قاچاق سودآور دلار از افغانستان به ايران
تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، فرصت خوبي براي دلالان ارز در افغانستان جهت قاچاق ارز به ايران فراهم کرده به طوري که دلار‌ها را در بازار سياه ايران به ريال تبديل مي‌کنند و پس از قاچاق ريال، آنها را در ايالت‌هاي مرزي به نرخ‌هاي رسمي‌مي‌فروشند.
به گزارش بلومبرگ، تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، فرصت خوبي براي دلالان ارز است و آنها در طي ماه براي انتقال دلار به خاک ايران بارها به اين کشور سفر مي‌کنند.در ساختمان سه طبقه بازار سراي شاهزاده در کابل، يک دلال ارز در مغازه‌اي پر از بسته‌هاي اسکناس نشسته و توضيح مي‌دهد که چگونه او و ديگر دلالان از تاکسي براي حمل چمدان‌هاي پر از دلار به ايران از طريق مناطق دور افتاده مرزي اسلام قلعه استفاده مي‌کنند. هر ماه، او حدود 220 هزار دلار در 2 تا 3 سفر به ايران انتقال مي‌دهد.
دلالان افغان معمولا از استان هرات افغانستان به شهر مشهد در ايران سفر مي‌کنند. آنها هر دلار آمريکا را به 120 هزار ريال مي‌خرند. به گفته ايمال‌هاشور، سخنگوي بانک مرکزي افغانستان، اين دلالان، که ويزاي چند بار ورود به ايران را دارند، ريال ايران را با 30 درصد سود در افغانستان مي‌فروشند.يک دلارفروش ديگر که تعداد زيادي اسکناس ريال روي ميزش دارد گفت، دلالان به جاي کابل، مي‌توانند ريال را به بهترين قيمت در ايالت‌هاي هم مرز با ايران بفروشند.اين تجارت بخشي از 4 ميليارد دلار ارزي است که هر سال از اقتصاد افغانستان خارج مي‌شود.سفي الدين سيحون، استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: «متاسفانه، دولت نتوانسته جلوي قاچاق ارز را بگيرد.» وي افزود، جنگ سالاران متنفذ افغانستان از قاچاق ارز به ايران منتفع مي‌شوند.قاچاق ارز به ايران موجب کمبود دلار آمريکا در افغانستان شده و افت 3.5 درصدي ارزش پول ملي افغانستان در ماه جاري را به دنبال داشته است. در روز 13 سپتامبر، هر دلار آمريکا به 76.03 افغاني رسيد، که پايين‌ترين رقم در طي 15 سال گذشته است. ارزش ريال ايران از ماه آوريل به اين طرف 60 درصد سقوط کرده است.خانجان الوکوزي، معاون اتاق بازرگاني و صنايع و معادن افغانستان گفت: «دلالان دلار‌ها را در بازار سياه ايران به ريال تبديل مي‌کنند و پس از قاچاق ريال، آنها را در ايالت‌هاي مرزي به نرخ‌هاي رسمي‌مي‌فروشند.»خليل صديق، رئيس کل بانک مرکزي افغانستان در ماه جولاي براي ارائه توضيحات در مورد کاهش ارزش افغاني به پارلمان فرا خوانده شد و گزارشي از ميزان قاچاق ارزي به پارلمان ارائه داد. وي همچنين گفت که چمدان‌هاي پر از دلار از فرودگاه‌هاي افغانستان در شهرهاي کابل و مزارشريف به دوبي و ديگر شهرها انتقال مي‌يابد.ارزش کل ارز قاچاق شده از افغانستان بسيار بيشتر از خروج قانوني ارز است. بر اساس صورت خريد‌هاي دولت افغانستان، در فاصله ژوئن 2017 تا ژوئن 2018، حدود 2.6 ميليارد دلار ارز از اين کشور خارج شده است. اين در حالي است که به گفته بانک مرکزي، در اين مدت بيش از 4 ميليارد دلار تراکنش غيرقانوني از جمله قاچاق ارز در افغانستان رخ داده است.دلالاني که با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند گفته اند، آنها ويزاي رسمي‌ورود به ايران دارند و از طريق شبکه‌اي از ارتباطات شخصي اطمينان حاصل مي‌کنند که هنگام خروج ارز توسط مقامات افغان مورد سوال قرار نخواهند گرفت. يکي از اين دلالان گفت، ميزان قاچاق ارز در طي چند ماه گذشته بيش از 50 درصد افزايش يافته است.
راز پشت‌پرده قيمت‌هاي نجومي‌خودرو
رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران درباره قيمت‌هاي نجومي‌در برخي سايت‌ها به مردم هشدار داد. سعيد موتمني رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران اظهار کرد: فراگير شدن سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي و همچنين شبکه‌هاي اجتماعي بستري براي سوءاستفاده و جولان دلالان بازار خودرو ايجاد کرده است.وي با اشاره به اينکه هر کسي مي‌تواند بدون هزينه و با صرف چند دقيقه وقت، آگهي مدنظر خود را در سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي منتشر کند، خاطرنشان کرد: در همين مورد پديده جديدي که در بازار خودرو با آن مواجه هستيم درج قيمت‌هاي نجومي‌و غيرواقعي و پرت براي خودرو از سوي دلالان در سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي است.رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران ادامه داد: به عنوان مثال موجي که درباره پرايد ۴۵ و ۵۰ ميليون توماني در جامعه به راه افتاد مربوط به همين دسته از اقدامات بود در حالي که در بازار واقعي خودرو به هيچ وجه شاهد چنين قيمت‌هايي نبوديم.وي افزود: متاسفانه فراگير شدن شبکه‌هاي اجتماعي نيز به اين فضا دامن زده است به‌گونه‌اي که قيمت‌هاي پرت و غيرواقعي درج شده در سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي در شبکه‌هاي اجتماعي به‌ويژه کانال‌هاي تلگرامي‌منتشر و دست به دست مي‌شود و مي‌گويند فلان خودرو به فلان قيمت رسيد در حاليکه در بازار واقعي خودرو چنين اتفاقي نيفتاده است.موتمني با بيان اينکه مصرف‌کنندگان بايد دقت کرده و فريب اين افراد را نخورند، تصريح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ايم که مسوولان بايد تدابيري براي فعاليت سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي بينديشند و مانع از اعلام قيمت‌هاي نجومي‌و غيرواقعي براي خودرو و ديگر کالاها شوند زيرا اينگونه اقدامات موجب به هم ريختن بازارها مي‌شود. در اين زمينه مردم قيمت‌هاي واقعي بازار خودرو را از رسانه‌هاي رسمي‌همچون خبرگزاري‌ها و صداوسيما دنبال کنند.پيش از اين در گزارشي عنوان شد در حاليکه دلالان و واسطه‌هاي بازار خودرو، قيمت‌هاي نجومي‌و تخيلي براي خودروهاي داخلي عنوان مي‌کنند خبري از سازمان‌هاي نظارتي و برخورد با گران‌فروشان نيست.
فالگوش
مرکز حراست وزارت امور اقتصادي و دارايي طي گزارشي از شناسايي نحوه ربايش فرصت‌هاي اقتصادي ايران با هدايت سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمنان خبر داد.به گزارش پژوهشکده پولي و بانکي، در اين گزارش مي‌خوانيم، رهگيري مواردي مشکوک از ترک قرارداد مشتريان عمده بنگاه‌هاي ايراني و پس از انجام بررسي ميداني اطلاعات به دست آمده نشان داد فرآيند هوشمندانه‌اي براي شناسايي قراردادهاي تجاري ايران با اشخاص حقيقي و حقوقي وجود دارد.بنا بر اين گزارش، پس از شناسايي قراردادهاي تجاري ايران با اشخاص حقيقي و حقوقي، دشمنان با بهره‌گيري از تمامي‌ظرفيت‌هاي محدود کننده تحريم‌ها و همچنين استفاده از ابزارهاي تشويقي و تنبيهي مالي مشتريان بنگاه‌هاي ايراني، فرصت‌هاي توسعه اقتصادي ايران را تصرف و آن را در اختيار بنگاه‌هاي کشورهاي آسيايي و بعضا عربستاني و اماراتي قرار مي‌دهند.بر اين اساس، در ادامه، اين افراد يا همکاران آنها با مشتري خارجي بنگاه‌هاي توليدي ايراني که قبلا شناسايي شده به منظور متقاعد کردن ايشان به صرفنظر از ادامه معامله با طرف ايراني ارتباط برقرار کرده و از طريق پرداخت رشوه به مسئولين خريد و يا ارائه پيشنهادات اغوا کننده به بنگاه موصوف، آنها را از ادامه همکاري با طرف ايراني باز مي‌دارند.اين گزارش همچنين از رايزني با شرکت‌هاي سرمايه گذاري کننده در ايران به منظور متقاعد کردن آنها به خروج سرمايه از کشور، خريد برخي از بنگاه‌هاي ايراني و پس از آن تبديل فرآيند توليد به مونتاژ کالاهاي خارجي و در ادامه برنامه ريزي هوشمند براي جايگزيني کالاهاي نامرغوب واسطه‌اي در فرآيند توليد به منظور تخريب وجاهت کالاهاي ايراني خبر مي‌دهد.ايجاد اخلال در فرآيند انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل از طريق دام گستري و مشوق‌هاي مختلف و ربايش فرصت‌ها از صنايع خودرو سازي ايران، پتروشيمي‌ها، فولاد و نساجي از ديگر شيوه‌هاي به کار گرفته دشمنان در اين ارتباط است.
ترفند
طبق اخبار واصله جامعه ايران باز هم شاهد بازگشت شرکت‌هاي هرمي‌است، شرکت‌هايي که در قالب بازاريابي شبکه‌اي و تبليغات اغواگرايانه به صورت زيرپوستي در حال فعاليت هستند.بازاريابي شبکه‌اي پديده‌اي نوين در جهت گسترش بازار هدف و دستيابي به بازارهاي بين المللي است. اين بازاريابي از ابزارهاي مهمي‌است که مي‌تواند در خدمت تجارت به کار گرفته شود و موجبات شکوفايي اقتصادي را فراهم آورد.روش کار در بازاريابي شبکه‌اي به گونه‌اي است که در آن کمپاني‌ها محصولات و کالاهاي خود را بدون تبليغات و بدون واسطه به فروش مي‌رسانند و مشتريان پس از خريد در صورت تمايل مي‌توانند محصولات کمپاني را بازاريابي کنند و سود بگيرند. درآمد در بازاريابي شبکه‌اي هم در ازاي فروش مستقيم کالا و هم در ازاي فروش از طريق زيرمجموعه کسب مي‌شود.اين نوع بازاريابي از دهه ۳۰ ميلادي در آمريکا مطرح و کار خود را آغاز کرد و افراد زيادي را به سمت خود جذب کرد؛ اما پس از چندي عده‌اي به هواي کسب سود بيشتر از ظرفيت اين نوع بازاريابي سوءاستفاده کردند و تحت عنوان شرکت‌هاي هرمي‌صدمات زيادي را به جامعه وارد کردند.اما سابقه حضور شرکت‌هاي هرمي‌در ايران شايد به اوايل دهه ۸۰ يعني حدودا ۱۴-۱۵ سال قبل بازگردد، شرکتهايي که با عناويني مانند گلدکوئيست سعي در فريب مردم داشتند و با وعده ميليونر شدن سريع، افراد را در دام خود گرفتار کردند....به گزارش مهر، اين طور که به نظر مي‌رسد به علت مشکل بيکاري موجود در جامعه، بسياري از جوانان کشور در صورت مواجهه با چنين پيشنهادهايي، ورود به شرکت و رسيدن به پول و ثروت در مدتي اندک را حل کننده مشکلات خود ببينند و وارد چاله‌اي مي‌شوند که راه گريزي از آن نيست؛ از اين رو انتظار مي‌رود متوليان امر هر چه سريع تر به بحث بازگشت مجدد شرکت‌هاي هرمي‌در قالب بازاريابي شبکه‌اي ورود و از آسيب‌هاي احتمالي جلوگيري کنند.
درنگ
نوسانات نرخ ارز در روزهاي گذشته بين حداقل ۸ هزار تومان تا حداکثر ۱۴ هزارتومان بود که بايد ديد اين روند تا کجا ادامه خواهد داشت.استاد دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه مي‌توان حتي قيمت دلار را به ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰تومان هم رساند ادامه داد: به لحاظ پارامترهاي اقتصادي آستانه قيمتي دلار از ۱۴ هزار تومان نبايد بيشتر شود. اما اگر بيشتر از اين ميزان برود احتمالا به خاطر هيجان‌هاي ناشي از بدبيني نسبت به شرايط سياسي بين المللي خواهد بود. نوسانات نرخ ارز در روزهاي گذشته بين حداقل ۸ هزار تومان تا حداکثر ۱۴ هزارتومان بود که بايد ديد اين روند تا کجا ادامه خواهد داشت. محمود باغجري، استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به تحولات نرخ ارز و قيمت سکه در بازارهاي سرمايه‌اي اظهار کرد: اگر مردم همه حجم نقدينگي که در دست دارند را بخواهند به بانک مرکزي بدهند و بانک مرکزي هم در قبال آن بخواهد ذخاير طلا و دلار خود را به آنها بدهد، باز هم در بدبينانه‌ترين حالت قيمت دلار در همن بازه ۱۴ هزار تومان ثابت خواهد ماند.او با بيان اينکه مي‌توان حتي قيمت دلار را به ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰تومان هم رساند ادامه داد: به لحاظ پارامترهاي اقتصادي آستانه قيمتي دلار از ۱۴ هزار تومان نبايد بيشتر شود. اما اگر بيشتر از اين ميزان برود احتمالا به خاطر هيجان‌هاي ناشي از بدبيني نسبت به شرايط سياسي بين المللي خواهد بود.اين اقتصاددان همچنين با بيان اينکه دلار در خوشبينانه‌ترين حالت‌هاي اقتصادي و سياسي، ديگر به زير۸۰۰۰ تومان برنمي‌گردد گفت که بايد منتظر ماند و ديد که تحريم‌هاي آبان ماه سال جاري تا چه ميزان به صورت جدي اعمال مي‌شود.گفتني است، در روز گذشته نرخ دلار از حدود ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قيمت شروع و رو به افزايش رفت و تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسيد، ولي براي دقايقي روند ريزشي به خودش گرفت و تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پيدا کرد. اين قيمت هم فقط براي چند دقيقه کوتاه بود و مجددا دلار تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.
سهام
بر اين اساس با توجه به درخواست‌هاي مکرر مشمولان سهام عدالت، اين امکان از روز شنبه، ۱۰ شهريور ماه تا پايان مهرماه امسال براي مدتي محدود فراهم شده است تا مشمولان اقدام به ثبت شماره شباي حساب بانکي خود در سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir کنند.
امکان ثبت شماره شباي مشمولان در سامانه سهام عدالت تا پايان مهرماه براي مدتي محدود و براي آخرين نوبت فعال شده است.بر اساس اعلام سازمان خصوصي سازي، دريافت شماره شباي بانکي مشمولان جهت واريز سود سال مالي ۱۳۹۵ شرکتهاي سرمايه پذير به حساب مشمولان در حالي از ۳۰ فروردين ماه سال ۹۶ تاکنون از طريق سامانه سهام عدالت در حال اجرا بوده و چند نوبت ضرب الاجل پايان اين مهلت اعلام شده است،که بنا به اجازه شوراي عالي اجراي سياستهاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي درآخرين جلسه اين شورا، اين مهلت حداکثر تا پايان مهرماه سال جاري براي مشمولان تمديد شده است و پس از پايان مهرماه به هيچ وجه مشمولين سهام عدالت که شماره شبا بانکي اعلام ننموده باشند اجازه اين کار را نخواهند داشت.
بر اين اساس با توجه به درخواست‌هاي مکرر مشمولان سهام عدالت، اين امکان از روز شنبه، ۱۰ شهريور ماه تا پايان مهرماه امسال براي مدتي محدود فراهم شده است تا مشمولان اقدام به ثبت شماره شباي حساب بانکي خود در سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir کنند.نکته قابل تاکيد اين که پس از اين مدت دوباره امکان ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت کاملا غيرفعال شده و به هيچ وجه تمديد مدت نمي‌شود.
بازار مسکن
در حالي که بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي قيمت مسکن در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل رشد ۶۲ درصدي داشته، اما از نظر تعداد معاملات کاهش ۲۸ درصدي را تجربه کرد.دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي گزارش تحليلي بازار مسکن در مرداد ماه امسال را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش مرداد ماه امسال ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره خريد و فروش مسکن با متوسط قيمت هر متر مربع ۷ ميليون و ۴۳۰ هزار تومان در تهران پشت سر گذاشته شد که اين ميانگين قيمت نسبت به ماه قبل از آن (تيرماه ۹۷) ۶.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مرداد ۹۶) ۶۲ درصد افزايش يافت.اين افزايش بي سابقه قيمت (بيش از ۶۰ درصد) در حالي است که از نظر تعداد معاملات نسبت به ماه قبل (تير ۹ امسال) ۴.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۹۶) ۲۸.۱ درصد کاهش تعداد خريد و فروش مسکن را شاهد هستيم.به گزارش مهر، بر اساس اظهار نظر کارشناسان افزايش بيش از انتظار قيمت‌ها همزمان با کاهش شديد تعداد معاملات نشان دهنده ادامه رکود تورمي‌در بازار مسکن است.گزارش تحليلي دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي مي‌افزايد: واحدهاي مسکوني منطقه يک پايتخت با متري ۱۵ ميليون و ۸۹۰ هزار تومان گرانترين و منطقه ۱۸ با متري ۳ ميليون و ۹۰ هزار تومان ارزانترين منطقه تهران در مرداد ماه بودند.مقايسه ميانگين قيمت هر متر مربع واحد مسکوني در مرداد امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد بيشترين افزايش قيمت مسکن در منطقه ۵ با رشد ۸۳.۱ درصدي رخ داده و کمترين ميزان رشد نيز به منطقه ۱۲ با ۲۴.۳ درصد تعلق دارد.ميانگين قيمت يک متر مربع واحد مسکوني در مناطق ۱ تا ۶ تهران از قيمت متوسط پايتخت (۷.۴ ميليون تومان) بالاتر است. گرانترين واحدهاي مسکوني با سن بناي کمتر از ۵ سال بوده با ميانگين ۸ ميليون و ۶۹۰ هزار تومان و ارزانترين واحدها نيز به خانه‌هاي با سن بناي بين ۱۶ تا ۲۰ سال با ميانگين قيمتي ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص داشت.از نظر تعداد معاملات نيز منطقه ۵ با ۱۶۱۹ فقره معامله مسکن بيشترين تعداد خريد و فروش واحدهاي مسکوني را در ماه گذشته در اختيار گرفت که معادل ۱۴.۵ درصد کل معاملات مسکن تهران محسوب مي‌شود. کمترين سهم بازار مسکن نيز به منطقه ۱۹ با ۸۱ فقره معامله معادل ۰.۷ درصد کل معاملات پايتخت تعلق دارد. اين در حالي است که تعداد معاملات مسکن در منطقه ۱۳ تهران در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته نصف شده و کاهش ۴۹.۹ درصدي داشته است.واحدهاي مسکوني کمتر از ۵ سال ۳۸.۷ درصد و واحدهاي بالاي ۲۰ سال ۱۲.۸ درصد معاملات مسکن تهران را در مرداد ماه شامل مي‌شدند به طور کلي ۵۷ درصد معاملات به واحدهاي زير ۱۰ سال تعلق داشته است.يکي از اتفاقات متفاوت بازار مسکن در ماه گذشته، تعلق گرفتن رکورد بيشترين معامله به واحدهاي مسکوني واقع در بازه‌هاي قيمتي بيش از متري ۱۲ ميليون تومان با ۱۳.۹ درصد بود اين در حالي است که در ماه‌هاي گذشته واحدهاي بين متري ۳ تا ۵ ميليون تومان بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص مي‌دادند.ولي در مرداد امسال واحدهاي مسکوني واقع در اين بازه قيمتي (۳ تا ۴ ميليون تومان در هر متر) ۱۲.۴ درصد و ۴ تا ۵ ميليون تومان در هر متر ۱۱.۸ درصد از کل معاملات مسکن را در اختيار داشتند که نشان مي‌دهد استقبال از واحدهاي گرانتر بيشتر بوده است! واحدهاي زير متري ۲ ميليون تومان هم با داشتن يک درصد معاملات، کمترين تعداد خريد و فروش مسکن را کسب کردند.تحليل بازار مسکن مرداد ماه نشان مي‌دهد واحدهاي با زيربناي ۶۰ تا ۸۰ متر مربع بيشترين تعداد معاملات مسکن (۲۷.۴) درصد از نظر متراژ را در اختيار دارد از سوي ديگر واحدهاي ۱۸۰ تا ۲۰۰ متري با داشتن سهم ۱ درصدي کمترين ميزان معاملات مسکن را به خود اختصاص داده است. همچنين رشد معاملات واحدهاي مسکوني زير ۴۰ متري مربعي در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۵۴.۷ درصد رشد داشته است در حالي که معامله خانه‌هاي با ارزش کمتر از ۷۰ ميليون تومان رشد منفي ۴۱.۷ درصد را تجربه کرد.
سرمقاله
سیده فاطمه ذوالقدر
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

با پیروزى انقلاب اسلامی ایران ابتدا این تصور مطرح بود که حاکمیت اسلامی  با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از حیات فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما با سخنان امام راحل و تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی سينما با هدف ارتقاء سطح دانش و بينش مردم، این ذهنیت برطرف گردید و در ادامه،با تأیید فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویى و با بازی درخشان هنرمند فقید،عزت الله انتظامی، راه تازه‌اى پیش پای سینماگران پدید آمد.
همان طورکه  مقام معظم رهبری هم فرموده اند سینما عنصر جذابی است و هیچ چیز مثل سینما اثرگذار نیست ، لذا اهمیت و حساسیت سینما و درنتیجه نیاز به حمایت و مراقبت از عوامل آن، جهت گسترش ارزش های جامعه و بهبود وضعیت فرهنگی ، دوچندان است.
برخی مناسبت ها و از جمله روز سینما ، موجبی برای گرامیداشت اهالی سینماست و پیگیری مسائل و مشکلات پیش روی ایشان، بخشی از این پاسداشت است که باید مورد بررسی قرار گیرند و تا حد امکان موانع ، رفع گردد. برگزاری جلسات و نشست های رسمی و غیر رسمی با سینماگران و رصد سینما و نقاط قوت و ضعف آن،  علاوه بر اینکه می تواند سبب امنیت خاطر آنها باشد موجبی است برای شناخت فرصت ها و تهدیدها و در صورت لزوم ارائه و انجام راهکارهای تقنینی و اجرایی.
سينماي ايران تحت نظارت کامل دولت است و این نظارت، تمامي مراحل ساخت يک فيلم از صدور پروانه ساخت تا اکران را در برمی گیرد و در نهایت هم مي‌تواند مانع ادامه کار گردد که این خود موجب دل نگرانی سازندگان فیلم می شود. بحث ممیزی هم از چالش برانگیزترین مسائل دنیای هنر هفتم است. سازندگان فیلم‌های سینمایی و حتی سریالی و تلویزیونی به خاطر این حساسیت‌های ایجاد شده در تنگنا هستند؛ اگرچه خلق فیلم و هر اثر هنری باید در چهارچوب ارزش های حاکم بر  جامعه باشد اما بروکراسی پیچیده و برخوردهای بعضاً سلیقه ای می بایست حذف گردد.
 تجارت‌های خارج از شبکه توزیع و مشكلات ديگر واز جمله عدم رعایت حق كپي، هزینه‌های کلان و فقدان حمایت های مالی، دغدغه ی معیشتی و امنیت شغلی این گروه از اهالی هنر از جمله موارد است که با آن مواجهند. اگرچه سعی شده  برخی از این مشکلات با اقداماتی نظیر جرم انگاری نقض کپی رایت و افزایش بودجه بخش فرهنگی، رفع گردد اما نتیجه مطلوب هنوز حاصل نگردیده است.
در این میان  نقش مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی، نظارت بر تمامی نهادهای فرهنگی، تدوین قوانین و نظارت بر تعیین بودجه‌ها است. بودجه سازمان سینمایی نیز با تایید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس می‌شود. کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجه‌ای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است. از جمله اقداماتی که با تلاش کمیسیون فرهنگی در این حوزه مي توان نام برد افزایش بودجه ردیف فرهنگ در قانون بودجه سال ٩٧ بوده است.  
کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با گروه های مختلف سینمایی جلسات متعدد برگزار نموده تا ضمن گفتگو و شناسایی موانع و مشکلات پیش روی سینماگران، راهکارهایی جهت حل آنها نیز ارائه گردد.امسال اولین سالی بود که این کمیته قبل از شروع جشنواره از رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و بقیه مسئولین مربوطه دعوت به عمل آورد وگزارش‌های قابل توجهی نیز ارائه گردید.
از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی، تاکید بر برگزاری جشنواره های فیلم مردمی و پویا با برگزاری نشست با مدیران و سیاست گزاران جشنواره فیلم فجر و متعاقب برگزاری جشنواره شنیدن صدای منتقدین آن  طی جلسات متعدد، نشست با انجمن صنفی مستندسازان خانه سینمای ایران و برخی هنرمندان دیگر حوزه ی سینما و پرداختن به  مسائل و معضلات مطرح شده از سوی ایشان بوده است ؛ مسائلی مانند تشکیل صندوق حمایت از مستندسازان، بیمه خدمات درمانی ، صندوق حمایت از هنرمندان بازنشسته، حمایت مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مستندسازان و توزیع عادلانه بودجه و تسهیل در صدور مجوز ساخت . با لحاظ این مسائل. اقدامات قانونی و نظارتی لازم جهت ارتقاء وضعیت بودجه، بیمه و سایر مطالبات ایشان مد نظر کمیسیون فرهنگی می باشد و جهت تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
همچنین سینمای کودک و نوجوان نیز یکی از دغدغه های کمیسیون فرهنگی است که اعضا سعی نموده اند با شرکت در جشنواره های مربوط، این حوزه از سینما را هم دریابند. شرکت در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان  نشان دادکه آن تعاملی که باید میان بخش دولتی و خصوصی برای غنای هرچه بیشتر این آثار و همچنین خلق آثار مخاطب پسند باشد، وجود ندارد.
در حوزه نظارت نیز کمیسیون فرهنگی کار نظارتی خود را علاوه بر نظارت بر نحوه ی هزینه کرد بودجه فرهنگی ،در  تعامل با سازمان سینمایی و دیگر سازمان های مرتبط انجام می دهد که این تعامل می تواند راهگشا باشد.
 کمیسیون فرهنگی با توجه به حساسیت کار هنر و سینما، و با توجه به اینکه هنرمندان دارای ظرفیت های قابل ملاحظه ای جهت ایجاد و اشاعه ی برنامه ها در همه ی ابعاد به خصوص بعد فرهنگی هستند ،همواره خود را در کنار سینما می بیند و تمام توان خود را  جهت به حداقل رساندن موانع و مشکلات  به کار خواهد گرفت.
یادداشت
مسعود یوسفی
روزنامه نگار

همین دوهفته پیش بود که رهبر انقلاب در جلسه دیدار با اعضای کابینه دولت دوازدهم، در حمایت از دولت اظهار داشتند: « رؤسای قوا و مسئولان بخش‌های مختلف باید پشتیبان و کمک‌کار یکدیگر باشند و به‌ویژه همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است». و در ادامه اظهار داشتند: «اختلاف‌نظر میان مسئولان طبیعی است، ( اما) این اختلاف‌نظرها نباید رسانه‌ای شوند زیرا مردم را نگران و مضطرب می‌کند». حالا خبر می رسد که به تازگی یکی از نمایندگان مجلس در مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر که در مصلی کرج برگزار شده است انتقادات تندی را نسبت به رییس جمهور ابراز کرده است . این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در سخنرانی خود گفته است: «آقای رئیس جمهور مگر مردم بارها از شما نشنیدند که ما برای همه شرایط برنامه داریم پس چرا این اوضاع آشفته را درست کردید؟ ». این نماینده همچنین افزوده است: « در اثر سو مدیریت نتوانستید موسسات مالی را کنترل کنید و 6 میلیون خانوار را به خاک سیاه نشاندید، تلاش کردیم که آقایان در این خصوص پاسخگو باشند اما بی‌نتیجه ماند و مردم همچنان در دور باطل چرخ می زنند». اظهارات این نماینده نشان می دهد که وی اولا موضوع حمایت از دولت را نادیده گرفته است و در ثانی با اظهار انتقاد خود در یک جمع، آن را رسانه ای کرده است. نوع رفتار این نماینده محترم ما را به یاد یک ضرب المثل معروف می اندازد که می گوید: « حرمت امامزاده را متولی نگاه می دارد». وقتی که یک نماینده مردم، با اظهارات خود باعث می شود همان مردم - به فرمایش رهبر انقلاب - دچار اضطراب و نگرانی شوند، چه انتظاری از دیگران می توان داشت؟