درخواست شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي براي ارز
رئيس هيئت مديره شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي با اعلام اينکه گازوئيل موجود کشور نامرغوب است از توقف فعاليت‌ شرکت‌ها در صورت عدم حمايت‌هاي ارزي خبر داد و گفت: شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي سالانه نيازمند ۳۰ ميليون دلار براي تامين هزينه‌هاي ارزي هستند. محمد رجبي با بيان اينکه از سال 88 شرکت‌ها در حوزه سرمايه‌گذاري بخش مسافري ريلي ورود پيدا کردند، اظهار کرد: فرآيند خريد واگن حدود 6 تا 10 سال است. به دليل شرايط جغرافيايي کشور بايد واگن‌هاي مناسبي را براي ناوگان ريلي خريداري کنيم. وي گفت: واگن‌هاي مورد نياز براي ناوگان ريلي بايد مشخصات ويژه آب و هوايي کشور را داشته باشند که طي سال‌هاي اخير متخصصان داخلي واگن‌هايي با شرايط اقليمي‌کشور توليد کردند.




افزايش سرمايه شرکت بازآفريني شهري
مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران از افزايش سرمايه اين شرکت به ۱۰۰۰ ميليارد تومان خبر داد. هوشنگ عشايري اظهار کرد: يکي از اتفاقات خوبِ سال گذشته، افزايش سرمايه شرکت از حدود 163ميليارد تومان به 1000 ميليارد تومان است که در اين رابطه اعضاي مجمع، به ويژه همکاران در وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان برنامه و بودجه همکاري قابل توجهي کردند. اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي همچنين در ادامه با بيان اينکه برنامه ملي بازآفريني شهري در نشست ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار با رياست روحاني، 11 بهمن سال گذشته تصويب و ابلاغ شد، ادامه داد: آيين‌نامه اجرايي هم 30 ارديبهشت ماه امسال به تصويب هيات دولت رسيد.





ادامه رکود معاملات بازار مسکن در آينده
نايب رييس انجمن انبوه‌سازان ضمن پيش‌بيني افزايش قيمت‌ مسکن در آينده و ادامه‌دار بودن رکود معاملات، عدم برنامه‌ريزي در سال‌هاي گذشته را دليل اصلي وضعيت فعلي بازار دانست. ايرج رهبر دليل اصلي رکود پيش آمده در بازار مسکن را نبود برنامه‌ريزي درست در اين حوزه دانست و افزود: در زمينه مسکن، يک برنامه کوتاه‌مدت برنامه‌اي ۵ ساله است و اگر ما در گذشته براي وضعيت امروزمان برنامه‌ريزي نکرده‌ايم نبايد انتظار معجزه هم داشته باشيم. نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: اگر حداقل از ۵سال گذشته برنامه‌ريزي درست براي توليد مسکن کرده بوديم امروز حتي با وجود تحريم‌ها و مشکلات اقتصادي وضعيت بازار به اين صورت نبود
هندي‌ها‌ يک‌ فاز‌ بندر چابهار را راهبري مي‌کنند
معاون بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با عملياتي شدن چهار فاز توسعه بندر شهيد بهشتي، ظرفيت اين بندر به ۷۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تن مي‌رسد که قرار است راهبري يک فاز از چهار فاز اين بندر توسط اپراتور هندي IPGL انجام شود. به گزارش روابط عمومي‌سازمان بنادر و دريانوردي، محمدعلي حسن‌زاده درباره بندر چابهار بيان کرد: واگذاري بندر شهيد بهشتي چابهار مدتي است مورد مناقشه قرار گرفته است، برخي تصور مي‌کنند‌ سازمان بنادر و دريانوردي، اين بندر را به هندي‌ها واگذار کرده است‌ اما چنين اقدامي‌در هيچ جاي دنيا رخ نمي‌دهد زيرا حاکميت‌ امکان واگذاري فعاليت‌هاي خود را ندارد و فقط موضوع اپراتوري در بنادر دنبال مي‌شود. وي ادامه داد: حال با حضور هندي‌ها -در بندر استراتژيک چابهار- به عنوان اپراتور که براي هر دو طرف اهميت بسزايي دارد، ضمن توسعه و رونق بندر چابهار، مي‌توان اشتغال را در آن منطقه به ميزان چشمگيري افزايش داد و کشور هند نيز در کوتاه‌ترين مسير ممکن به بازار افغانستان که شريک اقتصادي اين کشور است، دست مي‌يابد.
واگذاري مسکن مهر با 35 درصد پيشرفت فيزيکي به دولت يازدهم
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه پروژه مسکن مهر در بخش ساختماني با 35 درصد پيشرفت فيزيکي به دولت يازدهم واگذار شد گفت: تا قبل از سال 92 هيچ برنامه‌اي براي تامين آب، برق و فاضلاب مسکن مهر پرديس وجود نداشت. به گزارش ايلنا، حبيب اله طاهرخاني مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در مراسم افتتاح 5020 واحد مسکن مهر در پرديس با بيان اينکه در سال 92 که دولت يازدهم اداره امور کشور را بر عهده گرفت با انبوهي از مساکن مهر نيمه کاره مواجه شد گفت: امروز که در پايان اولين سال از دولت دوازدهم قرار داريم بخش عمده‌اي از پروژه مسکن تحويل داده شده و مساله اصلي در پروژه‌هاي مسکن مهر کلان است.
استارت متروي تهران- پرديس زده شد
مديرعامل شرکت عمران پرديس از استارت عمليات اجرايي متروي پرديس- تهران با مشارکت قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء خبر داد و گفت: برخي از واحدهاي مسکوني مهر در فاز 11 به دليل عدم تحويل پکيج از سوي يکي از شرکت‌هاي داخلي معطل مانده است. به گزارش فارس، سعيد غفوري در حاشيه افتتاح 5 هزار و 20 واحد مسکن مهر و چند پروژه خدماتي روبنايي در شهر پرديس در جمع خبرنگاران گفت: 5 هزار و 20 واحد مسکوني امروز درحالي در فاز 5-11 - 9قديم و جديد و 8 افتتاح مي‌شود که مي‌توانست تعداد آن بيشتر از اين هم باشد چراکه خدمات زيرساختي و آماده سازي و محوطه‌سازي براي اين واحدها با تاخير مواجه شده است. وي گفت: منتظر تخصيص يارانه نقدي مسکن مهر هستيم چراکه قرار بود 15 ميليارد تومان سازمان برنامه و بودجه يارانه نقدي اختصاص دهد تا براي خدمات زيرساختي و محوطه‌سازي هزينه شود اما تا همين الان يک ريال هم پرداخت نشده است.
8 فروند هواپيماي سفارش ايران به ساير کشورها واگذار مي‌شود
گروه راه و مسکن: هرچند پيش از اين مسئولان کمپاني هواپيماسازي اي تي آر اعلام کرده بودند که آماده تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران هستند، اما حالا زمزمه‌هاي ديگري به گوش مي‌رسد. خبرگزاري بلومبرگ اعلام کرده که اين شرکت بين‌المللي هواپيماسازي در حال حاضر به دنبال مشتري براي فروش محصولات ساخته شده به سفارش ايران است. اين در حالي است که مديرعامل اي تي آر پيش از آن اعلام کرده بود که در صورتي که هواپيماهاي درخواستي ايران را تحويل ندهد ضرر و زيان برايش ايجاد خواهد شد.
تصميم يکجانبه ترامپ براي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي برجام و اعمال تحريم‌هاي شديد اقتصادي عليه ايران موجب شد تا بسياري کمپاني‌هاي بزرگ بين‌المللي که در پسابرجام به ايران آمده بودند، فعاليت خود را متوقف کنند. ايرباس و بوئينگ دو غول هواپيماسازي، از اولين کمپاني‌هاي مطرحي بودند که قيد حضور در ايران و فروش محصولات‌شان به ايران را زدند. پس از آن با آغاز تحريم‌هاي آمريکا زمزمه‌هايي درباره توقف تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران توسط ديگر هواپيماسازان جهان نيز مطرح شد. اي تي آر هم يکي از همين شرکت‌ها بود.
ضرر اي تي آر از عدم تحويل محصول به ايران
اوايل تيرماه سال جاري و پيش از اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه اقتصاد ايران بود که شرکت هواپيماسازي اي تي آر اعلام کرد، ناگزير است برنامه تحويل مابقي هواپيماهاي سفارش ايران را به دليل تحريم‌هاي جديد آمريکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمريکا معافيت بگيرد، ناگزير خواهد بود 12 فروند از اين هواپيماها را مجددا طبقه‌بندي کند. کريستين شرر، مديرعامل شرکت اي تي آر گفت: در سال 2018، هدفگذاري تحويل هواپيماها ممکن است از تحريم‌هاي ايران تاثير بپذيرد. شرکت ايران اير در آوريل 2017 قراردادي با شرکت اي تي آر براي خريد 20 فروند هواپيماي توربوپراپ به امضا رسانده بود. شرر که شرکت وي متعلق به شرکت ايرباس فرانسه و لئوناردوي ايتالياست گفت: از 80 فروند هواپيمايي که قرار است در سال 2018 تحويل دهيم، 12 فروند مربوط به ايران است که تعداد زيادي است.
شرر همچنين افزود، ايراني‌ها مي‌خواهند هواپيماها را تحويل بگيرند، اما اي تي آر هيچ گونه ريسکي مبني بر قرار گرفتن سهامدارانش يعني لئوناردو و ايرباس در فهرست تحريم‌هاي آمريکا را نخواهد پذيرفت. وي افزود، 2 فروند از هواپيماهاي ايران قبلا تکميل شده اند، 6 فروند در حال مونتاژ است و 4 فروند ديگر نيز ساخته شده و براي پرواز در مناطق کوهستاني ايران مناسب سازي شده است. از اين رو طبقه بندي مجدد اين هواپيماها دشوار خواهد بود. وي گفت، اي تي آر براي اينکه بتواند اين هواپيماها را به ايران تحويل دهد همچنان در تلاش براي گرفتن معافيت است اما «کاملا مطمئن نيست» که بتواند چنين معافيتي از دولت آمريکا بگيرد. به گفته مدير شرکت اي تي آر، پس از اعلام خروج آمريکا از برجام، آمريکايي‌ها 3 ماه (مي‌تا اوت) به شرکت‌ها فرصت داده‌اند تا محصولاتي را که براي ايران توليد کرده بودند را تحويل دهند، اما اين فرصت براي صنعت هوانوردي خيلي کوتاه است. وي همچنين گفت، قصد دارد روي کمک دولت فرانسه جهت حفاظت از منافع شرکت‌هاي فرانسوي حساب باز کند.
تحويل 5 اي تي آر در آستانه تحريم‌ها
اواسط مردادماه سال جاري و در آستانه آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه اقتصاد ايران بود که هواپيمايي ملي ايران، هما اعلام کرد که پنج فروند هواپيماي جديد از شرکت فرانسوي/ايتاليايي ATR تحويل خواهد گرفت. اين هواپيماها در نهايت در فرودگاه مهرآباد تهران به مسئولان هواپيمايي ملي ايران تحويل داده شد. رسيدن اين ۵ هواپيما در چهارچوب قراردادي بود که ايران براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي مسافربري کوچک در سال ۲۰۱۷ با شرکت اي.تي.آر بست؛ از اين تعداد، پيش از اين ۸ هواپيما به ايران تحويل داده شده است. هواپيماهاي کوچک اي.تي.آر گنجايش صد مسافر را دارند و در فعال نگاه داشتن پروازهاي بين شهري کوتاه استفاده خواهند شد. ايران هواپيماهاي اي تي آر که در اواسط مردادماه به ايران تحويل داده شدند آخرين مجموعه هواپيمايي است که پيش از اجراي تحريم‌هاي تازه ايالات متحده به ايران رسيد. با اين حال در مراسم تحويل اين هواپيماها به مسئولان ايراني، مديران کمپاني هواپيماسازي اي تي آر اعلام کردند که در صورت اينکه از تحريم‌ها معاف شوند، آمادگي دارند تا چند فروند ديگر از هواپيماهايي که به سفارش ايران ساخته‌اند را تحويل دهند.
به دنبال فروش هواپيماهاي سفارشي ايران
شرکت هواپيماسازي لئوناردو اس پي اي ايتاليا اعلام کرد، شرکت اي تي آر که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ايرباس فرانسه است در حال مذاکره با خريداران جايگزين جهت فروش باقي مانده هواپيماهايي است که قرار بود به ايران تحويل داده شود. به گزارش بلومبرگ، شرکت هواپيماسازي لئوناردو اس پي اي ايتاليا اعلام کرد، شرکت اي تي آر که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ايرباس فرانسه است در حال مذاکره با خريداران جايگزين جهت فروش باقي مانده هواپيماهايي است که قرار بود در قالب يک قرارداد يک ميليارد يورويي به ايران تحويل داده شود، اما به دليل تحريم‌ها ديگر قابل تحويل نيستند.
به گزارش تسنيم، آلساندرو پروفومو، مدير شرکت لئوناردو در اين باره گفت: «ما کاملا مطمئنيم که خواهيم توانست قرارداد فروش اين هواپيماها به ساير کشورها را نهايي کنيم.» پروفومو گفت، 12 هواپيماي نسل جديد اي تي آر 72-600 که در سال 2016 توسط ايران سفارش داده شده، قبلا تحويل اين کشور شده و 8 هواپيماي باقي مانده به مشتريان ديگر فروخته خواهد شد. وي افزود، با توجه به فروش مجدد اين هواپيماها به ساير مشتريان، شرکت انتظار ندارد اي تي آر و لئوناردو «تاثير قابل توجهي» از تحريم‌هاي وضع شده از سوي آمريکا عليه ايران ببيند. پروفومو گفت، شرکت لئوناردو هيچ قرارداد ديگري با ايران ندارد. شرکت مشترک اي تي آر به خوبي دارد کار مي‌کند. وي همچنين گفت: انتظار مي‌رود (بازار صنعت هوايي و دفاعي جهان) در طي 5 سال آينده به طور متوسط سالانه 6 درصد رشد را شاهد باشد.