آفت بزرگ اقتصاد کشور
ابراهيم جميلي رييس خانه اقتصاد، در روزنامه جهان صنعت نوشت: وحشت از عدم توانايي در خريد کالاهاي اساسي نقطه‌اي ديگر از مشکلات و آسيب‌هايي است که اين روزها در کشور شاهد هستيم. حجم قابل توجهي از نگراني نسبت به آينده و عدم توجه دولت به برطرف کردن اين نگراني موجب آن شده است تا مردم هر آنچه در توان دارند پيرامون تهيه نيازهاي اوليه خود تلاش کنند‌ هرچند قشر ضعيف جامعه هرگز توان خريدهاي غيرمعمول و احتکار نيازهاي اوليه خود را ندارند‌.
متاسفانه احتکار خانگي يکي از آفت‌هاي اقتصادي است که به پشتوانه نبود اعتماد مردم به دولت بيشترين خطر را براي اقتصاد کشور ايجاد مي‌کند‌. بي‌تعارف و به سادگي بايد گفت اگر شرايط بحراني فعلي از سوي دولت کنترل و مديريت نشود به طور قطع تا يک ماه آينده نه‌تنها فروشگاه‌ها از هر محصولي خالي خواهد شد بلکه داروخانه‌ها نيز توان پاسخگويي به نيازهاي مردم را نخواهند داشت‌.
دولت در چنين شرايطي با ايجاد جوي آرام و مديريت مشکلات اقتصادي کشور موظف به کنترل شرايط بحراني اقتصاد کشور است‌. راهکار اين موضوع اما فقط بازگرداندن آرامش، اعتماد و اطمينان به جامعه است‌. دولت با ايجاد حس اعتماد در جامعه بايد مردم را تشويق کند که از فضاي نامتعارف فعلي خارج شوند و روال عادي تهيه مايحتاج زندگي را ادامه دهند‌.
دستگيري‌هاي متعدد و کشف انبارها گرهي از مشکلات جامعه باز نمي‌کند و حتي منجر به ايجاد فضاي ناامن فکري در جامعه مي‌شود‌. بايد بازار را آزاد گذاشت تا قيمت‌ها بر اساس قوانين بازار تنظيم شوند اما در اين بين حفظ امنيت غذا و دارو از مهم‌ترين وظايف دولت است که به هيچ عنوان نبايد از آن شانه خالي کند‌.
بديهي است که امکان ندارد دولت همه مبادي ورودي، خروجي و توليد و فروش در بازار را کنترل کند و به منظور بهبود شرايط بايد از مردم و تشکل‌هاي مدني مدد جويد تا در راستاي بهبود موقعيت فعلي حرکت کند‌. تجربه نشان داده است که قيمت‌گذاري‌هاي دستوري و بي‌پشتوانه هيچ گرهي از اقتصاد و بازار باز نمي‌کند بلکه آسيب‌ها را نيز چندين برابر مي‌کند‌. امروز بايد فضاي رانت و رفتار‌هاي غيرقابل کنترل بازار حل شود‌. در حال حاضر نياز اساسي جامعه آن است که دولت حجم آسيب‌هاي وارده بر قشر حقوق‌بگير جامعه را کم و شرايطي را فراهم کند تا اين قشر کمترين آسيب ممکن را احساس کند‌. راهکار اين موضوع ساده است و دولت با وجود امکانات گسترده‌اي که در اختيار دارد بايد با بيشترين توان ممکن اين موضوع را حل کند‌. دولت امروز بايد فضاي ذهني مردم را آرام و اين اطمينان را ايجاد کند که توانايي کنترل و بهبود شرايط را دارد‌.
اين درحالي است که دولت دقيقا برخلاف اين روند حرکت مي‌کند و اين روند به طور قطع مردم و دولت را دچار مشکلات جدي مي‌کند‌. متاسفانه حرکت کند دولت در مقابل بحران‌هاي اقتصادي با بالاترين سرعت ممکن و عدم سازگاري و ايجاد تعادل در اقتصاد مشکلات را چندين برابر کرده است‌. اميد آن مي‌رود که پيش‌بيني‌ها غلط باشد و با بهبود شرايط و نه وخيم‌تر شدن بيشتر اوضاع پيش برويم.
بازار هنر
اين روزها عرصه‌هاي مختلف هنر شاهد حضور سلبريتي‌هاي سينمايي شده است، يکي نوشته‌هاي اينستاگرامي‌اش را در قالب کتاب ارائه مي‌کند، ديگري پشت ميکروفن مشغول خوانندگي است و يکي ديگر در گالري‌ها آثار تجسمي‌اش را به نمايش مي‌گذارد. انگار که هنرهاي ديگر حياط خلوتي شده براي حضور سينمايي‌ها که هر از گاهي ناشيانه ناخنکي به شاخه‌هاي ديگر هنري بزنند. شايد اين تجربه‌هاي گذرا براي سلبريتي‌ها جذاب و خوشايند باشد اما آيا مخاطبان هم از ديدن و شنيدن آثار اين افراد لذت مي‌برند؟ تجربه‌هاي عموما غيرحرفه‌اي اين هنرمندان در شاخه‌هاي هنري غيرتخصصي‌شان چه تاثيري در تغيير سطح سليقه هنري جامعه خواهد داشت؟ ...
فضاي مجازي عليه ميلاني
روز جمعه گذشته نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني، کارگردان سينما با عنوان «فيلم‌هايي که نساختم» در گالري ايوان افتتاح شد. اما اين نمايشگاه براي ميلاني خوش‌يمن نبود و برايش دردسرساز شد. با افتتاح نمايشگاه ميلاني سيل انتقاد بازديدکنندگان به سمت اين کارگردان روانه شد. مبتدي بودن آثار، قيمت‌هاي بسيار بالا و احتمال کپي بودن آن‌ها صداي اعتراض مخاطبان را بلند کرد. اين اعتراضات از روز افتتاحيه بالا گرفت و چند هنرمند جوان مقابل گالري «ايوان» آثار هنرمنداني همچون محسن وزيري مقدم و بهمن محصص را به دست گرفتند و معتقد بودند که مردم بايد به تماشاي هنر واقعي بروند. کاربران در صفحات مجازي هم به اين اتفاقات واکنش نشان دادند. يکي از کاربران توييتر در صفحه‌اش نوشت: «خانم ميلاني پس از فيلم موفق و فاخر ملي و راه‌هاي نرفته، تصميم گرفته‌اند با هنر نقاشي اين اثر خود را به کمال برسانند. در پي اعتراض‌ها نمايشگاه تعطيل شد!
... اعتراض‌هاي بسيار زياد و گسترده کارشناسان و مخاطبان به کيفيت آثار، قيمت‌ها و همچنين کپي‌کاري ميلاني در نهايت باعث لغو نمايشگاه نقاشي او تنها پس از گذشت سه روز از افتتاح آن شد. تهمينه ميلاني در واکنش به اين اعتراضات در صفحه اينستاگرامش اين‌گونه نوشت: «من يک گالري نقاشي گذاشتم و جامعه جوان هنرهاي تجسمي‌در اعتراض به اينکه چرا گالري‌ها به جاي نمايش آثار آن‌ها،نقاشي‌هاي من را به نمايش گذاشته‌اند، آشوب کردند. متاسفانه امروز کار به تهديد آتش زدن آثار هنري خود در مقابل گالري ايوان کشيد. متاسفم که اعلام مي‌کنم تا اطلاع ثانوي گالري تعطيل است». ...
توهم دو جانبه
برگزاري نمايشگاه و کنسرت‌ها توسط سلبريتي‌هاي سينمايي معمولا با استقبال علاقه‌مندان‌شان همراه است. معمولا هم بليت‌هاي کنسرت اين افراد در همان ساعات ابتدايي تمام مي‌شود و افتتاحيه‌ نمايشگاه‌شان ميزبان خيل بي‌شمار طرفداران است حتي اگر آثارشان از کيفيت قابل قبولي برخوردار نباشند. حال اين پرسش مطرح مي‌شود که ارائه چنين آثار ضعيف اما پر مخاطبي آيا در تنزل سطح فرهنگي و هنري جامعه اثرگذار خواهد بود؟ چگونه افرادي حاضرند براي يک اثر بي‌کيفيت و غيرحرفه‌اي تنها به واسطه شهرت صاحب اثر مبالغ هنگفتي بپردازند؟ محمدعلي الستي، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال به «ابتکار»مي‌گويد: انسان در تعامل محيطي ذهنيت خود را خلق مي‌کند. گاهي يک سينماگر به واسطه فروش بالاي فيلم‌هايش اعتماد به‌نفس کاذبي پيدا مي‌کند به اين باور مي‌رسد که مورد پسند همگان قرار گرفته است و بدون در نظر گرفتن اينکه پيشينه‌ و تخصص‌اش چه بوده به خود اجازه مي‌دهد که هنرهاي ديگر را تجربه کند.
او مي‌افزايد: در واقع ما با يک توهم دو جانبه طرف هستيم، هم از سوي هنرمنداني که به دليل مخاطب و طرفداران تصور مي‌کنند که صاحب صلاحيت شده‌اند و هم از سوي مردمي‌که با ديدن يک چهره هنري آن‌ها را در هر شاخه‌اي موفق مي‌دانند. البته قبل از آنکه نتيجه اين توهم دو جانبه را کاهش سطح سليقه هنري بدانيم، بايد به جهالت عمومي‌که از طريق تبعيت « کورکورانه» به وجود مي‌آيد توجه کنيم. همين تبعيت بدون علت باعث مي‌شود ارزش هنري، علمي‌و تخصصي پديده‌ها کنار ‌برود و يک نوع عوام‌گرايي افراطي بر سليقه‌ها حاکم شود.
الستي با اشاره به برخي کپي‌کاري‌ها در اين حوزه توسط سلبريتي‌ها درباره نتايج چنين رفتاري بر جامعه مي‌گويد: متاسفانه در جوامع امروزي هرچه رفتاري منفي‌تر باشد، توجه به کسي که آن را انجام داده بيشتر مي‌شود و بالطبع باعث افزايش شهرتش خواهد شد. اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که مردم به صورت ناخودآگاه از اين اتفاقات الگوبرداري مي‌کنند و باعث ادامه‌دار شدن اين رفتار در جامعه خواهند شد.
به نمايش گذاشتن آثار کم کيفيت و فاقد ارزش هنري دغدغه جوانان هنرمندي شده است که به دلايلي نمي‌توانند آثارشان را به نمايش بگذارند. در صورتي که در جايي ديگر افراد مشهوري بدون هيچ محدوديت آثار بي‌هويتشان را با قيمت‌هاي نجومي‌به فروش مي‌رسانند. سوال اين افراد اين است که تا کي قرار است کارهاي ضعيف يک سلبريتي تنها به واسطه شهرت و ارتباطش در گالري‌هاي مطرح به نمايش درآيند اما آثار کساني که حداقل در اين حوزه تخصص دارند مدت‌ها در صف انتظار برپايي نمايشگاه بمانند؟
کيميا نجفي. ابتکار
جامعه
نقاره‌هاي حرم مطهر امام رضا(ع) به يمن شفاي دو زائر نواخته شد.با تأييد شفاي دو زائر توسط کميسيون پزشکي شفايافتگان حرم رضوي، نقاره‌هاي حرم مطهر امام رضا(ع) ظهر امروز شفا يافتن اين دو زائر از شهرهاي کرج و بوشهر را بشارت دادند.حجت الاسلام عباس فرازي نيا؛ عضو کميسيون شفايافتگان حرم مطهر رضوي در گفتگو با آستان نيوز گفت: يکي از اين شفايافتگان بانوي معلولي از اهالي بوشهر است که در سال گذشته در حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا(ع) با عنايت ويژه حضرت شفا يافته ‎است و پس از يکسال با بررسي مدارک پزشکي و تحقيقات ميداني در کميسيون شفايافتگان حرم مطهر رضوي اين امر تأييد شد.
وي با بيان اين مطلب که پيش از اين نيز يک نوجوان مبتلا به سرطان خون مورد عنايت ويژه حضرت رضا(ع) قرار گرفته بود، تاکيد کرد: در خصوص اين مورد نيز کميسيون شفايافتگان حرم مطهر رضوي پس از بررسي مدارک پزشکي، مصاحبه و تحقيقات ميداني، شفا يافتن اين فرد در حرم مطهر رضوي را مورد تأييد قرار داد.حجت الاسلام فرازي نيا گفت: از سال‌ها قبل رسم بر اين بوده که اگر يکي از زائران شفاي خود را از حضرت امام رضا(ع) دريافت مي‌کرد، نقاره‌هاي حرم مطهر رضوي به يمن اين رخداد نواخته مي‌شدند.
روی دکه
شماره 134 ماهنامه آموزشي – خبري "آشپزباشي" ويژه شهريور ماه 97 منتشر شد. در اين شماره مطالب متنوع و عناوين خواندني همچون: ته چين بار، دونات کلاسيک، تارت سبزيجات، پاستا آلانورما، خورش خرفه، قنبرپلو، دسر گرم توت فرنگي، و فرنچ تست موز براي خوانندگان و طرفداران غذاها و شيرينجات سالم و مغذي تدارک ديده شده است. يکصد و سي و چهارمين شماره آشپز باشي در 86 صفحه و به قيمت 8 هزار تومان روانه دکه‌هاي مطبوعات و روزنامه فروشي‌ها شد.
کسب و کار
دبيرکل اتاق تعاون در برنامه "تيتر امشب" با بيان اينکه ايران در بين ۱۹۰ اقتصاد بزرگ جهان در رده ۱۲۴ قرار دارد، اظهار داشت: با وجود بهبود وضعيت، ما اين رتبه‌ها را قبول نداريم و بايد براي ارتقاي آن تلاش کنيم. به گزارش پايگاه خبري اتاق تعاون ايران، عظيمي، يکي از عوامل رشد ناکافي بخش تعاون را اجرا نشدن کامل قوانين عنوان کرد و افزود: حتي برخي از دستگاه‌هاي دولتي نيز در برابر اجراي مصوبات دولت مقاومت مي‌کنند. دبيرکل اتاق تعاون تصريح کرد: سهم دولت در نهادهاي اقتصادي بسيار بيشتر از بخش خصوصي است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن در اختيار تعاوني‌ها و بخش خصوصي است و همين موضوع يکي از عوامل رشد ناکافي است.
گردشگري
دو هفته از اعلام دستور رييس‌جمهور براي کنترل قيمت بليت هواپيما مي‌گذرد، اما طبق آنچه معاون گردشگري مي‌گويد، به نظر مي‌رسد تنها گام رو به جلو، تعيين سقف قيمت براي نرخ‌هاي رها شده‌ي شرکت‌هاي هواپيمايي بوده است که آن هم خيلي دقيق رعايت نمي‌شود. به گزارش ايسنا، عصر سه‌شنبه ۳۰ مردادماه علي‌اصغر مونسان ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ـ در جريان سفر به استان فارس، هنگام ديدار با فعالان گردشگري خبر داد که رييس‌جمهور همين امروز براي حل مشکل افزايش قيمت بليت‌هاي هواپيما به وزير صنعت دستور دادند... حالا بيشتر از دو هفته از دستور رييس جمهور که البته رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبرش را اعلام کرد، گذشته است و بررسي قيمت‌ها بويژه در مسيرهاي پرسفر نشان مي‌دهد نرخ‌ها تا پيش از عيد غدير (هشتم شهريورماه) طبق آنچه آژانس‌هاي مسافرتي گزارش داده‌اند؛ نزديک به ۱۰ درصد کاهش داشت اما تعطيلاتِ نيمه بلندِ همان عيد، دوباره نرخ‌ها را به حالت قبل بازگرداند که افزايش آن‌ها پابرجا مانده است. علاوه‌بر اين سقفي که با توافق شرکت‌هاي هواپيمايي براي قيمت‌ها تعيين شده بود در بيشتر مسيرها رعايت نمي‌شود و براحتي مي‌توان در برنامه پروازي روزانه يک مسير، چندين پرواز عادي و اکونومي‌با نرخي بيشتر از آنچه توافق و مصوب شده پيدا کرد.