بورس نفت، اثر تحريم‌ها را کم مي‌کند
حسن بهرام‌نيا رئيس کميته نفت کميسيون انرژي مجلس گفت: با توجه به در پيش رو بودن تحريم‌هاي نفتي، از طريق بورس و به دور از فساد مالي و رانت مي‌توان نفت کشور را صادر کرد.به گزارش تسنيم،حسن بهرام‌نيا با تاکيد بر لزوم راه اندازي بورس نفت گفت: دولت اخيرا براي تشکيل بورس نفت مصوباتي داشته است، که به نظر مي‌رسد الزامات خوبي در اين حوزه مصوب شده و مشکلي براي عدم اجرا وجود ندارد. رييس کميته نفت کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه بايد از طريق بورس نفت به فروش طلاي سياه در روان تحريم‌ها ورود کرد، افزود: فروش و ارائه نفت از طريق بورس در دوران تحريم‌ها سبب مي‌شود نفت با قيمت بهتري صادر و رانت‌ها نيز کاهش يابد.




توليد روزانه 40 ميليون ليتر بنزين
مدير عمليات پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس گفت: با تکميل فعاليت‌هاي مرحله سوم، ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه تا پايان امسال به 40 ميليون ليتر در روز مي‌رسد.به گزارش ايرنا، سروش ذيگلري افزود: واحد بنزين سازي نيز در مراحل پاياني ساختمان و نصب قرار دارد و تا پايان سال جاري تکميل و به مدار توليد وارد خواهد شد. وي، با اشاره به تکميل و راه اندازي واحد تقطير مرحله سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، افزود: ظرفيت نهايي اين واحد 120 هزار بشکه در روز است. وي بيان داشت: واحدهاي شيرين‌ سازي نفتا در مراحل پاياني ساختمان و نصب قرار دارد و در فصل پاييز امسال راه اندازي مي‌شود.





اردکانيان:۸۰۰۰مگاوات کمبود برق داريم
از مجموع کسري ۸۰۰۰مگاواتي نياز تأمين برق براي تابستان سال آينده، ۴۰۰۰مگاوات از محل افزايش ظرفيت عملي توليد در بخش حرارتي تأمين خواهد شد و ۴۰۰۰مگاوات از نياز مصرف کاسته خواهد شد.به گزارش تسنيم، با رسيدن به روز پاياني تابستان 97، ايام پيک مصرف برق ايران در سال 97 نيز به پايان مي‌رسد و خاطره خاموشي‌هاي امسال نيز رفته رفته در سايه تأمين مستمر برق در کشور در اذهان عمومي‌کمرنگ و کمرنگ‌تر مي‌شود.بيشترين مصرف لحظه‌اي برق در سال 97 در ميانه روز بيستم تيرماه سال جاري به‌ميزان 57 هزار و 97 مگاوات به ثبت رسيد. اگرچه در اين لحظه فقط 49 هزار مگاوات توليد برق در کشور داشتيم اما در تابستان سال جاري سقف عملي توليد برق کشور 52 هزار و 800 مگاوات بود.

افزايش قيمت نفت با وجود مذاکرات جديد اوپک و غيراوپک
قيمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه تحت تاثير خبر مذاکره توليدکنندگان بزرگ براي افزايش جديد توليد به منظور جبران افت عرضه ايران، بخشي از رشدش را از دست داد با اين حال در قيمت بالاتري بسته شد.به گزارش ايسنا، گزارش‌هاي منتشره حاکي از اين است که توليدکنندگان بزرگ ممکن است به منظور پوشش افت توليد ايران به دليل تحريم‌هاي آمريکا، توليدشان را افزايش بيشتري دهند و اين خبر قيمت‌ها را پايين برد.بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در نوامبر با ۴۶ سنت يا ۰.۷ درصد افزايش، در ۷۰.۷۸ دلار در هر بشکه بسته شد، اما پايين‌تر از رکورد ۷۱.۸۰ دلار در ابتداي معاملات بود. شاخص قيمت نفت آمريکا رشد هفتگي بيش از ۲.۶ درصد را به ثبت رساند.بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در نوامبر با ۱۰ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۷۸.۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته ۰.۹ درصد افزايش داشت.
95 درصد سد لار خالي است
تابستان گرم امسال در حالي به روز پاياني خود رسيده است که ذخاير سدهاي استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش 25 درصدي داشته است و پرونده سال آبي جاري با افت 560 ميليون مترمکعبي ورودي آب به سدهاي استان در حال بسته شدن است.به گزارش پاون، ميزان بارندگي‌هاي استان تهران از ابتداي سال آبي تاکنون(ابتداي مهرماه) به 256 ميليمتر رسيده است که در مقايسه با سال آبي گذشته 21 درصد کاهش پيدا کرده است. همين افت نزولات جوي استان تهران موجب شده است که حجم آب ورودي به سدهاي پنجگانه استان(کرج، لتيان، طالقان، لار و ماملو) نيز در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش پيدا کند.کاهش بي‌سابقه بارندگي‌هاي پاييز و زمستان سال گذشته و به طبع آن افت ذخيره برفي استان باعث شده است تا کل حجم آب ورودي به سدهاي استان تهران از ابتداي سال آبي تاکنون به يک ميليارد و 163 ميليون مترمکعب برسد. عددي که سال گذشته در همين زمان به يک ميليارد و 723 ميليون مترمکعب رسيده است و براين اساس ورودي رواناب‌ها به سدهاي استان بيش از 560 ميليون مترمکعب کاهش داشته است.
تحويل ۸۳ ميليون متر مکعب گاز به جايگاه‌هاي سوخت CNG در قزوين
مديرعامل شرکت گاز استان قزوين از تحويل بيش از ۸۳ ميليون متر مکعب گاز به جايگاه‌هاي سوختCNG استان در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد.به گزارش روابط عمومي‌شرکت ملي گاز ايران، اسماعيل مفرد بوشهري با اشاره به توزيع بيش از ۸۳ ميليون متر مکعب گاز به جايگاه‌هاي CNG استان بيان کرد: اين مقدار شامل ۴ درصد کل گاز مصرفي استان است که جايگزين مصرف حدود ۹۹۷ ميليون ليتر بنزين شده و بديهي است اين جايگزيني مزيت‌هاي اقتصادي و زيست محيطي بسياري با خود به همراه دارد.

در نامه‌اي به وزارت نفت افشا شد،
 با افزايش اقدامات کنترلي دولت، دلالان و سوداگران محصولات پتروشيمي‌با پرداخت جريمه ديرکرد حمل حاضر به حمل کالاهاي خريداري شده از بورس نيستند و عملا انبار شرکت‌هاي پتروشيمي‌به قرق دلالان درآمده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، افزايش نرخ ارز و شکاف و اختلاف فاحش بين نرخ تسعير ارز رسمي‌و بازار آزاد منجر به افزايش بي سابقه و افسارگسيخته تقاضا براي خريد محصولات پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي پليمري از بورس کالا شده است.
آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد که تقاضا از ابتداي سال ۱۳۹۶ تا بيستم شهريورماه در بورس کالا دو ميليون و ۶۲۲ هزار تن بوده که اين ميزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به هفت ميليون و ۷۰۴ هزار و ۵۷ تن رسيده و به عبارت ساده تر تقاضا براي محصولات پتروشيمي‌و پليمري جهشي ۳۰۰ درصدي را تجربه مي‌کند.
همزمان با افزايش تقاضا و خريد محصولات پتروشيمي‌و پليمري از بورس توسط سوداگران و دلالان، سودجويان با افزايش اقدامات کنترلي همچون مطابقت نشاني درج شده در بارنامه باربري و آدرس بهين ياب خريدار از طريق سازمان حمل و نقل جاده اي، سوداگران و دلالان حاضر به حمل محصولات خريداري شده از پتروشيمي‌ها نيستند و اين محصولات در انبار شرکت‌هاي پتروشيمي‌به ويژه توليدکنندگان پلي پروپيلن ذخيره شده به طوري که با پر شدن انبارها، شرکت‌هاي پتروشيمي‌مجبور به ذخيره محصولات فروخته شده به دلالان در کريدورها و مسيرهاي عبوري سايت‌هاي پتروشيمي‌شده‌اند.
در اين بين «احمد مهدوي» دبيرکل انجمن صنفي کارفرمائي صنعت پتروشيمي‌با ارسال نامه‌اي به «بيژن زنگنه» وزير نفت خواستار تعيين تکليف محصولات ذخيره سازي شده در انبارها و کريدورهاي عبوري سايت شرکت‌هاي پتروشيمي‌شده و تاکيد کرده است: ذخيره سازي محصولات از نظر مقررات و ضوابط HSE هم مشکلاتي براي پتروشيمي‌ها ايجاد کرده است.
در بخشي از نامه دبيرکل انجمن صنفي کارفرمائي صنعت پتروشيمي‌به وزير نفت، آمده است: « سودگران از حمل محصولات خريداري شده خودداري مي‌کنند و با توجه به حاشيه سود بالاي محصولات خريداري شده با رغبت کامل جريمه ديرکرد حمل کالا را هم پرداخت مي‌کنند.»
در ادامه اين نامه نوشته شده است: «هم اکنون انبارهاي پتروشيمي‌ها به ويژه توليدکنندگان پلي پروپيلن پر شده و شرکت‌ها مجبور به نگهداري محصولات فروخته شده در خيابان‌هاي سايت پتروشيمي‌شده‌اند که از نظر HSE مشکلاتي را ايجاد مي‌کند».
در همين حال، با توجه به ذخيره سازي گسترده محصولات پتروشيمي‌و پليمري شده برخي از فعالان صنعت پتروشيمي‌خواستار ابطال معاملات فروش محصولات به سودگران و دلالان شده‌اند و تاکيد مي‌کنند از نظر قانون امکان اطبال معاملات فروش به سودگران وجود دارد و افزايش انباشتگي محصولات فروخته شده در شرکت‌هاي پتروشيمي‌خطرآفرين بوده و ريسک توليد و رعايت ضوابط HSE را افزايش مي‌دهد.
نامه دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي پتروشيمي‌به وزير نفت :
جناب آقاي مهندس زنگنه وزير محترم نفت باسلام احتراما همانگونه که قبلا نيز باستحضار رسيده است ، بخش عمده‌اي از تقاضاي محصولات پليمري در بورس کالا با هدف سوداگري صورت ميگيرد که تمامأ ناشي از تفاوت فاحش نرخ تسعير ارز رسمي‌و نرخ بازار است و طبيعتا با افزايش اين تفاوت ، ميزان تقاضاي اين محصولات نيز افزايش ميابد . اين عدم توازن در بازار محصولات پليمري به حدي بوده است که ميزان تقاضا در شش هفته بعد از اجراي دستورالعمل تنظيم بازار محصولات پتروشيمي‌(منتهي به 9/6/97) به عدد بي سابقه ۰۰۰ر۲۸۵۰ تن رسيده است که 7/3 برابر بيش از مدت مشابه سال قبل بوده است . اين درحاليستکه شرکتهاي پتروشيمي‌در همين مدت ۱۰٪ بيشتر از مدت مشابه سال گذشته محصولات پليمري را در اين بازار بفروش رسانده اند. مزيد استحضار است که در چند ماه اخير بسياري از محصولات پليمري در بازارهاي غير رسمي‌و توسط خريداران از بورس کالا ، به قيمتهاي نجومي‌به مصرف کنندگان و صنايع تکميلي پتروشيمي‌فروخته ميشود و قيمت تمام شده محصولات اين صنايع را به شدت افزايش داده است. اخيرا با تشديد فاصله نرخ رسمي‌ارز و قيمت آن در بازار از يکطرف و اقدامات کنترلي دولت مبني بر مطابقت آدرس درج شده در بارنامه باربري و آدرس بهين ياب خريدار از طريق سازمان حمل و نقل جاده‌اي ، سوداگران اين بازار بعضا از حمل محصولات خريداري شده خودداري نموده و با توجه به حاشيه سود بسيار بالاي خريد انجام شده ، با رغبت کامل جريمه ديرکرد حمل کالاي خود را نيز پرداخت مي‌نمايند و عملا انبارهاي برخي از شرکتهاي پتروشمي‌(نظير توليد کنندگان پلي پروپيلن) را سرريز نموده‌اند ، تا جايي که محصولات در برخي از اين مجتمعها در خيابان‌هاي دسترسي واحدها نگهداري ميشوند که به لحاظ ايمني ميتواند خطراتي را در پي داشته باشد. با عنايت به موارد فوق خواهشمند است مساعدت فرمائيد تا مشکلات بازار محصولات پليمري به نحوه مقتضي ريشه‌اي مرتفع گردد.

افتتاح سيستم مخابراتي خط لوله سوم آذربايجان به عنوان دومين پروژه مخابرات اکتيو فيبر نوري شرکت ملي گاز ايران، افق روشني را در راه رسيدن به اهداف کلان مخابراتي اين مجموعه ترسيم مي‌کند.به گزارش ايسنا، مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران درباره پروژه مخابرات خط لوله سوم گاز آذربايجان گفت: پروژه مخابراتي اين خط به طول ۹۴۰ کيلومتر از ايستگاه ساوه شروع شده و تا مياندوآب ادامه دارد.حسن منتظر تربتي با تشريح ضرورت‌هاي احداث تاسيسات مخابراتي در مجاورت خطوط انتقال گاز افزود: شرکت ملي گاز ايران براي مديريت شبکه گسترده خطوط لوله گاز کشور نيازمند ارتباطات مخابراتي است، ضمن آنکه مناطق عملياتي نيز در هنگام تعميرات، بازرسي و رفع اشکال خطوط، نيازمند ارتباط با منطقه از طريق ارتباطات بي سيم بوده و کاربران مستقر در ايستگاه‌هاي تقويت فشار و ايستگاه‌هاي اندازه گيري مرزي هم بسيار از اين تکنولوژي‌ بهره‌مند خواهند شد.وي با اشاره به اينکه براي پاسخ گويي به نيازهاي گوناگون همکاران صنعت گاز به بسترهاي مخابراتي، طرح جامع مخابرات شرکت ملي گاز تدوين شده است، گفت: مناسب‌ترين تکنولوژي ارتباطي که مي‌تواند در مجاورت خطوط لوله احداث شود، مخابرات فيبر نوري است.مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران در تشريح مزيت‌هاي فيبر نوري گفت: فيبر نوري علاوه بر برخورداري از پهناي باند مناسب و سرعت بالا در تبادل داده، از ضريب امنيتي قابل توجهي برخوردار است و از نگاه سازمان‌هاي پدافندي، مناسبترين مديا براي انتقال ايمن اطلاعات به شمار مي‌آيد. تربتي تاکيد کرد: فناوري‌هاي پيشرفته و نوين، هسته اصلي پروژه‌هاي مخابراتي را تشکيل مي‌دهند.مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران، در ادامه به يکي ديگر از پروژه‌هاي اين شرکت اشاره کرد .

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزان و دامداران مطرح کرد؛
عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه مرکزي تعاوني کشاورزي دامداران ايران گفت: اگر شيرخشک وارداتي وارد مدار توليد کارخانجات شود کارخانه‌ها از خريد شير داخلي سربازخواهند زد و قيمت شيرخام را تحت تاثير قرار خواهد داد که اين مساله به ضرر دامداران داخلي خواهد بود.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص تصميم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر واردات شيرخشک اظهار کرد: وزارت صنعت بر اثر پيگيري وسيعي که تعدادي از صنايع لبني انجام داده‌اند و لابي‌گري‌هايي که انجام شده تدابيري را انديشيده که اين تدابير در صورت شکل گرفتن صدمات بالايي را بر دامپروري کشور وارد خواهد کرد.وي افزود: از طرف ديگر، قانون تمرکز که مصوبه مجلس است در صحنه اجرا دچار مشکلات بسياري شده و نتوانسته اهداف خود را تامين کند و در حال حاضر مواضع اصلي و تصميم گيري‌هايي که بخش کشاورزي را مي‌تواند هم به سقوط و هم به کمال برساند توسط بخش کشاورزي اتخاذ نمي‌شود. عملا بسياري از تصميمات را وزارت صنعت براي بخش کشاورزي مي‌گيرد که با قانون تمرکز مغايرت دارد.وي در ادامه در رابطه با موضوع شير خشک خاطرنشان کرد: برخي عنوان کرده‌اند توليدشيرخام در کشور کم شده و به دست کارخانجات شير و لبني نمي‌رسد که باعث کاهش ذخاير کارخانجات شده و کشور دچار بحران خواهد شد. اين بحث‌هايي که مطرح مي‌شود بيشتر حکم جوسازي براي تامين منافع عده‌اي خاص در کارخانجات لبني است.وي افزود: در صنعت دامپروري ما نمي‌توانيم شير را افزايش و يا به يک‌باره کاهش دهيم. کاهش و افزايش توليد زمان‌بر است و اين صنعت روند رو به کاهش را هيچ زماني دنبال نمي‌کند و هميشه روند افزايشي در تمام محصولات اعم از گوشت، مرغ، تخم مرغ و شير دارد و دليلي ندارد که کاهش شيرخام اتفاق بيفتد. ما از واحدهاي بزرگ دامپروري صنعتي که 52 درصد توليد شيرخام را دارند اطلاعات جديد را دريافت کرديم که نشان دهنده اين است که 15 درصد هم توليد شيرخام نسبت به سال گذشته رشد داشته است.عزيزاللهي در ادامه تصريح کرد: کارخانجات ادعا مي‌کنند شير به ميزاني که سال گذشته در اختيارشان بود، نيست که نشان از فعاليت يک صنعت نوپا و جديد در توليد شيرخشک و کره است. شير وجود دارد اما توليدات صنايع لبني متنوع‌تر شده و اين شير بايد به تمام بخش‌ها اختصاص يابد و قصوري در توليد انجام نشده است.وي با اشاره به اين نکته که بازارهاي صادراتي شيرخشک بيشتر از شيرخام و محصولات لبني است، تشريح کرد: در حال حاضر ما بخشي از شير را به صورت محصولات لبني صادر مي‌کنيم که 50 درصد از هزينه‌هاي توليد آن از محل تامين ارز مبادله‌اي انجام مي‌شود و با مزيت صادر نمي‌شود و مشکلات بسياري براي اين صادرات داريم.عزيزاللهي در رابطه با واردات شيرخشک اذعان داشت: واردات شيرخشک به کشور آن هم بر اساس استفاده از ارز رسمي‌کشور يک اقدامي‌است که صنعت دامپروري را دچار اضمحلال و نابودي خواهد کرد. هيچ نقطه‌اي در دنيا اين کار را نمي‌کنند يعني محصولي را که در داخل کشور توليد مي‌کنند با يارانه از کشور ديگر وارد کنند. ما عملا داريم حمايت دولت را به سمت توليدکنند هلندي و استراليايي پيش مي‌بريم.وي افزود: شير در داخل کشور توليد مي‌شود و تعداد زيادي از دامداران مشغول توليد هستند و دامنه توليد به قدري هست که ما بتوانيم آن را افزايش داده و حجم آن را بالا ببريم و نياز کارخانجات را برطرف کنيم. توليدات ما به قدري هست که بتوانيم صادرات محصولاتي را که در آن‌ها محدوديت داريم کماکان ادامه دهيم. اگر قرار باشد با به وجود آمدن هر مشکلي به سمت واردات برويم که ديگر توليد داخل معني و مفهومي‌نخواهد داشت.وي در ادامه تشريح کرد: چطور در خصوص واردات ماشين‌هاي وارداتي تعرفه 90 درصدي پيشنهاد مي‌شود اما براي حمايت از بخش توليد در سال حمايت از توليد داخل به واردات محصولات خارجي چراغ سبز نشان داده مي‌شود. اگر با اين عجله و بدون کارشناسي دقيق براي اين موضوع تصميم‌گيري شود مشکلات بسياري براي کشور به وجود خواهد آمد.
حسن احمديان رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايران نبود مواد اوليه را عمده‌ترين مشکل صنعت مبل کشور دانست و گفت: از ابتداي سال تا کنون قيمت مواد اوليه تا ۲۰۰درصد رشد کرده است.حسن احمديان در گفت‌و گو با اقتصادآنلاين با اشاره به ممنوعيت واردات مبل به کشور اظهار کرد: عدم اختصاص ارز دولتي، مشکل واردات مواد اوليه، عدم ترخيص مواد از گمرک و همچنين افزايش دو برابري قيمت مواد اوليه داخلي از عمده‌ترين دلايل افزايش قيمت و مشکلات صنعت مبلمان کشور است.احمديان با تاکيد بر اين که نبود مواد اوليه توليد نه تنها توليد داخلي را مختل کرده بلکه صادرات را نيز متوقف کرده است، تصريح کرد: بزرگترين مانع توليد در کشور، نبود مواد اوليه است که ريشه در افزايش نرخ ارز و عرضه نامناسب در سامانه نيما دارد.او درباره ميزان توليد و واردات مبل و لوازم جانبي آن توضيح داد: در حال حاضر براي توليد مبلمان حدود 100 درصد به خودکفايي رسيده‌ايم و واردات کم‌تر از يک درصد انجام مي‌شود اما عمده واردات در حوزه مواد اوليه توليد و قطعات جانبي مبل است به طوري که حدود 40 درصد ام دي اف و 80 درصد يرق‌آلات وارد کشور مي‌شود.وي از افزايش 200درصدي قيمت مواد اوليه توليد مبل از ابتداي سال تا کنون خبر داد و گفت: از ابتداي سال قيمت مواد اوليه حدود 50 تا 200درصد افزايش داشته و برخي کالا‌هاي اروپايي نيز تا 4برابر گران شده، علاوه بر اين افزايش قيمت، توليدکنندگان نيز از فروش محصولات خودداري مي‌کنند.
محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي با اعلام اين خبر اظهار کرد: فروش لوازم خانگي به‌اصطلاح بانه چند وقتي است که تبليغ مي‌شود اما اين کالاها اغلب کالاهاي بي‌کيفيت و تقلبي هستند.وي افزود: با توجه به اينکه در حال حاضر واردات به‌صورت قاچاق، صرفه اقتصادي ندارند، خود گواهي بر تقلبي بودن اين کالاها است، زيرا براي واردات مجبور هستند ارز مورد نياز خود را با ارز آزاد وارد کنند.وي تصريح کرد: حقيقت آن است که اين کالاها اصلاً از بانه نمي‌آيند و به‌طور معمول در همين تهران بسته‌بندي مي‌شوند و با شابلون، نشان برندهاي مختلف به‌روي محصول حک و به مردم فروخته مي‌شود.طحان‌پور گفت: اتحاديه لوازم خانگي شکايات مردمي‌زيادي در اين ارتباط دارد و افراد به‌خيال اينکه لوازم خانگي از برندهاي معتبري را خريداري کرده‌اند پول داده‌اند اما در واقع سرشان کلاه رفته است.