مشارکت مردم، غيرممکن‌ها را ممکن مي‌کند
نايب رييس مجلس با بيان اينکه بودجه و اعتبار عامل اصلي در رسيدن به هدف و موفقيت نيست، گفت: مشارکت مردمي، اراده و انگيزه، نشدني‌ها و غير ممکن‌ها را شدني و امکان پذير و گام‌هاي توسعه را تسريع مي‌کند.
به گزارش ايرنا، مسعود پزشکيان گفت: اراده، انگيزه در کنار باور داشتن و فعل خواستن عامل اصلي موفقيت در انجام کارهاي سخت است.وي اضافه کرد: مشارکت عمومي، روابط بين بخشي، اجراي عدالت و تکنولوژي چهار اصل موفقيت در اجراي امور و طرح‌هاي دشوار آموزشي است.پزشکيان ادامه داد: بودجه مساله اول کشور نيست، بلکه باور داشتن به هدف، انگيزه و جلب مشارکت مردمي‌عامل توسعه همه جانبه است.





براي حل مشکلات مردم گام برداريم
معاون پارلماني رئيس جمهوري گفت: مديران دستگاههاي اجرايي در حوزه مسئوليتي خود براي اقتصاد مقاومتي برنامه محور حرکت و از تمامي‌ظرفيت‌هاي ممکن براي تحقق اين مهم استفاده کنند.به گزارش ايرنا، حسينعلي اميري افزود: اقتصاد مقاومتي يکي از سياست‌هاي راهبردي دولت است که بايد بيش از پيش براي تحقق آن گام برداشته شود.وي با تاکيد بر استفاده مديران از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي اظهارداشت: مديران استاني نيروهاي عملياتي نظام هستند که در چنين شرايطي درک مطلوب آنها از شرايط کشور امري ضروري است.معاون رئيس جمهوري افزود: اکنون با محدوديت منابع مواجه هستيم ولي با اين حال تا حد توان بايد براي حل مشکلات مردم گام برداريم.





آسيب دستمزدهاي کلان مداحان به عاشورا
عضو فراکسيون روحانيت مجلس، گرفتن دستمزدهاي کلان در روضه‌خواني‌ها را "اشتباه" دانست.احد آزادي‌خواه در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: گرفتن دستمزدهاي کلان نبايد انجام شود؛ در اين موضوع، هم دهنده و هم گيرنده مقصر هستند زيرا عرصه فرهنگي عاشورا مورد آسيب قرار مي‌گيرد و در آينده هم خطرناک‌تر خواهد شد. وي گفت: روحانيون و مادحين بايد تروج فرهنگ عاشورا را به عنوان يک هدف و تکليف شرعي و توفيق الهي ببيندند.نماينده ملاير افزود: اگر مداحي عرصه‌اي شود که مادحين از آن ارتزاق کنند و در اين ميان رقم و عدد تعيين شود، آن هيئت نمي‌تواند صورت معنوي مطلوبي داشته باشد لذا اشکي براي امام حسين(ع) جاري نخواهد شد.
مراسم عزاداري بدون اذيت و مزاحمت
رهبر انقلاب درپاسخ به سوالي درباره پخش صداي مراسمات به بيرون حسينيه فرمودند: برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذيت و ايجاد مزاحمت براي همسايگان بپرهيزندبه گزارش ايلنا، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري سوالي درباره پخش صداي مراسمات به بيرون حسينيه و پاسخ رهبر انقلاب به اين سوال را منتشر کرد:سؤال: از ساختمان حسينيه صداي قرائت قرآن و مجالس حسيني بسيار بلند پخش مي‌شود به‌طوري که صداي آن از بيرون شهر هم شنيده مي‌شود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حکمي‌دارد؟جواب: اگرچه اقامه مراسم و شعائر ديني در زمان‌هاي مناسب در حسينيه از بهترين کارها و جزو مستحبّات مؤکد مي‌باشد، ولي واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذيت و ايجاد مزاحمت براي همسايگان بپرهيزند هرچند با کم‌ کردن صداي بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.
انتصاب سفير زن بلوچ اهل سنت
قائم مقام دبيرکل مجمع زنان مسلمان نوانديش از انتصاب اولين سفير زن بلوچ اهل سنت خبر داد.به گزارش ايلنا، آذر منصوري در توييتر خود نوشت: اتفاقي مهم در دولت روحاني! حميرا ريگي يکي از زنان بلوچ اهل سنت به عنوان ‌اولين سفير زن بلوچ اهل سنت، نماينده دولت جمهوري اسلامي‌ايران در برونئي خواهد شد.وي افزود: او فرماندار شهرستان قصرقند در سيستان‌ و بلوچستان است. ريگي در دولت اصلاحات به عنوان اولين زن بخشدار اهل سنت منصوب شده بود.
خبرگان صلاحيت نظارت بر قوا را ندارد
معاون پيگيري اجراي قانون اساسي معاونت حقوقي رييس جمهور گفت:مجلس خبرگان رهبري نه تنها هيچ صلاحيتي براي نظارت بر ديگر قوا ندارد، بلکه اگر چنين صلاحيتي هم براي او پيش‌بيني شده بود، نمي‌توانست آن را اعمال کند زيرا وسعت قلمروهاي نظارت بر رهبري به گونه‌اي است که عملا امکان و فرصت سرک کشيدن به حوزه‌هاي ديگر براي آن باقي نمي‌ماند.علي اکبر گرجي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به موضوع نظارت خبرگان بر عملکرد دولت گفت: مطابق اصل يکصدوسيزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران، مقام رهبري عالي‌ترين مقام رسمي‌کشور است و مسئوليت کلي اجراي قانون اساسي در قلمرو اختيارات خود و تمشيت امور حکمراني کشور بر عهده ايشان است. اختيارات لشگري و کشوري بسيار گسترده‌اي هم در اصل يکصدودهم بر عهده اين مقام گذاشته شده که رفته رفته توسعه عملي هم يافته است.اين استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتي گفت: هنگامي‌که قانون اساسي در اصل پنجاه و ششم خود تصريح مي‌کند که حق حاکميت الهي ملت مطلقا سلب ناشدني است، بدين معناست که نهادهاي سياسي از جمله قوه رهبري، قوه مقننه، قوه قضائيه و قوه مجريه بايد اقتدار و اختيارات خود را در مسير خواست و اراده ملت اعمال کنند.
انتقام خون شهيدان مريوان را گرفتيم
فرمانده کل سپاه گفت:. مجموعه سپاه با کار اطلاعاتي و فرماندهي و به کارگيري تجهيزات دقيق موشکي و پرواز فناوري‌هاي در اختيارِ سپاه، توانست انتقام خون شهيدان مظلومي‌که در پايگاه در مريوان به شهادت رسيدند و بقيه شهيدان منطقه کردستان را بگيرد. به گزارش ايلنا، سرلشکر محمدعلي جعفري با بيان اينکه «اين توانمندي پيام بسيار تعيين کننده‌اي براي همه دشمنان داشت»، ادامه داد: آن‌هايي که در اطراف و در شعاع ۲ هزار کيلومتري خاک مقدس ايران، نيرو، پايگاه و تجهيزات دارند بايد بدانند که همه موشک‌هاي سپاه پاسداران از دقت بالايي برخوردارند.فرمانده کل سپاه افزود: امروز برخورداري ما از انبوه موشک‌هاي با برد ۲ هزار کيلومتري نقطه‌زن، توان بي نظيري را به جمهوري اسلامي‌ايران داده که ملت ما به پشتوانه اين قدرت‌ها و توانمندي‌هاي نيروهاي مومن و انقلابي بتوانند مقابل استکبار جهاني ايستادگي کنند.
اجراي پايدار برجام تضمين شود
نماينده دائمي‌روسيه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌از ايران به‌خاطر پايبندي به برجام تشکر کرد.به گزارش ايلنا از رويترز، «ميخائيل اوليانوف» گفت که مسکو از اين نهاد انتظار دارد که اجراي پايدار مفاد برجام را تضمين کند. اوليانوف در نشست اعضاي اين سازمان اين سخنان را بر زبان آورد.او گفت: «انتظار داريم آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي موضع بي‌طرفانه خود را حفظ کند و مبنايي اساسي براي اجراي برجام فراهم کند.»وي گفت که طرف روس «هر کاري براي اجراي توافق هسته‌اي با ايران لازم باشد انجام خواهد داد که به سود جامعه بين‌المللي است.»به گفته اين ديپلمات، گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي نشان از آن دارد که تهران تمام بندهاي اين توافق را به اجرا درآورده است. اوليانوف از طرف ايراني براي «نشان دادن مسئوليت، حتي در شرايط دشوار فعلي» تشکر کرد.
احضار متهمان تجمع مدرسه فيضيه
دادسراي ويژه روحانيت قم اعلام کرد به دنبال شکايت معاونت حقوقي رياست جمهوري از برخي شرکت‌کنندگان تجمع اعتراضي مدرسه فيضيه، ۵ نفر از افراد مرتبط احضار و پس از تحقيقات آزاد شدند.به گزارش ايلنا، در اطلاعيه دادسراي ويژه روحانيت قم آمده است :به دنبال شکايت معاونت حقوقي رياست جمهوري و دبير شوراي تامين و گزارش‌هاي واصله از دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي استان، از محدودي شرکت کنندگان تجمع اعتراضي مدرسه فيضيه، در تاريخ ۱۳۹۷.۰۶.۱۷ تعداد ۵ نفر از افراد مرتبط، از طريق تماس تلفني به دادسرا احضار و متعاقب تحقيقات بعمل آمد؛ تعداد ۲ نفر از آن‌ها آزاد و ۳ نفر ديگر پس از تفهيم اتهام به دليل عجز از تامين وثيقه، تحت نظر قرار گرفته و جهت نگهداري تحويل ضابطين گرديدند که اين ۳ نفر نيز کمتر از ۲۴ ساعت و با تکميل تحقيقات، با تخفيف قرار مناسب، بلافاصله آزاد گرديدند؛ بنابراين اخبار منتشر شده درخصوص نحوه انتقال افراد و عملکرد مامورين، اساساً ارتباطي با دادسراي ويژه روحانيت ندارد و البته موضوع مورد ادعا از سوي اين دادسرا پيگيري خواهد شد.»
بازداشت دانشجوي ايراني در آمريکا
رضا دهباشي، دانشجوي 38 ساله دانشگاه کويينزلند هيچ‌گاه پا به آمريکا نگذاشته اما به ارسال تجهيزات نظامي‌آمريکايي‌اي به ايران متهم شده که قادر به کشف هواپيماها و موشک‌هاي رادارگريز هستند.به گزارش ايسنا، از اي‌بي‌سي، اين اتهام که تاريخ آن به سال 2008 يعني زماني که دهباشي هنوز در ايران بوده، بازمي‌گردد، ممکن است حداکثر 20 سال زندان را براي او به دنبال داشته باشد.دنيل کاروانا، وکيل دهباشي به دادگاه گفت که موکلش با برخورداري از يک "بورس تحصيلي فوق العاده" دوره دکتراي خود را در دانشگاه کويينزلند سپري و بر روي دستگاهي براي تشخيص سرطان پوست کار مي‌کند.دهباشي روز پنجشنبه دستگير و بازداشت شد و مقامات آمريکايي به دنبال استرداد او به آمريکا براي رسيدگي به شش اتهام او هستند. بر اساس اسناد دادگاهي، دهباشي با اتهاماتي از توطئه تا ارسال تقويت کننده‌هاي ويژه‌اي که طبق فهرست مهمات آمريکا جزء تجهيزات دفاعي محسوب مي‌شوند، مواجه است.
رييس جمهوري آمريکا کري را متهم به تضعيف دولتش کرد؛
وزير امور خارجه آمريکا در دولت باراک اوباما که به عنوان نماينده اين کشور در مذاکرات هسته‌اي ايران حضور داشت، پس از اظهارات اخيرش مبني بر ديدار با ظريف در سال‌هاي اخير، مورد انتقاد مقامات آمريکايي قرار گرفت و به "ديپلماسي موازي" با ايران متهم شد.
به گزارش ايسنا، يکي از مقامات دولتي آمريکا در گفت‌وگو با فاکس نيوز، با اشاره به حضور ايران در سوريه، عراق و يمن، ديدارهاي جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در دولت باراک اوباما، رييس جمهور پيشين آمريکا را "شرم آور" دانست. برخي جمهوري خواهان آمريکايي نيز بر اين باورند که اين اقدام اساسا غيرقانوني بوده است.
آري فليشر، سخنگوي سابق کاخ سفيد در دولت جرج بوش پسر نيز در واکنش به اظهارات کري به فاکس نيوز گفت: جان کري درباره اينکه ايران چگونه به اقدامات دونالد ترامپ واکنش نشان دهد، به آن‌ها مشاوره مي‌دهد؛ اين توطئه آميز است. نمي‌دانم چنين حرکتي قانوني است يا غيرقانوني و اين مساله برايم مهم هم نيست، اما اين کار نادرست است. به گزارش نيويورک تايمز، جان کري اعلام کرده است: در دو سال اخير پس از ترک کاخ سفيد «سه، چهار مرتبه» در شهرهايي همچون نروژ، مونيخ و چند نشست بين‌المللي ديگر با محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، ملاقات کرده است.
به نوشته نيويورک تايمز، کري مدعي شده که در اين ديدارها به صراحت از ظريف خواسته است که موضع جامعه جهاني درباره برنامه موشکي ايران و حمايتش از حزب‌ا... را درک کند.
به گزارش فاکس نيوز، کري همچنين در برنامه‌اي راديويي تاييد کرد که از زمان ترک کاخ سفيد، "سه چهار بار" با وزير امور خارجه ايران ديدار داشته است. او در اين باره توضيح داد که در اين ديدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظريف، براي مواجهه با سياست خارجي دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در ديدارهايش متوجه شود "ايران ممکن است چه کاري براي بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران يمن چه طور حل مي‌شود؟ براي صلح در سوريه چه کار خواهيد کرد؟" کري همچنين در گفت و گويش با برنامه "نشست روزانه با دانا پرينو" که از شبکه فاکس نيوز پخش مي‌شود، تکذيب نکرد که به ايراني‌ها گفته است، تا پايان دوره ترامپ و روي کار آمدن يک رييس جمهور دموکرات ديگر منتظر بمانند. اين ديپلمات سابق آمريکايي گفت: فکر مي‌کنم همه در جهان درباره منتظر مانده‌اند تا پايان دوران رياست جمهوري ترامپ صحبت مي‌کنند. نخستين بار در ماه مه اخباري مبني بر اينکه جان کري براي کمک به حفظ توافق هسته‌اي ايران با ظريف ديدار کرده است منشر شد و روزنامه بوستون گلوب اين اقدامات را ماموريتي "تهاجمي‌اما مخفيانه" براي اعمال فشار بر دولت ترامپ به منظور حفظ توافق هسته‌اي توصيف کرد. پيش از اين نيز مطرح شده است که ديدار کري با مقامات کشورهاي خارجي ممکن است "قانون لوگان" را نقض کند. به موجب اين قانون، شهروندان آمريکايي که مسئوليتي دولتي ندارند، نمي‌توانند به نمايندگي از دولت آمريکا و بدون داشتن مجوز مذاکره کنند.
فليشر در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره جان کري گفت: سوال اين است که جان کري چه کرده است؟ چه گفته؟ جزييات آن چه بوده است؟ فکر نمي‌کنم اين صحبت‌ها کلي بوده باشند. به نظر من او درباره اينکه ايران چگونه تا پايان دولت ترامپ منتظر بمانند به ايراني‌ها مشاوره داده است. يکي از تحليلگران امنيتي فاکس نيوز نيز با اشاره به نقض قانون لوگان از سوي مايک فلين، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ اظهار کرد، رسانه‌ها ديدار فلين با "ديپلماتي که کشورش در واشنگتن سفارت دارد" را يک "رسوايي" قلمداد کردند اما وقتي کري "با نظامي‌که در فهرست ترور آمريکا قرار دارد" دست به "ديپلماسي موازي" مي‌زند، آن را "عادي" مي‌دانند. تام کاتن، سناتور جمهوري خواه نيز از دموکرات‌ها و رسانه‌هاي وابسته به حزب آنان براي "دورويي" و عدم واکنش درباره اظهارات کري انتقاد کرد و قانون لوگان را "قانوني احمقانه و بي تاثير" دانست.
دونالد ترامپ نيز اين هفته در توييتر خود نوشت: آمريکا به ديپلماسي مخفيانه غيرقانوني احتمالي جان کري درباره توافق بسيار بد ايران نيازي ندارد. او کسي بود که در وهله اول اين توافق آشفته را ايجاد کرد. کري اما در گفت و گو با فاکس نيوز تکذيب کرد که مذاکراتش نامناسب بوده اند.او در اين باره گفت: همه وزراي خارجه سابق به ديدار با رهبران خارجي ادامه مي‌دهند، به کنفرانس‌هاي امنيتي مي‌روند و به سراسر جهان سفر مي‌کنند. همه ما اين کار را انجام مي‌دهيم و همه ما درباره وضعيت امور با جهان گفت‌وگو مي‌کنيم تا بتوانيم آنان را درک کنيم.
از سوي ديگر رئيس‌جمهوري آمريکا گفته است که ديدارهاي «جان کري» وزير خارجه سابق آمريکا با «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران در راستاي تضعيف اقدامات دولت او انجام شده است.به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس دونالد ترامپ در حساب کاربري توييتر خود نوشته است: «جان کري ديدارهاي غيرقانوني با رژيم بسيار متخاصم ايران داشته است و اين اقدام تنها مي‌تواند براي تضعيف کارهاي بزرگ ما و به زيان مردم آمريکا باشد. او به آنها گفته است تا رفتن دولت ترامپ صبر کنيد! آيا او بر اساس «قانون ثبت نام عوامل خارجي» فعاليت خود را ثبت کرده است؟» اين در حالي است که جان کري در مصاحبه با «کريستين امان‌پور» مجري شبکه سي‌ان‌ان را تکرار کرده و تاکيد کرد تا زماني که «دونالد ترامپ» اداره امور را در آمريکا در دست دارد، رسيدن به توافق امکان‌پذير نبوده و واشنگتن به دنبال تغيير نظام و فروپاشي اقتصادي ايران است. سياست‌مداران آمريکايي از اين سخنان کري اين‌گونه برداشت کردند که وي به مقام‌هاي ايران گفته است بايد تا زمان استيضاح ترامپ صبر کنند.
باتوجه به نزديک شدن انتخابات ميان‌دوره‌اي در آمريکا و احتمال بالاي پيروزي دموکرات‌ها و تغيير اکثريت در سنا و کنگره، احتمال استيضاح شدن ترامپ وجود دارد. اين در حالي است که وزير انرژي آمريکا ايران را تهديد به مجازات کرد.به گزارش ايسنا از آرتي، "ريک پري" ادعا کرد که آمريکا امروز در موقعيت نابي قرار دارد که مي‌تواند خواسته خود را به کشورهايي همچون ايران القا کند.وي گفت: پيام ما به ايران اين است که از آنها انتظار داريم که همسايگاني قابل قبول و عضو قابل قبولي از جامعه باشند.ريک پري ادعا کرد که اين مسئله تنها خواسته واشنگتن نيست بلکه خواسته برخي از همسايگان خود ايران نيز است.وزير انرژي آمريکا مدعي شد که عربستان سعودي به طور کامل از تمامي‌اقداماتي‌ که آمريکا در آن دخيل است، حمايت مي‌کند و همچنين رفتارهاي تهران را "غيرقابل قبول" مي‌داند.
وي با بيان اينکه هرکشوري مسئول اقداماتش است، به خبرنگاران گفت : انتظار داريم که دولت ايران به آنچه که از نظر ما "رفتار متمدنانه" است، پايبند بشود.پري مدعي شد که پيام واشنگتن به دولت ايران واضح است. وي تهديد کرد : اگر نمي‌توانيد شهروندي معقول باشيد، بهايش را با تحريم خواهيد پرداخت.وي افزود: آمريکا در موقعيتي قرار دارد که مي‌تواند پيام مجازاتي براي کشورهايي ارسال کند که رفتار متمدنانه‌اي از خود نشان نمي‌دهند.وزير انرژي آمريکا اظهار کرد که راه‌هاي بسيار گوناگوني براي اعمال مجازات وجود دارد و تحريم صنعت انرژي تنها يکي از آن‌هاست.
وزير کشورتمامي‌مرزهاي کشور را محدود کرد؛
رئيس شوراي امنيت کشور با بيان اينکه صادرات از مبادي رسمي‌برقرار است، گفت: صادرات کالاهاي اساسي و ضروري از تمامي‌مرزهاي کشور ممنوع است، استانداران، گمرک و دستگاه‌هاي مسئول با همکاري يکديگر موظف هستند از خروج کالاهاي اساسي جلوگيري کنند.
به گزارش ايلنا، عبدالرضا رحماني فضلي در جلسه ستاد مقابله با قاچاق سوخت ظهر پنجشنبه ۲۲ شهريورماه به رياست و وزير کشور در محل اين وزارتخانه برگزار شد.
رحماني فضلي با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازي از اجراي طرح پيمايش مصرف سوخت خودروهاي سنگين و برون‌شهري گفت: طرح پيمايش و gps با مسئوليت وزارت راه و کشور کماکان در دستور کار باشد و اين کار با همکاري و هماهنگي اتحاديه‌ها انجام بگيرد از سوي ديگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تشکيل کارگروهي تصميم کامل و جامعي نسبت به مصرف سوخت خودروهاي سنگين داخلي و ترانزيت تهيه و ارائه کند. نماينده رئيس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گزارش ارائه شده درباره مصرف سوخت لنج‌ها در آبهاي سرزميني جمهوري اسلامي‌ايران و نحوه تعيين قيمت سوخت آنها اظهارداشت: لنج‌هايي که در داخل آب‌هاي مرزي جمهوري اسلامي‌ايران فعاليت دارند از قيمت مصوب داخلي سوخت بهره مند خواهند شد.
وزير کشور افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کارگروهي مصرف واقعي هر کدام از لنج‌ها را تعيين کند از سوي ديگر اين کارگروه با همکاري وزارت نفت تصميم جامعي نسبت به نحوه محاسبه نرخ سوخت لنج‌هايي که مقاصد خارج از آب‌هاي سرزمين ايران دارند با رعايت مقررات حمل کالا، تصميم‌گيري کند.
رحماني فضلي با اشاره به تصميم قبلي ستاد مقابله با قاچاق سوخت نسبت به تبديل سوخت همه نيروگاه‌ها از نفت به گاز تصريح کرد: بر اساس گزارش وزارت نفت تمامي‌نيروگاه‌ها به جز ۲ نيروگاه نسبت به تغيير سيستم مصرف سوخت خود به گاز اقدام کرده‌اند و مابقي نيروگاه‌ها در زمانبندي مشخص بايد انجام شود.
نماينده رئيس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در شهرها و روستاهايي که پوشش کامل گاز دارند وزارت نفت مکلف شد نسبت به نحوه تامين سوخت و مديريت آن اقدام کند.
وزير کشور از ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز خواست کميته ,ويژه‌اي را بمنظور ارائه راهکارهاي اجرايي و پيشنهادات لازم براي مقابله با قاچاق و مصرف بنزين در جلسه آتي ستاد ارائه کند.
رحماني فضلي تاکيد کرد: تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه توسط دستگاه‌هاي مسئول اجرا و ستاد مقابله مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشي از عملکرد اين دستگاه‌ها در جلسه آتي ارائه کند.
وزير کشور در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: نيروهاي انتظامي‌و امنيتي نسبت به خروج کالا و فرآورده‌هاي سوختي از مرزها مراقبت و کنترل‌هاي بيشتر و جدي تري داشته باشند همچنين دبير مناطق آزاد ظرف يک هفته آينده برنامه مشخصي به منظور جلوگيري از خروج کالاهاي اساسي و ضروري در مناطق آزاد ارائه کند. در اين جلسه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشي از ميزان کشفيات فراورده‌هاي قاچاق نفتي ارائه کرد که بر اساس آخرين آمار، ميزان کشفيات فراورده نفتي قاچاق در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸۲ درصد افزايش داشته است.
استاد دانشگاه تهران در خصوص استيضاح‌هاي زنجيروار اخير مجلس اظهار داشت: به نظر من استيضاح‌‌هاي مجلس يک حرکت عوام‌فريبانه و پوپوليستي است؛ چرا که اوضاع اقتصادي کشور خراب است و دولت هم در زمينه‌هاي سياسي و اجتماعي نتوانسته موفق عمل کند، در همين راستا نمايندگان مجلس اصرار بر استيضاح دارند. صادق زيباکلام در گفت‌وگو با ايلنا افزود: نمايندگان با استيضاح‌هايي که انجام مي‌دهند مي‌‌خواهند بر موج پوپوليستي حمله به دولت براي خوشايند مردم سوار شوند و به مردم القا کنند که دولت را به صلابه مي‌کشيم و دولت را به مسئوليت‌هاي قانوني خود فرا مي‌خوانيم، در حاليکه اگر نمايندگان واقعا نمي‌دانند ريشه اصلي مشکلات و نوسان ارز در کجاست واي بر ما و وامصيبتا. اين استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر نمايندگان مشکلات را مي‌دانند اما به واسطه سياست‌هاي عوام‌فريبانه دوست دارند انگشت اتهام را به سمت دولت بگيرند، باز هم واي بر ما چراکه رسما با اين روش به ما دروغ مي‌گويند. زيباکلام تاکيد کرد: در هر دو صورت اما و اگرهاي بسيار زيادي وجود دارد. بيش از يک ماه است سيف تغيير کرده است و به جاي او عبدالناصر همتي آمده است من از شما مي‌پرسم زماني که آقاي سيف رئيس بانک مرکزي بود، دلار ۱۱ ، ۱۲ هزار تومان بود اما در حال حاضر ۱۳ الي ۱۴ هزار تومان است، وضعيت چه فرقي کرده است؟ وي خاطرنشان کرد: استيضاح ربيعي و کرباسيان براي عوام‌فريبي و سوار شدن بر امواج پوپوليستي بود و انحراف افکار عمومي‌از مسائل و مشکلات واقعي کشور را به دنبال دارد. بخشي ديگر از استيضاح‌ها تسويه‌حساب‌هايي است که به واسطه انتظارات برخي نمايندگان صورت گرفته است در واقع برخي نمايندگان مي‌خواستند قوم و خويش خود را به قدرت بياورند و موفق نشدند و به همين دليل برخي استيضاح‌ها مطرح شد و شکل گرفت. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: آخرين موردي که در مجلس مطرح بود مربوط به وزير امور خارجه بود. در اين ميان طرفداران احمدي‌نژاد مساله جاسوسي را مطرح کردند و با طرح اين مساله و ارتباط با بيگانگان و عوام‌فريبي‌ها بدين شکل قصد داشتند به اعتبار وزير امور خارجه در کشور لطمه وارد کنند. وي ادامه داد: مشخصا موضع‌گيري‌ها در اين خصوص کاملا سياسي بود. در مجموع من در استيضاح‌ها را نکات مثبت و وطن‌پرستانه‌اي نمي‌بينم.
امام جمعه موقت تهران با تاکيد بر اينکه بايد با گردن ‌کلفت‌‌هاي سياسي و اقتصادي در افتاد، با آنها برخورد کرد بر سرشان فرياد زد تا بقيه درست ‌شوند گفت: مردم از مسئولان ياد مي‌‌‌‌گيرند، اگر مسئول غيرتي بود جامعه هم اينطور مي‌‌‌شود اگر مسئول نسبت به مشکلات و فساد واکنش جدي داشت،‌ مردم هم اينطور مي‌‌شوند و بر عکس اين نيز صادق است. به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام کاظم صديقي در خطبه اول نمازجمعه اين هفته تهران افزود: حالا چند روزي مشکلات اقتصادي پيش آمده اما مردمي‌که هشت سال جنگ ديده بر اين مشکلات فائق خواهند آمد اما راه و رمزش مسير شهدا، رزمندگان و مسير جانبازان است که از خط امام حسين (ع) آموزش ديده‌اند. اراده بر اسلحه پيروز است. اراده از آن توکل و ايمان و توسل است. آدمي‌که بي‌‌اراده است در برابر گناه و شرور مي‌‌بازند. پيروزي در گرو شهادت است.
وي با طرح اين سوال که چرا دلار را محور اقتصاد قرار داده‌‌ايم و اگر دلار گران شد، بايد همه چيز گران شود؟ بيان کرد: چرا بايد فکر کنيم که همه چيز به دلار مربوط مي‌‌شود و محور کار ما در اقتصاد اين دلار است؟ خيلي از گراني‌ها ربطي به مسئله دلار ندارد. کالاهاي مصرفي ما چه ربطي به دلار دارد؟ مگر همه نيازهاي ما وارد مي‌شود؟ چرا بي‌‌‌جهت قيمت‌‌ها بالا مي‌‌‌رود؟ ريشه اين بي‌‌انصافي‌‌‌ها چيست؟
مشاور رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه مسئله دلار را مطلق نکنيد، يادآور شد: چند درصد زندگي ما به دلار مربوط است. درخصوص ماشين هم همين است. درست است که ما مطالب مردم را حق مي‌‌دانيم؛ با بازاريان هم نشست داشتيم؛ مطالبات به‌حقي دارند؛ بخشي از بازاريان ما در معرض آسيب‌‌هاي جدي هستند. مسئولان به داد بازار برسند؛ نگويند مملکت صاحب ندارد و هرکس به هر قيمتي خواست نيازهاي مردم را عرضه کند.
کدخدایی از نهایی شدن طرح در شورای نگهبان خبرداد؛
سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در جلسه این نهاد خبر داد.به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم خیلی منتظر بودند اخبار مربوط به طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را بشنوند خوشبختانه اعضای محترم شورای نگهبان با کلیات آن موافقت داشتند. در مصوبه اول ابهامی وجود داشت به دلیل اینکه حکمی آورده شده بود که به نوعی با اختیارات فرماندهی معظم کل قوا تزاحم داشت لذا از مجلس خواسته شد نسبت به رفع ابهام آن اقدام کند.
وی افزود: در برگشت مصوبه اعضای شورای نگهبان در جلسه دیروز آن را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص ندادند و پاسخ را امروز برای مجلس محترم ارسال کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: متن مصوبه این است که به کارگیری بازنشستگان فقط در بندهای الف (روسای سه قوه)، ب (معاون اول رییس جمهور، نواب رییس مجلس و اعضای شورای نگهبان) ، ج (‌وزرا، نمایندگان و معاونین رییس جمهور) ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز است. بر این اساس در بند های «د» و «ه» شمال استانداران سفرا معاونین وزرا این ممنوعیت شامل حال آنها می‌شود.
کدخدایی با بیان اینکه جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال و فرزندان شهدا از این مصوبه مستثنی هستند، اضافه کرد: در برخی بندها نیز برای برخی دستگاه‌ها استثنائاتی قائل شده یا نیروهای مسلح که تابع قوانین خاص خود هستند.
وی همچنین با بیان اینکه معمولا پس از تایید قانون از سوی شورای نگهبان و ارسال آن به رییس مجلس، قانون برای رییس جمهور ارسال و از سوی ایشان ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: بر همین اساس قانون لازم الاجرا خواهد شد. البته در قانون فرصت دو ماهه‌ای در نظر گرفته شده تا دستگاه‌ها افراد مشمول این قانون را تعیین تکلیف کنند.
کدخدایی در پایان گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره ضمانت اجرای این قانون نیز اظهار کرد: ضمانت اجرای این قوانین تخلفات اداری است و اگر جرم انگاری شده باشد می‌تواند به عنوان جرم تلقی شود. عموما در قوانین اداری مثل قانون مدیریت خدمات کشوری ضمانت اجرای انفصال از خدمت هم پیش بینی شده است.