روي ديوار چين يادگاري ننويسيم
ايلنا به نقل از عضو کميسيون اقتصادي مجلس نوشت: ما نبايد به اروپا، چين و نهادهاي اقتصادي دنيا اطمينان کنيم، مراودات تجاري آمريکا و چين 490 ميليارد دلار است، هيچ وقت چين، آمريکا را به خاطر 10 ميليارد دلار ما، رها نمي‌کند. محمود بهمني درباره تمهيداتي که ايران بايد در آستانه تحريم‌هاي نفتي بينديشد، اظهار داشت: ما نبايد نگران تحريم باشيم بايد اين مسئله را به نوعي مديريت کنيم، در سال 89، 90 و 91 تحريم‌هاي بدتر از اين هم داشتيم آن زمان کل نهادهاي مالي ما تحريم بود ولي به هر صورت آن دوران را پشت سرگذاشتيم، امروز هم اگر يکپارچگي، وحدت و همگوني داشته باشيم قطعا شرايط براي مديريت تحريم راحت‌تر است. وي افزود: در تحريم‌هاي قبلي اجماع جهاني عليه ما بود، 6 مصوبه سازمان ملل و مصوبات اروپا را داشتيم، بين اروپا و آمريکا براي تحريم ما هماهنگي وجود داشت. ولي امروز شرايط اينگونه نيست بين اين کشورها چندگانگي ايجاد شده و ما مي‌توانيم از اين فرصت استفاده کنيم، مضافا اينکه بين 187 کشور دنيا نمي‌توانند کسي را تحريم کنند، بنابراين حتما راه‌هاي خاصي وجود دارد که بتوانيم اين گردنه را رد کنيم. اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني مهمترين موضوع برنامه ريزي و ايستادن روي پاي خودمان است، گفت: ما نبايد به اروپا، چين و نهادهاي اقتصادي دنيا اطمينان کنيم، مراودات تجاري آمريکا و چين 490 ميليارد دلار است، هيچ وقت چين، آمريکا را به خاطر 10 ميليارد دلار ما، رها نمي‌کند و يا اروپا و آمريکا 1260 ميليارد دلار مراوده مالي دارند بنابراين نبايد به پايبندي اين کشورها به خودمان اميد داشته باشيم. وي در ادامه يادآور شد: ما همان زمان که تحريم‌ها و اجماع جهاني عليه ما بود نفت‌مان را فروختيم فقط ميزان آن کمتر بود امروز بهتر از آن زمان مي‌توانيم، فقط خودمان نبايد به پيشواز تحريم برويم، هنوز تحريمي‌شروع نشده که آثار آن را بر خودمان مترتب کرده‌ايم، اين اشکال دارد.


خدمات پرداخت بانک‌ها همزمان
با تغيير ساعت رسمي‌ارائه مي‌شود
بانک مرکزي اعلام کرد خدمات پرداخت شبکه بانکي همزمان با تغيير ساعت رسمي‌مطابق سال‌هاي گذشته انجام مي‌شود. به گزارش ايرنا، روابط عمومي‌بانک مرکزي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: با توجه به برخي اخبار منتشر شده در فضاي مجازي در خصوص توقف ارايه خدمات پرداخت در بازه تغيير ساعت رسمي، به استحضار مي‌رساند مطابق با روال سال‌هاي گذشته، شبکه بانکي کشور پيش‌بيني لازم براي اعمال تغيير ساعت رسمي‌را به عمل آورده است. در اين اطلاعيه آمده است: مطابق با روال گذشته انجام تراکنش‌ها در فاصله زماني ساعت قديم تا جديد در شبکه شتاب و شاپرک پردازش مي‌شود و از اين جهت تفاوتي بين روال سال‌جاري و سال‌هاي قبل وجود ندارد. بانک مرکزي در اين اطلاعيه مي‌افزايد: با توجه به تغييرات سامانه و آماده نبودن يک بانک، احتمال اختلال، صرفا در پايانه‌هاي آن بانک از جمله پايانه‌هاي سوختگيري در بازه زماني ذکر شده وجود دارد.
رفاه
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مي‌گويد بايد به نحوي گراني جبران شود که حجم نقدينگي در کشور افزايش پيدا نکند. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به دو ايده براي جبران گراني‌ها اظهارد اشت: ما بايد به نحوي عمل کنيم افزايش نقدينگي نداشته باشيم و در عين حال افزايش قدرت خريد مردم رقم بخورد. عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: دولت بايد بتواند با کمک به مردم، توان تامين معيشيت و امنيت غذايي فراهم شود در عين حال مردم قدرت خريد داشته باشند، اين اتفاق بايد به شيوه‌اي صورت گيرد که هم حجم نقدينگي افزايش پيدا نکند و هم براي مردم سهل الوصول باشد. نماينده مردم رشت در مجلس دهم شوراي اسلامي‌با تاکيد براينکه نبايد صف‌هاي کوپني تشکيل شود، بيان داشت: درخواست جدي از دولت داريم که براي جبران گراني‌ها و افزايش قدرت خريد مردم صف‌هاي کوپني تشکيل نشود.
نايب رئيس فراکسيون مستقلين مجلس عنوان کرد: دولت براي ارائه بسته حمايتي برنامه‌هايي دارد که براساس اخباري که در اختيار داريم اين بسته حداکثر تا هفته آينده رونمايي مي‌شود.
دیدگاه
ما براي رساندن نظر و صدايمان به جامعه جهاني نيازمند عضويت در « گروه ويژه اقدام مالي» يا همان «اف اي تي اف» هستيم.
مهدي پازوکي با بيان اينکه ايران خود قرباني تروريسم و سردمدار مبارزه با فساد است گفت: ما براي رساندن نظر و صدايمان به جامعه جهاني نيازمند عضويت در « گروه ويژه اقدام مالي» يا همان «اف اي تي اف» هستيم. پازوکي با تحليل وضعيت اقتصادي کشور و اينکه ايران بهشت دلالان و واسطه گران است گفت: تا کنون اگر دست فسادهاي بزرگ اقتصادي در ايران شفاف سازي و مشخص شده نتيجه گزارش همين «اف اي تي اف» است. کارشناس اقتصادي موافق پيوستن به FATF گفت: پيوستن به «اف اي تي اف» به نفع اقتصاد ايران است. مهدي پازوکي گفت: به نظر من وزارت امورخارجه ايران نيز در اطلاع‌رساني در مورد «اف اي تي اف» کم کاري کرده است. اف اي تي اف مخالف قانون اساسي کشور ما نيست. او افزود: کساني که فرار مالياتي دارند يا سياسيوني که دغدغه قطع ارتباط با نهادهاي سياسي ديگر را دارند مخالف «اف اي تي اف» هستند. پازوکي افزود: مشکل اقتصاد ايران مشکل مديريتي است نه قبول يا رد «اف اي تي اف» ما هرچه از جامعه جهاني فاصله بگيريم منزوي تر مي‌شويم.
سرپناه
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به نقش ماليات بر عايدي سرمايه در جلوگيري از سوداگري گفت:سوداگران در بازار سکه،ارز و مسکن جولان مي‌دهند و مالياتي پرداخت نمي‌کنند. زهرا سعيدي مبارکه، در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، درباره طرح ماليات بر عايدي سرمايه گفت: بايد توجه کرد در حال حاضر يکي از دلايل التهاب در بازارهاي مختلف مانند بازار مسکن و ايجاد حباب قيمتي بحث رشد قابل توجه نقدينگي در اقتصاد است که البته سوداگران با استفاده از اين شرايط، به سودهاي نجومي‌دست مي‌يابند. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:اگر نقدينگي موجود در جامعه به بخش مولد اقتصادي هدايت مي‌شد بسياري از مشکلات اقتصادي حل مي‌شد اما سوداگران تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا فضاي سوداگري در بازارهاي مختلف از رونق نيافتد.
انتقاد از رويکرد سرمايه‌اي به مسکن
نماينده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:در شرايطي که جمعيت قابل توجهي از خانوارهاي کشور به مسکن نياز دارند سوداگران با ايجاد التهاب در بازار مسکن به سودهاي نجومي‌دست مي‌يابند که بايد اين روند کنترل شود.
سعيدي مبارکه با تاکيد بر اينکه بايد از رويکرد سرمايه‌اي به مسکن خودداري شود، ادامه داد:سوداگران در بازار سکه،ارز و مسکن جولان مي‌دهند و ماليات پرداخت نمي‌کنند.
هدف از ماليات بر عايدي سرمايه جلوگيري از فعاليت‌هاي سوداگران است
وي ادامه داد:هدف از ماليات بر عايدي سرمايه جلوگيري از فعاليت‌هاي سوداگران در بخش مسکن است چرا که عدم مهار سوداگري دربخش مسکن به رشد کاذب قيمت‌هاي منجر شده است بنابراين نبايد توليدکنندگان مسکن نگران شوند چرا که ساخت و ساز مسکن از ماليات بر عايدي سرمايه معاف است.
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ يادآور شد:در زمينه اخذ ماليات بر عايدي سرمايه در بسياري از کشورها تجربه وجود دارد و نقش مهمي‌در جلوگيري از دلالي کاذب دارد و بنده در اين رابطه اين آمادگي را دارم که با منتقدان طرح فوق مناظره انجام دهم.
آب و هوا
مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي ضمن اشاره به روند فعاليت سامانه بارشي در نقاط مختلف کشور و اعلام استان‌هاي پربارش، از احتمال گرد و غبار در تهران و شش استان ديگر در روز يکشنبه (اول مهرماه) خبر داد. مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي گفت: امروز (شنبه ۳۱ شهريور) با عبور موج تراز مياني جو از غرب و شمال غرب کشور و به تدريج دامنه‌هاي زاگرس مرکزي، غرب سواحل درياي خزر و دامنه‌هاي غربي البرز، رگبار باران، همراه با وزش باد و رعد و برق پيش‌بيني مي‌شود. وظيفه با اشاره به اينکه بارش امروز در نيمه شمالي استان‌هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي شدت بيشتري خواهد داشت، افزود: امروز و فردا (شنبه و يکشنبه) در ساعات بعدازظهر و اوايل شب، رشد ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شديد موقتي در شرق فارس، غرب و جنوب کرمان و شمال هرمزگان و ارتفاعات البرز شرقي پيش‌بيني مي‌شود. اين کارشناس سازمان هواشناسي تاکيد کرد: روز يکشنبه (اول مهر) با حرکت سامانه بارشي به سمت مرکز کشور، از شدت ناپايداري در غرب و شمال غرب کشور کاسته خواهد شد و بارش‌ها در استان‌هاي واقع در مرکز، تهران و سواحل جنوبي درياي خزر گاهي با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. وي ادامه داد: در روز يکشنبه (اول مهر) در استان‌هاي اصفهان، تهران، البرز، قزوين، مرکزي، سمنان و قم وزش باد شديد موقتي گاهي همراه با گرد و غبار پيش‌بيني مي‌شود. همچنين امروز در نوار شرقي کشور به ويژه منطقه زابل در بعضي ساعات وزش باد شديد و گرد و غبار خواهيم داشت. مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع هواشناسي در پايان با اشاره به وضعيت جوي پايتخت طي دو روز آينده اظهار کرد: آسمان تهران، امروز (۳۱ شهريور) کمي‌ابري، گاهي همراه با وزش باد، در بعد از ظهر همراه با افزايش ابر پيش‌بيني مي‌شود. وضعيت جوي تهران در روز يکشنبه (اول مهر) کمي‌ابري، در بعد از ظهر همراه با افزايش ابر و بارش پراکنده با احتمال باد و گرد و غبار خواهد بود. بيشترين و کمترين دماي تهران در اولين روز ماه مهر بين ۳۰ و ۲۰ درجه سانتي‌گراد خواهد بود.
سفر
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري از انجام پرواز‌ها طبق برنامه و زمان درج شده در بليت‌ها خبر داد. به گزارش ايلنا، رضا جعفرزاده اعلام کرد: نظر به اينکه مقرر است ساعت رسمي‌کشور از ساعت ۲۴ امشب ۳۰ شهريور يک ساعت به عقب کشيده شود؛ لازم است مسافران پروازهاي داخلي و خارجي ضمن تنظيم ساعت خود با ساعت رسمي‌کشور برنامه‌هاي خود را بر اساس زمان درج شده در بليت‌هاي هواپيما انجام داده و در فرودگاه‌ها حضور يابند. به گفته وي، تمام کادرهاي پروازي داخلي و خارجي زمان پرواز خود را بر اساس زمان رسمي‌ايران تنظيم کرده‌اند و از اين رو مسافران بايد طبق زمان درج شده در بليت در فرودگاه حاضر باشند.
چالش
در حالي که معاملات صورت گرفته با عراق و افغانستان به صورت ريالي مدنظر قرار مي‌گيرد، بخشنامه اخير بانک مرکزيف صادرکنندگان به اين دو کشور را نيز ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات و عرضه آن در سامانه نيما کرده است.
علي لشگري در گفت‌وگو با ايسنا و در ارتباط با بخشنامه اخير ابلاغيه بانک مرکزي در ۱۸ شهريور ماه سال جاري مبني بر بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا و ايجاد تعهد ارزي براي صادر کنندگان به کشورهاي مختلف، اظهار کرد: با توجه به اينکه ساختار کشورهاي عراق و افغانستان متفاوت از ساير کشورهاست و صادرات به صورت ريالي انجام مي‌شود، امکان انتقال ارز از طريق سيستم بانکي وجود ندارد و چنين تصميمي، صادرکنندگان به کشورهاي عراق و افغانستان را با مشکل مواجه کرده است و موجب خواهد شد شرکت‌هاي بازرگاني غير تخصصي جايگزين واحدهاي توليدي شناسنامه‌دار صادراتي شوند.
وي ادامه‌ داد: با توجه به اينکه در حال‌ حاضر حدود ۸۸ درصد از صادرات انواع کفش از ايران به کشورهاي عراق و افغانستان صورت مي‌گيرد، هر گونه خللي در صادرات اين دو کشور مي‌تواند صنعت کفش را با چالش جدي روبرو کند.
کل جامعه صنعت کفش ايران با اشاره به التهابات اخير ارزي، تحريم‌هاي صورت گرفته و مشکلات عديده‌اي که در راستاي تامين مواد اوليه توليدکنندگان طي اين مدت اخير به وجود آمده است، خاطر نشان کرد: مشکل عمده تامين مواد اوليه به عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي صنايع مطرح است و نگراني‌هايي را براي تداوم فعاليت توليد کنندگان و صادر کنندگان به وجود آورده است.
لشگري ادامه‌ داد: متاسفانه هنوز صنعتگران و توليدکنندگان نتوانسته‌اند به دليل ابلاغ تبصره "پنج" بخشنامه بيستم فروردين ماه سال جاري توسط دولت کمر راست کنند، در حال‌ حاضر نيز شاهد افزايش فاصله بين ارز در بازار آزاد و بازار ثانويه هستيم و بخشنامه اخير بانک مرکزي نيز مشکلات ديگري را براي صادر کنندگان صنعت کفش به ويژه‌ در تهران و قم به وجود مي‌آورد و تير خلاصي براي زمين خوردن واحدهاي توليدي است.
وي با بيان اين که توليد کنندگان بر شفاف سازي و تعهدات ارزي تاکيد دارند، گفت‌: آن چه که در مورد اين تصميم جاي سوال دارد اين است که شرايط خاصي بر دو کشور عراق و افغانستان حاکم است، چراکه بيشتر معاملات به صورت ريالي انجام مي‌شود و مبالغ مالي به صورت ريالي به حساب شرکت‌هاي توليد کفش واريز مي‌شود؛ بنابراين چه دليلي دارد که عراق و افغانستان از اين ابلاغيه مستثني نشوند؟
دبير کل جامعه صنعت کفش ايران، افزود: علاوه بر اين در خصوص تعهد ارزي موعد زماني نيز تعيين شده است و بايد در اين مدت زماني ارز مورد نظر در سامانه ارائه شود. به طور حتم صنعت‌گران کفش و واحدهاي صادراتي فعال در اين حوزه با مشکل ارائه ارز پس از صادرات به کشورهاي عراق و افغانستان روبرو خواهد شد.
لشگري با بيان اين که در ابلاغيه بيستم فروردين ماه سال جاري کشورهاي عراق و افغانستان از چنين قانوني مستثني بودند، اظهار کرد: مسئولان مي‌دانستند که معاملات در عراق و افغانستان به صورت ريالي انجام مي‌شود و اين دو کشور را از قانون مربوطه مستثني کرده‌اند. نمي‌دانيم به چه دليل اين ابلاغيه در بانک مرکزي لحاظ نشده است؟
به‌ گزارش ‌ايسنا، بانک مرکزي ۱۸ شهريور ماه سال جاري دستورالعمل و ضوابط اجرايي رفع تعهد ارزي صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادي کشور را به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ کرد.
دادوستد
سفير جديد کره‌جنوبي با حضور در اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد که شرکت‌هاي کره‌اي روابط تجاري و اقتصادي خود را با وجود مشکل سخت تحريم‌ها، با بنگاه‌هاي ايراني قطع نکرده‌اند. به گزارش ايسنا، در اين ديدار يو جانگ هيان، سفير کره‌جنوبي که از سه ماه قبل ماموريت خود را در ايران آغاز کرده، با اشاره به مسايلي که اخيرا در رابطه با همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو کشور مطرح شده است، گفت: واقعيت اين است که شرکت‌هاي کره‌اي علاقمند به کار در ايران هستند و مي‌خواهند به روابط تجاري و اقتصادي خود با ايران ادامه دهند، البته مشکل تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا وجود دارد اما اخباري که اخيرا مبني بر قطع روابط تجاري شرکت‌هاي کره‌اي با ايران در رسانه‌ها به چشم مي‌خورد بي‌اساس و جعلي است، زيرا شرکت‌هاي کره‌اي همچنان به همکاري تجاري خود ادامه مي‌دهند. وي افزود: بسياري از شرکت‌هاي کره‌اي به نفت ايران وابسته هستند، همين‌طور صنايع شيميايي و پتروشيمي‌کره از کمبود نفت ايران متضرر مي‌شوند. ما در حال مذاکره با آمريکا هستيم که بتوانيم معافيت‌هاي لازم را براي ادامه خريد نفت از ايران کسب کنيم. هيان با اشاره به ديدار و مذاکره رئيس‌جمهور کره‌جنوبي با همتاي خود در کره شمالي، اين سفر را رويداد مهمي‌در منطقه و روابط خارجي دو کشور عنوان کرد و گفت: خلاف گذشته که آمريکا، چين، ژاپن و اروپا محور اصلي روابط تجاري ما به حساب مي‌آمدند اکنون سياست ما متنوع کردن روابط اقتصادي و تجاري با کشورهاي مختلف دنياست؛ به‌ويژه کشورهاي آسيايي، اعضاي آسه‌آن و اقتصادهاي مهمي‌مانند هند و ايران که در منطقه داراي اعتبار و نفوذ هستند. طبق اعلام اتاق بازرگاني تهران، سفير کره‌جنوبي در اين ديدار تاکيد کرد که کشورش از برجام حمايت مي‌کند چون معتقد است برجام حافظ صلح و امنيت در منطقه و جهان است. يو جانگ هيان در سخنان خود به جايگاه کره‌جنوبي در اقتصاد جهاني به عنوان يازدهمين اقتصاد بزرگ دنيا اشاره کرد و گفت: اگرچه سياست‌هاي آمريکا روي اقتصاد ما تاثير مي‌گذارد اما ما علاقمند به حفظ و گسترش روابط با ايران هستيم و به عنوان سفير براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي ايران و کره و غلبه بر مشکلات موجود با تمام توان تلاش خواهم کرد. او در پايان اضافه کرد: هر تهديد يک فرصت به همراه دارد و بايد از اين فرصت‌ها در جهت گسترش روابط استفاده کنيم و سفارت کره در تهران از هيچ تلاشي در اين زمينه دريغ نخواهد کرد.
علاقمندي ايران به حفظ و توسعه روابط اقتصادي با کره جنوبي
در ادامه اين نشست معاون امور بين‌الملل اتاق تهران نيز با اشاره به شايعات مربوط به توقف همکاري شرکت‌هاي کره‌اي با بنگاه‌هاي ايراني، گفت: البته ما اطلاع داريم تعدادي از شرکت‌هاي کره‌اي روابط خود را با ايران کاهش داده‌اند اما همچنان در پي حفظ روابط هستند. البته صرف‌نظر از تحريم‌ها که ببراي تداوم همکاري‌هاي ايران و کره شرايط را کمي‌سخت کرده است، روشن است که بنگاه‌هاي ايران علاقمند به حفظ و توسعه روابط تجاري و همکاري‌هاي اقتصادي با همتايان کره‌اي خود هستند. شما به عنوان سفير حتماً مقبوليت محصولات کره‌اي را در بازار ايران را به چشم ديده‌ايد. محمدرضا بختياري افزود: ايران و کره روابط تاريخي حسنه‌اي دارند و همواره يکديگر را در هر شرايطي حمايت کرده‌اند. روابط اقتصادي و تجاري دو کشور مي‌تواند سالانه به 25 تا 30 ميليارد دلار افزايش يابد به شرطي که بتوانيم موانع موجود را رفع کنيم. او افزود: ايران با ساير اعضاي برجام در حال مذاکره است و اروپا نيز در حال تنظيم مکانيزمي‌براي تداوم همکاري‌هاي اقتصادي با ايران است. کشور ما علاقمند است روابطش با کره‌جنوبي توسعه يابد و اتاق بازرگاني تهران به عنوان بزرگترين تشکل بخش خصوصي به طور کامل از اين همکاري پشتيباني مي‌کند. جاي خرسندي است که شما به عنوان سفير کره اعلام مي‌کنيد بخش عمده شايعات مبني بر قطع همکاري شرکت‌هاي کره‌اي با ايران واقعيت ندارد.