هماهنگي بين قوا براي عبور از شرايط اقتصادي
يک عضو هيات رييسه مجلس با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي اقتصادي به هماهنگي بين قوا نيازمنديم گفت: هدف از تشکيل جلسات هماهنگي بين سران قوا رسيدن به وحدت رويه و هم‌افزايي است.بهروز نعمتي در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر لزوم همفکري و تعامل بيشتر و همکاري مردم براي حل مشکلات اقتصادي، گفت‌: لازم است در جلسات هماهنگي سران قوا درباره پروژه‌‌هاي عمراني که بايد به بخش خصوصي واگذار شود، تعيين تکليف صورت گيرد. همچنين واگذاري پروژه‌‌هاي دولتي و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري متعلق به دولت به نهادهاي مختلف به بخش خصوصي واقعي ضروري است، چون باعث جمع شدن نقدينگي از سطح جامعه خواهد شد.





منع بکارگيري بازنشستگان براي گردش نخبگان
يک عضو موتلفه با بيان اينکه هدف قانون منع بکارگيري بازنشستگان اين است که گردش نخبگان شکل بگيرد و نسل جوان وارد سيستم اجرايي کشور شود، گفت: البته چون نظام استفاده از نيروي انساني ما اشکال دارد، مشخص نيست اين قانون به کارآمدي پست‌هاي اجرايي منجر شود.حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي نسل جديد مي‌تواند در بهبود وضعيت اجرايي کشور، حل مشکلات مردم و بالا بردن کيفيت عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي موثر باشد گفت: البته ممکن است افراد مشمول اين قانون خيلي فراگير نباشند چون تعداد بازنشستگان سيستم اجرايي کشور نسبت به کل جمعيت کارکنان دولتي خيلي زياد نيست.




قلدري آمريکا هيچ مرزي نمي‌شناسد
وزير امور خارجه گفت: به نظر مي‌رسد قلدري حکومت آمريکا مرزي نمي‌شناسد.به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف به دنبال اظهارات جان بولتون درباره ديوان بين‌المللي دادگستري و تهديد مقامات اين دادگاه به وضع تحريم‌ها عليه آنان از سوي آمريکا در پيامي‌توييتري نوشت: آمريکا ديوان بين‌المللي دادگستري را به اعمال تحريم‌هايي تهديد مي‌کند و حتي قضات آن را در دادگاه‌هاي آمريکا تحت پيگرد قانوني قرار مي‌دهد.ظريف در ادامه نوشت: اعتراض به چنين اقداماتي کجاست؟ به نظر مي‌رسد قلدري اين حکومت آمريکاي سرکش هيچ مرزي نمي‌شناسد. جامعه بين‌المللي چه زماني خواهد گفت ديگر بس است و آمريکا را به رفتار همچون يک کشور عادي وادار خواهد کرد؟
دستگاه‌هاي اجرايي دنبال حل مشکلات
رييس جمهوري گفت: ملت و دولت کنار يکديگر بوده و دستگاه‌هاي اجرايي با تمام توان به دنبال حل مشکلات مردم هستند.حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به تحليل شرايط موجود و توطئه دشمنان نظام اسلامي‌براي ضربه زدن به اقتصاد کشور و ايجاد مشکل در زندگي مردم پرداخت و افزود: با وجود رهبري شجاع و مدبر و مردم فداکار و مصمم از اين مرحله نيز عبور خواهيم کرد، اما همه مسوولان، تريبون داران، احزاب و رسانه‌ها در معرض امتحان قرار دارند.روحاني به برخي از واقعيت‌هاي اقتصادي کشور از جمله افزايش صادرات و کاهش واردات کشور در شش ماهه اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: ملت و دولت کنار يکديگرند و دستگاه‌هاي اجرايي با تمام توان به دنبال حل مشکلات مردم خواهند بود.رئيس جمهور ضمن اشاره به آمار رشد 20 درصدي نقدينگي کشور در يکسال گذشته، نقدينگي را بويژه وقتي با منشأ پايه‌پولي باشد، مشکل‌آفرين براي اقتصاد کشور دانست و با تأکيد بر برنامه‌هاي دولت براي مديريت نقدينگي به سمت توليد و اشتغال، افزود: بخش‌ قابل ملاحظه‌اي از افزايش نقدينگي در سال‌هاي اخير مربوط به فعاليت مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز بود، در حالي که عليرغم روال گذشته، اين دولت هرگز براي اداره کشور در پي استقراض از بانک مرکزي نشد.
تعرض به سفارت ايران در فنلاند
تجمعي مقابل سفارت ايران در فنلاند صورت گرفته که در جريان اين تجمع گروهي آشوبگر پرچم ايران را مورد تعرض قرار دادند. معترضان همچنين به سمت سفارت ايران و هليکوپتر‌هاي پليس سنگ پرتاب کردند. اين تجمع بيرون از سفارت ايران در فنلاند صورت گرفت که به سرعت به خشونت کشيده شد. به گزارش ايلنا از وبسايت خبري فنلاندي، به گفته پليس هلسينکي، چهار نفر در ارتباط با اين تجمع دستگير شده‌اند.پليس گفته در اين جريان هيچ کسي زخمي‌نشده است. ۳ نفر به ظن ايجاد اختلال و آتش زدن پرچم بازداشت شدند. يک فرد ديگر به جرم مقاومت در برابر پليس و خشونت عليه پليس بازداشت شده است.سفارت ايران در هلسينکي در منطقه کولاساري که يکي از مناطق مسکوني در شرق پايتخت فنلاند است واقع شده است. مقامات از برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز بين ساعت ۱تا ۳ بعد ازظهر اطلاع داشتند. بر اساس بيانيه، قرار است امروز جزييات بيشتري منتشر شود.
حکم قاضي فدرال آمريکا عليه ايران
يک قاضي فدرال در آمريکا با ادعاي دخالت ايران در ماجراي بمب‌گذاري شهر ظهران در عربستان طي حکمي‌اعلام کرد که جمهوري اسلامي‌بايد بيش از صد ميليون دلار به قربانيان اين حادثه پرداخت کند.به گزارش ايسنا از رويترز، بريل‌هاول حکم داد که ايران به قربانيان حادثه بمب گذاري در شهر ظهران عربستان در ژوئن 1996 که منجر به کشته شدن 19 خدمه نظامي‌آمريکايي شد 104.7 ميليون دلار غرامت پرداخت کند.ايران و سپاه پاسداران اين کشور در اين پرونده درخصوص انفجار برج‌هاي الخبر از خود دفاع نکردند و به همين دليل قاضي بريل‌هاول حکمي‌از پيش تعريف شده را عليه ايران صادر کرد. اين در حالي است که هيات نمايندگي دائمي‌ايران در سازمان ملل نيز تاکنون پاسخي به اين حکم نداده است.
جهانگيري مديران کم‌انگيزه و اهل نق زدن را مناسب دوره خطير ندانست؛
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه در شرايط دشوار و خطيري هستيم، گفت: مديران کم‌انگيزه يا بي‌انگيزه که اهل نق زدن هستند، افراد اين شرايط خطير نيستند.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در مراسم امضاي قراردادهاي مشارکت بخش خصوصي در حوزه صنعت آب و فاضلاب در وزارت نيرو، با بيان اينکه شرايط کشور خاص، خطير و دشوار است، اظهار کرد: معناي شرايط خطير اين نيست که همه عوامل تهديد هستند. شرايط دشوار است ولي بن‌بست نيست. از دل شرايط دشوار، فرصت‌هاي زياد و تحولات بزرگي به وجود مي‌آيد. مهم اين است که عزم و اراده مديريت بر اين باشد که شرايط دشوار در کوتاه‌ترين زمان طي شود.
وي افزود: آمريکا در نهايت بي‌قانوني و بي‌احترامي‌به مقررات بين‌المللي از توافق برجام خارج شد و سعي کرد خواسته‌هاي ظالمانه و غيرقانوني خود را عملي کرده و ملت ايران را تحت فشار قرار دهد تا ما به خواسته‌هاي آن تن دهيم اما من اميدوار و مصمم هستم که با ميدان‌داري فعالان اقتصادي، مديران توانمند دولتي و کمک مردم از اين شرايط با کمترين هزينه عبور مي‌کنيم و به آمريکا نشان مي‌دهيم از اين مسير نمي‌تواند به نتيجه برسد و تنها راه آنها در برابر ملت ما رعايت ادب، احترام و منطق است. اين منطقي نيست که آنها اول ما را تحريم کنند و بعد بگويند مذاکره کنيم. ما به اين شرايط تن نمي‌دهيم.
جهانگيري با تاکيد بر اينکه تحريم‌ها تاثير بسيار زيادي داشته و آمريکا اعلام کرده است که عليه ما يک جنگ اقتصادي به راه انداخته است علاوه بر اين آنها جنگ رسانه‌اي و سياسي ايجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومي‌ملت ما تاثير بگذارند. در اين شرايط انتظار ملت ما اين است که همه دستگاه‌ها و قوا به گونه‌اي باشد که حداقل فشار بر زندگي آنها وارد شود.
وي خاطرنشان کرد: ما ضعف‌ها و اشکالات خود را بايد صادقانه با مردم در ميان گذاشته و آنها را اصلاح کنيم. يک مديريت تازه‌کار، جدي و تمام وقت مي‌تواند کشور را خوب اداره کند. مديران کم‌انگيزه، بي‌انگيزه و کساني که فقط به دنبال اشغال پست بودند، اهل نق زدن هستند يا دنبال بهره‌برداري سياسي از شرايط به نفع خود هستند، افراد اين دوره خطير نيستند. ما به مديراني نياز داريم که از توان و حيثيت خود براي کشور هزينه کنند.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: جفاست که عده‌اي در شرايطي که مردم تحت فشار هستند ببينند که پول بيشتر يا رانت بيشتر به دست آورند. اگر اين اتفاق در مديران دولتي رخ دهد، عين خيانت است. نبايد عده‌اي فکر کنند از اين شرايط بهره‌برداري سياسي کرده و به ديگران حمله کنند. مردم ايران آگاه و فهميده هستند و همه حرکات را زير نظر داشته و تشخيص مي‌دهند که چه کسي خالصانه خدمت مي‌کند و چه کسي چه اقدام ديگري انجام مي‌دهد.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به اينکه يکي از ابرچالش‌هاي کشور موضوع آب است، خاطرنشان کرد: اين مسئله بايد به يک موضوع اجتماعي تبديل شود تا يک عزم ملي شکل بگيرد. دولت به تنهايي نمي‌تواند اين مشکل را حل کند. بنابراين همه بايد به ميدان بيايند. سال آبي جاري، يکي از بدترين سال‌ها در دهه‌هاي اخير بود و برخي استان‌ها واقعا شرايط سختي داشتند. از صبوري، همراهي و همدلي مردم ايران در موضوع کمبود آب و برق بايد صميمانه تشکر کنم. ولي حتما بايد براي سال آبي آينده برنامه‌ريزي شود تا اين مشکلات تکرار نشود. از وزارت نيرو هم بايد تشکر کنم زيرا شايستگي خوبي از خود نشان داده است.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بيان اينکه بخش خصوصي موتور محرک اقتصاد ايران است، تاکيد کرد: هرکس در اين موضوع ترديد کند، يعني اقتصاد را نفهميده است. بايد قوانيني در کشور ايجاد شود که بخش خصوصي ميدان‌دار شود اما مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد از جمله مسائل فرهنگي و وجود تفکر چپگرايانه که تا بخش خصوصي جان مي‌گيرد، مطرح مي‌کند ثروت خود را از کجا آورده است. ما اگر سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي را پذيرفته‌ايم، يعني پذيرفته‌ايم بخش خصوصي هيچ سقفي براي پول دار شدن ندارد و کسي هم نبايد به بخش خصوصي بخل بورزد. مشکل ديگر اين است که عده‌اي به اسم بخش خصوصي دنبال رانت‌خواري هستند که نمونه آن را مي‌بينيم که جوان يک شبه با همين رانت‌ها ميلياردر مي‌شود و بايد اين افراد را از بخش خصوصي جدا کنيم.
وي همچنين اظهار کرد: مبارزه با فساد تضمين‌کننده بخش خصوصي واقعي است. هر کس ارز رسمي‌گرفته ولي به کشور کالا وارد نکرده است، خيانت کرده و بايد حتما مجازات شود. البته در اين مسير بايد دقت شود که تن بخش خصوصي واقعي نلرزد. بخش خصوصي واقعي بايد مورد حمايت قرار بگيرد. به رهبري هم عرض کردم که من هيچ ارتباطي با بخش خصوصي ندارم اما باور دارم بايد از بخش خصوصي حمايت کرد. من تا جان در بدن دارم از بخش خصوصي سالم و واقعي حمايت مي‌کنم.
جهانگيري در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينکه بزرگ شدن دولت مانع توسعه مي‌شود، تصريح کرد: هر چه درآمد کسب مي‌شود بايد خرج خود دولت شود. در حال حاضر بودجه لازم براي تکميل طرح‌هاي ناتمام عمراني بين ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار ميليارد تومان است. هر سال هم که پروژه‌هاي جديد اضافه مي‌شود و تامين اين بودجه از مشکلات دولت است. به دليل محدوديت بودجه و اينکه نبايد دولت تصدي‌گري کند، کارها را بايد به بخش خصوصي واگذار کند. دولت سه سال است که اين مسير را دنبال مي‌کند و در تدوين مقررات و آيين‌نامه‌ها اتاق بازرگاني را دخالت کامل داده است ولي سرعت کار قابل قبول نيست.
وي تاکيد کرد: بايد امسال عزم جدي‌تري شکل بگيرد که طرح‌هاي سودده به مردم معرفي شود. بازار سرمايه بي‌سابقه‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند. بورس در يک روز ۵۰۰۰ واحد رشد داشته است. در جلسه سران قوا تصويب شد همه نهادهاي عمومي‌مکلفند شرکت‌هاي خود را در بازار سرمايه عرضه کنند. همچنين تصويب شد که براي دادن انگيزه به بخش خصوصي، طرح‌هاي واگذار شده توجيه اقتصادي داشته باشد و امتيازاتي از قبيل معافيت مالي يا ايجاد کاربري‌هاي فرعي در کنار کاربري اصلي در اين طرح‌ها ديده شود.
جهانگيري خاطرنشان کرد: مديران نيز بايد به دنبال واگذاري طرح‌ها باشند. اکنون گفته مي‌شود مديران مي‌ترسند که اين طرح‌ها را واگذار کنند ولي مديري که اهل ريسک نباشد، بهتر است برود در خانه‌اش بنشيند. ما تصويب کرديم اگر مديري در چهارچوب‌ سياست‌هاي تعيين شده طرحي را واگذار کرد، حتي اگر آن واگذاري اشتباه بود، بازخواست نشود.
صالحي عواقب متوقف شدن برجام را تشريح کرد؛
رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران با بيان اين که اميدوار است توافق هسته‌اي ادامه يابد، گفت که اگر اين اتفاق نيفتد برنامه هسته‌اي ايران قوي‌تر از هر زمان ديگري خواهد بود.
به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفت که اميدوار است توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني ادامه يابد، در غير اين صورت برنامه هسته‌اي اين کشور تسريع خواهد شد.
وي در ادامه هشدار داد که اگر يک حمله ديگر عليه دانشمندان هسته‌اي ايران انجام شود، پيامدهاي آن ناگوار خواهد بود.
صالحي همچنين گفت: خروج رئيس جمهور آمريکا از توافق هسته‌اي وي را در طرف بازنده تاريخ قرار داده است. اين توافق مي‌توانست راه را براي ايجاد اعتماد و اطميناني که از دست داده بوديم، هموار کند.
اين اظهارات صالحي پس از آن بيان شده است که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در ماه مه خروج خود از توافق هسته‌اي را اعلام کرد و گفت که تحريم‌ها عليه ايران را بازمي‌گرداند، توافقي که در ژوئيه 2015 ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 حاصل و منجر به رفع تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي عليه تهران در ازاي محدوديت برنامه هسته‌اي اين کشور شد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان به آسوشيتدپرس گفت: از نظر من ترامپ در طرف بازنده است چراکه منطق قدرت را دنبال مي‌کند. او فکر مي‌کند که مي‌تواند ادامه دهد اما من قطعا بر اين باورم که او از اين اقدام (خروج از توافق) نفعي نخواهد برد. قطعا، نه. صالحي در ادامه از تلاش ايران براي ساخت يک تاسيسات جديد در سايت غني‌سازي اورانيوم فردو سخن گفت که قرار است سانتريفيوژهاي پيشرفته بيشتري توليد کند. اين ماشين‌ها از طريق گردش سريع هگزافلورايد ورانيوم، اورانيوم را غني‌سازي مي‌کنند.
طبق توافق هسته‌اي، ايران محدود به استفاده از سانتريفيوژهايي با مدل پايين‌تر، موسوم به IR-1s است اما اين تاسيسات جديد به ايران اجازه مي‌دهد مدل‌هاي پيشرفته ترM IR-2 ، IR-4 و IR-6 را توليد کند که اورانيوم را به سرعت بسيار بالاتري غني‌سازي مي‌کند. صالحي تصريح کرد: اگر ما قرار باشد به عقب بازگرديم و از توافق هسته‌اي خارج شويم، به‌طور قطع به نقطه‌اي که قبلا بوديم بازنمي‌گرديم. ما به‌طور حتم در موضعي بسيار بسيار بالاتر قرار خواهيم گرفت.
لاريجاني خواستار ايستادگي در برابر عربده کشي آمريکا شد؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: تلاش مجلس و مسئولان دولت اين است که از شرايط اقتصادي کنوني با صلابت و اقتدار عبور کنيم.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در همايش خيرين لارستان افزود: استقرار کشور مرهون استقامت و پايداري در اين مقطع و دوره حساس است، بايد مسايل را با کمک مردم حل کنيم و بکوشيم که فشارها بر اقتصاد کشور کاهش يابد.
وي ادامه داد: امروز ضرورت دارد که در داخل کشور همه با هم متحد و يکپارچه باشيم و هم سرنوشتي را حفظ کنيم زيرا اين امر باعث مي‌شود که دشمنان کشور و نظام از رفتارهاي نادرستشان مايوس شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اظهار داشت: امروز شرايط در کشور مقداري متفاوت شده و غربي‌ها براي اينکه شکنندگي در کشور ايجاد کنند، از سر زورگويي، فشارهايي وارد مي‌کنند اما آنها اشتباه مي‌کنند و آخرين نفس‌هاي خود را مي‌کشند چرا که ملت ايران يک ملت حسيني است و در مقابل يزيدي‌ها مي‌ايستد.
لاريجاني افزود: آنها دنبال مساله سازي و فشار اقتصادي در کشور هستند و در اين شرايط همه بايد تدبير کنيم که به وضعيت بخش‌هاي مختلف به ويژه طبقات ضعيف تر توجه خاص شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دولت، مجلس و آحاد مختلف مردم بايد با همبستگي جلو اين عربده کشي آمريکايي‌ها بايستند. وي بيان کرد: مساله آنها هسته‌اي نيست، مساله آنها استقلال ملت است و اينکه بگويند ما ايراني‌ها را به زانو درآورديم، اما بايد به آنها نشان دهيم که تفکر شيعه، تفکر استقامت است و کسي که ميراث امام حسين (ع) را دارد هيچگاه به زانو در نمي‌آيد.
لاريجاني ادامه داد: بنابراين اين دوره دوره‌اي است که همه بايد بيشتر با هم باشيم، همديگر را بيشتر دريابيم، کساني که اختلاف نظري هم دارند بدانند که امروز روز اختلاف نظر نيست.
رئيس مجلس با اعلام اينکه در کشوري با عقايد مختلف ممکن است اختلاف نظر هم وجود داشته باشد افزود: دشمنان ما با حرکت ريشه‌اي تشيع مساله دارند، نظر آنها اين است که ايران بايد حتما پايگاه آنها و در دست آنها باشد از اين رو 40 سال مساله ايجاد کردند.
لاريجاني اضافه کرد: مردم ما روي استقلال خود ايستادگي کرده اند، آنها اين را نمي‌خواهند و به همين سبب فشار بر مردم را افزايش مي‌دهند، آن غيرت حسيني امروز است که در دهان ترامپ و افراد ديگر مي‌زند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: همگان بايد توجه داشته باشيم که آن فشاري که امروز وارد مي‌کنند براي اين است که مي‌خواهند اين راه و تفکر حسيني را از مردم ما بگيرند، چرا به کشورهاي ديگر چنين فشاري نمي‌آورند، چون ما روي استقلال کشور ايستادگي کرده‌ايم و به همين دليل با مردم ما مبارزه کنند اما به نتيجه نخواهند رسيد.
رييس ستادکل نيروهاي مسلح هشدار داد؛
رئيس ستادکل نيروهاي مسلح تاکيد کرد: چنانچه توطئه‌ها ادامه پيدا کند، نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي‌ساکت نمي‌نشينند. ما از خودمان دفاع مي‌کنيم و صبر نمي‌کنيم که ناامني به داخل خانه‌هاي مردم ما بيايد و ناامني به کارخانه‌ها و مراکز توسعه‌اي ما بيايد و ما بخواهيم با انفعال برخورد کنيم. به گزارش ايلنا، محمد باقري در مراسم دانش آموختگي دانشگاه نيروي انتظامي‌گفت: در مقابل تهديدات و در پاسخ دندان‌شکن به دشمنان اين کشور، نيروهاي مسلح ذره‌اي کوتاهي نداشته و همه انديشمندان جهان اذعان دارند که ايران به عنوان کشور دارنده بيشترين تهديد در جهان، آرام‌ترين و امن‌ترين کشور است و اين برکتي است که خداوند به اين ملت داده است. وي با اشاره به تحولات منطقه گفت: در منطقه‌اي ناآرام هستيم و اين ناآرامي‌عمدتا وارداتي بوده و توسط آمريکا و هم‌پيمانانش در منطقه اجرا مي‌شود. منطقه ما به عنوان گنج کره زمين و جايي که منابع بي‌بديل فسيلي و ساير ابعاد ارزشمند را دارد، مورد طمع قدرت‌هاي استکباري است. بهانه آنها براي ماندن در اين منطقه، ناامن کردن اينجا و ناامن نگه داشتن اين منطقه است تا بتوانند در اين منطقه باقي مانده و منافع ملت‌ها را غارت کنند. وي ادامه داد: در اخبار آشکار مي‌بينيم که سالانه چقدر به اين منطقه سلاح فروخته مي‌شود و وقتي تعقيب مي‌کنيم همه جهان شاهد است که گروه‌هاي تروريستي را با يک بازو ايجاد کرده و با بازوي ديگر ادعا مي‌کنند مي‌خواهند با آنها بجنگند و اين ناآرامي‌موجبات حضور نامشروع آنها را فراهم مي‌کند. جمهوري اسلامي‌ايران به لطف خدا در آرامش منطقه تاثير و سهم اساسي و بي‌بديلي دارد و مقامات مسئول در کشورهاي سوريه و عراق و مانند آن که از ما دعوت کردند.