رشد قيمت مسکن نتيجه تراکم‌فروشي است
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه حدود ۴.۵ ميليون نفر در بافت‌هاي ناکارآمد تهران زندگي مي‌کنند گفت: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هايي مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ باعث افزايش قيمت مسکن شده است. عباس آخوندي بيان کرد: حدود ۴.۵ ميليون نفر در بافت‌هاي ناکارآمد تهران زندگي مي‌کنند. همچنيبن فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هايي مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ نه تنها به ارتقاي کيفيت زندگي کمکي نکرده بلکه باعث توسعه گسترده سوداگري و افزايش قيمت مسکن نيز در اين کلانشهر شده است. وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: افزايش قيمت مسکن زندگي را براي افرادي با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.





توان افزايش سقف وام مسکن وجود ندارد
مدير امور طرح و برنامه بانک مسکن با بيان اينکه پيشنهادات براي تغيير شرايط تسهيلات مسکن در حال بررسي است و سپرده‌گذاراني که از امتياز خود استفاده نکرده‌اند مشمول تغيير شرايط وام مي‌شوند، ‌گفت: بانک مسکن پيشنهاد افزايش سقف رقم تسهيلات را نداده چراکه پرداخت بيش از اين رقم در توان بانک نيست. محمدحسن مرادي درباره احتمال افزايش سقف تسهيلات خريد مسکن ادامه داد: بانک مسکن توانايي افزايش سقف تسهيلات را ندارد و پيشنهادي مبني بر افزايش ميزان وام را ارايه نکرده مگر اينکه اين پيشنهاد از سوي وزارت راه وشهرسازي به بانک مرکزي ارايه شده باشد. وي گفت: پيشنهادات در کميته‌هاي تخصصي بانک مرکزي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.





حاکميت بنادر جزو وظايف ذاتي دولت است
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: حاکميت بنادر جزو وظايف ذاتي دولت است و همه به اين موضوع واقف هستند. سيدکمال‌الدين شهرياري درباره حضور هندي‌ها در فاز اول بندر شهيدبهشتي چابهار، گفت: هر نوع سرمايه‌گذاري و حضور بخش خصوصي خارجي و داخلي در پروژه‌هاي مختلف به خصوص عمراني مانند بنادر براي کشور يک مزيت محسوب مي‌شود و تمام کشور از سرمايه‌گذاري به جهت اشغالزايي، درآمد ملي و توسعه، بهره‌مند مي‌شود. وي با بيان اينکه ورود شرکا و سرمايه‌گذار خارجي به امنيت و توسعه اقتصادي کشور کمک مي‌کند، تصريح کرد: زماني سرمايه‌گذار خارجي وارد کشوري مي‌شود که نسبت به بازگشت سرمايه‌اش و نبود ريسک سرمايه‌گذاري اطمينان پيدا کرده باشد.
5/16درصد جمعيت ايران ساکن يک درصد اراضي
مديرعامل شرکت بازآفريني شهري گفت: ۱۶.۵ درصد جمعيت ايران، در يک درصد اراضي کشور در استان تهران ساکن هستند که اين مسأله، وضعيت خاصي را در شهر تهران به وجود آورده است. به گزارش صداوسيما، هوشنگ عشايري گفت: در شهر تهران، بازآفريني ۱۸ محله در دستور کار قرار گرفته و شهرداري تهران تاکنون ۸۵۰ ميليارد تومان در صدور پروانه‌هاي ساختماني به ساکنان اين محلات تخفيف داده است. وي گفت: در مدت دو سال گذشته، شاهد رشد ۲۹ درصدي صدور پروانه‌هاي ساختماني بوديم و در مدت ۳ سال گذشته نيز ۱۱۰ هزار واحد پروانه ساختماني در شهر تهران صادر شده است. عشايري افزود: افزايش ۱۵ درصدي سپرده گذاري مسکن يکم، بيانگر شيب رو به رشدي است که نشان از اقبال عمومي‌مردم در بافت‌هاي هدف است.
امضاي ۵۰ نماينده
پاي طرح استيضاح آخوندي
يک نماينده مجلس گفت: تاکنون ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي را امضا کرده اند. به گزارش تسنيم، حسين مقصودي با اشاره به امضاي طرح استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي توسط بيش از 50 نفر از نمايندگان مجلس اظهار کرد: طرح استيضاح وزير راه با آغاز به کار مجلس تقديم هيأت رئيسه خواهد شد. وي تصريح کرد: براساس آيين نامه داخلي مجلس، طرح استيضاح آخوندي پس از ارائه به هيأت رئيسه، اعلام وصول شده و براي رسيدگي در اختيار کميسيون عمران مجلس قرار خواهد گرفت. وي با بيان اينکه طرح استيضاح عباس آخوندي 27 محور دارد، ادامه داد: بي عدالتي در حوزه راه، مشکلات حوزه هواپيمايي و تلاطمات قيمت بليط، افزايش تصادفات جاده اي، مشکلات حوزه ريلي، عدم نظارت بر زير مجموعه وزارتخانه و محقق نشدن سند چشم انداز و برنامه‌هاي اعلامي، بخشي از دلايل طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي است.
رشد ۳۶ درصدي صادرات غيرنفتي از بندر لنگه
مدير بنادر و دريانوردي بندرلنگه از افزايش ۳۶ درصدي صادرات کالاهاي غير نفتي طي پنج ماهه امسال خبر داد. به گزارش تسنيم، قاسم عسکري نسب با اشاره به تخليه و بارگيري چهار ميليون و 89 هزار و 65 تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان طي پنج ماه نخست سال جاري، افزود: از اين ميزان، سهم بندرلنگه 598 هزار و 393 تن بوده است که 233 تن آن به کالاهاي نفتي اختصاص دارد. وي با بيان اين‌که در بخش جابجايي محموله‌هاي غيرنفتي، 15 درصد افزايش عمليات به ثبت رسيده است، افزود: از ابتداي امسال تاکنون، 1466 TEU کانتينر در اين بندر تخليه و بارگيري شده که در اين بخش شاهد افزايش 8درصدي هستيم. وي ادامه داد: در مدت ياد شده، حجم ترانزيت کالاهاي غيرنفتي (عمدتا خودرو) در بنادر غرب هرمزگان به 119هزار و 763 تن رسيد که بيانگر رشد 49درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
واکنش مسئولان ايراني به نقشه واشنگتن براي آسمان کشور
گروه راه و مسکن: آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي مسافربري نسبت به «خطر» عبور از آسمان ايران هشدار داد. اداره هواپيمايي فدرال آمريکا در جديدترين دستورالعمل خود که روز يکشنبه هفته جاري منتشر شد، يادآوري کرده که در ماه دسامبر ۲۰۱۷ يک فروند هواپيماي غيرنظامي‌آمريکايي در حال عبور از فضاي ايران از سوي جنگنده‌هاي ايراني رهگيري شده بود. در اين نوشتار به نوع هواپيماي رهگيري شده و جزئيات ماجرا اشاره‌اي نشده است. در دستورالعمل به‌روز شده اداره هواپيمايي آمريکا گفته شده است که آسمان ايران براي انجام برخي عمليات نظامي‌هوايي در پيوند با جنگ سوريه يا به عنوان مسير گذر براي آن استفاده مي‌شود.
از سوي ديگر «دفتر خدمات پرواز» که مسئول دادن اطلاعات امنيتي فضاي پروازي به شرکت‌هاي هواپيمايي در جهان است بدون اعلام «وضعيت هشدار» گفته است که خطوط هواپيمايي براي استفاده از فضاي پروازي ايران بايد «تنش فزاينده» ميان دولت‌هاي ايران و آمريکا را مد نظر داشته باشند. دفتر خدمات پرواز که مقر آن در آمريکاست، در بيانيه‌اي آسمان عراق را امن‌تر از ايران خوانده و در بيانيه‌اي که روز دوشنبه شهريور منتشر شد تصريح کرد: با آنکه با بازگشايي آسمان عراق از ماه نوامبر سال گذشته مسيرهاي پروازي بيشتري به وجود آمده، اما همچنان هيچ مسير پروازي ايده‌آلي در منطقه وجود ندارد. در عين حال هواپيماهايي که مجبور به گذر از منطقه هستند بهتر است به جاي آسمان ايران از فراز عراق عبور کنند.»
همچنين وزارت امور خارجه آمريکا از اتباع خود خواسته است که به دليل امکان «بازداشت خودسرانه» از سفر به ايران پرهيز کنند. دفتر خدمات پرواز همچنين اعلام کرده است که حتي فرود اضطراري در ايران به دليل فوريت‌هاي پزشکي يا فني هم مي‌تواند براي هواپيماهاي مسافربري خارجي مشکل‌ساز باشد. آمريکا اتباع خود را از سفر به عراق نيز به دليل خطر تروريسم و درگيري مسلحانه منع کرده است.
در مقابل معاون سابق سازمان هواپيمايي اعلام کرد که اين دولت امکان اجرايي کردن سياست قطعي براي متوقف يا محدود کردن پروازهاي عبوري از آسمان ايران را ندارد. عليرضا منظري در گفتگو با ايسنا، تصريح کرد: طبق موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي پروازهاي عبوري از فضاي کشورهاي متعاهد عضو بايد برقرار باشد و هر کشوري موظف است فضاي هوايي خود را براي عبور هواپيماهاي ساير کشورهاي عضو فراهم کند. به گفته وي، آنچه که از سوي دولت ايالت متحده آمريکا مطرح شده در رابطه با اين موافقت‌نامه يا چگونگي اجراي آن سياست جديدي به وجود نمي‌آورد و اين دولت تعيين تکليف خاصي انجام نداده است.
نماينده سابق ايران در ايکائو ادامه داد: دولت آمريکا در اين دستورالعمل فقط به هواپيماهاي شرکت‌هاي هواپيمايي آمريکايي يا هواپيماهاي نظامي‌آمريکا هشدار داده که با توجه به مشاجرات سياسي بين دو کشور براي عبور از آسمان ايران احتياط به خرج داده يا از مسيرهاي ديگري استفاده کنند. منظري با بيان اينکه هر کشوري آزاد است طبق رويه‌هاي بين‌المللي براي اتباع خود دستورالعمل‌هايي را صادر کند، اظهار کرد: اين دستورالعمل به مفاد موافقت‌نامه بين‌المللي در اين زمينه خدشه‌اي وارد نمي‌کند در نتيجه اين مساله وارد بحث اعمال تحريم بر کشورهاي ديگر در رابطه با عبور از فضاي کشور نشده است. وي در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا مي‌تواند به منظور وارد کردن فشاري جديد به صنعت هوايي ايران کشورهاي ديگر را تهديد به تحريم کند تا از آسمان ايران عبور نکند، توضيح داد: طبق قواعد بين‌المللي نمي‌توان ساير کشورها يا شرکت‌هاي هواپيمايي را از عبور از فضاي هوايي کشور خاصي منع کرد. هرچند جهان عدم پايبندي آمريکا به قواعد بين‌المللي را پيش از اين تجربه کرده اما به نظر نمي‌رسد در اين رابطه خاص امکان ايجاد تحريمي‌جديد وجود داشته باشد.
همچنين مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري گفت: اطلاعيه‌اي که ظرف روزهاي اخير توسط رسانه‌هاي خارجي منتشر و بزرگنمايي شده مربوط به سال ۲۰۱۷ بوده و سازمان هواپيمايي کشوري آمريکا نيز تاکنون درخصوص تمديد آن اطلاعيه‌اي صادر نکرده است. به گزارش تسنيم، مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري با تاکيد بر اينکه نبايد هشدار اداره هوانوردي فدرال آمريکا مبني بر عدم عبور هواپيماها از آسمان ايران جدي گرفته شود، اظهار کرد: تعامل حداکثري بين بخش‌هاي لشکري و کشوري در خصوص عبور ايمن پرواز هواپيماهاي کشورهاي متعاهد از آسمان ايران غيرقابل انکار است و اين اطلاعيه صرفا يک توصيه داخلي بوده و اين چنين اطلاعيه‌هاي هوانوردي براي فضاي ديگر کشورها نيز توسط آمريکا صادر شده است.
رضا جعفرزاده اضافه کرد: انتخاب عبور از آسمان کشورها، تابع چند فاکتور از جمله کاهش آلايندگي زيست محيطي جهت مصرف سوخت کمتر و ديگري صرفه و صلاح اقتصادي و امن بودن و سرويس‌دهي که موجب جلب رضايت پروازهاي عبوري است و ايران جامع همه اين خصوصيات است. اين مقام مسئول در سازمان هواپيمايي در پايان تصريح کرد: موضوع ناامني و بزرگنمايي رسانه‌هاي غربي عملا خدشه‌اي به باور پروازهاي عبوري و استفاده کنندگان از فضاي ايران نخواهد داشت و بهتر است رسانه‌هاي خارجي التهاب آفريني نکنند و رسانه‌هاي داخلي نيز موضوع را جدي نگيرند.
شکايت ايران از ATR
اطلاعيه منتشر شده از سوي اداره هواپيمايي آمريکا در حقيقت مي‌تواند قطعه ديگري از پازل رئيس‌جمهوري آمريکا براي فشار در راستاي تحريم‌هاي اقتصادي ايران باشد. پيش از اين نيز با بلند شدن زمزمه‌هاي تحريم‌هاي آمريکا کمپاني‌هاي بزرگ هواپيماسازي جهان اجراي قراردادهاي خود با ايران را متوقف کرده بودند. آخرين شرکتي که طي روزهاي گذشته اعلام کرده که ديگر شرايط تحويل هواپيماهاي سفارشي ايران براي او فراهم نيست و به دنبال مشتري از ديگر کشورها مي‌گردد، اي تي آر بود. حالا در واکنش به اين موضوع رئيس کميسيون عمران مجلس از شکايت ايران از شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي اي تي آر خبر داده است. به گزارش خانه ملت، محمدرضا رضايي کوچي در واکنش به اقدام شرکت فرانسوي- ايتاليايي ATR مبني بر عدم تحويل هواپيما به ايران به دليل اجراي تحريم‌ها گفت: بر اساس قرارداد قرار بود که شرکت اي تي آر ۲۰ فروند هواپيماي سبک و متوسط را به ايران تحويل دهد؛ حال طبق گفته مسئولان اين شرکت تا کنون ۱۲ فروند هواپيما به ايران داده شد. اين نماينده مجلس ادامه داد: حال با اجراي تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ايران، شرکت اي تي آر اعلام کرده که نمي‌تواند به تعهدات خود به صورت کامل عمل کند، اين يعني آن که ۸ فروند از هواپيماهاي مذکور به ايران تحويل داده نمي‌شود. وي با انتقاد از رويکرد شرکت اي تي آر در عدم تحويل هواپيما و اجراي نشدن تعهداتش تصريح کرد: شرکت در هر شرايطي ملزم به اجراي قراردادش است و آنها نمي‌توانند به خاطر برخي مسائل از اجراي تعهداتشان کنار بکشند؛ زيرا شرکت اي تي آر با توجه به اقدامات آمريکا بايد پيش بيني اين مسئله را مي‌کرد. رضايي کوچي ادامه داد: به طور حتم شرکت فرانسوي ـ ايتاليايي اي تي آر نبايد زير فشار سياسي آمريکايي‌ها تسليم شود؛ حال آنکه رويکرد کنوني آن‌ها نشان مي‌دهد که آنها هيچ اراده‌اي از خود براي تحقق تعهداتشان ندارند. اين نماينده مردم در مجلس دهم گفت: از طرف ديگر ما بايد قرارداد خود را به گونه‌اي با اي تي آر منعقد مي‌کرديم که شرکت مذکور نتواند از عمل به تعهداتش فرار کند. وي با اعلام اينکه ايران قطعا از شرکت اي تي آر به مجامع بين المللي شکايت خواهد کرد افزود: اين شرکت يا بايد به تعهدات باقي مانده خود عمل کرده يا اينکه بايد به کشور خسارت پرداخت کند.
فتاح خبرداد
رئيس کميته امداد با اشاره به افزايش سقف تسهيلات اشتغالزايي روستايي مددجويان کميته امداد، اظهارکرد: لازمه کار در کميته امداد روحيه جهادي توام با مديريت انقلابي است.
به گزارش ايسنا، سيدپرويز فتاح در ديدار با آيت‌ا... ميرعمادي نماينده ولي‌فقيه در استان ضمن تسليت فرا رسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان، اظهارکرد: مردم لرستان به وفاداري به امام حسين(ع) شهره هستند.
وي ضمن تشکر از حمايت‌هاي نماينده ولي‌فقيه در استان از مجموعه امداد، افزود: آيت‌ا... ميرعمادي بارها در جلسات مختلف از حريم کميته امداد دفاع کرده است.
فتاح با ذکر اين مطلب که نگاه نماينده ولي‌فقيه در استان به مسئله زکات، انفاق مردم و رسيدگي به محرومان، حوزه امداد را تقويت مي‌کند، بيان کرد: مشارکت مردم لرستان در حوزه‌ها در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته که اين نشان‌دهنده موقعيت‌شناسي و وفاداري مردم اين استان است.
رئيس کميته امداد کشور با ذکر اين مطلب که از کميته امداد همواره به لرستان عنايت ويژه‌اي داشته و خواهد داشت، تصريح کرد: تا پايان شهريورماه به همه افراد تحت پوشش امداد بُن‌کالا داده مي‌شود. وي رسيدگي دقيق و مدبرانه به امورات مددجويان را از ضروريات و اولويت‌هاي اصلي اين نهاد حمايتي برشمرد و گفت: هر چند که رشد تورم جلوتر از رسيدگي‌هاست اما بايد رسيدگي‌ها را بيشتر کنيم.
فتاح با اشاره به وضعيت اشتغال مددجويان لرستان، خاطرنشان کرد: تا پايان سال‌جاري ۸۰۰ واحد مسکن روستايي توسط سپاه پاسداران براي مددجويان لرستاني ساخته مي‌شود اين در حالي‌است که تمام منابع اين طرح غيردولتي و آماده است.
رئيس کميته امداد سفر به دو شهرستان کوهدشت و پلدختر را از برنامه‌هاي سفر سه روزه خود به لرستان عنوان کرد و گفت: در اين سفر نيز امتياراتي براي اين دو شهرستان در نطر گرفته خواهد شد.
وي با اشاره به اين‌که کميته امداد در اين شرايط حساس همراه مردم است، تصريح کرد: همراهي مجموعه امداد با مردم مورد تاکيد مقام معظم رهبري است.
فتاح به رشد صددرصدي اعتبارات تسهيلات اشتعالزايي روستايي مددجويان اشاره و گفت: سقف وام روستايي از ۲۰ به ۵۰ ميليون تومان افزايش پيدا کرده است. وي روحيه جهادي و مديريت انقلابي را لازمه کار در امداد دانست و افزود: در شرايط کنوني مجموعه کارکنان امداد علم جهاد و خدمت به مردم را در دست بگيرند.