رييس جمهور تبليغات دروغين آمريکا را خنثي کند
عضو موتلفه گفت‌: عمده‌ترين مسئوليت رييس جمهور در اين سفر خنثي کردن تبليغات و ادعاهاي دروغين ترامپ عليه جمهوري اسلامي‌ايران است. محور همه صحبت‌هاي رييس جمهور بايد اين مساله باشد. حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: رييس جمهور بايد بر عهد شکني آمريکا در پايبندي به قراردادهاي بين‌المللي تاکيد و اشاره کند اين رفتارها اعتماد به مجامع بين‌المللي را از بين خواهد برد و زمينه را براي قدرت استکباري آمريکا فراهم مي‌کند. دفاع از ملت‌هاي مظلوم منطقه که به خاطر حمايت آمريکا و اقدام عوامل متحد اين کشور در منطقه با جنايات جنگي روبرو شدند نيز مدنظر رييس جمهور باشد، زيرا اين اقدامات موجب بي ثباتي و ناامني در منطقه شده است.




فرصت تبيين تخلفات و پشت کردن آمريکا به تعهدات
رييس جمهوري اسلامي‌ايران تاکيد کرد که فرصت مناسبي است تا درمجمع عمومي‌سازمان ملل تخلفات و پشت کردن آمريکايي‌ها به تعهدات بين المللي را تبيين کنيم.به گزارش ايرنا حجت الاسلام حسن روحاني در بدو ورود به نيويورک گفت: آب و هواي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته کمي‌متفاوت است و آمريکايي‌ها از تعهدات خود در سراسر دنيا از جمله برجام سر بازدند.وي خاطر نشان کرد فرصت مناسبي است براي اينکه برخي از تخلفات و پشت کردن‌ها به تعهدات بين المللي بهتر تبيين شود.رييس جمهوري با اشاره به رئوس برنامه‌هاي کاري خود در نيويورک، گفت : هدف ما تشريح سياست‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران نسبت به منطقه و جهان در مجامعي است که پيش رو داريم.



وزارت اطلاعات مانع سلب امنيت مردم
وزير اطلاعات دولت اصلاحات گفت:در طول سالهاي پس از انقلاب اقدامات تروريستي فراوان داشته ايم ولي برغم وقوع چنين حوادث ناگواري،‌ جمهوري اسلامي‌داراي سازمان‌هاي اطلاعاتي قوي از قبيل وزارت اطلاعات است که با ماموريت خود هم به لحاظ نظري و حرفه‌اي و هم تجربي و عملياتي آشنا و به کار خود مسلط اند. علي يونسي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: نيروهاي مسلح هم در رده‌هاي مختلف،‌ بر امور و ماموريت‌هاي خود تسلط کافي دارند و اگر چنين نبود گروه‌هاي تجزيه طلب مانند آن گروهي که در خوزستان دست به اين کار خشن و کور و ضدمردمي‌و ضد ميهني و ضد امنيت ملي زده، ايران را تکه‌پاره و امنيت مردم را در همه جا سلب مي‌کردند.

شاخه زيتون به جاي تفنگ
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران هياهوي به وجود آمده بر سر حضور رييس‌جمهور در نشست شوراي امنيت به رياست ترامپ را تلاش گروه‌هاي تندروي داخلي براي جلوگيري از تنش‌زدايي با آمريکا خواند و گفت: مساله دور از ذهني نيست که ميانه‌روها و عقلاي اروپايي‌ و برخي آمريکايي‌ها تلاش کنند با ميانه‌روها در تهران شامل دولت روحاني به راه‌حل‌هايي دست پيدا کنند.صادق زيباکلام در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تشکيل جلسه شوراي امنيت به رياست ترامپ درباره ايران و ضرورت حضور رئيس‌جمهور ايران در اين نشست با بيان اينکه جريان‌هاي تندرو مخالف حضور ايشان در جلسه مجمع عمومي‌و شورا است، گفت: دليل مخالفت اين جريان‌ها نگراني آنها از هرگونه تنش‌زدايي ممکن بين ايران و آمريکاست. آنها نگران هستند مبادا تماس‌هايي ميان ايران و آمريکا برقرار شود و يک گام به سمت تنش‌زدايي برداشته شود.
کميسيون ماده10 احزاب پابرجا خواهد بود
دبير کميسيون ماده 10 احزاب وزارت کشور گفت: ما مجري قانون احزابي هستيم که کميسيون ماده 10 احزاب براساس همان قانون عمل مي‌کند و تا زماني که اين قانون وجود دارد کميسيونش هم وجود خواهد داشت.بهرام سرمست در گفت‌وگو با فارس و در واکنش به اظهارات رئيس خانه احزاب ايران مبني بر احتمال جايگزيني کميسيون ماده 10 با کميسيون ملي انتخابات، گفت: کميسيون ماده 10 احزاب، کميسيون ماده 10 «قانون احزاب» است و تا زماني که قانون احزاب پابرجا است اين کميسيون نيز پابرجا خواهد بود. وي در عين حال تاکيد کرد: هرگونه تغيير مستلزم قانون جديد يا اصلاح قانون فعلي است و ما فعلا مجري قانون احزابي هستيم که کميسيون ماده 10 احزاب براساس همان قانون عمل مي‌کند و تا زماني که اين قانون وجود دارد کميسيونش هم وجود خواهد داشت.
توان بازدارندگي کشور بالاتر از گذشته
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: توان بازدارندگي نيروهاي مسلح در دفاع از کشور، بالاتر از دوران دفاع مقدس است.به گزارش باشگاه خبرنگاران، امير دريادار حبيب الله سياري با اشاره به اينکه دشمنان و قدرتهاي استکباري انقلاب اسلامي‌را مانعي بر سر راه زياده‌خواهي‌هاي خود مي‌دانستند، افزود: دشمنان قسم‌خورده براي بدست آوردن منافع نامشروعشان با انقلاب اسلامي‌مقابله کردند و با ترفندها و توطئه‌هاي مختلف بدنبال ادامه هژموني و تسلط بر منطقه بوده‌اند.معاون هماهنگ کننده ارتش آغاز جنگ تحميلي را بر مبناي همين رويکرد استکبار دانست و افزود: بلوک شرق و غرب که به جهت مبنايي با هم اختلاف داشتند بر سر مقابله با انقلاب اسلامي‌ايران با يکديگر به توافق رسيدند و پيوند نامبارکي را به وجود آوردند و تمامي‌امکانات را در اختيار صدام گذاشتند.وي افزود: در شرايطي که ما حتي سيم‌خاردار هم در داخل نداشتيم، طرف مقابل از غربيها و شرقي‌ها انواع تجهيزات مدرن جنگي همچون آواکس، سوپراتاندارد، ميراژ، سوخو، موشکهاي اگزوسه و بالستيک اسکاد را دريافت مي‌کرد.
سازمان ملل ميدان‌ دفاعي ايران
مشاور رئيس‌جمهور گفت: يکي از کارکردهاي سفر رئيس جمهور به آمريکا به چالش کشاندن سياست‌هاي اين کشور است.حسام الدين آشنا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران, با اشاره به سفر روحاني به نيويورک اظهار کرد: يکي از کارکردهاي سفر رئيس جمهور به آمريکا به چالش کشاندن سياست‌هاي اين کشور است و امسال هم اين موضوع بيش از سالهاي گذشته اتفاق مي‌افتد.آشنا با بيان اينکه يکي از وظايف رئيس جمهور و تيم همراه وي دفاع از منافع و مصالح ملت ايران است, افزود: سازمان ملل متحد يکي از ميدان‌هاي دفاعي ما خواهد بود.وي با اشاره به اينکه سفر روحاني به نيويورک سه فايده اصلي براي کشورمان دارد, گفت: بخشي از آن ديپلماسي چند جانبه و سخنراني در مجمع عمومي‌سازمان ملل و ديدار با دبير کل اين سازمان است. مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينکه دومين محور اين سفر سياست‌هاي دو جانبه است که ديدارهاي سران کشورها صورت مي‌گيرد, افزود: حجت‌الاسلام روحاني در سفرهاي گذشته معمولا 15 ملاقات دو جانبه داشتند.
ربيعي و پيشنهاد سخنگويي دولت
يک منبع آگاه گفت:سخنگويي دولت به علي ربيعي پيشنهاد شده ولي فعلا موافقت نکرده است.يک منبع آگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اخبار منتشره در خصوص احتمال انتصاب علي ربيعي وزير سابق تعاون، کار، رفاه اجتماعي به سخنگويي دولت گفت: اين پيشنهاد به وي مطرح شده ولي فعلا موافقت نکرده و در حال بررسي آن است. اين در حالي است که برخي رسانه‌ها از پيشنهاد دولت به علي ربيعي وزير سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي کرسي سخنگويي دولت خبر دادند.

وزير اطلاعات در مراسم تشييع پيکر شهدا خبرداد؛
خوزستاني‌ها با حضور در حسينيه ثارالله اهواز پيکر شهداي حادثه تروريستي را بدرقه ‌کردند.مردم با سردادن شعارهاي "مرگ بر آمريکا"، "مرگ بر منافق" و "حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست" در مراسم تشييع شهداي حادثه تروريستي اهواز حاضر شده‌اند. در اين مراسم 11 شهيد که اهل خوزستان بودند تشييع شد و بقيه شهدا به شهرهايشان منتقل شدند.
در اين مراسم سيدمحمود علوي وزير اطلاعات گفت: تروريست‌هايي که اقدام به تيراندازي به سوي مردم کرده‌اند، به هلاکت رسيده‌اند. عقبه آنها تا آخرين نفر شناسايي خواهند شد و بخش عمده‌اي از آنها هم دستگير شده‌اند.وي افزود: اين تروريست‌ها تا آخرين نفر به کيفر اعمال خود خواهند رسيد و ما به دنيا اعلام مي‌کنيم که ايران اسلامي‌جاي دست زدن به اين جنايات نيست. فرزندان اين کشور در برابر اين جنايات سکوت نمي‌کنند. مجرمين انتقام خود را پس خواهند داد.وزير اطلاعات اظهار کرد: شهادت و به خون خوابيدن عزيزان براي خوزستاني‌ها چيز تازه‌اي نيست و تاريخ خوزستان با شهادت آميخته شده است. مقاوت عشاير خوزستان در برابر متجاوزان انگليسي در حدود صد سال گذشته، مقاومت خوزستاني‌ها در برابر متجاوزان بعثي و مقاومت اين مردم در همه صحنه‌ها مثال زدني است. اراده مردم خوزستان به پيروي از راه انبيا در برابر شهادت عزيزان خود و آسيب‌هايي که در اين راه متحمل مي‌شوند، متزلزل نمي‌شود.وي گفت: به دنيا اين پيام را خواهيم داد که ايران اسلامي‌جاي دست زدن به چنين جنايت‌هاي ضدبشري نيست و به زودي مجرمين انتقام خود را پس خواهند داد.وي ادامه داد: دشمن بداند که اين جنايت نه اثري بر وحدت مردم خوزستان از لر و عرب و فارس مي‌گذارد نه مي‌تواند اثري بر اراده اين مردم داشته باشد. چنين جنايت‌هايي باعث وحدت مردم در برابر استکبار جهاني مي‌شود. جنايتکاراني که دست به اين جنايت هولناک زدند، بدانند که فرزندان ايران اسلامي‌در برابر اين جنايت‌ها سکوت نخواهند کرد.وزير اطلاعات گفت: جنايت کشتن کودک‌ها و تيراندازي به سمت زن و بچه مردم چيزي نيست که فرزندان ايران اسلامي‌در دستگاه‌هاي امنيتي، اطلاعاتي و نظامي‌از آن صرف نظر کنند. تروريست‌هايي که دست به جنايت در اهواز زدند، به هلاکت رسيدند. عقبه آن‌ها تا آخرين نفر به وسيله سربازان گمنام امام زمان(عج) و نيروهاي نظامي، انتظامي، امنيتي، قضايي و سياسي و همچنين عزيزان سپاه، بسيج و ... شناسايي خواهند شد.وي گفت: بخش عمده‌اي از اين افراد دستگير شده‌اند و تا آخرين نفر شناسايي خواهيم کرد و نيروهاي امنيتي کشور اين افراد را تا آخرين نفر به کيفر خواهند رساند.
منتظر انتقام ايران باشيد
در اين مراسم امير سرتيپ حاتمي‌وزير دفاع با عرض تسليت مجدد به شهادت رسيدن و مجروح و آسيب‌ديدن جمعي از هموطنان بي‌دفاع کشورمان گفت: تروريست‌ها منتظر دست انتقام ملت ايران باشند.وي هدف دشمن از اين‌گونه تحرکات را ايجاد آشوب و نا‌امني و تشويش در کشور دانست و اظهار داشت: ملت رشيد ايران اسلامي‌در طول ۴۰ سال اخير ثابت کرده که دست از آرمان‌ها و اعتقادات راسخ‌شان بر نخواهند داشت.وي افزود: اين قبيل اقدامات کور و فاقد ارزش و غيرانساني خللي در عزم ملت ايران در تحقق اهداف متعالي انقلاب نخواهند داشت.وزير دفاع تصريح کرد: استکبار جهاني به‌سرکردگي آمريکا و رژيم صهيونيستي و طرفداران منطقه‌اي آن با توسل به اين گروهک‌هاي تروريستي در پي اهداف شوم خود هستند.
عوامل حادثه تروريستي اهواز منتظر پاسخ کوبنده ايران باشند
از سوي ديگر جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌گفت: حاميان و عوامل حادثه تروريستي اهواز بدانند که پاسخ ايران اسلامي‌کوبنده خواهد بود. سردار سلامي‌گفت: خوزستان کانون مقاومت و پايتخت دفاع مقدس و سرزمين آزمون‌هاي بزرگ است.وي با اشاره به اينکه مردم خوزستان که هرگز از توپ و تانک دشمنان بعثي نهراسيدند افزود: اين تروريست‌ها مي‌خواهند نسخه سوريه و عراق را در کشور ايران پياده کنند، اما آن‌ها با شکست مواجه مي‌شوند.وي با اشاره به اينکه افرادي که زنان و کودکان يمن را به خاک و خون مي‌کشند و در زنان سوري را در شهر‌هاي اروپايي آوار کرده و قصد نا امني در عراق و تفرقه در لبنان را انجام دادند ادامه داد: اين افراد مي‌خواهند نسخه سوري و عراق را در کشور ايران پياده کنند، اما آنهابا شکست مواجه مي‌شوند. جانشين فرمانده سپاه گفت: تفنگداران‌تان را دستگير کرديم و هيچ غلطي نتوانستيد بکنيد و قول مي‌دهيم واکنش مان به اين ماجرا پشيمان‌کننده، ويران‌گر و نابودکننده باشد. اين ماجرا خاتمه نخواهد داشت. سلامي‌با تاکيد بر اينکه اين ماجرا خاتمه نخواهد داشت افزود: به همه کساني که پشت اين ماجرا هستند اخطار مي‌دهيم؛ شما مي‌دانيد ما هم مي‌دانيم، انتقام خواهيم گرفت. شما نتوانستيد امنيت رژيم صهيونيستي را تامين کنيد، حزب‌الله قدرت گرفت انقدر که امروز قادر است در هر جنگي طومار صهيونيست‌ها را در هم بشکند.
نتيجه شکست استکبارجهاني
همچنين محسن رضايي در اين مراسم با بيان اينکه حادثه تروريستي اهواز نتيجه شکست استکبارجهاني و نااميدي آن‌ها از ملت ايران است، گفت: ما از هيئت دولت و وزارت امورخارجه مي‌خواهيم به اخطار لفظي اکتفا نکنند و با اقدام عملي به کشور‌هاي دانمارک، هلند و انگلستان در خصوص حضور تروريست‌ها و تحويل آنان به کشورمان انجام دهند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اهواز را يک حادثه کاملاً طراحي شده از بيرون مرزها عنوان کرد و گفت: کاملا پيدا و مشخص شد که تروريست‌ها از طرف چه کشورهايي حمايت مالي و تبليغاتي مي‌شوند. اينکه تروريست‌ها کجا آموزش ديده‌‌ و از کجا آمد‌ند را مسئولان اطلاعاتي توضيح خواهند داد. وي با تاکيد براينکه خوزستان بدون ايران و ايران بدون خوزستان معنا ندارد و هويت خود را از دست مي‌دهند، افزود: ‌خوزستان فرزند ايران اسلامي‌است و از وفادارترين‌ها بوده و در حوادث مختلف دين خود را ادا کرده است؛ در اين ديار مردم عرب و لر جان فدايي‌هاي بسياري کردند.
تروريست‌ها فرزندان پليد ابوسفيان
همچنين نماينده رهبري در اين مراسم گفت: کساني که در اين حادثه به فيض شهادت نائل شدند، تقاص طرفداري، عشق و محبت به امام حسين(ع) و اهل بيت پيامبر(ص) را پس دادند و کساني که به اين حادثه خونبار دست زدند، همان فرزندان پليد ابوسفيان هستند.حجت الاسلام احمد مروي افزود:امروز فرزندان پليد ابوسفيان ادامه همان جريان گمراه و ضدبشريت هستند. دشمنان بايد بدانند که امروز اين خون‌هاي پاک موجب تقويت، گستردگي و تعميق جريان انقلابي و اسلام ناب محمدي خواهند شد. دشمنان مي‌خواهند نور خورشيد و نور انقلاب اسلامي‌را با فوت دهان خاموش کنند اما نمي‌دانند اگر کسي برابر خورشيد قرار بگيرد و به دنبال خاموش کردن آن با فوت دهان باشد، جز ابلهي و ديوانگي کاري از آن سر نزده است. وي گفت: همزماني جنايت تروريستي در اهواز با دو حادثه قابل توجه و تامل است. اين همزماني‌ها به صورت اتفاقي و تصادفي نبود. همزماني اين حادثه جنايت‌بار با سومين روز شهادت امام حسين(ع) و اولين روز هفته دفاع مقدس قابل تحليل است. اين مساله نشان مي‌دهد که فرزندان پليد ابوسفيان و يزيديان زمان مي‌خواستند با اين حرکت کور و خونبار، انتقام عشق مردم به اهل بيت عصمت و طهارت را از رهروان راه اباعبدالله(ع) بگيرند.
معاون اول رييس جمهوري وعده داد؛
معاون اول رييس جمهوري گفت: دولت در شرايط دشوار پيش رو از اقشار ضعيف جامعه صيانت کرده و اعتبارات مناسبي را براي حمايت از آنها در نظر گرفته و مردم اطمينان داشته باشند که کالاهاي اساسي و نيازهاي مرتبط با دارو و درمان در هر شرايطي تامين مي‌شود. اسحاق جهانگيري در جلسه شوراي اقتصاد با تبيين برخي دستاوردهاي اقتصادي دولت در پنج سال گذشته نظير ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور،‌ بهبود تعاملات بين المللي و شکل‌گيري توافق نامه برجام،‌ افزايش درآمدهاي غيرنفتي دولت، افزايش رشد اقتصادي،‌ کاهش تورم و رکود، ساماندهي موسسات اعتباري غيرمجاز و افزايش حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه، تصريح کرد: فضاي بين المللي نقش موثري در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند که با خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي يک جانبه اين کشور عليه کشورمان، شرايط جديدي براي کشور ايجاد شده است که بايد در تعيين جهت گيري‌هاي لايحه بودجه به اين شرايط ويژه توجه بيشتري شود. جهانگيري با اشاره به اينکه براساس پيش بيني‌ها در سال 98 اقتصاد کشور شرايط ويژه‌اي نسبت به سال جاري تجربه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: فروش نفت و نظام بانکي در سال آينده با فشارهاي زيادي مواجه خواهند بود که بايد با تصميمات راهگشا تلاش کنيم هم بتوانيم نفت بفروشيم و هم نگذاريم روابط بانکي کشور با محدوديت جدي تر مواجه شود. معاون اول رييس جمهوري افزود: براي جلوگيري از اعمال فشارهاي بيشتر بر نظام بانکي کشور، لازم است در تدوين بخشنامه بودجه سال 1398 کل کشور موضوع تصويب لوايح مرتبط با FATF نيز مورد بررسي قرار گرفته و در اين خصوص تعيين تکليف شود. وي ادامه داد: همچنين بايد در تعيين جهت گيري‌هاي لايحه بودجه سال 98 صيانت از معيشت مردم مورد توجه قرار گيرد و نحوه مقابله با تحريم‌هاي آمريکا در لايحه بودجه بطور روشن و شفاف تشريح و تدابير و راهکارهاي عملي در اين زمينه انديشيده شود. جهانگيري با بيان اينکه براساس پيش بيني‌ها درآمدهاي دولت در سال 98 کاهش خواهد يافت، افزود: براي حمايت از توليد و صيانت از اشتغال موجود نيازمند افزايش صادرات غيرنفتي و نيز حضور و مشارکت جدي بخش خصوصي هستيم. معاون اول رييس جمهوري از سازمان برنامه و بودجه خواست در تعيين جهت گيري‌هاي بودجه سال 98 سناريوهاي مختلف را در نظر گرفته و ضمن تلاش براي افزايش درآمدهاي غيرنفتي دولت نظير افزايش درآمدهاي مالياتي از طريق جلوگيري از فرار مالياتي،‌ برنامه ريزي لازم را متناسب با هر گونه رويداد انجام دهد. در اين جلسه که وزراي جهاد کشاورزي،‌ نيرو،‌ سرپرستان وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعي،‌ رييس سازمان برنامه و بودجه کشور، رييس اتاق بازرگاني ايران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌عضو شورا نيز حضور داشتند، نماينده دبيرخانه شوراي اقتصاد گزارشي از پيش نويس بخشنامه بودجه سال 98 کل کشور و اهم خط مشي‌ها و سياست‌هاي تنظيم لايحه بودجه سال 1398 کل کشور ارائه کرد و به تشريح جهت گيري‌ها و سياست‌هاي بودجه‌اي اين بخشنامه پرداخت که پس از بحث و تبادل نظر در خصوص بخش‌هاي مختلف آن، مقرر شد دبيرخانه شورا پس از اعمال اصلاحات لازم در پيش نويس مذکور آن را براي دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ نمايد.
شمخاني در ديدار وزير کشور جمهوري آذربايجان تشريح کرد؛
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: خطر تروريسم و ريشه‌هاي آن از جمله انديشه تکفيري که توسط برخي کشورهاي منطقه ترويج مي‌شود، تمام منطقه را با بحران مواجه کرده است. به گزارش ايلنا، راميل اسوب‌‌‌اف، وزير کشور جمهوري آذربايجان و هيات همراه ظهر مروز با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و پيرامون راهکارهاي گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند. شمخاني با اشاره به اشتراکات فرهنگي، تاريخي و تمدني ميان جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري آذربايجان و وجود فرصت‌‌‌‌ها و منافع گسترده که موجب نزديکي دو کشور مي‌شود گفت: سرمايه‌‌‌گذاري‌‌‌‌هاي صورت گرفته در مسير توسعه روابط موجب پيشرفت و امنيت متقابل خواهد شد. وي با بيان اينکه مرزهاي دو کشور، مرزهاي صلح و دوستي است، اظهار داشت: تمامي‌بسترها و ظرفيت‌‌‌‌ها براي ايجاد جهش در روابط همه جانبه به ويژه در بخش‌‌‌هاي مختلف اقتصادي فراهم است.
نماينده مقام معظم رهبري با اشاره به غيرقانوني بودن تحريم‌‌‌‌هاي آمريکا و تبديل شدن آن به ابزار انتقام شخصي ترامپ از کشورهاي مخالف تصريح کرد: تجربيات گذشته نشان مي‌‌‌‌دهد که رفتارهايي از اين دست نه تنها اثربخش نخواهد بود بلکه موجب انزواي بيش از پيش آمريکا در جامعه بين‌‌الملل خواهد شد. شمخاني با تصريح بر شناسايي و پيگيري ريشه‌‌‌هاي خارجي عمليات تروريستي اخير در شهر اهواز خاطرنشان کرد: خطر تروريسم و ريشه‌هاي آن از جمله انديشه تکفيري که توسط برخي کشورهاي منطقه ترويج مي‌شود تمام منطقه را با بحران مواجه ساخته و مانعي بزرگ در مسير رشد و پيشرفت کشورهاي اسلامي‌است. وي با تقبيح سياست‌‌‌‌‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد اختلاف ميان کشورهاي همسايه ابراز داشت: لازم است با حفظ هوشياري و افزايش تعاملات و گفت‌وگوهاي سازنده، تلاش‌‌‌‌هاي مخرب بدخواهان براي ايجاد بدبيني و اختلاف ميان کشورهاي منطقه خنثي شود.
وزير کشور جمهوري آذربايجان نيز با محکوم کردن اقدام تروريستي در اهواز و اظهار تاسف درخصوص شهادت جمعي از شهروندان ايراني دراين واقعه با دولت و ملت ايران ابراز همدري کرد. راميل اوسوب اف، با اثربخش خواندن گفت ‌‌‌وگوهاي صورت گرفته با مقامات کشورمان بيان کرد: جمهوري آذربايجان مايل به افزايش تعاملات و همکاري‌هاي همه‌‌‌جانبه با ايران است و در اين مسير از ابتکارات و پيشنهادات ارائه شده استقبال مي‌کند. وزير کشور آذربايجان با اشاره به تهديدات مشترک ناشي از ظهور و اقدامات گروه‌هاي تروريستي و تکفيري يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران در اين زمينه تجارب ارزنده‌اي دارد که باکو علاقه‌‌‌‌مند به استفاده از آن براي مقابله با تهديدات احتمالي است.
53 مقام آمريکايي خطاب به ترامپ؛
بيش از 50 نفر از مقام‌هاي سابق امنيتي، سياسي و نظامي‌آمريکايي بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام تاکيد کردند و«سياست تغيير رژيم» را «بيانگر خيال بافي و تفسير ناقص اطلاعات جاسوسي در خصوص آسيب پذيري ايران» خواندند. به گزارش ايرنا، 53 تن از مقامات پيشين آمريکايي که افرادي از هر دو جناح دموکرات و جمهوريخواه در ميان آنها ديده مي‌شود، گفتند که از «برخي اهداف دولت» حمايت مي‌کنند اما از آنجا که ترامپ راهکار ديپلماتيک را پشتوانه سياست «فشار حداکثري» نکرده است، رويکرد وي در قبال ايران نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت.
آنان گفتند که «دولت براي هيچ يک از دوازده خواسته خود از ايران راهکار ديپلماتيک را در نظر نگرفته است.» اين مقام‌ها در همان بند اول بيانيه نسبت به بي اثر بودن خروج ترامپ از برجام اذعان کرده و گفتند: «خروج آمريکا از توافق هسته‌اي باعث پيشبرد هيچ از اهداف آمريکا نخواهد شد.»
تارنماي پوليتيکو حمايت اين بيانيه از «انتقادهاي ترامپ از رفتار کلي ايران» را مساله‌اي «غيرمعمول» توصيف کرد اما نوشت که نويسندگان آن از رئيس جمهوري آمريکا خواستند تا در راهبرد خود بازنگري کند.
امضاکنندگان اين بيانيه گفتند:آمريکا با پايبندي دوباره به برجام مي‌تواند از طريق توافقنامه‌هاي بعدي با ايران و ساير امضاکنندگان [برجام ] در مورد بهبود آن مذاکره کند.
اين افراد درباره ناتواني آمريکا براي ايجاد اجماع عليه ايران استدلال کردند: دولت [ترامپ] با خروج از برجام و همچنين بدون داشتن يک پيشنهاد معتبر براي [ارائه] مزايايي به اقتصاد ايران، قادر نخواهد بود ائتلاف لازم را براي تجديد تحريم‌هاي چندجانبه ايجاد کرده و ايران را به ميز مذاکره بازگرداند.
نويسندگان اين بيانيه با بيان اين ادعا که «تحريم‌هاي ثانويه يا فرامرزي در تضعيف اقتصاد ايران تاثير داشته است» افزودند که اين تحريم‌ها «آمريکا را در تقابل با متحدان و شرکايش قرار مي‌دهد و به تبع آن، حمايت آنها از اهداف آمريکا را تضعيف مي‌کند. آنها همچنين قوانين مسدود ساز را براي حمايت از شرکت‌ها در برابر اقدام آمريکا اجرا مي‌کنند.»
اين بيانيه همچنين با اشاره به تقابل آمريکا و متحدانش در قبال ايران هشدار داد که اين رويارويي به «تضعيف دلار آمريکا» منجر خواهد شد. به گفته امضاکنندگان بيانيه، «اجراي تحريم‌هاي يکجانبه بسيار دشوارتر است و باعث رواج فساد گسترده شده و تلاش‌ها براي دور زدن قوانين آمريکا را ترغيب مي‌کند.» آنان با بررسي نتايج تحريم‌ها در کشورهاي مختلف، درسي تاريخي را به ترامپ يادآور شدند و گفتند: در حالي که اين تحريم‌ها اقتصاد کشورهاي هدف را تضعيف کرده و موجب ايجاد سختي‌هاي زيادي براي مردم آن کشور مي‌شود، از منظر تاريخي چنين تحريم‌هايي به تغييرات رفتاري بزرگ يا سرنگوني رژيم‌هاي هدف در جاهايي مانند کره شمالي، عراق و کوبا نشده است.