وزير صنعت، معدن وتجارت مطرح کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: قطعه سازان ميگويند که قطعات و مواد اوليه مورد نياز توليد آنها هنوز در گمرکات مانده و اجازه ترخيص به آنها داده نميشود. خودروسازان نيز ميگويند که قطعه سازان نتوانستهاند قطعات مورد نياز را به آنها برسانند و همين موضوع موجب توليد ناقص خودرو و انبار شدن محصولات شده است. با اين حال وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: مطابق بخشنامه جديد دولت، مواد اوليه توليد و قطعات يدکي از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند.
محمد شريعتمداري در نشستي با مجمع نمايندگان گيلان که در استانداري برگزار شد، با اشاره به الزام شرکتهاي واردکننده به پرداخت مابه التفاوت ارز چهار هزار و 200 توماني با سقف هفت هزار تومان افزود: اگر اين مابه التفاوت پرداخت نشود، رانت خواري ايجاد ميشود زيرا با ارز چهار هزار 200 توماني کالا وارد شده و به قيمت بالاتر فروخته ميشود با اين حال؛ مطابق بخشنامه جديد دولت، مواد اوليه توليد و قطعات يدکي از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند. اين عضو کابينه دولت دوازدهم همچنين بر ضرورت اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تاکيد کرد و گفت: هم اکنون اين امر فشار زيادي به توليد کنندگان وارد کرده در صورتيکه ماليات بر ارزش افزوده، بايد از مصرف کننده نهايي دريافت شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: پيشنهاد ميکنم براي کوتاه مدت دستکم ماليات بر ارزش افزوده در برخي حوزههاي توليد حذف شود. وي تصميم دولت براي آزاد کردن نرخ ارز را واکنشي به سوداگريهاي ايجاد شده دانست و گفت: بسياري از تقاضاهاي ارز چهار هزار و 200 توماني غير واقعي بود. شريعتمداري به وضعيت حوزه پتروشيميو بازار نيز اشاره کرد و گفت: براي حمايت از اين صنايع ارز نيمايي در نظر گرفته شده است. وي در ادامه سخنانش؛ با تاکيد بر لزوم حفظ وحدت بين قواي سه گانه و همه مسئولان کشور براي پيشبرد امور اظهار داشت: سال گذشته شش هزار واحد صنعتي در کشور به بهره برداري رسيد که گيلان سهم قابل توجهي از اين تعداد داشت.
شريعتمداري همچنين با بيان اينکه هم اکنون قريب به 52 هزار واحد صنعتي کوچک و بزرگ در سراسر کشور در حال تاسيس است، افزود: در گيلان نيز يک هزار و 700 واحد صنعتي در حال طي کردن مراحل تاسيس هستند. وزير صنعت، معدن و تجارت با تصريح اينکه بالغ بر 400 واحد صنعتي در گيلان بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارند، عنوان داشت: با همه مشکلات موجود، در زمينه احداث واحدهاي صنعت روند رو به رشدي را طي ميکنيم. وي ادامه داد: با وجود تلاشهايي که طي 40 سال گذشته صورت گرفت، نتوانستيم آنطور که بايد از بخش توليد حمايت کرده و جلوي فعاليتهاي سوداگرانه را بگيريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبات کارشناسي مجلس و اجراي صحيح آن از سوي دولت در بهبود وضع توليد بسيار اثرگذار خواهد بود. وي به صدور 177 مورد جواز تاسيس صنعتي در گيلان از ابتداي سال تاکنون اشاره و تصريح کرد: استقبال از فعاليتهاي صنعتي در حال افزايش است و بايد از اين فرصت بهره گرفت. شريعتمداري بيان داشت: طي سال 96، 188 پروژه صنعتي در گيلان به بهره برداري رسيد و در پنج ماه نخست سال جاري نيز، 70 واحد صنعتي در گيلان افتتاح شد. وي ترويج نااميدي در جامعه را توطئه بزرگ دشمن دانست و افزود: در حاليکه بزرگترين قدرتهاي دنيا از جمله آمريکا ميخواهند ايران را منزوي کنند، سال گذشته اتفاقي رخ داد که به انزواي آمريکا منجر شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت فشارهاي ناشي از عهد شکني آمريکا در برجام را به گلولهاي برفي تشبيه کرد و گفت: با هوشياري و همکاري نبايد اجازه دهيم اين گلوله به بهمن تبديل شود. وي به فشار و تحريم دشمن بر صنايع اشتغالزاي کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خودروسازي، فولاد و پتروشيمياز جمله اين صنايع هستند. شريعتمداري با تصريح اينکه انتظار نداريم انتقادي از عملکرد دولت صورت نگيرد، ادامه داد: چندي پيش در بحرانيترين زمان، رئيس جمهوري در مجلس حاضر شد و با پاسخ گويي به سوال نمايندگان، دموکراسي را به نمايش گذاشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت دولت بدون مخالف را فرمايشي خواند و تاکيد کرد: همه گروههاي مخالف و موافق دولت حق اظهار نظر دارند اما بايد اخلاق، خطوط قرمز نظام و منافع ملي را در نظر گرفت. وي با بيان اينکه به عنوان عضوي از دولت خود را ملزم به پاسخگويي ميدانم، افزود: بايد تلاش کنيم به نقدينگي سمت و سويي مناسب دهيم. شريعتمداري به پيش فروش محصولات يکي از خودروسازان در هفتههاي اخير اشاره و بيان کرد: در کسري از ثانيه، يک ميليون و 400 هزار نفر تا پاي معامله پيش رفتند اما سامانه به آنها اجازه خريد نداد. وي به موج رواني ايجاد شده در جامعه و گرايش مردم به تبديل ريال به دلار اشاره کرد و افزود: اگرچه بسياري در اين حوزه قلم زدند، اما مردم را آگاه نکردند که سود آتي آنان با کاهشي که به اين ترتيب در ارزش پول ملي ايجاد ميشود، حذف ميگردد و اين کار عاقلانه نيست.
شريعتمداري بر لزوم به روز شدن قوانين مطابق شرايط جديد نيز تاکيد کرد و گفت: زماني که دولت ارز چهار هزار و 200 توماني را اعلام کرد، همه استقبال کردند گرچه شايد اصلاحاتي نيز مدنظر داشتند. وي افزود: دولت اعلام کرد هرکس براي واردات کالاهاي غيرممنوعه ارز دولتي ميخواهد، ميتواند دريافت کند و اين راهکار بطور موقت جواب داد. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهديد دشمن مبني بر اينکه از 13 آبان مانع صادرات نفت ايران خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت با تمهيد مقدمات لازم تصميم گرفت ارز دولتي به کالاهاي اساسي و ويژه همچون دارو و تجهيزات پزشکي تخصيص يابد.
واردات کالا بدون انتقال ارز آزاد شد
هيات وزيران به پيشنهاد گمرک ايران واردات کالا بدون انتقال ارز را براي کالاهاي موجود در انبارها بلامانع اعلام کرد. به گزارش مهر، براساس تصويب نامه هيات وزيران به پيشنهاد گمرک ايران ثبت سفارش با اعتبار حداکثر يک ماه براي ترخيص جهت واردات کالا به استثناي خودرو که تا قبل از تاريخ تصويب اين تصويب نامه داراي قبض انبار اماکن گمرکي، مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضي از سوي هيات وزيران بلامانع اعلام شده است. همچنين ترخيص کالاهايي که تاريخ صدور ثبت سفارش آنها اول مرداد ماه سالجاري است بدون رعايت سقف ارزشي واردات موضوع تبصره ۳ اصلاحي بند ۲ ماده ۱۰ آئين نامه اجرايي قانون مقررات واردات و صادرات موضوع تصويب نامه شماره ۴۹۷۵۱/ت ۵۵۵۴۹ ه بلامانع است. گمرک ايران اعلام کرده که گر چه صرفا مجري سياستها و دستورالعملهاي تجارت خارجي است و در حوزه مقررات و قوانين ورود و خروج کالا تصميم گيرنده نيست اما در هفتههاي اخير به دستور رئيس کل گمرک از تماميظرفيتهاي قانوني استفاده کرده تا واردکنندگان و صادرکنندگان در شرايط ويژه اقتصادي با کمترين مشکلات مواجه شوند که ارائه اينگونه راهکارها از جمله اين اقدامات است.
به نقل از نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد؛
گروه تجارت: زمزمههاي لغو ممنوعيت واردات خودرو حالا چند روزي است که بيشتر و بلندتر از گذشته شنيده ميشود. چند روز پيش از اين بود که کوروش مرشد سلوک، رئيس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با رسانهها خبر از موافقت با ترخيص خودروهاي در گمرک مانده را مطرح کرده بود. مدتي پيش نيز برخي از نمايندگان مجلس اعلام کردند که در حال بررسي طرحي هستند که به موجب آن ممنوعيت واردات خودرو به کشور لغو خواهد شد. اين اولين باري نيست که خودرو به پاشنه آشيل صنعت ايران تبديل شده است.
طرح ممنوعيت واردات خودرو ساخته شده به بازار ايران درحالي ابلاغ شده که بررسيها نشان ميدهد در پنج ماه گذشته قيمت انواع خودروهاي وارداتي افزايش قابل توجهي را تجربه کرده است. البته رشد شديد قيمت خودروهاي وارداتي که پس از رشد قيمت ارز در بازار از ديماه سال گذشته رخ داد و بهتدريج بازار خودروهاي خارجي مونتاژ داخل را نيز تحتتاثير قرار داد، زمينه را براي رشد قيمت خودروهاي داخلي نيز فراهم کرد. اما هم زمان با تصميم دولت مبنيبر ممنوعيت واردات خودرو، وزير صنعت در نشستي اعلام کرد باتوجه به شرايط ارزي، واردات خودرو حداقل تا پايان سال ممنوع خواهد ماند و بدينترتيب امکان گشايش مجدد واردات در صورت تغيير شرايط قبل از پايان سال وجود دارد.
با توجه به اين شرايط، برآورد ميشود ممنوعيت واردات خودرو درنهايت تا پايان امسال ادامه پيدا کند. اما ازسويديگر مجلس بهدنبال طرحي است تا ابلاغيه ممنوعيت واردات خودرو تا پيش از اين زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود. اوايل تيرماه وزارت صنعت و معدن به دنبال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتي، ثبتسفارش و واردات 1339 رديف تعرفهاي را ممنوع اعلام کرد که شامل بيشاز 1400 قلم کالا ازجمله خودرو بود. اين تصميم دولت پس از بروز تخلفات در ثبتسفارش و استفاده از ارز دولتي در واردات خودرو اتخاذ و اعلام شد، بازار خودروهاي وارداتي را که از ماهها قبل دچار نوسان شديد قيمت شده بودند، وارد فاز جديدي از التهابات کرد و به رشد شديدتر قيمت انجاميد.
گرچه بستهشدن سايت ثبتسفارش در نوبت قبلي (سال 96) حدود 6 ماه طول کشيد اما اينبار ثبتسفارش در قالب سياستهاي ارزي دولت در شرايط جنگ اقتصادي متوقف شده است و زمان مشخصي نيز براي پايان آن متصور نيست. در اين ميان کارشناسان امر معتقدند واردات خودرو مبحثي کارشناسي با سگمنتهاي متنوع است و نميتوان حکمييکسره براي توقف آن بهصورت يکجا داد.
در همين حال نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس از بررسي طرح اين کميسيون با هدف رفع ممنوعيت واردات خودرو پس از تعطيلات مجلس خبر داد. فريدون احمدي با بيان اين خبر افزود: در حال حاضر طرحي آماده و در دست بررسي است تا ممنوعيت واردات خودرو را پيش از پايان سال اجرايي کند که به نظر ميرسد دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز موافق اين طرح باشند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه ممنوعيت واردات خودرو تصميم اشتباهي بوده و آثار آن هم اکنون در بازار قابل مشاهده است، گفت: در حال حاضر تعداد زيادي از خودروها در گمرکات باقي ماندهاند در حالي که قبض انبار نيز دريافت کردهاند که خوشبختانه نظر رئيس جمهور ترخيص هرچه سريعتر اين خودروها است که مجوز آن نيز صادر شده است.
احمدي با بيان اينکه سياستهاي بگير و ببند و محدوديتهاي بيمنطق دردي را از اقتصاد دوا نخواهد کرد، افزود: اينکه فضا براي واردات باز ميشود اما ارز تخصيص نمييابد معنايي نخواهد داشت بلکه بايد به هرکس که منابع ارزي در اختيار دارد، اجازه واردات خودرو داد. اين نماينده مجلس ادامه داد: تا زماني که ممنوعيت واردات خودرو ادامه داشته باشد بحث عرضه و تقاضا بحثي منتفي است و جهش قيمتي خواهيم داشت. به طور قطع ممنوعيت واردات خودرو تصميم غلطي است و به تبعات آن تصميم غلط، اتفاقات بدي در ثبت سفارش اتفاق افتاد. نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر بازار خودرويي نداريم و بازار فعلي چيزي نيست که بتوان نام آن را بازار خودرو گذاشت.
اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه اين طرح به طور قطع بعد از تعطيلات پيگيري خواهد شد و پيشبيني ميشود ممنويعت واردات خودرو که تا پايان سال پيشبيني شده زودتر از زمان تعيين شده به پايان برسد. احمدي افزود: سياست انقباضي، محدوديت و اقتصاد دستوري جواب نميدهد بايد براساس منطق حرکت کرد و واقعيت را پذيرفت. تصميم ممنوعيت واردات خودرو تصميم اشتباهي بود که در حال حاضر 20 هزار اشتغال را تهديد و بازار را آشفته کرده اين در حالي است که برخي مصرف خودرو خارجي دارند و به زور نميتوان آنها را ناگزير به استفاده از خودرو ايراني کرد زيرا اين امر جز حقوق مردم است. احمدي يادآور شد: در بررسي طرح پيشنهادي، پيشنهاد واردکنندگان براي رفع ممنوعيت واردات با تکيه بر ارزهاي تحت اختيار واردکنندگان نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت.