راه اندازي مشعل بدون دود در هواز
در مراسمي‌با حضور استاندار خوزستان و مديرعامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، مشعل بدون دود واحد بهره برداري شماره 3 اهواز که با هدف حفظ محيط زيست احداث شده است، راه اندازي شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، بيژن عالي پور مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب ، در اين باره توضيح داد: با توجه به اين که حفظ محيط زيست و تلاش در جهت کاهش و پيشگيري مداوم از هرگونه آلودگي زيست محيطي پروژه‌هاي جمع آوري و بهسوزي گازهاي ارسالي به مشعل‌هاي موجود در تأسيسات به عنوان راهکار و اقدامات فوري در دستور کار قرار گرفت.






5/12 ميليارد متر مکعب کمبود آب داريم
سيف ا... آقابيگي در مراسم آغاز بکار مرکز پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان اظهار داشت: ميزان ذخيره مخازن آبي سدها در سال ۹۶-۹۷ حدود ۱۱۰ ميليون مترمکعب است اما در حال حاضر حداکثر اين ذخيره به ۱۵ ميليون مترمکعب رسيده است.وي ادامه داد: البته اين ذخيره آب در کشور نيز کمتر خواهد شد و با پيش بيني‌هاي صورت گرفته سال پيش رو با مشکلات بيشتري رو به رو هستيم.مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت مديريت منابع آب پيش بيني کرد: در سطح کشور ميزان خطر پذيري ما از نمره ۱۰ ضريب ۸ است که اين نشان از خطر پذيري بالاي ما دارد که اينگونه اقدام باعث آمادگي بيشتر مي‌شود ولي متوسط کشور در اين زمينه پايين است.





خريد نفت هندي‌ها از ايران افزايش يافت
شرکت نايارا انرژي هند که از مشتريان نفتي بزرگ ايران است، حجم خريدش از ايران را در اوت نسبت به ماه پيش از آن، اندکي افزايش داد.به گزارش رويترز، آمار منابع بازرگاني و کشتيراني نشان داد شرکت نايارا انرژي که پيش از اين به "اسار اويل" معروف بود، در اوت حدود ۱۳۶ هزار بشکه در روز نفت از ايران خريداري کرده است.نايارا انرژي تحت فشار آمريکا ميزان خريد نفت از ايران را از ژوئن کاهش داده است. اين شرکت برنامه‌اي براي واردات نفت ايران از نوامبر ندارد.هند ، با وجود فشارهاي واشنگتن براي توقف خريد نفت از تهران، اعلام کرده است که واردات نفت ايران را متوقف نخواهد کرد.
نيروگاه هرمزگان آماده گشايش ال‌سي شد
مديرعامل شرکت مادر تخضصي توليد نيروي برق حرارتي از اضافه شدن ۵۰۰۰ مگاوات به صورت اسمي‌به ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور خبر داد و گفت: ۲۵ واحد نيروگاهي تا تابستان سال آينده وارد مدار خواهد شد تا بتوانيم تابستان پيش‌رو را بدون کوچک‌ترين مشکل سپري کنيم.محسن طرزطلب در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که از دو هفته پيش تعمير نيروگاه‌ها طبق برنامه‌ريزي که با شرکت مديريت شبکه برق ايران و مصوبه وزارت نيرو صورت گرفت آغاز شده، اظهار کرد: مقرر شده تا ارديبهشت‌ماه تعميرات اساسي واحدها صورت گيرد و بخش باقي‌مانده کار نيز نهايتا تا خردادماه سال آينده به اتمام برسد.وي افزود: يکي از اولويت‌هاي مهم ما اين است که بتوانيم در هر شرايطي که براي کشور رقم مي‌خورد ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي را براي سال آينده حفظ کنيم.وي با بيان اين‌که تمهيدات متعددي را براي گذر از پيک سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته‌ايم، تصريح کرد: با تاييد هيات دولت قطعا اين تمهيدات را اجرايي خواهيم کرد و نخواهيم گذاشت کشور خاموشي گسترده را تجربه کند.چندي پيش نيز محمود رضا حقي فام معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير گفت: هدف‌گذاري صنعت برق کشور خاموشي صفر است و سعي داريم با اجراي برنامه ۰۹۸ بتوانيم ۵۰۰۰ مگاوات برق در توليد و ۳۰۰۰ مگاوات برق در مصرف به ميزان قدرت تامين و توليد اضافه کنيم.
کاهش ۴۰ درصدي صادرات ميعانات گازي
صادرات ميعانات گازي در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۴۰ درصد کاهش يافته است.به گزارش ايسنا، بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران از تجارت خارجي تا پايان مرداد ماه سال جاري، در اين مدت چهار ميليون و ۱۶۷ هزار تن ميعانات گازي از ايران به کشورهاي هدف صادرات اين محصول صادر شده است که ارزش صادرات اين مواد به دو ميليارد و ۱۶۹ ميليون دلار مي‌رسد.صادرات ميعانات گازي ايران در اين مدت از لحاظ وزني ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۱.۲۳ درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده است.به اين ترتيب با بررسي آمار سال گذشته مي‌توان دريافت که در سال گذشته تا پايان مرداد ماه هفت ميليون و ۱۳۹ هزار تن ميعانات گازي به ارزش دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از ايران صادر شده بود.صادرات ميعانات گازي در سال گذشته ۱۴.۹۷ درصد از وزن و ۱۶.۴۹ درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده بود.
12.5 ميليارد متر مکعب امسال در کشور کاهش آب داريم
مدير کل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: 12ميليارد و 500 ميليون متر مکعب امسال در کشور کاهش آب داريم که در همسنجي با پارسال به طور کلي حدود 33 درصد شرايط را سخت مي‌کند.به گزارش ايرنا، سيف ا... آقابيگي در مراسم آغاز بکار مرکز پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان اظهار داشت: ميزان ذخيره مخازن آبي سدها در سال 96-97 حدود 110 ميليون مترمکعب است اما در حال حاضر حداکثر اين ذخيره به 15 ميليون مترمکعب رسيده است.
با هدف مقابله با تحریم‌های پیش‌رو انجام شد؛
در حالي رسانه‌هاي بين المللي از آغاز ذخيره سازي ميعانات گازي در دريا براي جلو گيري از حبس گاز توسط مسئولان صنعت نفت و گاز ايران خبر داده‌اند که با تشکيل بورس نفت در کوتاه مدت مي‌توان اقدام به فروش ميعانات گازي ذخيره شده کرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به تازگي رسانه‌هاي خارجي از کاهش صادرات ميعانات گازي ايران خبر داده بودند به طوريکه رسما اعلام شده بود کره جنوبي که بزرگترين مشتري ميعانات گازي ايران است به دليل شرايط تحريم ديگر حاضر به خريد ميعانات گازي از ايران نيست. از طرف ديگر نيز اروپايي‌ها که مدعي ادامه برجام بدون حضور آمريکا هستند نيز ديگر حاضر به خريد نفت و ميعانات گازي به طور مستقيم از ايران نيستند. با اين شرايط تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران که کمتر از 2 ماه ديگر آغاز مي‌شود موجب شده است که ايران مجددا به استراتژي قبلي خود يعني ذخيره سازي نفت بر روي دريا روي آورده است. ترامپ تلاش مي‌کند باوجود اينکه ايران سومين توليد کننده بزرگ محصولات پتروشيمي‌دنيا است، صادرات نفت اين کشور را کم ‏کند. او در ماه مي‌از توافق هسته‌اي با اين کشور خارج شد و آن را يک توافق بسيار بد ناميد. او معتقد بود اين توافق برنامه ‏موشکي ايران و برخي اقدامات اين کشور را پوشش نداده است. بعد از خروج ترامپ تحريم‌هاي آمريکا برگشتند و خريداران ‏نفت ايران در خطر فريز شدن منابع‌شان توسط بانک‌هاي آمريکايي قرار گرفتند. ‏
نخستين نکته درباره ذخاير نفتي روي آب در ايران اين است که بخش زيادي از اين ذخاير شامل ميعانات گازي (نفت خام بسيار سبک) بوده است. رويترز هرچند در گزارش خود به اين نکته اشاره کرده اما در عين حال تمام شدن اين ذخاير را معادل کاهش صادرات نفت خام ايران ارزيابي کرده است. اين در حالي است که با تمام شدن ذخاير نفتي روي آب ايران، نه تنها صادرات نفت خام ايران با تهديدي همراه نخواهد شد بلکه صادرات ميعانات گازي نيز دچار اختلال نمي‌شود چراکه با تکميل فازهاي گازي پارس جنوبي، ظرفيت توليد ميعانات گازي کشور در حال افزايش است. از ديگر سو با تکميل شدن پالايشگاه ستاره خليج فارس مصرف داخلي ميعانات گازي افزايش پيدا خواهد کرد. بر‌اساس گزارش‌هاي موجود، در حال حاضر با بهره‌برداري از پنج فاز جديد در منطقه پارس جنوبي؛ شامل فازهاي 17، 18، 19، 20 و 21 حدود 230 تا 235 هزار بشکه ميعانات گازي به ظرفيت توليد اين محصول افزوده شده و توليد اين نوع نفت خام بسيار سبک در مجموع به بيش از 870 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد. همچنين تکميل و بهره‌برداري از پنج فاز 13، 14، 22، 23 و 24 پارس‌جنوبي را نيز بايد در نظر گرفت. پرونده تکميل فازهاي ۲۴ گانه پارس جنوبي رو به تکميل است و با اتمام توسعه پنج فاز ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ فاز نخست توسعه بزرگ‌ترين ميدان گازي که بين ايران و قطر مشترک است تا پايان سال جاري به پايان رسيده و فقط توسعه فاز ۱۱ و بخشي از فاز ۱۴ به سال آينده موکول مي‌شود. به عبارت ديگر فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و بخش دريايي فاز ۱۴ به طور کامل تا پايان امسال تکميل شده و تکميل پالايشگاه فاز ۱۴ به سال ۹۸ موکول مي‌شود. مي‌توانند نقش اثرگذاري در توليد ميعانات گازي کشور داشته باشند. خبرگزاري‌هاي خارجي اعلام کرده‌اند افزايش نفت ذخيره شده ايران بر روي دريا واکنشي از سوي ايران در برابر تحريم‌هاي جديد دولت ترامپ عليه صنعت نفت ايران است. اين تحريم‌ها قرار است به صورت رسمي‌از اوايل ماه نوامبر اجرايي شود، اما خريداراني همچون کره جنوبي و ديگران از همين حالا شروع به کاهش جدي خريد نفت از ايران کرده اند. اين سياست درحالي از سوي مسئولان صنعت نفت و گاز ايران اتخاذ شده است که اگر استخراج ميعانات گازي متوقف شود عملا توليد گاز نيز متوقف خواهد شد و اين مي‌تواند مشکلات بعدي را براي ايران به خصوص در فصل زمستان ايجاد کند.
بر اساس آمارهاي بين المللي تاکنون بخش عمده نفتکش‌هاي ايراني، نفت را تنها براي چند هفته بر روي دريا ذخيره مي‌کردند، در حالي که اين مدت در طي تحريم‌هاي سال‌هاي 2012 تا 2016 به ماه‌ها مي‌رسيد. در ماه اوت، تقريبا تمام مشتريان اصلي نفت ايران خريد نفت از اين کشور را نسبت به ماه آوريل، يعني ماه قبل از خروج آمريکا از برجام کاهش دادند.
تانکرهاي نفتي ايران در کنار جزيره خارک که نفت روي آنها ذخيره مي‌شود
تفاوت اصلي انبارسازي نفت ايران روي دريا در حال حاضر با دفعات گذشته اين است که ايران برخلاف آن سال‌ها، ميزان کمتري ‏نفت روي دريا ذخيره کرده است. پيش از اين ايران ده‌ها ميليون بشکه نفت در نفت کش‌هايش روي دريا داشت؛ نفت کش‌هايي که ‏براي ماه‌ها روي آب حضور داشتند. با وجود اين تفاوت بزرگ، آغاز ذخيره سازي نفت ايران روي دريا نشان دهنده اين است که ‏اين کشور براي فروش نفت خود با چالش روبرو شده است. ‏ تانکرهاي مورد استفاده براي ذخيره نفت متعلق به شرکت ملي نفتکش ايران هستند. استفاده از نفتکش‌ها براي ذخيره سازي نفت ممکن است توانايي ايران براي صادرات نفت را محدود سازد، زيرا شرکت‌هاي تانکري بين المللي به سختي مي‌توانند محموله‌هاي نفتي ايران را بيمه کنند. اين امر سبب شده تا ايران بيش از پيش براي صادرات نفت خود به ناوگان تانکري خودش وابسته شود. اين گزارش حاکي است سياست ذخيره سازي ميعانات گازي روي آب مي‌تواند سياست موقت محسوب شود به شرط آنکه ايران به دنبال عرضه اين محصول از طريق تشکيل بورس نفت باشد زيرا در شرايط فعلي احداث فاز چهارم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس که در دستور کار مسئولان صنعت نفت قرار گرفته است زمان بر است و نمي‌تواند به زودي شرايط را براي مصرف ميعانات گازي در داخل کشور فراهم کرد. در عين حال پروژه پر سر و صداي سيراف براي پالايش ميعانات نيز بعد از گذشت چند سال هنوز هيچ پيشرفتي نداشته است.
صادرات ميعانات گازي در پنج ماه نخست سال جاري ۴.۱ ميليون تن به ارزش ۲.۱ ميليارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۱ درصدي در وزن و ۲۳ درصدي در ارزش داشته است. بررسي تازه‌ترين آمار گمرک از تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد، در پنج ماه نخست سال جاري ۴ ميليون و ۱۶۷ هزار تن ميعانات گازي از ايران به کشورهاي هدف صادر شده است که ارزش صادرات اين مواد به ۲ ميليارد و ۱۶۹ ميليون دلار بوده است. صادرات ميعانات گازي ايران در اين مدت از لحاظ وزني ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۱.۲۳ درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته ۷ ميليون و ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار صادرات ميعانات گازي داشتيم که ۱۴.۹۷ درصد از وزن و ۱۶.۴۹ درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده بود.
مسيح کشاورز دبير انجمن وارد کنندگان برنج گفت: از ابتداي سال تاکنون، 900 هزارتن برنج وارد کشور شد که اين ميزان، در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 140 هزارتن کاهش داشته است.مسيح کشاورز دبير انجمن وارد کنندگان برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 140 هزارتني واردات برنج از ابتداي سال تا کنون در بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار رسمي‌گمرک از ابتداي سال 900 هزارتن برنج وارد کشور شد که با احتساب مصرف ماهانه 100 تا 120 هزارتن برنج، رقمي‌معادل 200 هزارتن تاپايان دوره ممنوعيت، برنج در انبارها باقي مانده است.وي از آرامش حاکم بر بازار برنج خارجي خبر داد و افزود: با توجه به آنکه برنج به اندازه کافي در انبارها موجود است، نگراني از حيث نوسان قيمت برنج خارجي در بازار نيست.
رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن گفت: با توجه به شيوع آنفلوآنزاي حاد پرندگان در يک سال گذشته مجوزي براي صادرات نمي‌دهيم اما به اندازه نياز داخل توان تأمين تخم مرغ را داريم.رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در مورد آخرين وضعيت بازار تخم‌مرغ اظهار داشت: با توجه به فرا رسيدن فصل پاييز و افزايش مصرف تخم‌مرغ، اولويت ما تأمين بازار داخلي است و اعلام کرده‌ايم که فعلاً مجوزي براي صادرات تخم‌مرغ نمي‌دهيم.رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن گفت با اشاره به اينکه حضور مرغداري‌هاي توليدکننده تخم‌مرغ در برخي استان‌هاي پرتراکم آن بيشتر شده و در نتيجه آسيب بيشتري ديده‌اند، گفت: اين موضوع در دستورکار قرار گرفته و الان براي بسياري از استان‌ها مانند قم، تهران و البرز که سال گذشته شديداً درگير آنفلوانزا شده بودند ضوابط جديدي تعريف شده که جوجه‌ريزي کمتري بکنند يا جوجه‌ريزي نکنند.
طرح استاندارد اجباري کودهاي شيميايي تصويب شد
مشاور معاون امور زراعت وزير جهادکشاورزي گفت: براساس اين مصوبه اجراي استاندارد اجباري کودهاي شيميايي به تصويب شوراي عالي استاندارد رسيد.به گزارش ايلنا، ملازاده مشاور معاون امورزراعت وزير جهادکشاورزي و عضو هيئت مديره و معاون فني و کنترل کيفي شرکت خدمات حمايتي کشاورزي اظهار کرد: براساس اين مصوبه اجراي استاندارد اجباري کودهاي شيميايي کلرور پتاسيم، سولفات پتاسيم، سولفات آمونيوم، اوره، سوپرفسفات تريپل، سوپرفسفات ساده و دي آمونيوم فسفات به تصويب شوراي عالي استاندارد رسيد.وي در ادامه تصريح کرد: ضابط اجرايي اين مصوبه در استان‌هاي سراسر کشور سازمان جهادکشاورزي استان متبوع خواهد بود. کودهاي مورد اشاره بيش از 95% کودهاي مصرفي ساليانه کشور را با حجم بيش از سه ميليون تن در سال شامل مي‌شود.ملازاده افزود: اجراي اين مصوبه نقش بسزايي در ارتقاي کيفيت تغذيه خاک و گياه و مغذي شدن غذاي توليدي در کشور دارد. اين روند باعث مي‌شود تا توليدکنندگان و واردکنندگان واقعي کودهاي شيميايي بتوانند به فعاليت سالم خود درفضاي مناسب پرداخته و تقويت شوند.
کشف انبار بزرگ احتکار مواد اوليه پتروشيمي‌
در تهران
رييس پليس پيشگيري تهران بزرگ از کشف و ضبط يک انبار بزرگ احتکار مواد اوليه پتروشيمي‌در منطقه کهريزگ خبر داد.سرهنگ کيوان ظهيري در گفت‌وگو با ايلنا با اعلام خبر کشف انبار احتکار شده مواد اوليه پتروشيمي‌براي تهيه ظروف يکبار مصرف گفت: براساس اطلاعات واصله به کلانتري ۱۷۰ کهريزگ مبني براينکه انباري بزرگ در اين منطقه اقدام به احتکار مواد اوليه پتروشيمي‌براي تهيه ظروف يکبار مصرف کرده است.وي تصريح کرد: اين انبار به وسعت ۵ هزار متر و داراي دو سوله بوده و علاوه بر دو سوله بزرگ يک سوله کوچک و يک کارگاه مخلوط کني نيز در انبار وجود داشته است و مقدار ۶۰۰ تن مواد اوليه پتروشيمي‌در آنجا احتکار شده بود.سرهنگ ظهيري با اشاره به کشف و ضبط اين ۶۰۰ تن مواد اوليه پتروشيمي‌از اين انبار کشف و ضبط شد.
کاهش قيمت مرغ به 9100 تومان
رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي از عرضه مرغ آماده طبخ با قيمت 9 هزار و 100 تومان در بازار خرده فروشي خبرداد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر،مهدي يوسف خانيبا با اشاره به روند کاهشي قيمت مرغ در بازار افزود: امروز(پنج شنبه) مرغ در کشتارگاه با قيمت 8100 تومان به عمده فروشي‌ها عرضه شده است.رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي با بيان اينکه قيمت‌هاي اعلام شده به واحدهاي صنفي استعلامي‌است گفت: قيمت مرغ در مراکز عمده فروشي براي عرضه به واحدهاي صنفي 8300 تومان تعيين شده است.يوسف خانيبا افزود: قيمت مرغ شمال در خرده فروشي 8500 تومان و در مرکز عمده فروشي ميدان بهمن 7600 تومان عرضه شده است.او گفت: اين قيمتها با احتساب 10 درصد سود به مصرف کننده عرضه خواهد شد.
رئيس اتحاديه سوپرمارکت داران تهران:
در پي افزايش قيمت برخي محصولات در بازار، سعيد درخشاني رئيس اتحاديه سوپرمارکت‌داران گفت: "دلالان، برخي کالاها را به قيمت درج شده روي آنها به مغازه‌داران مي‌فروشند و با توجه به اينکه فروش بالاتر از قيمت مندرج روي کالا گران فروشي و جرم محسوب مي‌شود، فروشندگان مجبورند آن‌ها را به قيمت خريد بفروشند". اين در حالي است که در برخي سوپرمارکت‌ها، مغازه‌داران برچسب قيمت جديد روي کالاها درج مي‌کنند.
به گزارش ايسنا، در ماه‌هاي اخير، کاهش عرضه و در نتيجه آن، افزايش قيمت برخي محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است؛ به طوريکه کم شدن محصولاتي مانند پوشک، وسايل بهداشتي بانوان و ديگر محصولات سلولزي به دليل کاهش عرضه که در برخي موارد به احتکار و در برخي ديگر به کمبود مواد اوليه و مشکل در توليد برمي‌گردد، بازار اين محصولات را داغ کرده و باعث شده که حتي مصرف‌کنندگان به سمت خريد بيش از نياز خود رو بياورند و بر التهاب بازار بيفزايند. در اين بين کارخانه‌ها قيمت فروش برخي کالاها را براي واحدهاي صنفي، همان نرخ‌هاي درج شده براي مصرف‌کننده در نظر مي‌گيرند.
به گفته سعيد درخشاني رئيس اتحاديه سوپرمارکت داران تهران، توزيع کنندگان و دلالان، کالاها را به قيمت درج شده روي آنها يا حتي بالاتر به مغازه‌داران مي‌فروشند و آنها هم گاهي مجبورند براي حفظ مشتريان خود، برخي محصولات را به همان قيمت به دست مصرف‌کننده برسانند، چراکه اگر آن را بالاتر از قيمت ثبت شده روي کالا عرضه کنند، گرانفروشي محسوب مي‌شود. اين درحالي است که بنگاه‌داران، کالاها را به قيمتي که روي کالا درج شده يا حتي بالاتر آن در بازار سياه به مغازه‌داران مي‌فروشند.
در اين بين برخي مغازه‌داران، برچسب جديد قيمت روي اجناس مي‌چسبانند تا اين سود صفر شده را به نوعي جبران کنند؛ در صورتيکه اين موضوع تخلف و ضايع کردن حقوق مصرف‌کنندگان است.
سعيد درخشاني - رييس اتحاديه سوپرمارکت داران تهران، در اين باره به ايسنا گفت: طبق قانون، درج قيمت جديد روي محصولات تخلف محسوب مي‌شود و در دادگاه قابل پيگيري است.
وي ضمن تاييد اينکه امکان دارد فروشندگان برچسب جديد قيمت روي اجناس بزنند و آنها را بفروشند، تاکيد کرد: اين مسائل بايد به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود تا بسته به ميزان تخلف در دادگاه رسيدگي شود.
درخشاني با اشاره به اينکه عرضه برخي اجناس نيز کم شده است، گفت: اگرمغازه‌داري بتواند اجناسي که عرضه آنها کم شده است را خريداري کند با مقداري سود آن را مي‌فروشد. عده‌اي از مغازه‌داران اجناس جديد نمي‌خرند اما کساني که کالاي جديد مي‌خرند، مجبورند آن را گران‌تر بفروشند. در اين رابطه پيگيري ايسنا از مسئولان سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان براي توضيح در اين زمينه بي‌نتيجه ماند و اين سازمان حاضر به پاسخگويي نشد. طبق قانون تعزيرات حکومتي، گرانفروشي يعني عرضه کالا يا خدمات به بهاي بيش از نرخ‌هاي تعيين شده توسط مراجع رسمي‌بطور علي الحساب يا قطعي و عدم اجراي مقررات و ضوابط قيمت گذاري و انجام هر نوع اقدامات ديگر که منجر به افزايش بهاي کالا يا خدمات براي خريدار شود که جريمه آن بر اساس ميزان گرانفروشي توسط دادگاه تعيين مي‌شود.
رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي با بيان اينکه دليل گراني گوجه فرنگي و سيب زميني کاهش توليد است نه صادرات،گفت:پيش بيني مي‌شود در نيمه دوم سال توليد سيب درختي ٤٠ درصد کاهش يابد.سيد رضا نوراني در گفتگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبني بر اينکه صادرات سيب زميني و گوجه فرنگي باعث گراني اين دو محصول شده است، گفت: نمي‌شود هميشه کمبودها و گراني‌ها را گردن صادرات انداخت.رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي با بيان اينکه صادرات، دليل گراني اين محصولات در بازار نيست، گفت: کشت اين محصولات در تابستان امسال کاهش چشمگيري داشته بويژه در گوجه فرنگي؛ الان بايد وفور گوجه باشد اما اين چنين نيست و ما شاهد هستيم قيمت هر قوطي رب ٤ هزارتوماني نيز به ١٠ هزارتومان رسيده است.نوراني ادامه داد: برخي کشاورزان به دليل کم آبي و برخي نيز به دليل اينکه سال گذشته زيان کردند امسال کشت انجام ندادند.وي تصريح کرد: دليل نمي‌شود هرچه کم شد ما بگوييم دليل آن صادرات بوده، درست است که قيمت ارز بالا رفته اما هزينه صادرات نيز گران شده است.نوراني همچنين گفت: پيش بيني مي‌شود در شش ماهه دوم امسال توليد سيب درختي هم بين ٣٥ تا ٤٠ درصد کاهش يابد.
رئيس اتحاديه حمل و نقل بار از توقف روند جايگزيني و نوسازي ناوگان حمل و نقل تجاري خبر داد و گفت: در پي ايجاد تغييرات قيمتي در نرخ ارز و افزايش 2 تا 3 برابري قيمت خودروها افراد از خريد خودرو منصرف شده اند.محمد خان بلوکي در گفت و گو با خبر خودرو با تاکيد بر بحران نوسانات ارزي و تاثيرات مخربش بر صنعت خودرو بيان کرد: روند جايگزيني ناوگان هيج پيشرفتي نداشته و تاثيرات مخرب نوسانات ارزي بر قيمت‌ها باعث شده که در بازار آشفتگي بوجود بيايد که همين امر باعث مي‌شود قيمت‌ها به صورت سليقه‌اي عرضه شوند.وي در ادامه افزود: دولت هيچ گونه نظارتي بر نوسانات بازار ندارد و تنها راه حل عبور از اين بحران در ارايه ارز 4 هزار و 200 توماني به خودرو سازان است که متاسفانه دولت از تامين و عرضه آن ناتوان مانده است.وي در رابطه با وضعيت مشتريان و متقاضيان خريد خودرو در اين آشفته بازار گفت: مشتريان ناچار هستند يا بر اساس نيازشان از خودرو سازان خودرو بخرند يا صبر کنند تا چاره‌اي انديشيده شود.وي با تاکيد بر مخرب بودن ناوگان‌هاي فرسوده بيان کرد: با توقف روند جايگزيني و نوسازي شاهد تخريب هر چه بيشتر محيط زيست خواهيم بود.
با وجود رکود چندين ساله حاکم بر بازار، فعالان حوزه لوکس فروشي‌هاي خودرو تا سال گذشته، به نسبت از بازار قابل قبولي برخوردار بودند، اما امسال به شدت کسب و کار اين رَسته شغلي با اُفت مواجه شده است.سياووش يوسفي، يکي از فعالان اين عرصه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ذکر مطلب فوق اظهار کرد: متأسفانه افزايش نرخ ارز، به‌صورت مستقيم بازار اين صنف را تحت‌الشعاع قرار داده و قيمت‌ها در برخي اقلام آنچنان بالا رفته که جزء اقشار مرفه ( به تعبير وي بچه پولدارها) کمتر کسي به سراغ خريد اقلام و محصولات اين‌چنيني مي‌آيد.وي افزود: تنوع در بازار مذکور به شدت بالاست و مالکان خودرو که متقاضيان خريد اين محصولات که اکثريت قريب به اتفاق آن‌ها تيپ جوان جامعه هستند به انحاي گوناگون و بنابر سليقه خود، اقدام به زيباکردن خودروي خويش مي‌کنند.يوسفي تصريح کرد: برخي با نصب سيستم‌هاي چندين ميليون توماني، برخي با ارتفاع زدن خودرو، برخي با مات کردن رنگ ماشين، برخي ديگر با ايجاد تغيير در شکل ظاهري چراغ‌هاي عقب و جلوي خودرو، خريد کف پوش‌هاي خاص، تودوزي‌هاي آنچناني، روکش صندلي و غيره تلاش مي‌کنند .