صالحي در کنفرانس آژانس انرژی اتمی تشریح کرد؛
رئيس سازمان انرژي اتمي‌جمهوري اسلامي‌ايران گفت: سرنوشت برجام يکي از مهمترين نگراني‌هاي جهاني است و اقدام يک‌جانبه آمريکا در خروج از اين توافق، تأثيرات منفي بر صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي به همراه خواهد داشت. به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي در شصت و دومين کنفرانس عمومي‌آژانس بين المللي انرژي اتمي، سرنوشت برجام را يکي از مهمترين نگراني‌هاي جهاني برشمرد و با اشاره به فرآيند سخت و دشوار براي رسيدن به اين توافق گفت: متأسفانه با وجود اين‌که آژانس 12 بار به طور مستمر بر پايبندي جمهوري اسلامي‌ايران به مفاد اين توافق گواهي داده است، ايالات متحده آمريکا در مي‌2018 تصميم به خروج از اين توافق گرفت، در حالي که قبل از آن نيز، چه در دولت قبلي و در دولت کنوني، به طور کامل به مفاد آن پايبند نبوده است. وي اين تصميم يک جانبه آمريکا را نقض صريح قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل و ريشخند به اصول اساسي و شناخته شده حقوق بين‌الملل و چندجانبه گرايي برشمرد، که سرنوشت اين دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم ديپلماسي را با خطر جدي، با تأثيرات منفي بر صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي، مواجه کرده است. صالحي افزود: عکس‌العمل بين‌المللي به اين اقدام غيرقانوني آمريکا ترديدهاي جدي را در رابطه با عقلانيت و اعتبار سياست آن کشور ايجاد کرده است، اين نگراني صرفا به يک جانبه‌گرايي آمريکا بر نمي‌گردد بلکه همچنين با شرايط بسيار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌هاي فراگير و تهديدات تروريسم مي‌باشد، مرتبط است. رييس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به حمايت قوي ايران از ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه از سال 1974 تا کنون، ابراز کرد: نمي‌توان بي‌توجهي عمدي برخي از کشورها نسبت به تهديد واقعي ناشي از امتناع لجبازانه رژيم اسرائيل از پيوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌اي و در اختيار گرفتن زرادخانه هسته‌اي قابل توجه و رد هرگونه بازرسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌را شماتت نکرد. اين در حالي است که در مورد برنامه هسته‌اي ايران، همان‌طوري که در گزارش مديرکل نيز آمده است، قوي‌ترين سيستم راستي آزمايي در مقايسه با ساير نقاط جهان در حال اجراست. اين يکي از نمونه‌هاي بارز تناقض در دنياي امروز است که در رابطه با يک کشور پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌اي بطور جامع اجرا مي‌شود، در حالي که در ارتباط با يک غير عضو اين معاهده کاملا چشمان‌شان را بسته‌اند و اين رفتار فاحش تبعيض‌آميز مضحکه گرفتن عدالت است. معاون رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به تحولات و رايزني‌هاي بين ايران و اتحاديه اروپايي افزود: با وجود روحيه بخش بودن اين تحولات، ولي ضروري است اين گام‌ها با اقدامات عملي و محکم‌تري تکميل شود و رهيافت «اقدامات تدريجي» مکانيزم مناسبي در پاسخ به شرايط ناشي از سياست لجبازانه آمريکا در تضعيف قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست. وي همچنين در ادامه بر لزوم اجراي حرفه‌اي و غيرطرفدارانه وظايف توسط آژانس تأکيد کرد و گفت: گزارشات فني تنها بايد با ارزيابي‌هاي هدفمند و به دور از عناصر سياست‌زده تهيه شوند. صالحي در ادامه ابراز اميدواري کرد که پروسه رسيدن به «نتيجه‌گيري وسيع‌تر» در رابطه با برنامه هسته‌اي کشورمان تسريع گردد. رييس سازمان انرژي اتمي‌در ادامه سخنراني خود به تمايل جمهوري اسلامي‌ايران براي استفاده از علم و فن‌آوري هسته‌اي براي مديريت منابع آبي و پاسخ به تغييرات آب و هوايي، در کنار توليد برق، ارتقاي سلامت، غذا و کشاوري اشاره کرد و مأموريت اصلي آژانس در اين رابطه را کمک به کشورهاي عضو براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار از طريق انتقال تجربه، تشريک دانش و ارائه تجهيزات لازم عنوان داشت. رييس سازمان انرژي اتمي‌همچنين در ادامه به نقش مهم انرژي هسته‌اي در کاهش گازهاي گلخانه‌اي و ارتقاي امنيت انرژي از طريق ساخت نيروگاه برق هسته‌اي، پيگيري توسعه تکنولوژي گداخت و نيز پروژه‌هاي توليد ايزوتوپ اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران براي افزايش سهم انرژي هسته‌اي در ترکيب انرژي کشور، برنامه ريزي درازمدتي انجام داده است و در اين راستا فازهاي دو و سه نيروگاه برق هسته‌اي بوشهر را در دست اجرا دارد. صالحي در ادامه به تلاش‌ها و اقدامات مهم به عمل آمده در راستاي استفاده از بالاترين استانداردها براي تأمين ايمني نيروگاه‌ها، از جمله همکاري با اتحاديه اروپا، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و .. اشاره کرد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان همچنين با اشاره به امنيت هسته‌اي ابراز کرد که اقدامات موردنظر در اين زمينه نبايد مانع همکاري‌هاي عملي در زمينه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي يا موجب تضعيف اولويت‌هاي برنامه همکاري‌هاي فني آژانس گردد.
وي همچنين به مهم بودن موضوعات تروريسم، حملات سايبري و قاچاق غيرقانوني اشاره و بر مسووليت کشورها براي تأمين کامل امنيت هسته‌اي و نقش آژانس براي ارتقاي زيرساخت‌هاي ملي در صورت درخواست آنان و بصورت داوطلبانه تأکيد کرد.
معاون رييس‌جمهوري اظهار کرد: انتظار مي‌رود آژانس بر اساس نيازها و اولويت‌هاي کشورها با آنها همکاري‌هاي فني داشته باشد و ايران به عنوان يکي از کشورهاي پيشرو در بحث هسته‌اي آماده است تا دستاوردهاي خود را با ساير کشورها، به ويژه با کشورهاي همسايه، به اشتراک بگذارد. وي با استقبال از برگزاري کنفرانس وزراي آژانس در زمينه علم و فن‌آوري در نوامبر 2018، ابراز اميدواري کرد که اين کنفرانس فرصتي براي تسهيل انتقال علم و فن‌آوري هسته‌اي به کشورهاي در حال توسعه توسط آژانس باشد. صالحي در انتهاي سخنراني خود نسبت به روزي که شعار «استفاده صلح‌آميز انرژي هسته‌اي براي همه، و سلاح هسته‌اي براي هيچ کس» در سطح جهان مورد پذيرش و اجرا در آيد، ابراز اميدواري کرد.
 
آمادگي روس اتم براي توليد راکتورهايي با توان متوسط در ايران
معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي، در حاشيه کنفرانس عمومي‌سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي‌در وين، با الکسي ليخاچف، رييس انرژي اتمي‌روسيه (روس اتم) ديدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش ايلنا، در اين ديدار، صالحي از همکاري‌هاي رو به گسترش هسته‌اي صلح‌آميز ميان دو کشور قدرداني کرد.وي در اين ملاقات به علاقه‌مندي سازمان انرژي اتمي‌به همکاري‌هاي علمي، تحقيق و توسعه در زمينه انرژي هسته‌اي و کاربردهاي صلح‌آميز آن در حوزه‌هاي مختلف اشاره کرد که با استقبال طرف روسي مواجه شد.همچنين طرفين به بررسي آخرين وضعيت واحدهاي نيروگاه‌هاي جديد در حال ساخت پرداختند.شايان ذکر است، پس از دو سال تمهيدات از قبيل طراحي، خاک‌برداري و ساير اقدامات؛ عمليات احداث واحد دوم نيروگاهي در اواسط سال آتي ميلادي آغاز مي‌شود.همچنين موضوع توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار مورد استفاده در صنعت و پزشکي و بررسي زمينه ايجاد آزمايشگاه‌هاي مورد نياز در اين خصوص نيز مورد تبادل نظر طرفين قرار گرفت.الکسي ليخاچف، نيز ضمن تاکيد مجدد حمايت کشورش از برجام، به سفر اخير رييس‌جمهور روسيه به تهران اشاره کرد و با موفق توصيف کردن آن سفر، از تعميق همکاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف صنعت هسته‌اي استقبال کرد.وي در اين ملاقات بر آمادگي شرکت روس اتم براي همکاري‌هاي دوجانبه با سازمان انرژي اتمي‌ايران جهت توليد راکتورهاي با توان متوسط، به منظور توليد الکتريسيته و آب شيرين تاکيد کرد.
تجارت گزارش مي‌دهد؛
گروه اقتصادکلان: به همان اندازه که نفت اقتصاد را در انحصار خود قرار داده، سیاستگذاری‌های نادرست در حوزه مالیات نیز برشدت این انحصار افزوده است؛ سیاستگذاری‌های مالیاتی که به جای توسعه؛ انحصار، اقتصاد سیاه و فساد مالی را گسترش داده است.همواره گفته شده که توجه به درآمد مالیاتی راهکار نجات اقتصاد از اقتصاد تک محصولی نفت است. نشان به آن نشان که در کشورهای توسعه یافته اکنون درآمد مالیاتی اثرگذارترین ابزار توسعه و شفافیت اقتصادی است.اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، مبنی بر اینکه سیاستگذاری‌های مالیاتی به خصوص در حوزه معافیت‌ها و مشوق‌ها به تولید کمک نکرده است؛ بار دیگر نشان داد، که دولت‌ها در تهیه و تدوین یک استراتژی بلندمدت در بخش مالیات ناتوان هستند. تهیه، تدوین و اجرای نظام جامع مالیاتی نمونه بارز این موضوع است.به عبارتی، بخشی‌نگری و داشتن نگاه کوتاه‌مدت در حوزه مدیریتی بیشترین آسیب را اقتصاد و به خصوص بخش مالیات وارد کرده است. از این‌رو قبل از هراقدامی، تبیین یک استراتژی جامع‌نگر در اولویت است.نبود همین استراتژی باعث شده، اکنون، سهم پایه مالیاتی کشور بر حسب تولیدناخالص داخلی روند کاهشی یابد و فرار مالیاتی ناشی از اقتصاد زیرزمینی علاوه بر گسترش ناعدالتی و نابرابری، موجب وصول نشدن مالیات براساس ظرفیت اقتصادی کشور شده است.بنابراین برون رفت نظام مالیاتی کشور از وضعیت نامطلوب کنونی، انجام اصلاحات اساسی در هریک از بخشهای آن ضروری است. به عبارت دیگر، برخورداری از یک نظام مالیاتی کارا، مستلزم حل نقاط ضعف بخشهای آن است. از این‌رو اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی و اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، گسترش پایه‌های مالیاتی و انجام اصلاحات بنیادی ضروری است.
پیامدهای منفی معافیت‌ها
اعطای معافیت‌ها در سطح گسترده و به صورت غیرمنطقی ضمن کاهش درآمدهای مالیاتی دولت موجب رفتار تبعیض‌آمیز که ناقض عدالت مالیاتی است را در میان مؤدیان فراهم کرده است.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند: این امر پیامدهای منفی مانند ایجاد انحصار، فساد مالی و افزایش انگیزه فرار مالیاتی را به دنبال داشته است.
مالیات وصولی متناسب با میزان ارزش افزوده اقتصاد نیست
همچنین در نتیجه وجود طیف گسترده معافیت‌های مالیاتی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی کشور خارج از فرآیند مالیات‌ستانی قرار گرفته‌اند.
بر اساس اظهارات کارشناسان اقتصادی؛ وجود معافیت‌های گسترده که به طور عمده از هدفمندی و کارآیی لازم برخوردار نبوده‌اند، سهم ارزش افزوده را به شدت در اقتصاد کشور را کاهش داده است، این امر باعث شده، پایه مالیاتی کشور بر حسب تولیدناخالص داخلی کاهش یابد. از سوی دیگر، مالیات وصولی از بخش‌های مشمول مالیات نیز متناسب با میزان ارزش افزوده این بخش‌ها نیست.
شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی
بر پایه آمارهای ارائه شده شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در یک دوره 10 ساله ازسال 1384 تا سال 1394 بین 6.1 تا 8.2 درصد در نوسان بوده است.
بر اساس بررسی‌های غیررسمی بین 40 تا 45 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به دلیل اعطای انواع معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از پرداخت مالیات معاف است.
مهمترین موانع
رویکردهای اخیر در اصلاح نظام مالیاتی در کشورهای مختلف تأکید زیادی بر حداقل کردن آثار تحریفی سیاست‌های مالیاتی به منظور کاهش تحریف‌های ناخواسته در قیم‌‌های نسبی، تأکید بر ارتقای عدالت افقی، ساده‌سازی مالیات، گسترش پایه‌های مالیاتی، هدفمند کردن مشوق‌های مالیاتی و از جمله رویکردهای جدید برنامه‌های اصلاح نظام مالیاتی در کشورهای مختلف جهان قلمداد می‌شوند.
پیچیدگی قوانین و مقررات مالیاتی – ضعف ضمانت‌های اجرایی قوانین مالیاتی- محدود بودن پایه‌های مالیاتی- پیچیدگی و تعدد نرخ‌های مالیاتی- محدودیت‌های قانونی موجود برای دسترسی به اطلاعات درآمدی مؤدیان – ناکارآیی نظام دادرسی و حل اختلاف مالیاتی- معافیت‌های گسترده مالیاتی و اثربخشی پایین بسیاری از مشوق‌های مالیاتی؛ مهمترین موانع در تحقق اهداف نظام مالیاتی کشورهستند.
تبعات
آنطور که گفته شد، دولتها هرکدام بر اساس همان نگاه بخشی‌نگری و کوتاه‌مدت خود، برای رقابت‌پذیری و ارتقاء نظام مالیاتی، به شیوه‌های گوناگون، قوانینی را در حوزه مالیات تبیین کرده‌اند. قوانینی که بیشتر به جای افزایش درآمدهای مالیاتی، عامل تضعیف آن شده است.
برهم خوردن عدالت مالیاتی
پیگیری سیاست اعطا مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین مالی بر بودجه دولت به دلیل چشم پوشی از درآمدهای مالیاتی، بار مالیاتی سایر بخش‌های اقتصادی مشمول مالیات را نیز افزایش داده است. همین امر به نوبه خود، نگرانی‌های زیادی را در زمینه برهم خوردن اصل عدالت مالیاتی ایجاد کرده است.
فرار مالیاتی- برهم خوردن تخصیص منابع
علاوه بر این، مسائل مربوط به بر هم خوردن تخصیص منابع، هزینه‌های اداری مدیریت معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی، سؤاستفاده از این‌گونه سیاست برای اجتناب و فرار مالیاتی، افزایش تقاضاهای صنفی برای برخورداری از مشوق‌های جدید، پیچیدگی قوانین و مقررات مالیاتی، مسائل اجتماعی و سیاسی حذف مشوق‌ها و معافیت‌های اعطا شده از دیگر مشکلات پیگیری این سیاست در سالهای گذشته تاکنون بوده است.
عدم جذب سرمایه‌گذاری‌ها
علاوه بر مسائل مربوط به هدر رفتن بخش قابل توجهی از منابع مالیاتی و مسائل مربوط به مخدوش شدن عدالت، تجربه جهانی و مطالعات انجام شده از نقش ضعیف مشوق‌های مالیاتی در جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه حکایت دارد.
عدم دسترسی به اطلاعات اقتصادی و مالی
یکی دیگر از پیامدهای مهم اعطای معافیت‌های مالیاتی عدم دسترسی به اطلاعات اقتصادی و مالی اعلب مؤدیان مالیاتی مشمول معافیت هستند. سازمان امور مالیاتی همچنان اطلاعات جامع و فراگیری درباره میزان و حجم فعالیت و سایر مشخصه‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی معاف از مالیات ندارد.
راهکار
کشورهای در حال توسعه به دلیل فضای نامناسب کسب‌وکار و سرمایه غالبا از انواع مشوق‌ها به امید رونق کسب‌و کار و افزایش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد اعطای مشوق‌های مالیاتی باید در چارچوب یک بسته جامع حمایتی در کنار سایر حمایت‌های غیرمالیاتی از فعالیت‌ها صورت گیرد و بدون بسترسازی، این سیاست کارآیی و اثر بخشی لازم را نخواهد داشت.
لزوم بازنگری اساسی
تردیدی وجود ندارد که حل چالش‌های فوق از طریق اصلاح قوانین موجود و تصویب قوانین جدید می‌تواند بخشی از مشکلات نظام مالیاتی کشور را حل کند؛ بنابراین این بخش نیازمند بازنگری است.
به هر حال با توجه به مشکلات و چالش‌های مذکور در این حوزه و همچنین شرایط اقتصادی کشور، لزوم بازنگری اساسی در این سیاست بیش از هرزمان دیگری احساس می‌شود.
معاون وزیر نفت اعلام کرد؛
معاون وزير نفت گفت: از تاريخ ۲۱ / ۱ /۹۷تا ۲۶/ ۵، ۲ ميليون و ۵۷۱ ميليون دلار( 2571/8ميليون دلار) ارز پتروشيمي‌در نيما عرضه شد. طبق براورد صادرات ۹۷ در ۴۹ هفته باقيمانده منهاي سه هفته اول سال بايد ۱۲ ميليارد دلار عرضه شود که اين رقم بعد از کسر هزينه‌ها ۶.۹ ميليارد دلار ( 6986.8 ميليون دلار) مي‌شود، يعني هر هفته ۳۰۰ ميليون دلار و منهاي هزينه‌ها ۲۰۰ ميليون دلار مي‌شود.
به گزارش ايلنا، رضا نوروز زاده در نشست خبري گفت: وقتي نظري بيان شد قابل جمع شدن نيست، بايد اخلاق را رعايت کنيم، اگر خبري در جامعه پخش شود اثر خود را مي‌گذارد، بنابراين انتشار خبر نبايد به نحوي باشد که منجر به آسيب به جامعه شود. در هر جامعه‌اي سرمايه اصلي نفت و گاز و معدن نيست اعتماد مردم به حکومت است، اين مهم شکل نمي‌گيرد مگر اينکه مسولان در رفتار و گفتار خود به گونه‌اي عمل کنند که مانع از بين رفتن اعتماد شوند که در اين بين رسانه نقش اصلي را دارد، وقتي جو جامعه سياسي مي‌شود بيان خبر با بيان مواضع قاطي مي‌شود، اگر اعتماد مردم به دولت از بين برود از اصحاب رسانه هم سلب مي‌شود و چيزي براي کشور نمي‌ماند. مدير؛ بنگاه اقتصادي خود را اداره مي‌کند نه مواضع سياسي. امروز وقتي اتفاقي در کشور مثل شرايط کنوني و از نيمه دوم سال ۹۶، مي‌افتد نياز است دولت شرايط را سامان دهد.
وي افزود: در اوضاع کنوني صادرات بايد شفاف باشد تا دولت که مسوليت تامين ارز را دارد تکليف خود را بداند.
مديرعامل شرکت صنايع ملي پتروشيمي‌با بيان اينکه اکنون پتروشيمي‌ها با اجراي اصل ۴۴خصوصي هستند و ما نظارت مستقيم نداريم، تصريح کرد: ما نقش حاکميتي داريم و توليد، فروش بازار داخل و صادرات را رصد مي‌کنيم.
وي افزود: وقتي موضوع ارز در کشور ويژه شد رئيس جمهور اختيار واحدهاي پتروشيمي‌وزارت رفاه و دفاع را به وزير نفت داد. آقاي زنگنه جلساتي تشکيل داد و ما به عنوان نماينده بخش خصوصي و خصولتي مامور اجراي دستورات شديم نتيجه اينکه ابتدا کل واحدهاي پتروشيمي‌که ارز تحصيل مي‌کردند منهاي هزينه‌هايشان را احصا کرديم. با هماهنگي خودشان سهم هر هلدينگ را مشخص کرديم و سپس هزينه‌ها را در نظر گرفتيم براي اينکه عرضه ارز منتظر محاسبه هزينه آنها نشود.
وي تاکيد کرد: امروز سهم هر هلدينگ و شرکت پتروشيمي‌مشخص است و بايد در سامانه نيمما عرضه کنند، ما نيز رصد مي‌کنيم و بانک مرکزي نيز اعلام مي‌کند.
نوروززاده گفت: طبق اعلام گمرک ۴۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داريم که ۱۲ ميليارد دلار سهم پتروشيمي‌ها است که ۷ ميليارد دلار ال پي جي نبايد در اين رقم لحاظ شود.
وي افزود: ما محاسبه کرديم غير از هزينه‌هاي ضروري مثل کاتاليست، مواد شيميايي، قطعات يدکي، کرايه حمل کشتي، بدهي‌هاي سررسيد شده و پروژه‌هايي که امسال و سال آينده بايد اجرا شوند، محدوديت سرمايه‌گذاري ايجاد شود با هماهنگي‌هاي صورت گرفته پتروشيمي‌ها نيز تبعيت کردند و اين موضوع را ما و بانک مرکزي نيز رصد مي‌کنيم البته اين که صادرکنندگان ارز را به بازار عرضه کنند بايد پيمان‌سپاري صورت گيرد و وظيفه گمرک و وزارت اقتصاد است که آن را پيگيري کنند
معاون وزير نفت تصريح کرد: از تاريخ 21 فروردين تا 26 مرداد 2 ميليارد 571 ميليون دلار از سوي پتروشيمي‌ها به نيما عرضه شده است ما فعلا به پتروشيمي‌ها اعلام کرديم که سرمايه‌گذاري‌شان به روش تامين ارز خارجي باشد و درآمد خودشان را صرف تزريق به بازار کنند. با اين شرايط 25 درصد از درآمدشان براي هزينه‌هاي خودشان در نظر گرفته شده و مابقي ارز عرضه مي‌شود تا دولت بتواند پاسخگوي جامعه باشد.
*نرخ خوراک تغيير نمي‌کند
وي درباره نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي‌و اينکه آيا تغيير خواهد کرد بيان کرد: فعلا نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي‌با نرخ قبلي يعني 3800 تومان است و تغييري در آن داده نمي‌شود چرا که با ارز نيما که 4200 توماني است فقط 400 تومان فاصله دارد. با يک دلار خوراک يک دلار محصول توليد نمي‌شود بنابراين فعلا نرخ‌ها به همان صورت قبلي باقي مي‌ماند.
وي در ادامه با اشاره به جلسه‌اي که با معاون اول رئيس جمهور برگزار شده گفت: در اين جلسه اعلام شد که پتروشيمي‌ها به طور دقيق به تعهدات خود عمل کرده‌اند و اين موضوع از طريق سامانه نيما قابل رصد است. بنابراين بايد گفت که پتروشيمي‌ها مستحق تشويق نيز هستند.
پتروشيمي‌ها هفته‌اي 200 ميليون دلار ارز به نيما مي‌دهند
وي با بيان اينکه از تاريخ 21 فروردين 97 تا 26 مرداد 97 دو ميليارد و 571 ميليون دلار ارز در سامانه نيما از سوي پتروشيمي‌ها عرضه شده است خاطرنشان کرد: طبق برآوردها در 49 هفته باقي مانده تا پايان 97 منهاي سه هفته اول حدود 12 ميليارد دلار درآمد ارزي پتروشيمي‌ها است که ميزان ارزي که پتروشيمي‌ها بايد به سامانه عرضه کنند هفته‌اي 300 ميليون دلار است که منهاي هزينه‌هاي‌شان 200 ميليون دلار در هر هفته خواهد بود.
*شرکت‌هاي پتروشيمي‌در عرضه ارز خود تاخير ندارند
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در ادامه درمورد اخباري مبني بر تاخير ٤٨ساعته شرکت‌هاي پتروشيمي‌در عرضه ارز گفت: بعد از صحبت‌هاي رييس جمهور در اين مورد جلسه‌اي در دفتر معاون اول رياست جمهوري تشکيل داديم و توضيح داديم که پتروشيمي‌ها به تعهدات خود به طور دقيق عمل کردند.
پتروشمي‌ها براي تامين ارز تحت فشارند
نوروززاده درباره برخي اظهارات مقامات از جمله رئيس جمهور و نمايندگان مجلس مبني بر اينکه پتروشيمي‌ها متعهد به عرضه ارز خود نيستند اظهار داشت: بانک مرکزي و شبکه نيما محرمانه نيست و کاملا شفاف است ما به پتروشيمي‌ها اعلام کرده‌ايم که منهاي هزينه‌هايشان تمامي‌ارز را به سامانه عرضه کنند اکنون پتروشيمي‌ها براي کمک به دولت و بازار تحت فشارند و گرنه اينها بخش خصوصي هستند و بايد براي خودشان سرمايه‌گذاري کنند فقط براي اينکه وضعيت بحراني ارز کنوني آرام شود به کشور کمک مي‌کنند و تاکنون نيز به نفع احسن اين کار را انجام داده‌اند.
نوروززاده درباره تنظيم بازار نيز تصريح کرد: توليد واحدهاي پتروشيمي‌توسطNPC رصد مي‌شود بخشي از توليدات آنها بين مجتمعي مصرف مي‌شود، بخشي در بورس عرضه شده و مازاد آن نيز صادر مي‌شود و تا زماني که نياز داخل تامين نشود اجازه صادرات داده نمي‌شود. مثلا ما 240 هزار تن ظرفيت توليد پت داريم که حتي يک کيلو از آن نيز صادر نمي‌شود.
وي يادآور شد: اما مصرف کنندگان محصولات پتروشيمي‌توسط تنظيم بازار در وزارت صنايع معرفي مي‌شوند و ما نقشي در معرفي مصرف کنندگان به کارخانجات نداريم. به وزارت صنعت اعلام کرده‌ايم که در کالاهايي که کمبود داريم به ما اعلام کنند. اما در مورد هر پرونده‌اي در آزادفروشي محصولات پتروشيمي‌ما مسئوليم.
به پشتوانه قدرت پول در گردش بازار سهام صورت گرفت؛
بورس تهران ديروز در حالي به پشتوانه قدرت پول در گردش بازار سهام شاهد رنج شدن قيمت سهام از دامنه نوسان منفي به سمت دامنه مثبت قيمت‌ها بود که با وجود تداوم عرضه حقوقي‌ها اما اقبال براي جمع‌آوري سهام از سوي حقيقي‌ها دو چندان شد.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات روز دوشنبه 26 شهريور ماه 97 با افزايش 2361 واحدي به رقم 158 هزار و 71 واحد رسيد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 702 واحدي عدد 26 هزار و 557 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 2606 واحدي به رقم 168 هزار و 516 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 1684 واحدي به رقم 116 هزار و 821 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 4967 واحدي عدد 313 هزار و 47 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروزهمچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 42 واحدي بر روي رقم يک هزار و 837 واحد متوقف شد.
بر اساس اين گزارش، ديروزمعاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي تاپيکو با 170 واحد ، سرمايه گذاري اميد با 143 واحد و پالايش نفت اصفهان با 138 واحدافزايش بيشترين تأثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي گسترش نفت و گاز پارسيان با 94 واحد،پتروشيمي‌پرديس با 53 واحد و فولاد خوزستان با 44 واحد کاهش، بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
به گزارش فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 125 ميليارد و 806 ميليون تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 4 ميليارد و 652 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 231 و 781 نوبت داد و ستد بود.
ديروز، در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 810 ميليون سهم تاپيکو به ارزش بيش از 157 ميليارد و 950 ميليون تومان با معاملات انتقالي روبه‌رو بود. همچنين 50 ميليون سهم سرمايه‌گذراي صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر به ارزش 19.5 ميليون تومان معاملات انتقالي را ميان سهامداران عمده تجربه کرد و 20 ميليون سهم گروه دارويي سبحان به ارزش کمتر از 8 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده منتقل شد.
ديرورهمچنين 10 ميليون سهم سبحان‌دارو به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان، 10 ميليون سهم سرمايه‌گذاري توسعه ملي به ارزش بيش از 1.5 ميليارد تومان و کمتر از 10ميليون سهم ايران‌ترانسفو به ارزش بيش از 7 ميليارد تومان در کنار 10 ميليون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي همراه شد.
بر اساس اين گزارش، ديروز بورس تهران در حالي با تقويت حجم معاملات سهام در هلدينگ‌ها و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري شاهد اقبال براي جمع‌آوري سهام در برخي تک‌سهم‌هاي گروه‌هاي پيشرو از جمله پالايشي‌ها، پتروشيمي‌ها، معدني‌ها و همچنين تجهيزاتي‌ها بود که تمايل حقوقي‌ها براي تداوم عرضه سهام باعث شد تا با وجود ارزش 1200 ميليارد توماني معاملات امروز اما بازار همچنان مايل به اصلاح قيمت مطابق با چرخه‌هاي تجاري هر ساله خود باشد.
با هدف کاهش آسیب‌پذیری منطقه مطرح شد؛
گروه راه و مسکن: سال‌هاست که هرچند وقت يک مرتبه خبرهايي درباره فعال ‌شدن آتشفشان دماوند در جامعه منعکس مي‌شود؛ اخباري که معمولا منجر به تنش‌هاي اجتماعي و اضطراب‌هايي در دل ساکنان مناطق اطراف آن مي‌شود و - البته به مانند بسياري ديگر از بحران‌هاي سال‌هاي اخير ايران - بعد از مدتي فراموش مي‌شود. انتشار اين خبرها گاه با رخداد زلزله‌هايي در اطراف کوه دماوند (اواخر مردادماه ‌سال ١٣٩٣) يا افزايش مواد خارج شده از دهانه آتشفشان کوه دماوند (در زمستان‌ سال ١٣٨٦ و يا اواسط اسفندماه ١٣٩٥) قوت مي‌گيرد. آتشفشان دماوند به‌عنوان آتشفشاني متعلق به دوران چهارم زمين‌شناسي و بلندترين قله به ثبت رسيده در ايران است و از آن به‌عنوان آتشفشاني نيمه‌فعال يا خفته (Dormant volcano) ياد مي‌شود. مطالعات سن‌يابي ايزوتوپي، سن دماوند را در حدود ٣٨٥٠٠‌ سال نشان مي‌دهد. با اين حال براساس شواهد زمين‌شناسي موجود، زمان آخرين فوران اين آتشفشان در حدود ١٠ هزار ‌سال (به روايتي 7300 سال) تخمين زده مي‌شود. زمين‌شناسان مي‌گويند که مي‌توان حرکت گسل‌هاي فعال حوالي دماوند نشانه‌هايي از حرکت خزشي و لرزه‌خيزي در تغييرات ذکر شده در ارتباط با بلندترين قله آتشفشاني ايران دخيل دانست.
طبق مطالعات زمين‌شناسي در برخي آتشفشان‌هاي ايران مانند دماوند و تفتان به دليل قرارگيري در مرحله نيمه‌فعال بودن و عدم بررسي دوره‌اي از تغييرات مربوطه که در ذيل به آنها اشاره شده، نمي‌توان نظر قطعي در مورد حرکت اين آتشفشان به سمت خاموشي و فعاليت مجدد آن و فوران مواد مذاب داشت. براي چنين مطالعه‌اي نياز به يک گروه تحقيقاتي شامل متخصصين آتشفشان‌شناسي، زمين‌لرزه‌شناسي، تکتونيک است که بطور دائم و با استفاده از تجهيزات تخصصي و کامل به رصد تغييرات يادشده بپردازند. حقيقت اين است که با وجود نيمه‌فعال بودن آتشفشان دماوند، براساس شواهد موجود، مطالعه منظم و بدون وقفه در زمينه بررسي فعاليت آن به دليل نزديکي به گسل‌هاي فعال و مهم که احتمال فعاليت نزديک به هم يا همزمان حرکت گسل‌ها و ارتباط آنها با رخداد آتشفشان وجود دارد، اهميت بررسي آن و مطالعه دقيق‌تر گسل‌هاي اطراف محدوده آتشفشان دماوند را ضروري مي‌کند.
مسائل مورد توجه زمين‌شناسان در ارتباط با دماوند
ضرورت پايش دائمي‌دماوند مساله‌اي بود که روز گذشته جليل قلمقاش، مدير زمين‌شناسي منطقه‌اي سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني در نشست ويژه «ريسک آتشفان دماوند؛ وضعيت موجود و چه بايد کرد»، در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز به آن اشاره کرد و گفت: آتشفشان دماوند نيازمند پايش دائم بوده و لازم است يک مرکز پايش در آن داير شود تا به همه اطلاعات آن دسترسي داشته باشيم. به گفته قلمقاش؛ آتشفشان‌هاي دماوند، تفتان، سبلان، بزمان و پنج آتشفشان ديگر کشور احتمال دارد در آينده فوران کنند. او همچنين ادامه داد: از آنجا که حدود 20 ميليون نفر در شهرها و روستاهاي اطراف آتشفشان دماوند زندگي مي‌کنند، اين کوه از اهميت بيشتري برخوردار است. قلمقاش تاکيد کرد: وجود چشمه‌هاي آب گرم و خروج گاز، نشان دهنده خاموش نبودن دماوند است و ممکن است در آينده فعاليت کند و فعاليت آن به صورت فوران باشد.
اين مدير سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني تصريح کرد: در صورت فوران، مخاطرات اين آتشفشان شامل انفجار مخروط آتشفشاني، فوران و جريان گدازه، باران خاکستر، گازهاي سمي‌و سوزان و سيل و بهمن ناشي از ذوب شدن يخ‌ها و برف‌ها خواهد بود. اين مسئول ادامه داد: نگراني اصلي زمين‌شناسان، کنده شدن مخروط دماوند به طول 300 تا 400 متر است که در اين صورت حتي شهرهاي در فاصله 100 کيلومتري از اين قله در معرض خطر قرار خواهند گرفت. وي يادآور شد: تاسيس يک مرکز پايش آتشفشان دماوند جنبه پيشگيري، هشدار دهنده و تحقيقاتي داشته و در کاهش آسيب‌پذيري منطقه موثر خواهد بود.
تغييري در رفتار دماوند ديده نمي‌شود
در بخش ديگري از اين نشست مسئول تهيه نقشه زمين‌شناسي دماوند گفت: گرماي هوا و نبود بارندگي در سال‌جاري سبب از بين رفتن منابع برف و يخ در دماوند شده و به نظر نمي‌رسد در رفتار آتشفشان دماوند تغيير محسوسي ايجاد شده باشد. حميده رشيد اضافه کرد: براي اظهار نظر دقيق به داده‌هاي دقيق دستگاهي نياز است. رشيد بيان داشت: از سال ۱۳۸۸ سازمان زمين‌شناسي تهيه نقشه دماوند را در اولويت خود قرار داد و تصميم به تهيه نقشه يک بيست و پنج هزارم دماوند گرفت که تاکنون نزديک به ۲۲۰ روز عمليات صحرايي در اين راستا انجام شده و بيش از هزار و ۵۰۰ کيلومتر پيمايش در شيب حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه به انجام رسيده است. اين کارشناس معاونت زمين شناسي سازمان زمين شناسي اظهار داشت: تاکنون ۴۰ نمونه براي تعيين سن آماده شده اما امکانات لازم براي تعيين سن را در اختيار نداريم. وي اضافه کرد: همه معادن موجود در دماوند به جز يک مورد تعطيل شده است.
نصب دستگاه‌هاي شتاب‌نگار زلزله در دماوند
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اعلام اين مطلب که ارائه نتايج تحقيقات حاصل از فعاليت آتشفشان دماوند به هيات دولت ارائه خواهد شد، گفت: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي به زودي شبکه شتاب‌نگاري زلزله را در منطقه دماوند نصب مي‌کند. محمد شکرچي‌زاده همچنين گفت: اخيرا موضوع دماوند و نگراني از آتشفشان بين اقشار مختلف جامعه حساسيت‌هايي را ايجاد کرده است و بسيار مهم است ما در مرکز تحقيقات و با همکاري ديگر سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط پاسخ علمي‌مناسبي نسبت به اين نگراني داشته باشيم. وي تصريح کرد: خوشبختانه ارکان‌هايي که بتوانند موضوع فوق را رصد کنند در کشور فعاليت قابل توجهي دارند و انتظار در سطوح ملي و بين المللي اين است تا ما بتوانيم پاسخ درخور و مناسبي داشته باشيم. شکرچي‌زاده همچنين اعلام کرد خوشبختانه کارگروه زلزله و مخاطرات طبيعي مرکز تحقيقات در چند سال اخير فعاليت خود نشان داده که ظرفيت ايجاد هم افزايي را دارد و شاهد آن نيز تهيه و تدقيق نقشه گسل‌هاي تهران و ساير شهرهاست که توسط اين کارگروه تهيه و تدوين شد و برخي از آنها نيز از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ابلاغ شدند. اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه ظرفيت هم‌افزايي در کارگروه زلزله و مخاطرات طبيعي فراهم است، گفت: اميدوارم از نشست امروز نتايج مناسبي استخراج شود و بتوانيم پاسخ‌هاي علمي‌به نگراني‌هاي مردم بدهيم و بتوانيم نتايج تحقيقات را ضمن اعلام به سازمان زمين شناسي و وزارت راه و شهرسازي در سطوح هيات دولت نيز مطرح کنيم. شکرچي‌زاده در پايان با اشاره به اينکه دماوند سمبل اقتدار و قدرت ايران است و بايد مظهر اين بزرگي را پاس بداريم گفت: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي به زودي شبکه شتاب‌نگاري زلزله را در منطقه دماوند نصب مي‌کند.
سرمقاله
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com


حضور دکتر حسن روحاني در مجمع عمومي‌سازمان ملل که هفته اول مهرماه برگزار مي‌شود، در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد. کارشناسان در اين خصوص گفته‌اند حضور دونالد ترامپ، رييس جمهور ايالات متحده آمريکا در نشست امسال مجمع عمومي‌سازمان ملل و رياست وي بر يکي از جلسات شوراي امنيت که در باره ايران برگزار مي‌شود دليل عدم سفر احتمالي روحاني به نيويورک خواهد بود. فارغ از اين موضوع، به نظر مي‌رسد نفس حضور نمايندگان کشورهاي دنيا در نشست‌هاي بين المللي و به خصوص نشست سالانه مجمع عمومي‌سازمان ملل از اهميت خاصي برخوردار باشد.سال‌ها پيش، ميگوئل دسكوتو بروكمن رئيس وقت مجمع عمومي‌سازمان ملل در جريان يك كنفرانس خبري گفته بود: «من آموخته‌ام كه دنيا به سازمان ملل نياز دارد».اظهار نظر صريح بروكمن در باره ضرورت وجودي سازمان ملل در حالي صورت مي‌گيرد كه وي طي مدت هفت ماه كه تا آن زمان از آغاز رياستش بر مجمع عمومي‌مي‌گذشت بارها از فضاي حاكم بر سازمان ملل و اركان آن انتقاد به عمل آورده بود. به طور مثال وي در يكي از آخرين اظهار نظرهايش گفته بود: «امريكا و چند قدرت ديگر به شيوه غير دمكراتيك از شوراي امنيت سوء استفاده مي‌كنند». با اين حال ديپلمات كهنه كار نيكاراگوئه‌اي كه پيش از آن به مدت يازده سال نيز وزير امور خارجه اين كشور بوده واقع بين تر از آن بود كه يكسره به انكار سازمان ملل متحد برخيزد و امكانات و ظرفيت‌هاي فراگيرترين و مهم‌ترين دستگاه ديپلماسي دنيا را ناديده بگيرد. در تاييد اظهارات بروكمن مبني بر نياز دنيا به سازمان ملل متحد بايد گفت كه جهان در حال تغيير است و دنياي آينده ديگر يك دنياي تك قطبي يا دو قطبي نخواهد بود، زيرا قدرتهاي جديد و تعيين كننده ديگري در قالب كشورها و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي و بين المللي در حال ظهور هستند و اين موضوع مي‌تواند مانع از آن شود كه سازمان ملل همچون گذشته تحت سيطره يك يا چند قدرت خاص عمل كند. از طرف ديگر دولت‌ها و ملت‌ها و همچنين سازمان‌هاي بين المللي همچنان به ساز و كاري نياز دارند تا طي آن در باره مسائل جهاني نظير صلح، امنيت، تروريسم، محيط زيست، غذا، جمعيت و ... به تفاهم و تعامل دست يابند كه در اين صورت سازمان ملل متحد مي‌تواند چنين امكان و فضايي را براي آنها فراهم بياورد. سازمان ملل در طول بيش از هفتاد سالي كه از زمان تاسيس آن مي‌گذرد عليرغم همه ضعف‌ها، كاستي‌ها و تعلل‌هايي كه داشته است با اين حال در زمينه‌هايي همچون پايان بخشيدن به برخي بحرانهاي بين المللي، حل و فصل درگيري‌هاي قومي‌و قبيله اي، توسعه بهداشت، تغذيه گرسنگان، اسكان آوارگان، كارهاي عمراني، نظارت بر انتخابات، تقويت دمكراسي و بسياري موارد ديگر در نقاط مختلف دنيا نسبتا موفق عمل كرده است و البته درپاره‌اي موارد نيز از شكست بركنار نمانده است. اين در حالي است كه منتقدان معمولا بر روي شكست‌هاي سازمان ملل بيشتر از توفيقات و پيروزي‌هايي كه به دست آورده تاكيد مي‌كنند. در چنين شرايطي معمولا اين پرسش مطرح مي‌شود كه اگر سازمان ملل تاسيس نمي‌شد آيا دنياي بهتري در انتظار ما بود؟ پاسخ به اين سئوال قاعدتا نمي‌تواند مثبت باشد، چرا كه سازمان ملل اصولا در پي سرخوردگي‌هاي جامعه جهاني از جنگ و خونريزي و اوضاع نابسامان دنيا شكل گرفته است و از طرفي سيري در اخبار و اطلاعاتي كه اين روزها در رسانه‌ها منتشر مي‌شود مؤيد اين نظر است كه روز به روز بر دامنه توقعات جامعه بين الملل از سازمان ملل متحد افزوده مي‌شود و رويكرد اعضا به آن رو به فزوني گذارده است. اما اينكه امكانات و ساختار فعلي سازمان ملل تا چه حد با اين توقعات دم افزون و شتابناك منطبق است موضوعي است كه پرداختن به آن مجال ديگري مي‌طلبد. بر اين اساس به نظر مي‌رسد حضور دکتر حسن روحاني در مجمع عمومي‌سازمان ملل که در هفته اول مهرماه برگزار مي‌شود فرصت خوبي است تا مواضع و منويات کشورمان در رابطه با مسائل بين المللي، به خصوص پس از خروج آمريکا از برجام علني شود و به اين وسيله پويايي ديپلماسي و راهبرد تنش زدايي دولت جمهوري اسلامي‌ايران در بزرگترين گردهمايي رهبران جهان به نمايش گذاشته شود.

یادداشت
مرتضي مصطفوي
کارشناس ارشد اقتصاد


در دو سال اخير صنعت خودرو کشور با فرازونشيب‌هاي بسياري مواجه بوده به طوري که شرايط ايجاد شده خودرو را از يک کالاي مصرفي به کالاي سرمايه‌اي تبديل کرده است. طي چند ماه اخير افزايش قيمت سبب هجوم بخش قابل توجهي از نقدينگي جامعه به بازار خودرو گرديده است. قدر مسلم عوامل مختلفي در بروز چنين پديده‌اي موثر بوده‌اند اما شايد بتوان اصلي‌ترين علت را"کاهش عرضه" عنوان کرد. عرضه مجدد خودرو به دليل ماهيت کالايي اش، در کوتاه مدت وجود ندارد لذا با توجه به رشد تقاضاي خودرو در بازار، هرگونه اعمال محدوديت در عرضه منجر به افزايش قيمت درکوتاه مدت مي‌گردد و اگر اين روند ادامه يابد اختلاف بين عرضه و تقاضا افزايش مستمر مي‌شود. روندي که طي دو سال اخير در بازار شاهد آن بوديم. از اواخر سال 1395 تاکنون سلسله سياست‌هاي محدودساز دولت در بخش عرضه خودروهاي خارجي به بازار شوک وارد نمود که نتيجه آن افزايش شديد قيمت‌ها و حاشيه سود بالا در بازار شده است. در دي ماه 1395 با ابلاغ معاون اول رياست جمهور در خصوص ممنوعيت ثبت سفارش خودرو توسط غيرنمايندگي‌ها اولين شوک به بازار خودرو وارد شد. هرچند که از يک منظر اين سياست،‌ منجر به ايجاد انحصار در بازار خودروهاي وارداتي گرديد ولي در نگاه کلان شرايط را براي افزايش قيمت در بازار مهيا نمود. دومين شوک در اوايل تابستان 1396 با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو به بازار تحميل شد. اتفاقي که به يکباره بازار خودرو را با تلاطم شديدي مواجه نمود و روند افزايش قيمت سرعت بيشتري به خود گرفت. در دي ماه 1396 با اعلام تعرفه‌هاي جديد خودرو و امکان واردات خودرو توسط نمايندگان رسمي، هرچند قدري آرامش به بازار برگشت ولي تاثيري بر روند افزايش قيمت‌ها نداشت چرا که تعرفه واردات خودرو افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته بود و لذا شاهد رشد قابل توجه قيمت‌ها بوديم. محدوديت‌ها و اعمال قوانين دست و پا گير بر سر واردات خودرو ادامه داشت تا اينکه در سال اوايل 1397 واردات خودرو به دليل مديريت منابع ارزي به يکباره ممنوع شد که اين اتفاق شوک ديگري بر بازار خودرو بود.
سير سياست‌ها محدودساز در بازار خودرو طي دو سال اخير بي ثباتي و نااطميناني را در بازار ايجاد کرد. شرايطي که رشد تقاضاي خودروهاي خارجي را متوقف نمود. به بيان ديگر محدوديت عرضه خودروهاي خارجي، تقاضا را به سمت خودروهاي داخلي انتقال داد. متاسفانه طي دو سال اخير کانون توجه دولت در مديريت بازار خودرو صرفا معطوف به بازار خودروهاي وارداتي بوده است. خودروهايي که کمتر از 10 درصد بازار را در اختيار دارند. لذا اولين سوال همين جا مطرح است که چرا دولت به منظور مديريت بازار خودرو، واردات خودروهاي خارجي را در دستور کار قرار داده است.
هرچند که مسئولين وزارت صنعت، براين عقيده‌اند که علت اين موضوع مديريت منابع ارزي کشور است ولي آمارها نشان مي‌دهد که ميلياردها دلار سالانه صرف واردات محصولات ديگري از جمله قطعات خودرو در کشور مي‌شود که در سلسله سياست‌هاي تجاري دولت مورد توجه قرار نگرفته است. و يا به طور مثال طبق آمار رسمي‌کشور سالانه ميلياردها دلار ارز بابت واردات بنزين از کشور خارج مي‌شود. اين در حالي است که اگر هدف دولت مديريت منابع ارزي است بايستي روند ورود خودروهاي هيبريدي در کشور تسهيل گردد و يا توليد خودروهاي بي کيفيت داخلي که مصرف بنزين بالايي دارند، متوقف شود. از اين رو رفتارشناسي دولت در مديريت بازار خودرو، حاکي از آن است که يا قوه عاقله و تصميم گير در دولت جامع و مانع سياست گذاري نکرده است و يا هدف از محدودسازي واردات خودروهاي وارداتي صرفا مديريت منابع ارزي نبوده است.
اينکه دقيقا هدف دولت از محدوديت و ممنوعيت واردات خودرو در بازار چه بوده است، نياز به بررسي جامع دارد ولي آنچه که مشخص است اين است که نتيجه سياست گذاري دولت در بازار، ايجاد تنش، نااطميناني و افزايش قيمت بوده است. اتفاقي که زمينه را براي افزايش قيمت خودروهاي داخلي و افزايش سهم مونتاژکاران چيني فراهم کرد. در حال حاضر قيمت خودروهاي داخلي رشد محسوسي داشته که بخشي از آن هيچ توجيه منطقي ندارد. از طرف ديگر سهم خودروهاي چيني که به صورت CKD به کشور وارد و در بازار عرضه مي‌شوند، رشد قابل توجهي يافته است. اين در حالي است که ارزبري واردات خودرو به صورت CKD به مراتب بيشتر از واردات خودرو به صورت CBU است.
علي اي حال بايد بر اين نکته تاکيد کرد سلسله اتفاقاتي که از اواخر سال 1395 تاکنون در بازار خودرو رخ داده، به نفع خودروسازان داخلي و مونتاژکاران چيني بوده است تا از يک طرف برخي از خودروسازان بزرگ داخلي از جيب مردم بتوانند زيان خود را جبران و از خطر ورشکستگي نجات يابند و از طرف ديگر خودروسازان چيني سهم خود در بازار ايران را افزايش دهند.
رییس دیوان محاسبات از جدیت در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان خبرداد؛
رييس کل ديوان محاسبات کشور گفت: برخي از افراد به دنبال روزنه‌اي براي دور زدن قانون ممنوعيت بکارگيري بازنشسته‌ها هستند.
عادل آذر در تشريح جزئيات قانون ممنوعيت بکارگيري بازنشسته‌ها گفت: اين قانون کليه دستگاه‌هاي اجرايي، موسسات و نهادهاي عمومي‌غيردولتي را که در ماده(۵) قانون خدمات کشوري بيان شده، دربرمي‌گيرد و نسبت به قانون بازنشستگي قبلي که اجراي آن از اول فروردين۹۵ بوده، يکسري از مقامات مثل استانداران، معاونين استانداران و معاونين وزرا، فرزندان جانبازان و .. که قبلا مي‌توانستند بازگشت به کار داشته باشند از بکارگيري پس از بازنشستگي منع کرده است.
وي تعداد مقامات مشمول اين قانون را حدود ۱۷۰ نفر بيان کرد و با تشکر از قانونگذاران افزود: قانونگذار به ويژه مجلس شوراي اسلامي‌با تصويب اين قانون، اين هشدار را به دستگاه‌هاي اجرايي مي‌دهد که استفاده حداکثري از قانون بازنشستگي داشته باشند و افرادي که چه از لحاظ سن و چه از لحاظ سنوات خدمت به بازنشستگي مي‌رسند فضا را براي حضور افراد جوان و بانشاط در پست‌هاي مديريتي فراهم نمايند.
وي اين قانون را يک اتفاق ميمون در سطوح مديريتي کشور دانست که افراد با سن پايين‌تر را به رده مديريتي خواهد رساند و خون جديدي در رگ‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي کشور وارد خواهد کرد.
رئيس کل ديوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: برخي از افراد به دنبال روزنه‌اي براي دور زدن اين قانون هستند درصورتي که ديوان محاسبات کشور جهت استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي اين قانون، اجراي آن را بطور کامل رصد خواهد کرد و هيچگونه دورزدن، ايجاد روزنه و يا بهانه‌اي را نمي‌پذيرد.
وي به افرادي که به دنبال دور زدن قانون از جمله باطل کردن حکم بازنشستگي خود و يا اعاده خدمت در اين تاريخ هستند، هشدار داد که تمام اين کارها تخلف محسوب مي‌شود و توسط ديوان محاسبات پيگيري خواهد شد.
عادل آذر تصريح کرد که نه تنها خود شخص خاطي مرتکب جرم شناخته مي‌شود بلکه تصميم گيرندگان، مديران مجري و پرداخت کنندگان به اين اشخاص نيز در حکم تصرف کنندگان در اموال دولتي محسوب و مشمول مجازات خواهند بود. چرا که هر پرداختي به اين افراد در حکم تصرف در بيت المال و اموال دولتي محسوب مي‌شود و جرم تلقي مي‌شود.
وي گفت: فقط مقامات و همتراز آنها در حدود ۱۷۰ نفر هستند ولي براي احصاء آمار دقيق ساير افراد مشمول بررسي‌هاي لازم بايد انجام پذيرد و ۶۰ روز پس از ابلاغ اين قانون افراد مشمول فرصت دارند تا پست خود را تحويل بدهند.
رئيس کل ديوان محاسبات کشور به صراحت موجود در اين قانون نيز اشاره کرد و افزود: ابهاماتي از جمله، افرادي که انتخابي هستند مثل شهرداران که اعضاي شوراي شهر آنها را انتخاب مي‌کنند وجود دارد ولي در ساير موارد اين قانون واضح و جامع مي‌باشد.
عادل آذر در پاسخ به اين سوال که آيا با کنار رفتن افراد با تجربه مشکلي پيش نمي‌آيد، گفت: آمار افراد مشمول زياد نيست، علاوه بر اين بيش از ۱۰۰ هزار نفر مديرمياني و تحصيل کرده و با تجربه در کشور داريم که مي‌توانند اين خلاء را پرکنند و نه تنها کشور دچار چالش نخواهد شد بلکه با وجود ظرفيت و گنجينه مديريتي بالاي کشور، سن مديران کمتر و شادابي سازماني و اداري در کشور بيشتر خواهد شد. مزاياي اين قانون خيلي بيشتر از مشکلات آن است.
وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ابلاغ اين قانون نيز بيان کرد که اين قانون در شوراي نگهبان تصويب گرديده، سپس رسانه‌اي شده و توسط رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي‌به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده است.
محسن هاشمی: پدر مترو نیستم
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه وزارت نفت بايد از محل صرفه جويي در سوخت به شهرداري پول بدهد اما حتي يک ريال هم نداده گفت: البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستي آزمايي پول مي‌دهد اما تا حالا نداده و اين در حالي است که بايد سالانه 90 ميليون دلار بابت صرفه جويي در مصرف سوخت به شهرداري بدهد که نداده است.
به گزارش ايسنا، محسن‌هاشمي‌در نشست خبري که به منظور تشريح عملکرد کميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر تهران برگزار شد با بيان اينکه برخي‌ها مي‌گويند خط 6 و 7 آماده است اما چرا آن را افتتاح نمي‌کنند،‌ گفت: خط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفته‌اند که بالاي 90 درصد پيشرفت دارند؛ از نظر آمادگي زير 50 درصد است و نمي‌توانيم آن را افتتاح کنيم مگر اينکه خط را افتتاح کنيم و مسافر را جابه جا نکنيم.
وي با بيان اينکه 3000 ميليارد تومان پول در اين دو خط خرج شده اما هيچ کاري نمي‌توانيم کنيم افزود: ما معتقديم که بايد ايستگاه به ايستگاه خط مترو را افتتاح کنيم نه اينکه کل آن آماده باشد اما حالا با اينکه 3000 ميليارد تومان در اين دو خط خرج شده نمي‌توانيم کاري کنيم.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينکه در جلسه‌اي که درمورد مترو بود يکي از دلايل عصبانيت من اين بود که متاسفانه اشتباهي در مترو انجام شده و 700 ميليارد تومان را در يکسال اخير بدون در نظر گرفتن اولويت‌ها خرج کردند و در کل خطوط پخش کردند گفت: اين اقدام نبايد انجام مي‌شد بلکه ما بايد اولويت‌بندي مي‌کرديم و ايستگاه به ايستگاه مترو را تکميل کرده و افتتاح مي‌کرديم نه اينکه حالا با وضعيتي روبرو شويم که حتي نتوانيم يک ايستگاه را افتتاح کنيم. وي افزود: نمي‌توانيم به سبک و سياق گذشته که 22 کيلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقيل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، اين کار را انجام دهيم.
هاشمي‌درمورد تاثيرات تحريم در مترو با بيان اينکه اثرات تحريم در مترو کم است چراکه عمده تجهيزات بومي‌است، اظهار کرد: البته تحريم‌ها اثر ندارد اما نمي‌توانيم از ارز 13 هزار توماني براي مترو استفاده کرده و بايد از ارز 3900 و نه حتي 4200 براي مترو که تاثير زيادي در کاهش ترافيک، آلودگي هوا و همچنين اشتغال دارد، استفاده کنيم.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينکه نمي‌توانيم اولويت يکمان را مترو بگذاريم اما با پول شهرداري باغ پرندگان و برج ميلاد بسازيم و براي مترو از بانک شهر وام بگيريم گفت: نبايد با پول شهر اتوبان بسازيم و از مترو غافل شويم. هاشمي‌با بيان اينکه متاسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند گفت: نه قاليباف، نه احمدي نژاد و نه کرباسچي به مترو اهميت نمي‌دادند فقط ملک مدني بود که به مترو توجه داشت و حتي مي‌گفت که حاضر است ساختمان اصلي شهرداري را بفروشد تا مترو بسازيم اما طول مديريتش بيشتر از 9 ماه نشد.
جهانگيري در جلسه شوراي اقتصاد خبرداد؛
جلسه شوراي اقتصاد به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در اين جلسه با تاکيد بر تسريع در روند بررسي درخواست‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در جلسات شوراي اقتصاد، از دبيرخانه شورا خواست به منظور سرعت بخشيدن و ايجاد وحدت رويه در روند بررسي درخواست‌ها، دستورالعملي جهت نحوه بررسي توجيهات مالي، فني،‌ اقتصادي و زيست محيطي درخواست‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي تدوين و در يکي از جلسات آتي شورا مطرح شود.معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به تدوين پيش‌نويس بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور از سوي سازمان برنامه و بودجه، از دبيرخانه شوراي اقتصاد خواست بررسي اين بخشنامه را در دستور کار جلسه آتي شورا قرار دهد.
در اين جلسه که وزراي نيرو، راه و شهرسازي، جهاد کشاورزي، نفت، سرپرست وزارت امور اقتصادي و داريي، رييس سازمان برنامه و بودجه و رييس اتاق بازرگاني ايران نيز حضور داشتند درخواست‌هاي پنج وزارتخانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارائه گزارش و توضيح در خصوص توجيهات فني، مالي، اقتصادي و زيست محيطي طرح‌ها از سوي وزراي مربوطه، تصميمات لازم اتخاذ شد.
درخواست وزارت کشور براي استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) جهت خريد ۶۳۰ واگن مترو تهران، درخواست وزارت راه و شهرسازي براي انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامي‌براي تامين منابع ريالي خريد انواع هواپيما، درخواست وزارت جهاد کشاورزي درخصوص تعيين قيمت خريد تضميني محصولات باغي براي سال ۱۳۹۷، درخواست‌هاي وزارت نيرو در خصوص اصلاح قرارداد خريد تضميني برق نيروگاه بهبهان، سرمايه گذاري جهت احداث و توسعه نيروگاه در ۱۱ ساختگاه کشور، انتشار اوراق مالي اسلامي‌مربوط به شرکت‌هاي تابع وزارت نيرو، سرمايه گذاري براي آماده سازي ساختگاه‌ها و مديريت بر اجراي طرح‌هاي افزايش بازدهي نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي، اصلاح يکي از مصوبات شورا در خصوص استفاده از فاينانس براي طرح ساختمان سد مخزني شفارود، درخواست وزارت نفت در خصوص طرح توسعه و بهره برداري از ميادين نفتي سپهر و جفير و اخذ مجوز از محل منابع داخلي شرکت ملي نفت ايران براي بلوک اکتشافي مهر از موضوعاتي بودند که در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و شورا با اين درخواست‌ها موافقت کرد.
ترامپ درپيامي‌به کنفرانس آژانس انرژي اتمي‌اعلام کرد؛
رئيس جمهور آمريکا در پيام خود خطاب به کنفرانس عمومي‌آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با تکرار ادعاهاي خود عليه کشورمان گفت: ما خواهان توافقي جامع هستيم که به طور کامل به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و اقدامات بي ثبات کننده اين کشور رسيدگي مي‌کند. به گزارش ايسنا، "ريک پري" وزير انرژي آمريکا در شصت و دومين کنفرانس عمومي‌سالانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌پيام دونالد ترامپ رئيس جمهور کشورش خطاب به اين نشست را قرائت کرد.در اين پيام آمده است: آمريکا به طور قوي از همکاري هسته‌اي صلح آميز پشتيباني مي‌کند که شامل سرمايه گذاري آمريکا در برنامه‌هاي آژانس مي‌شود. اين فعاليت‌ها به طور موثر و مثبتي بر زندگي افراد سراسر جهان از طريق پيشرفت‌هايي در حوزه صنعت، پزشکي، کشاورزي و توليد انرژي کمک کرده است.در ادامه پيام رئيس جمهور آمريکا آمده است اشاعه هسته‌اي کماکان يک تهديد جدي عليه صلح جهاني است. ما به ارتقاء استانداردهاي ايمني، امنيت، پادمان‌ها و عدم اشاعه شامل پروتکل الحاقي به عنوان يک استاندارد بين‌المللي ادامه مي‌دهيم و از ديگر کشورها مي‌خواهيم که آنها نيز همين کار را انجام دهند. ما بايد اطمينان يابيم که برنامه هسته‌اي ايران صرفا صلح آميز است و راه‌هاي دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي به طور دائم از بين رفته‌اند. علاوه بر اين سوريه بايد به طور کامل با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و الزامات پادماني آن همکاري کند.
با پيروزي سه بر يک مقابل الدحيل صورت گرفت؛
پرسپوليس با پيروزي ۳ بر يک مقابل الدحيل به مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا صعود کرد.به گزارش ايسنا، پرسپوليس و الدحيل در چارچوب مرحله يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به مصاف هم رفتند. اين ديدار در نهايت با پيروزي ۳ بر يک پرسپوليس به پايان رسيد و اين تيم در مجموع با نتيجه ۳ بر ۲ به مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا صعود کرد. گل‌هاي پرسپوليس را در اين ديدار سيد جلال حسيني، سلطان بريک (گل به خودي) و گادوين منشا به ثمر رساندند و کريم بوضياف تک گل الدحيل را وارد دروازه پرسپوليس کرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت خبرداد؛
گروه تجارت: صادرات، واردات، صنعت و توليد کليد واژه‌هايي هستند که ريشه در اقتصاد دارند و براي تحليل وضعيت اقتصادي يک کشور از جمله شاخص‌هايي هستند که بررسي آنها مي‌تواند شرايط را روشن کند. براي مثال زماني که آمارهاي مربوط به واردات کشور کاهش مي‌يابد به دو معني مي‌تواند باشد، نخست اينکه توليدات داخل کشور نيازهاي بيشتري از مردم را برآورده کرده و دوم اينکه شرايط رکود بر اقتصاد آن کشور حاکم است. البته نبايد فراموش کرد که گاهي ممکن است ترکيب اين دو دليل باعث کاهش واردات در يک کشور شود.
با اينکه افزايش واردات در شرايط کنوني از موضوعاتي نيست که مطالبه صنعتگران باشد اما در دل افزايش واردات موضوعاتي نهفته است که شايد درد دل صنعتگران باشد. واردات هدفمند، يکي از اين موضوعات است. بايد پذيرفت که اقتصاد و توليد ايران هم مانند بسياري از ديگر کشورها وابستگي‌هايي دارد. در شرايط کنوني برخي از واحدهاي صنعتي مواد اوليه و ماشين‌آلات و خدمات فني مورد نياز خود را از طريق ديگر کشورها تامين مي‌کنند. همچنين در ايران گاهي شاهد واردات محصولاتي هستيم که در داخل کشور نمونه‌هاي مشابه آن توليد مي‌شود. در اين شرايط واردات هدفمند شايد درد دل صنعتگران باشد.
در همين حال عضو اتاق بازرگاني اظهار داشت: برخي از کارشناسان باور داشتند در صورت افزايش نرخ ارز، صادرات ما بهبود مي‌يابد در حالي‌که جهش 300 درصد نرخ ارز، همانند سال 91 نتوانست حرکتي به آن بدهد و اين نشان داد که موضوع صادرات ما به دلار وصل نيست بلکه ريشه در مشکلات ساختاري اقتصاد دارد. مجيد رضا حريري در گفتگو با ايلنا در مورد کاهش ميزان واردات بخش صنعت در فصل بهار 97 گفت: در وهله اول بايد توجه کرد که تجارت هر فصل شرايط و اقتضائات خاص خود را دارد اما بدون اين موضوع، بهار امسال درگير ممانعت‌ها بر واردات بود. ايام تعطيلات نوروز،اعلام نرخ 4200 تومان در 21 فروردين و نبود عمليات اجرايي تا چند روز، سخت‌گيري‌هاي واردات در ارديبهشت و خرداد، همه دست به دست هم داده تا واردات ما کاهش يابد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين ادامه داد: يکي از موضوعات مهم در اين راستا عدم انتشار دريافت‌کنندگان ارز باوجود تاکيد رييس‌جمهور بود که به نظر من دليل آن اين است که نمي‌خواهند مردم از ميزان ارز تخصيص داده شده به واردات آگاهي داشته باشند. به نظر دولت در تخصيص ارز به واردات امساک نشان مي‌دهد و اين را نکته منفي نمي‌دانم. البته دولت پيش‌بيني مي‌کند که روزهاي سختي در پيش‌رو داشته باشد به همين دليل تقاضا براي واردات را کاهش داده است. اگر دولت فکر مي‌کند که منابع ارزي ما در آينده محدود مي‌شود نبايد آن را از مردم پنهان کند و اشکال کار همين است. حريري با اشاره به تاثير کاهش واردات صنعتي بر بخش توليد کشور گفت: به نظر مي‌رسد واردات کالا در طول سال هم کاهش يابد که با توجه به حجم تقريبا 85 درصدي مواد اوليه، واسطه‌اي و قطعات که مستقيما از کمرگ به خط توليد انتقال مي‌يابد، توليد کشور نيز کاهش و در نتيجه با رکود روبه‌رو شود.
عضو اتاق بازرگاني افزايش نرخ ارز بر صادرات را بي‌تاثير دانست و افزود: برخي از کارشناسان باور داشتند در صورت افزايش نرخ ارز صادرات ما بهبود مي‌يابد در حالي‌که جهش 300 درصد نرخ ارز، همانند سال 91 نتوانست حرکتي به آن بدهد و اين نشان داد که موضوع صادرات ما به دلار وصل نيست بلکه ريشه در مشکلات ساختاري اقتصاد دارد. وي با رد تاثير خريد کالاهاي اساسي در مناطق مرزي بر کمبود اين کالاها و نيز بر حجم صادارات گفت: من باور ندارم که خريدهاي دستي يا حتي با وانت و اتوبوس بتواند در قحطي و کمبود اين کالاها در آن مناطق تاثير بسزايي داشته باشد. اگر ما شاکله صادرات را نيز واکاوي کنيم، متوجه مي‌شويم که نزديک به 20 درصد آن مربوط به کالاهاي اساسي مي‌شود و بقيه صادارت پتروشيمي، فولاد و غيره است. حريري افزود: ما تقريبا 12 ميليارد دلار صادرات کالا داريم که بيشتر آن نيز به عراق يا افغانستان است. بنابراين با فرض خريد هزار دلاري هر عراقي از مناطق مرزي ايران، براي صادرات يا خريد مثلا يک ميليارد دلار نياز به مسافرت يک ميلون عراقي است که اين تحقق‌ناپذير است و نمي‌تواند موجب کمبود شود.
آغاز داخلي‌سازي کالاهاي وارداتي
از طرف ديگر رضا رحماني، معاون طرح برنامه وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: طي جلساتي با معاونان وزاتخانه به يک مفهوم مشترک رسيديم که امسال 11 ميليارد دلار از واردات کالاهاي سال قبل را داخلي‌سازي کنيم. رحماني با برشمردن اهداف اين طرح اضافه کرد: ايجاد اشتغال و رفع بيکاري، رونق صنايع داخلي، افزايش ثروت ملي، جلوگيري از خروج ارز از کشور، استمرار و افزايش توليدات فعلي، صادرات کالا و ارزآوري، مقابله با تحريم، تأثيرگذاري در ساير کشورها از طريق ايجاد بازارهاي مصرف اهدافي هستند که در اين پروژه بزرگ ملي دنبال مي‌کنيم. وي در ادامه با اشاره به اهداف کمي‌تعريف شده در اين پروژه افزود: دستيابي به افزايش 700 ميليون دلاري در توليد منسوجات، دستيابي به افزايش 400 ميليون دلاري در توليد پوشاک، هدفگذاري افزايش 100 ميليون دلاري در توليد محصولات چرمي‌و افزايش 150 ميليون دلاري در توليد چوب و محصولات چوبي، دستيابي به افزايش 100 ميليون دلاري در توليد مبلمان و ساير مصنوعات و افزايش 250 ميليون دلاري در توليد کاغذ و محصولات کاغذي از اهداف اين طرح به شمار مي‌روند.به گفته رحماني دستيابي به افزايش 2 ميليارد دلاري در توليد مواد و محصولات شيميايي، ‌دستيابي به افزايش 700 ميليون دلاري در توليد محصولات از لاستيک و پلاستيک، دستيابي به افزايش 600 ميليون دلاري در توليد محصولات کاني غيرفلزي، دستيابي به افزايش 1.8 ميليارد دلاري در توليد فلزات اساسي و رسيدن به افزايش 600 ميليون دلاري در توليد محصولات فلزي فابريکي ديگر اهدافي هستند که در اين طرح دنبال مي‌شود. همچنين افزايش 450 ميليون دلاري در توليد ماشين آلات، تجهيزات و لوازم خانگي، افزايش 150 ميليون دلاري در توليد ماشين آلات دفتري و حسابداري، افزايش 250 ميليون دلاري در توليد ماشين آلات و دستگاه‌هاي برقي، رسيدن به توليد 200 ميليون دلاري در حوزه راديو، تلويزيون و وسايل ارتباطي و نيز دستيابي به افزايش 1.55 ميليارد دلاري در توليد وسايل نقليه موتوري و ساير تجهيزات حمل و نقل و افزايش 100 ميليون دلاري در توليد صنايع غذايي ديگر اهداف کمي‌بودند که رحماني، معاون طرح برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بدان‌ها اشاره کرد.
گزارش‌هايي از کم‌اظهاري صادرکنندگان
در همين حال کامران وکيل، دبيرکل اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدني در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه علت کاهش صادرات، کم‌اظهاري صادرکنندگان در نتيجه سياست‌گذاري‌هاي نادرست است، گفت: صادرکنندگان بايد همه کالاهاي مورد نيازشان را با دلار ۱۴ هزار توماني بخرند؛ بنابراين وقتي مجبور هستند دلار خودشان را ۸۰۰۰ تومان بفروشند راهي براي فرار از آن پيدا مي‌کنند. وکيل در توضيح کم اظهاري صادرکنندگان اظهار کرد: قيمتي که صادرکننده در سامانه ثبت مي‌کند کمتر از قيمت واقعي است که از خريدار دريافت مي‌کند تا ارز کمتري به سامانه نيما بياورد. او در ادامه با بيان اينکه دولت حق ندارد صادرکننده را مجبور کند که پول‌هايش را زير قيمت در سامانه نيما عرضه کند، افزود: اين کار خلاف قانون معادن و بهبود فضاي کسب وکار است، چراکه طبق قانون وضع هر ضابطه‌اي که باعث شود توجيه فني و اقتصادي توليدکننده بهم بريزد ممنوع است.