وزير دادگستري مطرح کرد؛
وزير دادگستري تاکيد کرد: هميشه يک نگراني درباره تعزيرات داشتم که اين نگراني خيلي هم بي‌ربط نيست من نگرانم که يکبار خدايي نکرده در تعزيرات يا در مجموعه قوه قضاييه به خاطر فشار و جو مطالبات مردم و فضاي هيجاني، از مسير تعادل و قانون خارج شويم. به گزارش ايلنا، سيد عليرضا آوايي در جمع خبرنگاران با بيان اينکه شعب تعزيرات توسعه خوبي داشته است، گفت: در مورد تعزيرات فکر مي‌کنم با قضاوت دولت و رسانه‌ها در اين دوره فعال وارد صحنه شده است. به نظر من کارشان از جهتي مهم و مفيد مي‌تواند باشد چراکه به سرعت به پرونده‌ها رسيدگي مي‌کندو جايي که لازم است از ظرفيت قوه قضاييه استفاده مي‌کند. وي ادامه داد: همين مقدار کشف اجناس احتکاري از طرفي مي‌تواند مفيد و موثر باشد اما اگر بي‌احتياطي شود، مضر خواهد بود. قطعا همه انبارها احتکاري نيست. اگر دقت نکنيم کارهاي درستمان هم زير سوال مي‌رود. آوايي خاطرنشان کرد: در بازار اعتبار اکثر بازاريان به پولشان نيست بلکه به اعتماد مردم است، اگر در مورد کسي که خلافي مرتکب نشده و انبار دارد، بريزيم در انبارش و او را بي‌آبرو کنيم ديگر نمي‌تواند در بازار سر بلند کند و کار ما هر دو طرفش سخت است. وزير دادگستري تاکيد کرد: به همان ميزان که برخورد با مجرمين مفيد است و باعث اميد مي‌شود، اگر براساس آدرس‌هاي غلطي که به ما مي‌دهند و براساس خودنمايي رفتار کنند، باعث نااميدي مي‌شود و بي آبرو کردن افراد خدمت به مردم نيست و براي اعتبار نظام اسلامي‌هم خوب نيست.
ارزیابی تجارت از بخشنامه جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد؛
گروه اقتصادکلان: بخشنامه‌هاي پي‌درپي اما ناکارآمد، سياست‌گذاري‌هاي نخ‌نما و تکراري؛ نه تنها باعث سردرگمي‌توليدکنندگان شده بلکه معيشت مردم را نيز به سقوط کشانده است. اما آنچه در اين ميان همه اين سياست‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده، حضور خصولتي‌ها و گروه‌هاي انحصارگراست، موضوعي که همواره از سوي کارشناسان اقتصادي آن را مطرح کرده‌اند. نشان به آن نشان که اکنون بازار ثانويه به دليل عدم عرضه دلار به مقدار کافي ، عملا باعث گراني دلار شده است. کارشناسان مي‌گويند: عرضه ارز تا جايي صورت مي‌گيرد که قيمت مطلوب براي همين رانتي‌ها حاصل شود.
اين موضوع را حسن روحاني رئيس جمهور چند روز پيش تأييد کرد و به شدت از صاحبان صنايع بالادستي نيز انتقاد کرد. حالا کار به جايي رسيده که رئيس کل بانک مرکزي روز شنبه از اجراي پيمان‌سپاري ارزي خبر داد." صادرکنندگان غيرنفتي نيز بايد ارز خود را به کشور بياورند. ديروز به گمرک بخشنامه‌اي ارائه داديم که پيمان‌سپاري ارزي ضروري است و همه صادرکنندگان بايد در زمان صادرات، تعهد پيمان ارزي را امضا کنند و تعهد بدهند که ارز را ظرف دو ماه به کشور بازگردانند. قيمت ارز ‌اکنون براي صادرکنندگان خيلي به‌ صرفه است؛ بنابراين بايد اين افراد ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنند و اجازه دهند واردات، صادرات و تأمين ارز به خوبي انجام شود."
مسئله‌اي که در اين ميان مورد بحث است، اين است که پيمان‌سپاري ارزي چقدر قابليت اجرايي داشته و آيا اين موضوع در حال حاضر براي اقتصاد کشور مفيد است. از سويي اجراي اين مؤلفه را صادرکنندگان را نيز درآورده است، در حالي‌که هنوز چند روز از اجراي آن سپري نشده است.
اقتصاد از اجراي پيمان سپاري ارزي خاطرات خوشي ندارد، چه آن هنگام که در ده شصت اجرايي شد و چه آن زمان که در دوران التهاب ارزي دوران احمدي نژاد عملياتي شد.
ابهام آميز بودن پيمان سپاري ارزي
کارشناسان مي‌گويند بهتر است در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي و از جمله درباره ارز، همه جوانب در نظر گرفته شود، به عبارتي همانگونه که گفته شد، اکنون خصولتي‌ها و صنايع بالا دستي با عدم عرضه به موقع عامل نابساني‌ها تشخيص داده شده‌اند و عمده صادرکنندگان بزرگ کشور را شرکت‌هاي پتروشيمي‌تشکيل مي‌دهند، لذا اجراي پيمان‌سپاري ارزي براي آنها الزامي‌است، صنايع پايين دستي و ديگر صنايع نبايد مشمول اين موضوع شوند. دست بخش خصوصي بسيار خالي‌تر از بخش‌هاي دولتي است آمار نيز همين موضوع را تأييد مي‌کند."حدود ۱۷ ميليارد يورو محصولات فولادي و عمدتا پتروشيمي‌از فروردين ماه تاکنون صادر شده اما تنها ۴ميليارد يورو از آن براي تامين مالي واردات رسمي‌کشور در سامانه نيما عرضه شده است."
آنطور که غلامحسين فارغي رييس کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتاق بازرگاني ايران گفته: تعهدات ارزي که ايجاد شد به خصوص براي محصولات کشاورزي، عملي کاملا غير اجرايي است. وقتي پايه‌هاي قيمت براي صادرات مربوط به مدت‌ها پيش است چطور مي‌توان به قيمت جديد، ارز حاصل از صادرات را برگرداند. از اين‌روست که کارشناسان معتقدند اين موضوع تضمين لازم براي اجرا ندارد و نمي‌توان به عملياتي کردن آن اميد داشت. اگر هم اجرايي شود تنها اين صمايع کوچک هستند که متضرر مي‌شوند.
پيمان‌سپاري ارزي تنها يک تعهد محضري است
از آنجا که اجراي اين سياست نه تنه باعث به محاق رفتن بيش از پيش صنايع پايين دستي مي‌شود بلکه صنايع بالادستي نيز به دليل نفوذ بالا در ساختار بدنه دولت توان دور زدن قانون را خواهند داشت. چرا که پيمان‌سپاري ارزي تنها يک تعهد محضري است که به هرحال مي‌تواند به هر دليلي از جمله استفاده از کارت بازرگاني اجاره‌اي، به راحتي زيرپا گذاشته شده و علاوه بر اينکه ارز حاصل از صادرات را روانه بازار آزاد نمايد، ماليات و ساير حقوق گمرکي را هم نپردازد و قدرت رهگيري هم نداشته باشد، موضوعي که اکنون به وفور در تجارت خارجي ايران به چشم مي‌خورد و روز به روز هم روند آن سرعت بيشتري مي‌گيرد.در اين ميان برخي از صادرکنندگان بر اين باورند که دولت بايد به جاي پيمان‌سپاري ارزي، موضوع ضمانت‌نامه‌هاي بانکي را احيا کرده و از صادرکنندگان بخواهد به جاي پيمان ارزي، ضمانت‌نامه بانکي به گمرکات ارايه دهند، آنگاه است که ديگر بانکها طرف حساب مشتريان خود براي اعتبارسنجي و دريافت وثيقه شده و از سوي ديگر، دولت هم نسبت به دريافت ارز حاصل از صادرات، اطمينان بيشتري پيدا مي‌کند.
پيمان سپاري ارزي غير قانوني و به وجود آورنده مشکلات خواهد بود
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به بخشنامه بانک مرکزي در خصوص پيمان سپاري ارزي که از سوي بانک مرکزي ابلاغ شده است، گفت: اين بخشنامه مشکلاتي را براي صادرکنندگان ايجاد کرده است.محمد لاهوتي به مهر گفته است: فعالان اقتصادي به هيچ عنوان موافق با عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور نيستند، اما ضمن تاکيد بر اين موضوع، در روش اجراي آن، با دولت اختلاف نظر دارند، به اين معنا که مطابق با ماده ۱۳ قانون مقررات واردات و صادرات، هر گونه پيمان‌سپاري ارزي براي کالاهاي غيرنفتي را ممنوع کرده است؛ در حاليکه اين موضوع در بخشنامه اخير بانک مرکزي، رعايت نشده است؛ چراکه قانونا پيمان سپاري ارزي بر اساس اين ماده قانوني، امکان‌پذير نيست.
نبود سازو کاراجرايي لازم
به عقيده مهديار اسماعيلي ، کارشناس مسائل اقتصادي؛در پيمان سپاري ارزي، گذاشتن سرمايه دست خودشان است اما برداشتن با خداست يعني وقتي صادر کننده ارز حاصل از صادرات را در حساب دولتي واريز مي‌کند معلوم نيست دولت چه زماني و با چه نرخي، ارز را به صادرکننده تحويل مي‌دهد ، از اين رو وقتي سياستي به ضرر آنها اعمال گردد، مسلمآً سبب نگراني بازرگانان مي‌شوند.گفته اين کارشناس اقتصادي به معناي آن است که دولت بايد به توليدکنندگان يه به عبارت ساده‌تر صادرکنندگان تضمين بازگشت سرمايه را بده و از آنچا که قوانين لازم در اين زمينه مبهم بوده، اجراي آن را با مشکلاتي مواجه خواهد کرد.مسعو ياهو، کارشناس مسائل اقتصادي، براي تسنيم موضوع مبهم بودن پيمان‌سپاري ارزي را با مثالي توضيح داده است.
"به طور مثال در مورد مکانيسم سامانه نيما که قرار است فروشنده ارز (صادر کننده) و خريدار ارز (واردکننده) بر سر يک قيمت به تفاهم برسند، با تعيين نرخ 4200 توماني به عنوان تنها نرخ رسمي‌ارز در کشور متناقض است؛ نياز به شفاف سازي بيشتر از لحاظ فني دارد."
به هر حال، پيمان سپاري ارزي سياستي است که بارها در اقتصاد ايران تکرار شده و از آنجا که سازو کار لازم در اين باره تدوين نشده، لذا هربار خود عامل افزايش مشکلات شده است.
زنگنه در حاشيه جلسه هيئت دولت بيان کرد؛
وزير نفت گفت: هم اكنون بنزين به اندازه كافي در كشور وجود دارد و فعلا برنامه‌اي براي افزايش قيمت آن نداريم.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، بيژن نامدار زنگنه در حاشيه جلسه هيئت دولت گفت: هم اكنون در كشور به اندازه كافي بنزين براي توزيع در جايگاه‌ها وجود دارد و اخباري كه مبني بر نبود بنزين سوپر در بعضي از جايگاهها شنيده مي‌شود بصورت مقطعي است. وي افزود: ممكن است كه بعضي از جايگاهها به دلايلي از دريافت بنزين سوپر به اندازه كافي جا مانده باشند اما بنزين به اندازه كافي ذخيره شده و كشور با مشكل كمبود بنزين مواجه نيست. زنگنه درباره شايعات مبني بر افزايش قيمت و دو نرخي شدن بنزين هم گفت: دولت هيچ تصميمي‌براي افزايش قيمت يا دو نرخي كردن بنزين نداشته و تا پايان سال توزيع بنزين با قيمت‌هاي فعلي انجام مي‌گيرد. وزير نفت افزود: قرارداد نفتي بين ايران و آذربايجان پيرامون ميدان‌هاي نفتي الوند و البرز اخيرا با صحبت‌هاي غيركارشناسي به عنوان قراردادي زيان ده معرفي شده كه از همين جا اعلام مي‌كنم اين صحبت‌ها هم غيركارشناسي و هم غير حقوقي است و قرارداد في ما بين ايران و آذربايجان درباره اين دو حوزه نفتي قراردادي توسعه‌اي منجر به بهره برداري با سود پنجاه، پنجاه بين دو كشور بسته شده است.
اجحاف در حق مصرف کنندگان نهايي پتروشيمي
‎وي درباره عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس نيز گفت: آنچه اکنون در بورس رخ داده، ارتباطي به پتروشيمي‌ها ندارد؛ مسايل مربوط به تنظيم بازار است که بايد براي آن تصميم گيري شود، زيرا اکنون در حق مصرف کنندگان نهايي اجحاف مي‌شود. وزير نفت در عين حال نرخ خوراک گاز پتروشيمي‌ها را منطقي دانست و گفت: ميزان آن به قيمت صادرات نيست؛ اکنون نرخ گاز صادراتي حدود 20 سنت است. زنگنه ادامه داد: نرخ تسعير ارز پتروشيمي‌ها براساس نرخ رسمي‌است و آنها محصولات خود را براين اساس مي‌فروشند. در همين راستا رضا نوروز زاده، مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌روز گذشته در گفت‌وگويي با صداوسيما، پرده از ماجراي خروج پتروشيمي‌ها از بورس کالا برداشت. به گفته نوروززاده، مقرر شده تا پس از شناسايي واحدهاي توليدي پايين دست از سوي وزارت صمت، محصولات پتروشيمي‌به طور مستقيم و طي قراردادي به اين صنايع فروخته شود.
همچنين منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز به تازگي عرضه محصولات در بورس کالا در شرايط فعلي اقتصاد کشور را بي معني خوانده است. معظمي‌در نشست اعضاي شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي با اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌در مشهد گفت: عرضه کالا در بورس در شرايط فعلي اقتصادي کشور معنا و مفهومي‌ندارد و بيشتر براي شرايط رقابت مناسب است.
وي همچنين گفته بود که در نشستي با حضور رئيس جمهوري، تصميم خوبي براي شرايط بورس گرفته شد تا از اين پس کالاها گزينش شده و به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس عرضه شود که با اجرايي شدن اين تصميم بخشي از نگراني‌هاي توليدکنندگان برطرف مي‌شود.
همچنين، دبير کل انجمن کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌درباره فروش محصولات در بورس کالا، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سازوکاري براي فروش مستقيم برخي کالاهاي حساس به توليدکنندگان در دست تهيه دارد که براساس آن مواد اوليه پتروشيمي‌بر مبناي نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني به مصرف کنندگان فروخته شود. بر مبناي اين طرح توليدکنندگان پس از دريافت مواد اوليه پتروشيمي‌با دلار ۴۲۰۰ توماني متعهد خواهند شد که کالاهاي نهايي توليد شده را بر مبناي اين نرخ ارز، به بازار عرضه کنند. وي درباره فروش مستقيم به تعاوني‌ها و انجمن‌هاي صنفي و يا واحدهاي توليدي اظهار کرده که وزارت صمت بايد چگونگي آن را مشخص کند که هنوز رايزني‌ها در اين باره ادامه دارد.
فتاح خبرداد
رئيس کميته امداد با اشاره به افزايش سقف تسهيلات اشتغالزايي روستايي مددجويان کميته امداد، اظهارکرد: لازمه کار در کميته امداد روحيه جهادي توام با مديريت انقلابي است.
به گزارش ايسنا، سيدپرويز فتاح در ديدار با آيت‌ا... ميرعمادي نماينده ولي‌فقيه در استان ضمن تسليت فرا رسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان، اظهارکرد: مردم لرستان به وفاداري به امام حسين(ع) شهره هستند.
وي ضمن تشکر از حمايت‌هاي نماينده ولي‌فقيه در استان از مجموعه امداد، افزود: آيت‌ا... ميرعمادي بارها در جلسات مختلف از حريم کميته امداد دفاع کرده است.
فتاح با ذکر اين مطلب که نگاه نماينده ولي‌فقيه در استان به مسئله زکات، انفاق مردم و رسيدگي به محرومان، حوزه امداد را تقويت مي‌کند، بيان کرد: مشارکت مردم لرستان در حوزه‌ها در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته که اين نشان‌دهنده موقعيت‌شناسي و وفاداري مردم اين استان است.
رئيس کميته امداد کشور با ذکر اين مطلب که از کميته امداد همواره به لرستان عنايت ويژه‌اي داشته و خواهد داشت، تصريح کرد: تا پايان شهريورماه به همه افراد تحت پوشش امداد بُن‌کالا داده مي‌شود. وي رسيدگي دقيق و مدبرانه به امورات مددجويان را از ضروريات و اولويت‌هاي اصلي اين نهاد حمايتي برشمرد و گفت: هر چند که رشد تورم جلوتر از رسيدگي‌هاست اما بايد رسيدگي‌ها را بيشتر کنيم.
فتاح با اشاره به وضعيت اشتغال مددجويان لرستان، خاطرنشان کرد: تا پايان سال‌جاري ۸۰۰ واحد مسکن روستايي توسط سپاه پاسداران براي مددجويان لرستاني ساخته مي‌شود اين در حالي‌است که تمام منابع اين طرح غيردولتي و آماده است.
رئيس کميته امداد سفر به دو شهرستان کوهدشت و پلدختر را از برنامه‌هاي سفر سه روزه خود به لرستان عنوان کرد و گفت: در اين سفر نيز امتياراتي براي اين دو شهرستان در نطر گرفته خواهد شد.
وي با اشاره به اين‌که کميته امداد در اين شرايط حساس همراه مردم است، تصريح کرد: همراهي مجموعه امداد با مردم مورد تاکيد مقام معظم رهبري است.
فتاح به رشد صددرصدي اعتبارات تسهيلات اشتعالزايي روستايي مددجويان اشاره و گفت: سقف وام روستايي از ۲۰ به ۵۰ ميليون تومان افزايش پيدا کرده است. وي روحيه جهادي و مديريت انقلابي را لازمه کار در امداد دانست و افزود: در شرايط کنوني مجموعه کارکنان امداد علم جهاد و خدمت به مردم را در دست بگيرند.
واکنش مسئولان ايراني به نقشه واشنگتن براي آسمان کشور
گروه راه و مسکن: آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي مسافربري نسبت به «خطر» عبور از آسمان ايران هشدار داد. اداره هواپيمايي فدرال آمريکا در جديدترين دستورالعمل خود که روز يکشنبه هفته جاري منتشر شد، يادآوري کرده که در ماه دسامبر ۲۰۱۷ يک فروند هواپيماي غيرنظامي‌آمريکايي در حال عبور از فضاي ايران از سوي جنگنده‌هاي ايراني رهگيري شده بود. در اين نوشتار به نوع هواپيماي رهگيري شده و جزئيات ماجرا اشاره‌اي نشده است. در دستورالعمل به‌روز شده اداره هواپيمايي آمريکا گفته شده است که آسمان ايران براي انجام برخي عمليات نظامي‌هوايي در پيوند با جنگ سوريه يا به عنوان مسير گذر براي آن استفاده مي‌شود.
از سوي ديگر «دفتر خدمات پرواز» که مسئول دادن اطلاعات امنيتي فضاي پروازي به شرکت‌هاي هواپيمايي در جهان است بدون اعلام «وضعيت هشدار» گفته است که خطوط هواپيمايي براي استفاده از فضاي پروازي ايران بايد «تنش فزاينده» ميان دولت‌هاي ايران و آمريکا را مد نظر داشته باشند. دفتر خدمات پرواز که مقر آن در آمريکاست، در بيانيه‌اي آسمان عراق را امن‌تر از ايران خوانده و در بيانيه‌اي که روز دوشنبه شهريور منتشر شد تصريح کرد: با آنکه با بازگشايي آسمان عراق از ماه نوامبر سال گذشته مسيرهاي پروازي بيشتري به وجود آمده، اما همچنان هيچ مسير پروازي ايده‌آلي در منطقه وجود ندارد. در عين حال هواپيماهايي که مجبور به گذر از منطقه هستند بهتر است به جاي آسمان ايران از فراز عراق عبور کنند.»
همچنين وزارت امور خارجه آمريکا از اتباع خود خواسته است که به دليل امکان «بازداشت خودسرانه» از سفر به ايران پرهيز کنند. دفتر خدمات پرواز همچنين اعلام کرده است که حتي فرود اضطراري در ايران به دليل فوريت‌هاي پزشکي يا فني هم مي‌تواند براي هواپيماهاي مسافربري خارجي مشکل‌ساز باشد. آمريکا اتباع خود را از سفر به عراق نيز به دليل خطر تروريسم و درگيري مسلحانه منع کرده است.
در مقابل معاون سابق سازمان هواپيمايي اعلام کرد که اين دولت امکان اجرايي کردن سياست قطعي براي متوقف يا محدود کردن پروازهاي عبوري از آسمان ايران را ندارد. عليرضا منظري در گفتگو با ايسنا، تصريح کرد: طبق موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي پروازهاي عبوري از فضاي کشورهاي متعاهد عضو بايد برقرار باشد و هر کشوري موظف است فضاي هوايي خود را براي عبور هواپيماهاي ساير کشورهاي عضو فراهم کند. به گفته وي، آنچه که از سوي دولت ايالت متحده آمريکا مطرح شده در رابطه با اين موافقت‌نامه يا چگونگي اجراي آن سياست جديدي به وجود نمي‌آورد و اين دولت تعيين تکليف خاصي انجام نداده است.
نماينده سابق ايران در ايکائو ادامه داد: دولت آمريکا در اين دستورالعمل فقط به هواپيماهاي شرکت‌هاي هواپيمايي آمريکايي يا هواپيماهاي نظامي‌آمريکا هشدار داده که با توجه به مشاجرات سياسي بين دو کشور براي عبور از آسمان ايران احتياط به خرج داده يا از مسيرهاي ديگري استفاده کنند. منظري با بيان اينکه هر کشوري آزاد است طبق رويه‌هاي بين‌المللي براي اتباع خود دستورالعمل‌هايي را صادر کند، اظهار کرد: اين دستورالعمل به مفاد موافقت‌نامه بين‌المللي در اين زمينه خدشه‌اي وارد نمي‌کند در نتيجه اين مساله وارد بحث اعمال تحريم بر کشورهاي ديگر در رابطه با عبور از فضاي کشور نشده است. وي در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا مي‌تواند به منظور وارد کردن فشاري جديد به صنعت هوايي ايران کشورهاي ديگر را تهديد به تحريم کند تا از آسمان ايران عبور نکند، توضيح داد: طبق قواعد بين‌المللي نمي‌توان ساير کشورها يا شرکت‌هاي هواپيمايي را از عبور از فضاي هوايي کشور خاصي منع کرد. هرچند جهان عدم پايبندي آمريکا به قواعد بين‌المللي را پيش از اين تجربه کرده اما به نظر نمي‌رسد در اين رابطه خاص امکان ايجاد تحريمي‌جديد وجود داشته باشد.
همچنين مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري گفت: اطلاعيه‌اي که ظرف روزهاي اخير توسط رسانه‌هاي خارجي منتشر و بزرگنمايي شده مربوط به سال ۲۰۱۷ بوده و سازمان هواپيمايي کشوري آمريکا نيز تاکنون درخصوص تمديد آن اطلاعيه‌اي صادر نکرده است. به گزارش تسنيم، مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري با تاکيد بر اينکه نبايد هشدار اداره هوانوردي فدرال آمريکا مبني بر عدم عبور هواپيماها از آسمان ايران جدي گرفته شود، اظهار کرد: تعامل حداکثري بين بخش‌هاي لشکري و کشوري در خصوص عبور ايمن پرواز هواپيماهاي کشورهاي متعاهد از آسمان ايران غيرقابل انکار است و اين اطلاعيه صرفا يک توصيه داخلي بوده و اين چنين اطلاعيه‌هاي هوانوردي براي فضاي ديگر کشورها نيز توسط آمريکا صادر شده است.
رضا جعفرزاده اضافه کرد: انتخاب عبور از آسمان کشورها، تابع چند فاکتور از جمله کاهش آلايندگي زيست محيطي جهت مصرف سوخت کمتر و ديگري صرفه و صلاح اقتصادي و امن بودن و سرويس‌دهي که موجب جلب رضايت پروازهاي عبوري است و ايران جامع همه اين خصوصيات است. اين مقام مسئول در سازمان هواپيمايي در پايان تصريح کرد: موضوع ناامني و بزرگنمايي رسانه‌هاي غربي عملا خدشه‌اي به باور پروازهاي عبوري و استفاده کنندگان از فضاي ايران نخواهد داشت و بهتر است رسانه‌هاي خارجي التهاب آفريني نکنند و رسانه‌هاي داخلي نيز موضوع را جدي نگيرند.
شکايت ايران از ATR
اطلاعيه منتشر شده از سوي اداره هواپيمايي آمريکا در حقيقت مي‌تواند قطعه ديگري از پازل رئيس‌جمهوري آمريکا براي فشار در راستاي تحريم‌هاي اقتصادي ايران باشد. پيش از اين نيز با بلند شدن زمزمه‌هاي تحريم‌هاي آمريکا کمپاني‌هاي بزرگ هواپيماسازي جهان اجراي قراردادهاي خود با ايران را متوقف کرده بودند. آخرين شرکتي که طي روزهاي گذشته اعلام کرده که ديگر شرايط تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران براي او فراهم نيست و به دنبال مشتري از ديگر کشورها مي‌گردد، اي تي آر بود. حالا در واکنش به اين موضوع رئيس کميسيون عمران مجلس از شکايت ايران از شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي اي تي آر خبر داده است. به گزارش خانه ملت، محمدرضا رضايي کوچي در واکنش به اقدام شرکت فرانسوي- ايتاليايي ATR مبني بر عدم تحويل هواپيما به ايران به دليل اجراي تحريم‌ها گفت: بر اساس قرارداد قرار بود که شرکت اي تي آر ۲۰ فروند هواپيماي سبک و متوسط را به ايران تحويل دهد؛ حال طبق گفته مسئولان اين شرکت تا کنون ۱۲ فروند هواپيما به ايران داده شد. اين نماينده مجلس ادامه داد: حال با اجراي تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ايران، شرکت اي تي آر اعلام کرده که نمي‌تواند به تعهدات خود به صورت کامل عمل کند، اين يعني آن که ۸ فروند از هواپيماهاي مذکور به ايران تحويل داده نمي‌شود. وي با انتقاد از رويکرد شرکت اي تي آر در عدم تحويل هواپيما و اجراي نشدن تعهداتش تصريح کرد: شرکت در هر شرايطي ملزم به اجراي قراردادش است و آنها نمي‌توانند به خاطر برخي مسائل از اجراي تعهداتشان کنار بکشند؛ زيرا شرکت اي تي آر با توجه به اقدامات آمريکا بايد پيش بيني اين مسئله را مي‌کرد. رضايي کوچي ادامه داد: به طور حتم شرکت فرانسوي ـ ايتاليايي اي تي آر نبايد زير فشار سياسي آمريکايي‌ها تسليم شود؛ حال آنکه رويکرد کنوني آن‌ها نشان مي‌دهد که آنها هيچ اراده‌اي از خود براي تحقق تعهداتشان ندارند. اين نماينده مردم در مجلس دهم گفت: از طرف ديگر ما بايد قرارداد خود را به گونه‌اي با اي تي آر منعقد مي‌کرديم که شرکت مذکور نتواند از عمل به تعهداتش فرار کند. وي با اعلام اينکه ايران قطعا از شرکت اي تي آر به مجامع بين المللي شکايت خواهد کرد افزود: اين شرکت يا بايد به تعهدات باقي مانده خود عمل کرده يا اينکه بايد به کشور خسارت پرداخت کند.
رییس جمهور در جلسه هیات دولت مطرح کرد؛
رئیس جمهور با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع)، تاکید کرد که امروز روز وفاداری و پیمودن راه ابوالفضل(ع) و پشت سر نظام قرار گرفتن و سینه سپر کردن در برابر دشمن و با ایستادگی دشمن را از پای در آوردن است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: ماه محرم هرساله برای ما درس‌آموز است که چگونه باید در برابر پیچیدگی‌ها و مشکلات بزرگی که برای جامعه اسلامی و مردم مسلمان پیش می‌آید، ایستادگی، استقامت و فداکاری کرده و چگونه می‌توانیم پیروزی بزرگ فرهنگی و سیاسی ابدی را کسب کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز می‌توان صحنه‌های عاشورا را ترسیم کرد، گفت: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبروی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است.
روحانی با اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز آمریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران بسیار بد در تاریخ آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در آمریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ آمریکا کمتر اتفاق افتاده است.
رئیس جمهور افزود: امروز متحدان آمریکا از لحاظ سیاسی در کنار آنها قرار نداشته و حتی متحدین سنتی آمریکا نیز از این کشور فاصله گرفته و نسبت به این فاصله گرفتن افتخار می‌کنند و این در حالی است که زمانی آنها برای اینکه در کنار آمریکا بودند، افتخار می‌کردند.
وی با بیان اینکه امروز به جز چند کشور معدود معلوم‌الحال هیچ‌کس در کنار آمریکا قرار ندارد، گفت: امروز آمریکا در بدترین شرایط جهانی قرار گرفته و حتی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی انرژی اتمی و دادگاه دادگاه کیفری بین‌المللی با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ایران علیرغم اینکه با جنگ اقتصادی ناخواسته روبرو است و در برابر افرادی قرار گرفته که به هیچ قانون بین‌المللی احترام نمی‌گذارند، اما روحیه و ایستادگی ملت ایران بویژه در این ایام که پرچم امام حسین(ع) به اهتزاز در می‌آید، مثال‌زدنی است.
روحانی ادامه داد: اگر مشکلی وجود داشته و احتمال عدم ایستادگی از سوی برخی می‌رود، پرچم عاشورا و کربلا همه این افسون‌ها را باطل و تبلیغات یکساله دشمنان را می‌زداید و مردم باز سرمشق‌شان امام حسین(ع) و اصحاب و یاران آن حضرت خواهد بود.
وی گفت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد.
روحانی افزود: امروز صاحبان تریبون، رسانه‌دارها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، چرا که امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسئولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند، بار بسیار سنگینی بر دوش دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد و یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم.
وی با انتقاد از عدم گفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی(GDP) را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است.
روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود 7 هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم، می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد و یا 1.3 درصد است.
رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.
روحانی با بیان اینکه نباید به مردم ظلم کرده و آنها را نسبت به آینده مأیوس کنیم، گفت: عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید و این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم، اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم.
رئیس جمهور ادامه داد: با مقایسه رشد اقتصادی در 4 سال گذشته نسبت به 35 سال گذشته، در می‌یابیم که این رشد به طور متوسط 2 برابر بوده است. صاحب‌نظران، متخصصان و صدا و سیما می‌توانند این را بررسی کنند اما بحث اینجاست که اگر اینگونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی‌گوییم.
روحانی افزود: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات کشور تغییر کرده و تراز تجاری ما نسبت به پارسال بهتر بوده است، اما به محض اینکه دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.
رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند.
روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی بوجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد و پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، اظهار داشت: برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.
یادداشت
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com


روز گذشته حسن روحاني رييس جمهور در جلسه هيئت دولت ضمن اتقاد به نحوه انعکاس خبرهاي اقتصادي از سوي برخي نخبگان و رسانه‌ها و صدا و سيما گفت: « چرا اين واقعيت‌ها را به مردم نمي‌گويند و اين در حالي است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزين، گازوئيل و انرژي، برمبناي دلار کوچه پس‌کوچه‌هاي فلان خيابان محاسبه نمي‌شود». در قبال اظهار نظر اخير رييس جمهور محترم بايد گفت تمام زندگي مردم آب و برق، آموزش، بهداشت و برخي خدمات مورد نظر ايشان نيست، بلکه بسياري از مؤلفه‌هاي ديگر وجود دارد که به نظر مي‌رسد قيمت آن‌ها بر مبناي ارز کوچه و بازار محاسبه مي‌شود. روزي نيست که قيمت تعدادي از کالاهاي مورد نياز مردم دستخوش افزايش قيمت و احتکار نشود. از گوشت و لبنيات و ميوه و دارو گرفته تا روغن موتور و لاستيک ماشين در شمار کالاها و اجناسي قرار دارد که گراني و افزايش قيمت روزافزون آن‌ها به کابوس مردم کم برخوردار و فقير تبديل شده است. از سوي ديگر مردم به تفريح و سرگرمي‌هم احتياج دارند اما هزينه سفر و گشت و گذار به قدري زياد شده است که روز به روز بر تعداد خانواده‌ها و شهرونداني که موضوع سفر را از سبد هزينه‌هاي خود خارج مي‌کنند افزوده مي‌شود. بنابراين نرخ ارز کوچه و پس کوچه هم مهم است و در زندگي مردم تاثير غيرقابل انکار داشته است. نوع موضع گيري روحاني در اين خصوص چنان است که خداي ناکرده! اظهار نظر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور سابق را به ذهن‌ها متبادر مي‌کند؛ آنجا که در واکنش به اين سوال که چرا بازار ميوه و تره بار نوسان دارد و گوجه تا اين حد گران شده است گفت: « بيايد از محله ما خريد کنيد گوجه ارزان است». معروف است که خبرنگاران براي همين منظور تا محله نارمک هم رفته اما تفاوت زيادي در قيمت‌ها نديدند.
لاريجاني در نشست با علماي اهل سنت و تشيع تاکيد کرد؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تأکيد بر اينکه برخي از مشکلات اقتصادي مزمن هستند که بايد برطرف شود گفت: نقدينگي موجود به امورات مختلف ربط دارد و اگر سياستي وجود داشته باشد که نقدينگي به سمت صادرات و توليد هدايت شود اثرگذاري بيشتري دارد، اينکه منابع نفتي را رها کنيم امکانپذير نيست.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در نشست با علماي اهل سنت و تشيع گفت: از ابتداي انقلاب جريان شر بين المللي عليه ايران مسئله‌سازي مي‌کرده که بعد از جنگ مسئله هسته‌اي را علم کردند و اکنون 12 سالي است که با ماجراي هسته‌اي در چالش هستيم اين در حالي است که جمهوري اسلامي‌در مسائل بين‌المللي و هسته‌اي، استراتژي روشني را دنبال کرده است.
رئيس مجلس با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد که اگر حق غني‌سازي در ايران را قبول دارند با آنها مذاکره مي‌کند و طرفين مقابل اين موضوع را قبول کرده و بر اين اساس مذاکره‌ها آغاز شد، عنوان کرد ما به دانش هسته‌اي دست پيدا کرده بوديم و نمي‌خواستيم بر مردم فشار اقتصادي وارد شود، زماني که توافق کرديم اعلام نموديم که تحقيقات ادامه پيدا کند، در آن مقطع زماني 9 هزار سانتريفيوژ کار مي‌کرد که اکنون تعداد آنها به حدود 3 الي 4 هزار رسيده است.
نماينده قم با بيان اينکه رئيس جمهور فعلي آمريکا اوضاع بين‌المللي را بر هم ريخته اما در مورد ايران تمرکز دارد، گفت: آمريکا و اسرائيل عليه ايران برنامه دارند و توافقي را که خود آنها درخواست کرده بودند را بر هم زدند. وي با اشاره به اينکه از نظر اقتصادي بر روي فروش نفت و صادرات ايران برنامه دارند، ادامه داد: اگر به صادرات نفتي وابستگي داشته باشيم صدمه مي‌بينيم، رهبر انقلاب اعلام کردند که وابستگي به نفت کاهش پيدا کند که اين وابستگي کمتر شده اما تا حدودي ادامه دارد. رئيس قوه مقننه با تأکيد بر اينکه نقش فروش نفت در بودجه حدود 30 درصد است، عنوان کرد: در زمان جنگ سلاح به کشور ما داده نمي‌شد اما از برخي کشورهاي دوست موشک دريافت کرديم که بعد از مدتي اين کمک آنها نيز قطع شد و مجبور شديم به سمت ساخت سلاح موشکي حرکت کنيم و امروز موشک به نقطه قوت کشور تبديل شده و تراز دفاعي ايران را ارتقاء داده است.
لاريجاني ادامه داد: اگر امنيت وجود نداشته باشد نمي‌توان کار اقتصادي کرد، داشتن امنيت هزينه دارد و ما دشمن را خارج از مرزها سرکوب کرديم.
لاريجاني با بيان اينکه اگر زمينه را براي کارآفريني نيروهاي تحصيلکرده فراهم کنيم در اين دوره سخت مي‌توانيم تاب‌آوري کشور را افزايش دهيم، گفت: ايران عاقل‌تر از اين است که در برابر تحريک دشمن مقابه به مثل کند، نگراني که در جامعه ايجاد مي‌کند جنبه عقلاني ندارد و مي‌توان در بدترين شرايط منابع مالي را به درستي مديريت کرد، حل ماجراجويي آمريکا نياز به فرمول دارد.
در نتيجه کشته و زخمي‌شدن نزديک به 300 نفر صورت گرفت؛
مسئولين بهداشت ولايت ننگرهار در شرق افغانستان اعلام کردند که قربانيان حمله انتحاري روز سه‌شنبه به ۶۸ کشته و ۱۵۶ زخمي‌رسيده است.به گزارش ايسنا، عطاءا... خوگياني، سخنگوي والي ننگرهار اعلام کرده که شماري از زخمي‌ها براي درمان به کابل، پايتخت فرستاده شده‌اند.حوالي ظهر روز گذشته حمله‌ انتحاري در شهرستان مومندره ولايت ننگرهار در ميان خيمه‌اي که معترضان برپا کرده بودند، رخ ‌داد.دفتر نمايندگي سازمان ملل در افغانستان (يوناما) اعلام کرده که بيشتر قربانيان غيرنظاميان هستند و گفته يک مهاجم انتحاري مواد منفجره خود را در ميان جمعيت تظاهرکنندگان منفجر کرده است.به گزارش بي.بي.سي به گفته شاهدان عيني اين انفجار زماني به وقوع پيوست که غيرنظاميان، خبرنگاران و نيروهاي امنيتي براي خوردن غذاي ظهر وارد اين خيمه شده بودند.تظاهرات عليه يک فرمانده پليس محلي راه‌اندازي شده بود. معترضان مدعي هستند که اين فرمانده به مردم زورگويي مي‌کند و بايد برکنار شود. فرمانده مذکور تاکنون دراين‌باره اظهار نظر نکرده است.تاکنون هيچ گروهي مسئوليت حمله را برعهده نگرفته، اما طالبان اعلام کرده که حملات ولايت ننگرهار به آنان ربط ندارد.از سوي ديگر، شوراي امنيت با شديدترين عبارت‌ها حملات تروريستي بزدلانه و شنيع در ننگرهار را محکوم کرد. همچنين انفجار يک خودروي بمب‌گذاري شده در شمال تکريت پنج کشته و ۳۲ زخمي‌بر جاي گذاشت.به گزارش سومريه نيوز، در پي انفجار يک خودروي بمب‌گذاري شده نزديک يک رستوران در شهرستان "الحجاج" واقع در شمال تکريت پنج شهروند عراقي کشته و ۳۲ تن ديگر مجروح شدند.در همين راستا، يک منبع امنيتي گفت که بلافاصله پس از وقوع انفجار مجروحان به بيمارستان انتقال داده شدند.وي افزود: نيروهاي امنيتي عراق اجساد کشته‌ها را نيز به پزشکي قانوني منتقل کردند.
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي‌تاکيد کرد؛
سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با تأکيد بر اقدام عملي ۱+۴ براي بهره‌مندي ايران از منافع برجام، از جامعه بين‌المللي خواست که به آمريکا اجازه تداوم اقدامات غيرقانوني و يکجانبه خود را ندهد.
به گزارش ايلنا، کاظم غريب‌آبادي در سخنراني در نشست دوره‌اي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت: گزارش اخير مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، براي دوازدهمين بار پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد کرده که خود نشانه‌اي آشکار از شفافيت در برنامه هسته‌اي ايران است.
وي افزود: در حالي که ايران به همکاري خود با آژانس به شيوه‌اي موثر و براساس حسن نيت ادامه داده، متاسفانه منافع ما براساس آنچه که در توافق هسته‌اي آمده، به طور کامل محقق نشده است.
سفير و نماينده دائم ايران در آژانس خروج يکجانبه و غيرقانوني آمريکا از توافق هسته‌اي و تحميل مجدد يکجانبه و فراسرزميني تحريم‌هايي که متعاقب برجام برداشته شده بودند از سوي اين کشور را نقض اساسي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت و برجام خواند و آن را ناديده گرفتن و بي‌‌‌احترامي‌به نظرات و ديدگاه‌هاي جامعه جهاني تلقي کرد.
غريب‌آبادي با اشاره به اينکه برداشتن تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي، عنصر ضروري رضايت ايران به توافق هسته‌اي بود، اظهار داشت: اقدامات غيرقانوني آمريکا توازن موجود در تعهدات طرفين را برهم زده است. وي ادامه داد: آمريکا نه تنها به‌‌‌‌طور مداوم مفاد توافق هسته‌اي را نقض کرده، بلکه با اعزام هيأت‌هايي به برخي کشورها و شرکت‌ها، آنها را تهديد مي‌کند که يا به سياست‌هاي يکجانبه و غيرقانوني آمريکا عمل کنند، يا با اقدامات تنبيهي و زورمدارانه مواجه شوند.
سفير و نماينده دائم ايران در آژانس با تأکيد بر اينکه برخلاف رفتار آمريکا، ايران رفتار مسئولانه‌اي را اتخاذ کرده و تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است، تصريح کرد: همانگونه که مکررا اعلام شده، اجراي کامل و صادقانه تعهدات تمامي‌طرف‌ها، يک مبناي اساسي براي تداوم برجام است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته‌اي هستيم، اعضاي باقيمانده اين توافق بايد بهره‌مندي ايران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملي مناسب، تضمين کنند.
چرا خودروسازان محصولات کم‌طرفدار و قدیمی را پیش‌فروش می‌کنند؟
گروه صنعت و معدن: بازهم پای واردات در میان است. محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات قطعات خودرو موجب شده تا حالا پیش‌فروش خودروسازی‌ها هم تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. هفته‌هاست که برخی خودروسازان را متهم به احتکار و انبار کردن تولیدات برای زمینه‌سازی در جهت افزایش قیمت می‌کنند. مسئولان خودروسازی اما زیر بار این اتهام نمی‌روند. آنها می‌گویند که خودروهایی که در انبار نگهداری شده و به بازار عرضه نمی‌شوند ناقص هستند. با این حال پس از پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد تا دو گروه بزرگ خودروسازی کشور پیش‌فروش محصولات خود را داشته باشند. اولین مرحله از پیش‌فروش خودورسازان مطرح داخلی را سایپا چند رو پیش از این عملیاتی کرد. یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز اعلام کرده که طی روزهای ابتدایی هفته آینده پیش‌فروش این گروه خودروسازی صورت خواهد گرفت. با این اوصاف نگاهی به لیست محصولات پیش‌فروش شده توسط سایپا نشان می‌دهد که خبری از محصولات محبوب و باکیفیت‌تر این گروه خودروسازی نیست. اتفاقی که به احتمال فراوان برای پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو نیز مشابه آن عملی می‌شود. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان روز گذشته در گفتگو با ایلنا در توضیح علت حذف محصولات خودروسازان که کیفیت بهتری دارند از لیست پیش‌فروش‌ها به مشکلات ایجاد شده در مسیر واردات قطعه به کشور و در انبار ماندن خودروهای ناقص تولید شده توسط خودروسازان اشاره کرد و گفت که در شرایط فعلی خودروسازان این تصمیم را گرفته‌اند که محصولاتی را پیش‌فروش کنند که نیاز کمتری به قطعه وارداتی دارد.
پیش از این نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان گفته بود که حدود 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز واحدهای قطعه‌سازی در داخل کشور تولید می‌شود، اما کمبود همان 20 درصد مواد اولیه وارداتی موجب شده تا بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی کشور تا آستانه تعطیلی پیش بروند. از طرف دیگر زمانی که قطعه‌سازان توان تولید محصولات خود را نداشته باشند امکانی برای تحویل آن به خودروسازان نیست و همین موضوع موجب تولید خودروهای ناقص و انبار شدن آنها می‌شود. نجفی‌منش با همین نگاه مهمترین دلیل خواب خودروها در انبارهای خودروسازان را تولید ناقص و نبود مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان عنوان می‌کند.
هرچند مسئولان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی طی هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که در صورتی که مواد اولیه دپو شده در گمرک از پرداخت مابه التفاوت ارزی معاف شده و شرایط برای ترخیص آنها تسهیل شود، امکان تولید با سرعت خودرو و عرضه آن به بازار فراهم است، اما زمزمه‌های دیگری نیز در ارتباط با حذف خودروهای محبوب‌تر خودروسازان داخلی از پیش‌فروش خودرو شنیده می‌شود. برخی از کارشناسان با اشاره به درخواست خودروسازان برای فروش محصولات‌شان به قیمت حاشیه بازار و همچنین مقاومت شورای رقابت درباره این تصمیم معتقدند که خودروسازان خودروهای با کیفیت پایین‌تر که از نظر قیمتی نیز ارزان‌تر بوده و مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نمی‌شوند را ارائه می‌کنند.
با این حال بررسی صحبت‌های مطرح شده از سوی فعالان صنعت قطعه‌سازی نشان دهنده این موضوع است که با آغاز تحریم‌ها و گمانه‌زنی درباره احتمال ایجاد مشکلات جدید در مسیر واردات قطعه خودرو به کشور، خودروسازان داخلی سعی در پیش‌فروش و تولید محصولاتی دارند که بیشترین حجم داخلی‌سازی را داشته و بدون نگرانی از بخشنامه‌های ارزی و دستورالعمل‌های گمرکات می‌توان به تولید آنها پرداخت. در همین ارتباط بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان درباره علل حذف شدن خودروهای باکیفیت از پیش‌فروش خودروسازی‌ها گفت: خودروسازها تصمیم گرفته‌اند خودروهایی را پیش‌فروش کنند که نیاز کمتری به قطعه وارداتی داشته باشد. او درخصوص علت پیش‌فروش خودروهای قدیمی و کم طرفدارتر نسبت به خودروهای جدید گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها خودروسازها تصمیم گرفتند خودروهایی را تعهد بدهند که میزان تولید داخلی آن بیشتر باشد خودورهایی مانند ساندرو و ال 90 که توسط سایپا تولید می‌شوند میزان واردات آنها زیاد است.
دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک نیز از دیگر علل حذف شدن خودروهای با کیفیت از پیش‌فروش است. با توجه به اعمال تحریم‌ها قطعه‌سازان و خودروسازها سرمایه زیادی را صرف واردات قطعه کردند به طوری‌که می‌توان گفت برای تولید یکسال خودرو با حداکثر ظرفیت قطعه پیش‌بینی شده بود اما صدور بخشنامه‌های متعدد که آخرین آن 16 مرداد بود واردکنندگان را موظف کرد که ما به التفاوت ارز 4200 تومانی با بازار ارز ثانویه را پرداخت کنند همین امر سبب شد که روال عادی تولید خودرو از مدار خارج شود پس خودروساز تصمیم گرفت ریسک نکند و خودروهایی را پیش‌فروش کند که نیاز کمتری به قطعه وارداتی داشته باشد. او در پاسخ به این سوال که مقامات گمرک و بانک مرکزی بارها اعلام کردند که قطعه خودرو شامل ارز 4200 تومانی می‌شود و نیازی به پرداخت مابه التفاوت نیست، گفت: متاسفانه آقایان طی یک حرکت هماهنگ و برنامه‌ریزی شده اقدام به فرافکنی کرده‌اند به‌طوری که امروز کسی باور نمی‌کند ما هنوز مشکل ترخیص کردن مواد اولیه از گمرک را داریم.
دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: آقایان اعلام کردند که این قانون شامل افراد یا شرکت‌هایی می‌شود که تا پیش از 16 مرداد مدارک خود را از بانک گرفته‌اند یا با بانک خود تسویه حساب کرده باشند که این بخش فقط شامل 5 درصد واردکننده‌ها می‌شود. از طرف دیگر خودروسازها نیز با استناد به حرف روسای گمرک به هیچ عنوان زیر بار افزایش قیمت ناشی از پرداخت ما به التفاوت نمی‌روند و اکنون مواد قطعه‌سازان در گمرک مانده و کارخانه‌ها نیز به حالت نیمه فعال درآمده‌اند. بیگلو همچنین در ادامه اظهار داشت: ابتدای هفته در جلسه‌ای که با اقای شمخانی دبیر شورای امنیت ملی داشتیم این مشکل را مطرح کردیم و اتفاقا آقای عسگری رئیس گمرک هم آنجا بودند و کلا مسئله را رد کردند در صورتی که نمایندگان 60 درصد قطعه‌سازان در آن جلسه بودند. مشکل این است هیچ‌کس نمی‌خواهد مسئولیت کار را قبول کند حتی وزارت صنعت، این روزها فقط جلسات بدون خروجی برگزار می‌شود.
بیگلو در ادامه یادآور شد: در جلسه شورای تامین استان به معاون امنیتی استان اعلام کردیم که تا امروز هیچ قطعه‌سازی قرارداد کارگران خود را برای شهریور به بعد تمدید نکرده زیرا دیگر مواد اولیه‌ای برای تولید وجود ندارد. دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین گفت: این کاهش ظرفیت تاثیر خود را در بازار گذاشته است. افزایش قیمت خودرو که به دلیل کاهش تولید بوده به سبب نبود قطعه است واگر این مشکل ظرف هفته‌های آینده حل نشود باید انتظار کاهش 80 درصدی تولید خودرو در کشور را داشته باشیم.
سرمقاله
حمزه کریمی
معاون مالی پشتیبانی وتوسعه سرمایه‌های انسانی آتیه صبا


امروزه رقابت در عرصه توليد و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی،ابعاد دیگری یافته است و کوشش برای بهبود و ارتقای بهره وری، پایه اصلی این رقابـت را تشکيل می‌دهد. در افق بلندمدت، مهمترین عامل تعيين‌کننده استاندارد زندگی یک ملت ، بهره وری آنهاست. بهره وری البته دارای ابعاد گسترده ای در مفهوم و تعریف خود است که منحصر به واحد های صنعتی و تولیدی نیست. سازمان‌های عمومی(دولتی) که عموماً ارائه دهنده خدمات به مردم می‌باشند نیز باید الگوهای آن را بکار گیرند. با این حال دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده در بخش‌های متعدد صنعتی،تولیدی و اقتصادی بدون کار، تلاش و همت فزاینده و مضاعف امکان پذیر نیست.
فلسفه وجودی هر سیستمی، تحقق اهداف آن است. هر سازمان، ایجاد می شود تا به اهدافی که در ماموریت و چشم انداز خود مشخص می‌کند، دست یابد. تحقق این اهداف اما با موانعی، نه فقط در کشور ما، بلکه حتی در پیشرفته ترین سازمان‌ها در کشورهای توسعه یافته هم مواجه هستند. از جمله این موانع عدم بهره‌وری در نیروی انسانی است که در یک چشم انداز کلی می تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی اثر سوء به جا بگذارد.
این اصل و قاعده در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مصداق دارد و در صورت عدم بهره وری کافی نیروی انسانی، قطعا روند دستیابی به آنچه که هدف اصلی از تبیین و ابلاغ این سیاست ها خواهد بود با کُندی و فرسایش بسیاری همراه خواهد شد. یک استراتژی رقابتی و برنامه استراتژیک و حساب‌شده، احتمال موفقیت سازمان را بالا می‌برد و تعهد سازمانی به‌وجود می‌آورد. به‌علاوه، اگر استراتژی به‌اندازه‌ی کافی روشن و قابل فهم باشد، نه‌تنها به کارکنان انگیزه می‌دهد، بلکه به آنها کمک می‌کند روی اهداف تمرکز کنند.
منابع انسانی اعم از کارکنان و مدیران، باارزش‌ترین سرمایه‌های هرسازمانی محسوب می‌شوند و رسالت سازمان باید دادن فرصت مناسب برای رشد و افزایش بهره‌وری آنان باشد. استخدام و حفظ نیروهایی که قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند و باانگیزه هستند، مؤثرترین عامل بهره وری در سازمان است. مدیران و بخش منابع انسانی به کمک هم می‌توانند برنامه ریزی کنند تا افراد خلاق، کارآمد و علاقه‌مند به یادگیری را جذب، استخدام و حفظ کنند.
تردیدی نیست که بهره وری در هر سازمان چه دولتی و چه خصوصی ارتباط مستقیم با اقتصاد و توسعه آن دارد. به عبارت دیگر اکثر کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن در دوره‌هایی با استفاده از تکنیک‌های مدیریتی و بالا بردن بهره وری توانستند در یک بازه زمانی مشخص به نتایج مطلوبی در اقتصاد دست پیدا کنند. در کشور ما نیز با توجه به شرایط پیش آمده، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک الگوی دقیق مطرح فرمودند و به‌منظور حداقل شدن آسیب‌پذیری اقتصاد، رویکرد اقتصاد مقاومتی تقویت فرهنگ جهادی در راستای حمایت از اقتصاد داخلی و تولید ملی تجویز شد. اهمیت سرمایه‌‌های انسانی و بهره‌وری نیروی کار کشور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یک امر ضروری است. شکل‌گیری روحیه جهادی در راستای افزایش قدرت مقاومت اقتصادی با حمایت از تولید داخلی، حداقل‌سازی موانع تولید، افزایش تولید ملی، افزایش صادرات غیرنفتی و... اهداف اقتصاد مقاومتی را در کشور محقق خواهد کرد.
لازمه اجرایی شدن اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به‌منظور ارتقای تولید ملی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های تولیدی کشور است.
بهره‌وری نگرشی فرهنگی است که در آن، انسان، فعالیت‌های خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می دهد.