تجديد نظر در نرخ پروازهاي اربعين
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي از تعين نرخ پروازهاي عتبات در ايام اربعين خبر داد و گفت: قيمت مسير تهران-نجف-تهران و ساير شهرستان‌ها به نجف، بغداد و بلعکس ۲.۲ ميليون تومان و مشهد-نجف-مشهد ۲.۸ ميليون تومان تعيين شد. مقصود اسعدي ساماني اظهار داشت: در راستاي جلوگيري از سوءاستفاده برخي واسطه‌گران از افزايش تقاضاي سفر عتبات در ايام اربعين، مقرر شد با هماهنگي شرکت‌هاي هواپيمايي، نرخ‌گذاري بليت پروازهاي اربعين انجام شود. اسعدي ساماني در ادامه اضافه کرد: نرخ بليت پروازهاي خارجي آزاد است اما در راستاي جلوگيري از سودجويي، نرخ‌هاي تکليفي براي ايام اربعين اعمال شده است که اين نرخ‌ها از دوم‌ تا دوازدهم آبان‌ماه سال‌جاري اعمال مي‌شود.




تعيين زمان براي اجاره مسکن به صلاح نيست
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: تعيين زمان دو سال براي مدت زمان قرارداد اجاره مسکن به صلاح و عملياتي نيست. سيدهادي بهادري با اشاره به بررسي لايحه حمايت از مستاجران در هيأت دولت، گفت: اين لايحه محورهاي مختلفي دارد، نخست آنکه حداقل زمان انعقاد قرارداد ميان مستاجر و صاحب خانه از يک سال به دو سال افزايش يابد، همچنين بر اساس اين لايحه صاحب خانه تنها مي‌تواند سالانه 10 درصد ميزان اجاره بها را افزايش يابد. وي ادامه داد: نبايد با حوزه اقتصادي، دستوري برخورد کنيم، از اين رو اين رويکرد و استراتژي موجب متلاطم شدن بازار ارز در کشور شد، بنابراين بايد ساز وکار ويژه‌اي براي آن انديشديد.



ضرورت پيگيري ساخت مسکن اجتماعي
سخنگوي کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس گفت: رونق بازار مسکن با ساز و کار افزايش قيمت بدست نمي‌آيد. رحيم زارع با تاکيد بر لزوم پيگيري سياست ساخت مسکن اجتماعي، ادامه داد: با وجود اينکه نوسازي بافت فرسوده مطرح مي‌شود اما بايد پذيرفت در اين زمينه اقدام جدي صورت نگرفته و بايد سياست‌هاي عملياتي اعمال شود. اين نماينده مجلس گفت: با وجود اينکه رشد قيمت مسکن، باعث شده وام خريد خانه بخش کمي‌از هزينه‌هاي خريد را شامل شود اما با اين وجود افزايش وام خريد مسکن به گراني کاذب در بازار منجر مي‌شود و به نوعي به گراني‌ها مشروعيت مي‌بخشد و متقاضيان خريد خانه متضرر مي‌شوند.
تاثير منفي نواسانات ارزي در بازار مسکن
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيد کرد که افزايش چشمگير قيمت مسکن و کاهش معاملات مسکن در مردادماه مي‌تواند نشانه‌اي مبني بر بروز رکود تورمي‌در اين بازار باشد. يوناتن بت کليا در گفتگو با اقتصادآنلاين با اشاره به گزارشي در زمينه افزايش 62 درصدي قيمت و کاهش 32 درصدي معاملات مسکن در مردادماه گفت: به رغم اينکه چند ماهي را شاهد رونق معاملات مسکن بوديم، اما پس از آغاز تلاطم‌هاي ارزي تقاضا براي خريد مسکن به تدريج کاهش يافت به گونه‌اي که طبق آمارها ميزان معاملات مسکن در مردادماه 32 درصد کاهش يافته است. وي در ادامه افزود: اگر بازار ارز دچار اين نوسان و تلاطم شديد نمي‌شد، خريد و فروش مسکن با رونق بيشتري پيش مي‌رفت و شايد قيمت‌ها هم به شکل حبابي و غيرواقعي افزايش نمي‌يافت. بت کليا با اشاره به تاثيرگذاري نرخ ارز بر قيمت کليه کالاها گفت: تغييرات نرخ ارز، علاوه بر تأثيرگذاري بر افزايش قيمت انواع و اقسام کالاها بر دارايي‌ها و کالاهاي سرمايه‌اي مانند مسکن نيز تاثير گذاشته است.
کاهش 4/1 درصدي پروانه‌ ساختماني
در سال ۹۶
در سال ١٣٩٦، تعداد ٦٥١١٨ پروانه واحد مسکوني براي احداث ساختمان از سوي شهرداري‌ تهران، صادر شده که نسبت به سال گذشته، حدود ١.٤ درصد کاهش داشته است. به گزارش مرکز آمار ايران،‌ تعداد ٩٣١٦ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداري‌ تهران در سال ٩٦ صادرشده که نسبت به سال گذشته حدود ٧.٤ درصد افزايش داشته است. در سال ١٣٩٦، تعداد ٦٥١١٨ واحد مسکوني در پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري‌ تهران، پيش‌بيني شده که نسبت به سال گذشته حدود ١.٤ درصد کاهش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکوني براي هر يک از اين پروانه‌ها ٧.٠ واحد بوده است. همچنين در سال ۱۳۹۶، تعداد ۳۲۲۹۶۲ واحد مسکوني در پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري‌هاي کشور پيش‌بيني شده که نسبت به سال گذشته حدود ۲.۱ درصد کاهش داشته است.
«ايرتاکسي» در فرودگاه بجنورد بدون پرواز
مدير فرودگاه بجنورد گفت: بيش از يک سال از مطرح شدن موضوع راه‌اندازي اير تاکسي در اين فرودگاه مي‌گذرد اما هنوز اين موضوع به مرحله نهايي نرسيده است. سيد مهدي رزاز در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که براي اجراي اين طرح دو فروند هواپيما خريداري شده است، افزود: هم‌اکنون اين هواپيماها در آشيانه و در فرودگاه بجنورد قرار دارند. وي افزود: پروسه و بوورکراسي‌هاي طولاني براي اخذ مجوزهاي لازم براي اجراي اين طرح عامل اصلي طولاني شدن اجراي اين طرح بوده است. مدير فرودگاه بجنورد ادامه داد: بايد مجوزهاي لازم براي اجراي اين طرح از سوي سازمان هواپيمايي کشور صادر شود که زمان اعطاي آن بسيار زمان‌بر بوده است. رزاز با بيان اين‌که دو فروند هواپيماي هر يک با ظرفيت چهار نفر هستند، خاطرنشان کرد: اين هواپيماها مي‌توانند به همه فرودگاه‌هاي کشور پرواز کنند. به گفته اين مقام مسئول، اين هواپيماها توسط بخش خصوصي خريداري شده است.

با هدف کاهش آسیب‌پذیری منطقه مطرح شد؛
گروه راه و مسکن: سال‌هاست که هرچند وقت يک مرتبه خبرهايي درباره فعال ‌شدن آتشفشان دماوند در جامعه منعکس مي‌شود؛ اخباري که معمولا منجر به تنش‌هاي اجتماعي و اضطراب‌هايي در دل ساکنان مناطق اطراف آن مي‌شود و - البته به مانند بسياري ديگر از بحران‌هاي سال‌هاي اخير ايران - بعد از مدتي فراموش مي‌شود. انتشار اين خبرها گاه با رخداد زلزله‌هايي در اطراف کوه دماوند (اواخر مردادماه ‌سال ١٣٩٣) يا افزايش مواد خارج شده از دهانه آتشفشان کوه دماوند (در زمستان‌ سال ١٣٨٦ و يا اواسط اسفندماه ١٣٩٥) قوت مي‌گيرد. آتشفشان دماوند به‌عنوان آتشفشاني متعلق به دوران چهارم زمين‌شناسي و بلندترين قله به ثبت رسيده در ايران است و از آن به‌عنوان آتشفشاني نيمه‌فعال يا خفته (Dormant volcano) ياد مي‌شود. مطالعات سن‌يابي ايزوتوپي، سن دماوند را در حدود ٣٨٥٠٠‌ سال نشان مي‌دهد. با اين حال براساس شواهد زمين‌شناسي موجود، زمان آخرين فوران اين آتشفشان در حدود ١٠ هزار ‌سال (به روايتي 7300 سال) تخمين زده مي‌شود. زمين‌شناسان مي‌گويند که مي‌توان حرکت گسل‌هاي فعال حوالي دماوند نشانه‌هايي از حرکت خزشي و لرزه‌خيزي در تغييرات ذکر شده در ارتباط با بلندترين قله آتشفشاني ايران دخيل دانست.
طبق مطالعات زمين‌شناسي در برخي آتشفشان‌هاي ايران مانند دماوند و تفتان به دليل قرارگيري در مرحله نيمه‌فعال بودن و عدم بررسي دوره‌اي از تغييرات مربوطه که در ذيل به آنها اشاره شده، نمي‌توان نظر قطعي در مورد حرکت اين آتشفشان به سمت خاموشي و فعاليت مجدد آن و فوران مواد مذاب داشت. براي چنين مطالعه‌اي نياز به يک گروه تحقيقاتي شامل متخصصين آتشفشان‌شناسي، زمين‌لرزه‌شناسي، تکتونيک است که بطور دائم و با استفاده از تجهيزات تخصصي و کامل به رصد تغييرات يادشده بپردازند. حقيقت اين است که با وجود نيمه‌فعال بودن آتشفشان دماوند، براساس شواهد موجود، مطالعه منظم و بدون وقفه در زمينه بررسي فعاليت آن به دليل نزديکي به گسل‌هاي فعال و مهم که احتمال فعاليت نزديک به هم يا همزمان حرکت گسل‌ها و ارتباط آنها با رخداد آتشفشان وجود دارد، اهميت بررسي آن و مطالعه دقيق‌تر گسل‌هاي اطراف محدوده آتشفشان دماوند را ضروري مي‌کند.
مسائل مورد توجه زمين‌شناسان در ارتباط با دماوند
ضرورت پايش دائمي‌دماوند مساله‌اي بود که روز گذشته جليل قلمقاش، مدير زمين‌شناسي منطقه‌اي سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني در نشست ويژه «ريسک آتشفان دماوند؛ وضعيت موجود و چه بايد کرد»، در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز به آن اشاره کرد و گفت: آتشفشان دماوند نيازمند پايش دائم بوده و لازم است يک مرکز پايش در آن داير شود تا به همه اطلاعات آن دسترسي داشته باشيم. به گفته قلمقاش؛ آتشفشان‌هاي دماوند، تفتان، سبلان، بزمان و پنج آتشفشان ديگر کشور احتمال دارد در آينده فوران کنند. او همچنين ادامه داد: از آنجا که حدود 20 ميليون نفر در شهرها و روستاهاي اطراف آتشفشان دماوند زندگي مي‌کنند، اين کوه از اهميت بيشتري برخوردار است. قلمقاش تاکيد کرد: وجود چشمه‌هاي آب گرم و خروج گاز، نشان دهنده خاموش نبودن دماوند است و ممکن است در آينده فعاليت کند و فعاليت آن به صورت فوران باشد.
اين مدير سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني تصريح کرد: در صورت فوران، مخاطرات اين آتشفشان شامل انفجار مخروط آتشفشاني، فوران و جريان گدازه، باران خاکستر، گازهاي سمي‌و سوزان و سيل و بهمن ناشي از ذوب شدن يخ‌ها و برف‌ها خواهد بود. اين مسئول ادامه داد: نگراني اصلي زمين‌شناسان، کنده شدن مخروط دماوند به طول 300 تا 400 متر است که در اين صورت حتي شهرهاي در فاصله 100 کيلومتري از اين قله در معرض خطر قرار خواهند گرفت. وي يادآور شد: تاسيس يک مرکز پايش آتشفشان دماوند جنبه پيشگيري، هشدار دهنده و تحقيقاتي داشته و در کاهش آسيب‌پذيري منطقه موثر خواهد بود.
تغييري در رفتار دماوند ديده نمي‌شود
در بخش ديگري از اين نشست مسئول تهيه نقشه زمين‌شناسي دماوند گفت: گرماي هوا و نبود بارندگي در سال‌جاري سبب از بين رفتن منابع برف و يخ در دماوند شده و به نظر نمي‌رسد در رفتار آتشفشان دماوند تغيير محسوسي ايجاد شده باشد. حميده رشيد اضافه کرد: براي اظهار نظر دقيق به داده‌هاي دقيق دستگاهي نياز است. رشيد بيان داشت: از سال ۱۳۸۸ سازمان زمين‌شناسي تهيه نقشه دماوند را در اولويت خود قرار داد و تصميم به تهيه نقشه يک بيست و پنج هزارم دماوند گرفت که تاکنون نزديک به ۲۲۰ روز عمليات صحرايي در اين راستا انجام شده و بيش از هزار و ۵۰۰ کيلومتر پيمايش در شيب حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه به انجام رسيده است. اين کارشناس معاونت زمين شناسي سازمان زمين شناسي اظهار داشت: تاکنون ۴۰ نمونه براي تعيين سن آماده شده اما امکانات لازم براي تعيين سن را در اختيار نداريم. وي اضافه کرد: همه معادن موجود در دماوند به جز يک مورد تعطيل شده است.
نصب دستگاه‌هاي شتاب‌نگار زلزله در دماوند
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اعلام اين مطلب که ارائه نتايج تحقيقات حاصل از فعاليت آتشفشان دماوند به هيات دولت ارائه خواهد شد، گفت: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي به زودي شبکه شتاب‌نگاري زلزله را در منطقه دماوند نصب مي‌کند. محمد شکرچي‌زاده همچنين گفت: اخيرا موضوع دماوند و نگراني از آتشفشان بين اقشار مختلف جامعه حساسيت‌هايي را ايجاد کرده است و بسيار مهم است ما در مرکز تحقيقات و با همکاري ديگر سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط پاسخ علمي‌مناسبي نسبت به اين نگراني داشته باشيم. وي تصريح کرد: خوشبختانه ارکان‌هايي که بتوانند موضوع فوق را رصد کنند در کشور فعاليت قابل توجهي دارند و انتظار در سطوح ملي و بين المللي اين است تا ما بتوانيم پاسخ درخور و مناسبي داشته باشيم. شکرچي‌زاده همچنين اعلام کرد خوشبختانه کارگروه زلزله و مخاطرات طبيعي مرکز تحقيقات در چند سال اخير فعاليت خود نشان داده که ظرفيت ايجاد هم افزايي را دارد و شاهد آن نيز تهيه و تدقيق نقشه گسل‌هاي تهران و ساير شهرهاست که توسط اين کارگروه تهيه و تدوين شد و برخي از آنها نيز از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ابلاغ شدند. اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه ظرفيت هم‌افزايي در کارگروه زلزله و مخاطرات طبيعي فراهم است، گفت: اميدوارم از نشست امروز نتايج مناسبي استخراج شود و بتوانيم پاسخ‌هاي علمي‌به نگراني‌هاي مردم بدهيم و بتوانيم نتايج تحقيقات را ضمن اعلام به سازمان زمين شناسي و وزارت راه و شهرسازي در سطوح هيات دولت نيز مطرح کنيم. شکرچي‌زاده در پايان با اشاره به اينکه دماوند سمبل اقتدار و قدرت ايران است و بايد مظهر اين بزرگي را پاس بداريم گفت: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي به زودي شبکه شتاب‌نگاري زلزله را در منطقه دماوند نصب مي‌کند.