دولت گراني فراورده‌هاي ساختماني را جدي بگيرد
يک عضو کميسيون عمران مجلس گفت: ساماندهي بازار فرآورده‌هاي ساختماني از پارامترهاي تنظيم قيمت در بازار مسکن است و دولت بايد گراني در اين حوزه را جدي بگيرد. مجيد کيان‌پور درباره گراني مصالح ساختماني به ويژه فولاد اظهار کرد: شاهد افزايش قيمت مصالح و مواد اوليه هستيم و بايد تلاش شود مواد اوليه کارخانجات با نرخ‌هاي ارز صادراتي و مرجعي که بانک مرکزي تخصيص داده است تامين شود. اين نماينده مجلس در ادامه بيان کرد: در کنار موضوع فوق توجه به نرخ‌هاي مصالح با توجه به بازارهاي جهاني باشد چراکه متناسب با آن خود را نشان مي‌دهد. کيان‌پور همچنين تصريح کرد: بايد تلاش شود حداقل نگراني مصالح را داشته باشيم.






تخفيف شهرداري براي صدور پروانه محلات هدف
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ۱۸ محله بايد در شهر تهران بهسازي و نوسازي شود گفت: عمليات نوسازي اين محلات از امسال شروع شده و خوشبختانه شهرداري نيز تا کنون ميزان ۸۵۰ ميليارد تومان تخفيف براي صدور پروانه ساختماني در اين راستا اعمال کرده است که دولت بايد به طرق گوناگون آن را جبران کند. ‌هوشنگ عشايري بيان کرد: تهران ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و نزديک به ۱۶.۵ درصد جمعيت کشور را در خود جاي داده است که نشان دهنده تراکم جمعيتي خاص اين کلانشهر نسبت به ساير شهرهاست. مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران همچنين گفت: ۱۸ محله بايد در شهر تهران بهسازي و نوسازي شود.






نرخ پروازهاي اربعين با ارز سامانه «نيما»
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي درباره تعيين قيمت بليت پروازهاي اربعين تصريح کرد: در سال جاري مانند اربعين سال گذشته براي پروازها برنامه‌ريزي کرده‌ايم و تصميماتي اخذ شده است که هفته جاري اعلام خواهد شد. مقصود اسعدي ساماني ادامه داد: نرخ‌ها در انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي به تصويب رسيده و بايد به تائيد مديران شرکت‌ها برسد. وي درباره قيمت امسال گفت: سقف نرخ بليت پروازهاي اربعين امسال از سال گذشته بالاتر است. پارسال قيمت بليت، با نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان محاسبه شد و امسال قرار است با نرخ ارز سامانه نيما که حدود ۸۰۰۰ تومان است، پروازهاي اربعين نرخ‌گذاري شود. وي افزود: همچنين نرخ خدمات فرودگاهي در عراق افزايش پيدا کرده است.
موفقيت مراکز لجستيک
با واقعي شدن قيمت سوخت
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي گفت: مراکز لجستيک زماني به موفقيت دست‌ مي‌يابد که وضعيت اقتصاد حمل‌ونقل اصلاح شود؛ يعني قيمت خودرو سنگين و در مقابل قيمت سوخت به نسبت شرايط اقتصادي کشور واقعي شود. به گزارش تسنيم، مهرداد تقي‌زاده با اشاره به ابلاغ سند آمايش مراکز لجستيک از سوي وزير راه و شهرسازي و مزاياي تهيه اين سند براي کشور اظهار کرد: نقش مراکز لجستيک در کشور به شکل‌گيري و توسعه حمل‌ونقل ترکيبي کمک مي‌کند. با شکل‌گيري يک مرکز لجستيک، فعاليت‌هاي ديگري از قبيل انبارداري در فضاي باز، بسته و کانتينري، همچنين صنايع توليدي، تبديلي و بسته‌بندي که اشتغال‌زايي هم به دنبال دارد، شکل خواهد گرفت. وي با بيان اين‌که شکل‌گيري مراکز توليد و بسته‌بندي در کنار فرايند حمل‌ونقل ريلي و جاده‌اي کالا موجب کاهش هزينه‌هاي حمل‌ به دليل کاهش فاصله رسيدن ناوگان حمل‌ونقلي به يک مرکز توليدي مي‌شود، افزود: در صورت گستردگي يک پهنه لجستيکي در کشور مي‌توان شاهد شکل‌گيري فعاليت‌هاي گردشگري در داخل مرکز لجستيک نيز بود.
تحريم شرکت تايلندي به اتهام
ارتباط با ماهان‌اير
وزير خزانه‌داري آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: تحريم‌هاي جديدي عليه يک کمپاني تايلندي به جرم ارتباط با شرکت ماهان ايران وضع شده که بايد به منزله هشداري درمورد جديت آمريکا در قطع روابط با اين ايرلاين ايراني در نظر گرفته شود. به گزارش ايلنا به نقل از وال استريت ژورنال، وزارت خزانه‌داري آمريکا يک کمپاني تايلندي را به دليل رابطه با شرکت هواپيمايي ماهان تحريم کرد. دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي در وزارت خزانه‌داري آمريکا با انتشار يک اعلاميه، تحريم‌هاي جديدي را عليه يک شرکت هوانوردي تايلندي به اتهام کار با شرکت هواپيمايي ماهان ايران، وضع کرد. استيو منوچين، وزير خزانه‌داري آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: وزارت دارايي يک شرکت تامين‌کننده خدمات ديگر از طرف ماهان‌اير را تحريم کرد.
برنامه‌ريزي براي تسريع ترخيص کالا از بنادر
مديرکل امور بندري سازمان بنادر با تشريح علل افزايش رسوب کالا در بنادر، از بخشنامه‌اي جديد براي تسريع در ترخيص کالا خبر داد و گفت: کالايي که بيش از ۲ ماه در بندر بماند،متروکه تلقي خواهد شد. روانبخش بهزاديان در گفتگو با مهر با تشريح علل افزايش رسوب کالا در بنادر اظهار کرد: در سال ۹۶ براي حدود ۱۰۸ ميليون تن کالاي غيرنفتي مشتمل بر ۳ ميليون TEU کانتينر در بنادر کشور عمليات بندري و ترخيص کالا انجام شده است و در حال حاضر ترکيب موجودي ۱۳۹ هزار کانتينر دپو شده در بنادر کشور بدين صورت است که ۵۰ درصد از آنها مربوط به قبل از سال ۹۷ و ۵۰ درصد ديگر مربوط به شش ماه اخير است. وي اظهار کرد: برخي کالاها امکان اظهار و ترخيص کالا را ندارند؛ بعضي ديگر از کالاها مشکل تعهد پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز را دارند چراکه صاحبان اين کالاها به هر دليلي مايل به تعهد دادن نيستند و درنتيجه اجازه ترخيص آنها از سوي بانک‌ها صادر نمي‌شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس انتقاد کرد؛
گروه راه و مسکن: استراتژي دولت در بخش مسکن هنوز هم ابهامات زيادي دارد. کارشناسان مي‌گويند که وزارت راه و شهرسازي هنوز نتوانسته به استراتژي مشخصي براي حل مشکن مسکن شهروندان برسد و آن را به درستي معرفي کند. بررسي برنامه‌هاي اعلام شده از سوي مسئولان وزارت راه و شهرسازي طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که افزايش تسهيلات و بالا بردن توان متقاضيان مسکن مهمترين اولويت اين وزارتخانه در اين مدت براي حل مشکل مسکن شهروندان بوده است. هرچند مدت‌ها قبل زمزمه‌هايي نيز در ارتباط با مسکن اجتماعي آن نيز شنيده مي‌شد، اما حقيقت اين است که هيچ راهکاري از سوي دولتمردان براي اجراي صحيح و سريع اين ايده مطرح نشده است. ابهامي‌که استراتژي وزارت راه و شهرسازي براي حل مشکلات حوزه مسکن وجود دارد، موضوعي است که روز گذشته از سوي فرج الله رجبي، عضو کميسيون عمران مجلس نيز اعلام شد. رئيس سازمان نظام مهندسي کشور نسبت به پروژه جديد وزارت راه و شهرسازي مبني بر ساخت ۳ هزار واحد مسکن مشارکتي در پرند واکنش نشان داد. فرج الله رجبي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تصميم شوراي مسکن براي پيش فروش مسکن به زوج‌هاي سپرده‌گذار خانه اولي، گفت: براساس طرح مذکور قرار است که 3 هزار واحد مسکوني دو طبقه در منطقه پرند ساخته شود. اين نماينده مجلس ادامه داد: متأسفانه در شرايط کنوني استراتژي و سياست‌گذاري حوزه مسکن به هيچ وجه مشخص نيست، از اين رو شاهد هستيم که وزارت راه و شهرسازي يک روز به دنبال طرح بارآفريني شهري بود و روز ديگر برنامه‌هاي جديدي را کليد مي‌زند، از اين رو تا زماني که سياست کشور در حوزه مسکن شفاف نشود، تا پروژه‌ها محکوم به شکست خواهند بود.
رجبي همچنين اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازي به جاي اقدامات و طرح‌هاي موردي، بايد تکليف خود را با حوزه توليد مسکن و مديريت اين بخش را روشن کند، تا بتوان استراتژي يکپارچه‌اي را عملياتي کنيم. اين نماينده مجلس با اعلام اينکه در شرايط کنوني با توجه به سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي به نظر مي‌رسد که پروژه ساخت 3 هزار مسکن براي خانه اولي‌ها در شهر پرند به سرنوشت به پروژه مسکن مهر دچار خواهد شد، افزود: قطعا بايد فکري به حال زوج‌هاي جوان کرد، اما کليد زدن پروژه‌هايي از اين دست، مشکلات اين زوج‌ها را افزايش مي‌دهد، زيرا امروز شاهد هستيم که خريداران مسکن مهر قادر به پرداخت اقساط خود نيستند. رجبي ادامه داد: در شرايط کنوني هنوز وزارت راه و شهرسازي نتوانسته، ساخت ده‌ها هزار واحد مسکن مهر را به اتمام برساند، از طرف ديگر قيمت تمام شده اين مساکن بسيار بالا رفته و متقاضيان قادر به پرداخت پول خريد مسکن نيستند. وي با اشاره به رويکرد وزارت راه درباره ايجاد شهرهاي جديد در اطراف تهران، گفت: با توجه به افزايش قيمت مسکن در پايتخت، به نظر مي‌رسد که خانه اولي‌ها از خريد مسکن در اين منطقه استقبال کنند، البته سياست شهرسازي در اطراف پايتخت، استراتژي خوبي است اما وزارت راه و شهرسازي تاکنون موافق به اجراي درست آن نشده است.
نشست سران قوا با موضوع نوسازي
از طرف ديگر سيدهادي بهادري، عضو کميسيون عمران مجلس نيز گفت: در نشست‌هاي اخير سران قوا، توجه ويژه‌اي به بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شده و قوا به دنبال آن هستند که از طريق اجراي پروژه‌هاي نوسازي، درصد اشتغال را در مناطق افزايش دهند. بهادري در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارات وزير راه و شهرسازي درباره زندگي 4.5 ميليون نفر در بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد تهران، گفت: به طور حتم اين مسئله يک مشکلات و بحران اساسي بوده و بايد جزء اولويت‌هاي اصلي مديريت شهري و وزارت راه و شهرسازي قرار داشته باشد. اين نماينده مجلس ادامه داد: با توجه به زلزله سال گذشته تهران، تمام نهادها دغدغه مشترکي را درباره اهميت نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد مطرح کردند، اين موضوع در نهايت موجب شکل‌گيري و کليد خوردن طرح بارآفريني شهري از سوي وزارت راه و شهرسازي شد. وي ادامه داد: از طرف ديگر هم مجلس، مصوبات قابل قبولي را در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 97 کل کشور به تصويب رساند، تا اعتبارات خوبي براي اجراي طرح‌هاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سوي دولت اختصاص يابد. عضو کميسيون عمران مجلس افزود: بنده مطلع شدم که در نشست‌هاي اخير سران قوا، توجه ويژه‌اي به بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شده و قواي مجريه و مقننه به دنبال آن هستند که از طريق اجراي پروژه‌هاي نوسازي، درصد اشتغال را در مناطق افزايش دهند، تا از اين طريق ضمن بهسازي و بهبود فضاي زندگي، بحران بيکاري در اين مناطق تا حدودي کاهش يابد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در دوران مديريت گذشته شهرداري نزديک به 900 هزار مترمربع از اراضي پادگان 06 براي تغيير کاربري برنامه‌ريزي شده،‌ گفت: پادگان 06 تنها بخش باقيمانده شرق تهران است که مي‌تواند تبديل به ريه تنفسي شهر شود اما در ازاي 100 ميليارد تومان با تغيير کاربري آن موافقت شده بود. محمدسعيد ايزدي، معاون معماري و شهرسازي ‌در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه در حال مذاکره با شهرداري هستيم که چطور مي‌توان تعهدات عجيب و غريب را که در سال‌هاي گذشته ايجاد شده به نفع شهر حل و فصل کرد،‌ گفت: پادگان 06 که تنها بخش باقيمانده شرق تهران است و مي‌تواند تبديل به ريه تنفسي شهر شود،‌ در دوره گذشته با دريافت بيش از 100 ميليارد تومان وجه نقد از ارتش به يک تعهد تبديل شده که ما امروز در حال رايزني با ارتش هستيم که بتوانيم اين موضوع را تعيين تکليف کنيم. وي تاکيد کرد: ارتش مدعي است که براي اين اراضي پول پرداخت کرده و بايد تعيين تکليف شود، ارتش سهم خود را تحت قانون انتقال پادگان‌ها مي‌خواهد.
ايزدي با بيان اينکه شهرداري در دوره گذشته بدون اينکه مراحل قانوني را طي کند به اين معنا که در ابتدا حدود را تعيين کند،‌ با ارتش معامله کرده و متاسفانه اين معامله به تعهد تبديل شده، ‌ادامه داد:‌ البته شهردار تهران از موضع بسيار خوبي با اين موضوعات برخورد کرد و به صورت مشترک تصميم گرفته شد که بتوانيم اين موضوع را به شکلي حل کنيم که تمام پادگان را در اختيار شهر قرار دهيم. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: آنچه در دوره قبل در کميسيون ماده 5 تصويب شده،‌ 30 درصد اراضي کاربري‌هايي از جنس مسکوني،‌ خدماتي، فرهنگي و تجاري داشته باشد اما در شوراي شهرسازي و کميته‌هاي آن، اين سرانه‌ها و سطح و سطوح پذيرفته نشد. رييس شوراي عال معمار و شهرسازي افزود: جلسه مشترکي با شهرداري داشتيم که تمام اراضي پادگان به مجموعه‌اي با کارکردهايي در خدمت شهر مانند توسعه فضاي سبز تبديل شود. وي تاکيد کرد: ارتش مدعي است که در دوران گذشته شهرداري پول پرداخت کرده و به سهامداران خود تعهد دارد و به دنبال تحقق قانون انتقال پادگان‌ها و مصوبه کميسيون ماده 5 در زمان مديريت قاليباف است. ايزدي ادامه داد: نزديک به 900 هزار مترمربع از اراضي پادگان 06 براي تغيير کاربري برنامه‌ريزي شده است.