کدخدایی مطرح کرد:
سخنگوی شورای نگهبان در در واکنش به اظهار نظر یکی از نمایتندگان مبنی بر اینکه "مردم به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مجبور به انتخاب ما نمایندگان هستند"، گفت: آنکه خود را شایسته نمی‌بیند کناره گیری کند. چرا خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با خبرنگاران با بیان اینکه نشست امروز به ارائه نظرات شورای نگهبان در رابطه با گزارشاتی از مصوبات ارسالی مجلس، نامه های دیوان عدالت اداری و سایر گزارشات ارسالی اختصاص دارد، اظهار کرد: روز پنج شنبه ظهر عدم مغایرت لایحه اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه علاوه بر اینکه طرح خوبی در جهت اصلاح نظام اداری بود در دو بند دارای ابهاماتی بود و برای رفع ابهام به مجلس اعاده شد و مجلس اصلاحات را به عمل آورد و برای ما ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی عنوان کرد: در مرحله اول قانون مبارزه با پولشویی با ایراداتی مواجه شد و این ایرادات که شامل 4 بند می شد برای مجلس ارسال شد. 

وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا بعضی جریان‌های سیاسی حمله به نهادها را آغاز کردند و به طور مشخص یکی از نمایندگان در صحبت‌های خود گفته بود به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مردم مجبور به انتخاب ما نمایندگانی هستند که شاید صلاحیت نداریم انتخاب شویم، نظر شورای نگهبان در رابطه با این اظهارنظر چیست؟ تصریح کرد: شورای نگهبان از نقد و انتقاد و نصیحت به خیر نه ضرر کرده و نه از آنها ناراحت می شود همیشه هم اعلام می‌کنیم که اگر به عملکرد ما ایرادی وجود دارد آن را بیان کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه، بیان کرد: نقدی که ما داریم این است که نظرات صحیح باشد نه خلاف واقع زیرا اعتبار گوینده را زیر سوال می‌برد. اگر کسی خود را شایسته نمی بیند کناره گیری کند. چرا خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص نحوه اجرای مصادیق قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: درباره نحوه اجرا و مصادیق از دوستان مجلس سوال کنید.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به استثنائات در نظر گرفته شده در قانون منع به کارگیری بازنشستگان، سوء استفاده‌هایی انجام می‌شود، عنوان کرد: ‌نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد، اینکه وقتی قانونی تصویب می‌شود آیا انحرافی از اجرای آن قانون انجام می‌شود یا نه، همه این مباحث در نظام اداری وجود دارد. طبیعتاً‌ نسبت به این قانون هم چنین مسائلی ممکن است وجود داشته باشد، این وضعیت و این آسیب نسبت به این قانون هم شاید وجود دارد اما راهکار آن این است که ما باید قوانین را شفاف تصویب کنیم. در مورد مصادیق، بنده ورود نمی‌کنم و این موضوع بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان به کسانی که بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند اعاده به خدمت شوند، مربوط می‌شود اما اگر کسی هنوز بازنشسته نشده و به صندوق بازنشستگی نرفته و با محل کار قطع ارتباط نکرده، شامل حال او نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل دستگاه‌هایی نظیر صدا و سیما هم می‌شود یا خیر؟ گفت: من وارد مصادیق نمی‌شوم و این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوط است.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر انتقاداتی نسبت به نظارت استصوابی شورای نگهبان مطرح شده و از سوی دیگری شاهدیم در برخی شوراهای شهر حواشی عجیب و بدی رخ داده و یکی از نمایندگان پیشنهاد داده شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نظارت کند، پاسخ شما به این پیشنهاد چیست؟ گفت: شورای نگهبان نه ادعایی نسبت به شوراهای شهر و روستا دارد و نه امکانات لازم را برای نظارت بر این انتخابات دارد فلذا امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا منتفی است.

 

در مورد برجام تصمیم بگیرید و جبران کنید
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اروپا باید تصمیم بگیرد می‌خواهد در برابر آمریکا تسلیم شود یا نه، از کشورهای اروپایی خواست تا خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را جبران کنند.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل از اروپایی‌ها خواست تا در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بایستند و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را جبران کنند.
ظریف همچنین گفت: اروپا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تسلیم آمریکا شود یا در مقابل آن بایستد. اگر اروپا همچنان درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منفعل عمل کند، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.
وی ادامه داد: حوزه نفت و بانک یک سنگ محک بود و اگر توازن این بده و بستان (در توافق هسته‌ای) برهم بخورد، تهران دست به اقدام خواهد زد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: این لزوما بدان معنی نیست که ایران از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. اجرای بخش‌هایی از توافق یک احتمال دیگر است.
ظریف گفت که اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند آماده‌اند به حرف‌هایشان عمل کنند یا نه.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو حضور مستشاری ایران در سوریه را قانونی و درست توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای گفت‌ که تحریم‌ها علیه ایران را به‌طور مجدد اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت و انتقاد شدید دیگر کشورها به ویژه‌ طرف‌های توافق هسته‌ای شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مواجه شد.
طرف‌های اروپایی برجام یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه‌ تلاش‌ها برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا علیه تهران و حفظ توافق هسته‌ای هم اکنون در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی جدید با ایران در آستانه بازگشت بخش دوم  تحریم‌های واشنگتن علیه تهران هستند.
این سه کشورهابه همراه اتحادیه اروپا در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای ادامه‌ اجرای توافق هسته‌ای و تجارت با ایران که بخشی از تعهدات آنها ذیل توافق هسته‌ای محسوب می‌شود، بیابند.
پیشنهاد ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی جدید با ایران نیز بخشی از تلاش گسترده‌تر اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج واشنگتن است. در همین راستا اتحادیه اروپا قوانین موسوم به مقررات مسدود کننده را اجرایی کرده است که به شرکت‌های اروپایی هشدار می‌دهد در صورت همکاری با تحریم‌های آمریکا  با اقدام قانونی مواجه خواهند شد. اتحادیه اروپا تاکید دارد که با عملیاتی شدن این قوانین شرکت‌ها اروپایی قادر خواهند بود به تعاملات تجاری خود با ایران ادامه دهند.


تنش های جدی در عرصه سیاست آمریکا
در ادامه جنجال‌هایی که اظهارات جان کری درباره دیدار با محمدجواد ظریف به راه انداخته، سخنگوی این وزیر خارجه پیشین به اظهار نظر مایک پمپئو در این خصوص پاسخ داده و تصریح کرده است که کری درباره دیدار با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، سخنگوی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، "بی سابقه" دانستن دیدار کری با وزیر خارجه کشورمان از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا را به سخره گرفت و تصریح کرد که کری درباره گفت‌وگویش با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده تا او از تفکرات طرف ایرانی آگاه شود.

مت سامرز، سخنگوی کری گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری میلادی در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزییات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است.

این سخنگو تصریح کرد: هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است.

وی در ادامه گفت: کری نیز همچون نزدیک ترین متحدان آمریکا بر این باور است که موثر ماندن تعهداتی که ایران بر مبنای توافق هسته‌ای به آن متعهد شده است، اهمیت دارد؛ توافقی که جهان چند سال را صرف مذاکره برای آن کرد.

سخنگوی کری افزود: او از چیزی دفاع می کرد که کاملا با سیاست‌های آمریکا در آن زمان مطابقت داشت. هیچ چیز غیرعادی‌ای درباره دیدار دیپلمات های پیشین با همتایان خارجی خود وجود ندارد، چه برسد به "نامناسب" یا "بی سابقه"!

به دنبال اظهارات جان کری مبنی بر دیدار با محمدجواد ظریف، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همتای پیشین خود را برای رفتار "نامناسب و بی سابقه" مورد انتقاد قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در وزارتخانه خود به خبرنگاران گفت: کاری که کری انجام داده، نامناسب و بی سابقه است.

پمپئو افزود: او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آنان گفت و گو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند.

به گزارش ایسنا، پمپئو در این اظهارات در حالی ایران را بزرگترین کشور حامی ترور خوانده که کشورش یکی از حامیان و تامین‌کنندگان اصلی تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: نمی‌توانید در تاریخ آمریکا سابقه‌ای از چنین رفتاری پیدا کنید و این وزیر خارجه پیشین نباید دست به چنین اقدامی می‌زد.

پمپئو در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام کری، آن را "فراتر از نامناسب" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، جان کری اعلام کرده است، در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «سه، چهار مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، کری همچنین در برنامه ای رادیویی تایید کرد که از زمان ترک کاخ سفید، "سه چهار بار" با وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته است.

او در این باره توضیح داد که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود "ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه کار خواهید کرد؟"

کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه "نشست روزانه با دانا پرینو" که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

 

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت شیخ اشرفی شاهرودی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، طی پیامی، درگذشت حجت‌الاسلام اشرفی شاهرودی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی را تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم جلیل جناب مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان معزّز بویژه اخوی معظم ایشان و نیز به ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و به همه‌ی مردم مؤمن و انقلابی شاهرود تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را مسألت مینمایم.

تعرض به سفارت ایران در پاریس
سخنگو وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تعرض عده‌ای معاند وابسته به گروهک‌های تروریستی به سفارت کشورمان در پاریس گفت: آنها نتوانستند به داخل ساختمان سفارت وارد شوند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعرض به سفارت کشورمان در پاریس ضمن تایید این خبر اظهارکرد: بعد ظهر دیروز تعداد اندکی از افراد معاند ضد ایرانی قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را داشتند.
وی بابیان اینکه تعرض به سفارت کشورمان در فرانسه توسط عده‌ای از معاندان وابسته به گروهک‌های تروریستی انجام شده است، گفت: آنها موفق به این کار نشدند و نتوانستند به داخل ساختمان سفارت وارد شوند و با پرتاب اشیایی به سمت ساختمان سفارت، خساراتی به آن وارد کردند.
قاسمی افزود: متاسفانه به رغم انتظار طبیعی که از پلیس فرانسه وجود داشت آنان هنگام حضور این مهاجمین که از وابستگان یک گروهک تروریستی بودند، بموقع در محل حاضر نبودند که موضوع تهاجم این گروه و عدم حضور بهنگام پلیس، تحت بررسی و پیگیری است. پس از پیگیری‌های متعدد و حضور نیرو‌های ذیربط تعدادی از مهاجمین توسط پلیس دستگیر شدند که خواستار محاکمه و مجازات آن‌ها و اعلام نتیجه از سوی مقامات ذیصلاح هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال بار دیگر به وزارت خارجه فرانسه یادآوری کرد که تامین امنیت اماکن دیپلماتیک به عهده کشور میزبان بوده و لازم است نسبت به حفاظت و صیانت از کلیه اماکن دیپلماتیک ایران در فرانسه، تمهیدات و اقدامات جدی و لازم به عمل آورند.

اداره شدن ۲ وزارتخانه با سرپرست پذیرفته نیست
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید در شرایط اقتصادی نا مناسب باید هر چه زودتر برای دو وزارت کار و اقتصاد وزیر انتخاب می شد نه اینکه این دو وزارتخانه با وجود مشکلات بسیار با سرپرست اداره شوند.
یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات جهانگیری مبنی بر اینکه هر کس انگیزه کار کردن ندارد برود، بیان داشت: مسئولین دولت در رسانه های مطرح می کنند هر کس کار نمی کند برود و هر کسی تخلف کرد نباید در بدنه دولت بماند،  سوال اینجاست که چرا با این افراد برخورد نمی شود مگر کسی خود خواسته از مسئولیتش به دلیل کم کاری کنار می رود؟
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: اگر در وزارتخانه ای مدیرکل و زیر مجموعه کار نمی کند این وظیفه وزیر است که افراد را عزل کند، متاسفانه دچار شعارگرایی در کشور شده ایم.
نماینده مردم جیرفت در مجلس دهم شورای اسلامی با طرح این سوال که چه کسی مسئولیت بهبود شرایط را بر عهده دارد، بیان داشت: اگر بنده به عنوان نماینده مجلس نظارت دقیق نداشته باشیم و بگویم نظارت نمی شود مسئولیت آن با من است و باید ناظر را مجازات کرد.

تحریم ایران با هدف مذاکره مجدد با آمریکا بی‌فایده است
عضو کمیسوین امنیت ملی مجلس با اشاره به فرمایشات رهبری درباره عدم مذاکره مجدد با آمریکا، گفت: تحریم ایران با هدف مذاکره مجدد با آمریکا بی‌فایده است.
سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اظهارات رئیس گروه ویژه اقدام مالی درباره روند احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از برجام با هدف مذاکره مجدد، گفت: جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی واضح و روشن است و در این راستا از تمام ابزار و امکانات خود استفاده می‌کنند. از این رو دور اول تحریم‌ها هم علیه ایران اعمال کردند و در آینده هم برنامه‌هایی دیگری را پیاده خواهند کرد.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مقام خزانه داری آمریکا درباره یاران و تحریم‌ها، تصریح کرد: اظهارات و فشارهای رسانه‌ای و روانی برای تاثیرگذاری بر فضای روانی جامعه ایرانی مطرح می‌شود زیرا ما پیش از این تحریم‌های به مراتب شدید‌تر را تحمل کردیم.

تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام
روزنامه‌ فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: قدرت‌های اروپایی در حال رایزنی برای ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی به منظور ادامه تجارت با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند.
روزنامه‌ فایننشال تایمز در ادامه‌ گزارش داد: فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه‌ تلاش ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه تهران و حفظ توافق هسته‌ای تاریخی با ایران در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای ایجاد یک ابزار مالی در آستانه بازگشت بخش دوم این تحریم‌های واشنگتن هستند.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای گفت‌ که تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت و انتقاد شدید دیگر کشورها به ویژه‌ طرف‌های توافق هسته‌ای شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مواجه شد.
این سه کشور اروپایی به همراه اتحادیه اروپا در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای ادامه‌ اجرای توافق هسته‌ای و تجارت با ایران که بخشی از تعهدات آنها ذیل توافق هسته‌ای محسوب می‌شود، بیابند.
به نوشته روزنامه‌ فایننشال تایمز تلاش رسمی اتحادیه اروپا برای حفظ به دسترسی مالی ایران شکاف فراآتلانتیک را پس از این که واشنگتن به شرکت‌های اروپایی هشدار داد در صورت ادامه‌ تجارت با ایران و عدم همکاری با تحریم‌ها علیه تهران با پاسخ آمریکا مواجه و از نظام مالی آمریکا بیرون  خواهند شد، عمیق‌تر خواهد کرد.
به گفته دیپلمات‌ها هدف قانونگذاران اروپایی کمک به حفظ تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا و بهره‌مندی تهران از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته ای است.
این دیپلمات‌ها همچنین گفتند: تروئیکای اروپا به همراه روسیه و چین که همگی از امضا کنندگان توافق هسته‌ای هستند، در طول این ماه‌ها با کمیسیون اروپا و  خدمات دیپلماتیک این اتحادیه برای ایجاد این کانال نقل‌ و انتقالات مالی همکاری داشته‌اند.  
روزنامه‌ فایننشال تایمز در ادامه‌ نوشت: ایده‌های مختلف درباره چگونگی ایجاد این مکانیزم و ساختار آن کماکان در حال بررسی است. یک سخنگوی وزارت اقتصاد فرانسه در این باره، گفت‌: تاکنون یک تصمیم سیاسی درباره فرمت ‌دقیق این ابزار مالی مستقل اتخاذ نشده است، اما روند این تلاش‌ها تسریع شده است.
دولت فرانسه مدت‌ها است بر لزوم ایجاد یک ساز و کار مالی جایگزین که تجارت با ایران را پس از بازگشت تحریم‌های  آمریکا علیه  این کشور ممکن می سازد، تاکید کرده است. پاریس اکنون بر این باور است  که تمایل به این کار به ویژه‌ از سوی آلمان همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل واشنگتن برای اعمال بخش دوم تحریم‌هایش علیه تهران در ماه نوامبر افزایش یافته است.
وزارت اقتصاد آلمان، اظهار کرد: رایزنی‌ها برای این کار جدی و در حال انجام شدن است. در حال‌ حاضر مدل های مختلفی روی میز مذاکره قرار دارد.




هشدار ناصر سراج به بازنشستگان شاغل
قاضی ناصر سراج با اشاره به تأیید «طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» در شورای نگهبان گفت: از تاریخ ابلاغ این قانون، بکارگیری بازنشستگان یا بازخرید شده‌ها در دستگاه‌های دولتی و همه دستگاه‌ هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، بجز مقامات مصرح در قانون مذکور ممنوع است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به بازنشستگان شاغل در دستگاه‌های دولتی گفت: فقط ۶۰ روز برای ترک پست فرصت دارید.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج با اشاره به تأیید «طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» در شورای نگهبان اظهار داشت: از تاریخ ابلاغ این قانون، بکارگیری بازنشستگان یا بازخرید شده‌ها در دستگاه‌های دولتی و همه دستگاه‌ هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، بجز مقامات مصرح در قانون مذکور ممنوع است.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مشمول مکلفند تا 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افرادی را که مشمول این قانون می‌شوند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند، تصریح کرد: افراد مشمول این قانون نیز باید در مهلت قانونی مقرر، سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به تکلیف قانونی بازرسان سازمان مبنی بر نظارت بر اجرای قانون مذکور گفت : از دستگاه‌های مشمول انتظار می‌رود ضمن رعایت دقیق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، افراد مشمول را به این سازمان معرفی کنند.
طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی دوم مرداد ماه 97 در مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید و 21 شهریور در شورای نگهبان تأیید شد.