تبديل بزرگراه به آزادراه اولويت راه‌سازي کشور
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: امروز پروژه تبديل بزرگراه به آزادراه در کشور اولويت اصلي نيست، زيرا براساس گزارشات واصله، حدود ۶۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه‌هاي نيمه تمام وجود دارد. مجيد کيانپور با اشاره به رويکرد جديد وزارت راه و شهرسازي براي تبديل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها در کشور، گفت: بسياري از کشورهاي توسعه يافته داراي تعداد بسياري آزادراه است که در اين جاده‌ها، سرعت وسايل نقليه نسبت به ديگر انواع جاده‌ها بسيار بيشتر است. وي گفت: اما به نظر من، سرعت خودرو در بزرگراه و آزادراه‌ها کشور بايد 10 کيلومتر نسبت به ميزان کنوني کاهش پيدا کند، زيرا يکي از دلايل افزايش تصادفات در جاده‌ها، بالا بودن سرعت خودرو است.





ضرورت استفاده از آسفالت‌هاي پيشرفته و باکيفيت
عضو هيأت رئيسه کميسيون عمران مجلس گفت: اجراي روش‌هاي جديد و استفاده از آسفالت‌هاي پيشرفته و باکيفيت، قطعا در درازمدت به نفع حوزه وزارت راه و شهرسازي است. عليم يارمحمدي بر لزوم تغيير رويکرد و استراتژي وزارت راه و شهرسازي در رابطه با نحوه و نوع تکنولوژي مورد استفاده در راهسازي تأکيد کرد و گفت: يکي از مهمترين محورهاي حوزه راهسازي، نوع و کيفيت آسفالت است، به ويژه در جاده‌هاي برون شهري با توجه به حجم بالاي تردد خودرو، بايد از محصولات باکيفيت و مرغوب استفاده شود. وي افزود: اجراي روش‌هاي جديد و استفاده از آسفالت‌هاي پيشرفته و باکيفيت در درازمدت به نفع حوزه وزارت راه و شهرسازي است.





حداقل زمان قرارداد اجاره خانه دو سال باشد
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: حداقل زمان قرارداد اجاره خانه بايد دو سال باشد، يعني ديگر صاحبخانه‌ها نتوانند به صورت يک ساله ملک خود را اجاره دهند. سيداحسن علوي با اشاره به بررسي لايحه حمايت از مستاجران در هيأت دولت، گفت: در شرايط کنوني افزايش امنيت مستأجران بسيار ضروري است، زيرا با توجه به افزايش قيمت رهن و اجاره، بايد شرايطي فراهم شود که اين افراد کمترين آسيب را متحمل شوند. وي گفت: هر سه بار اسباب‌کشي معادل يک بار آتش‌سوزي اثاثيه است. علوي افزود: در لايحه حمايت از مستأجران آماده که حداقل زمان قرارداد اجاره خانه، دو سال باشد، يعني صاحبخانه‌ها نتوانند ملک خود را يک ساله اجاره دهند.
بررسي تصادف محور کاشان
در کميسيون ايمني راه‌ها
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تيم تخصصي به محل وقوع حادثه تصادف اتوبوس با تانکر سوخت اعزام کرده‌ايم، از برگزاري جلسه فوق العاده کميسيون ايمني راه‌هاي کشور در روز دوشنبه (دوم مهرماه) خبر داد. به گزارش مهر، مهرداد تقي‌زاده اظهار کرد: طبق اطلاعات اوليه، شرکتي که اقدام به جابجايي مسافران کرده داراي مجوز بوده و از ترمينال جنوب کرده است. راننده اتوبوس نيز مجاز بوده و نمره منفي در پرونده‌اش نداشته است. دبير کميسيون ايمني راه‌هاي کشور افزود: سرعت حرکت مجاز ۱۱۰ کيلومتر بوده که سرعت اتوبوس مذکور ۱۰۳ کيلومتر بوده است. بنابراين به نظر مي‌رسد درخصوص اتوبوس مشکلي ندشته‌ايم اما به هر حال ظاهرا اتوبوس از پشت به تانکر سوخت برخورد کرده و هر دو آتش گرفته‌اند. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه تحليل دقيق سانحه را بعد از برگزاري جلسه کميسيون ايمني رسانه‌اي مي‌کنيم، افزود: طبق آئين‌نامه حمل و نقل مواد خطرناک، تانکرها مجوز حرکت در شب ندارند مگر اينکه مجهز به سامانه خاص مسيريابي و ثبت اطلاعات باشند که اين مسئله قرار است در جلسه کميسيون ايمني بررسي شود.
افت شديد معاملات مسکن در شهريورماه
داده‌هاي اوليه از تعداد قراردادهاي خريد و فروش مسکن شهر تهران حاکي از آن است که معاملات در شهريورماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش يافته است. به گزارش ايسنا، پس از کاهش ۳۳ درصدي معاملات مسکن پايتخت در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال قبل، بررسي‌هاي اوليه از تعداد قراردادهاي خريد و فروش واحدهاي مسکوني در ۲۵ روز ابتداي شهريورماه از افت ۴۵ درصدي نسبت به شهريورماه پارسال حکايت دارد. طبق اطلاعات درج شده در سامانه‌هاي ملکي، در ۲۵ روز ابتداي شهريورماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۷۵۳۸ قرارداد خريد و فروش املاک در شهر تهران امضا شده که نشان مي‌دهد به طور ميانگين، روزانه ۳۰۱ قرارداد خريد و فروش به امضا رسيده است. اين رقم در شهريورماه پارسال، روزانه ۴۳۸ مورد بوده است.
گزارش اوليه بازرسان ايکائو
از صنعت هوايي ايران
مديرکل دفتر تضمين ايمني و کيفيت سازمان هواپيمايي کشوري از مميزي نظارت بر ايمني صنعت هوانوردي ايران توسط مميزان ايکائو خبرداد. به گزارش سازمان هواپيمايي کشوري، جواد محمدپور اظهارداشت: برنامه مميزي نظارت بر ايمني صنعت هوانوردي ايران توسط مميزان ايکائو (USOAP CMA)، از ۱۷ شهريورماه جاري (برابر با ۸ سپتامبر) آغاز و ۲۷ شهريورماه (۱۸ سپتامبر) پايان يافت. وي افزود: ظرف مدت ياد شده، اين مميزي از دفاتر تخصصي نظارت بر ايمني در حوزه‌هايي همچون گواهينامه‌ها (PEL)، عمليات پروازي (OPS) و صلاحيت پروازي (AIR) و دو حوزه پشتيباني شامل قوانين و مقررات (LEG) و ساختار سازماني (ORG)مميزي به عمل آمد. محمدپور گفت: اين برنامه با نگرش پايش مستمر Continuous Monitoring Approach (CAMA)، براي تعيين ميزان اثر بخشي برنامه‌هاي نظارت بر ايمني مطابق با استانداردها و تجربيات توصيه شده ايکائو (ICAO SARPS) در کليه کشورهاي عضو انجام مي‌شود.
کاهش 50 درصدی سهم مسکن از کل تسهيلات بانکي نشان می‌دهد؛
گروه راه و مسکن: کاهش شديد حجم تسهيلات بخش مسکن از کل تسهيلات بانکي در کنار جهش قيمت مسکن سبب شده تا تسهيلات بانکي خريد مسکن تأثيري در قدرت خريد مسکن خانوارها نداشته باشد. بازار مسکن در ماه‌هاي اخير دستخوش تلاطمات و اتفاقات متفاوتي شده که آخرين وضعيت آن، رکود تورمي‌گزارش شده است. اگرچه نوسانات بازارهاي موازي يکي از اصلي‌ترين و مهمترين علل و عوامل وقوع اين نابساماني‌ها خصوصا در بخش تورمي‌آن و نيز کاهش قدرت خريد خانوارها (رکود) محسوب مي‌شود، اما بي‌شک بي‌توجهي دولت به تقويت نظام بانکي جهت تقويت پرداخت تسهيلات خريد مسکن نيز در عدم خروج از رکود بي‌تأثير نيست.
ابوالقاسم رحيمي‌انارکي، مديرعامل بانک عامل بخش مسکن پيش‌تر در گفتگو با مهر با بيان اينکه صندوق پس‌انداز مسکن يکم در شرايط فعلي با مشکل منابع تأمين اعتبار اين صندوق روبه رو است گفت: درخصوص تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم تسهيلات مسکن با اين مشکل مواجه نيستيم و صندوق سپرده ممتاز به‌عنوان صندوق پشتيبان اين نوع تسهيلات، منابع خوبي در اختيار دارد از همين رو بانک مرکزي به بانک ملي نيز مجوز داده تا از اين ابزار براي پرداخت تسهيلات مسکن استفاده کند.
اگرچه در ظاهر بانک ملي نيز با استفاده از ابزار اوراق تسهيلات مسکن در بازار تسهيلات‌دهي به بخش مسکن در کنار بانک تخصصي اين بخش ايستاده، اما حجم اوراق تسهيلات مسکن صادره از سوي بانک ملي، تعداد اوراق عرضه شده در بازار سرمايه و نيز ميزان تسهيلاتي که تاکنون داده شده به اندازه‌اي نيست که بتواند بازار مسکن را تحت تأثير خود قرار داده و در خروج از رکود مؤثر باشد. براساس آخرين آمار اعلام شده، سهم بخش مسکن از کل تسهيلات بانکي تنها ۸.۴ درصد است اين در حالي است که در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ و تا پيش از آغاز دوره طولاني رکود مسکن، سهم اين بخش اقتصادي از کل تسهيلات بانکي تا ۱۵ درصد هم مي‌رسيد؛ به معني ديگر در سال‌هاي اخير به تدريج سهم مسکن از کل تسهيلات پرداختي، به نصف کاهش يافته است.
براساس نظر بسياري از کارشناسان اقتصادي، اگرچه يکي از بهانه‌هاي بانک‌ها براي افزايش تسهيلات با نرخ سود تعديل شده، بالا بودن هزينه‌هاي تمام شده «پول» از جمله نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بود، اما با وجود گذشت يک سال از کاهش سود سپرده‌ها و نيز کاهش ارزش پول ملي در برابر ارزهاي معتبر که قيمت تمام شده پول را براي بانک‌ها کاهش مي‌دهد، اما خبري از افزايش سقف، سهم و تعداد بانک‌هاي عامل تسهيلات مسکن نيست و امکان کاهش بيشتر سود تسهيلات هم وجود ندارد. اين در حالي است که طي ماه‌هاي اخير ارزش افزوده بخش مسکن ارتقاي قابل توجهي داشته و پرداخت تسهيلات با بازپرداخت طولاني مدت به اين بازار، براي بانک‌ها توجيه پذير است. محمدهاشم بت‌شکن، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور پولي و بانکي معتقد است: متغيرهاي مختلفي از نرخ رشد اقتصادي، نرخ تورم عمومي، نرخ رشد قيمت مسکن و همچنين عملکرد شبکه بانکي در پرداخت تسهيلات تا مباحثي همچون برجام، نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و نرخ سود تسهيلات، مجموعه عوامل موثر بر سمت و سوي بازار معاملات ملک و ساخت و ساز مسکن هستند. او تسهيلات ساخت را از تسهيلات خريد مسکن در شرايط فعلي بازار مسکن مؤثرتر مي‌داند و مي‌افزايد: در حال حاضر تنها تسهيلاتي که با نرخ سود جذاب در بخش مسکن پرداخت مي‌شود، تسهيلاتي است که از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم در اختيار مشتريان قرار دارد؛ اما چرا زماني که نرخ سود تسهيلات صندوق يکم در بافت‌هاي فرسوده به ۶ و در ساير بافت‌هاي شهري به ۸ درصد کاهش يافت، با حجم انبوه متقاضي ثبت‌نام در اين صندوق روبه رو نشديم؟
بت‌شکن با بيان اينکه همچنان ميزان ورودي به صندوق مسکن يکم مانند قبل از کاهش نرخ سود تسهيلات و روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر است، بر اين اعتقاد است که وجود محدوديتي چون قيد الزام «خانه‌اولي‌هاي متقاضي خريد آپارتمان در بافت فرسوده» براي پرداخت تسهيلات ۶ درصدي در عدم استقبال مردم از اين صندوق بي‌تأثير نيست، اما عامل مهمتر، افزايش ۲۵ تا ۲۷ درصدي قيمت مسکن (به‌طور ميانگين) در ۹ ماه گذشته و نقش کمرنگ اين نوع تسهيلات در افزايش قدرت خريد مسکن سپرده‌گذاران است.
محمدعلي دهقان دهنوي، عضو هيئت مديره بانک عامل بخش مسکن در گفتگو با مهر درخصوص علت کاهش سهم تسهيلات مسکن از کل تسهيلات شبکه بانکي علي‌رغم مهيا بودن زمينه‌هاي آن اظهار کرد: قدرت تسهيلات‌دهي بانک‌ها از نظر حجم تسهيلات وابسته به وصول تسهيلات پرداختي قبلي است و از نظر نرخ آن وابسته به نرخ سود سپرده‌هاست. از آنجايي که بانک‌هاي تجاري طي يک سال گذشته تغيير مطلوبي در وصول اقساط تسهيلات قبلي نداشتند و روند همان است، بنابراين از نظر افزايش حجم و تعداد تسهيلات پرداختي نيز اتفاقي نيفتاده است. او درخصوص عدم کاهش نرخ سود تسهيلات نيز ادامه داد: از نظر نرخ هم به دليل تمديد يک ساله سپرده‌ها در شهريور سال گذشته و همچنين انتشار اجباري اوراق ۲۰ درصدي در زمستان ۹۶، تغيير محسوسي در هزينه منابع سپرده بانک‌ها رخ نداده بنابراين انتظار کاهش نرخ سود هم وجود ندارد. اين مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن افزود: در اين بانک به دليل آنکه معوقات کمتري نسبت به ساير بانک‌ها داريم مي‌توانيم نرخ‌هاي سود تسهيلات بخش مسکن که حداقل بازار پول است، حفظ کنيم؛ ولي امکان کاهش نرخ سود تسهيلات بيش از اين ديگر وجود ندارد.
وزير راه و شهرسازي گفت: راه‌حل برون‌رفت تهران از مشکلات فعلي، توسعه قطارهاي حومه‌اي است زيرا درصورت افزايش اين قطارها و تسهيل دسترسي به کلان‌شهر تهران، بسياري از تقاضاها براي سکونت و تمرکز در اين شهر، کاهش خواهد يافت. ‌به گزارش ‌پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي‌ با بيان اينکه افزايش قطارهاي حومه‌اي براي تهران و حومه امري ضروري به شمار مي‌رود، بيان کرد: ‌براي تحقق اين هدف نياز به سرمايه‌‌گذاري بسيار زيادي داريم. وي گفت: در حال حاضر گزارش تهيه و احداث شرکت قطارهاي حومه‌اي را به دولت ارسال کرده و پيگير تصويب هرچه سريع‌تر آن هستيم که اميد داريم در نهايت بحث قطار حومه‌اي به مقصد تهران و همچنين در همه کلان‌شهرها‌ به يک دستور کار اصلي تبديل شود. آخوندي درباره قيمت هر يک از ترنست‌هاي قطارهاي حومه‌اي بيان کرد: قيمت هر يک از اين ترنست‌هاي قطار حدود ۴ ميليون يورو است که رقم بسيار زيادي براي کشور محسوب مي‌شود، اما بايد به اين نکته توجه کنيم تنها راه‌حل تهران براي برون‌رفت از مشکلات فعلي همين قطارهاي حومه‌اي است زيرا درصورت افزايش اين قطارها و تسهيل دسترسي به کلان‌شهر تهران بسياري از تقاضا‌ها براي سکونت و تمرکز بر اين شهر کاهش خواهد يافت. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تهران ديگر توان پاسخگويي به افزايش ظرفيت بيش از اين را ندارد، گفت: تا چه ميزان مي‌خواهيم تهران را بزرگ کنيم؟ قطعا امکان بيش از اين حد وجود ندارد ما بايد در نهايت وضعيت پيرامون تهران را ارتقا بخشيده و رفاه و آسايش مردم را در اين نواحي بالا ببريم.