معاون وزير صمت از فرمول جديد رونمايي کرد
گروه صنعت و معدن: سالهاست که موضوع قيمتگذاري خودروها تبديل به يکي از موضوعات حاشيهاي در صنعت خودروسازي کشور شده است. خودروسازان بارها اعلام کردهاند که تمايل دارند تا محصولات خود را در حاشيه بازار با قيمتي بالاتر از درب کارخانه بفروشند. از سوي ديگر شوراي رقابت وظيفه تعيين فرمول قيمت براي خودروهاي داخلي را به عهده دارد و طي سالهاي گذشته با وجود مخالفتهايي که درباره عملکرد اين شورا مطرح شده، اما آنها به کار خود ادامه دادهاند. در چنين شرايطي حالا تعيين قيمت خودرو براساس نرخ ارز بازار ثانويه موضوعي است که از سوي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
مدتهاست که خودروسازان زمزمههاي آزادسازي قيمت خودرو را مطرح ميکنند. با اين حال کارشناسان بارها اعلام کردهاند که آزادسازي قيمتها با گراني و افزايش قيمت متفاوت است و وجود توليدي رقابتي مهمترين شرط براي آزادسازي قيمتهاست. از طرف ديگر طي سالهاي گذشته و با افزايش مطالبات قطعهسازان، آنها نيز از لزوم افزايش قيمت خودرو صحبت ميکنند. فعالان صنعت خودروسازي و قطعهسازي بارها اعلام کردهاند که با افزايش هزينههاي مربوط به واردات و تامين مواد اوليه، بهسازي وضعيت ماشينآلات و همچنين افزايش هزينههاي مربوط به نيروي انساني، توليد براي آنها گران شده و از طريق فروش محصولات در حاشيه بازار يا با تاييد افزايش قيمتها ميتوان اين موضوع را حل کرد.
از ابتداي سال جاري و همزمان با نوسانات ارزي، موضوع واردات قطعات مورد نياز خودروسازان تبديل به يکي از چالشهاي اصلي اين صنعت شده است. از طرف ديگر تحريمهاي جديد اعمال شده از سوي آمريکا عليه اقتصاد ايران که واردات قطعات و صنعت خودروسازي ايران را نيز شامل شده نگرانيهايي را ايجاد کرده است. با اين حال بررسي گزارشهاي مربوط به گمرک کشور نشان ميدهد که از ابتداي سالجاري قطعات خودرو بيشترين محصولات وارداتي به کشور بوده است. با اين حال طي هفتههاي گذشته موضوع افزايش قيمت خودرو موجب بلند شدن زمزمههايي درباره انبار شدن محصولات خودروسازان شد. خودروسازان اما اعلام کردهاند خودروهايي که در انبارهاي خود نگهداري ميکنند به دليل ناقص بودن امکان عرضه در بازار را ندارند. به گفته مسئولان خودروسازي کشور، قطعات مورد نياز آنها در زمان پيشبيني شده تامين نشدهاند. قطعهسازان اما افزايش هزينههاي مربوط به توليد را يکي از مشکلات خود براي بدعهدي در تامين قطعات مورد نياز خودروسازان اعلام ميکنند. از طرف ديگر بخشنامههاي مربوط به واردات و صادرات در دستورالعملهاي مربوط به سياستهاي ارزي نيز يکي از چالشهايي است که طي روزهاي گذشته موجب کند شدن حرکت قطعهسازان در مسير تامين قطعات مورد نياز خودروسازان بوده است. براساس بند پنجم سياستهاي ارزي کالاهايي که با ارز تکنرخي شده دولتي ثبت سفارش شده و حالا در گمرکات در انتظار ترخيص هستند، ملزم به پرداخت مابه التفاوت ارزي هستند. اين موضوع طي روزهاي گذشته مخالفتهاي مختلفي را در پي داشته است. در نهايت نيز با همراهي مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعات خودرو در ميان اقلاميقرار گرفتند که از پرداخت مابه التفاوت ارزي معاف شدند. با اين حال آنطور که روز گذشته محسن صالحينيا، معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده قرار است تا تعيين قيمت خودرو براساس نرخ ارز در بازار ثانويه تعيين شود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه قيمتگذاري خودروها براساس ارز بازار ثانويه خواهد بود، گفت: اين موضوع فرايند دارد که خودروسازان تا چه مرحلهاي ارز ۴۲۰۰ توماني ميگيرند و از چه زماني ارز بازار ثانويه دريافت خواهند کرد که بايد مباني و سياست آن استخراج شود تا براساس آن اقدام شود. محسن صالحينيا در گفتگو با ميزان اظهار کرد: قطعات خودرويي که با ارز ۴۲۰۰ توماني ثبت سفارش شده بودند و شامل پرداخت مابه التفاوت ميشدند با تصميم دولت و ابلاغ وزير صنعت کليه مواد اوليه و قطعات آنها از پرداخت مابه التفاوت معاف شدند و در حال ترخيص هستند و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره اينکه آيا ارز خودروسازان تامين ميشود يا بايد از بازار ثانويه تهيه کنند، افزود: قطعات که از قبل وارد شدند با همان ارز ۴۲۰۰ توماني ترخيص ميشوند اما، در ثبت سفارشهاي جديد بايد ارز خود را از بازار ثانويه تامين کنند. وي افزود: زماني که شرايط ارزي تغيير کند دو موضوع پيش ميآيد يکي قطعاتي يا مواد اوليهاي که مستقيما ممکن است وارداتي باشد بخش ديگر هم ارزش افزودهاي که به عنوان کار داخلي و توليد داخل انجام ميدهند، علي القاعده بايد قيمتهاي خودروسازان براساس اين شرايط تنظيم شود. صالحينيا در پاسخ به اين سئوال که آيا خودروسازان افزايش قيمت خواهند داشت ادامه داد: بايد نرخهاي خود را اعلام کنند و مراجع مرتبط اين اقلام و قيمتها را محاسبه کنند و براساس آن ابلاغ شود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه قيمتگذاري خودروها براساس ارز بازار ثانويه خواهد بود، تصريح کرد: البته اين موضوع فرايند دارد که خودروسازان تا چه مرحلهاي ارز ۴۲۰۰ توماني ميگيرند و از چه زماني ارز بازار ثانويه دريافت خواهند کرد که بايد مباني و سياست آن استخراج شود تا براساس آن اقدام شود. صالحينيا، معاون وزير صنعت روز گذشته در حالي از قيمتگذاري خودرو براساس نرخ ارز در بازار ثانويه خبر داده که به سادگي ميتوان اين کار را عامل افزايش قيمت دانست. مواد اوليه توليد و همچنين قطعات مورد نياز قطعهسازان از پرداخت مابه التفاوت ارزي معاف شدهاند با اين حال قرار است تا اين مابه التفاوت در قيمتگذاري خودروها لحاظ شود. هرچند اعلام شده که در ثبتسفارشهاي جديد قطعهسازان نيز بايد ارز خود را از بازار ثانويه تامين کنند.
معاون اول رئيسجمهوري تاکيد کرد
گروه تجارت: روز گذشته اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيسجمهوري با همراهي وزراي صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، رييس کل بانک مرکزي، سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي، رئيس گمرک استاندار تهران و رييس سازمان ملي استاندارد از شرکت انبارهاي عموميو خدمات گمرکي تهران بازديد به عمل آورد. جهانگيري پس از اين بازديد در جلسه بررسي مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور شرکت کرد. معاون اول رييس جمهوري گفت: بخش خصوصي انتظار دارد با توجه به شرايط دشوار پيش روي کشور، موانع فرارو ترخيص کالا برطرف شود، اميدواريم با تصميمات اتخاذ شده از سوي دولت، شاهد سرعت بخشيدن به روند رو به رشد ترخيص کالا از گمرک باشيم.
اسحاق جهانگيري در اين جلسه بر ضرورت تلاش جدي در جهت سرعت بخشيدن به رويههاي گمرکي و بهبود جريان ترخيص کالا تاکيد کرد. وي با يادآوري فضاسازيهاي منفي عليه بازرگانان و بخش خصوصي کشور اظهارداشت: حساب کساني که به دنبال سوءاستفاده هستند و به نام بخش خصوصي فعاليت ميکنند از بخش خصوصي واقعي و سالم جدا است و بايد با آنها برخورد شود. معاون اول رييسجمهوري ادامه داد: بخش خصوصي واقعي کشور سربازان خط مقدم جنگ اقتصادي پيش رو هستند که بايد از آنها حمايت کنيم و اجازه ندهيم عملکرد نادرست برخي افراد سوءاستفادهگر، موجب بدناميبخش خصوصي خوشنام کشور شود. جهانگيري از دست اندرکاران گمرک جمهوري اسلاميايران قدرداني کرد و گفت: گمرک انصافا در سالهاي اخير تغيير و تحولات مثبتي را ايجاد و تسهيلات مناسبي براي صادرکنندگان و واردکنندگان کشور فراهم کرده است. وي خاطرنشان کرد: در شرايط جديد پيش رو نيز دست اندرکاران گمرک همراهي مثبت و سازندهاي از خود نشان دادهاند که البته از مديران واقعي انتظار ميرود که در اين گونه مواقع ريسکپذيري داشته باشند و تصميمات سريع اتخاذ کنند. معاون اول رييسجمهوري اضافه کرد: مديران نبايد با اين نگراني که ممکن است تصميم امروز آنها در آينده زمينه بازخواست و پاسخگويي از آنها را فراهم کند از ريسکپذيري و تصميمات سريع خودداري کنند چراکه نميتوان نسبت به وضعيت مردم بيتفاوت بود و حل مشکلات مردم نيازمند تصميمات به موقع و ريسکپذير است. وي در ادامه به بازديد خود از انبارهاي گمرک تهران و وفور کالا در اين انبارها اشاره کرد و گفت: حجم قابل توجهي از کالاها نسبت به سال گذشته در انبارهاي گمرکات کشور وجود دارد و اين يعني با محدوديت واردات کالا به کشور روبرو نيستيم.
معاون اول رييسجمهوري تصريح کرد: ميزان واردات کالا در سال 97 نسبت به سال گذشته اگر بيشتر نشده باشد، کمتر نيست و اگر در برخي کالاها ميزان واردات کاهش يافته بدليل تصميمات و صلاحديد دولت بوده است. جهانگيري با بيان اين که در دو ماه اخير بخش قابل توجهي از کالاها در انبارهاي گمرک مانده است، به تصميمات اخير دولت براي حل مشکلات ترخيص کالا اشاره و خاطرنشان کرد: با تصميمات اتخاذ شده بسياري از موانع و مشکلات پيش روي ترخيص کالا برطرف شده و روند ترخيص کالا روال عادل خود را طي ميکند. وي افزود: البته با وجود تصميمات و راهکارهاي اتخاذ شده، هنوز حدود 30 درصد رسوب کالا در انبارهاي گمرک وجود دارد که بايد به سرعت تصميمات لازم براي حل موانع پيش روي و ترخيص اين کالاها اتخاذ شود.
معاون اول رييسجمهوري يادآور شد: برخي کالاها که براي واردات آنها ثبت سفارش انجام شده هم اکنون در انتظار تخصيص ارز از سامانه نيما هستند. جهانگيري از رييس کل بانک مرکزي خواست پيشنهاد و برنامهاي براي حل مشکلات اين گونه کالاها که اغلب کالاهاي مورد نياز و ضروري هستند تدوين کند تا در روند ترخيص اينگونه کالاها تسريع شود. وي همچنين با اشاره به توقيف برخي انبارها به دليل احتکار کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم تصريح کرد: توقيف اين انبارها باعث شده که بخش خصوصي نسبت به ترخيص کالاهاي وارداتي خود و انتقال اين کالاها از گمرک به انبارها احساس نگراني کند اما بايد دقت شود که تعرضي نسبت به انبارهايي که کالاهاي وارداتي بصورت رسميدر آن قرار داده شده صورت نگيرد.
معاون اول رييسجمهوري افزود: پُر بودن انبارها معناي بدي ندارد بلکه به معناي وفور کالا در کشور است و انتظار داريم صدا و سيما و رسانهها تلاش کنند تا بخش خصوصي و واردکنندگان کالا براي انتقال کالا از گمرکات کشور به انبارهاي خود دغدغهاي نداشته باشند. جهانگيري اظهار داشت: برخي اقلام و کالاهاي وارداتي نيز که فرصت ترخيص آنها سپري شده، جزو کالاهاي متروک در انبارهاي گمرکات محسوب ميشوند و نوعاً جزو کالاهاي مورد نياز و ضروري کشور هستند که در زمان مورد نظر امکان ترخيص براي آنها فراهم نشده که لازم است وزارت امور اقتصادي و دارايي برنامهاي عملياتي براي ترخيص اينگونه کالاها تدوين کند. وي همچنين تعيين تکليف وضعيت کالاهاي قاچاق که در انبارهاي گمرکات توقيف شدهاند را ضروري دانست و افزود: اين گونه کالاها فضاي انبارهاي کشور را اشغال کردهاند که بايد با برنامهريزي و تدابير وزارت امور اقتصادي و دارايي و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرچه سريعتر تعيين تکليف شوند. معاون اول رئيسجمهوري در پايان از گمرک جمهوري اسلاميايران و ساير دستگاههاي مرتبط با واردات کالا بويژه سازمان ملي استاندارد خواست شرايط سهولت ترخيص کالا را فراهم کنند و در شرايط فعلي کشور اجازه ندهند که روال اداري و بروکراسي، ترخيص بموقع کالاها به خصوص اقلاميکه با سلامت و نيازهاي ضروري مردم سروکار دارند را با مشکل مواجه کند.