تجليل از نقش آشوريان در اعتلاي ايران
حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي‌ايران در پيامي‌به بيست و نهمين کنگره اتحاديه جهاني آشوريان، به تجليل از نقش و جايگاه آشوريان ايران پرداخت و تاکيد کرد که آنها در راه اعتلاي کشور لحظه‌اي درنگ نکرده اند. به گزارش ايرنا، پيام روحاني به اين کنگره که در بيروت برگزار شد، از سوي «احمد حسيني» کاردار سفارت جمهوري اسلامي‌در لبنان، قرائت شد. رئيس جمهوري کشورمان پيام خود را با ابلاغ دوستي خود به همه آشوريان جهان، به ويژه هموطنان آشوري آغاز و خاطر نشان کرد: اکنون، پنجاه سال از زندگي يک نهاد سياسي جهاني مي‌گذرد؛ نهادي که ريشه آن در اين سرزمين جان يافت و شاخ و برگ‌هايش تا هر نقطه جهان، راه پيدا کرد و پيام آن صلح و دوستي و همزيستي مسالمت آميز با ديگران بود و چنين شد که اتحاديه جهاني آشوريان ماندگار گشت. روحاني در پيام خود گفت: از سوي ملت و دولت ايران آرزو دارم همچون گذشته شاهد حفظ ارتباط، انسجام و تعامل گسترده ميان تمامي‌آشوريان با مسلمانان و مسيحيان در ساير کشورها باشيم. براي همه شما صلح ، آرامش و سربلندي آرزومندم.
تکرار ادعاي واهي آمريکا عليه ايران
سخنگوي وزات امورخارجه آمريکا با تکرار ادعاهاي بي‌اساس و نخ‌نماي واشنگتن عليه کشورمان بار ديگر ايران را عامل بي‌ثباتي در منطقه دانست و مدعي شد که اگر به مراکز آمريکايي در عراق حمله‌اي شود، آمريکا ايران را مسئول خواهد دانست. به گزارش ايسنا، هيتر نائورت، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا در نشست خبري روز پنج‌شنبه خود بار ديگر مدعي شد که واشنگتن، جمهوري اسلامي‌ايران را مسئول حمله به مراکز آمريکايي در عراق مي‌داند. بنابر گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امورخارجه آمريکا، نائورت همچنين گفت: همان‌طور که وزير خارجه پمپئو هفته گذشته اشاره کرد، ما شاهد شليک موشک‌هاي کاتيوشا به مراکز خود در بصره بوديم. سفارت ما در بغداد هم هدف حمله قرار گرفته و به مراکز کُردها در شمال عراق هم حمله شده است. وي که به حمله موشکي سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد تروريستي در منطقه اقليم کردستان عراق اشاره داشته است، در ادامه ادعاهاي خود افزود: از نظر ما ايران همچنان عامل بي‌ثباتي در منطقه است. آنها از طريق نيروهاي مورد حمايت خود همچنان به تلاش براي حمله به دولت‌ها و افراد ادامه مي‌دهند.
احضار سه عضو کابينه به خانه ملت
وزراي آموزش و پرورش، جهاد کشاورزي و نيرو اين هفته براي پاسخ به سوالات نمايندگان در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌حاضر مي‌شوند. به گزارش ايلنا، رضا اردکانيان، وزير نيرو با حضور در جلسه علني به سوالات محمدمهدي برومندي، نماينده مردم مرودشت و حسن کامران، نماينده مردم اصفهان پاسخ خواهد داد. همچنين محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي هم با حضور در صحن علني پاسخگوي سوالات علي محمد شاعري، نماينده مردم بهشهر و نکا و محمد دامادي، نماينده مردم ساري است. سيدمحمد بطحايي، وزير آمورش و پرورش نيز با حضور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌به سوالات حبيب‌‌‌‌الله ده‌‌‌مرده، نماينده مردم زابل و زهک پاسخ مي‌‌دهد.نمايندگان در هفته پيش‌‌‌رو قرار است به رسيدگي از لايحه حفاظت از خاک که توسط کميسيون کشاورزي آب و منابع طبيعي ارائه شده ادامه دهند.
توسط سخنگوي وزارت امور خارجه صورت گرفت:
سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت که ايران هرگز درخواستي را براي ملاقات با ترامپ نداشته است. به گزارش خبرگزاري ايرنا، بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت امور خارجه خبر منتشر شده از سوي يکي از خبرگزاري‌هاي خارجي به نقل از نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد مبني بر درخواستي از سوي طرف ايراني براي ملاقات با رئيس جمهور آمريکا در حاشيه نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ايجاد يک فضاي رواني با اهداف مشخص خواند و آنرا تکذيب کرد. قاسمي‌به خبرگزاري جمهوري اسلامي‌گفت: اينگونه اظهارات يا خبرسازي‌ها طراحي رسانه‌اي - رواني و نعل وارونه زدن‌هاي محافل خاصي است که ناشيانه به قلب واقعيات مي‌پردازند؛ اين روش‌ها کاملا براي ما شناخته شده است و آرشيو ما مشحون از اين دست خبرسازي‌هاست. مجددا تاکيد مي‌کنم از سوي جمهوري اسلامي‌ايران هرگز درخواست ملاقاتي با آقاي ترامپ مطرح نشده است. لازم به ذکر است خبرگزاري اسپوتنيک به نقل از نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد گفته بود که رئيس‌جمهوري اين کشور هرگونه پيشنهاد ديدار دوجانبه که از سوي همتاي ايراني وي مطرح شود را بررسي خواهد کرد. بر اساس اين گزارش «نيکي هيلي» در جمع خبرنگاران گفته است که قطعا اگر «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري ايران خواستار ديدار شود، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا درباره اين‌که آيا تمايل به چنين ديداري دارد يا خير، تصميم‌گيري مي‌کند.
بر اساس اين گزارش، ترامپ هفته آينده رياست‌ نشستي در شوراي امنيت درباره ايران و ساير کشورهايي که به ادعاي آمريکا داراي سلاح‌هاي کشتار جمعي هستند را بر عهده خواهد داشت. اين نشست که با محوريت ايران، کره‌شمالي و سوريه است، چهارشنبه برگزار خواهد شد. هفتاد و سومين نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد از سه‌شنبه در نيويورک آغاز شده و به مدت ۹ روز ادامه خواهد داشت.
تجارت برنامه‌هاي ارزي دولت را بررسي کرد؛
گروه اقتصاد کلان: بازارهاي اقتصادي همچنان در التهاب هستند و آنچه به اين نابساماني افزوده، سياستگذاري دولت در اين چند ماه اخير بوده که موجب افزايش حس بي‌اعتمادي در جامعه شده است.
بررسي روند سياستگذاري دولت در حوزه ارزي نشان مي‌دهد؛ دولت از فقدان يک برنامه بلندمدت و راهبردي رنج مي‌برد. علاوه بر اين به واسطه‌ چند دستگي ميان تيم اقتصادي دولت ثبات رويه در مسائل کلان اقتصادي مشاهده نمي‌کنيم و رويکرد دولت بهره‌گيري ازمُسکن‌هاي موقت براي گذران وضع موجود است.
به گفته احسان سلطاني، پژوهشگر اقتصادي؛ اکنون دلاري شدن اقتصاد در حال وقوع است. در شرايطي که پول ملي از عهده انجام وظيفه کلاسيک خود بر نيايد، پديده دلاري شدن يا جايگزيني پول خارجي براي انجام وظيفه کلاسيک پول رخ مي‌دهد.
ايجاد مارپيچ تورمي
اغلب کارشناسان اقتصادي تداوم روند موجود راعامل اصلي تخريب اقتصاد اعلام کرده و آن را غيرقابل جبران دانسته‌اند. به خصوص برنامه‌هاي دولت در اين راستا بوده است. مثل اجراي احتمالي افزايش دستمزد و حقوق؛ به جاي آنکه موجب افزايش توان قدرت خريد شود، رشد هزينه‌ها و تورم را در پي خواهد داشت. يا همين سياست سرکوبي قيمت‌ها که با فشار ارگان‌هاي نظارتي در حال انجام است، در آينده دچار جهش‌هاي قيمتي مي‌شود.
ازاين‌رو کارشناسان به دولت توصيه مي‌کنند که براي بازگرداندن اطمينان و امنيت رواني جامعه از همه ابزارهاي موثر مديريت بازار ارز استفاده کند.
کاهش نرخ ارز آزاد و مديريت بازار يکي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي جامعه و فعالان بازار است. آنچه بيش از پيش کارشناسان اقتصادي را نگران کرده است؛ دلاري شدن اقتصاد است موضوعي که منجر به مارپيچ تورمي‌و به تبع آن به ايجاد رشد نقدينگي جديد مي‌انجامد.
دولت بايد به دنبال برنامه جامعي براي مديريت موثر نرخ ارز باشد که همه شاخص‌هاي کلان اقتصادي را شامل شود.
*تبعات سياستگذاري مخرب ارزي دولت
سياستگذاري‌هاي دولت در چند ماه اخير به جاي آنکه به بازار ثبات و آرامش برگرداند، آثاري مخرب بر همه بخشهاي اقتصادي و به خصوص در بازار پولي و مالي بر جاي گذاشته است.
بر اساس پژوهش صورت گرفته در اثرگذاري مخرب سياستگذاري دولت بر متغيرهاي کلان اقتصادي شان مي‌دهد که ارزش واردات کالاها از 4. ميليارد دلار در خرداد ماه به ترتيب به 3.9 و 3.7 ميليارد دلار در تير و مرداد ماه سال 1397 کاهش يافت.
با توجه به 2 تا 4 برابر شدن قيمت دلار برآورد مي‌شود که در حال حاضر تقاضاي واردات به حدود 3 ميليارد دلار کاهش ‍پيدا کرده باشد.
بر اساس اظهارات مقامات رسمي‌ارزش معاملات بازار آزاد ارز 3 درصدي کل معاملات ارزي را شامل مي‌شود که معادل 100 ميليون دلار با 1400 ميليارد تومان در ماه است.
با توجه به حجم نقدينگي 1600 هزار ميليارد تومان ارزش معاملات ارزي بازار آزاد ماهانه برابر با 0.09 درصد و سالانه برابر با يک درصد حجم نقدينگي است.
با پيش فروش 56 هزار دستگاه خودرو(کمتر از 5 درصد توليد سالانه کشور) به بهاي 25 ميليون تومان ِ 1400 ميليارد تومان نقدينگي جمع مي‌شود که معادل با ارزش ريالي يک ماه معاملات ارزي بازار آزاد است.
ارزش معاملات بازار سرمايه طي دوره 4 تا 24 شهريورماه 4 برابر شد و کل ارزش معاملات سه روز 19- 21 و 24 شهريور ماه به 3800 ميليارد تومان بالغ شد. ارزش کل بورس تهران 600 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود که با توجه به تعديل خود با ارزش پول- به بيش از 800 هزار ميليارد تومان ظرف چند ماه آينده برشد. در نتيجه بازار سرمايه قدرت جذب بخش قابل توجهي از نقدينگي را دارد.
سهم سپرده‌هاي مدت‌دار از حجم نقدينگي در ابتداي سال 92- 69 درصد بود که در ابتداي سال 94 به 80 درصد رسيد و تا کنون در بازه 80 تا 82 درصد حفظ شده است. در سه سال اخيرسهم پول معاملاتي بين 117 تا 13.8 درصد از حجم نقدينگي در نوان بوده است. در نتيجه سپرده‌هاي مدت دار از حجم نقدينگي به بالاترين ميزان ممکن رسيده و بيش از اين جاي رشد ندارد. افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بلندمدت در سال گذشته موجب شد تا سهم سپرده‌هاي بلندمدت از 46 درصد کل سپرده‌هاي مدت دار به 65 درصد برسد و ترکيب سپرده‌ها عوض شود. بنابراين کارآمدي افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي در جذب نقدينگي جاي سوال است.
برخي راهکارها
اغلب کارشناسان در اين مدت که بحران ارزي کاملا اقتصاد را به لبه سقوط کشانده راهکارهاي مختلفي را ارايه داده‌اند، راهکارهايي که به دليل آنکه منتهي به يک نقطه کانوني مي‌شوند، شبيه به هم بوده و تنها در نحوه کارکردشان با هم متفاوت هستند.
در اين ميان‌هادي صالحي اصفهاني، استاد اقتصاد دانشگاه ايلينوي در اوربانا-شمپين مي‌گويد: دولت بايد رشد نقدينگي و هزينه‌هايش را محدود و مخارج بودجه را روي نياز‌هاي ضروري و اساسي متمرکز کند و در عين حال به اصلاح نظام بانکي و بازسازي بازارهاي مالي و بازار ارز بپردازد که اگر اين روند را اتخاذ کند، ممکن است ثبات به اقتصاد بازگردد. اگر دولت در اين موارد موفق نباشد و نتواند اعتماد مردم را نسبت به ادامه چنين سياست‌هايي جلب کند، بي‌ثباتي اقتصادي ادامه پيدا خواهد کرد و اوضاع مي‌تواند خيلي وخيم شود.
اما چندي پيشُ وحيد شقاقي، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمي، در قالب يک بسته پيشنهادي، چند راهکار را براي حل بحران ارزي ارايه کرده بود.
آزادسازي بازار ارز- کاهش اثرات تورمي‌حاصل از آزادسازي ارز- اصلاح نظام مالياتي- جلوگيري از خروج سپرده‌هاي بانکي و روانه شدن به سمت سفته‌بازي- تشکيل حساب ويژه براي واريز درآمدهاي مالياتي کسب شده از پايه‌هاي مالياتي هفت گانه و پرداخت بدهي‌هاي دولتي و افزايش يارانه دهک‌هاي درآمدي پايين- ايجاد حساب سپرده ارزي نزد بانک‌ها و پرداخت سودهاي معني‌دار بين ۵ تا ۱۰ درصد و تضمين بانک مرکزي براي باز پرداخت بصورت ارزي در موعد مقرر يا درخواست برداشت توسط سپرده گذار- ايجاد حساب سپرده طلا نزد بانک‌ها و پرداخت سود بابت ارزش ريالي طلاهاي مشتريان و تضمين بانک مرکزي براي باز پرداخت بصورت سکه معادل ارزش روز طلاي مشتري- ملي کردن واردات کالاهاي اساسي و داروهاي حياتي- تقويت نقشه ارزي کشور پايش و جلوگيري از خروج سرمايه از کشور از راهکارهاي پيشنهادي وحيد شقاقي بوده است.
با اين تفاسير بايد منتظر ماند و ديد مردان اقتصادي دولت دوازدهم، در ادامه روند بحران ارزي، چگونه مديريت مي‌کنند. آيا در پس اين مديريت، سياستگذاري‌ها اصلاح مي‌شوند يا اينکه دوباره شاهد افزايش تبعات باشيم.
مراسم سوگواري اباعبدالله الحسين در سراسر جهان برگزار شد؛
همزمان با عاشوراي حسيني سراسر ميهن اسلامي‌يکپارچه غرق در اندوه و ماتم شد و مردم با حضور در هيئت‌هاي عزاداري در سوگ سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) عزاداري کردند. به گزارش مشرق، تمام نقاط کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ايران همه جا صحنه مراسم عزاداري واقعه جانسوز کربلا بوده است.
سيستان و بلوچستان
همزمان با عاشوراي حسيني و به ياد شهيدان کربلا، مردم شهرهاي مختلف سيستان و بلوچستان از جمله کنارک، چابهار، زابل،، نيمروز و هيرمند، شعار لبيک يا حسين (ع) را در کوچه خيابان‌ها و مساجد و تکايا طنين‌انداز کردند.
يزد
هم‌زمان با عصر روز عاشورا و با حضور پرشور عزاداران يزدي نخل 450 ساله‌ي حسينيه‌ي امير چخماق يزد براي دومين سال پياپي گردانده شد. گفتني است در سال گذشته پس از حدود 70 سال، اين نخل بعد از تعمير و استحکام‌بخشي و تائيد کارشناسان اين فن، ظهر عاشورا با حضور هيئت محمدآباد يزد و عزاداران حسيني در حسينيه امير چخماق يزد طبق آداب‌ورسوم يزدي‌ها گردانده شد.
اصفهان
مردم استان اصفهان در سراسر اين خطه پهناور به ياد نماز ظهر عاشوراي امام حسين(ع) و يارانش در ميدان جنگ، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند، نمازي که نشانگر اوج بندگي و اخلاص است. نماز ظهر عاشورا در شهر اصفهان به امامت آيت‌الله مهدوي و با حضور گسترده مردم به ياد نماز ظهر عاشورا در سال 61 هجري قمري اقامه شد. در چادگان نيز نماز ظهر عاشورا به امامت امام جمعه اين شهر با حضور خيل عظيمي‌از عزاداران در مجموعه ورزشي پيامبر اعظم(ص) اين شهر اقامه شد. هيئت نخل کاشان در بازار کاشان با ورود به تيمچه تاريخي امين‌الدوله به عزاداري پرداختند.
همدان
مردم ولايتمدار همدان در عاشوراي حسيني همزمان با ديگر نقاط کشور در سوگ نشستند و با عرض ارادت به پيشگاه ملکوتي ائمه هدي(ع) به عزاداري پرداختند.
مردم خطه الوند از ابتداي صبح به خيابان‌ها آمده و همراه با دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري در سوگ سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و شهداي دشت کربلا بر سر و سينه زدند.
مردم خداجوي همدان علاوه بر به اهتزار درآوردن پرچم‌هاي عزا با به صدا در آوردن طبل‌ها و سنج‌ها بانگ عزا را در تمام شهر طنين‌انداز کردند تا اين گونه خود را شريک در غم و ماتم اهل بيت(ع) نشان دهند.
گلستان
مردم مؤمن و ولايت‌مدار استان گلستان و عاشقان و رهروان اهل بيت(ع) پس از برپايي 10 شب و روز مراسم روضه‌خواني و عزاداري در حسينيه‌ها، مساجد، تکايا، به ياد بي‌پناهي و غربت اهل بيت(ع) مراسم شام غريبان سيد و سالار شهيدان را در سراسر استان برگزار کردند.
گيلان
مردم استان گيلان همزمان با فرا رسيدن غروب روز عاشورا و آغاز اسارت حضرت زينب(س) و اهل بيت امام حسين(ع) دسته‌هاي عزاداري به راه انداختند تا نشان دهند شام غريبان نقطه آغازي بر مصيبت‌هاي اهل بيت(ع) است.
کردستان
مراسم عاشوراي حسيني در سراسر استان کردستان در مناطق شهري و روستايي برگزار شد. در مراسم‌هاي جداگانه‌اي که در مناطق شهري و روستايي استان کردستان برگزار شد مردم اين استان به عزاداري پرداخته و ياد شهداي روز عاشوراي حسيني را گرامي‌داشتند.
مراسم عزاداري در شهر بيجار که از آن به عنوان گل گيران ياد مي‌کنند نيز با حضور عزادان حسيني و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
بوشهر
مردم استان بوشهر در شام غريبان همانند سال‌هاي گذشته گردهم آمدند و در شام غريبان بدن‌هاي بي‌سر در کربلا يکصدا ناله سر دادند؛ «شام غريبان سحر ندارد، امشب رقيه پدر ندارد». در تجمع بزرگ عاشورائيان گناوه، در بعد از ظهر روز عاشورا مردم و دسته‌جات عزاداري و هيئت‌ها از نقاط مختلف شهر با تشکيل دسته‌هاي عزا و همزمان با نوحه‌خواني، سينه‌زني و زنجيرزني به سمت امامزاده سليمان بن علي(ع) حرکت کرده و خيابان‌هاي مختلف منتهي به اين مکان مقدس مملو از مردمي‌بود که به عشق مولا و سرور خود با پاي پياده رهسپار وعده گاه تجمع مذهبي بودند.
برگزاري نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور
همزمان با دهمين روز از ماه محرم و روز عاشورا مردم عزادار کشورمان از با حضور در مساجد، تکايا و حسينيه‌ها و امامزاده‌ها ضمن گراميداشت شهادت امام حسين (ع) و يارانش عزاداري کردند.
به گزارش ايسنا،مردم ايران، پس از عزاداري و اشک ريختن در ماتم شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفايشان و همزمان با اذان ظهر، نماز ظهر عاشورا را به جاي آوردند، در اين مراسم‌ها که با شکوه خاصي در سراسر کشور برگزار شد،سخنرانان پس از اقامه نماز، ضمن تبيين فلسفه‌ قيام امام حسين (ع) عزاداران را به تفکر بيش از پيش در مورد قيام عاشورا فراخواندند.
فارس
در روز دهم محرم و عاشوراي حسيني، نماز ظهر عاشورا به تاسي از سيد و سرور شهيدان، به عنوان مهمترين رکن دين، در شيراز و سراسر استان فارس و در ۵۰۰ بقعه متبرکه اين استان اقامه شد .نماز ظهر عاشورا علاوه بر حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حرم‌هاي سيدعلاءالدين حسين (ع)، علي بن حمزه (ع)، سيدمحمد قصردشت (ع)، سيدتاج‌الدين غريب (ع)، سيدنظام‌الدين محمود شاه داعي الي‌الله (ع)، قدمگاه حضرت ابوالفضل عباس (ع)، سيدمحمد (ع) صغاد و نظرگاه خضرنبي (ع) نماز جماعت ظهر و عصر عاشورا اقامه شد.
قم
همچنين نماز با شکوه عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، تکايا، مساجد، حسينيه‌ها و در برخي از خيابان‌هاي منتهي به حرم و امام زاده‌ها و در جوار ايستگاه‌هاي صلواتي اقامه شد.
نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به امامت امامت آيت‌الله سيد محمد سعيدي توليت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اقامه شد.
نمازگزاران با اقامه نماز با شکوه ظهر عاشورا، ياد سيد الشهداء و يارانش را در صحراي کربلا در اقامه نماز قبل از شهادت گرامي‌داشتند.
عاشوراي حسيني از خيابان‌هاي استانبول تا حسينيه لندن
عزاداري عاشوراي حسيني علاوه بر ايران و عراق در ديگر کشورهاي جهان نيز با شکوه هرچه تمام تر و با حضور خيل بزرگي از مسلمانان برگزار شد.
افغانستان
با فرارسيدن روز عاشوراي حسيني، عزاداران اعم از شيعه و سني در سراسر افغانستان با برپايي آيين‌هاي سوگواري ضمن نمايش وحدت و وفاق مسلمانان در اين کشور، براي شهادت مظلومانه امام حسين (ع) و 72 تن از يارانش به عنوان غم درهم تنيده همه مسلمانان و آزادگان جهان گريستند. «محمد اشرف غني » رئيس جمهوري افغانستان با حضور در مسجدي واقع در دشت برچي در غرب شهر کابل که طي سال جاري شاهد بيشترين حملات انتحاري و بالاترين ضريب تهديد است در آيين عاشورا شرکت کرد.
«عبدلله عبدالله» رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان نيز در آيين عزاداري مرکز زينبيه در منطقه کارته چهارم شهر کابل حضور يافت و سخناني در تبيين اهداف قيام کربلا بيان داشت. در استان‌هاي بلخ و هرات در شمال و شمال غرب افغانستان که از امنيت نسبي بيشتري در مقايسه با ساير استان‌ها برخوردار هستند عزاداران با آسودگي بيشتري در زياتگاهها جمع مي‌شوند.
آذربايجان
مراسم عاشوراي حسيني روز پنجشنبه در مساجد و ساير اماکن ديني باکو پايتخت جمهوري آذربايجان با حضور پرشور مردم متدين و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت دراين کشور برگزار شد. هزاران نفر از ساکنان پايتخت جمهوري آذربايجان با حضور در مساجد تازه پير ، بي بي هيبت ، مشهدي داداش ، اژدر بيک ، حاجي سلطانعلي ، امام حسين ، فاطمه زهرا و سيار اماکن ديني باکو، به سينه زني و نوحه سرايي پرداختند. مراسم عزاداري حسيني همچنين در حسينيه ايرانيان مقيم باکو با حضور گسترده مسلمانان پايتخت جمهوري آذربايجان و جمعي از ايرانيان مقيم برگزار شد.
پاکستان
مردم پاکستان اعم از شيعه و سني، روز پنجشنبه که در اين کشور مصادف با روز نهم محرم الحرام و تاسوعاي حسيني است، با حضور گسترده در اماکن عزاداري و حسينيه‌ها (امام بارگاه‌ها) عشق و علاقه خود را به امام حسين عليه السلام سالار شهيدان و ياران باوفايش نشان دادند. بر اساس بيانيه دولت فدرال پاکستان براي تأمين امنيت بيشتر، سرويس موبايل در روزهاي تاسوعا و عاشورا در برخي شهرهاي اين کشور قطع مي‌شود.
اندونزي
مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان درسالن ورزشي 'بونک کرنو' جاکارتا اندونزي با حضورهزاران نفر از شيعيان، عاشقان و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسين(ع) برگزار شد.عاشقان اندونزيايي سرور و سالار شهيدان که در سراسر اين کشور، همزمان با دهه اول ماه محرم همانند تمامي‌دوستداران اهل بيت عصمت و طهارات درسراسر جهان پرچم‌هاي سياه عزاداري امام حسين(ع) را در خانه‌ها،محافل و مراکز فرهنگي برپا کرده بودند امروز بزرگترين همايش عاشورائيان را در جاکارتا پايتخت اين کشور رقم زدند .
انگليس
مركز اسلامي‌انگليس که هر ساله همگام با شيعيان سراسر جهان و به منظور تحقق رسالت ديني و فرهنگي و زنده نگهداشتن شعار و شعور اسلامي‌و حماسه کربلا ، پرچم عزاي حسيني برپا مي‌دارد، امسال نيز مراسم گسترده و چهار زبانه خود را به زبان‌هاي فارسي، انگليسي، عربي و اردو در دهه اول ماه محرم الحرام ۱۴۴۰ به مدت ۱۰ شب از روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸ برپا کرد. شيعيان مکتب مولي الموحدين حضرت علي (ع) در لندن و شهرهاي اطراف با مليت‌هاي مختلف در دهه اول ماه محرم هر شب با حضور در مراسم سوگواري حسيني لندن، عشق و ارادت قلبي خود به سالار شهيدان عالم حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) را به اثبات رسانده و عزاداري کردند.
ترکيه
مراسم عاشوراي حسيني با حضور عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در مساجد و نيز در محل سفارت و کنسولگري ايران در آنکارا و استانبول ترکيه برگزار شد.
شيعيان و ايرانيان مقيم در 150 مسجد شيعيان از جمله 34 مسجد شيعي در شهر استانبول در سوگ شهادت هداي کربلا نشستند. در آيين باشکوه شب عاشورا که در محل خانه فرهنگ ايران در شهر آنکارا برگزار شد، سفير عراق و پاکستان نيز حضور يافته و همراه با عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) در سوگ امام سوم شيعيان اشک ماتم ريختند.
خودروساز آلماني رويه‌اي مخالف خودروسازان فرانسوي در پيش گرفت
گروه صنعت و معدن: تيرماه سال گذشته بود که مدير پروژه فولکس واگن در بيانيه‌اي حضور مجدد اين کمپاني در ايران را اعلام کرد. خودروساز آلماني قراردادي با ماموت خودرو ايران امضا کرده بود و قرار بود پس از 17 سال مجددا در ايران فعاليت خود را آغاز کند. آن روزها دوره پسابرجام بود و کمپاني‌هاي مطرح بين المللي براي حضور و سرمايه گذاري در ايران صف بسته بودند. از ارديبهشت ماه امسال و پس از اينکه ترامپ خروج يکجانبه آمريکا از توافق هسته‌اي برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه اقتصاد ايران را اعلام کرد، برگ برگشت. طي هفته‌هاي گذشته اکثر کمپاني‌هاي بزرگ بين المللي که در ايران حضور داشتند، از ترس تحريم‌هاي آمريکا فعاليت‌هاي خود در ايران را متوقف کرده و تصميم به خروج گرفته اند. روز چهارشنبه هفته گذشته بود که بلومبرگ از قول يک مقام آمريکايي اعلام کرد که شرکت فولکس واگن تصميم به توقف فعاليت‌هاي خود در ايران گرفته است.
براساس اين خبر با آغاز تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا عليه ايران، شرکت خودروسازي فولکس واگن نيز تقريبا تمام فعاليت‌هايش را در ايران متوقف خواهد کرد. اين خبر از سوي ريچارد گرنل، سفير آمريکا در برلين به بلومبرگ اعلام شده بود. اين تصميم فولکس واگن پس از گفتگوي مديران اين شرکت آلماني با سفير آمريکا در برلين اتخاذ شده و براساس توافق آنها شرکت فولکس واگن تنها به آن بخش از فعاليت‌هايش در ايران که با اهداف بشر دوستانه انجام مي‌شود، ادامه مي‌دهد. با اين تصميم، فولکس واگن بايد پروژه همکاري اقتصادي خود با ايران که خبر آن را در ژوئيه سال ۲۰۱۷ ميلادي اعلام کرده بود، رها کند. آن هم در حالي که پس از 17 سال غيبت در بازارهاي ايران، همکاريش را با اين کشور از سر گرفته بود. کمپاني فولکس واگن تابستان سال گذشته اعلام کرده بود براي نخستين بار پس از ۱۷ سال قصد فروش محصولات خود در ايران را دارد. به همين منظور نيز اين کمپاني با کمپاني ماموت خودرو به عنوان نماينده رسمي‌خود در ايران قرارداد امضا کرد. به موجب اين قرارداد مقرر شده بود مدل تيگوان کامپکت اس‌‌يو‌وي و همچنين مدل پاسات در شماري از فروشندگي‌هاي مجاز در تهران و حومه به فروش برسند.
اظهار نظر صورت گرفته از سوي مقام‌هاي رسمي‌کمپاني خودروسازي آلماني اما حرف‌هاي ديگري داشت. براساس گزارشي که رويترز اعلام کرده شرکت خودروسازي فولکس واگن گزارش بلومبرگ درباره خروج اين کمپاني از ايران را تکذيب و اعلام کرد که موضع آن در قبال ايران تغيير نکرده است. رويترز به نقل از يک منبع در فولکس واگن نوشت که اين شرکت آلماني مذاکره‌اي با گرنل درباره ايران نداشته است. يک سخنگوي اين شرکت نيز گفت که در هفته‌هاي اخير موضع آنها در قبال ايران تغيير نکرده است.
کريستينا هيگينز، سخنگوي سفارت آمريکا در آلمان درخصوص پاسخ فولکس واگن به ادعايي که گرنل در مصاحبه با بلومبرگ مطرح کرده بود اظهار داشت: سفير آمريکا مدتي است که با مديران عامل و رهبران صنايع صحبت مي‌کند و از آنها مي‌خواهد تا به تحريم‌هاي آمريکا پايبند باشند. گرنل از حاميان سياست‌هاي دونالد ترامپ رئيس آمريکا و فردي جنجالي است. او در ماه مي‌و ساعاتي قبل از آنکه راهي آلمان شده و کارش را شروع کند، در توئيتي خطاب به شرکت‌هاي آلماني خواست که فورا به فعاليت‌هاي خود در ايران پايان دهند.
اظهارات تازه گرنل بار ديگر باعث ايجاد جنجال شده و واکنش‌هاي انتقادي شديدي را برانگيخته است. يک سخنگوي نزديک به حزب دموکرات‌هاي آزاد در پارلمان آلمان نيز در واکنش به اين صحبت‌ها گفته است که مسخره است که فکر کنيم شرکت‌هاي آلماني تحت فشار سفير آمريکا تصميم گيري خواهند کرد. او با بيان اينکه شرکت‌هاي آلماني و اروپايي قوي هستند، تاکيد کرد که آنها مانند مناطق تحت اشغال نيستند که از ديگران دستور بگيرند.
اهميت موضع گيري رسمي‌مسئولان فولکس واگن براي ادامه حضور و همچنين تغيير ندادن مواضع خود در قبال ايران از اين جهت داراي اهميت است که طي هفته‌هاي گذشته بارها سران اتحاديه اروپا از طرف ايراني خواسته‌اند به توافق هسته‌اي برجام پايبند باشند. از طرف ديگر مسئولان ايراني نيز به دفعات از کشورهاي اروپايي خواسته‌اند تا پايبندي خود به اين توافق هسته‌اي را به صورت عملي نشان دهند. در حالي که پيش از اين پژو - سيتروئن و رنو دو خودروساز بزرگ فرانسوي با وجود سرمايه گذاري در ايران توقف فعاليت‌هاي خود در ايران را اعلام کرده بودند، اما فولکس واگن، خودروساز مطرح آلماني رويه‌اي ديگر در قبال تحريم‌هاي آمريکا را در پيش گرفته است.
کاهش 50 درصدی سهم مسکن از کل تسهيلات بانکي نشان می‌دهد؛
گروه راه و مسکن: کاهش شديد حجم تسهيلات بخش مسکن از کل تسهيلات بانکي در کنار جهش قيمت مسکن سبب شده تا تسهيلات بانکي خريد مسکن تأثيري در قدرت خريد مسکن خانوارها نداشته باشد. بازار مسکن در ماه‌هاي اخير دستخوش تلاطمات و اتفاقات متفاوتي شده که آخرين وضعيت آن، رکود تورمي‌گزارش شده است. اگرچه نوسانات بازارهاي موازي يکي از اصلي‌ترين و مهمترين علل و عوامل وقوع اين نابساماني‌ها خصوصا در بخش تورمي‌آن و نيز کاهش قدرت خريد خانوارها (رکود) محسوب مي‌شود، اما بي‌شک بي‌توجهي دولت به تقويت نظام بانکي جهت تقويت پرداخت تسهيلات خريد مسکن نيز در عدم خروج از رکود بي‌تأثير نيست.
ابوالقاسم رحيمي‌انارکي، مديرعامل بانک عامل بخش مسکن پيش‌تر در گفتگو با مهر با بيان اينکه صندوق پس‌انداز مسکن يکم در شرايط فعلي با مشکل منابع تأمين اعتبار اين صندوق روبه رو است گفت: درخصوص تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم تسهيلات مسکن با اين مشکل مواجه نيستيم و صندوق سپرده ممتاز به‌عنوان صندوق پشتيبان اين نوع تسهيلات، منابع خوبي در اختيار دارد از همين رو بانک مرکزي به بانک ملي نيز مجوز داده تا از اين ابزار براي پرداخت تسهيلات مسکن استفاده کند.
اگرچه در ظاهر بانک ملي نيز با استفاده از ابزار اوراق تسهيلات مسکن در بازار تسهيلات‌دهي به بخش مسکن در کنار بانک تخصصي اين بخش ايستاده، اما حجم اوراق تسهيلات مسکن صادره از سوي بانک ملي، تعداد اوراق عرضه شده در بازار سرمايه و نيز ميزان تسهيلاتي که تاکنون داده شده به اندازه‌اي نيست که بتواند بازار مسکن را تحت تأثير خود قرار داده و در خروج از رکود مؤثر باشد. براساس آخرين آمار اعلام شده، سهم بخش مسکن از کل تسهيلات بانکي تنها ۸.۴ درصد است اين در حالي است که در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ و تا پيش از آغاز دوره طولاني رکود مسکن، سهم اين بخش اقتصادي از کل تسهيلات بانکي تا ۱۵ درصد هم مي‌رسيد؛ به معني ديگر در سال‌هاي اخير به تدريج سهم مسکن از کل تسهيلات پرداختي، به نصف کاهش يافته است.
براساس نظر بسياري از کارشناسان اقتصادي، اگرچه يکي از بهانه‌هاي بانک‌ها براي افزايش تسهيلات با نرخ سود تعديل شده، بالا بودن هزينه‌هاي تمام شده «پول» از جمله نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بود، اما با وجود گذشت يک سال از کاهش سود سپرده‌ها و نيز کاهش ارزش پول ملي در برابر ارزهاي معتبر که قيمت تمام شده پول را براي بانک‌ها کاهش مي‌دهد، اما خبري از افزايش سقف، سهم و تعداد بانک‌هاي عامل تسهيلات مسکن نيست و امکان کاهش بيشتر سود تسهيلات هم وجود ندارد. اين در حالي است که طي ماه‌هاي اخير ارزش افزوده بخش مسکن ارتقاي قابل توجهي داشته و پرداخت تسهيلات با بازپرداخت طولاني مدت به اين بازار، براي بانک‌ها توجيه پذير است. محمدهاشم بت‌شکن، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور پولي و بانکي معتقد است: متغيرهاي مختلفي از نرخ رشد اقتصادي، نرخ تورم عمومي، نرخ رشد قيمت مسکن و همچنين عملکرد شبکه بانکي در پرداخت تسهيلات تا مباحثي همچون برجام، نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و نرخ سود تسهيلات، مجموعه عوامل موثر بر سمت و سوي بازار معاملات ملک و ساخت و ساز مسکن هستند. او تسهيلات ساخت را از تسهيلات خريد مسکن در شرايط فعلي بازار مسکن مؤثرتر مي‌داند و مي‌افزايد: در حال حاضر تنها تسهيلاتي که با نرخ سود جذاب در بخش مسکن پرداخت مي‌شود، تسهيلاتي است که از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم در اختيار مشتريان قرار دارد؛ اما چرا زماني که نرخ سود تسهيلات صندوق يکم در بافت‌هاي فرسوده به ۶ و در ساير بافت‌هاي شهري به ۸ درصد کاهش يافت، با حجم انبوه متقاضي ثبت‌نام در اين صندوق روبه رو نشديم؟
بت‌شکن با بيان اينکه همچنان ميزان ورودي به صندوق مسکن يکم مانند قبل از کاهش نرخ سود تسهيلات و روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر است، بر اين اعتقاد است که وجود محدوديتي چون قيد الزام «خانه‌اولي‌هاي متقاضي خريد آپارتمان در بافت فرسوده» براي پرداخت تسهيلات ۶ درصدي در عدم استقبال مردم از اين صندوق بي‌تأثير نيست، اما عامل مهمتر، افزايش ۲۵ تا ۲۷ درصدي قيمت مسکن (به‌طور ميانگين) در ۹ ماه گذشته و نقش کمرنگ اين نوع تسهيلات در افزايش قدرت خريد مسکن سپرده‌گذاران است.
محمدعلي دهقان دهنوي، عضو هيئت مديره بانک عامل بخش مسکن در گفتگو با مهر درخصوص علت کاهش سهم تسهيلات مسکن از کل تسهيلات شبکه بانکي علي‌رغم مهيا بودن زمينه‌هاي آن اظهار کرد: قدرت تسهيلات‌دهي بانک‌ها از نظر حجم تسهيلات وابسته به وصول تسهيلات پرداختي قبلي است و از نظر نرخ آن وابسته به نرخ سود سپرده‌هاست. از آنجايي که بانک‌هاي تجاري طي يک سال گذشته تغيير مطلوبي در وصول اقساط تسهيلات قبلي نداشتند و روند همان است، بنابراين از نظر افزايش حجم و تعداد تسهيلات پرداختي نيز اتفاقي نيفتاده است. او درخصوص عدم کاهش نرخ سود تسهيلات نيز ادامه داد: از نظر نرخ هم به دليل تمديد يک ساله سپرده‌ها در شهريور سال گذشته و همچنين انتشار اجباري اوراق ۲۰ درصدي در زمستان ۹۶، تغيير محسوسي در هزينه منابع سپرده بانک‌ها رخ نداده بنابراين انتظار کاهش نرخ سود هم وجود ندارد. اين مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن افزود: در اين بانک به دليل آنکه معوقات کمتري نسبت به ساير بانک‌ها داريم مي‌توانيم نرخ‌هاي سود تسهيلات بخش مسکن که حداقل بازار پول است، حفظ کنيم؛ ولي امکان کاهش نرخ سود تسهيلات بيش از اين ديگر وجود ندارد.
زنگنه با اشاره به نشست آتی وزارتی اپک و غیر اپک؛
وزير نفت با بيان اينکه کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک وغيراوپک صلاحيت تصميم‌گيري درباره تعيين و توزيع سهميه‌ها را ندارد، گفت:تصميم‌ها در نشست وزيران نفت و انرژي اوپک گرفته مي‌شود.
به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه در آستانه برگزاري نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غير اوپک (JMMC) که روز يکشنبه يکم مهرماه در الجزاير برگزار مي‌شود، در گفت‌وگو با موسسه خبري پلاتس و خبرگزاري بلومبرگ در تهران به بيان ديدگاه‌ها و مواضع ايران درباره توافق کاهش عرضه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و تحريم‌هاي آمريکا عليه صنعت نفت ايران پرداخت.
زنگه در جواب سوال اينکه آيا در نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غير اوپک در الجزاير شرکت مي‌کنيد يا خيرگفت: من به اين نشست نمي‌روم. آقاي کاظم پوراردبيلي، نماينده ايران در هيئت عامل اوپک، رياست هيئت اعزامي‌جمهوري اسلامي‌ايران به الجزاير را به‌عهده خواهد داشت.
وي در مورد تصميمي‌که در نشست عادي وزيران نفت و انرژي اوپک گرفته مي‌شود گفت: اعتقاد ما اين است که کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غيراوپک (JMMC) هيچ حق تصميم‌گيري ندارد. اين کميته اختيار قانوني ندارد و از نظر حقوقي داراي صلاحيت نيست که درباره هيچ مسئله‌اي به تصميم برسد. نظارت‌ آن هم تعيين کننده نيست. اين نهاد تنها نظارت و بررسي مي‌کند و به نشست وزارتي گزارش ارائه مي‌دهد. اين کميته حق تصميم گيري ندارد.
تحليل من اکنون اين است که اوپک قرباني جرياني خزنده است که همزمان نتيجه همکاري با آمريکا و ترس از قانون ضد اوپکي مطرح شده در کنگره آمريکا، نوپک (NOPEC) است. آنها اوپک را قرباني مي‌کنند و به آهستگي، بدون اعلام علني اين مسئله، آنها قصد دارند تعداد زيادي از کشورهاي توليدکننده را گردهم آورند و مجمعي ايجاد کنند تا جاي اوپک را بگيرد.
ما هيچ وقت به اين فکر باور نداريم که به دليل ترس از مرگ بايد خودکشي کرد. ما به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم. در عمر نزديک به ۶۰ ساله اوپک، چنين شرايطي بارها اتفاق افتاده است، فراز و نشيب‌هاي بيشتري هم در آينده وجود خواهد داشت. شما نبايد اوپک را تنها به دليل ترس قرباني کنيد. از ديد من اوپک يکي از بزرگترين موفقيت‌هاي جهان سوم است، نه تنها براي توليدکنندگان نفت بلکه همچنين سازماني است که مي‌تواند در اقتصاد جهان کارآمد باشد و يک نهاد خوب و قوي است، بنابراين کساني هستند که مي‌خواهند آن را منحل کنند و مي‌خواهند بي دليل اين نهاد (کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک) را بزرگتر از آن چيزي که هست جلوه دهند. اگر نگاه کنيد، مي‌بينيد که آنها اين نشست اوپک و غير اوپک را به مسئله‌اي مهم تبديل مي‌کنند در حالي که چندان مهم نيست. همه ماجراي ميان اوپک و غير اوپک، براي کاهش حدود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت غير اوپکي‌ها بود. در اين ميان جز روسيه و به نظرم قدري هم مکزيک، بقيه کشورها، چيزي از توليد خود را کاهش ندادند. در واقع، آنها ظرفيت افزايش توليد نداشتند. ما قدردان هستيم که آنها از نظر سياسي با ما همکاري و همدلي کردند، اما همه آنها کمتر از سهميه خود توليد مي‌کردند و به همين دليل است که پايبندي برخي از آنها به ۲۰۰ درصد يا ۱۸۰ درصد رسيد. آنها نمي‌توانستند همه سهميه خود را توليد کنند، جز مکزيک و روسيه.
روسيه براي مدتي کمک کرد و در وضع کنوني، آنها مشکل ما نيستند. آنها کمک کردند و سپس آن دوران منقضي خواهد شد و آنها هر چه بخواهند طبق منافع ملي خود به عنوان کشوري که يک توليدکننده نفت غير عضو اوپک است، همکاري مي‌کنند، اما من از کشورهاي عضو اوپک انتظار بيشتري دارم و به‌ويژه در وضع کنوني درست نيست که دو عضو به سردمداري و ايفاي نقش رهبري در جريان ضد ايراني بپردازند.
ما اجازه نمي‌دهيم که کمبودي در بازار باشد، که در ظاهر موضوع بسيار خوبي است که گفته شود و يا اقتصادي است، اما به نظر من چنين اظهارنظري اقتصادي نيست و ۱۰۰ درصد سياسي و ضد ايران است. هر کس که بگويد که کمبود در بازار نفت را جبران مي‌کند، ضد ايران صحبت مي‌کند و اين يک بيانيه سياسي است. آنچه مهم است، خواسته اعضاست. ما در اوپک عضو بزرگ يا کوچک نداريم، همه به طور برابر شرکت مي‌کنند و آنها بايد همه اعضا را در نظر گيرند و مسئله من، بزرگنمايي کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک است آنها هيچ وقت اين قدر سر و صدا نداشتند؛ اکنون حضور غير اوپکي‌هادر اين کميته هم تفاوت زيادي ايجاد نمي‌کند.
وي درمورد نگراني از سازمان اوپک گفت: ما نگران هستيم، اما بيشتر درباره خود ايران. من اين سازمان را براي ايران مي‌خواهم، نه برعکس. ما سازماني ايجاد کرديم که جهان سوم تاکنون از آن سود برده است. اين سازمان همچنان مي‌تواند نقشي ايفا کند، اما جهان تغيير مي‌کند و تحولاتي دارد. ما نبايد يکي از اصول يعني قدرت را فراموش کنيم. نفوذ در جهان از قدرت مي‌آيد، نه از استدلال و اين موضوع بسيار مهم است.
وي درباره اينکه فکر مي‌کنيد عربستان و روسيه مي‌توانند بيش از مقداري که اکنون به بازار سرازير کرده اند، توليد کنند، گفت:برخي کشورها به ذخيره‌سازي خود اتکا مي‌کنند. آنها ارقامي‌درباره ذخيره‌سازي‌هاي خود اعلام مي‌کنند، اما نمي‌دانم که آنها درست هستند يا نه. من نمي‌دانم اين ذخيره‌سازي‌هايي که عربستان مي‌گويد خارج از کشورش و جاهاي ديگر دارد، واقعي هستند يا نه، اما فکر مي‌کنم از حالا به بعد، آنها به ذخيره‌سازي خود و نه توليد، اتکا مي‌کنند تا نفت به بازار سرازير کنند. فکر مي‌کنم آنها ظرفيت توليد بيشتر ندارند، اما سرانجام، اين مسئله چندان دوام نخواهد داشت. هيچ تحليل بين‌المللي نمي‌گويد که از دست رفتن توليد ايران مي‌تواند در بلند مدت تحمل شود.
زنگنه همچنين درباره افزايش توليد نفت عراق با بيان اينکه اين کشور توليد خود را افزايش نداده است، گفت: مدتي طولاني است که توليد اين کشور ثابت مانده است و اين مسئله دليلي دارد.
وزير نشست وزيران نفت و انرژي اوپک محل تصميم گيري است، تصريح کرد: کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک، تنها نظارت مي‌کند. همه اين سر و صدا، تبليغات، اطلاع‌رساني و پلاکاردها، تنها با هدف تبليغات براي متفرق کردن اوپک است.
زنگنه تاکيد کرد: من گفتم هر تصميمي‌که حتي کوچکترين خطري براي منافع ملي ما داشته باشد، بدون هيچ ترديدي، من سر راه آن خواهم ايستاد. من همانند هر کس ديگري، براي منافع ملي خودم در آنجا هستم. همه همين‌طور هستند.
وزير نفت ايران در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا مي‌تواند صادرات ايران را صفر کند و يا اين‌که اين يک بلوف است؟، گفت: من فکر مي‌کنم که به‌واقع آقاي ترامپ بدون مشورت با کارشناسان حتي درون دولت آمريکا چنين تصميمي‌را گرفته که صادرات نفت ايران را به صفر برساند، مصرانه و سرسختانه هم در صدد اجراي آن است. اکنون به‌تازگي متوجه شده‌اند که اين تصميم شدني نيست، بنابراين در پي آن هستند که حتي براي يک ماه هم که شده به طور نمادين صادرات ايران را به صفر برسانند، بنابراين آقاي ترامپ به‌طور جدي و با همه قواي خود در صدد صفر کردن صادرات نفت ايران است.
سرمقاله
ايليا پيرولي
روزنامه‌نگار اقتصادي



افزايش حقوق دولت نبايد بيش از اين با اعمال يک سري برنامه‌ها، روند سقوط سطح زندگي مردم را تشديد کند. افزايش حقوق و دستمزد دروضعيت کنوني تنها منجر به افزايش تورم و ايجاد نقدينگي فزاينده مي‌شود که اين امر نه تنها قدرت خريد را کاهش مي‌دهد، بلکه موجب سقوط آزاد سطح زندگي مردم مي‌شود. دولت بهتر است به‌جاي افزايش ميزان حقوق و دستمزدها، سياست‌هاي رفاهي با رويکرد تأمين اجتماعي و جبران افزايش حقوق دولت نبايد بيش از اين با اعمال يک سري برنامه‌ها، روند سقوط سطح زندگي مردم را تشديد کند. افزايش حقوق و دستمزد دروضعيت کنوني تنها منجر به افزايش تورم و ايجاد نقدينگي فزاينده مي‌شود که اين امر نه تنها قدرت خريد را کاهش مي‌دهد، بلکه موجب سقوط آزاد سطح زندگي مردم مي‌شود.
دولت بهتر است به‌جاي افزايش ميزان حقوق و دستمزدها، سياست‌هاي رفاهي با رويکرد تأمين اجتماعي و جبران قدرت خريد به شيوه‌هاي جايگزين را مدنظر قرار دهد.
افزايش حقوق و دستمزدها، فشار هزينه را يکي از عوامل ايجادکننده تورم را افزايش خواهد داد.
بر اساس مطالعات و پژوهش‌هاي صورت گرفته، افزايش اسمي‌حقوق و دستمزد بدون توجه به افزايش بهره‌وري، هزينه‌هاي توليد را افزايش داده و به‌نوعي انگيزه‌هاي توليد و امنيت خاطر سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان را با خطر مواجه مي‌کند. در چنين شرايطي با توجه به رشد اندک بهره‌وري نيروي کار در مقايسه با رشد دستمزدها از يک‌سو و روش پايين بهره‌وري سرمايه از طرفي ديگر هزينه فرصت نگهداري سرمايه در امر توليد افزايش مي‌يابد و اين امر از طريق افزايش قيمت تمام‌شده محصولات متعاقباً بالا رفتن سطح عمومي‌قيمت‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ وضعيتي که فشار افزايش نرخ تورم را بر مصرف‌کنندگان و خانوارهاي مزدبگير تحميل خواهد کرد.
به‌عبارت‌ديگر، در پي افزايش دستمزدها سطح عمومي‌قيمت‌ها افزايش خواهد يافت، لذا متعاقب آن به‌منظور ارتقاء قدرت خريد خانوارهاي مزدبگير مجدداً درخواست افزايش حقوق و دستمزد مطرح خواهد شد.
افزايش حقوق و دستمزد را به شيوه کنوني و در پي التهاب تورمي‌را مارپيچ تورمي‌دستمزد- قيمت عنوان مي‌کنند. مسئله‌اي که همواره در اقتصاد ايران تکرار شده و به‌خوبي مشاهده‌شده که قدرت خريد مزدبگيران هيچگاه افزايش يا حتي حفظ نمي‌شود.
حقيقت آن است که هر چه حق و دستمزد در اين شرايط افزايش يابد، واقعيت اين است که هر چه دستمزدها بيشتر شود، بهاي کالاها هم افزايش خواهد يافت موضوعي که باعث ايجاد تورم مي‌شود. از اين‌رو اتخاذ سياست‌هاي حمايتي جايگزين ضروري است.
یادداشت
مصطفي قلي‌خسروي
رئيس اتحاديه املاک و مستغلات استان تهران


اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي در زمان رژيم گذشته و توسط هويدا نخست وزير وقت به اجرا درآمد اما موفق نبود. در نظام مقدس جمهوري اسلامي‌نيز يک بار ديگر اين موضوع جنبه قانوني به خود گرفت اما باز هم تا به حال موفق نبوده است. واقعيت اين است که سازمان امور مالياتي امکان شناسايي خانه‌ها و واحدهاي خالي را ندارد و مالکان اين نوع خانه‌ها مي‌توانند با روشن نگاه داشتن لامپ و باز گذاشتن شير آب و امثال آن، مميز مالياتي را گمراه کنند و به همين دليل است
که قانون اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي نتوانسته است موفق باشد. از سوي ديگر وزارت راه و شهرسازي نيز که به حکم قانون متولي اصلي قانون ياد شده است به دليل نداشتن ساز و کار لازم تا به حال نتوانسته است در راستاي اجرايي شدن قانون مزبور کارآيي لازم داشته باشد. به تازگي عباس آخوندي وزير محترم راه و شهرسازي پيشنهاد کرده است که ماموريت اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي از سازمان امور مالياتي به شهرداري‌ها منتقل شود تا اخذ اين ماليات آسان تر صورت گيرد. در توضيح اظهارات آقاي وزير بايد گفت از آنجا که شهرداري‌ها در جريان همه مراحل ساخت يک منزل مسکوني هستند و ماموران شهرداري به طور مرتب در محل حضور دارند و پس از پايان کار هم مي‌توانند از نحوه بهره وري از خانه ساخته شده شامل فروش، رهن، اجاره و يا خالي ماندن آن مطلع باشند، بنابراين به نظر مي‌رسد پيشنهاد آقاي آخوندي مي‌تواند در اجراي قانون اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي مؤثر باشد و از احتکار خانه‌هاي خالي جلوگيري کند. بد نيست بدانيم در ساير کشورها از خانه و منزل مسکوني به عنوان منابع ملي ياد مي‌کنند و هيچ احدي جرات احتکار و خالي گذاشتن خانه خود را نخواهد داشت. بر اين اساس مي‌توان گفت احتکار خانه به مراتب از احتکار گندم و جو و آذوقه مردم زشت تر و ناپسندتر است. نکته ديگر اين که احتکار خانه‌هاي خالي معمولا از سوي بانک‌ها صورت مي‌گيرد که با بلند مرتبه سازي و برج سازي منازلي را در تيراژ انبوه مي‌سازند و با معامله‌هاي ميلياردي دست به دست مي‌کنند و به اين وسيله به اقتصاد کشور و مردم آسيب وارد مي‌آورند، وگرنه مردم عادي که با پس انداز و نپوشيدن و نخوردن و پرهيز از تفريح، به ساخت يک يا دو يا سه دستگاه خانه مبادرت مي‌ورزند هيچ وقت خانه‌هاي خود را خالي نخواهند گذاشت و با هدف ايجاد درآمد حتما اين واحدها را به اجاره خواهند داد و يا به رهن خواهند سپرد.
سخنگوي کرملين:
ديميتري پسکوف، سخنگوي کرملين گفت که مسکو اقدامات آمريکا در اعمال تحريم‌ها را اقدامات خصمانه، غيردوستانه و مخرب روابط مي‌داند.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، پسکوف گفت: جنون تحريم‌ بر واشنگتن غلبه دارد و اين مساله دورنماي روابط دوجانبه را با مشکل روبرو مي‌کند. مسکو فرصت کافي براي بررسي تهديد تحريم‌هاي جديد آمريکا و به حداقل رساندن اثرات آن دارد. پسکوف تاکيد کرد: روسيه به تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا با توجه به منافع ملي کشور پاسخ مي‌دهد.سخنگوي کرملين گفت که هيچ تدارکاتي براي ديدار بعدي ميان پوتين و ترامپ در حال انجام نيست. اين بازي آمريکا با آتش، احمقانه و خطرناک است . در همين حال در پي اعلام تحريم‌هاي جديدي از سوي آمريکا عليه چين و روسيه ، پکن و مسکو به اين اقدام واکنش نشان داده و آن را شديدا محکوم کردند.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در واکنش به تحريم‌هاي آمريکا به واشنگتن هشدار داد اين گونه بازي کردن با آتش يک اقدام احمقانه و خطرناک است. ريابکوف در بيانيه‌اي که از سوي وزارت خارجه روسيه انتشار يافت، گفت: ما به عاملان اين ماشين تحريم‌ها در واشنگتن توصيه مي‌کنيم دستکم به صورت ظاهري تاريخ ما را خوانده و دست از اين گونه اقدامات بيهوده بردارند. وي افزود: آنچه که براي آنها خوب است اين است که مفهوم ثبات جهاني را که با اين دست تشديد تنش‌هاي غيرمحتاطانه در روابط آمريکا و روسيه متزلزل مي‌شوند به خاطر داشته باشند. بازي کردن با آتش احمقانه است زيرا مي‌تواند خطرناک شود. اين ديپلمات روسي گفت: هر دور جديد از تحريم‌ها عليه مسکو ثابت مي‌کند که دور قبلي تحريم‌ها غيرموثر بودند.
تمام ادعاهای آمریکایی‌ها غلط است
وزير امور خارجه در صفحه شخصي توئيتر خود نوشت: ايالات متحده برجام را «يک توافق شخصي ميان دو دولت» مي‌خواند و اکنون ادعا دارد «به دنبال يک پيمان است» کل ادعا غلط است.به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف در اين توئيت که روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات رئيس گروه اقدام ايران در وزارت امور خارجه آمريکا منتشر کرد، افزود: برجام يک توافق بين‌المللي است که در يک قطعنامه الزام آور شوراي امنيت سازمان ملل متحد ثبت و درج شده است. وي تاکيد کرد: علاوه بر اين، ايالات متحده تعهدات پيماني خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در ديوان دادگستري بين المللي روبه روست. ايالات متحده فقط بلد است تلاشگران براي صلح را مسخره کند (اشاره به ويديوي ضميمه توئيت که خانمي‌به برايان هوک پس از همين سخنراني اعتراض مي‌کند و او صرفاً مي‌گويد مثل اينکه صبح قهوه نخورده). شرم نمي‌کنيد؟ به گزارش ايرنا، برايان هوک رئيس گروه اقدام ايران در وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه در سخناني در انديشکده‌هادسن با اعلام اينکه ما براي مذاکره با ايران آماده هستيم، مدعي شد: ما به دنبال توافق بين دولتي نيستيم ، بلکه به دنبال يک عهدنامه بين المللي هستيم. اين مهم است. مي‌خواهيم با ايران به يک عهدنامه برسيم که تحت تصميم دولت‌ها نباشد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد؛
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از کلاهبرداري ۲۲ ميليارد توماني شرکت‌هاي ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد: اين هزينه‌ها به مردم بازگردانده مي‌شود. به گزارش ايسنا، خدمات قابل ارائه در بستر تلفن همراه، خدمات ارزش افزوده ( Value Added Services ) يا به اختصار VAS ناميده مي‌شوند. اما پيامک‌هاي ارزش افزوده که ممکن است براي کاربر هزينه‌هاي زيادي داشته باشد، در برهه‌اي از زمان موجب نارضايتي کاربران شده بود. به همين دليل محمدجواد آذري جهرمي‌پيش از اين در واکنش به اين نارضايتي‌ها عنوان کرده بود که به يک پرونده بزرگ تخلف در ارزش افزوده رسيده‌ايم. براي ما شفاف است که تخلفاتي صورت گرفته و وقتي کل پرونده به سرانجام رسيد اعلام مي‌کنيم. يک باندي در حوزه ارزش افزوده وجود دارد که اختاپوسي است و گزارش آن را به مردم مي‌دهيم. در اين راستا جهرمي‌در صفحه توييتر خود اعلام کرد: بررسي پرونده يک کلاهبرداري پيامکي ارزش افزوده به پايان رسيد. وي‌ درباره کلاهبرداري‌هاي صورت‌گرفته، اظهار کرد: برخي از شرکت‌هاي ارزش افزوده در پنج ماه اخير حدود ۲۲ ميليارد تومان از مردم کلاهبرداري کرده‌اند که خواسته‌ام وجوه اخاذي‌ شده را ظرف ۱۰ روز به مشترکين بازگردانند و پرونده براي سير قضايي به دادستاني ارسال شود.
با حضور در کميسيون برنامه و بودجه صورت مي‌گيرد؛
يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌گفت که اين کميسيون هفته جاري از رئيس سازمان برنامه و بودجه و رئيس کل بانک مرکزي براي ارائه توضيح درباره نحو تخصيص ارز دولتي به وارد کنندگان دعوت خواهد کرد. علي قرباني در گفت وگو با ايسنا، اظهارکرد: پس از افزايش قيمت دلار، مقرر شد دولت براي کالاهاي اساسي ارز 4200 توماني اختصاص دهد و مابقي واردات به قيمت ترجيحي انجام شود. طبق گفته دولت، 10 تا 11 ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي ارز تخصيص يافته، اما دولت بايد در اين رابطه شفاف‌سازي کند. وي افزود: در همين رابطه، کميسيون برنامه و بودجه هفته آينده از رياست سازمان برنامه و بودجه و رياست بانک مرکزي دعوت خواهد کرد تا با حضور در کميسيون درباره ميزان ارز دولتي تخصيص يافته به وارد کنندگان توضيح دهند و شبهاتي که در اين رابطه وجود دارد را برطرف کنند.