چالش جديد بخش توليد افزايش نرخ سود بانکي
سخنگوي کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي،گفت:افزايش نرخ سود بانکي به تخريب بخش توليد منجر مي‌شود.
رحيم زارع، در خصوص افزايش نرخ سود بانکي گفت:شنيده‌ها حکايت از اين دارد برخي از بانکهاي خصوصي اقدام به افزايش نرخ سود بانکي کرده‌اند که اين موضوع غيرقابل قبول است و به تخريب بخش توليد، منجر مي‌شود. سخنگوي کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: شوراي پول و اعتبار تاکنون مصوبه‌اي درباره تعيين نرخ سود بانکي نداشته بنابراين نبايد بانکها اقدام به افزايش نرخ سود بانکي کنند. به گفته زارع، اين کار بانکها، غيرقانوني محسوب مي‌شود.




FATF روي مبادلات صرافي‌ها دست گذاشته بود
کارشناس اقتصاد با بيان اينکه FATF در کنار قوانين تحريمي، مجموعاً پازل کاملي عليه نظام اقتصادي ما هستند، گفت:‌ اسنادي وجود دارد که نشان مي‌دهد ابزارهاي تحريمي‌آمريکا از طريق سوئيفت و شفاف‌سازي FATF تأمين مي‌شود.
موسي شهبازي غياثي، اظهار داشت: چارچوب آنچه در قالب FATF مطرح است به مبادلات پولي، بانکي و حواله برمي‌گردد.
وي با بيان اينکه در پيام‌رسان سوئيفت در چارچوب FATF بايد ذينفع نهايي مبدأ و مقصد مشخص شود افزود: مسئولان مي‌گويند در قانون مبارزه با پولشويي اطلاعات مالي را تجميع مي‌کنند و کانال ارتباطي با بيرون بانک اطلاعاتي آنها خواهد بود لذا اطلاعات از طريق ديگر مراکز شفاف نمي‌‌شود.




ترخيص روزانه چهار هزار و ۷۰۰ کاميون کالا
رئيس کل گمرک گفت: در حال حاضر به طور ميانگين روزانه چهار هزار و ۷۰۰ کاميون کالا از گمرکات کشور ترخيص مي‌شود و در مواقعي اين رقم به ۶۰۰۰ دستگاه هم مي‌رسد . فرود عسگري گفت: براساس يکي از تصميمات، کالاهايي که تا آخر مرداد ماه وارد گمرک شده‌اند مجاز خواهند بود با ثبت سفارش يک ماهه ترخيص شوند و در اين زمينه وزارت صنعت موظف شده است سامانه ثبت سفارش را باز کند و اين مشکل بزودي برطرف خواهد شود.
وي افزود: براساس مصوبه‌هاي اعلام شده، از اين پس حقوق ورودي و همچنين ماليات برارزش افزوده به صورت ضمانت نامه بانکي دريافت خواهد شد.

واگذاري‌هاي نيمه اول امسال
از سال۹۶ بيشتر بود
مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي با بيان اينکه طي مهرماه ۴۵۰ ميليارد تومان واگذاري خواهيم داشت، گفت: ميزان واگذاري‌هاي نيمه اول امسال از کل عملکرد سال ۹۶ بيشتر بود. جعفر سبحاني ، در خصوص واگذاري‌هاي جديد سازمان خصوصي سازي در نيمه مهرماه امسال اظهار داشت: در مهرماه امسال، دو مزايده براي واگذاري يک جايگاه سوخت و دو شرکت داريم. مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: جايگاه سوخت شماره ۵ فارس با قيمت پايه ۱۰ ميليارد تومان، روز دوم مهر ماه به مزايده گذاشته مي‌شود. وي ادامه داد: روز چهارم مهر ماه نيز دو مزايده براي واگذاري شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن، با قيمت پايه ۲۶۳ ميليارد تومان و پتروشيمي‌بيستون با قيمت پايه ۱۷۴ ميليارد تومان خواهيم داشت؛ البته ۶۸ درصد اين پتروشيمي‌عرضه خواهد شد. سبحاني گفت: در مجموع، مزايده مهر ماه ۴۵۰ ميليارد تومان خواهد بود. مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي با بيان اينکه طي ۶ ماه اول سال ۹۷، ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان واگذاري داشتيم، اظهار کرد: ميزان واگذاري‌ها در کل سال ۹۶، دو هزار ميليارد تومان بود بنابراين واگذاري‌هاي نيمه اول سال جاري از کل عملکرد سال گذشته بيشتر بوده است.
درخواست برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي عالي کار
تعلل در برگزاري نشست شوراي عالي کار براي تصميم‌گيري درباره جبران کلاهش قدرت خريد کارگران موجب شد تا اعضاي کارگري شوراي عالي کار طي نامه‌اي به سرپرست وزارت کار تشکيل جلسه فوق العاده اين شورا را خواستار شوند. به دنبال اين اقدام بود که در تاريخ سوم مرداد ماه سال جاري شوراي عالي کار تشکيل جلسه داد و در آن جلسه مقرر شد تا کميته دستمزد اين شورا مجددا فعال شود. بر اساس آنچه مدير کل روابط کار وزارت تعاون به خبرگزاري فارس گفته بود در جلسه سوم مردادماه مقرر شد کميته دستمزد شوراي عالي کار مجددا فعال شود و ظرف يکي دو هفته آينده پيشنهاد‌هاي کارگران و کارفرمايان در اين زمينه به کميته ارائه شود. اين مقام مسئول وزارت کار در آن زمان گفته بود که اين موضوع بيش از يک ماه طول نخواهد کشيد و شوراي عالي کار در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد کرد. به دنبال اين تصميم و بعد از کش و قوس بسيار و برگزاري يک نشست کميته دستمزد که بدون حضور کارفرما انجام شد، نشست دوم اواسط شهريور ماه تشکيل شد و در آن جلسه، نمايندگان دولت، کارگران و کارفرمايان به اين توافق رسيدند که قدرت خريد کارگران ۸۰۰ هزار تومان کاهش پيدا کرده است و مقرر شد تا در اسرع وقت نشست شوراي عالي کار براي جبران کاهش قدرت خريد برگزار شود.
تجارت اثر دوگانه بدهي‌هاي خارجي بر متغيرهاي کلان اقتصادي را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: وقوع بحران‌هاي متعدد در اقتصاد کشور و اجراي قريب‌الوقوع مرحله دوم تحريم‌ها، نگاه خوش‌بينانه به اقتصاد را به يک نگاه پر از دلهره تبديل کرده است؛ به‌طوري‌که کاهش حجم بدهي‌هاي خارجي در چهارماهه اول امسال نيز نمي‌تواند از شدت نگراني‌ها بکاهد. بر اساس تازه‌ترين داده‌هاي آماري، حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست امسال نسبت به ابتداي سال جاري با کاهش5.6 درصدي مواجه شده است. بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي ميزان بدهي خارجي ايران در پايان تيرماه بر اساس سررسيد اوليه بدهي‌ها ۱۰ هزار و ۶۶۸ ميليون دلار است که ۶ هزار و ۷۲۱ ميليون دلار آن بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۹۴۶ ميليون دلار از اين ميزان بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.
اين تعهدات بالفعل ايران بر مبناي يورو نيز رقمي‌بالغ‌بر ۹ هزار و ۹۵ ميليون يورو محاسبه‌شده که ۵ هزار و ۷۳۰ ميليون يورو از اين ميزان حجم بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۳۶۴ ميليون يورو حجم بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.
حجم بدهي‌هاي ايران در پايان خردادماه ۱۰ هزار و ۴۴۱ ميليون دلار بوده که در پايان تيرماه با اندکي افزايش به ۱۰ هزار و ۶۶۸ ميليون دلار رسيده است. اين در حالي است که آمار بدهي‌هاي خارجي ايران در پايان ماه نخست سال جاري ۱۱ هزار و ۳۰۵ ميليون دلار بوده است که اين آمار حکايت از کاهش حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست سال جاري دارد.
بر اين اساس نسبت بدهي‌هاي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي حدود ۲.۵ درصد است که رقم پاييني به شمار مي‌رود.
بدهي خارجي؛ خوب يا بد
هرچند که سياست ايجاد بدهي خارجي، يکي از روش‌هاي تأمين مالي دولت در کنار ساير منابع تأمين اعتبار است. بر پايه پژوهش‌هاي صورت گرفته که در فصلنامه کاربردي منتشر شده است، اما اين نوع روش، مثل شمشير دو لبه‌اي عمل مي‌کند که در صورت وجود پايداري به‌عنوان محرک اقتصادي عمل مي‌کند ولي در صورت تداوم بدهي و رشد فزاينده آن با ايجاد نااطميناني و محدوديت دسترسي بخش خصوصي به منابع مالي و کاهش پس‌انداز، به‌عنوان مانعي بر رشد اقتصادي محسوب مي‌شود.
به همين دليل است که استقراض خارجي در سالهاي اخير، نه‌تنها براي کشوهاي درحال‌توسعه، بلکه براي کشورهاي توسعه‌يافته نيز به مشکلي مهم تبديل‌شده است. در بسياري از کشورها، بحران جهاني و سياستهاي پولي و مالي انبساطي منجر به افزايش سريع استقراض‌هاي خارجي شده است. با توجه به اينکه بحران ارزي در کشور و تسري آن به ساير بخشهاي ديگر اقتصادي کشور و همچنين اعمال تحريم‌هاي اقتصادي در آبان ماه امسال، احتمال افزايش ميزان بدهي خارجي کشور وجود دارد، اين احتمال وقتي بيشتر مي‌شود که پيش‌بيني‌ها از منفي شدن رشد اقتصادي حکايت مي‌کند.
شرايط استفاده بهينه از استقراض خارجي
ازاين‌رو کارشناسان اقتصادي، مديريت مناسب اقتصادي يا به‌صورت دقيق‌تر، نرخ تورم پايين، کسري بودجه کم و باز بودن اقتصاد، شرايط لازم جهت استفاده بهينه و کارآمد از منابع استقراضي هستند. ازاين‌جهت، اجراي يک برنامه مشخص و هدفمند در راستاي حداقل کردن کسري بودجه، پايين آوردن نرخ تورم و بازتر شدن تجارت با بازارهاي جهاني ضروري به نظر مي‌رسد، تا شاهد تأثير مثبت استقراض‌هاي خارجي بر رشد اقتصادي کشور ايران باشيم.
چندجانبه کردن استقراض
در سطح مشخصي از بدهي خارجي اتکاي بيشتر به بدهي‌هاي دوجانبه به‌جاي بدهي‌هاي وچندجانبه، موجب کندتر شدن رشد اقتصادي خواهد شد. ازاين‌رو، توصيه مي‌شود تا مسئولان اقتصادي کشور به‌جاي استقراض منابع از ساير کشورها، سعي بر استفاده از اعتبارات مؤسسات بين‌المللي همچون، بانک جهاني، صندوق بين‌المللي پول و بانک توسعه آسيايي داشته باشند.
راهبرد تجارت خارجي
ميزان اثرپذيري کشورها از بدهي‌هاي خارجي، به سياست تجارت خارجي آنها نيز بستگي دارد. اکثر کشورهاي درحال‌توسعه اجراي يکي از سه سياست تجاري: درونگرا ( جايگزيني واردات) يا (همان اقتصاد مقاومتي) و توسعه صادرات صنعتي جايگزيني واردات، استفاده از منابع طبيعي را پيگيري مي‌کنند. سياست جايگزيني واردات به‌منظور تقويت توليد داخلي و کاهش واردات صورت مي‌پذيرد. هدف نهايي از اجراي اين سياست بهبود تراز حساب‌جاري با استفاده از کاهش واردات است. البته کشورهايي که با تقويت توليد داخلي، تلاش براي تامين کالاهاي وارداتي از داخل را دارند، اکثراً دچار ضعف عملکرد در حوزه صادرات مي‌شوند.
صادرات خام ممنوع
در طرف ديگر کشورها با اجراي سياست تجاري متکي بر صادرات منابع، سعي بر افزايش صادرات با استخراج و صادرات منابعي چون طلا، مس، گاز طبيعي و نفت خام دارند. اما اين امر نمي‌تواند افزايش در صادرات کل را تضمين کند؛ زيرا در اکثر موارد اين سياست موجب کاهش در صادرات کالاها مي‌شود.
توسعه صادرات صنعتي
در نهايت سومين سياست يعني توسعه صادرات صنعتي بر اساس حمايت از توليدات صنعتي که قابليت صادرات به ساير کشورها را دارد شکل مي‌گيرد. با توجه به سياست‌هاي تجاري ذکرشده، در کشورهاي استقراض کننده منابع، فقط توسعه صادرات صنعتي قابليت ايجاد منابع درآمدي کافي جهت بازپرداخت بدهي‌ها و بهره آنها را دارد.
به‌هرحال بيش از همه امنيت اقتصادي در کنار رشد بهره هوري مي‌تواند به رونق اقتصادي کمک کند و موجب جذب سرمايه‌گذاري شود.
هر چه نااطميناني بيشتر باشد نرخ بهره وام‌ها نيز بيشتر خواهد بود و موجب کاهش سرمايه‌گذاري خواهد شد و اقتصاد دردالان بدهي‌هاي خارجي گرفتار مي‌شود.
مدير روابط عمومي‌و امور بين‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از عضويت اين سازمان در انجمن بين المللي روابط عمومي‌(IPRA) خبر داد.
ياسر فلاح گفت: عضويت سازمان بورس و اوراق بهادار در انجمن بين المللي روابط عمومي‌(IPRA) محصول اقدامات اخير سازمان بورس در حوزه‌هاي اطلاع رساني، ارتقا سواد مالي و فرهنگ سهامداري و همچنين عملکرد شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس است.
مدير روابط عمومي‌و امور بين الملل سازمان بورس ادامه داد: خبر رسمي‌عضويت سازمان بورس در انجمن بين المللي روابط عمومي‌(IPRA) طي نامه‌اي از طرف دبير اين نهاد بين المللي اعلام شد. در اين نامه ضمن قدرداني از اقدامات سازمان بورس در حوزه‌هاي اطلاع رساني، ارتقا سواد مالي و فرهنگ سهامداري با عضويت سازمان در اين نهاد موافقت شده است.
عضو کميسيون انرژي مجلس از رانت عجيب پتروشيمي‌ها از مابه التفاوت نرخ خوراک و نرخ فروش ارز خبر داد و گفت: طرح محاسبه نرخ خوراک گاز پتروشيمي‌ها به صورت ارز مسکوت ماند. هدايت‌ا... خادمي‌با اشاره به عدم تغيير نرخ خوراک پتروشيمي‌ها پس از آنکه اين مجموعه‌ها ارز خود را با نرخ 7 تا 8 هزار تومان در بازار ثانويه عرضه مي‌کنند،‌گفت: پتروشيمي‌هاي گازي خوراک ارزان دريافت مي‌کنند، در صورتي که پس از تبديل اين خوراک به مواد اوليه پتروشيمي‌آن را به صورت خام صادر کرده و هيچ ارزش افزوده‌اي به آن اضافه نمي‌کنند در صورتي که اگر با يک زنجيره آن را به ارزش افزوده بالاتر تبديل کنند صادرات هر تن 3 هزار دلار عايد کشور خواهد شد. وي ادامه داد: اما خوراک ارزان موجب شده است تا پتروشيمي‌ها هرگز به دنبال ايجاد زنجيره ارزش نروند و به همان خام فروشي بسنده کنند.
خروج پتروشيمي‌از بورس کالا
اوضاع صنايع را بدتر مي‌کند
رئيس اتحاديه نايلون تهران ،احتمال خروج محصولات پليمري از بورس کالا را مساوي با بدتر شدن وضعيت بيکاري و به راه افتادن ماجراي حواله‌هاي امضاي طلايي دانست و گفت: عده‌اي با دروغ‌پردازي و بهانه‌هاي واهي به دنبال افزايش بيکاري و خام فروشي به نفع خارجي‌ها هستند.
عباس مقيمي، در هشدار نسبت به به راه افتادن سونامي‌بيکاري در آستانه اربعين حسيني در صنايع پايين دستي پتروشيمي‌عنوان کرد: خروج از بورس کالا نه تنها هيچ مشکلي را حل نخواهد کرد بلکه به وخيم تر شدن اوضاع براي صنايع داخلي کشور مي‌انجامد. وي افزود: بديهي است زماني که عرضه مواد پتروشيمي‌در بورس يا هر بازار ديگري افزايش نيابد وضع بدتري براي صنايع پايين دستي رقم خواهد خورد.مقيمي‌ادامه داد: يک بار براي هميشه بايد دولت تکليف خود را روشن کند که يا پتروشيمي‌هاي ايراني همه محصولات خود را صادر کنند و در مقابل صنايع پايين دستي با بيشترين سطح اشتغال و هزينه‌هاي سربار با ارز بازار آزاد به سراغ واردات اين محصولات بروند چرا که با اين وضعيت نسبت به محصولات داخلي ارزان‌تر تمام مي‌شود. وي با طرح اين ادعا که مديران مجتمع‌هاي پتروشيمي‌و اتحاديه‌هاي کارفرمايي آنها درباره افزايش عرضه صادق نيستند، عنوان کرد: در حال حاضر حجمي‌بالغ بر 8 هزار تن از مواد پتروشيمي‌PET در پتروشيمي‌مارون پلمپ شده که دليل آن اقدام شرکتي خصوصي براي خريد مواد از اين شرکت در خارج از بورس کالا و صادرات آنها از طريق کيسه‌هاي 25 کيلويي جانبو به قيمت بازار آزاد تحت عنوان نمک خوراکي بوده است.
ارزش معاملات بازار سهام بار ديگر با رونق همراه شد؛
اولين قدم‌هاي بورس تهران به فصل پاييز با تداوم موفقيت‌هاي تابستانه اغاز شد. 5 کانال شکني در يکم مهرماه، در حالي به ثبت رسيد که ارزش معاملات بار ديگر از هزار ميليارد تومان فراتر رفت و مهر تاييد ديگري بر خروشان نقدينگي به سمت بورس زد. بازار سهام هم اکنون در سطح 165 هزار واحد قرار دارد، سطحي که براي اولين بار در تاريخ اين بازار تجربه شد. اهالي تالار شيشه‌اي در عملکردي فاتحانه به اسقبال پاييز طلايي رفتند. دماسنج بورس تهران در يکم مهرماه، در حالي با 5 کانال شکني فعاليت خود را آغاز کرد که لمس سطوح جديد، با شتاب بيشتري نسبت به قبل صورت مي‌گيرد. شاخص کل بورس تهران پس از آنکه شهريور ماه را با 23 کانال شکني به پايان رساند، در نخستين روز فصل پاييز شاهد 5 کانال شکني بود، تا شاخص کل در کانال 165هزار واحدي استوار بماند. از سوي ديگر، رشد شاخص هم وزن در محدوده شاخص کل، بار ديگر موکد اين نکته است که صنايع بورسي در مسيري همگام، جذب نقدينگي را در دستور کار قرار داده‌اند.
سيل بي‌پايان نقدينگي به سمت بورس
تزريق حجم عظيمي‌از نقدينگي در صنايع مختلف از ديگر مشخصه‌هاي بارز رفتاري بازار بود. شاهد اين مدعا رقم قابل توجه ارزش معاملات بود که به يک هزار و 372 ميليارد تومان رسيد. با توجه به اينکه ميانگين ارزش معاملات بورس طي ماه اخير به هزار ميليارد تومان ارتقا يافته، شروعي اينچنين در فصل سوم سال مي‌تواند نويد ارتقاي اين مولفه در روزهاي آتي باشد. اين روزها بورس تهران در آستانه انتشار گزارش‌هاي 6ماهه و فصلي شرکت‌ها قرار دارد. به زعم بسياري از کارشناسان بورسي، با توجه به عملکرد نسبتا مطلوب شرکت‌ها طي اين مدت، وزنه خوش بيني سهامداران با غلبه بر فضاي منفي، ورود نقدينگي‌هاي جديد را تا حد زيادي نويد مي‌دهد. از سوي ديگر رشد قابل توجه قيمت‌هاي جهاني در خصوص کالاهاي پايه نيز اهرمي‌براي رشد بورس به شمار رفته و همواره مدنظر سرمايه‌گذاران است. در اين زمينه چهارشنبه هفته جاري نشست فدرال رزرو آمريکا در خصوص افزايش نرخ بهره برگزار مي‌شود. با توجه به اينکه اين روزها احتمال افزايش نرخ بهره آمريکا بيش از هميشه قوت گرفته و از سوي ديگر موجودي انبارهاي بسياري از کالاها نظير مس و روي کاهش قابل توجهي داشته است، خوشبيني سرمايه‌گذاران به رشد قيمتي در کاموديتي همزمان با افت نسبي شاخص دلار قوت گرفته است.
رشد در بزرگ و کوچکهاي بورس
امروز در صفوف پيش گشايش بازار نمادهاي "همراه"،"اخابر"،"ونيرو" و "وپترو" خودنمايي مي‌کردند. در ميان نمادهاي مثبت امروز بار ديگر "اخابر" با اقبال سرمايه‌گذاران همراه شد و تحت تاثير تقاضاي وافر سهامداران با صف خريد سنگين 179 ميليون سهمي‌به کار خود پايان‌داد. مخابرات ايران در 10 روز معاملاتي اخير 5 روز را با صف خريد همراه بوده است. از نيمه‌هاي شهريور ماه تا کنون اين سهم با حمايت بازيگران حقيقي در مسير رشد نسبي قرار گرفته و تا حدي در نقش ليدر رشد بازار مطرح بوده است. نمادهاي محصولات شيميايي ديروز نيز با اقبال سرمايه‌گذاران همراه بودند و اکثر نمادها سبزپوش به کار خود پايان دادند. در اين گروه شرکت پتروشيمي‌خليج فارس بيشترين اثر را بر رشد شاخص کل برجاي گذاشت. تقاضاي قابل توجه حقيقي‌ها دراين سهم منجر به رشد روزانه 2.6 درصدي شد. نماد دوم موثر بر رشد شاخص کل "کگل" بود. گروه استخراج کانه‌هاي فلزي که امروز حمايت حقوقي‌ها را ناظر بود، تحت تاثير اين عملکرد رشد قيمتي شرکت معدني و صنعتي گل گهر را نيز به همراه داشت.
عباي سبز رشد قيمتي بر تن صنايع بورسي
در بحث صنايع بورسي از ميان 38 صنعت بورسي، 31 صنعت با رشد قيمتي همراه شدند. بيشترين رشد قيمتي را در ميان گروه‌هاي بورسي مواد دارويي به خود اختصاص داد.
 
در اجراي ماده ۲۰۸ قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب اسفند ماه سال ۱۳۶۶ بدينوسيله راي هيات حل اختلاف مالياتي با مشخصات زير به مودي/موديان ذيربط ابلاغ مي‌گردد تا ظرف مهلت مقرر (بيست روز) در قانون ماليتهاي مستقيم مودي از تاريخ درج اين آگهي به اداره امور مالياتي مربوطه مراجعه و اقدامات قانوني بعدي را در جهت تسويه حساب مالياتي بعمل آورند. بديهي است در صورت عدم مراجعه طبق موازين قانوني اقدام خواهد شد.