش صنعت و کشاورزي را از پساب‌هاي فاضلاب تامين کنيم تا مصرف آب از منابع زيرزميني به شکل قابل توجهي کاهش يابد.
مقيمي‌با اشاره به اينکه براي استفاده مطلوب از سرمايه‌‌گذاري در بخش فاضلاب بايد از بخش خصوصي نيز کمک گرفت،‌گفت: فاضلاب يک ثروت ملي است و طي سال‌هاي گذشته در شهر تهران 63 تا 67 درصد فاضلاب تصفيه مي‌شود و در شهرستان‌هاي استان تهران اين عدد تنها 12 درصد است. پس بايد در اين بخش سرمايه‌گذاري بيشتري براي شهرهاي استان تهران صورت گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه مصرف آب در بخش شرب اگر به صورت اسراف باشد قطعا آثار خود را نشان خواهد داد، گفت:‌ در کشورهاي اروپايي با ميانگين بارندگي هزار ميليمتر مصرف سرانه 150 ليتر است اين در حالي است که در ايران ميانگين بارش با 280 ميليمتر سرانه مصرف 250 ليتر است.
به بي‌آبي رسيده‌ايم
الهام فخاري عضو شوراي شهر تهران نیز در این همایش گفت: متاسفانه هنوز سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي در حوزه آب و پساب براي مردم تعيين نشده است، در حالي که معتقدم بعضي از مسائل را بايد از طريق اين سياست‌ها پيش برد.
الهام فخاري در همايش تبيين وضعيت آب و فاضلاب شهرهاي استان تهران با بيان اينکه در شرايط تقريبا بي‌آبي به سر مي‌بريم، گفت: به جاي کلمه بي‌آبي با توجه به شرايط امنيتي – اجتماعي از کلمه کم‌آبي استفاده مي‌کنيم، اما واقعيت اين است که با بي‌آبي روبرو هستيم. برخي خطرها را ممکن است مردم متوجه نشوند. يکي از اين مساله آب است مردم اصفهان تجربه تلخي را با موضوع آب در سال گذشته پشت سر گذاشتند.
وي با بيان اينکه بيابان اصفهان را به نوعي بلعيده و خشک کرده است، گفت: وضعيت اصفهان و اروميه و ديگر شهرهايي که با تنش آبي مواجه هستند به ما نشان مي‌دهد که به سمت بي‌آبي مي‌رويم و اين بي‌آبي پيامدهاي جدي اجتماعي و امنيتي را براي ما دارد و دشمنان نيز از اين شرايط بي‌آبي و امنيتي سوء استفاده مي‌کنند بنابراين بايد خودمان اين شرايط را مديريت کنيم.
وي با بيان اينکه گويي مردم احساس نمي‌کنند که چه اتفاقي در حال رخ دادن است، اظهار کرد: مردم آب را از شما مطالبه مي‌کنند و شما سعي مي‌کنيد با پمپاژ آب از شهرستان ديگر و يا حفر چاه ديگر اين مطالبه را برطرف کنيد و متاسفانه محور همه گزارش‌هاي تامين آب و خدمات پساب متمرکز بر شهر تهران است و هر مساله‌اي را در شهر تهران پررنگ مي‌بينند و اينکه اين آب که در تهران استفاده مي‌شود متعلق به شهرستان‌هاي استان تهران است و سهم آب شهرستان‌هاي استان تهران است که به دليل فشردگي و افزايش جمعيت تهران از آنها گرفته مي‌شود و پمپاژ به سمت تهران مي‌شود، کمتر ديده مي‌شود.
اين عضو شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه نبايد افکار عمومي‌را به هم بريزيم، خاطرنشان کرد:‌ با اين رويه شما بهتر از من مي‌دانيد که نمي‌توانيد ادامه بدهيد و قطعا در 10 سال آينده بايد از استان‌هاي مجاور آب بگيريم و به آنها دست‌اندازي کنيم. اين الگو در کشورمان پاسخگو نبوده‌ است و متاسفانه اتفاقي است که در مناطق مرکزي ايران تجربه شده و مي‌بينيد که بحران‌هاي بسيار سختي را در بين چند استان ايجاد کرده است.
فخاري با بيان اينکه بايد در حد امکان با هماهنگي‌هاي دستگاه‌هاي ديگر با مردم در اين خصوص جدي‌تر صحبت شود تصريح کرد: معتقدم مسئوليت شوراها در اين زمينه مسئوليت بسيار مهم و تاثيرگذاري است. الزام‌هايي که در حقيقت شوراها مي‌توانند در اصلاح الگوي مصرف، اصلاح الگوي خدمات و کيفيت سرويس خدمات حوزه آبفا و پساب ظرفيت متمايز و ممتازي را ايجاد کنند و اين گلايه را از طرف همکارانم در شوراهاي اسلامي‌شهرستان‌هاي استان تهران مطرح مي‌کنم چرا که ظرفيت شوراها را متاسفانه آبفا ناديده مي‌گيرد و بار مسئوليت را بيشتر بر دوش خود تحمل مي‌کند در حالي که اين آمادگي در شوراها وجود دارد و بايد در اين شرايط به اين ظرفيت جدي‌تر توجه شود.
اين عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران تاکيد کرد: بايد از مديريت شهري براي بحث فاضلاب استفاده کرد معتقدم با تجربه خوبي که در خصوص شهر تهران در حوزه پساب و فاضلاب وجود دارد و با توجه به مواد قانوني که در شوراي شهر مصوب شده است مي‌توانيم اين الگو را در شهرستان‌هاي استان تهران نيز استفاده کنيم و اين توقف و کندي که در پيشرفت توسعه فاضلاب و سرويس‌دهي خدمات پساب در شهرستان‌ها وجود دارد را با استفاده از اين الگو برطرف کنيم.
وي با بيان اينکه متاسفانه هنوز سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي در خصوص حوزه آب و پساب براي مردم تعيين نشده است، معتقدم بعضي از مسائل را بايد از طريق اين سياست‌ها پيش برد. ما تقريبا به بي‌آبي‌ رسيده‌ايم نبايد معطل اين بمانيم که مردم به اين بينش فرهنگي برسند که بايد آب را صحيح استفاده کنند. در خصوص بعضي از مسائل بايد الزامات قانوني و فشار از بالا وجود داشته باشد و من معتقدم اين ظرفيت را مي‌توان از طريق مديريت شهري در پايان‌کار ساختمان‌ها در نظر گرفت.
فخاري تاکيد کرد: اگر قرار باشد با همين روش و رويه ادامه دهيم، بي‌شک شکاف اجتماعي و احساس تضاد و احساس تبعيض ايجاد خواهيم کرد و متاسفانه در حال حاضر نيز احساس تبعيض در جامعه ايجاد شده‌ است و اگر مردم به اين مقايسه ادامه دهند که شهر تهران امورش بهتر از ديگر مناطق پيش مي‌رود و شهرستان‌ها صداي بلندي ندارند و زورشان نمي‌رسد؛ اين وضعيت خوبي نيست و پيامدهاي جدي‌اي را براي ما در پي خواهد داشت. شايد بعضي از ما اين موضوع را احساس نمي‌کنيم که شهرستان‌هاي استان تهران از برخي مسائل تهران به شدت در عذابند و نسبت به آن معترض هستند و خدا نکند که اين وضعيت فراگير شود، چرا که مي‌توانيم اين مسائل را حل و فصل کنيم و از اين اعتراضات جلوگيري کنيم.
وي ادامه داد: بايد مديريت شهري را در اين موضوع بسيار جدي ببينيم. همه مي‌دانيم که منابع آب ديگر در کار نيست و حتي اگر لازم است بايد کارت‌هايي با عنوان تعيين سهم شهروندي در نظر گرفته شود و معتقدم مصارف شهري شايد آنقدر مساله‌ساز نباشد اما تفاوت سرانه‌ها در منطقه يک و منطقه 17 تهران بسيار متفاوت است.
مقدسی: سودجويان قصد دارند براي واردات شيرخشک ارز دريافت کنند،
سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه قيمت شير خام گران نيست و برخي مي‌خواهند شير را مفت از دامداران خريداري کنند، گفت: نه در زمينه شير و نه در مورد شيرخشک، کمبودي وجود ندارد. پيش از اين فرهاد اکبري رئيس هيئت مديره اتحاديه مرکزي دامداران ايران گفت بود: عرضه شير خام به بازار نسبت به گذشته هيچ گونه تغييري پيدا نکرده است. به گفته وي شير خام همانند ساير کالاها در بازار به سبب رشد نرخ ارز دچار افزايش قيمت شده است.رئيس هيئت مديره اتحاديه مرکزي دامداران ايران گفت: هم اکنون تقاضا براي شير خام با گراني ارز در کشور رو به افزايش است.سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران در گفتگو با مهر اظهار کرد: مباحث مطرح شده مبني بر کمبود شير و شيرخشک در کشور بهانه‌اي است که از سوي عده‌اي سازماندهي شده است، چراکه آنها قصد دارند براي واردات شيرخشک ارز دريافت کنند. رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران کشور با اشاره به اينکه قيمت پايه شيرخام ۱۵۷۰ تومان تعيين شده است، افزود: البته در کنار قيمت پايه، گاهي جوايز و ... نيز به اين کالا تعلق مي‌گيرد اما اينکه گفته مي‌شود که قيمت به ۲۱۰۰ تومان رسيده، بنده چنين چيزي را نشنيده ام. مقدسي گفت: در کشور ما سالانه چيزي بالغ بر ۱۰.۵ ميليون تن شيرخام توليد مي‌شود که توليد اين کالا امسال نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نداشته است. وي در بخش ديگري از سخنان خود از نامه محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت به رئيس کل بانک مرکزي و درخواست وي براي قرار گرفتن شيرخشک، کره، WPC، MPC و يک کد کالايي ديگر به عنوان ساير در گروه يک کالايي خبر داد و گفت: اين در حالي است که واردات شيرخشک به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزي همچنان پيگير لغو ممنوعيت صادرات اين محصول از کشور است. همچنين محمود بازاري مدير کل دفتر هماهنگي صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي با اشاره به جلسه کارشناسي روز گذشته با نمايندگان وزرات بهداشت،کشاورزي و صمت به منظور بيان مشکلات در حوزه ممنوعيت‌هاي صادراتي افزود: در اين جلسه موضوع ممنوعيت صادرات شيرخشک مطرح شد و نظر سازمان حمايت اين بود که با توجه به اينکه شرايط مناسبي براي تامين شيرخشک با نرخ مناسب در کشور وجود ندارد رفع ممنوعيت صادرات به صلاح نيست ومعاونت صنايع وزارت صمت هم بر همين باور بودند.سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران تصريح کرد: در همين راستا ما نامه‌اي به وزير جهاد کشاورزي نوشته‌ايم و از وي خواسته‌ايم با اين مساله مقابله کند واجازه ندهد که به واردات شيرخشک به کشور، ارز دولتي اختصاص يابد؛ چراکه اختصاص ارز دولتي به واردات شيرخشک مي‌تواند به منزله نابودي صنعت دامداري کشور باشد.
معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي گفت: کمبودي در زمينه توليد تخم مرغ وجود ندارد در عين حال ۲ هزار تن تخم مرغ براي تنظيم بازار ثبت سفارش شد و در صورت تلاطم بازار به کشور وارد مي‌شود.مرتضي رضايي معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي در گفتگو با تسنيم اظهار کرد: ثبت سفارش تخم مرغ انجام شده است و در صورتي که بازار متلاطم باشد براي تنظيم بازار وارد خواهد شد. وي ادامه داد: ميزان ثبت سفارش انجام شده حدود 2 هزار تن است و بر اساس محاسبه قيمت تمام شده در بازا عرضه مي‌شود. بنابراين گزارش قيمت هر شانه تخم مرغ 30 عددي در خرده فروشي‌هاي تهران حدود 17 هزار تومان تا 18 هزار تومان و قيمت اين محصول در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران 13 هزار و 800 تومان است.