فعاليت ۲۰۰ هزار بنگاه معاملات ملکي در کشور
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: براساس آمارهاي حدود ۲۰۰ هزار بنگاه معاملات ملکي در کشور وجود دارد. سيداحسن علوي با اشاره به بررسي لايحه قانوني پيش فروش ساختمان، گفت: يکي از اهداف اين لايحه، ساماندهي دفاتر املاک و روند پيش فروش سلاختمان است، زيرا بسياري از قراردادها در دفاتر فاقد مجوز منعقد مي‌شود. علوي با اعلام اينکه براساس آمارهاي حدود 200 هزار بنگاه معاملات ملکي در کشور وجود دارد، تصريح کرد: متأسفانه حدود 40 تا 50 درصد از اين بنگاه‌ها فاقد مجوز قانوني فعاليت هستند و اين مسئله يکي از عوامل بروز کلاهبرداري‌هاي ملکي است، از اين رو لايحه قانوني پيش‌فروش ساختمان، از فعاليت مراکز غيرمجاز املاک جلوگيري مي‌کند.




پيشنهاد رشد وام در بخش توليد مسکن
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت اختصاص منابع براي نوسازي بافت فرسوده در بودجه سال ۹۸ تاکيد کرد. سيدمهدي فرشادان گفت: بايد برنامه جامع براي توليد مسکن و خانه‌دار کردن مردم داشت. اين نماينده مجلس گفت: اينکه به دليل گراني مصالح ساختماني و مسائل ديگر، ميزان فعلي وام مسکن جوابگوي قيمت‌ها نيست، قابل پذيرش است، اما بايد دقت کرد که با افزايش ميزان وام خريد مسکن، فضاي سوداگري رونق نگيردو ميزان رشد وام صرف پرداخت گراني کاذب در بازار مسکن شود. فرشادان همچنين در پايان يادآور شد: در افزايش وام مسکن ملاحظات در نظر گرفته شود پيشنهاد مي‌شود افزايش وام در بخش توليد باشد.





بليت پروازهاي اربعين 4/2 تا 7/2 ميليون تومان
مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران نرخ پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي به عتبات عاليات در ايام اربعين را اعلام کرد. فرزانه شرفبافي درباره نرخ بليت پروازهاي اربعين اظهار کرد: نرخ‌گذاري صورت گرفته ايرلاين‌ها که جابه‌جايي زائران به عتبات عاليات را انجام مي‌دهند براساس نرخ منظم و منطقي در نظر گرفته شده است. اين مقام مسئول هواپيمايي کشور با بيان اينکه براساس همکاري بانک مرکزي و سازمان هواپيمايي کشوري، نرخ‌گذاري انجام شده است؛ افرود: بليت پروازهاي نجف و بغداد در ايام اربعين از 2.4 تا 2.7 ميليون تومان تعيين شده است. شرفبافي همچنين تأکيد کرد: اين نرخ‌ها در شرکت‌هاي هواپيمايي، نهايي و مصوب شده و اجرا خواهد شد.
توسعه ريلي اولويت مجلس و دولت است
محمدرضا رضايي کوچي، رئيس کميسيون عمران مجلس نيز در حاشيه بازديد از زيرساخت‌ها و پروژه‌هاي در دست اجراي بندر انزلي، اعلام کرد: توسعه شبکه ريلي کشور اولويت مجلس و دولت است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، رضايي با اعلام اينکه شرايط ويژه‌اي در قانون بودجه سال ۹۷ براي دولت تعيين شده است تا اعتبار مورد نياز پروژه‌هاي ريلي را تامين کند، افزود: دولت مي‌تواند از ۱۵ درصد آورده خود از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي اين پروژه‌ها استفاده کند. رضايي کوچي کمبود فاينانس را علت عدم پيشرفت پروژه‌هاي ريلي کشور در گذشته دانست و ابراز داشت: در حال حاضر شبکه ريلي کشور کامل نيست و توجه لازم نيز به اين مسئله نشده است. وي با اعلام اينکه سهم شبکه ريلي در زمينه انتقال بار در حال حاضر تنها ۱۱ درصد است تصريح کرد: بنادر کشور اصلي‌ترين مراکز صادرات و واردات هستند که به شبکه ريلي متصل نيستند.
تحويل 12500 مسکن روستايي
در مناطق زلزله‌زده تا پايان شهريور
رييس ستاد بازسازي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه از ارايه تسهيلات جديد ارزان قيمت و بلاعوض به مردم شهري و روستايي استان کرمانشاه براي تکميل واحدهاي مسکوني خبر داد و گفت: پايان شهريور ماه 12 هزار و 500 مسکن روستايي در مناطق زلزله زده تحويل داده مي‌شود. رضا خواجه‌اي در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه در اين منطقه زلزله زده 12 ستاد اجرايي مستقر کرده‌ايم، گفت: تاکنون در مجموع 33 هزار و 728 واحد پي‌کني، 30 هزار 145 واحد آرماتوربندي، 23 هزار و 790 واحد اجراي اسکلت، 11 هزار و 70 واحد اجراي گچ و خاک، 17 هزار و 323 واحد ديوارچيني، 17 هزار و 600 واحد اجراي سقف، 9850 واحد نصب چارچوب در و پنجره انجام شده است. وي افزود: همچنين عمليات تعمير 51 هزار و 609 واحد به پايان رسيده و عمليات تعمير 58 هزار و 329 واحد شروع شده است.
ترانزيت قير عراق به پاکستان
از شبکه ريلي ايران
مديرکل راه‌آهن جنوب شرق از ترانزيت قير در خطوط ريلي راه‌آهن ايران از عراق به پاکستان خبر داد. به گزارش مهر به نقل از راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، مجيد ارجوني از ترانزيت قير در خطوط ريلي راه‌آهن جنوب شرق از عراق به پاکستان خبر داد و گفت: براي نخستين بار در خطوط راه‌آهن، ترانزيت قير از عراق به پاکستان انجام شد و مجموع محموله قير ترانزيتي در مرحله اول ۱۰ هزار تن برآورد شده است. وي ادامه داد: محموله قير در واگن‌هاي مسقف پاکستاني بارگيري و حمل شد که متعلق به يک شرکت حمل و نقل ريلي باري است. ارجوني با بيان اينکه اوايل امسال توانستيم بارهاي ريل پسند از جمله کاشي را از طريق ريل صادر کنيم، افزود: سيمان، قير، گوگرد، گل سرخ و فوتس اويل عمده کالاهاي صادراتي توسط اين خط ريلي به پاکستان به شمار مي‌رود.
57 سايت داراي مجوز به بليت‌فروشي هواپيما مشغول هستند
گروه راه و مسکن: طي هفته‌هاي گذشته و به دنبال بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌هاي گذشته يکي از اصلي‌ترين بازارهايي که شوک قيمتي بزرگي را تجربه کرد، بازار بليت هواپيما بود. پس از آنکه سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد: ارز ۴۲۰۰ توماني به ايرلاين‌ها اختصاص نخواهد يافت و آنها بايد از سامانه نيما ارز دريافت کنند، قيمت بليت هواپيما در برخي از مسيرها به بيش از دو برابر رسيد. به دنبال اين اتفاق و با کاهش قابل توجه تقاضا براي سفرهاي هوايي، شرکت‌هاي هواپيمايي در جلسه‌اي با مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري بسته‌اي را نهايي کردند که در چارچوب آن قيمت بليت پروازهاي داخلي تا پايان شهريور ماه سال جاري متعادل شده و شرکت‌ها اجازه نداشتند که تا سقف بيش از ۱۰ درصد آن را افزايش دهند.
در همين حال و به دنبال رسيدن به روزهاي پاياني شهريور، بار ديگر اين نگراني به وجود آمده که در صورت تمديد نشدن اين بسته حمايتي احتمال بالا رفتن قيمت بليت هواپيما وجود دارد که البته به نظر مي‌رسد تصميم نهايي در رابطه با آن در جلسه مشترک ايرلاين‌ها اتخاذ خواهد شد. در همين ارتباط دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه شرکت‌ها در شهريورماه از وضعيت اقتصادي خود رضايت نداشتند، اصلي‌ترين علت اين اتفاق را نرسيدن ارز نيمايي وعده داده شده از سوي دولت دانست. مقصود اسعدي ساماني در گفتگو با ايسنا تاکيد کرد: با وجود آنکه در چارچوب اجرايي سياست‌هاي جديد ارزي دولت بنا بر آن بود که ايرلاين‌ها از طريق سامانه نيما ارز مورد نياز خود را تامين کنند، تاکنون و با وجود گذشت چند هفته امکان دسترسي به اين ارز براي شرکت‌هاي هواپيمايي فراهم نشده است.
به گفته اسعدي ساماني، به دنبال اين اتفاق ايرلاين‌ها مجبور شده‌اند يا بسياري از هزينه‌هاي خود را به شکل غيرنقدي و با وعده آينده اجرا کنند يا براي سياست‌هايي که امکان به تاخير انداختن آنها وجود نداشته، ارز را به شکل نقدي و از بازار آزاد تامين کنند. دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي همچنين در صحبت‌هاي خود اضافه کرد: هرچند شرکت‌ها در طول اين چند هفته اوضاع را مديريت کرده‌اند اما در صورتي که تغييري در شرايط ايجاد نشود، عملا فشارهاي موجود شرايط را براي بسياري از آنها دشوار و غيرقابل تحمل خواهد کرد. اسعدي ساماني در پاسخ به اين سوال که آيا تصميمي‌جديد براي تمديد زمان اجراي طرح متعادل‌سازي بازار بليت پروازهاي داخلي در دستور کار قرار دارد، نيز گفت: هنوز در اين رابطه تصميمي‌گرفته نشده است اما امروز (دوشنبه) جلسه‌اي داريم که در جريان آن احتمالا ابعاد مختلف اجرايي شدن طرح فعلي بررسي شده و احتمالا براي ماه‌ها يا هفته‌هاي پيش رو نيز تصميماتي جديد اتخاذ شود. پيش از اين نيز اعلام شده بود که براساس مذاکرات صورت گرفته و جلسات مختلف برگزار شده قرار است با آغاز ماه مهر شاهد کاهش هزينه‌هاي مربوط به بليت هواپيماها باشيم.
57 سايت مجاز براي فروش بليت هواپيما
در همين حال مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه در حال حاضر ۵۷ سايت داراي مجوز از سازمان هواپيماي کشوري، عمليات فروش بليت هواپيما را انجام مي‌دهند، گفت: اين سايت‌ها با دفاتر خدمات مسافرت هوايي داراي مجوز بند الف در ارتباط هستند؛ نام اين سايت‌ها‌ از طريق سايت سازمان هواپيماي کشوري و سايت انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در دسترس عموم قرار دارد. به گزارش فارس رضا جعفرزاده همچنين اظهار داشت: سازمان هواپيمايي کشوري در مکانيسم ارائه بليت هواپيما هميشه به شرکت‌هاي هواپيمايي توصيه مي‌کند بر نحوه توزيع بليت نظارت و مديريت مستمر داشته باشند، ضمن آنکه ارائه بليت با نرخ‌هاي توصيه شده انجام شود. اين مقام مسئول در ادامه گفت: شاهد بوده‌ايد که بارها در ايام اوج سفر، فروش بليت هواپيما خارج از چارچوب‌ها و با نرخ‌هاي گزاف انجام شده و اين موضوع در رسانه‌ها به عنوان ضعف نظارتي سازمان هواپيمايي تلقي شده است، بنابراين لازم بود ساماندهي در اين حوزه صورت گيرد. مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري افزود: همچنين در شرايط اوج سفر و افزايش تقاضا و به دنبال اعمال برخي نرخ‌هاي غيرواقعي، انتظار دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي اين است که سازمان هواپيمايي کشوري بر نحوه توزيع بليت نظارت داشته باشد و سايت‌هاي غيرمجاز را معرفي کند، بنابراين سازمان هواپيمايي سايت‌هاي غيرمجاز فروش بليت هواپيما را بابت مسدود شدن معرفي کرد و از طرفي سايت‌هاي داراي مجوز هم معرفي شده‌اند. جعفرزاده همچنين از متقاضيان پروازهاي مسافري خواست براي اخذ بليت فقط از مراکز معتبر اقدام کنند. مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري اضافه کرد: تهيه بليت هواپيما از سايت‌ها و دفاتر مجاز، براي مسافر، موجب بروز اطمينان از سلامت بليت ارائه شده مي‌شود و همچنين مسافر از مناسب بودن نرخ بليت، اطمينان‌خاطر‌ خواهد داشت.
نايب رئيس اتحاديه املاک با اشاره به اينکه رشد قيمت مسکن و رشد نرخ اجاره بها باعث شد بسياري از مستأجران به مناطق پايين‌تر و مستاجران جنوب شهر حاشيه‌نشين شوند، گفت:با سياست‌هاي دستوري و لايحه‌ نمي‌توانيم قيمت اجاره را کنترل کنيم. حسام عقبايي در گفتگو با فارس درخصوص اينکه لايحه کنترل نرخ اجاره بها تهيه و در دولت در حال بررسي نهايي است آيا تصويب اين لايحه و اجراي آن به سال آينده خواهد رسيد، گفت: قطعا با ابلاغ و سياست‌هاي دستوري و لايحه‌ نمي‌توانيم قيمت اجاره بها را کنترل کنيم. وي با تاکيد بر اينکه انصاف مالکان بهترين روش اين روزهاي بدون برنامه براي کنترل اجاره بها خواهد بود اظهار داشت:راهکار کنترل نرخ اجاره بها در اين بازار که برنامه‌اي براي آن وجود ندارد انصاف مالکان است پس تا زماني که مالکان انصاف را در بازار اجاره رعايت نکنند، قيمت‌ها کاهش پيدا نمي‌کند.
عقبايي در پاسخ به اين سئوال که دو ساله شدن زمان قرارداد اجاره بهاي مسکن مي‌تواند در کاهش و کنترل اجاره بها موفق باشد افزود: براساس قوانين اسلامي‌و حقوقي مردم بر اموال و املاک خود تسلط دارند و اينکه دولت بخواهد در قيمت‌گذاري اموال غيرمنقول براي مردم زمان و قيمت تعيين کند، با قاعده فقهي تسليط همخواني ندارد، پس به اعتقاد بنده اگر روي عرضه مسکن و مسکن استيجاري تلاش بيشتري صورت مي‌گرفت، براي کارشناسان و مردم ملموس‌تر بود. نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک افزود: اساس تعيين زمان مقوله‌اي منطقي و درست نيست؛ اولا دولت نمي‌تواند مالکين را مجبور کند که واحد مسکوني خود را دوساله اجاره دهند؛ ضمن اينکه شايد برخي از مردم بعد از يکسال قصد مي‌کنند در واحد مسکوني خود مستقر شوند. نايب رئيس اتحاديه املاک همچنين خاطرنشان کرد: افزايش قيمت اجاره متأثر از قيمت خريد و فروش مسکن است بنابراين با جهش قيمت مسکن در ماه‌هاي ابتدايي سال قيمت اجاره‌ها نيز روند صعودي به خود گرفت و افزايش قيمت اجاره باعث شد تا بسياري از مستأجران در سال‌جاري به مناطق پايين‌تر کوچ کنند و البته برخي از مستأجراني که در جنوب شهر ساکن بودند مجبور شدند تا به حاشيه‌نشيني تن دهند. عقبايي گفت: تنها راهکار براي کنترل اجاره بها در طولاني مدت اين است که به سمت ساخت مسکن استيجاري با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تر حرکت کنيم.