53 مقام آمريکايي خطاب به ترامپ؛
بيش از 50 نفر از مقام‌هاي سابق امنيتي، سياسي و نظامي‌آمريکايي بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام تاکيد کردند و«سياست تغيير رژيم» را «بيانگر خيال بافي و تفسير ناقص اطلاعات جاسوسي در خصوص آسيب پذيري ايران» خواندند. به گزارش ايرنا، 53 تن از مقامات پيشين آمريکايي که افرادي از هر دو جناح دموکرات و جمهوريخواه در ميان آنها ديده مي‌شود، گفتند که از «برخي اهداف دولت» حمايت مي‌کنند اما از آنجا که ترامپ راهکار ديپلماتيک را پشتوانه سياست «فشار حداکثري» نکرده است، رويکرد وي در قبال ايران نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت.
آنان گفتند که «دولت براي هيچ يک از دوازده خواسته خود از ايران راهکار ديپلماتيک را در نظر نگرفته است.» اين مقام‌ها در همان بند اول بيانيه نسبت به بي اثر بودن خروج ترامپ از برجام اذعان کرده و گفتند: «خروج آمريکا از توافق هسته‌اي باعث پيشبرد هيچ از اهداف آمريکا نخواهد شد.»
تارنماي پوليتيکو حمايت اين بيانيه از «انتقادهاي ترامپ از رفتار کلي ايران» را مساله‌اي «غيرمعمول» توصيف کرد اما نوشت که نويسندگان آن از رئيس جمهوري آمريکا خواستند تا در راهبرد خود بازنگري کند.
امضاکنندگان اين بيانيه گفتند:آمريکا با پايبندي دوباره به برجام مي‌تواند از طريق توافقنامه‌هاي بعدي با ايران و ساير امضاکنندگان [برجام ] در مورد بهبود آن مذاکره کند.
اين افراد درباره ناتواني آمريکا براي ايجاد اجماع عليه ايران استدلال کردند: دولت [ترامپ] با خروج از برجام و همچنين بدون داشتن يک پيشنهاد معتبر براي [ارائه] مزايايي به اقتصاد ايران، قادر نخواهد بود ائتلاف لازم را براي تجديد تحريم‌هاي چندجانبه ايجاد کرده و ايران را به ميز مذاکره بازگرداند.
نويسندگان اين بيانيه با بيان اين ادعا که «تحريم‌هاي ثانويه يا فرامرزي در تضعيف اقتصاد ايران تاثير داشته است» افزودند که اين تحريم‌ها «آمريکا را در تقابل با متحدان و شرکايش قرار مي‌دهد و به تبع آن، حمايت آنها از اهداف آمريکا را تضعيف مي‌کند. آنها همچنين قوانين مسدود ساز را براي حمايت از شرکت‌ها در برابر اقدام آمريکا اجرا مي‌کنند.»
اين بيانيه همچنين با اشاره به تقابل آمريکا و متحدانش در قبال ايران هشدار داد که اين رويارويي به «تضعيف دلار آمريکا» منجر خواهد شد. به گفته امضاکنندگان بيانيه، «اجراي تحريم‌هاي يکجانبه بسيار دشوارتر است و باعث رواج فساد گسترده شده و تلاش‌ها براي دور زدن قوانين آمريکا را ترغيب مي‌کند.» آنان با بررسي نتايج تحريم‌ها در کشورهاي مختلف، درسي تاريخي را به ترامپ يادآور شدند و گفتند: در حالي که اين تحريم‌ها اقتصاد کشورهاي هدف را تضعيف کرده و موجب ايجاد سختي‌هاي زيادي براي مردم آن کشور مي‌شود، از منظر تاريخي چنين تحريم‌هايي به تغييرات رفتاري بزرگ يا سرنگوني رژيم‌هاي هدف در جاهايي مانند کره شمالي، عراق و کوبا نشده است.
رشد 18 درصدي شاخص صادرات نشان مي‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: "رانتي‌ها به همان هدفي که داشتند، رسيده‌اند." جمله‌اي که بعد از اعلام افزايش 18 درصدي رشد شاخص صادراتي، کارشناسان اقتصادي آن را مطرح کردند؛ البته اين مطلب را بارها در طي هفت ماه گذشته که نرخ ارز سر به فلک کشيد بارها عنوان کرده‌اند.
ناکارآمدي رشد شاخص صادرات
افزايش قيمت دلار در هفت ماه گذشته، درخشش شاخص صادرات را به همراه داشته است؛ اما اين شاخص براي اقتصاد کشور خوش يمن نبوده است، چرا که نه تنها به توليد کمکي نکرده بلکه صنايع پايين دستي را بيش از پيش به گوشه رينگ اقتصاد کوچ داده است. اين افزايش که حاصل رشد نرخ دلار بوده، باعث کاهش ارزش پول ملي، از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي و رشد التهاب در فضاي کسب‌وکار و نصف شدن سفره خانوارهاي مزدبگير به دليل افزايش تورم کالاهاي خانوار شده است. اين همان مسئله‌اي است که اغلب کارشناسان اقتصادي به آن انتقاد داشته و معتقدند که رشد شاخص صادرات نه تنها طبيعي نيست، بلکه حاصل استفاده ابزاري و دستوري از متغيري به نام نرخ ارز از سوي گروههاي انحصارگراست.
آنطور که احسان سلطاني، کارشناس اقتصادي گفته است: "در شرايط خاص اقتصاد ايران، استفاده ابزاري و دستوري از متغير نرخ ارز صرفا در جهت حمايت و تزريق رانت ارزي به صنايع بزرگ بالادستي دولتي و شبه دولتي موثر واقع مي‌شود و در مقابل تضعيف و تحديد بخشهاي توليدي خصوصي را به همراه دارد. در اين شرايط افزايش نرخ ارز در جهت خام فروشي هر چه بيشتر، تحريف رقابت اقتصادي و بر ضد نظام اقتصاد بازار و بخش خصوصي عمل مي‌کند.
با توجه به اينکه بيش از ۷۰ درصد واردات کشور شامل مواد اوليه و واسطه‌اي و ماشين آلات و تجهيزات صنعتي مي‌شود، افزايش نرخ ارز منجر به افزايش قيمت تمام شده توليدات داخلي مي‌شود.
اين امر باعث افزايش تورم، تشديد رکود و زيان‌دهي بخشهاي صنعتي خصوصي (صنايع کوچک و متوسط) را در پي دارد.
يکي از موارد ملموس، تورم کالاهاي مصرفي خانوار‌هاست. بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي بانک مرکزي نرخ تورم در شهريور ماه نسبت به ماه گذشته بيش از 5 درصد افزايش داشته و در مقايسه با پارسال حدود دو درصد رشد يافته که در پايان شهريورماه به 11.3 درصد رسيده است.
به گفته سلطاني، کارشناس اقتصادي، در شرايطي که درآمدهاي نفتي دست دولت است و نزديک به 80 درصد صادرات غيرنفتي نيز دست دولتي‌ها و شبه‌دولتي‌ها است بازار آزاد موضوعيت ندارد و بنابراين زماني که ارز خود را در بازار آزاد مي‌فروشند موجب افزايش قيمت تمامي‌کالاها مي‌شوند و منافع کلان آن نصيب شبه‌دولتي‌ها و هزينه آن براي عموم مردم مي‌باشد.
اثبات ناکارآمدي با تحليل تحولات صادراتي
تجزيه و تحليل تحولات صادراتي ايران در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت سال 97 و مقايسه آن با آمار سال گذشته به خوبي مشخص مي‌کند که صادرات مواد خام و اوليه با توجه به تکيه بر رانت منابع و انرژي افزايش يافته و در اين ميان نيز با رشد نرخ ارز،بهاي مواد اوليه و خام صنعتي، موجب رکود در بخش‌هاي پايين دستي شده است.
در دوماهه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۶، تغييرات ارزشي و وزني گروه‌هاي کالايي اصلي بررسي مي‌شود. در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷، به ترتيب «نفت و گاز و مشتقات» با ارزش ۲۳۸۰ ميليون دلار و سهم ۳۱ درصد، «مواد اوليه شيميايي و پلاستيکي» با ارزش ۱۷۶۰ ميليون دلار و سهم ۲۳ درصد، «فلزات اساسي» با ارزش ۱۰۵۰ ميليون دلار و سهم ۱۴ درصد و مواد و محصولات معدني با ارزش ۴۰۰ ميليون دلار و سهم ۵ درصد، در مجموع بيش از ۷۰ درصد از صادرات غير نفتي کشور را شامل شدند. در اين دوماهه، «صادرات محصولات کشاورزي و مواد غذايي» با ارزش ۱۱۰۰ ميليون دلار و سهم ۱۴ درصد از کل صادرات غير نفتي بود. مجموع صادرات «ماشين آلات مکانيکي و برقي و وسايل نقليه و خودرو» ايران با ارزش ۱۴۰ ميليون دلار داراي سهم ۱.۸ درصدي از کل صادرات غيرنفتي است که در همين حال سهم آن از کل صادرات کالاها در جهان حدود ۴۰ درصد مي‌باشد.
صادرات مواد خام و اوليه سوختي، معدني و صنعتي که بيش از ۷۰ درصد صادرات غير نفتي را شامل ميشود، در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، از نظر ارزش ۲۲ درصد و از نظر وزن فقط يک درصد بالا رفت. به عبارتي بخش اعظم رشد صادرات نفتي دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷ از افزايش بهاي کالاهاي اساسي در جهان حاصل شده است. در همين دوماهه صادرات «ماشين آلات مکانيکي و برقي و وسايل نقليه و خودرو» از نظر ارزش با ۲۹ درصد و از نظر وزن با ۱۶ درصد کاهش روبرو شد.
مقام دولتي، منتقد شاخص رشد صادرات
رئيس سازمان توسعه تجارت معتقد است که افزايش نرخ دلار بايد به صورت تدريجي و بر اساس کسر تورم داخلي از تورم خارجي صورت گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از اين گفته بود: از گذشته نيز بارها بر اين نکته تاکيد کرده‌ام که نرخ دلار به تنهايي نمي‌تواند باعث توسعه صادرات شود. در واقع صادرات به برنامه‌ ريزي، زمان‌بندي و برخي تعهدات خاص نياز دارد و افزايش نرخ دلار در کوتاه‌مدت نمي‌تواند در ميزان صادرات تاثير چشم‌گيري داشته باشد. مجتبي خسروتاج به ايسنا گفته بود: زماني که نرخ ارز افزايش پيدا مي‌کند، همان طور که درآمدهاي صادراتي بيشتر مي‌شود، هزينه‌هايي که براي تامين مواد اوليه و خريد کالا وجود دارد نيز بالا مي‌رود. بر همين اساس حتي صادرکنندگان هم ترجيح مي‌دهند که افزايش نرخ ارز به صورت تدريجي و بر اساس تفاوت تورم داخلي و خارجي باشد تا بتوان برنامه‌ريزي راحت‌تر و اصولي‌تري صورت داد. هيچ يک از صادرکنندگان از افزايش يکباره نرخ ارز استقبال نمي‌کنند، چرا که برخي کالاهاي ما به گونه‌اي است که افزايش يکباره نرخ ارز اجازه سرمايه‌گذاري در آنها را نخواهد داد. خسرو تاج گفته بود: به عنوان مثال در حوزه محصولات کشاورزي برخي اقلام هستند که سرمايه‌گذاري روي آنها در ميان مدت جواب مي‌دهد و زمان‌بر است. حال اگر شرايط را اينگونه در نظر بگيريم، چه کسي مي‌داند که در پنج يا ۱۰ سال آينده نرخ ارز چگونه خواهد بود. بر اين اساس طبيعي است که قدرت تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در اين حوزه‌ها از دست خواهد رفت. رييس سازمان توسعه تجارت گفته بود: اگر تمام بحث‌هاي اقتصادي کشور، سياست‌هاي اقتصادي را به‌گونه‌اي اعمال کند که اجازه نوسانات شديد نرخ ارز داده نشود، شرايط بهتري حاکم خواهد بود، زيرابه دنبال گراني دلار، واردات ما نيز قطعاً گران‌تر تمام خواهد شد. بر همين اساس برداشت شخصي من اين است که افزايش يک‌باره نرخ ارز، براي هيچ‌يک از بخش‌هاي اقتصادي مطلوب نيست و بايد همه ما به سمت نوعي ثبات حرکت کنيم و جلوي نوسانات يکباره و شديد را بگيريم.
راهکار
افزايش شاخص بهاي صادراتي در صورت داشتن يک برنامه مهم براي تمرکز بر صادرات مي‌تواند خوب باشد، اما در صورت عدم برنامه‌ريزي مي‌تواند معايبي نيز به همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر شرايطي مهيا شود که صرفه اقتصادي براي توليدکنندگان افزايش يابد و به سمت توسعه صادرات غيرنفتي به بازارهاي خارجي روي‌آورند، مي‌تواند اثري قابل‌توجه در بيدار کردن ظرفيت‌هاي خالي در توليد باشد. اما اين موضوع بايد با تغيير فضاي کسب‌وکار ايجاد شود؛ يعني شرايط در فضاي کسب‌وکار به شکلي باشد که بتوان توليد را افزايش داد و در سوي ديگر، بازاريابي براي فروش کالاهاي داخلي در کشورهاي ديگر گسترده‌تر شود. اين در حالي است که تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد در زمان افزايش نرخ ارز، عمدتاً تمرکز صادرات به سمت فروش بيشتر ماده‌هاي معدني و خام فروشي پيش مي‌رفت که ارزش‌افزوده کمي‌براي اقتصاد کشور در برداشت. که حالا همين موضوع نيز اتفاق افتاده که در آمار ارائه‌شده کاملاً مشخص است.

اوپک و روسيه هرگونه افزايش توليد نفت را رد کرده اند؛
اوپک و روسيه به عنوان اصلي‌ترين کشور توليد کننده نفت غير عضو اوپک، هرگونه افزايش توليد نفت را در کوتاه مدت رد کرده‌اند و همچنين خواسته رئيس جمهور آمريکا را ناديده مي‌گيرند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، از الجزيره، خالد الفالح وزير انرژي عربستان سعودي در نشست وزيران کشورهاي عضو و غير عضو اوپک در الجزاير گفت من بر قيمت نفت تاثير نمي‌گذارم.
روز جمعه، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بار ديگر با اشاره به ارتباط ميان حمايت آمريکا از کشورهاي خاورميانه و قيمت هر بشکه نفت از اوپک خواست بهاي نفت را کاهش دهد. پيش از کاهش عرضه نفت به دنبال اجرايي شدن تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، بهاي هر بشکه نفت در بازار جهاني به هشتاد دلار رسيده است که بهترين سطح طي چهار سال گذشته است.
روز جمعه يک منبع نزديک به مذاکرات اعلا کرد اوپک و ديگر توليد کنندگان عمده نفت در مورد امکان افزايش توليد 500 هزار بشکه نفت در هر روز به منظور جبران کاهش عرضه نفت ايران به دليل تحريم‌هاي آمريکا رايزني کردند.
خالد الفالح تاکيد کرد عربستان سعود توان افزايش توليد نفت را دارد اما گفت اين مسئله در شرايط کنوني ضرورتي ندارد. وي گفت من مي‌شنوم که بازارها به خوبي تامين مي‌شوند. من حتي يک پالايشگاه را در جهان سراغ ندارم که به دنبال نفت باشد و نيابد. محمد بن حمد الرمحي وزير نفت عمان و بخيت الرشيدي وزير نفت کويت نيز اعلام کردند توليد کنندگان نفت بر سر تعهد به توافق ماه ژوئن توافق کردند. اين توافق مي‌گويد توليد نفت نبايد به فراتر از ميزان پيش بيني شده کاهش يابد. حسين کاظم‌پور اردبيلي نماينده ايران در اوپک در گفت‌وگو با شبکه CNBC آمريکا اظهار کرد: رييس جمهور آمريکا بايد براي جلوگيري از افزايش قيمت‌هاي نفت، دست از توييت کردن بردارد.
نماينده ايران در اوپک گفت: دولت ترامپ سياست را به مسائل اوپک کشانده و قصد دارد با اعمال نفوذ ميان اعضاي اوپک، منافع خود را تامين کرده و قيمت‌ها را پايين بياورد.
اوپک به همراه گروهي از توليد کنندگان خارج از اين سازمان شامل روسيه با هدف حذف مازاد عرضه و تقويت قيمت‌ها که شرکت‌هاي انرژي آمريکايي را ورشکسته کرده و کشورهاي صادرکننده را با نارضايتي عمومي‌روبه‌رو کرده بود، از ژانويه سال ۲۰۱۷ محدوديت عرضه به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز را آغاز کرد. رييس جمهور آمريکا اوپک را يک انحصارطلب خوانده و از اين گروه خواسته است که قيمت‌ها را فورا پايين بياورد. اوپک ادعاي ترامپ را رد کرده و استدلال کرده که هدف اصلي اين گروه متعادل کردن و تثبيت بازار است. وي گفت: تصور مي‌کنم آنچه که آمريکايي‌ها انجام مي‌دهند در واقع به بالارفتن قيمت‌ها منجر شده، زيرا عوامل عرضه و تقاضا چنين سطح قيمتي را تاييد نمي‌کنند. من به ترامپ مي‌گويم ساکت باش؛ هيچ پيامي‌ارسال نکن و سپس قيمت‌هاي بهتري خواهي داشت. اوپک براي افزايش توليد در بحبوحه محدوديت شديد عرضه در ميان برخي از بزرگترين صادرکنندگان اين گروه، تحت فشار فزاينده قرار دارد. ايران نيز هدف تحريم‌هاي جديد آمريکا قرار گرفته که صنعت نفت اين کشور را نشانه رفته است. قيمت‌هاي نفت اخيرا به دنبال کمبود عرضه به بازار روند صعودي داشته‌اند. با اين حال سرمايه‌گذاران پس از گزارشي که بر اساس آن، توليد کنندگان اوپک و غيراوپک در حال بررسي افزايش بيشتر توليد به ميزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز هستند، محتاط شدند. کميته نظارتي مشترک وزيران اوپک و غيراوپک در آخرين ديدار خود توافقي براي افزايش توليد منعقد کرد، اما مشخص نشد اين افزايش توليد به چه نحوي صورت خواهد گرفت. اوپک روز يکشنبه اعلام کرد: صنعت نفت به ۱۱ تريليون دلار سرمايه‌گذاري در دو دهه آينده نياز دارد تا تقاضاي جهاني براي نفت را تامين کند. همچنين بيژن زنگنه در مورد نشست کميته نظارتي روز گذشته اوپک، اظهار کرد: بيانيه اين نشست را ديدم که در آن بر رعايت پايبندي به سهميه‌ها تاکيد شده بود. نکته ديگري گفته نشده و اين سازوکاري بود که دنبال آن بوديم. وي در پاسخ به سوالي در مورد اين‌که آيا خلا نفت ايران در بازارهاي جهاني در کوتاه‌مدت يا بلندمدت جبران‌پذير است؟ ادامه داد: در بلندمدت و ميان‌مدت خلا نفت ايران جبران‌پذير نيست. آمريکا مواردي در ذهن دارد که مي‌خواهد اگر شد براي يک ماه هم صادرات نفت ايران را به صفر برساند که انشاا... اين خواب تعبير نمي‌شود. وزير نفت در مورد پيام نتيجه نشست روز گذشته اعضاي اوپک و غيراوپک، اظهار کرد: قبل از اين نشست هم صحبت کرديم و اعلام کرديم که اوپک يک سازمان مستقل است و يک شاخه‌اي از وزارت انرژي آمريکا نيست. روز گذشته هم اعلام کردم که صحبت‌هاي آقاي ترامپ مبني بر اين‌که گفته است امنيت کشورهاي منطقه خليج فارس را آمريکا تامين مي‌کند و بقا آنها بستگي به حمايت و تلاش آمريکا دارد بزرگترين توهين به کشورهاي دوست آمريکا در منطقه است و اميدوارم با اقداماتي که در اوپک انجام مي‌شود نشان داده شود که اوپک چقدر مستقل است.وي در ادامه با بيان اين‌که برخي از کشورها واردات نفت از ايران را کاهش داده‌اند، گفت: به غير از کره جنوبي هيچ کشور ديگري واردات نفت را متوقف نکرده و برخي از آنها اين ميزان را کاهش داده‌اند. دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) گفت: اوپک نه يک انحصار است و نه يک کارتل؛ بلکه نهاد جهاني مسوولي به شمار مي‌رود که به‌طور مداوم براي حفظ ثبات بازارهاي نفت و منافع توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان مي‌کوشد. تارنماي وزارت نفت از سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، «محمد سانوسي بارکيندو» در دهمين نشست کميته وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غيراوپک در الجزاير گفت: همکاري اوپک و غير اوپک براي تقويت گفت‌وگو و ايجاد همکاري در سراسر اين صنعت ادامه مي‌يابد. اين کار براي اطمينان از ثبات پايدار بازار جهاني نفت و فراهم سازي رشد اقتصادي پايدار و ماندگار در کشورهاي توليدکننده و مصرف کننده تشديد مي‌شود. بارکيندو گفت: به عنوان بخشي از تلاش ما به عنوان يک نهاد تخصصي، ما همچنان به گسترش تبادل اطلاعات و گفت‌وگوي آزاد درباره تحولات و تجزيه و تحليل بازار نفت ادامه مي‌دهيم. دبيرکل اوپک تصريح کرد: براي اوپک، شفافيت اطلاعات هميشه جزو مسائل مهم بوده و هست و به همه فعاليت‌هاي سازمان تعميم داده مي‌شود.
بارکيندو ادامه داد: نرم افزار موبايلي چشم انداز نفت جهاني، بولتن آماري ساليانه و گزارش ماهانه بازار نفت در پايگاه اطلاع‌رساني دبيرخانه اوپک قابل دسترس است و دسترسي به مقادير زيادي از اطلاعات بازار نفت از سال 1960 تا امروز را به‌طور برخط (آنلاين) و رايگان براي همگان فراهم مي‌کند.
آملي لاريجاني ضمن دستور بررسي حادثه تروريستي اهواز تاکید کرد؛
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه هيچ مجامله، تسامح و ترحمي‌نسبت به تروريست‌ها و حاميان آنها نخواهيم داشت، تاکيد کرد: از نظر ما امنيت مردم به هيچ وجه قابل مسامحه نيست و بر اين اساس به سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز دستور داده‌ام که علل وقوع اين حادثه تروريستي را بررسي کند. آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت مجدد شهادت جمعي از هموطنانمان در جريان حمله تروريستي به رژه نيروهاي مسلح در اهواز، براي مجروحان اين حادثه بهبودي و سلامت آرزو کرد و گفت: اجانب و فراعنه منطقه و همچنين مزدوراني که در کشورهاي غربي لانه کرده‌اند به دنبال ايجاد بحران در کشور ما هستند و بر اين اساس تروريستها را به انجام چنين عملياتي تحريک مي‌کنند اما عمليات اخير فاقد هرگونه ارزش نظامي‌بود و صرفاً مردم بي گناه غيرنظامي‌و برخي اعضاي نيروهاي مسلح را که در يک رژه نمادين شرکت کرده بودند به خاک و خون کشيدند که اين امر نزد همه وجدان‌هاي بيدار در جهان محکوم است. رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه سرشاخه‌هاي تيم تروريست‌ها و همه کساني که تمهيداتي براي انجام اين عمليات انديشيده‌اند منتظر پاسخ قاطع جمهوري اسلامي‌و مجازات سنگين اين اقدام باشند، افزود: از نيروهاي امنيتي و انتظامي‌به صورت قاطعانه و جدي مي‌خواهيم که در اسرع وقت کساني را که به انجام اين عمليات کمک کردند يا به هر نحو در آن شرکت داشته‌اند شناسايي کنند و به دستگاه قضايي بسپارند. رئيس کل دادگستري استان خوزستان و مجموعه قضايي اين استان نيز براي محاکمه اين عوامل آمادگي کامل دارند تا اين افراد به اشد مجازات برسند.
آملي لاريجاني
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: کشورهاي قاروني و فرعوني منطقه نيز که با خيال واهي گمان مي‌کنند مي‌توانند در کشور ما رخنه‌اي ايجاد کرده و مزدوران خود را براي برهم زدن امنيت جمهوري اسلامي‌به کار گيرند بدانند که اين آرزو را به گور خواهند برد. آنها بايد امروز تصوير تمام قد خود را در آيينه اظهارات رئيس جمهوري آمريکا ببينند که آنها را تحقير مي‌کند و هيچ استقلالي برايشان قائل نيست؛ چنانکه به صراحت گفته بود ا گر حمايت خود را از شما برداريم دو هفته هم دوام نمي‌آوريد. اين سخن خطاب به مدعي‌ترين کشور منطقه گفته شده و آنها را در زمينه قيمت نفت نيز تهديد کرده و گفته است که بدون ما هيچ قدرتي نداريد و دوام نمي‌آوريد. رئيس قوه قضاييه با اشاره به رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي در ميانه برخي فضاسازي‌ها، تصريح کرد: اين روزها عده‌اي تلاش مي‌کنند که به نحوي از سوابق خود و تريبونهايي که در اختيار دارند و فرصت‌هاي بدست آمده از فضاي مجازي براي تخريب دستگاه قضايي استفاده کنند تا با اين فضاسازي‌ها دوستان خود را از محاکمه برهانند. آملي لاريجاني ادامه داد: گوش ما و قضات شريف دستگاه قضايي به اين حرف‌ها بدهکار نيست و استقلال قوه قضاييه اقتضا مي‌کند که رسيدگي‌هاي عادلانه و قاطعانه داشته باشد. مجدداً به اين افراد تاکيد مي‌کنم که بي جهت موجبات زحمت خود و ديگران را فراهم نکنند و گمان نبرند که مي‌توانند با برخي جنجالهاي رسانه‌اي و هياهوهاي تبليغاتي جلوي رسيدگي‌هاي قضايي را بگيرند. رئيس قوه قضاييه ادامه داد: ما راه خود را بر اساس منطق، عقلانيت و ديانت طي مي‌کنيم و معتقديم که همه بايد در برابر قانون مساوي باشند. نمي‌توان عده‌اي را احضار و تعقيب کرد اما براي عده‌اي ديگر استثنا قائل شد. البته مکرر به قضات شريف نيز تاکيد کرده‌ام که مبادا اين قبيل جوسازي‌ها و رفتاريهاي اين قوم باعث شود که از دايره عدالت خارج شوند زيرا ما موظفيم طبق موازين قانوني و شرعي حکم کنيم گرچه طرف مقابل در چارچوب موازين رفتار نمي‌کند. آملي لاريجاني گفت: متاسفانه برخي براي تسويه حساب‌هاي شخصي، کل يک دستگاه را متهم مي‌کنند و قضات را فاسد مي‌خوانند. با اطلاع و از روي يقين مي‌گويم که قاطبه قضات ما افرادي شريف، پاکدست، توانمند، متواضع و محکم هستند که فراتر از وظيفه خود خدمت‌رساني مي‌کنند البته در اين دستگاه بزرگ ممکن است تعدادي قليل افراد متخلف نيز وجود داشته باشد اما متاسفانه دشمنان و کساني که در داخل آب به آسياب دشمن مي‌ريزند، همه را متهم مي‌کنند و خيل عظيم قضات قنوع و پاکدست دستگاه قضايي را زير سوال مي‌برند.
معاون اول رييس جمهوري وعده داد؛
معاون اول رييس جمهوري گفت: دولت در شرايط دشوار پيش رو از اقشار ضعيف جامعه صيانت کرده و اعتبارات مناسبي را براي حمايت از آنها در نظر گرفته و مردم اطمينان داشته باشند که کالاهاي اساسي و نيازهاي مرتبط با دارو و درمان در هر شرايطي تامين مي‌شود. اسحاق جهانگيري در جلسه شوراي اقتصاد با تبيين برخي دستاوردهاي اقتصادي دولت در پنج سال گذشته نظير ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور،‌ بهبود تعاملات بين المللي و شکل‌گيري توافق نامه برجام،‌ افزايش درآمدهاي غيرنفتي دولت، افزايش رشد اقتصادي،‌ کاهش تورم و رکود، ساماندهي موسسات اعتباري غيرمجاز و افزايش حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه، تصريح کرد: فضاي بين المللي نقش موثري در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند که با خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي يک جانبه اين کشور عليه کشورمان، شرايط جديدي براي کشور ايجاد شده است که بايد در تعيين جهت گيري‌هاي لايحه بودجه به اين شرايط ويژه توجه بيشتري شود. جهانگيري با اشاره به اينکه براساس پيش بيني‌ها در سال 98 اقتصاد کشور شرايط ويژه‌اي نسبت به سال جاري تجربه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: فروش نفت و نظام بانکي در سال آينده با فشارهاي زيادي مواجه خواهند بود که بايد با تصميمات راهگشا تلاش کنيم هم بتوانيم نفت بفروشيم و هم نگذاريم روابط بانکي کشور با محدوديت جدي تر مواجه شود. معاون اول رييس جمهوري افزود: براي جلوگيري از اعمال فشارهاي بيشتر بر نظام بانکي کشور، لازم است در تدوين بخشنامه بودجه سال 1398 کل کشور موضوع تصويب لوايح مرتبط با FATF نيز مورد بررسي قرار گرفته و در اين خصوص تعيين تکليف شود. وي ادامه داد: همچنين بايد در تعيين جهت گيري‌هاي لايحه بودجه سال 98 صيانت از معيشت مردم مورد توجه قرار گيرد و نحوه مقابله با تحريم‌هاي آمريکا در لايحه بودجه بطور روشن و شفاف تشريح و تدابير و راهکارهاي عملي در اين زمينه انديشيده شود. جهانگيري با بيان اينکه براساس پيش بيني‌ها درآمدهاي دولت در سال 98 کاهش خواهد يافت، افزود: براي حمايت از توليد و صيانت از اشتغال موجود نيازمند افزايش صادرات غيرنفتي و نيز حضور و مشارکت جدي بخش خصوصي هستيم. معاون اول رييس جمهوري از سازمان برنامه و بودجه خواست در تعيين جهت گيري‌هاي بودجه سال 98 سناريوهاي مختلف را در نظر گرفته و ضمن تلاش براي افزايش درآمدهاي غيرنفتي دولت نظير افزايش درآمدهاي مالياتي از طريق جلوگيري از فرار مالياتي،‌ برنامه ريزي لازم را متناسب با هر گونه رويداد انجام دهد. در اين جلسه که وزراي جهاد کشاورزي،‌ نيرو،‌ سرپرستان وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعي،‌ رييس سازمان برنامه و بودجه کشور، رييس اتاق بازرگاني ايران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌عضو شورا نيز حضور داشتند، نماينده دبيرخانه شوراي اقتصاد گزارشي از پيش نويس بخشنامه بودجه سال 98 کل کشور و اهم خط مشي‌ها و سياست‌هاي تنظيم لايحه بودجه سال 1398 کل کشور ارائه کرد و به تشريح جهت گيري‌ها و سياست‌هاي بودجه‌اي اين بخشنامه پرداخت که پس از بحث و تبادل نظر در خصوص بخش‌هاي مختلف آن، مقرر شد دبيرخانه شورا پس از اعمال اصلاحات لازم در پيش نويس مذکور آن را براي دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ نمايد.
سرمقاله
ايليا پيرولي
روزنامه نگار اقتصادي



هر چند که شاخص صادرات به دليل افزايش نرخ برابري دلار در ماههاي اخير سودآور شده و روندي افزايشي داشته است. اما با وجود کاهش ارزش پول ملي در برابر دلار، همچنان سهم صادرات غير نفتي از مجموع کل صادرات کشور ناچيز و همچنان در حدود 18 تا 20 درصد است. اين امر باعث شده تا ميزان وابستگي صادرات کشور به نفت و مشتقات نفتي همچنان بالا باشد. اما مشکل کجاست و راهکار چيست؟ جداي از مشکلات ساختاري اقتصادي که بايد اصلاح شود و حضور رانت‌ها که بايد هر چه سريع‌تر با گفتمان و مشارکت مردمي‌اين معضل حل شود،اما بر اساس پژوهش‌هاي صورت گرفته که در مجله اقتصادي در شماره‌هاي 51 و 52 منتشرشده، معضل کاهش ارزش صادرات غيرنفتي و سهم ايران در تجارت جهاني بيش از هر عامل ديگري، نه در موقعيت جغرافيايي، نه در منابع و نه در مزيت‌هاي نسبي است، بلکه معضل اساسي در مديريت اقتصادي و برنامه‌ريزي کشور است. مشکل در برداشت‌ها، نگرش‌ها، و نحوه اجراست. مشکل صادرات غيرنفتي ايران همان چيزي است که به‌عنوان نارسايي فرهنگ صادراتي تعبير مي‌شود. براي کاهش آسيب‌پذيري ساختار اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور و مصون ماندن از نوسانان غيرعادي قيمت نفت و جلوگيري از وقفه در اجراي برنامه‌هاي اقتصادي کشور، رشد و توسعه صادرات غيرنفتي و ايجاد تنوع در ترکيب درآمدهاي ارزي کشور راه‌حلي ضروري، اجتناب‌ناپذير و غيرقابل‌انکار است که بايد جدي گرفته شود و موانع تحقق اين مهم هر چه سريع‌تر برطرف شود. اعمال سياست‌هاي بلندمدت مالي و پولي و اجرايي صادراتي و تغيير نکردن و تبديل نشدن متوالي موردي و مقطعي اين سياست‌ها الزامي‌است.
معضل ديگر صادرات غيرنفتي نداشتن راهکاري مدون و مشخص صادراتي و پيروي نکردن از خط‌مشي ثابت درزمينهٔ صادرات است. ضعف ساختار توليد، ناکافي بودن نقدينگي صادرکنندگان براي تداوم فعاليت‌هاي صادراتي، مشکلات مالياتي دشواري تهيه مواد اوليه موردنياز براي توليد کالاهاي صادراتي، از ديگر موانع توسعه صادرات غيرنفتي است.
ازاين‌رو دولت دوازدهم در سه سال مانده از دورانش، اين مشکلات و موانع بايد رفع کند.اما قبل از هر اقدامي‌مردمي‌کردن اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهد.
یادداشت
محمدحسين فرهنگي
عضو هئیت رئیسه مجلس


قيمت کالاها در بازار بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد تعيين مي‌شود. نبايد فراموش کرد در هر زماني که چند نرخي ايجاد مي‌شود، بازار معمولا با نرخ بالاتر تنظيم مي‌کند.دولت بايد در اين وضعيت فعلي اقتصادي اصلاحات اساسي انجام دهد بطور مثال در کشور روسيه که با تحريم‌هاي مشابه ايران روبرو شد با اصلاحات اقتصادي پي در پي زمينه‌اي ايجاد کردند که ارزش پول ملي اين کشور کاهش نيافت.بايد پذيرفت با نشستن و تماشا کردن اصلاحات اقتصادي انجام نمي‌شود بطور مثال تامين کالاهاي اساسي مردم از طريق کارت‌هاي الکترونيکي مي‌توانست به تامين مواد غذايي خانوارها کمک کند و حداقل مانع احتکارهاي کوچک شود.بايد مديريت صحيح نقدينگي در کشور بصورت صحيح در دستور کار قرار گيرد همچنين پيمان‌هاي پولي دو و چند جانبه عملياتي شود.حمايت از خانوارها بايد بصورت غيرنقدي و در قالب ارائه کالا بايد انجام شود تا به توليد داخلي کمک شود از طرفي به حجم نقدينگي اضافه نشود.اصلاح مقررات گمرگي و تسهيل تامين کالاهاي اوليه بخش توليد در ايجاد آرامش در بازارها موثر است.
منبع: خانه ملت
رهبر انقلاب حمله به افراد بي‌دفاع را کاري بزدلانه خواندند؛
جمعي از ورزشکاران مدال‌آور و غرورآفرين کشورمان در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ جاکارتا (اندونزي) با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ديدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش ايسنا، حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين ديدار قبل از بيان نکاتي خطاب به ورزشکاران، حضور گرم و پر شور ملت ايران در مراسم عزاداري حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام را پر معنا و با عظمت‌تر از سالهاي قبل خواندند و با اشاره به حادثه تروريستي دو روز قبل در اهواز، گفتند: اين حادثه تلخ بار ديگر نشان داد که ملت ايران در راه پر افتخار پيشرفت و اعتلاء، دشمنان زيادي دارد. ايشان حمله به افراد بي‌دفاع را کاري بزدلانه خواندند و خاطرنشان کردند: کار شجاعانه از آنِ جوانان برومند کشور است که در ميدانهاي علمي، دفاعي و ورزشي افتخارآفرين هستند. ايشان افزودند: بر اساس گزارشها اين کار بزدلانه کار همان افرادي است که هر جا در سوريه و عراق گرفتار مي‌شوند، امريکايي‌ها نجاتشان مي‌دهند و دستشان در جيب سعودي و امارات عربي است. رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: مطمئناً گوشمالي سختي به عوامل اين اقدام خواهيم داد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي بخش بعدي سخنانشان را به تأکيد بر ارزش کار بزرگ مدال‌آوران و توصيه چند نکته به آنان اختصاص دادند. ايشان خطاب به ورزشکاران گفتند: مدال واقعي شماييد، زيرا بالاترين ارزش براي يک کشور و لازمه پيشرفت آن، وجود نيروي انساني کارآمد، مؤمن، جدي، با هوش و پر تلاش است. رهبر انقلاب، افتخارآفريني دختران و پسران مدال‌آور ايران در مسابقات جهاني را موجب خرسندي ملت‌هاي آزاده و در عين حال عصبانيت جبهه استکبار دانستند و افزودند: مستکبران از پيروزي ملت ايران در هر عرصه‌اي خشمگين مي‌شوند، بنابراين پيروزي شما در واقع پيروزي ملت و شکست جبهه وسيع دشمنان ايران است، به همين دليل حقيقتاً به شما افتخار مي‌کنم و پيام‌هاي تشکر من به شما به معناي واقعي کلمه، برآمده از دل است. ايشان با اشاره به تلاش مستمر دشمنان براي پنهان کردن موفقيت‌هاي بزرگ ملت ايران در عرصه‌هاي مختلف، گفتند: البته افتخارآفريني شما ورزشکاران عزيز در مقابل چشم صدها ميليون انسان در دنيا، غيرقابل انکار است که اين امتياز، ارزش کارتان را مضاعف مي‌کند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي، خَلق صحنه‌هاي ماندگاري همچون دعا و سجده به درگاه پروردگار پس از پيروزي، وقار و حجاب اسلامي‌بانوان ورزشکار کشورمان در مسابقات و اهداء مدال به شهيدان سرافراز را نشان‌دهنده هويت و شخصيت ايراني، اسلامي‌و انقلابي ورزشکاران غيور ايران برشمردند و تأکيد کردند: قهرمانان اجاره‌اي برخي کشورها از نشان دادن هويت آن ملت ناتوان هستند اما قهرمانان اصيل ما چنين افتخارآميز، هويت ملت ايران را نمايندگي مي‌کنند و کار شما با هيچ محاسبه مادي، قابل ارزشگذاري نيست. هبر انقلاب اسلامي‌از همين زاويه به موضوع تهديد ورزشکاران کشورمان از جانب برخي مراکز خارجي پرداختند و گفتند: خاضع و خاشع شدن در مقابل هنجارهاي استکبار مايه افتخار نيست، بنابراين در مقابل تهديد به اينکه اگر فلان مسابقه را ندهيد يا کاري را انجام ندهيد، فلان فدراسيون از شما ناراضي مي‌شود، نبايد تسليم تهديدها و هنجارهاي غلط و تحميلي شويد. ايشان با تأکيد بر اينکه ميدان ورزش، ميدان ترس و ملاحظه نيست بلکه ميدان شجاعت و پيش‌رفتن است، گفتند: ارزشها و اصالتها را نمي‌توان و نبايد زير پا گذاشت، البته مخالفان ارزشهاي ملت ايران نيز نمي‌توانند کاري بکنند همچنان‌که سال قبل پس از آنکه عليرضا کريمي‌عزيز، شکست را براي هدف مهمتري قبول کرد، او و فدراسيون کشتي را تهديد کردند اما در مسابقات امسال، اين جوانِ افتخارآفرين حاضر و قهرمان شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي در تبيين علت مخالفت با مسابقه دادن با نمايندگان رژيم صهيونيستي، خاطرنشان کردند: جمهوري اسلامي‌از ابتداي انقلاب، رژيم صهيونيستي و رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي را به رسميت نشناخت، البته رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي سقوط کرد و رژيم غاصب، کذّاب و نژادپرست صهيونيستي نيز ساقط خواهد شد.رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: جمهوري اسلامي‌ايران در مسابقات ورزشي با نمايندگان رژيم غاصب شرکت نخواهد کرد و معتقديم خود اين کار که سال گذشته عليرضا کريمي‌نمونه‌اي از آن را انجام داد، يک قهرماني واقعي است. ايشان با اشاره به توجه ويژه مردم به جوانان قهرمان به آنان توصيه کردند: در عين قهرماني، «متواضع، متدين، انقلابي پيشرو و خانواده‌دوست» باشيد تا در چشم مردم الگوي «صلاح، نجابت و طهارت» شويد. رهبر انقلاب اسلامي‌ديدار با افتخارآفرينان کاروران ورزشي ايران را بسيار شيرين و اين روز را روزي بهاد ماندني برشمردند و گفتند: ورزش قهرماني بايد همچون قله‌اي همه مردم را به انجام ورزش تشويق و ورزش را در چشم همگان شيرين کند. در اين ديدار که در فضايي صميمي‌و پر نشاط برگزار شد، هر يک از ورزشکاران قهرمان خود را معرفي و نکاتي درباره افتخارات و سوابقشان بيان کردند. در اين ديدار که وزير ورزش و جوانان، دبير کميته ملي المپيک و رؤساي برخي فدراسيونها نيز حضور داشتند، مدال‌آوران بازي‌هاي آسيايي نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر انقلاب اسلامي‌اقامه کردند.
رييس جمهور نسبت به خروج آمريکا از برجام انتقاد کرد؛
رئيس جمهور در ديدار جمعي از مديران ارشد رسانه‌هاي آمريکايي با بيان نقش ارزشمند رسانه‌هاي همگاني در انتقال واقعيات جامعه به مردم تاکيد کرد: هدف نهايي رسانه‌ها در انتقال حوادث و تحليل آنها بايد تقويت صلح، امنيت و پيشرفت جامعه بشري باشد. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني درباره ديدار احتمالي با رئيس جمهوري آمريکا، همانطور که ميان رهبران کره شمالي و آمريکا بعد از يک سلسله لفاظي‌ها چنين ديداري انجام گرفت، گفت: تشبيه اين دو مساله خيلي دقيق نيست. از سال گذشته تاکنون رئيس جمهور آمريکا از يک توافق بسيار مهم بدون هيچ دليل خارج شده و مردم ايران را تحريم و تهديد کرده است و اين اقدامات بسادگي قابل چشم پوشي نيست. کره شمالي با ماجراي ايران کاملا متفاوت است. رئيس جمهور اظهارداشت: ترامپ در حقيقت چند اقدام بسيار نادرست را عليه ايران و ملت ايران انجام داده است. او بي دليل از توافق برجام خارج شده ، ملت ايران را بدون هيچ دليلي تحريم و تهديد کرده و در امور داخلي ما دخالت است. قبل از هر بحثي اين اقدامات نادرست بايد جبران شود. روحاني در پاسخ به اين که اگر اروپايي‌ها هم در موضوع برجام به آمريکا بپيوندند ايران چه اقدامي‌انجام خواهد داد، گفت: ايران تاکنون به تعهدات خود به برجام پايبند بوده و اگر 5 کشور به تعهداتشان پايبند باشند مي‌توانيم آن را حفظ کنيم و اما اگر شرايط ديگري پيش بيايد، به طور طبيعي ما هم در آن شرايط تصميم خود را اتخاذ مي‌کنيم. رئيس جمهور افزود: نکته بعدي اين است که يکبار آمريکا، اروپا و ديگران با هم براي چند سال ايران را تحريم کردند و نتيجه را ديدند و در نهايت نيز پاي ميز مذاکره آمدند و اين تجربه تلخ، براي بار اول نيست و قبلا تکرار شده است. روحاني درباره نقض برجام و اثر آن بر روي راي دهندگان ايراني گفت: مبناي ما از انتخابات سال 92 ، تعامل با جهان بود و يکي از وعده‌هاي مهم من به مردم اين بود که سياست تعامل و گفت‌وگو و همکاري با کشورهاي منطقه و جهان را پيش خواهم گرفت که برجام يکي از آثار اين سياست بود. در جريان انتخابات 96 نيز برجام اجرايي و عملياتي شده بود و ما همان زمان به مردم قول داديم درصورتي که طرفهاي ديگر به برجام پايبند بمانند ما هم به آن پايبند خواهيم ماند. رئيس جمهور تصريح کرد: باوجودي که آمريکا از برجام خارج شده، ما همچنان به آن پايبند هستيم. اصل در کشور ما راي و نظر مردم است و مردم مي‌دانند که ما آغازگر خروج از برجام نبوديم و کشوري که اين پيمان شکني را انجام داده ، آمريکا است. روحاني درباره نقش برخي کشورها در حادثه تروريستي اهواز نيز گفت: در اهواز يک جنايت بزرگ تروريستي انجام شد و متاسفم که برخي کشورها از عبارت حمله تروريستي امتناع مي‌کنند و اين بدان معنا است که نمي‌خواهند همه يکسان با همه تروريست‌ها در دنيا مبارزه کنيم. رئيس جمهور افزود: در همان ساعت اوليه يک گروه تروريستي وابسته به بيگانگان مسووليت اين جنايت را برعهده گرفته و ما همان گروه را مسوول مي‌دانيم و شواهد نيز تاکنون همين موضوع را تاييد مي‌کند و البته بررسي‌هاي ما در ابتداي راه است. افراد مظنون دستگير شده و بازجويي‌ها ادامه مي‌يابد تا دقيقا معلوم شود چه افراد و با چه وابستگي‌هايي اين عمليات را انجام داده اند. روحاني درباره اثرات تحريم‌ها بر روي مردم ايران و احساس آنها در قبال آمريکا گفت:مي‌توانيد به راحتي ترسيم کنيد اگر کشوري نسبت به آمريکا تحريمي‌اعمال کند که در زندگي روزمره شما و امنيت پروازها اثر بگذارد و دسترسي شما به دارو و نيازهاي اوليه شما را تحت تاثير قرار دهد، نسبت به کشور تحريم کننده چه احساسي داريد؟ رئيس جمهور افزود: ما تحريم آمريکا را غير قانوني و ظالمانه عليه ملت ايران مي‌دانيم و اين تحريم بر قضاوت مردم ايران نسبت به دولت آمريکا تاثيرگذار است و بي دليل نيست که در تظاهرات ميليوني،شعارهاي مردم عليه آمريکا تندتر از هر زمان ديگري شده است. مسووليت انساني و تاريخي بر عهده آمريکا است که از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شوراي امنيت را زير پا گذاشته است.
با حضور حماسی مردم انقلابی خوزستان رقم خورد؛
خوزستاني‌ها با حضور در حسينيه ثارالله اهواز پيکر شهداي حادثه تروريستي را بدرقه ‌کردند.مردم با سردادن شعارهاي "مرگ بر آمريکا"، "مرگ بر منافق" و "حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست" در مراسم تشييع شهداي حادثه تروريستي اهواز حاضر شده‌اند. در اين مراسم 11 شهيد که اهل خوزستان بودند تشييع شد و بقيه شهدا به شهرهايشان منتقل شدند.
خوزستاني‌ها با حضور در حسينيه ثارالله اهواز پيکر شهداي حادثه تروريستي را بدرقه ‌کردند.مردم با سردادن شعارهاي "مرگ بر آمريکا"، "مرگ بر منافق" و "حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست" در مراسم تشييع شهداي حادثه تروريستي اهواز حاضر شده‌اند. در اين مراسم 11 شهيد که اهل خوزستان بودند تشييع شد و بقيه شهدا به شهرهايشان منتقل شدند.
در اين مراسم سيدمحمود علوي وزير اطلاعات گفت: تروريست‌هايي که اقدام به تيراندازي به سوي مردم کرده‌اند، به هلاکت رسيده‌اند. عقبه آنها تا آخرين نفر شناسايي خواهند شد و بخش عمده‌اي از آنها هم دستگير شده‌اند.وي افزود: اين تروريست‌ها تا آخرين نفر به کيفر اعمال خود خواهند رسيد و ما به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران اسلامي‌جاي دست زدن به اين جنايات نيست. فرزندان اين کشور در برابر اين جنايات سکوت نمي‌کنند. مجرمين انتقام خود را پس خواهند داد.وزير اطلاعات اظهار کرد: شهادت و به خون خوابيدن عزيزان براي خوزستاني‌ها چيز تازه‌اي نيست و تاريخ خوزستان با شهادت آميخته شده است. مقاوت عشاير خوزستان در برابر متجاوزان انگليسي در حدود صد سال گذشته، مقاومت خوزستاني‌ها در برابر متجاوزان بعثي و مقاومت اين مردم در همه صحنه‌ها مثال زدني است. اراده مردم خوزستان به پيروي از راه انبيا در برابر شهادت عزيزان خود و آسيب‌هايي که در اين راه متحمل مي‌شوند، متزلزل نمي‌شود.وي گفت: به دنيا اين پيام را خواهيم داد که ايران اسلامي‌جاي دست زدن به چنين جنايت‌هاي ضدبشري نيست و به زودي مجرمين انتقام خود را پس خواهند داد.وي ادامه داد: دشمن بداند که اين جنايت نه اثري بر وحدت مردم خوزستان از لر و عرب و فارس مي‌گذارد نه مي‌تواند اثري بر اراده اين مردم داشته باشد. چنين جنايت‌هايي باعث وحدت مردم در برابر استکبار جهاني مي‌شود. جنايتکاراني که دست به اين جنايت هولناک زدند، بدانند که فرزندان ايران اسلامي‌در برابر اين جنايت‌ها سکوت نخواهند کرد.وزير اطلاعات گفت: جنايت کشتن کودک‌ها و تيراندازي به سمت زن و بچه مردم چيزي نيست که فرزندان ايران اسلامي‌در دستگاه‌هاي امنيتي، اطلاعاتي و نظامي‌از آن صرف نظر کنند. تروريست‌هايي که دست به جنايت در اهواز زدند، به هلاکت رسيدند. عقبه آن‌ها تا آخرين نفر به وسيله سربازان گمنام امام زمان(عج) و نيروهاي نظامي، انتظامي، امنيتي، قضايي و سياسي و همچنين عزيزان سپاه، بسيج و ... شناسايي خواهند شد.وي گفت: بخش عمده‌اي از اين افراد دستگير شده‌اند و تا آخرين نفر شناسايي خواهيم کرد و نيروهاي امنيتي کشور اين افراد را تا آخرين نفر به کيفر خواهند رساند.

*منتظر انتقام ايران باشيد
در اين مراسم امير سرتيپ حاتمي‌وزير دفاع با عرض تسليت مجدد به شهادت رسيدن و مجروح و آسيب‌ديدن جمعي از هموطنان بي‌دفاع کشورمان گفت: تروريست‌ها منتظر دست انتقام ملت ايران باشند.وي هدف دشمن از اين‌گونه تحرکات را ايجاد آشوب و نا‌امني و تشويش در کشور دانست و اظهار داشت: ملت رشيد ايران اسلامي‌در طول ۴۰ سال اخير ثابت کرده که دست از آرمان‌ها و اعتقادات راسخ‌شان بر نخواهند داشت.وي افزود: اين قبيل اقدامات کور و فاقد ارزش و غيرانساني خللي در عزم ملت ايران در تحقق اهداف متعالي انقلاب نخواهند داشت.وزير دفاع تصريح کرد: استکبار جهاني به‌سرکردگي آمريکا و رژيم صهيونيستي و طرفداران منطقه‌اي آن با توسل به اين گروهک‌هاي تروريستي در پي اهداف شوم خود هستند.

*عوامل حادثه تروريستي اهواز منتظر پاسخ کوبنده ايران باشند
از سوي ديگر جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌گفت: حاميان و عوامل حادثه تروريستي اهواز بدانند که پاسخ ايران اسلامي‌کوبنده خواهد بود. سردار سلامي‌گفت: خوزستان کانون مقاومت و پايتخت دفاع مقدس و سرزمين آزمون‌هاي بزرگ است.وي با اشاره به اينکه مردم خوزستان که هرگز از توپ و تانک دشمنان بعثي نهراسيدند افزود: اين تروريست‌ها مي‌خواهند نسخه سوريه و عراق را در کشور ايران پياده کنند، اما آن‌ها با شکست مواجه مي‌شوند.وي با اشاره به اينکه افرادي که زنان و کودکان يمن را به خاک و خون مي‌کشند و در زنان سوري را در شهر‌هاي اروپايي آوار کرده و قصد نا امني در عراق و تفرقه در لبنان را انجام دادند ادامه داد: اين افراد مي‌خواهند نسخه سوري و عراق را در کشور ايران پياده کنند، اما آنهابا شکست مواجه مي‌شوند. جانشين فرمانده سپاه گفت: تفنگداران‌تان را دستگير کرديم و هيچ غلطي نتوانستيد بکنيد و قول مي‌دهيم واکنش مان به اين ماجرا پشيمان‌کننده، ويران‌گر و نابودکننده باشد. اين ماجرا خاتمه نخواهد داشت. سلامي‌با تاکيد بر اينکه اين ماجرا خاتمه نخواهد داشت افزود: به همه کساني که پشت اين ماجرا هستند اخطار مي‌دهيم؛ شما مي‌دانيد ما هم مي‌دانيم، انتقام خواهيم گرفت. شما نتوانستيد امنيت رژيم صهيونيستي را تامين کنيد، حزب‌الله قدرت گرفت انقدر که امروز قادر است در هر جنگي طومار صهيونيست‌ها را در هم بشکند.

*نتيجه شکست استکبارجهاني
همچنين محسن رضايي در اين مراسم با بيان اينکه حادثه تروريستي اهواز نتيجه شکست استکبارجهاني و نااميدي آن‌ها از ملت ايران است، گفت: ما از هيئت دولت و وزارت امورخارجه مي‌خواهيم به اخطار لفظي اکتفا نکنند و با اقدام عملي به کشور‌هاي دانمارک، هلند و انگلستان در خصوص حضور تروريست‌ها و تحويل آنان به کشورمان انجام دهند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اهواز را يک حادثه کاملاً طراحي شده از بيرون مرزها عنوان کرد و گفت: کاملا پيدا و مشخص شد که تروريست‌ها از طرف چه کشورهايي حمايت مالي و تبليغاتي مي‌شوند. اينکه تروريست‌ها کجا آموزش ديده‌‌ و از کجا آمد‌ند را مسئولان اطلاعاتي توضيح خواهند داد. وي با تاکيد براينکه خوزستان بدون ايران و ايران بدون خوزستان معنا ندارد و هويت خود را از دست مي‌دهند، افزود: ‌خوزستان فرزند ايران اسلامي‌است و از وفادارترين‌ها بوده و در حوادث مختلف دين خود را ادا کرده است؛ در اين ديار مردم عرب و لر جان فدايي‌هاي بسياري کردند.

*تروريست‌ها فرزندان پليد ابوسفيان
همچنين نماينده رهبري در اين مراسم گفت: کساني که در اين حادثه به فيض شهادت نائل شدند، تقاص طرفداري، عشق و محبت به امام حسين(ع) و اهل بيت پيامبر(ص) را پس دادند و کساني که به اين حادثه خونبار دست زدند، همان فرزندان پليد ابوسفيان هستند.حجت الاسلام احمد مروي افزود:امروز فرزندان پليد ابوسفيان ادامه همان جريان گمراه و ضدبشريت هستند. دشمنان بايد بدانند که امروز اين خون‌هاي پاک موجب تقويت، گستردگي و تعميق جريان انقلابي و اسلام ناب محمدي خواهند شد. دشمنان مي‌خواهند نور خورشيد و نور انقلاب اسلامي‌را با فوت دهان خاموش کنند اما نمي‌دانند اگر کسي برابر خورشيد قرار بگيرد و به دنبال خاموش کردن آن با فوت دهان باشد، جز ابلهي و ديوانگي کاري از آن سر نزده است. وي گفت: همزماني جنايت تروريستي در اهواز با دو حادثه قابل توجه و تامل است. اين همزماني‌ها به صورت اتفاقي و تصادفي نبود. همزماني اين حادثه جنايت‌بار با سومين روز شهادت امام حسين(ع) و اولين روز هفته دفاع مقدس قابل تحليل است. اين مساله نشان مي‌دهد که فرزندان پليد ابوسفيان و يزيديان زمان مي‌خواستند با اين حرکت کور و خونبار، انتقام عشق مردم به اهل بيت عصمت و طهارت را از رهروان راه اباعبدالله(ع) بگيرند.