بازنشستگان چشم انتظار
وام ۴ ميليون توماني
ايلنا نوشت: قرار بود که وامِ «بخور و نميرِ» ۴ ميليوني بدون بهره از ابتداي مرداد امسال به حساب بازنشستگان حداقلي‌بگير که پيش از اين وامي‌دريافت نکرده بودند، واريز شود اما حالا خبر مي‌رسد که با گذشت نزديک به ۲ ماه، اعتبار لازم براي آن تامين نشده است.
ابتدا خبر دادند ۴ ميليون و تنها به فاصله چند روز، در خبر ديگري اعلام کردند: «به مستمري‌بگيران سازمان تامين اجتماعي ۵ ميليون تومان وام مي‌دهيم». از اين رو تيرماه امسال براي قشر محرومي‌که تعدادش ۳ ميليون ۴۷۲ هزار و ۲۳۲ نفر است و ميانگين دريافتي‌اش ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان، خبرهاي خوبي داشت.
قرار بود که اين وامِ «بخور و نميرِ» بدونِ بهره از ابتداي مرداد امسال به حسابِ بازنشستگان حداقلي‌بگير که پيش از اين وامي‌دريافت نکرده بودند، واريز شود اما حالا خبر مي‌رسد که با گذشت نزديک به ۲ ماه، تمام اعتبار لازم براي آن تامين نشده است. گويي بار ديگر کفه‌ي «ناپايداري منابع» در سازمان تامين اجتماعي عليه مستمري‌بگيران آن سنگيني کرده است. اين در شرايطي است که «صندوق بازنشستگي کشوري» که از حيث کاهش ورودي‌ها (بيمه‌پردازان) و افزايش خروجي‌ها (حقوق بگيران) با ضريب پشتيباني يک، کاملا ورشکسته است، به سبب حمايت گسترده دولت، بخوانيد رانت دولتي، به زودي به ۴۰۰ هزار بازنشسته خود (مجموعا يک ميليون و ٣٦٣هزار و ۸۶۷ ) با بهره ۴ درصدي، وام ۵ ميليون توماني مي‌دهد. البته اين حق بازنشستگان هر صندوقي است که تحت حمايت‌هاي رفاهي قرار بگيرند و به آنها وام‌هاي کم‌بهره و حتي بدون بهره پرداخت شود اما پرسش اينجاست که چرا سازمان تامين اجتماعي به عنوان «نهاد عمومي‌غيردولتي» که به صورت کلي ۶ ميليون و ۷۷ هزار و ۳۵۴ نفر مستمري‌بگير اصلي و تبعي دارد، از قدرت مالي لازم براي عمل به تعهدات خود برخوردار نيست؟! آنگونه که خبر مي‌رسد مستمري‌بگيران سازمان تامين اجتماعي در سراسر کشور از ابتداي مرداد ماه براي ثبت نام دريافت وام به کانون‌هاي بازنشستگي شهرستان‌هاي خود مراجعه کردند که به آنها اعلام شد کانون‌ها از اين پس مسئول ثبت نام بازنشستگان نيستند و آنها به اين منظور بايد به شعب سازمان تامين اجتماعي مراجعه کنند تا درنهايت بانک رفاه پول را به حساب بازنشستگان واريز کند. اما مشکل تازه آغاز شده است؛ چراکه اولا شعب از پرداخت وام ۴ ميليون توماني و نه ۵ ميليون توماني آنگونه که «سيدتقي نوربخش» مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در مراسم کلنگ‌زني «خانه اُميد فرادنبه» وعده داد، صحبت مي‌کنند و ثانيا سهميه‌هاي آنها براي ثبت نام از متقاضيان محدود است. براي نمونه يکي از شعب تامين اجتماعي شهر تهران که بيش از ۲۰ هزار بازنشسته دارد، تنها براي پرداخت ۳۰ وامِ ۴ ميليون توماني مجوز دارد. در ساير شعب شهر تهران هم نارضايتي به صورت گسترده موج مي‌زند؛ چر که بازنشستگان دست خالي برمي‌گردند.
در ساير شعب کم جمعيت‌تر شهر تهران وضع بدتر است؛ چراکه مثلا به آنها مجوز پرداخت ۱۰، ۱۳ يا ۲۰ وام ۴ ميليون توماني داده شده است. شهر تهران در مجموع ۳۰ شعبه تامين اجتماعي دارد که اگر در خوشبنانه‌ترين حالت به هر شعبه مجوز پرداخت ۳۰ وام ۴ ميليون توماني داده مي‌شد، وام ۴ ميليون توماني در مجموع تنها به ۹۰۰ نفر مي‌رسيد؛ اين در شرايطي است که شهر تهران بيش از ۵۰۰ هزار بازنشسته دارد.
بازار
رئيس اتحاديه طلا و سکه گفت: به دليل نيمه فعال بودن بازار‌، دادوستد‌ها به حداقل رسيد و با شروع فعاليت‌هاي اقتصادي، وضعيت قيمت‌ها مشخص مي‌شود.
محمد کشتي‌آراي رئيس اتحاديه طلا و سکه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش داد و ستد در هفته جاري خبر داد و گفت: با مشخص شدن وضعيت دادستد تا پايان هفته مي‌توان گفت که قيمت طلا و سکه به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.وي با اشاره به اينکه بازار تهران امروز شنبه ۳۱ شهريورماه تعطيل است، افزود: به‌دليل ايام سوگواري سالار شهيدان بازار تا فردا تعطيل است و معاملات طلا و سکه به حداقل رسيده است.کشتي آراي، تصريح کرد: باتوجه به تعطيلي بازار در روز‌هاي گذشته، قيمت انس جهاني تا ۱۲۰۹ دلار افزايش داشته است که البته قيمت ارز و طلا و سکه هم از اين امر مستثني نبودند اين درحالي است که امروز قيمت‌ طلا به نسبت روز‌هاي گذشته (سه شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه) با کاهش مواجه شده است.رئيس اتحاديه طلا و سکه در پايان گفت: امروز به دليل نيمه فعال بودن بازار‌، دادوستد‌ها به حداقل رسيد البته با شروع فعاليت‌هاي اقتصادي، وضعيت قيمت‌ها مشخص مي‌شود.
تجارت
يک کارشناس اقتصادي معتقد است با توجه به اينکه قيمت بسياري از کالاهاي وارداتي و چيني تحت تاثير نوسان دلار دو برابر شده است، شرايط امروز اقتصاد فرصتي تاريخي براي توليدکنندگان داخلي است و خريد کالاي ايراني مقرون به صرفه‌تر است.حميد نجف در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: شرايطي که امروز در کشور تجربه مي‌کنيم، ماندگار نيست. در دل هر تهديد، فرصتي نهفته است و ما بايد از شرايط موجود اقتصاد به نفع توليد داخلي استفاده کنيم.وي ادامه داد: با توجه به نيروي عظيم انساني در چين بسياري از کالاها ارزان تمام مي‌شود و ما تا قبل از نوسانات نرخ ارز قدرت رقابت نداشتيم ولي امروز توليدکننده داخلي قادر به عرض اندام با توليد خارجي است و توليد براي توليدکننده ايراني و خريد کالاي ايراني صرفه اقتصادي بيش‌تري دارد.اين کارشناس اقتصادي متذکر شد: نوسان نرخ ارز بر قيمت بسياري از کالاهاي وارداتي از جمله کالاهاي چيني تاثيرگذاشته و قيمت آن‌ها را دو برابر کرده است، به همين دليل خريد کالاي ايراني در شرايط حاضر مقرون به صرفه‌تر است.نجف تاکيد کرد: توليدات ايراني به دليل ارزاني بيش از حد جنس‌هاي وارداتي به ويژه چيني توان رقابت نداشتند.
کلان
آخرين گزارش‌ها در حالي حاکي از کاهش مبادلات چک بين مردم است که در مدت اخير شواهد از عدم تمايل کسبه براي دريافت چک و معاملات غير نقدي با توجه نوسان بازار و عدم ثبات قيمت‌ها که تا حد زيادي تحت تاثير جريان بازار ارز بود، حکايت داشت.تازه‌ترين آماري که بانک مرکزي از جريان مبادلات چک منتشر کرد، نشان مي‌دهد که در مرداد ماه حدود ۹.۱ ميليون فقره چک به ارزشي حدود ۸۳ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد ۴.۶ درصد و همچنين مبلغ تا ۳.۹ درصد نسبت به تيرماه کاهش دارد.
در حالي از چک‌هاي مبادله‌اي بخشي وصول و بخشي هم برگشت مي‌خورد که در بين حدود ۹.۱ ميليون فقره چک مبادله شده بالغ بر ۷.۸ ميليون فقره با ارزشي بالغ بر ۷۰ هزار ميليارد تومان وصول شده است. چک‌هاي وصولي از نظر تعداد ۳.۸ درصد و مبلغ تا ۳ درصد کاهش دارد. در کنار چک‌هاي وصولي بيش از ۱.۲ ميليون فقره چک برگشت خورده که اين تعداد ۹.۶ درصد نسبت به تيرماه کاهش دارد. ارزش چک‌هاي برگشتي به ۱۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسد که ريزش ۸.۵ درصدي داشته است.
پرده نقره ای
پرويز تاييدي، فيلمنامه نويس و کارگردان پيشکسوت سينما و تلويزيون بر اثر ايست قلبي در سن 81 سالگي درگذشت.به گزارش ايرنا، پرويز تاييدي بعد از يک دوره بيماري نارسايي قلبي و ديابت صبح امروز (شنبه 31 شهريروماه) در سن 81 سالگي درگذشت.وي که متولد 1316 بود به عنوان کارگردان، نويسنده، مدرس و مترجم اهل شناخته مي‌شد و يکي از بانيان تئاتر تلويزيوني بود.تاييدي ساخت فيلم‌هايي چون «آخرين مهلت» و «حمله خرچنگ‌ها» را در کارنامه کاري خود داشت و از نخستين مترجمان و مدرسان، بازيگري آکادميک در تئاتر محسوب مي‌شد.از ديگر فعاليت‌هاي وي مي‌توان به تدريس در دانشکده‌هاي هنرهاي دراماتيک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمايش نويسان مشهور جهان اشاره کرد.اولين نقش عمده اش در تئاتر در نمايش «پدر» اگوست استريندبرگ بود. از ديگر نمايش‌هاي اش مي‌توان به نمايش‌هاي «زيباي بي اعتنا» و «آخرين نوار کراپ» اشاره کرد.ساخت فيلم‌هاي کوتاهي چون؛ بناهاي تاريخي ايران، پرده‌برداري، رنگ نقش ديوار، خاک، آب و گُل، باد آتش، بسيجي‌ها، زيباي بي اعتنا، هنر فرش ايران از ديگر فعاليت‌هاي اين هنرمند پيشکسوت بود.زمان و محل تشييع اين هنرمند پيشکسوت متعاقبا اعلام خواهد شد.
نمایشگاه
بزرگ‌ترين گردهمائي مخابراتي کشور در آستانه برگزاري است.در اين رويداد ملي و بين المللي بيش از 250 شرکت داخلي و خارجي؛ آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي مخابراتي و اطلاع‌رساني را بمدت چهار روز در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران ارائه و در معرض ديد دست اندرکاران، کارشناسان و ساير علاقمندان قرار مي‌دهند.به گزارش ستاد خبري و اطلاع‌رساني نوزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني«ايران تله کام 2018» از ويژگيهاي مهم اين نمايشگاه که در فضائي به وسعت سي و دو هزار مترمربع برگزار مي‌شود،مي‌توان به حضور گسترده بسياري از بزرگترين وفعال‌ترين شرکتهاي دولتي وخصوصي مخابراتي کشورمان و واحدهاي تحقيقاتي و پژوهشي مربوطه اشاره کرد.
در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع‌رساني انواع آنتن‌ها و کابلهاي مخابراتي ، تجهيزات ارتباطات ماهواره اي، تجهيزات سنجش و اندازه گيري،تکنولوژي تلفنهاي همراه، تکنولوژي اس.ام.اس، تکنولوژي ارتباطات ماهواره اي،سوئيچينگ، سيستم‌ها و تکنولوژي پيجينگ ، سيستم‌ها و تجهيزات وايرلس،سيستم‌ها و تجهيزات چندرسانه اي، سيستم‌هاي ارتباطات کابلي، سيستم‌هاي دريافت و ارسال ماهواره اي،پست صوتي و تصويري، سيستم‌هاي ارتباطات تلفني،تجهيزات شبکه، امنيت شبکه، مراکز تلفن، نرم افزارها و سخت افزارهاي مخابراتي و ارتباطي و صنايع، کالاها و خدمات مرتبط به کارخانجات صنايع مخابرات عرضه و در معرض ديد علاقمندان قرار مي‌گيرد. همزمان با برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني«ايران تله کام 2018»؛کارگاههاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي متعددي توسط اساتيد و صاحب نظران برگزار خواهد شد.