نيروگاه بادي کيلوواتي در استان سيستان و بلوچستان
اولين نيروگاه بادي ۵ کيلوواتي محدود به ظرفيت انشعاب از طريق فرايند عقد قرارداد خريد تضميني برق که بر روي پشت بام منزلي در شهرستان زابل احداث گرديده، به شبکه توزيع برق اين شهرستان متصل و آغاز بکار کرد. بر اساس اين گزارش وجود پتانسيل باد دائمي‌در نقاط شرقي کشور بويژه منطقه زابل، علاوه بر داشتن جذابيت قابل توجه براي احداث مزارع بادي با ظرفيت‌هاي مگاواتي، اين امکان را به متقاضيان مردمي‌و خانوارهاي آن مناطق خواهد داد تا با احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير مقياس کوچک بادي در محدوده منازل شخصي شان علاوه بر استفاده مناسب از اين پتانسيل خدادادي براي مشارکت در توليد برق، از مزاياي اقتصادي آن نيز بهره مند گردند.






هند بهاي نفت ايران را به روپيه مي‌پردازد
مقامات آگاه هندي اعلام کردند پالايشگاه‌هاي اين کشور پس از آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در تاريخ 4 آبان، بهاي نفت ايران را با استفاده از بانک 'يوکو' و 'آي دي بي آي' به روپيه پرداخت خواهند کرد. به گزارش ايرنا، کارشناسان مي‌گويند بدون معافيت‌هاي آمريکا، ادامه تجارت نفت با ايران خطر مسدود شدن دسترسي هند به سيستم مالي آمريکا را به دنبال دارد. پيش از آغاز تحريم‌ها بسياري از کشورها واردات نفت خود از ايران را کاهش داده‌اند که اين امر به کاهش توليد نفت تهران منجر شده است. پالايشگاه‌هاي هند قصد دارند در ماه مهر از ايران نفت بيشتري خريداري کنند و بايد بهاي اين نفت را پس از آغاز تحريم‌هاي آمريکا پرداخت کنند.





ترامپ اوپک را به افزايش قيمت نفت متهم کرد
دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا در آستانه نشست روز يکشنبه نمايندگان اوپک و غيراوپک در الجزاير، از توليدکنندگان خاورميانه خواست براي کاهش قيمت‌هاي نفت اقدام کنند.به گزارش ايسنا، ترامپ در توييتي نوشت: "ما از کشورهاي خاورميانه حمايت مي‌کنيم. آنها بدون ما مدت چنداني در امان نخواهند بود و با اين حال همچنان قيمتهاي نفت را بالا و بالاتر مي‌برند! ما اين را به خاطر خواهيم سپرد. اوپک بايد قيمتهاي نفت را اکنون پايين ببرد. "اظهارات اخير ترامپ در زماني مطرح شده که نفت برنت در بازار لندن نزديک به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه معامله مي‌شود.قرار است وزير انرژي عربستان سعودي وزير انرژي روسيه در نشست الجزاير که يک نشست سياست گذاري نيست، شرکت کنند.
آغاز صادرات در وضعيت محدوديت
علي بختيار عضو کميسيون انرژي گفت: فاز 3 ستاره خليج فارس هم خوشبينانه تا انتهاي امسال و نهايتا تا خرداد سال آينده به بهره برداري مي‌رسد و در کل نيازي به واردات نخواهيم داشت و صادر کننده بنزين مي‌شويم.وي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اينکه آيا ممکن است در زمينه تامين بنزين در شرايط تحريم نفتي دچار مشکل شويم، اظهار داشت: غير از چند ماه اخير که به خاطر افزايش سفرها و رفت‌و‌آمد مردم و بخشي نيز به دليل قاچاق و افزايش نرخ ارز ميزان مصرف بالا رفته بود، در زمينه تامين بنزين مشکلي نداشته‌ايم.وي افزود: در حال حاضر با توجه به اينکه فاز يک و 2 پالايشگاه ستاره خليج فارس راه اندازي شده در زمينه توليد بنزين دچار مشکل نيستيم يعني به ميزان متوسط مصرف ساليانه توليد مي‌کنيم البته بايد ذخاير استراتژيک خود را نيز تقويت کنيم که دچار مشکل نشويم.
دو سد مهم تأمين آب جنوب ايران
در آستانه خشکي کامل
مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان از اتمام آب سد نيان و خشکي کامل سد شميل تا پايان شهريورماه جاري خبر داد.وي با تاکيد بر اينکه با توجه به پيش بيني‌هاي صورت گرفته بايد در مديريت مصرف با برنامه عمل کنيم زيرا تا چهار ماه آينده وضعيت آبي استان به شکل بحراني است گفت: سد استقلال ميناب که يک روز منبع اصلي تأمين آب شهر بندرعباس بوده امروز پنج درصد آب بندرعباس را از طريق سد و مابقي را از منابع آبي ديگر مانند سد نيان و شميل تأمين مي‌کنيم که سد نيان به خشکي کامل و سد شميل تنها تا پايان شهريور توان تأمين آب را داشته و به خشکي کامل مي‌رسد.اين مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر براي تأمين آب از ذخيره آب زيرزميني اين سدها استفاده مي‌کنيم که بايد گفت برداشت از سفره‌هاي زيرزميني هم با توجه به حجم و مقدار برداشت شرايط خاصي دارند و نمي‌شود در دراز مدت از آنها برداشت کرد.
ايران ۳۵۶ هزار تن LPG صادر کرد
آمار منابع کشتيراني نشان داد صادرات LPG ايران که در سپتامبر بارگيري شده يا قرار است بارگيري شود، به ۳۵۶ هزار تن رسيد که در مقايسه با رکورد ۵۶۸ هزار تن در ماه ميلادي گذشته کاهش داشت.به گزارش ايسنا، در ماه‌هاي اخير عمده صادرات LPG ايران به مقصد چين بوده و کمک کرده اين کشور واردات کمتر از آمريکا را جبران کند. واردکنندگان چيني به دليل تعرفه‌هاي بالاتر در جنگ تجاري ميان آمريکا و چين، از واردات گاز آمريکايي پرهيز کرده يا آن را به کشورهاي ديگر مي‌فروشند.طبق اعلام منابع بازرگاني و نرم افزار جريان تجارت "اس اند پي گلوبال پلاتس"، بخشي از صادرات ايران به مقصد تايلند و احتمالا کره جنوبي بوده است.برنامه صادرات سپتامبر، حجم صادرات ايران از ابتداي سال ۲۰۱۸ تاکنون را به ۴.۰۶۴ ميليون تن مي‌رساند.
زنگنه با اشاره به نشست آتی وزارتی اپک و غیر اپک؛
وزير نفت با بيان اينکه کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک وغيراوپک صلاحيت تصميم‌گيري درباره تعيين و توزيع سهميه‌ها را ندارد، گفت:تصميم‌ها در نشست وزيران نفت و انرژي اوپک گرفته مي‌شود.
به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه در آستانه برگزاري نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غير اوپک (JMMC) که روز يکشنبه يکم مهرماه در الجزاير برگزار مي‌شود، در گفت‌وگو با موسسه خبري پلاتس و خبرگزاري بلومبرگ در تهران به بيان ديدگاه‌ها و مواضع ايران درباره توافق کاهش عرضه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و تحريم‌هاي آمريکا عليه صنعت نفت ايران پرداخت.
زنگه در جواب سوال اينکه آيا در نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غير اوپک در الجزاير شرکت مي‌کنيد يا خيرگفت: من به اين نشست نمي‌روم. آقاي کاظم پوراردبيلي، نماينده ايران در هيئت عامل اوپک، رياست هيئت اعزامي‌جمهوري اسلامي‌ايران به الجزاير را به‌عهده خواهد داشت.
وي در مورد تصميمي‌که در نشست عادي وزيران نفت و انرژي اوپک گرفته مي‌شود گفت: اعتقاد ما اين است که کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غيراوپک (JMMC) هيچ حق تصميم‌گيري ندارد. اين کميته اختيار قانوني ندارد و از نظر حقوقي داراي صلاحيت نيست که درباره هيچ مسئله‌اي به تصميم برسد. نظارت‌ آن هم تعيين کننده نيست. اين نهاد تنها نظارت و بررسي مي‌کند و به نشست وزارتي گزارش ارائه مي‌دهد. اين کميته حق تصميم گيري ندارد.
تحليل من اکنون اين است که اوپک قرباني جرياني خزنده است که همزمان نتيجه همکاري با آمريکا و ترس از قانون ضد اوپکي مطرح شده در کنگره آمريکا، نوپک (NOPEC) است. آنها اوپک را قرباني مي‌کنند و به آهستگي، بدون اعلام علني اين مسئله، آنها قصد دارند تعداد زيادي از کشورهاي توليدکننده را گردهم آورند و مجمعي ايجاد کنند تا جاي اوپک را بگيرد.
ما هيچ وقت به اين فکر باور نداريم که به دليل ترس از مرگ بايد خودکشي کرد. ما به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم. در عمر نزديک به ۶۰ ساله اوپک، چنين شرايطي بارها اتفاق افتاده است، فراز و نشيب‌هاي بيشتري هم در آينده وجود خواهد داشت. شما نبايد اوپک را تنها به دليل ترس قرباني کنيد. از ديد من اوپک يکي از بزرگترين موفقيت‌هاي جهان سوم است، نه تنها براي توليدکنندگان نفت بلکه همچنين سازماني است که مي‌تواند در اقتصاد جهان کارآمد باشد و يک نهاد خوب و قوي است، بنابراين کساني هستند که مي‌خواهند آن را منحل کنند و مي‌خواهند بي دليل اين نهاد (کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک) را بزرگتر از آن چيزي که هست جلوه دهند. اگر نگاه کنيد، مي‌بينيد که آنها اين نشست اوپک و غير اوپک را به مسئله‌اي مهم تبديل مي‌کنند در حالي که چندان مهم نيست. همه ماجراي ميان اوپک و غير اوپک، براي کاهش حدود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت غير اوپکي‌ها بود. در اين ميان جز روسيه و به نظرم قدري هم مکزيک، بقيه کشورها، چيزي از توليد خود را کاهش ندادند. در واقع، آنها ظرفيت افزايش توليد نداشتند. ما قدردان هستيم که آنها از نظر سياسي با ما همکاري و همدلي کردند، اما همه آنها کمتر از سهميه خود توليد مي‌کردند و به همين دليل است که پايبندي برخي از آنها به ۲۰۰ درصد يا ۱۸۰ درصد رسيد. آنها نمي‌توانستند همه سهميه خود را توليد کنند، جز مکزيک و روسيه.
روسيه براي مدتي کمک کرد و در وضع کنوني، آنها مشکل ما نيستند. آنها کمک کردند و سپس آن دوران منقضي خواهد شد و آنها هر چه بخواهند طبق منافع ملي خود به عنوان کشوري که يک توليدکننده نفت غير عضو اوپک است، همکاري مي‌کنند، اما من از کشورهاي عضو اوپک انتظار بيشتري دارم و به‌ويژه در وضع کنوني درست نيست که دو عضو به سردمداري و ايفاي نقش رهبري در جريان ضد ايراني بپردازند.
ما اجازه نمي‌دهيم که کمبودي در بازار باشد، که در ظاهر موضوع بسيار خوبي است که گفته شود و يا اقتصادي است، اما به نظر من چنين اظهارنظري اقتصادي نيست و ۱۰۰ درصد سياسي و ضد ايران است. هر کس که بگويد که کمبود در بازار نفت را جبران مي‌کند، ضد ايران صحبت مي‌کند و اين يک بيانيه سياسي است. آنچه مهم است، خواسته اعضاست. ما در اوپک عضو بزرگ يا کوچک نداريم، همه به طور برابر شرکت مي‌کنند و آنها بايد همه اعضا را در نظر گيرند و مسئله من، بزرگنمايي کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک است آنها هيچ وقت اين قدر سر و صدا نداشتند؛ اکنون حضور غير اوپکي‌هادر اين کميته هم تفاوت زيادي ايجاد نمي‌کند.
وي درمورد نگراني از سازمان اوپک گفت: ما نگران هستيم، اما بيشتر درباره خود ايران. من اين سازمان را براي ايران مي‌خواهم، نه برعکس. ما سازماني ايجاد کرديم که جهان سوم تاکنون از آن سود برده است. اين سازمان همچنان مي‌تواند نقشي ايفا کند، اما جهان تغيير مي‌کند و تحولاتي دارد. ما نبايد يکي از اصول يعني قدرت را فراموش کنيم. نفوذ در جهان از قدرت مي‌آيد، نه از استدلال و اين موضوع بسيار مهم است.
وي درباره اينکه فکر مي‌کنيد عربستان و روسيه مي‌توانند بيش از مقداري که اکنون به بازار سرازير کرده اند، توليد کنند، گفت:برخي کشورها به ذخيره‌سازي خود اتکا مي‌کنند. آنها ارقامي‌درباره ذخيره‌سازي‌هاي خود اعلام مي‌کنند، اما نمي‌دانم که آنها درست هستند يا نه. من نمي‌دانم اين ذخيره‌سازي‌هايي که عربستان مي‌گويد خارج از کشورش و جاهاي ديگر دارد، واقعي هستند يا نه، اما فکر مي‌کنم از حالا به بعد، آنها به ذخيره‌سازي خود و نه توليد، اتکا مي‌کنند تا نفت به بازار سرازير کنند. فکر مي‌کنم آنها ظرفيت توليد بيشتر ندارند، اما سرانجام، اين مسئله چندان دوام نخواهد داشت. هيچ تحليل بين‌المللي نمي‌گويد که از دست رفتن توليد ايران مي‌تواند در بلند مدت تحمل شود.
زنگنه همچنين درباره افزايش توليد نفت عراق با بيان اينکه اين کشور توليد خود را افزايش نداده است، گفت: مدتي طولاني است که توليد اين کشور ثابت مانده است و اين مسئله دليلي دارد.
وزير نشست وزيران نفت و انرژي اوپک محل تصميم گيري است، تصريح کرد: کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک، تنها نظارت مي‌کند. همه اين سر و صدا، تبليغات، اطلاع‌رساني و پلاکاردها، تنها با هدف تبليغات براي متفرق کردن اوپک است.
زنگنه تاکيد کرد: من گفتم هر تصميمي‌که حتي کوچکترين خطري براي منافع ملي ما داشته باشد، بدون هيچ ترديدي، من سر راه آن خواهم ايستاد. من همانند هر کس ديگري، براي منافع ملي خودم در آنجا هستم. همه همين‌طور هستند.
وزير نفت ايران در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا مي‌تواند صادرات ايران را صفر کند و يا اين‌که اين يک بلوف است؟، گفت: من فکر مي‌کنم که به‌واقع آقاي ترامپ بدون مشورت با کارشناسان حتي درون دولت آمريکا چنين تصميمي‌را گرفته که صادرات نفت ايران را به صفر برساند، مصرانه و سرسختانه هم در صدد اجراي آن است. اکنون به‌تازگي متوجه شده‌اند که اين تصميم شدني نيست، بنابراين در پي آن هستند که حتي براي يک ماه هم که شده به طور نمادين صادرات ايران را به صفر برسانند، بنابراين آقاي ترامپ به‌طور جدي و با همه قواي خود در صدد صفر کردن صادرات نفت ايران است.
يک مقام مسئول گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ با کاهش 300 توماني درب مرغداري 7 هزار تومان است.فرزاد طلاکش دبير کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 300 توماني نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري 7 هزار تومان است.طلاکش با اشاره به اينکه کمبودي در عرضه تخم مرغ داخل نداريم، بيان کرد: با احتساب افزايش تقاضا از سوي صنايع براي مصرف کارخانه‌هاي کلوچه سازي و... تخم مرغ توليدي جوابگوي نياز کشور است و نيازي به واردات نداريم.اين مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قيمت مناسب تخم مرغ دربازار و کافي بودن ميزان تخم مرغ مصرفي در دسترس مردم، انتظار بر آن است که در جهت حمايت از توليدکنندگان به سراغ واردات نرويم.
کمبود و افزايش قيمت مواد اوليه و مشکلات ناشي از ترخيص کالا از گمرک اين بار دامن واحدهاي توليدي کوچک صنعت چوب را گرفته است و رئيسه اتحاديه فروشندگان چوب از افزايش قيمت ۹۰ درصدي ورق‌هاي «ام دي اف» در بازار خبر مي‌دهد.به گزارش ايرنا، اسماعيل الهيان رئيس اتحاديه فروشندگان چوب، تخته و فيبر سه لايي گفت: 20 تا 30 درصد ام دي اف مورد نياز کشور با واردات تامين مي‌شود که البته اکنون واردات آن ممنوع است.وي توقف کالا در گمرک را يکي از مشکلات اين صنف دانست و گفت: مواد اوليه همچون چسب و کاغذ آغشته، به دليل مشکلاتي همچون پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در گمرک متوقف شده است و به دليل تعدد بخشنامه‌ها هنوز تکليف اين مواد مشخص نيست.وي تاکيد کرد: هيچ تضميني براي ارائه جنس در بازار نيست و توليدکنندگان به تعهدات خود پايبند نيستند.
51 پرونده تخلف صنفي در مهاباد تشکيل شد
هاشم لاجاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين تعداد 17 پرونده مربوط درج نکردن قيمت، 14 پرونده مربوط به گرانفروشي و 10 پرونده ندادن فاکتور فروشنده، بيشترين تخلف‌ها را شامل مي‌شود. وي با بيان اينکه در يک ماه گذشته بيش از يک هزار و 105 بازديد از واحدهاي صنفي مهاباد انجام شده است، اضافه کرد: در اين مدت به 66 شکايت مردمي‌نيز رسيدگي شده است.رييس اتاق اصناف مهاباد گفت: عمده صنف‌هاي متخلف در بخش خوراکي، لوازم يدکي و مکانيکي و صنف خدمات شامل تعمير لوازم خانگي بوده است.وي تاکيد کرد: به منظور کنترل بازار و جلوگيري از افزايش قيمت‌ها چهار گروه 2 نفره مشترک با اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در قالب بازرسي و نظارت در سطح شهرستان در 2 نوبت صبح و عصر براي نظارت بر عملکرد واحدهاي صنفي و غير صنفي فعاليت مي‌کنند.
مرغ با نرخ‌هاي متفاوتي در خرده فروشي‌ها عرضه مي‌شود
يک‌مقام‌مسئول، نرخ کنوني هر کيلو‌مرغ زنده را ۵ هزار و‌۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در ميادين‌ميوه و تره بار ۸ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد.محمد يوسفي رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره آخرين تحولات بازار مرغ ،اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کيلو مرغ زنده درب مرغداري ۵ هزار و ۸۰۰،مرغ آماده به طبخ ميدان بهمن ۷ هزار و ۹۰۰ و ميادين ميوه و تره بار ۸ هزار و ۱۰۰ تومان است.وي با اشاره به اينکه مرغ با نرخ‌هاي متفاوتي در خرده فروشي عرضه مي‌شود،افزود: قيمت مرغ در خرده فروشي ملاک‌نيست چرا که هر فروشگاهي بسته به عوامل مختلف ساز خود را مي‌نوازد.يوسفي ادامه داد: با توجه به شرايط مساعد عرضه و تعطيلي کشتارگاه‌ها‌ نرخ مرغ در ايام عاشورا نوساني نخواهد داشت.اين مقام مسئول نرخ واقعي هر کيلو‌مرغ زنده را ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و مرغ آماده به طبخ را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان اعلام کرد.
آغاز به کار زنجيره سيب ايرانيان به عنوان اولين زنجيره ملي
آغاز به کار زنجيره سيب ايرانيان به عنوان اولين زنجيره ملي کشاورزي در بين ۸ محصول منتخب، زنجيره سيب ايرانيان به عنوان اولين زنجيره ملي در بخش کشاورزي عمليات اجرايي خود را از تاريخ ۲۱ شهريورماه جاري رسما آغاز کرد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، مديرکل دفتر توسعه صادرات معاونت توسعه بازرگاني و صنايع کشاورزي با اشاره به اين که محصول سيب يکي از ۸ محصول منتخب بر اساس ابلاغيه وزير جهاد کشاورزي براي تشکيل زنجيره عرضه با تاکيد بر صادرات است، اظهارداشت: بر اساس دستور اجرايي معاون توسعه بازرگاني و صنايع کشاورزي و به مسئوليت دفتر توسعه صادرات از تاريخ ۴.۸.۱۳۹۵ جلسات متعددي در ستاد وزارتخانه و استان‌هاي توليد کننده عمده سيب کشور با همکاري سازمان‌هاي جهاد کشاورزي استان‌ها و فعالان بخش خصوصي تشکيل شد.
هاشمی با تشریح پیامد اجرای طرح ترخیص کالا بدون پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز پیش‌بینی کرد؛
در پي معافيت ۱۷۳ رديف کالا از پرداخت مابه‌التفاوت ارزي، نايب رئيس اتاق اصناف گفت:‌ با ترخيص کالاها، بازار آرام مي‌گيرد و قيمت‌ها خواهد شکست. همچنين با توجه به اينکه هنوز اجناس انبار محتکران وارد بازار نشده، عرضه اين اجناس نيز مي‌تواند قيمت‌ها را متعادل کند.
به گزارش ايسنا، طبق بسته ارزي اول که در پي افزايش نرخ ارز تا ۶۰۰۰ تومان در اواخر فروردين اجرايي شد، دولت اعلام کرد که ديگر نرخ‌هاي موجود در بازار آزاد و معاملات آن را به رسميت نمي‌شناسد و دلار از اين پس براي تمامي‌واردات و نيازها با ۴۲۰۰ تومان تامين خواهد شد. نتيجه اين بسته، افزايش تقاضاي کاذب و درپي آن افزايش نرخ ارز در بازار آزاد تا حدود ۱۲ هزار تومان بود. اين اختلاف قيمتي که بين دلار رسمي‌و آزاد وجود داشت، موجب ايجاد رانت و فساد شد تا جايي که دولت نسبت به ارائه بسته ارزي جديد اقدام کرد.
در بسته دوم ارزي، دلار ۴۲۰۰ توماني فقط براي واردات کالاهاي اساسي در نظر گرفته شد که اين موضوع نيز باعث شد عده‌اي که طبق بسته اول با ارز ۴۲۰۰ توماني محصولاتشان را وارد کرده‌اند، آن‌ها را با نرخ ارز آزاد بفروشند در نتيجه دولت تصميم گرفت از گروه‌هايي که در ابتدا ارز ۴۲۰۰ دريافت کرده‌اند اما اقلام وارداتي آن‌ها جزو کالاهاي اساسي نيست، مابه‌التفاوت نرخ دولتي تا نرخ نيمايي را دريافت کند.
البته شکايات واردکنندگان باعث شد دولت براي آن‌ها تسهيلاتي در نظر بگيرد و در نهايت نيز هفته اخير، وزير صنعت، معدن و تجارت طي نامه‌اي به رييس کل بانک مرکزي خواستار سرعت در ترخيص اقلام وارداتي از گمرکات کشور شامل ۱۷۳ رديف کالا با معافيت از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز شد.
در اين باره محمود‌هاشمي‌- نايب رئيس اتاق اصناف ايران - با تاکيد بر اينکه اقدام دولت مبني بر ترخيص کالا بدون مابه‌التفاوت ارزي بايد زودتر انجام مي‌شد، اظهار کرد: با ترخيص کالاها، بازار آرام مي‌گيرد و قيمت‌ها خواهد شکست، چراکه فروشندگان حق ندارند کالايي را بالاتر از قيمت درج شده روي آن عرضه کنند.
وي افزود: در حال حاضر از بازار عقب هستيم. اما اگر ترخيص کالا شروع شود و در پي آن روزي چند هزار کالا ترخيص شود و از طرف ديگر نيز اجازه واردات داده شود، کمبودي در بازار نخواهيم داشت اما افزايش قيمت به هر حال ايجاد مي‌شود.
هاشمي‌با بيان اينکه با تغيير سياست‌هاي دولت، مردم بايد باور کنند که نگهداري دلار و سکه نه تنها اثري ندارد، بلکه زيان‌بار است، اظهار کرد: اتفاقاتي که در بهمن ماه رخ داد، کشور را غافلگير کرد اما همانطور که بيماري ناگهاني اتفاق مي‌افتد، درمان آن طولاني است و کشور نيز بايد با آرامي‌از اين غافلگيري خارج شود.
*هنوز بر توزيع کالاهاي محتکران فشار نياورده‌اند
نايب رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه بايد انبارداري را از احتکار تفکيک کنيم، گفت: هنوز در توزيع کالاهاي احتکار شده فشاري وارد نشده که عرضه آنها بتواند قيمت‌ها را بشکند، اما اين کار بايد انجام شود.
وي با بيان اينکه اگه نمونه‌هاي انباري در مغازه انباردار به فروش مي‌رسد و آن مغازه ورود و خروج دارد پس انبار فروشنده، انبار احتکار نيست، گفت: در گذشته احتکار فقط مربوط به مواد مصرفي و خوراکي بود اما حالا حتي براي ماشين هم استفاده مي‌شود؛ بنابراين متوجه شديم که هر کالايي را که نگه داريم تا گران‌تر بفروشيم احتکار محسوب مي‌شود.
هاشمي‌افزود: اطلاع رساني در باره تعداد انبارهايي که با قصد و غرض محصولات را ذخيره کرده باشند نبايد حاد شود که آرامش جامعه را بهم بريزد.
نايب رييس اتاق اصناف ايران همچنين اظهار کرد: به جاي فشار در توزيع کالاها، بايد بخش توليد را فعال کنيم، چراکه گسترش توليد باعث مي‌‌شود دپو ديگر اتفاق نيفتد.