8 فروند هواپيماي سفارش ايران به ساير کشورها واگذار ميشود
گروه راه و مسکن: هرچند پيش از اين مسئولان کمپاني هواپيماسازي اي تي آر اعلام کرده بودند که آماده تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران هستند، اما حالا زمزمههاي ديگري به گوش ميرسد. خبرگزاري بلومبرگ اعلام کرده که اين شرکت بينالمللي هواپيماسازي در حال حاضر به دنبال مشتري براي فروش محصولات ساخته شده به سفارش ايران است. اين در حالي است که مديرعامل اي تي آر پيش از آن اعلام کرده بود که در صورتي که هواپيماهاي درخواستي ايران را تحويل ندهد ضرر و زيان برايش ايجاد خواهد شد.
تصميم يکجانبه ترامپ براي خروج آمريکا از توافق هستهاي برجام و اعمال تحريمهاي شديد اقتصادي عليه ايران موجب شد تا بسياري کمپانيهاي بزرگ بينالمللي که در پسابرجام به ايران آمده بودند، فعاليت خود را متوقف کنند. ايرباس و بوئينگ دو غول هواپيماسازي، از اولين کمپانيهاي مطرحي بودند که قيد حضور در ايران و فروش محصولاتشان به ايران را زدند. پس از آن با آغاز تحريمهاي آمريکا زمزمههايي درباره توقف تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران توسط ديگر هواپيماسازان جهان نيز مطرح شد. اي تي آر هم يکي از همين شرکتها بود.
ضرر اي تي آر از عدم تحويل محصول به ايران
اوايل تيرماه سال جاري و پيش از اعمال تحريمهاي آمريکا عليه اقتصاد ايران بود که شرکت هواپيماسازي اي تي آر اعلام کرد، ناگزير است برنامه تحويل مابقي هواپيماهاي سفارش ايران را به دليل تحريمهاي جديد آمريکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمريکا معافيت بگيرد، ناگزير خواهد بود 12 فروند از اين هواپيماها را مجددا طبقهبندي کند. کريستين شرر، مديرعامل شرکت اي تي آر گفت: در سال 2018، هدفگذاري تحويل هواپيماها ممکن است از تحريمهاي ايران تاثير بپذيرد. شرکت ايران اير در آوريل 2017 قراردادي با شرکت اي تي آر براي خريد 20 فروند هواپيماي توربوپراپ به امضا رسانده بود. شرر که شرکت وي متعلق به شرکت ايرباس فرانسه و لئوناردوي ايتالياست گفت: از 80 فروند هواپيمايي که قرار است در سال 2018 تحويل دهيم، 12 فروند مربوط به ايران است که تعداد زيادي است.
شرر همچنين افزود، ايرانيها ميخواهند هواپيماها را تحويل بگيرند، اما اي تي آر هيچ گونه ريسکي مبني بر قرار گرفتن سهامدارانش يعني لئوناردو و ايرباس در فهرست تحريمهاي آمريکا را نخواهد پذيرفت. وي افزود، 2 فروند از هواپيماهاي ايران قبلا تکميل شده اند، 6 فروند در حال مونتاژ است و 4 فروند ديگر نيز ساخته شده و براي پرواز در مناطق کوهستاني ايران مناسب سازي شده است. از اين رو طبقه بندي مجدد اين هواپيماها دشوار خواهد بود. وي گفت، اي تي آر براي اينکه بتواند اين هواپيماها را به ايران تحويل دهد همچنان در تلاش براي گرفتن معافيت است اما «کاملا مطمئن نيست» که بتواند چنين معافيتي از دولت آمريکا بگيرد. به گفته مدير شرکت اي تي آر، پس از اعلام خروج آمريکا از برجام، آمريکاييها 3 ماه (ميتا اوت) به شرکتها فرصت دادهاند تا محصولاتي را که براي ايران توليد کرده بودند را تحويل دهند، اما اين فرصت براي صنعت هوانوردي خيلي کوتاه است. وي همچنين گفت، قصد دارد روي کمک دولت فرانسه جهت حفاظت از منافع شرکتهاي فرانسوي حساب باز کند.
تحويل 5 اي تي آر در آستانه تحريمها
اواسط مردادماه سال جاري و در آستانه آغاز تحريمهاي آمريکا عليه اقتصاد ايران بود که هواپيمايي ملي ايران، هما اعلام کرد که پنج فروند هواپيماي جديد از شرکت فرانسوي/ايتاليايي ATR تحويل خواهد گرفت. اين هواپيماها در نهايت در فرودگاه مهرآباد تهران به مسئولان هواپيمايي ملي ايران تحويل داده شد. رسيدن اين ۵ هواپيما در چهارچوب قراردادي بود که ايران براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي مسافربري کوچک در سال ۲۰۱۷ با شرکت اي.تي.آر بست؛ از اين تعداد، پيش از اين ۸ هواپيما به ايران تحويل داده شده است. هواپيماهاي کوچک اي.تي.آر گنجايش صد مسافر را دارند و در فعال نگاه داشتن پروازهاي بين شهري کوتاه استفاده خواهند شد. ايران هواپيماهاي اي تي آر که در اواسط مردادماه به ايران تحويل داده شدند آخرين مجموعه هواپيمايي است که پيش از اجراي تحريمهاي تازه ايالات متحده به ايران رسيد. با اين حال در مراسم تحويل اين هواپيماها به مسئولان ايراني، مديران کمپاني هواپيماسازي اي تي آر اعلام کردند که در صورت اينکه از تحريمها معاف شوند، آمادگي دارند تا چند فروند ديگر از هواپيماهايي که به سفارش ايران ساختهاند را تحويل دهند.
به دنبال فروش هواپيماهاي سفارشي ايران
شرکت هواپيماسازي لئوناردو اس پي اي ايتاليا اعلام کرد، شرکت اي تي آر که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ايرباس فرانسه است در حال مذاکره با خريداران جايگزين جهت فروش باقي مانده هواپيماهايي است که قرار بود به ايران تحويل داده شود. به گزارش بلومبرگ، شرکت هواپيماسازي لئوناردو اس پي اي ايتاليا اعلام کرد، شرکت اي تي آر که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ايرباس فرانسه است در حال مذاکره با خريداران جايگزين جهت فروش باقي مانده هواپيماهايي است که قرار بود در قالب يک قرارداد يک ميليارد يورويي به ايران تحويل داده شود، اما به دليل تحريمها ديگر قابل تحويل نيستند.
به گزارش تسنيم، آلساندرو پروفومو، مدير شرکت لئوناردو در اين باره گفت: «ما کاملا مطمئنيم که خواهيم توانست قرارداد فروش اين هواپيماها به ساير کشورها را نهايي کنيم.» پروفومو گفت، 12 هواپيماي نسل جديد اي تي آر 72-600 که در سال 2016 توسط ايران سفارش داده شده، قبلا تحويل اين کشور شده و 8 هواپيماي باقي مانده به مشتريان ديگر فروخته خواهد شد. وي افزود، با توجه به فروش مجدد اين هواپيماها به ساير مشتريان، شرکت انتظار ندارد اي تي آر و لئوناردو «تاثير قابل توجهي» از تحريمهاي وضع شده از سوي آمريکا عليه ايران ببيند. پروفومو گفت، شرکت لئوناردو هيچ قرارداد ديگري با ايران ندارد. شرکت مشترک اي تي آر به خوبي دارد کار ميکند. وي همچنين گفت: انتظار ميرود (بازار صنعت هوايي و دفاعي جهان) در طي 5 سال آينده به طور متوسط سالانه 6 درصد رشد را شاهد باشد.