لزوم هدايت نقدينگي به سمت توليد
حمايت به نقل از ابراهيم رزاقي اقتصاددان نوشت::بخشي از مسئولين، بيش از غرب، خود را مقيد به بازار باز مي‌دانند ولي نمي‌گويند که انگلستان چگونه انگلستان شد، آمريکا چه‌ طور پيشرفت کرد و آلمان چگونه توانست گوي رقابت را از شرکايش در قاره سبز بربايد. همه اين پيشرفت‌ها در سايه حمايت از کالاي داخلي بود و هر زمان که ضرورت اقتضا کرده است، سياست‌هاي حمايتي اعم از سياست‌هاي تعرفه‌اي را با وسواس تمام وضع کرده‌اند.متأسفانه هنوز بعد از گذشت سال‌ها، طبقه‌اي از متصديان ليبرال محور به اين نکته پي نبرده‌اند و افزون بر اين، دغدغه پيوستن به سازمان‌هاي جهاني را هم دارند. کارکرد سازمان‌هاي بزرگ به‌اصطلاح تجاري چيزي جز نابود کردن توليد داخلي نيست و در عمل اجازه نخواهند که توليد و کشاورزي متناسب با اقتضائات و شرايط کشور شکل بگيرد، چون پاشنه آن‌ها بر خام فروشي و واردات مي‌چرخد و هرگز نمي‌گذارند که نقدينگي راه خود را به‌سوي توليد پيدا کند. اگر هم‌چنين مجوزي صادر شود، عمدتاً توليد را مترادف با مونتاژ مي‌دانند و براي کشاورزي و دامداري هم بذر و علوفه موردنظر خود را تجويز مي‌کنند. آيا در داخل توان توليد و تهيه علوفه را نداريم که از خارج وارد مي‌کنيم؟ پاسخ روشن است. در همين راستا، در سال جاري که سال «حمايت از کالاي ايراني» است، عده‌اي تشکيک مي‌کنند که چرا بايد مانع رقابت کالاي ايراني با کالاي خارجي شويم، اما نمي‌دانند يا تجاهل مي‌کنند که کالاي ايراني از طريق جذب نقدينگي‌ها نياز به حمايت دارد تا قدرت پيداکرده و بتواند با کالاي خارجي رقابت کند. پيش‌نياز حمايت از کالاي ايراني هم مشخص است. بايد جلوي واردات افسارگسيخته گرفته شود، در برابر توزيع رانت و رانت‌خواري برخورد قاطع صورت گيرد، از ثروتمندان ماليات متناسب گرفته شود، سرچشمه‌هاي فساد کور شوند و ارکان تبليغاتي کشور با احساس مسئوليت در جهت تشويق مردم براي استفاده از کالاي ايراني اقدام کنند، در غير اين صورت، توليد براي توليدکننده نمي‌صرفد و به جرگه دلالان وارد مي‌شود. و بالاخره اينکه هدايت نقدينگي به‌سوي توليد، تنها يک شعار يا تئوري جذاب نيست بلکه ضرورت حتمي‌براي حال و آينده کشور به شمار مي‌آيد که در اين خصوص هيچ غفلتي مورد پذيرش نيست و بايد تمام توان کشور بر حمايت از توليد قرار بگيرد.
 يارانه‌ها امشب واريز مي‌شود
يارانه‌هاي نقدي به همراه افزايش مستمري خانوارهاي هدف ساعت ۲۴ امشب همزمان با ۲۶ شهريورماه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود.به گزارش ايسنا، نودويکمين يارانه‌هاي نقدي در حالي به حساب سرپرستان خانوار و به ازاي هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واريز مي‌شود که از ابتداي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها (سال ۱۳۸۹) افرادي که در ليست يارانه‌بگيران قرار داشتند، تاکنون حدود چهار ميليون و ۱۴۰ هزار تومان دريافتي داشته‌اند.نرخ يارانه براي هر نفر در اين سال‌ها هيچ تغييري نکرده است.
جعبه جادو
... ايامي‌همچون محرّم و رمضان و مناسبت‌هايي مانند عاشورا و ليالي قدر ظرفيت‌هايي‌اند که عموم جامعه را به "يک‌جهت شدن" دعوت مي‌کنند و اشتراکات را در آنان برجسته مي‌سازند؛ بنابراين صيانت از چنين سرمايه‌هاي عظيم و گراسنگ وظيفه مبرم همه انديشمندان و متوليان فرهنگي است. نبايد فراموش کرد که جامعه بخشي از بن‌مايه اعتقادي و مذهبي‌اش را از طريق فرهنگ و تاريخ دريافت مي‌کند و بخش ديگرش را به واسطه تعاملات روزآمد.
عالمان، نويسندگان و به طور کلي صاحبان فضل و دانش وظيفه پژوهش، گردآوري و پالايش در منابع ديرينه را بر عهده دارند، کما اين که صاحبان رسانه -اعم از سنتي و جديد (منابر و جرايد) - به‌ويژه رسانه ملي وظيفه ايجاد جاذبه بيشتر براي يافته‌هاي روزآمد جامعه را بر دوش دارند.
اکنون يک بار ديگر وارد محرم، ماه پيروزي خون بر شمشير، شده‌ايم؛ ماهي که ارزش‌هاي والاي معنوي آن متعلق به همه جامعه بلکه بشريت است. وجود خيل مخاطبان مشتاق در بحث بازتاب تکريم از بزرگ‌پرچمدار آزادگي ايجاب مي‌کند که به‌ويژه در رسانه ملي سه اصل، به‌طور جدي مورد مراقبت قرار گيرد: "مباني عزاداري" که با خرافه و تحريفات همراه نباشد، "شيوه عزاداري" که با روش‌هاي هيجان برانگيز کاذب درهم نياميخته باشد و در نهايت "استفاده از سخنرانان و مداحاني که مهر تعلق به يک قشر خاص بر پيشاني‌شان نخورده باشد". اين که هر گرايشي محافل عزاداري خودشان را داشته باشند مقوله‌اي است خارج از حوزه اين بحث، اما زماني که رسانه ملي در مقام انتخاب و گزينش براي انعکاس برمي‌آيد مي‌بايست پاي‌بندي به مصالح ملي را به دقت و با حساسيت ويژه به نمايش بگذارد. حال آن که متاسفانه دست اندرکاران آن در چنين ايامي‌که بيش از هر زمان به وحدت نيازمنديم در روز اول محرم از مداحي مستند پخش مي‌کند که نماد ساختارشکني و ورود به عرصه‌اي کاملاً بيگانه با سياست ورزي است.
کسي که هم در دولت گذشته به دليل کم ظرفيتي در هضم مسائل سياسي حکم قتل صادر کرده است و هم در دولت کنوني، بر اساس کدام فراگيري به عنوان شاخص در رسانه ملي مطرح مي‌شود؟! البته صدافسوس؛ فردي با لحن و صدايي دلنشين، کم بصيرتي و کم تحملي سياسي خود را خدمت به اهل بيت اولويت مي‌بخشد.
نقد
غلامرضا کيامهر در جهان صنعت نوشت: مي‌گويند روزي مرد فرزانه‌اي هنگام گذر از کوچه‌اي طفل خردسالي را ديد که در بغل خدمتکار نه‌چندان خوش‌چهره‌اش گريه و زاري مي‌کرد و خدمتکار بيچاره دائما به زبان خودش به طفل زبان‌بسته مي‌گفت از لولو نترس الان ميرم لولو رو مي‌زنم‌. مرد فرزانه با مشاهده آن صحنه به خدمتکار گفت: آن بچه از لولو نمي‌ترسد، از خود تو مي‌ترسد. اگر او را زمين بگذاري، آرام خواهد شد. خدمتکار به توصيه مرد فرزانه عمل کرد و کودک را زمين گذاشت و کودک بلافاصله آرام شد. حالا حکايت ما مردم ايران و انواع مشکلات کوچک و بزرگي است که ساليان متمادي است.
داريم با آنها دست و پنجه نرم مي‌کنيم. جان‌مان از فشارهاي معيشتي به لب رسيده و دولت‌ها هم دائما به ما مي‌گويند براي رفع مشکلات اقتصادي برنامه دارند و هر کدام‌شان به زباني ما را به آرامش و صبر و تحمل مشکلات دعوت مي‌کنند، اما از ميان آن همه اقتصاددان‌هايي که ادعاي آنها گوش فلک را کر کرده است و انواع و اقسام راه‌حل‌ها و نظريه‌ها را به زعم خود براي رفع مشکلات اقتصادي کشور ارائه مي‌دهند، يکي نيست به دولت بگويد سرچشمه همه اين مشکلات که طي چند دهه گذشته روي هم انباشته شده‌، دولت حاضر و دولت‌هايي است که قبل از اين دولت زمام امور مملکت را در دست داشته‌اند.
حضرات به اصطلاح اقتصاددان و دلسوز اقتصاد کشور که دائما در گفته‌ها و نوشته‌هاي خود از بالا بودن بيش از حد حجم نقدينگي در جامعه ابراز نگراني مي‌کنند و آن‌را از عوامل اصلي وضعيت اسفبار کنوني در بازار ارز و سقوط آزاد ارزش پول ملي ما در برابر دلار و ساير ارزهاي معتبر مي‌دانند، به دليل آنکه خود در سمت‌هاي مختلف بر سر سفره ديوانسالاري پر‌هزينه دولت نشسته و قلبا مايل به کوچک شدن اين سفره نيستند حتي يک بار صريح و شفاف فرياد بر‌نياورده‌اند که بزرگ و پر‌هزينه بودن ساختار تشکيلات دولت و نياز روز‌افزون آن به ريال بيشتر زمينه را براي چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزايش حجم نقدينگي در جامعه فراهم ساخته است. نقدينگي پر‌حجمي‌که بخش عمده آن صرف هزينه‌هاي اداري و پرسنلي مي‌شود و با دامن زدن به رشد دائم قيمت‌ها در غياب نبود توليد و عرضه کافي، قدرت خريد مردم به طور بي‌وقفه در برابر بالا رفتن مستمر خط فقر در جامعه کاهش پيدا مي‌کند.
عنوان
در این شماره پرونده ویژه و مفصلی با عنوان " پیشگیری و درمان مشکلات زانو" برای خوانندگان عزیز ماهنامه تدارک دیده شده است. برخی دیگر از مطالب شماره حاضر عبارت است از: موهای سالم با بیوتن، شایع ترین بیماری های پوست و موی جوانان، فرمول انتخاب همسر، نسخه غذایی دوره سالمندی و دانستنی های تب در کودکان. شماره یکصد و پنجاهم ماهنامه تخصصی دنیای سلامت ویژه شهریور 97، به مدیر مسئولی دکتر اصغر نعمتی و دبیری تحریریه مریم کاظمی، در 72 صفحه و به بهای 8 هزار تومان.