کمبود نفت ايران دربازارغير‌قابل جبران
شبکه بلومبرگ در گزارشي تحليلي نوشت: ظرفيت اضافي توليد کنندگان اوپک و غير اوپک در حدي نيست که بتواند کمبود نفت خام ايران را جبران کند به خصوص در ماههاي آينده که مصرف انرژي افزايش خواهد يافت.به گزارش گروه مشاورين 'Energy Aspects' لندن نوشت: در روي کاغذ کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و روسيه، ظرفيت اضافي کافي براي جبران کمبود نفت ايران وجود دارد، اما در عمل، امکان توليد نفت براي ماه آينده غير ممکن است.بلومبرگ افزود: فصل زمستان فرا مي‌رسد و بازار نفت به طور شديد تحت فشار است و بازار در هفته‌هاي آينده به سمت داغ شدن و افزايش بهاي نفت سوق مي‌يابد.





گازرساني به دو شهر کوهستاني مازندران
طرح گازرساني به شهرهاي پول و کجور شهرستان نوشهر طي آئيني با حضور مشاور وزير نفت و مديرگاز رساني کشور به بهره برداري رسيد.به گزارش ايرنا، مديرعامل شرکت گاز مازندران در آئين بهره برداري از اين طرح گفت که براي گازرساني به شهر پول و کجور در مجموع حدود 210 ميليارد ريال هزينه شد و با بهره برداري از آن يکهزار و 758 خانوار از نعمت گاز بهره مند شدند.جعفر احمدپور با بيان اينکه براي گازرساني به شهر پول يکصد ميليارد ريال هزينه شده است، افزود: براي اجراي اين طرح حدود 25 کيلومتر در شهر پول شبکه گذاري و 583 علمک نصب شد.وي هزينه گازرساني به شهر کجور را هم 110 ميليارد ريال برآورد کرد.




فناوري‌هاي‌نوين در‌پالايشگاه نفت‌آبادان
ميرقادري مديرعامل شرکت پالايش نفت آبادان گفت: پيشرفت فيزيکي فاز 2 طرح توسعه پالايشگاه آبادان مطابق برنامه است.وي در گفت‌وگو با شانا اعلام کرد: فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه آبادان از حدود 14 ماه گذشته آغاز به کار کرده و خوشبختانه مطابق برنامه‌ريزي‌ها در حال پيشرفت است.وي تاکيد کرد: هدف از اجراي اين فاز، انطباق بيشتر محصولات با استانداردهاي جهاني و افزايش کيفيت محصولات و کاهش نفت کوره توليدي در اين پالايشگاه است.با به کارگيري فناوري‌هاي نوين در فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه آبادان، توليد محصولات بر اساس استانداردهاي يورو ۵ و ، افزايش درصد توليد نفت گاز، نفت سفيد و بنزين و از آن مهم‌تر سودآوري پالايشگاه و کاهش نفت کوره‌اي که پيش‌تر خام صادر مي‌شد، اتفاق مي‌افتد.
مسکو و رياض بر ثبات قيمت نفت
تاکيد کردند
وزيران انرژي روسيه و عربستان در مسکو بر برقراري ثبات در بازار جهاني نفت و آمادگي براي واکنش سريع به تغيير شرايط بازار و همکاري با شرکاي ديگر تاکيد کردند.به گزارش ايرنا، به نقل از وزارت انرژي روسيه آورده است: آلکساندر نوواک و خالد الفالح در ديداري که در مسکو صورت گرفت، به گفت وگو در زمينه ايجاد ساختار پايدار همکاري در چارچوب کشورهاي توليد کننده نفت خارج از اوپک پرداختند.براساس گزارش رسانه‌هاي روسيه، در مذاکرات وزيران انرژي روسيه و عربستان در خصوص عرضه و تقاضا در بازار جهاني نفت با محوريت شاخص‌هاي عمده اقتصادي کشورها و سناريوهاي احتمالي در ميان مدت نيز گفت وگو شده است.وزير انرژي آمريکا گفت که سه توليد کننده بزرگ نفت (روسيه، آمريکا و عربستان) مسئوليت خود براي افزايش توليد نفت با توجه به روند رو به کاهش توليد نفت در ونزوئلا را درک مي‌کنند. وزير انرژي آمريکا افزود: سه کشور موافقت کردند که توليد نفت خود را افزايش دهند تا ما بتوانيم ثبات در بازار را حفظ کنيم.
وزارت نيرو نسبت به تغيير تعرفه برق پرمصرف‌ها اقدام کند
رحيم زارع رئيس کميته اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي‌بر ضرورت تغيير تعرفه برق مشترکين پرمصرف جامعه تاکيد کرد و گفت: اين کميته بيش از پيش آمادگي خود را براي اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها اعلام کرده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر اين روند انجام شود.وي در گفت وگو با پاون، درباره تغيير تعرفه برق مشترکين پرمصرف اظهار داشت: طبق آمار 20 درصد از مشترکين بخش خانگي نزديک به 50 درصد بيشتر از ميانگين برق مصرف کرده و همچنين دو برابر ساير مردم از يارانه پنهان برق استفاده مي‌کنند.وي عامل اصلي عدم کنترل مصرف برق توسط مشترکين پرمصرف را ارزان بودن آن دانست و گفت: قيمت برق براي اين مشترکين و اعطاي برق يارانه‌اي به پله‌هاي بالاي مصرف و مصارف بي‌رويه است.
آغاز عمليات اجرايي طرح تامين آب شرب
عمليات اجرايي طرح تامين پايدار آب شرب 9 روستاي نوار ساحلي شهرستان‌هاي رشت و بندر انزلي در راستاي طرح جامع آبرساني به يکهزار روستاي گيلان آغاز شد.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي گيلان در آئين آغاز عمليات اجرايي اين طرح گفت: به منظور جبران کمبود آب آشاميدني 6 هزار خانوارِ اين روستاها در فصول گرم سال 2 باب مخزن زميني و هوايي در مجموع به حجم 1100 مترمکعب، يک ايستگاه پمپاژ، اتاقک کلرزني و 2 هزار متر خط انتقال اجرا مي‌شود.محب علي رنج‌ور افزود: بيش از 40 ميليارد ريال اعتبارِ استاني و ملي براي اجراي اين طرح پيش بيني شده است.
معاون وزیر نفت اعلام کرد؛
معاون وزير نفت گفت: از تاريخ ۲۱ / ۱ /۹۷تا ۲۶/ ۵، ۲ ميليون و ۵۷۱ ميليون دلار( 2571/8ميليون دلار) ارز پتروشيمي‌در نيما عرضه شد. طبق براورد صادرات ۹۷ در ۴۹ هفته باقيمانده منهاي سه هفته اول سال بايد ۱۲ ميليارد دلار عرضه شود که اين رقم بعد از کسر هزينه‌ها ۶.۹ ميليارد دلار ( 6986.8 ميليون دلار) مي‌شود، يعني هر هفته ۳۰۰ ميليون دلار و منهاي هزينه‌ها ۲۰۰ ميليون دلار مي‌شود.
به گزارش ايلنا، رضا نوروز زاده در نشست خبري گفت: وقتي نظري بيان شد قابل جمع شدن نيست، بايد اخلاق را رعايت کنيم، اگر خبري در جامعه پخش شود اثر خود را مي‌گذارد، بنابراين انتشار خبر نبايد به نحوي باشد که منجر به آسيب به جامعه شود. در هر جامعه‌اي سرمايه اصلي نفت و گاز و معدن نيست اعتماد مردم به حکومت است، اين مهم شکل نمي‌گيرد مگر اينکه مسولان در رفتار و گفتار خود به گونه‌اي عمل کنند که مانع از بين رفتن اعتماد شوند که در اين بين رسانه نقش اصلي را دارد، وقتي جو جامعه سياسي مي‌شود بيان خبر با بيان مواضع قاطي مي‌شود، اگر اعتماد مردم به دولت از بين برود از اصحاب رسانه هم سلب مي‌شود و چيزي براي کشور نمي‌ماند. مدير؛ بنگاه اقتصادي خود را اداره مي‌کند نه مواضع سياسي. امروز وقتي اتفاقي در کشور مثل شرايط کنوني و از نيمه دوم سال ۹۶، مي‌افتد نياز است دولت شرايط را سامان دهد.
وي افزود: در اوضاع کنوني صادرات بايد شفاف باشد تا دولت که مسوليت تامين ارز را دارد تکليف خود را بداند.
مديرعامل شرکت صنايع ملي پتروشيمي‌با بيان اينکه اکنون پتروشيمي‌ها با اجراي اصل ۴۴خصوصي هستند و ما نظارت مستقيم نداريم، تصريح کرد: ما نقش حاکميتي داريم و توليد، فروش بازار داخل و صادرات را رصد مي‌کنيم.
وي افزود: وقتي موضوع ارز در کشور ويژه شد رئيس جمهور اختيار واحدهاي پتروشيمي‌وزارت رفاه و دفاع را به وزير نفت داد. آقاي زنگنه جلساتي تشکيل داد و ما به عنوان نماينده بخش خصوصي و خصولتي مامور اجراي دستورات شديم نتيجه اينکه ابتدا کل واحدهاي پتروشيمي‌که ارز تحصيل مي‌کردند منهاي هزينه‌هايشان را احصا کرديم. با هماهنگي خودشان سهم هر هلدينگ را مشخص کرديم و سپس هزينه‌ها را در نظر گرفتيم براي اينکه عرضه ارز منتظر محاسبه هزينه آنها نشود.
وي تاکيد کرد: امروز سهم هر هلدينگ و شرکت پتروشيمي‌مشخص است و بايد در سامانه نيمما عرضه کنند، ما نيز رصد مي‌کنيم و بانک مرکزي نيز اعلام مي‌کند.
نوروززاده گفت: طبق اعلام گمرک ۴۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داريم که ۱۲ ميليارد دلار سهم پتروشيمي‌ها است که ۷ ميليارد دلار ال پي جي نبايد در اين رقم لحاظ شود.
وي افزود: ما محاسبه کرديم غير از هزينه‌هاي ضروري مثل کاتاليست، مواد شيميايي، قطعات يدکي، کرايه حمل کشتي، بدهي‌هاي سررسيد شده و پروژه‌هايي که امسال و سال آينده بايد اجرا شوند، محدوديت سرمايه‌گذاري ايجاد شود با هماهنگي‌هاي صورت گرفته پتروشيمي‌ها نيز تبعيت کردند و اين موضوع را ما و بانک مرکزي نيز رصد مي‌کنيم البته اين که صادرکنندگان ارز را به بازار عرضه کنند بايد پيمان‌سپاري صورت گيرد و وظيفه گمرک و وزارت اقتصاد است که آن را پيگيري کنند
معاون وزير نفت تصريح کرد: از تاريخ 21 فروردين تا 26 مرداد 2 ميليارد 571 ميليون دلار از سوي پتروشيمي‌ها به نيما عرضه شده است ما فعلا به پتروشيمي‌ها اعلام کرديم که سرمايه‌گذاري‌شان به روش تامين ارز خارجي باشد و درآمد خودشان را صرف تزريق به بازار کنند. با اين شرايط 25 درصد از درآمدشان براي هزينه‌هاي خودشان در نظر گرفته شده و مابقي ارز عرضه مي‌شود تا دولت بتواند پاسخگوي جامعه باشد.
*نرخ خوراک تغيير نمي‌کند
وي درباره نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي‌و اينکه آيا تغيير خواهد کرد بيان کرد: فعلا نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي‌با نرخ قبلي يعني 3800 تومان است و تغييري در آن داده نمي‌شود چرا که با ارز نيما که 4200 توماني است فقط 400 تومان فاصله دارد. با يک دلار خوراک يک دلار محصول توليد نمي‌شود بنابراين فعلا نرخ‌ها به همان صورت قبلي باقي مي‌ماند.
وي در ادامه با اشاره به جلسه‌اي که با معاون اول رئيس جمهور برگزار شده گفت: در اين جلسه اعلام شد که پتروشيمي‌ها به طور دقيق به تعهدات خود عمل کرده‌اند و اين موضوع از طريق سامانه نيما قابل رصد است. بنابراين بايد گفت که پتروشيمي‌ها مستحق تشويق نيز هستند.
پتروشيمي‌ها هفته‌اي 200 ميليون دلار ارز به نيما مي‌دهند
وي با بيان اينکه از تاريخ 21 فروردين 97 تا 26 مرداد 97 دو ميليارد و 571 ميليون دلار ارز در سامانه نيما از سوي پتروشيمي‌ها عرضه شده است خاطرنشان کرد: طبق برآوردها در 49 هفته باقي مانده تا پايان 97 منهاي سه هفته اول حدود 12 ميليارد دلار درآمد ارزي پتروشيمي‌ها است که ميزان ارزي که پتروشيمي‌ها بايد به سامانه عرضه کنند هفته‌اي 300 ميليون دلار است که منهاي هزينه‌هاي‌شان 200 ميليون دلار در هر هفته خواهد بود.
*شرکت‌هاي پتروشيمي‌در عرضه ارز خود تاخير ندارند
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در ادامه درمورد اخباري مبني بر تاخير ٤٨ساعته شرکت‌هاي پتروشيمي‌در عرضه ارز گفت: بعد از صحبت‌هاي رييس جمهور در اين مورد جلسه‌اي در دفتر معاون اول رياست جمهوري تشکيل داديم و توضيح داديم که پتروشيمي‌ها به تعهدات خود به طور دقيق عمل کردند.
پتروشمي‌ها براي تامين ارز تحت فشارند
نوروززاده درباره برخي اظهارات مقامات از جمله رئيس جمهور و نمايندگان مجلس مبني بر اينکه پتروشيمي‌ها متعهد به عرضه ارز خود نيستند اظهار داشت: بانک مرکزي و شبکه نيما محرمانه نيست و کاملا شفاف است ما به پتروشيمي‌ها اعلام کرده‌ايم که منهاي هزينه‌هايشان تمامي‌ارز را به سامانه عرضه کنند اکنون پتروشيمي‌ها براي کمک به دولت و بازار تحت فشارند و گرنه اينها بخش خصوصي هستند و بايد براي خودشان سرمايه‌گذاري کنند فقط براي اينکه وضعيت بحراني ارز کنوني آرام شود به کشور کمک مي‌کنند و تاکنون نيز به نفع احسن اين کار را انجام داده‌اند.
نوروززاده درباره تنظيم بازار نيز تصريح کرد: توليد واحدهاي پتروشيمي‌توسطNPC رصد مي‌شود بخشي از توليدات آنها بين مجتمعي مصرف مي‌شود، بخشي در بورس عرضه شده و مازاد آن نيز صادر مي‌شود و تا زماني که نياز داخل تامين نشود اجازه صادرات داده نمي‌شود. مثلا ما 240 هزار تن ظرفيت توليد پت داريم که حتي يک کيلو از آن نيز صادر نمي‌شود.
وي يادآور شد: اما مصرف کنندگان محصولات پتروشيمي‌توسط تنظيم بازار در وزارت صنايع معرفي مي‌شوند و ما نقشي در معرفي مصرف کنندگان به کارخانجات نداريم. به وزارت صنعت اعلام کرده‌ايم که در کالاهايي که کمبود داريم به ما اعلام کنند. اما در مورد هر پرونده‌اي در آزادفروشي محصولات پتروشيمي‌ما مسئوليم.
پرسش مردم از مسوولان نشان می دهد؛
کالاهاي احتکاري کشف‌شده کجا رفته‌اند؟ اين سؤال مردمي‌است که براي خريد يک کالا مجبور به مراجعه به مناطق مختلف هستند، اگر در بازار توزيع‌شده، اطلاع‌رساني لازم صورت نگرفته و صرفاً زمينه سوءاستفاده براي افرادي را فراهم آورده که رانت اطلاعاتي دارند.
به نقل از خبرگزاري تسنيم_ اين روزها صداوسيما و ساير رسانه‌ها مرتب گزارش‌هايي را از کشف کالاهاي احتکار شده منتشر مي‌کنند، اما جالب است که هيچ‌کدام از آنها گزارشي درباره توزيع اين کالاها در بازار ندارند.
درخواست‌هاي مختلف مردمي‌از لزوم اطلاع‌رساني درباره وضيعت کالاهاي کشف ‌شده از اين انبارها به رسيده است ،اما دستگاه‌هاي نظارتي حاضر به اطلاع‌رساني درباره سرنوشت اين کالاهاي کشف‌شده و توزيع احتمالي آنها در بازار نيستند.
درصورتي که اين کالاها در بازار توزيع‌شده است چرا اطلاع رساي عمومي‌نشده است تا افراد بتوانند به‌صورت يکسان از اين کالاها برخوردار شوند؛ عرضه پنهاني و بدون سروصداي آنها باعث بهره‌مندي افرادي محدودي مي‌شود که به رانت اطلاعاتي دسترسي دارند، در صورتي نيز که در بازار توزيع نشده و صرفاً اين انبارها پلمب‌ شده است بايد توجه داشت که اين امر نيز خود به ايجاد زمينه کمبود کالا در بازار کمک مي‌کند و منجر به گرانيهاي بيشتر مي‌شود.
گزارش‌هاي تأييد نشده نيز حاکي است، براي برخورد با افرادي که اقدام به عمل زشت احتکار کرده‌اند صرفاً به جريمه بسنده مي‌شود و بعد از آن به فرد محتکر اين اجازه داده مي‌شود که محصول خود را به هر قيمتي که خواست به فروش برساند که تحقق اين امر تنها براي دولت درآمدزايي دارد.
موجودي هرکدام از اين انبارها مي‌توانند نياز آن منطقه يا شهري که کالا در آن کشف‌ شده است را براي هفته‌ها يا ماه‌ها تأمين کند، در مواردي ميزان احتکار کالا در اين انبارها به حدي است که مي‌تواند نياز چند روزه کشور را تأمين کند و به شدت بر روي وضعيت عرضه و کمبود کالا در بازار اثر گذار باشد.
همچنين در خبري دادستان عمومي‌و انقلاب قزوين گفت: دستگاه قضا استان در زمينه کالاهاي احتکار شده تاکنون از ۵۰ نفر تحقيق به عمل آورده و براي ۳۰ مورد از آن‌ها نيز قرار تامين صادر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين اسماعيل صادقي نيارکي دادستان عمومي‌و انقلاب قزوين در حاشيه سومين مرحله توزيع کالاهاي احتکار شده در اين استان، گفت: در رابطه با اخلال در شبکه توزيع کالا هم اکنون ۱۸ پرونده توسط دادسراي شهرستان‌هاي بوئين زهرا، آبيک و البرز و هشت پرونده نيز در دادسراي مرکز استان به صورت ويژه و خارج از نوبت در حال رسيدگي است.
عبدالحسين عباسي رئيس اتحاديه درودگران و مبلسازان از تعطيلي ۶۵ درصد واحدهاي مبل‌سازي خبر داد.عبدالحسين عباسي رئيس اتحاديه درودگران و مبل‌سازان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت مبل‌سازي اظهار کرد: ارزش افزوده بالا در کنار توان صادراتي از مزيت‌هايي است که صنعت مبل ايران به خود اختصاص داده است؛ اما با توجه به کمبود مواد اوليه، صنعت مبل‌سازي با مشکل روبه‌رو شده و در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهاي مبل‌سازي تعطيل شده‌اند.وي با بيان اينکه صنعت مبل‌سازي واردات ندارد، تصريح کرد: با توجه به شرايط کنوني، وضعيت اصناف تعريف چنداني ندارد و رونق از بازار رفته است.عباسي با تأکيد بر اينکه مبلمان جزء لوازم ضروري خانوار به شمار نمي‌رود، گفت: در چند سال اخير، رکود اقتصادي، آينده حرفه‌اي اين بخش مولد را با چالش جدي روبه‌رو کرده است. وي افزود: رکود بازار به اندازه‌اي زياد شده که ما نگران صنف خود و فعاليت در چنين بازاري هستيم.به گفته رئيس اتحاديه درودگران و مبل‌سازان، يکي از اشتباهات بانک مرکزي دستکاري در بهره بانک‌ها بود.عباسي، تصريح کرد: در شرايط فعلي که مردم قدرت خريد ندارند، مبلمان از سبد خانوار بيرون مي‌آيد و جاي خود را به کالا‌هاي اساسي، چون گوشت، نان و غيره مي‌دهد.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: تا پايان مهرماه مطالبات کشاورزان تسويه مي‌شود ضمن اينکه تا پايان شهريور نيز نرخ خريد تضميني گندم اعلام خواهد شد.به گزارش صدا و سيما، يزدان سيف مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي درباره عملکرد حوزه خريد تضميني گندم گفت: معاونت برنامه‌ريزي در وزارت جهاد کشاورزي مسئوليت تدوين شاخص‌هاي قيمت تضميني و پيشنهاد به شوراي اقتصاد را به عهده دارد. در همين راستا، وزارت جهاد کشاورزي در موعد مقرر پيشنهاد لازم را به شوراي اقتصاد داده و ما پيگير نتيجه شوراي اقتصاد هستيم که به زودي اين پيشنهاد در صحن شوراي اقتصاد تصويب و اجرايي شود و عزم دولت بر اين است که تا قبل از پايان شهريور بتواند نرخ خريد تضميني محصولات زراعي را اعلام کند.اين مقام مسئول گفت: سال گذشته در شوراي اقتصاد اختلاف نظر کارشناسي در اعلام قيمت تضميني وجود داشت ولي با سياست‌هاي تشويقي دولت شاهد افزايش توليد گندم در سال زراعي ۹۷-۹۶ هستيم.وي اضافه کرد: در وزارت جهاد کشاورزي جوايز پاکي گندم به عنوان سياست‌هاي تشويقي تهيه شد و عملا نرخ پرداختي به ازاي هرکيلوگرم گندم ۲۱ تومان افزايش داشته است.وي افزود: در ابتداي شروع اين دولت ما واردات گندم داشتيم و دولت تصميم گرفت از واردات کم کند و با سياست گذاري‌هاي توليد واردات را به صفر برساند که دو سال است ما واردات گندم نداريم. يکي از موضوعاتي که زمينه اجرايي اين کار را فراهم مي‌کند در تنظيم بودجه در مجلس براي قوانين برنامه ميان مدت منابع لازم مصوب مجلس را در بودجه ببينيم.اين مقام مسئول ادامه داد:امسال در شرايطي هستيم که دولت تمام امکانات خود را براي پرداخت مطالبات گندم کاران بسيج کرده است. ما قسط اول کشاورزان را در هنگام تحويل گندم به حساب آنان واريز کرديم و قسط دوم را بين ۴۵ روز تا دو ماه بعد از تحويل واريز کرديم. دولت نسبت به سنوات گذشته رضايت خاطر کشاورزان را جلب کرد ضمن اينکه امسال توليدات گندم بخصوص در کرمانشاه افزايش قابل توجهي داشته و دولت از مبلغ ۱۲۵ هزار ميليارد ريال پول گندم حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال را پرداخت کرده است.مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزي تکاليف خود را به موقع انجام داده است. ما معتقديم هرچقدر به کشاورزان کمک کنيم به اقتصاد وپايداري و امنيت غذايي کمک کرده ايم. دولت در اعلام نرخ و رعايت قيمت بي انصافي نکرده است.