جايگاه‌هاي عرضه CNG کشور به ۲۴۳۶ رسيد
همزمان با هفته دولت با افتتاح 11 جايگاه عرضه گاز طبيعي فشرده (CNG) در ۹ استان کشور، شمار اين جايگاه‌ها به 2 هزار و 436 باب رسيد.به گزارش مديريت طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي کشور، با افتتاح و بهره‌برداري اين جايگاه‌ها در مناطق آذربايجان شرقي و غربي، اصفهان، شيراز، تهران، گيلان، خراسان رضوي، گلستان و مرکزي، در مجموع 16 هزار و 700 متر مکعب به ظرفيت توزيع سي‌ان‌جي در کشور افزوده شده است.بر پايه اين گزارش، مصرف روزانه سي‌ان‌جي در سامانه حمل‌ونقل کشور حدود ۲۰ ميليون مترمکعب است که به همين مقدار از مصرف روزانه بنزين در کشور کاسته شده است.





آغاز انتقال آب غدير به روستاهاي آبادان
سرپرست فرمانداري آبادان گفت: کار انتقال آزمايشي انتقال آب غدير به روستاهاي آبادان آغاز شدسيد زين العابدين موسوي در گفتگو با مهر افزود: با اتمام کامل عمليات اجرايي شبکه ٦ کيلومتري، استارت آزمايشي آب غدير به روستاهاي آبادان با نام يا امام حسين (ع) و ياران شهيدش در محل تصفيه خانه ثامن الائمه زده شد.وي اظهار کرد: با توجه به حجم زياد آب معمولي موجود در شبکه روستايي و لزوم خروج آن از لوله‌هاي مشترکان روستايي، پيش بيني مي‌شود دو تا سه روز ديگر کيفيت آب جديد به طور کامل بالا نباشد اما به تدريج و پس از خروج آب قبلي و شستشوي مسير ، آب با کيفيت در دسترس روستائيان قرار گيرد.




توليد 1.4ميليارد کيلووات ساعت انرژي
نيروگاه شهيد سليمي‌نكا در مردادماه سال جاري يك ميليارد و 401 ميليون و 310 هزار كيلووات ساعت انرژي توليد كرد.به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، از اين ميزان توليد بالغ بر يك ميليارد و 350 ميليون و 775 هزار كيلووات ساعت انرژي خالص به شبكه سراسري برق كشور تحويل شد.در اين ماه 79.7 درصد انرژي توليد شده در واحدهاي بخاري و 20.3 درصد در واحدهاي سيكل تركيبي به‌دست آمد، همچنين سهم سوخت گاز در توليد انرژي كل به 100 درصد رسيد.خاطرنشان مي‌شود در 5 ماهه اول امسال 44.6 درصد انرژي تعهدي نيروگاه، طبق برنامه محقق شد.


دور زدن تحريم‌هاي نفتي نيازمند راهکارهاي استراتژيک
آرش نجفي نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اينکه در زماني که قيمت نفت ايران به بالاترين حد خود رسيد، فرصت سرمايه‌گذاري در کشورهاي هدف را از دست داديم، گفت: دور زدن تحريم‌هاي نفتي نيازمند اتخاذ راهکارهاي استراتژيک است.وي در گفتگو با خبرگزاري آنا با اشاره به اينکه ماهيت تحريم نسبت به سال 1391 تغيير نکرده است، گفت: در زمان دولت دهم که نفت ايران را در دنيا به بالاترين قيمت مي‌خريدند، فرصت سرمايه‌گذاري در کشورهاي خريدار نفت ايران را از دست داديم که وقوع اين اتفاق در سخت شدن دور زدن تحريم‌هاي آبان ماه سال جاري تأثيرگذار است.وي افزود: وقتي کشوري مانند هند همواره خريدار نفت ايران از سال‌هاي گذشته بوده است، مسئولان اجرايي کشور بايد اين واقعيت را درک مي‌کردند که در اين کشور زيرساخت‌هاي نفتي را ايجاد کنند تا اگر روزي مسئولان هندي تصميم گرفتند نفت ايران را نخرند، تأملي بر منافع ايجاد شده توسط ايران در زيرساخت‌هاي نفتي اين کشور داشته باشند.
اتصال نيروگاههاي تجديد پذير به شبکه برق سراسري
نيروگاه تجديدپذير برق ابي به ظرفيت 3 مگاوات در استان سمنان به شبکه برق سراسري متصل گرديد.به گزارش دفتر روابط عمومي‌و امور بين الملل سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا): اولين نيروگاه تجديدپذير برقابي در استان سمنان که از طريق فرآيند قرارداد خريد تضميني برق تجديدپذير و با سرمايه گذاري بخش غيردولتي احداث گرديد. شرکت مديريت شبکه برق ايران، شرکت توزيع نيروي برق سمنان و شرکت سرمايه گذار (ماهدانرژي چشمه روزبه ) به شبکه برق سراسري متصل گرديد.اين نيروگاه برقابي ۳ مگاواتي که در مسير خط لوله آب چشمه روزبه شهرستان سمنان احداث گرديده، توان توليد ساليانه بيش از ۱۹هزار مگاوات ساعت برق را دارا بوده و بر اساس گزارش اخذ شده از سرمايه گذار مذکور در طي دوران ساخت تعداد بيش از ۱۰۰ نفر اشتغال غيرمستقيم و در دوران بهره برداري ۱۰ نفر اشتغال دايم را ايجاد نموده است.
راه‎اندازي ۱۲۰پروژه در مناطق نفت‎خيز جنوب
مدير مهندسي و ساختمان شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب گفت:‌ در يک‎سال گذشته، ۱۲۰ پروژه صنعتي و عمراني در اين شرکت تکميل و راه‎اندازي شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، شاپور حاتم‎پور اظهار کرد:‌ اين پروژه‎ها در زمينه احداث تاسيسات جديد از جمله واحدهاي نمک‎زدايي و بهره‎برداري، احداث خطوط لوله و تاسيسات سرچاهي، فضاي سبز و حفظ محيط زيست، راهسازي و احداث مراکز درماني بوده است. به گفته ‎وي، هم‎اکنون ۱۶۵ پروژه و زيرپروژه از سوي شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب در دست اقدام است که از جمله مهم‎ترين آنها احداث ايستگاه‎هاي جمع‎آوري و تزريق گاز در هفتکل، قلعه نار و لب سفيد، نمک‎زدايي قلعه نار،‌ نوسازي تلمبه‎خانه گوره و نصب تلمبه‎خانه تقويت فشار نفت است.

افزايش نر و ثابت ماندن قيمت بخ ارزاعث شد؛
قاچاق سوخت در مناطق مرزي به وضعيت نگران کننده‌اي رسيده است، سود حدود 1000 درصدي قاچاق سوخت باعث شده که حتي سهميه بنزين خودروها در داخل برخي شهرهاي مرزي به قيمت ليتري پنج هزار تومان خريداري شده و براي قاچاق ارسال شود. به گزارش ايرنا، وضعيت قاچاق سوخت در ماه‌هاي اخير پس از شدت يافتن نوسان نرخ ارز، به مرحله‌اي حساس رسيده است به طوري که بايد نهادهاي نظارتي و ملي فکري براي رفع آن کنند. تاکنون از کارت سوخت به عنوان ابزاري براي کنترل و نظارت بر مصرف سوخت استفاده مي‌شد، اما اکنون با توجه به سود سرشاري که از قاچاق سوخت عايد سوداگران مي‌شود، ديگر امکان کنترل از طريق کارت سوخت وجود نداشته و بايد نهادهاي نظارتي و ملي از طريق ابزارهاي مختلف اقدام به مهار اين معضل کنند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ريشه اصلي قاچاق سوخت، فاصله شديد قيمت سوخت (ناشي از يارانه پرداختي و نوسان نرخ ارز) در ايران و کشورهاي همسايه است که سود سرشاري را روانه جيب قاچاق چيان مي‌کند. مقايسه بهاي سوخت در ايران با ميانگين جهاني و کشورهاي همسايه به خوبي نشان دهنده علت استقبال قاچاق چيان از اين پديده مخرب است.
مقايسه قيمت بنزين در ايران و کشورهاي همسايه
قيمت بنزين معمولي در ايران با نرخ ليتري يک هزار تومان جزو ارزان ترين‌ها در جهان به شمار مي‌رود که افزايش قيمت ارز، به اين وضعيت دامن زده است. هم اکنون بنزين ايران پس از ونزوئلا دومين بنزين ارزان جهان به شمار مي‌رود. ارزان‌ترين بنزين جهان به ونزوئلا با قيمت هر ليتر يک سنت تعلق دارد، نرخ بنزين در ايران در سوم سپتامبر 2018 (12 شهريور) معادل حدود هفت سنت بود. ميانگين قيمت هر ليتر بنزين در بازارهاي بين المللي در تاريخ مورد نظر حدود يک دلار و 16 سنت بوده است. رکورددار گراني بنزين در ميان همسايگان ايران به ترکيه تعلق با قيمت هر ليتر يک دلار و هشت سنت (معادل حدود 14 هزار تومان) تعلق دارد. قيمت هر ليتر بنزين در پاکستان در سوم سپتامبر 75 سنت، افغانستان 74 سنت و عراق 63 سنت بوده است. گران‌ترين بنزين جهان نيز به ترتيب به هنگ کنگ با بهاي هر ليتر 2 دلار و 16 سنت و ايسلند با 2 دلار و سه سنت تعلق داشته است.
مقايسه قيمت گازوييل در ايران و کشورهاي همسايه
قيمت گازوييل سهميه‌اي در ايران 300 تومان است که پس از ونزوئلا در جايگاه دومين گازوييل ارزان جهان قرار دارد.
ميانگين قيمت هر ليتر گازوييل در بازارهاي بين المللي در سوم سپتامبر 2018 (12 شهريور) حدود يک دلارو 6 سنت بوده است.
ترکيه با قيمت هر ليتر 98 سنت، دارنده گرانترين نرخ گازوييل در ميان کشورهاي همسايه ايران است که بر اين اساس، گزارش‌هاي ميداني از افزايش ميزان قاچاق اين فراورده در مرزهاي غربي حکايت دارد.
قيمت هر ليتر گازوييل در سوم سپتامبر در پاکستان 86 سنت و افغانستان 61 سنت بوده است.
گران‌ترين گازوييل جهان نيز به ترتيب به ايسلند با نرخ هر ليتر يک دلار و 95 سنت و نروژ با يک دلار و 87 سنت تعلق داشته است.
بنزين ارزان تر از آب معدني
پرداخت يارانه انرژي و پايين بودن قيمت سوخت در ايران، علاوه بر بار مالي حدود 48 هزار ميليارد توماني براي دولت، آسيب‌هاي زيست محيطي غيرقابل جبراني را در پي داشته، مصرف را بالا برده و موجب رشد قاچاق سوخت شده است.
قيمت پايين انرژي علاوه بر بالا بردن ميزان استفاده از خودروهاي شخصي و تک سرنشين، از جمله اصلي‌ترين مشوق‌هايي به شمار مي‌رود که استفاده از کالاهاي انرژي بر را در ايران رونق داده که نتيجه آن بلعيده شدن بخش بزرگي از توليدات نفت و گاز کشور است.
هر ليتر بنزين در ايران، يک هزار تومان به فروش مي‌رسد که پس از افزايش بهاي ارز، نرخ آن معادل کمتر از هفت سنت برآورد مي‌شود؛ اين در حالي است که نرخ يک بطري کوچک نيم ليتري آب معدني به يک هزار تا يک هزار و 200 تومان رسيده است.
با توجه به تفاوت قيمت بنزين و گازوييل در ايران و برخي کشورهاي همسايه، قاچاق سوخت از ايران داراي چنان جذابيت‌هايي براي قاچاقچيان است که با وجود ريسک گرفتار شدن و وضع جريمه، آنها همچنان به کار خود ادامه مي‌دهند.
ايجاد صف‌هاي طولاني در پمپ بنزين‌هاي مرزي
فاصله چشمگيري بهاي بنزين و گازوييل با کشورهاي همسايه موجب شده که ميزان قاچاق در مناطق مرزي به شدت افزايش يابد به طوري که پمپ بنزين‌هاي اين مناطق با صف‌هاي طولاني مواجه شده است.
به عنوان مثال، اين روزها صف‌هاي طولاني بنزين در شهرهاي سيستان و بلوچستان به صحنه‌اي عادي تبديل شده است به طوري که مردم براي تامين بنزين مورد نياز بايد ساعت‌ها در صف‌هاي طولاني منتظر باشند. طولاني شدن صف‌هاي پمپ بنزين‌هاي مناطق مرزي در حالي است که هيچ کمبود بنزيني در اين مناطق وجود ندارد و افزايش تقاضا براي قاچاق عامل آن است.
مشاهدات خبرنگار محلي ايرنا از مناطق مرزي سيستان و بلوچستان حاکي از افزايش قاچاق سوخت است به طوري که مناطقي مانند «کافه بلوچي»، «جکيگور» و بسياري از روستاهاي مرزي به محل بارانداز خودروهاي قاچاق سوخت تبديل شده و جاده‌هاي منتهي به اين مناطق مملو از خودورهايي است که روزانه هزاران ليتر از سوخت کشور را با قيمت 10 برابر آن به خارج از مرزها منتقل مي‌کنند.
افزايش 29 درصدي مصرف سوخت در سيستان و بلوچستان
بر اساس گزارش‌ها ميزان مصرف بنزين و انواع فراورده‌هاي نفتي در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 29 درصد افزايش داشته که مي‌تواند به خوبي نشان دهنده اختصاص آن به قاچاق دارد.
بر اساس اعلام مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي زاهدان ميانگين توزيع فرآورده‌هاي نفتي از ابتداي امسال تا پايان مرداد ماه روزانه پنج ميليون و 983 هزار ليتر بوده است که به ويژه در ماه‌هاي اخير افزايش بيشتري داشته است.
خريد سهميه بنزين تا 5 برابر قيمت رسمي
گزارش‌هاي ميداني خبرنگار ايرنا در مناطق مرزي نيز نشان مي‌دهد که دلالان براي خريد سهميه بنزين موجود در کارت‌هاي سوخت، حاضر هستند که براي هر ليتر پنج هزار تومان نيز پرداخت کنند، اين در حالي است که قيمت بنزين معمولي در کشور ليتري يک هزار تومان است.
حتي شنيده مي‌شود که برخي رانندگان و تاکسي داران ترجيح داده‌اند که به جاي مسافرکشي، هر روز از طريق کارت سوخت خود، بنزين شان را به دلالان بفروشند، زيرا صرفه بيشتري براي آنها دارد.
نقش نوسان نرخ ارز و يارانه پرداختي در افزايش قاچاق بنزين
درباره چرايي افزايش قاچاق سوخت در کشور، عوامل مختلفي بيان مي‌شود که مهم‌ترين آنها افزايش نرخ ارز و ارزاني هر چه بيشتر قيمت بنزين و سوخت در ايران نسبت به کشورهاي همسايه است.
همان طور که اشاره شد در برخي مناطق مرزي فاصله قيمت سوخت نسبت به ايران به بيش از 10 برابر رسيده که اين موضوع، جذابيت قاچاق سوخت را به شدت افزايش داده است.
تفاوت قيمت سوخت در ايران با برخي از کشورهاي همسايه که گاهي اختلاف چند برابري دارد، سبب شده حتي اگر هر قاچاقچي از هر 10 محموله تنها يک محموله را سالم به مقصد برساند، باز هم از اين کار سود ببرد.
رئيس اتحاديه بارفروشان گفت: با توجه به رفع ممنوعيت صادرات سيب زميني، گوجه فرنگي و هندوانه و نياز اين محصولات در بازار، در صورتي که تدبيري اتخاد نشود با کمبود و افزايش چند برابري قيمت اين محصولات مواجه خواهيم بود.به گزارش تسنيم، صابري رئيس اتحاديه صنف بار فروشان ميوه و تره بار با انتقاد از دولت از آزاد شدن دوباره صادرات سيب زميني، هندوانه و گوجه فرنگي با ارسال نامه‌اي به فراهاني رئيس اتاق اصناف اتاق ايران نوشت: با توجه به اينکه اقلام فوق جزء مايحتاج اصلي خانوار ميباشد و با در پيش داشتن ماههاي محرم و صفر تقاضاي اقلام فوق در اين ايام افزايش مييابد.از طرفي به دليل آسيب ديدگي سيب زميني و گوجه فرنگي از گرما و آفات، اگر تدبيري اتخاذ نشود بحران و کمبود براي مصرف کنندگان ايجاد خواهد شد. لذا شايسته است تدابيري اتخاذ شود تا بازار با افزايش چند برابري قيمت مواجه نشود.
سعيد درخشاني رئيس اتحاديه سوپرمارکت‌داران تهران از افزايش خريد کالا از سوي مردم خبر داد و گفت: قيمت همه کالاها افزايش داشته و عرضه نيز کاهش يافته که دليل آن انبار کردن کالا در خانه‌ها و سپس کاهش عرضه از سوي کارخانه‌هاست.سعيد درخشاني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه تقريبا عرضه همه کالاها در سوپرمارکت‌ها کم شده و با افزايش قيمت مواجه شده است، اظهار کرد: علت کاهش عرضه، افزايش تقاضاي مردم است که اجناس را مي‌خرند و در خانه‌هايشان انبار مي‌کنند. همچنين کاهش توليد از دلايل ديگر کاهش عرضه است.وي افزود: اکثر کالاهايي که احتکار مي‌شوند همين کالاهايي هستند که در بازار به فروش مي‌رسند اما اين افراد کالاها را انبار مي‌کنند تا گران‌تر بفروشند.به گفته رئيس اتحاديه سوپرمارکت‌داران تهران، عرضه سوسيس و کالباس در بازار کاهش نداشته اما قيمت آن به دليل افزايش قيمت گوشت و مرغ افزايش يافته است.
برگزاري نمايشگاه پاييزه و لوازم التحرير در تهران غير قانوني است
برپايي هرگونه نمايشگاه عرضه مستقيم پاييزه و لوازم التحريردر تهران بدون اخذ مجوز غيرقانوني است. به گزارش شاتا، معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران اعلام کرد: صدور مجوز برپايي نمايشگاه منوط به تصميم گيري کميته‌اي متشکل از دستگاههاي ذيربط است. خليل پرتوزاده اظهار داشت: تاکنون هيچگونه مجوزي در اين خصوص براي تهران صادر نشده است. لذا نمايشگاههايي که تحت هر عنواني دراين ايام برگزار و اقدام به فروش کالا کنند، غيرمجاز است و دستگاههاي متولي بايد با آن برخورد کنند.
دولت کالا‌هاي دپو شده در گمرک را ترخيص کند
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو و قطعات يدکي ماشين‌آلات با بيان اينکه دولت کالا‌هاي دپو شده در گمرک را ترخيص کند، گفت: حدود ۵ ماه است که بازار دچار خلاء شده و حتي يک عدد لوازم يدکي به بازار عرضه نشده است.علي اکبر بخشي‌زاده در گفت‌وگو خبرگزاري ميزان درباره وضعيت بازار لوازم يدکي اظهار کرد: اوضاع احوال بازار بستگي به نحوه عملکرد دولت دارد اگر کالا‌هايي که در گمرک مانده را ترخيص کند تا بازار بدون هيچ مشکلي اداره شود.وي افزود: حدود ۵ ماه است که بازار دچار خلاء شده و حتي يک عدد لوازم يدکي به بازار عرضه نشده است.وي با بيان اينکه اگر کالا‌هاي دپو شده در گمرک ترخيص شود بازار لوازم يدکي به دليل فراواني به دوران رکود بر مي‌گردد، گفت: با توجه به رکودي که در گذشته وجود داشت انتظار مي‌رفت که در تابستان بازار رونق داشته باشد که با تلاطم بازار مواجه شد.
نرخ هر کيلو شقه گوسفندي ۵۷ هزار تومان
يک مقام مسئول گفت: شرکت پشتيباني امور دام براي ايام محرم بايد ميزان عرضه گوشت منجمد را افزايش دهد تا قيمت‌هاي فعلي شکسته شود.حسن شکوهي، رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي شهرستان ري در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزايش قيمت گوشت طي هفته‌هاي اخير در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه به 57 هزار تومان در بازار رسيده است.وي کاهش عرضه و مسائلي از جمله قاچاق دام زنده از مرزهاي کشور به سمت عراق و ترکيه را از جمله دلايل نوسان قيمت گوشت در بازار اعلام کرد.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي نرخ هر کيلو دام زنده سبک در ميادين را 25 هزار تومان اعلام کرد و گفت: دستگاه‌هاي نظارتي بايد از خروج غير قانوني دام از مرزهاي کشور جلوگيري کنند تا با کاهش بيش از پيش عرضه در ميادين روبرو نشويم.وي در پايان تصريح کرد: شرکت پشتيباني امور دام براي ايام محرم به حدي بايد اقدام به عرضه گوشت منجمد در بازار کند، تا قيمت‌هاي فعلي شکسته شود.
رئيس اتحاديه فروشندگان آهن اعلام کرد
 رئيس اتحاديه فروشندگان آهن درباره تصميمات جديد در خصوص بورس آهن گفت: با ورود دولت در اين حوزه قرار است هم فروشنده وهم خريداران مورد بررسي قرار گرفته و با ارائه راهکارهاي اقتصادي در اين زمينه در نهايت کاهش قيمت اين محصول و حذف واسطه‌ها محقق شود.
محمد آزاد با اشاره به اينکه اخيرا در جلسه‌اي با مسئولان وزارت صنعت تصميم جديدي براي عرضه آهن و ميلگرد توسط بورس کالا اتخاذ شده است، به شاتا گفت: دولت با ورود به مساله آهن مشخص مي‌کند که چگونه اجناس فروخته شود و چه کساني آن را مي‌توانند خريداري کنند. در واقع وزارت صمت زماني که متوجه مشکلاتي در بورس آهن شد با ورود خود در اين حوزه قرار است هم فروشنده و هم خريداران را مورد بررسي قرار دهد و با ارائه راهکارهاي اقتصادي در اين زمينه در نهايت باعث کاهش قيمت اين محصول و حذف واسطه‌ها شود.
آزاد در ادامه با تشريح وضعيت بورس آهن در گذشته اضافه کرد: پيش از اين خريداران غيرواقعي که نيازي به آهن نداشتند اين محصولات را در بورس خريداري مي‌کردند تا به عنوان يک کالاي سرمايه‌اي بعدا بتوانند آن را در بازار بفروشند. اين مساله باعث وارد شدن آسيب‌هاي زيادي به بورس اين کالا شده بود. وي همچنين با اشاره به خريداران غيرواقعي و غير حرفه‌اي در بورس آهن توضيح داد: در واقع کساني که اين کالاها را خريداري مي‌کردند نه از آهن اطلاعات درستي داشتند و نه حتي نيازي به اين کالا داشتند. اما اين کالا هم مثل سکه و ارز تبديل به کالايي شده بود که مي‌تواند در آينده با افزايش قيمت به خريداران غيرواقعي سود برساند. رئيس اتحاديه فروشندگان آهن ضمن بيان اهميت آهن در معاملات کشور افزود: آهن کالايي زيربنايي و جزء ضروريات ساخت و ساز است، علاوه بر اين در بسياري از کالاها به عنوان ماده اوليه به کار گرفته مي‌شود ، بنابراين اينکه تنها روي تابلوي بورس قيمت را ببينيم و بدون هيچ اطلاعي خريداري کنيم تا گران تر بفروشيم باعث بالا رفتن قيمت اين کالا حتي به صورت غير منطقي خواهد شد. آزاد در توضيح اين نکته ادامه داد: وجود واسطه‌ها و خريداران غير واقعي در صورتي است که صنف، اتحاديه و تعاوني‌هاي مختلفي براي آهن وجود دارد که مي‌توانند وظيفه توزيع آهن را به عهده گيرند و مانع از بالا رفتن قيمت واقعي توسط واسطه‌ها و دلالان اين حوزه شوند. وي در همين مورد تصريح کرد: قرار است آهن و ميلگرد مورد نياز ۳۱ استان از طريق بورس کالا به تعاوني‌هاي هر استان اختصاص پيدا کند که با اين تصميم به طور حتم در زمان تحويل آهن به مصرف‌کنندگان قيمت‌ها در هر کيلو هزار تومان ارزان خواهد شد. آزاد در ادامه اضافه کرد: بنابراين با اين افت قيمت و سود معقول که مصوب سازمان حمايت مصرف کنندگان وتوليدکنندگان است قيمت‌ها در سطحي قرار مي‌گيرد که هم توليد کننده و هم مصرف کننده از آنها راضي باشند. رئيس اتحاديه فروشندگان آهن همچنين ضمن اشاره به جلسه‌اي که با مسئولان وزارت صمت در همين مورد برگزار شده تشريح کرد: در جلسه‌اي که با مسئولان وزارت صمت برگزار شد بنا بر اين شد که علاوه بر نظارت بر نحوه توزيع آهن در بورس و مشخص شدن خريداران و فروشندگان، توليدکنندگان هم مقدار توليد کالا را مشخص و اعلام کنند و محصولشان را به بورس آورده تا آهن فروشان آن را خريداري کنند. همچنين شناسايي توليدکنندگان، ميزان توليد و عرضه محصولات و اطلاعات شبکه‌هاي توليد را در اختيار دولت گذاشتيم تا در سطح کشور براي بهبود شرايط معامله اين کالاي زيربنايي هم انديشي شود.
جلال الدين محمد شکريه نايب اول رئيس اتاق اصناف ايران ‌گفت:‌ دولت براي حمايت از اتاق‌هاي اصناف در حوزه تأمين و پرداخت حقوق بازرسان اين حوزه،‌ بايد منابع مالي لازم را حتي در قالب متمم در اختيارشان قرار دهد. جلال الدين محمد شکريه اظهار داشت:‌ در حال حاضر اتاق‌هاي اصناف براي پرداخت مبالغ و وجوه مورد نظر بازرسان نظام صنفي و يا بازرسان اتحاديه‌هاي صنفي دچار مشکل هستند؛ بنابراين دولت براي حمايت از آن‌ها بايد منابع مالي لازم را در اختيارشان قرار دهد. وي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در رشت در باب اهميت موضوع نظارت و بازرسي در حوزه واحدهاي صنفي ابراز داشت:‌ در فصل هشتم قانون نظام صنفي به مواردي نظير نحوه نظارت بازرسان بر واحدهاي صنفي،‌ تخلفات و جرايمي‌که براي هر کدام از آن‌ها تعيين شده اشاره شده است.وي با تأکيد بر اينکه يک سوم سهم بازرسي‌ها بايد در اختيار اتاق‌هاي اصناف قرار بگيرد، تصريح کرد: با توجه به نقش بسيار تعيين کننده اصناف در کشور‌، دولت بايد در اين زمينه اقدامي‌انجام ‌داده و براي حمايت از واحدهاي صنفي،‌ منابع مالي لازم را طبق قانون در اختيارشان قرار دهد.
رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک از افزايش دو برابري قيمت لاستيک‌هاي ايراني و وارداتي در بخش ناوگان سبک و سنگين خبر داد و گفت: با توجه به نياز ۶۰ درصدي ناوگان جاده‌اي به واردات لاستيک مطرح شده که ارز دولتي براي واردات اين بخش اختصاص يابد.در سال‌هاي اخير اخبار مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌اي به‌ويژه اتوبوس‌هاي بين‌شهري در زمينه نيازهاي اصلي، ايمني و حتي اخبار حوادث اين حوزه ارتباط تنگاتنگي با لاستيک دارد، آخرين اخبار از اين حوزه حکايت از آن دارد که تأمين لاستيک در کنار قطعات و تعميرات از مشکلات اساسي رانندگان حمل‌ونقل جاده‌اي کشور شده است؛ موضوعي که حسن‌نيا، معاون وزير راه و شهرسازي به آن اذعان کرده است. چراکه به گفته او، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستيک در اين حوزه نياز است که قرار شده اختصاص ارز دولتي براي واردات لاستيک اختصاص داده شود.اين اخبار در حالي منتشر شده که به عقيده کارشناسان، بازار داخلي توان توليد محصولات متنوعي را دارد و تنها نياز به سرمايه‌گذاري در بخش لاستيک‌هاي جاده‌اي داريم. از سوي ديگر واردات کالاهاي بسياري آن هم با ارز دولتي از سوي دولت و گمرک ممنوع اعلام‌ شده است.