تجارت سنتي را متوقف کنيد
آرمان نوشت: فرآيند جهاني شدن يکي از پر اهميت‌ترين اهداف کشورهاي در حال توسعه مانند ايران بوده و هست و بي‌شک فاصله گرفتن از اکوسيستم تجارت سنتي و صادرات فله‌اي و نزديک شدن به تجارت و صادرات الکترونيک بر بستر وب، يکي از راه‌هاي ورود به عرصه‌هاي تجارت جهاني است. از همين روي، مناطق آزاد نيز، به عنوان پديده‌اي فراگير و ابزاري براي تحقق استراتژي‌هاي توسعه برون نگر با تأکيد بر سياست توسعه صادرات، از اهميت ويژه ايبراي بسياري از کشورهاي در حال توسعه قلمداد مي‌شوند.
هدف از ايجاد اين مناطق، فراهم کردن شرايط مناسب به منظور افزايش توليد و صدور کالاهاي صنعتي از طريق جذب سرمايه‌هاي خارجي، ايجاد اشتغال، کسب درآمد ارزي، افزايش درآمد حاصل از توريسم، تأمين مواد اوليه و قطعات مورد نياز صنايع، برقراري پيوندهاي صنعتي با داخل کشور، رشد رفاه اقتصادي و مادي مردم مناطق و سپس منافع ملي است.
بروزرساني مکانيسم‌هاي تجاري و توليد براي دست يابي به رشد اقتصادي يکي از مهم‌ترين اهداف اقتصادي کشورهاست؛ از اين رو ورود پلتفرم‌ها و استارت‌آپ‌ها به اين موضوع نشان از اهميت و توجه خاص صاحبان تکنولوژي‌هاي ارتباطي دارد و سامانه‌هايي مانند سامانه ملي سککوک نيز يکي از اين پلتفرم‌هاست که در راستاي تسهيل و توسعه صادرات در کشور به اين مقوله ورود کرده است. بي‌شک ورود پلتفرم‌هاي ارتباطي در مقوله تجارت بين‌الملل در شرايط حساسي که کشور با آن مواجه است -همانند تحريم‌ها- يکي از راه‌هاي کم‌هزينه و پر بازخورد در اين عرصه است.
با توجه به ميزان مبادلات تجاري و درجه تعامل اقتصاد داخلي با جهان خارج، ميزان تأثيرپذيري هر يک از متغيرهاي اقتصادي در کشور متفاوت است. .... افزايش صادرات باعث بالا رفتن درآمد ملي مي‌شود و درآمد ملي، تقاضا و در نتيجه قيمت‌ها را افزايش خواهد داد. اگر اين تغييرات تداوم داشته و محسوس باشند، تورم ايجاد مي‌شود.
يکي از دغدغه‌هاي اصلي بنگاه‌هاي کوچک و کسب و کارهاي استارت‌آپي در وضعيت اقتصادي اين روزهاي کشور، تأمين مالي و تضمين‌هاي لازم است. .... يافته‌هاي تازه مراكز مطالعات اقتصادي و به ويژه پژوهشكده پولي و مالي بانك مركزي حكايت از آن دارد كه بنگاه‌هاي كوچك براي مبادلات B to B از طريق برات الكترونيك در سامانه ملي سككوك، اين امكان را مي‌يابند كه در كمترين زمان ممكن بدون اتكا به تزريق نقدينگي، به داد و ستد لازم بپردازند.
تجارت الکترونيک بر پايه تکنولوژي‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي بر بستر وب مزيت‌هايي چون ارزان‌تر بودن نسبت به موارد مشابه در تجارت سنتي، بيشتر بودن نتايج حاصله با هزينه مشابه در تجارت سنتي، سريع‌تر بودن خروجي‌هاي مشابه با همان ميزان هزينه، بهتر بودن کيفيت از نظر استانداردها و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد نسبت به تجارت‌هاي سنتي، مي‌تواند راهکشاي اقتصاد کشور باشد که بايد به آن بيش از پيش توجه نمود که اين امر اين روزها با شناسايي ظرفيت‌هاي موجود در مناطق آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي و ورود اين مزيت‌ها در قالب پلتفرم‌هاي ملي همچون سامانه سککوک محقق شده است و چشم‌انداز رو به جلويي را براي اين مناطق و شکوفايي هرچه بيشتر آنها، مي‌توان متصور بود.
خیریه
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوي گفت: با دستور توليت آستان قدس رضوي 150 هزار بسته تحصيلي ميان دانش آموزان محروم سراسر کشور توزيع مي‌شود.مصطفي خاکسار قهرودي در گفت‌وگو با آستان نيوز، تصريح کرد: در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد با دستور توليت آستان قدس رضوي ۱۵۰ هزار بسته تحصيلي با ارزشي بالغ بر ۸۰ ميليارد ريال در ميان دانش آموزان روستاها و مناطق محروم کشور توزيع مي‌شود.وي اقلام اين بسته‌ها را شامل کيف، مداد، خط‌کش، جامدادي، مداد رنگي، مداد تراش، مداد پاکن، دفتر نوشتاري و نقاشي معرفي و ابراز کرد: اين بسته‌ها عموماً توسط دفاتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان‌هاي مختلف کشور و با اولويت مناطق غير شهري و محروم، در ميان دانش‌آموزان نيازمند و بي‌بضاعت توزيع مي‌شود.خاکسار گفت: معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوي در سال 95 تعداد 67 هزار بسته و در سال 96 تعداد 100 هزار بسته نوشت افزار ايراني را همزمان با بازگشايي مدارس در ميان دانش آموزان محروم سراسر کشور توزيع کرده و بنا بود امسال نيز 100 هزار بسته توزيع شود که با نگاه ويژه توليت آستان قدس رضوي اين تعداد به 150 هزار بسته تحصيلي افزايش يافته است.
ایران
رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در پيامي‌به آيت اله جزايري نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، مسئولين لشکري و استاني و خانواده شهداي حمله تروريستي اهواز، حمله ظالمانه به مردم بي سلاح خوزستان عزيز را به شدت محکوم نمود.در پيام محمد مخبر آمده است : اين عمليات رذيلانه سند ديگري بر عجز و ناتواني دشمنان بين المللي و منطقه‌اي ايران در مقابله با مردم و نيروهاي مسلح مردمي‌ايران عزيز است.رييس ستاد اجرايي فرمان امام ضمن عرض تسليت به مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، ملت داغدار ايران و آيت اله جزايري نماينده ولي فقيه در استان تاکيد کرد اين‌گونه حملات کور و رذيلانه نشانه عدم شناخت دشمن از مردم غيور و شجاع خوزستان عزيز است و قطعا ذره‌اي در اراده مردم ايران در ادامه راهي که امام خميني(ره) ترسيم نموده است خلل وارد نکرده و مردم ايران را در راه مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامي‌و تحقق اهداف بلند نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران مصمم‌تر خواهد ساخت. مخبر در ادامه افزود: قطعا اين حمله کور و ددمنشانه بي پاسخ نخواهد ماند و ان شاالله بزودي شاهد انتقام پشيمان کننده نيروهاي سرافراز کشورمان خواهيم بود.
صنعت
رئيس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني گفت: امروز با افزايش دلار و صادرات وضعيت براي برخي شرکت‌ها خوب است اما مابقي صنايع کشور اوضاع خوبي ندارند و تحت فشار هستند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، ابوالفضل روغني درباره مشارکت بخش خصوصي در طرح توانمندسازي گفت: وزارت صنعت يک برنامه استراتژي توسعه صنعت نداشته است. اين پروژه بسيار خوب است و بسيار قدم خوبي است اما زيرساخت‌هاي لازم براي اين کار فراهم نيست. در اين طرح نه منابع لازم تعريف شده نه زيرساخت‌ها فراهم است. توليد داخل مشکلات جدي دارد و صنعت حال و روز خوبي ندارد. رئيس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني افزود: امروز با افزايش دلار و صادرات وضعيت براي برخي شرکت‌ها خوب است اما مابقي صنايع کشور اوضاع خوبي ندارند و تحت فشار هستند. او افزود: صنعت کشور ما با بحران قيمت تمام شده مواجه است. در شرايط فعلي اقتصاد و سياست به هم گره خورده به نحوي که حتي دوستان ما نيز ما را تحريم مي‌کنند. روغني در ادامه گفت: صنعت کشور ما صنعت بهره وري نيست چون تکنولوژي‌ها قديمي‌است و نياز به بازسازي و نوسازي صنايع کشور داريم.
ترفند
ماموران گمرک ايران موفق به کشف شکلات ترياک در بسته‌هاي پستي شدند. به گزارشخبرگزاري صداوسيما از روابط عمومي‌گمرک ايران؛ ماموران گمرک امانات پستي تبريز از داخل شکلات‌هاي پستي ۷۰۰ گرم مواد مخدر از نوع ترياک کشف کردند. بنا بر اين گزارش، ماموران گمرک با دقت و هوشياري و با استفاده از دستگاه ايکس ري و با مديريت ريسک به بسته‌هاي پستي مشکوک شدند که با بررسي فيزيکي اين مقدار ترياک را کشف کردند. اين مقدار ترياک به طرز ماهرانه‌اي به دليل همسان سازي رنگ و شکل در داخل شکلات و بجاي شکلات جاسازي شده بود که کشف و ضبط شد. با استقرار دستگاه‌هاي ايکس ري چمداني در گمرکات کشور و با هوشياري ماموران گمرک، کنترل و کشف قاچاق کالا و مواد مخدر افزايش يافته است. گمرک جمهوري اسلامي‌ايران در سالهاي 2016 و 2017 موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنيا کسب کند.
دادوستد
عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران گفت: در شرايط تحريم‌ مي‌توانيم از عراق به عنوان پايگاهي براي واردات به کشور استفاده کنيم اگرچه هنوز ابعاد اين تحريم‌ها مشخص نيست. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اتاق بازرگاني ايران، کيوان کاشفي افزود: اکنون بسياري از شرکت‌هاي ايراني در عراق دفتر و مرکز دارند و مي‌توان از ظرفيت آنها و کشور عراق براي زمان تحريم‌ها و واردات انواع کالا استفاده کرد. وي اضافه کرد: کشورهاي موفق دنيا هر دو سويه تجارت يعني واردات و صادرات را با هم مي‌بينند. ما نيز بايد با برقراري واردات از کشور عراق، تراز تجاري بين دو کشور را متعادل کنيم. کاشفي از عراق به عنوان يکي از شرکاي تجاري اصلي ايران طي سال‌هاي اخير ياد کرد و گفت: ضروري است همزمان با افزايش صادرات به عراق به فکر واردات از اين کشور هم باشيم. وي با اشاره به پيامدهاي صادرات يکطرفه ايران به عراق افزود: وقتي اين وابستگي يکسويه باشد ناچاريم بسياري از شرايط عراق را بپذيريم. نمونه اين امر در مقاومت چندساله طرف عراقي براي حمل يکسره کالا از طرف ايران و نمونه ديگر افزايش قابل توجه تعرفه‌هاي واردات کشور عراق بود که چون ما به صورت متقابل واردات کالا از اين کشور نداشتيم، امکان چانه‌زني در اين بخش هم وجود نداشت. عضو هيئت رئيسه اتاق ايران گفت: کشورهاي موفق دنيا هر دو سوي تجارت يعني واردات و صادرات را با هم مي‌بينند. ما هم بايد تلاش کنيم با برقراري واردات از کشور عراق، تراز تجاري بين دو کشور را متعادل کنيم. کاشفي افزود: مي‌توانيم در زمان تحريم‌ها بسياري از ماشين‌آلات، مواد اوليه مورد نياز صنايع و واحدهاي توليدي را از طريق عراق وارد کشور کنيم. ضمن اينکه اخيرا نيز ظرفيت‌هاي خوبي در حوزه واردات از عراق شکل گرفته است.