احياي قدرت خريد حذف بازار ثانويه است
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تنها راه قدرت خريد از دست رفته مردم را حذف بازار ثانويه ارزيابي کرد و گفت: حالا که نرخ بازار ثانويه هم دستوري است، چرا دولت آن را به جاي ۸۰۰۰ تومان همان ۴۲۰۰ تومان اعلام نمي‌کند؟
حسين صمصامي، با اشاره به افزايش نرخ ارز و تورم ايجاد شده ناشي از آن، اظهار کرد: دولت در چنين شرايطي طرح بسته‌هاي امنيت غذايي همگاني را مطرح کرده، اما واقعيت اين است که دولت زماني مي‌تواند اقشاري را که بابت اين تورم متضرر شده‌اند تقويت کند که اطلاعات و توان آن را داشته باشد، در حالي که به نظر نمي‌رسد دولت فعلا توان انجام اين کار را داشته باشد.





سامانه نيما ايراداتي دارد
نماينده مردم گچساران و باشت در مجلس، بربازگشت ارز ناشي از صادرات تأکيد کرد و گفت: بايد به دنبال اين باشيم که اين منابع چه در قالب ارز و چه در روش‌هاي ديگر به اقتصاد بازگردد که نگراني‌هايي در اين خصوص وجود دارد.
غلامرضا تاجگردون، با بيان اينکه ذخاير ارزي بانک مرکزي طي دو ماه گذشته تقويت شده و توانسته بازار را کنترل کند، اظهار داشت: سامانه نيما ايراداتي دارد اما نبايد آن را کنار گذاشت چرا که بازاري است که توانسته کارکرد خود را در مدت زمان کوتاهي نشان دهد، بنابراين تمام توليدکنندگان و صادرکنندگان به خصوص افرادي که هميت ملي دارند بايد براي اين بازار اهميت قائل شوند.





تشديد رشد تورم با افزايش نرخ سود
یک نماينده مجلس گفت:رشد نرخ سود بانکي به سرمايه گذاري در بخش غيرمولد اقتصادي منجر مي‌شود.
علي ابراهيمي‌، درباره اخباري مبني بر افزايش نرخ سود بانکي گفت:حرکت‌هاي غيرکارشناسي در حوزه بازار ارز به جهش شديد قيمت‌ها منجر شده به نحوي که بازارهاي مختلف را با چالش روبرو کرده است.
وي با تاکيد بر ضرورت استفاده از سياست‌هاي صحيح در بخش اقتصادي، افزود:افزايش نرخ سود بانکي در شرايطي که قيمت مواد اوليه بالا رفته به رشد نرخ بهاي تمام شده منجر مي‌شود. وي يادآور شد: در هر صورت رشد نرخ سود بانک در بلند مدت رشد نرخ تورم را تشديد مي‌کند.
قيمت سکه در ايستگاه 4 ميليون
و 700 هزار تومان
عضو هيات مديره اتحاديه طلا و جواهر گفت: در بازار روز دوشنبه قيمت طلا و سکه به روند افزايشي خود ادامه داد تا جايي که سکه تمام طرح جديد به چهار ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي ۱۸ عيار از ۴۴۰ هزار تومان گذشت.
محمد کشتي‌آراي اظهار کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جديد چهار ميليون و 700 هزار تومان در بازار روز دوشنبه داد و ستد شد.
به گفته وي، نيم سکه، ربع سکه و سکه گرمي‌به ترتيب دو ميليون و ۳۱۰ هزار تومان، يک ميليون و ۲۲۰ هزار تومان و ۶۶۰ هزار تومان قيمت گذاري شد.
کشتي‌آراي افزود: هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۴۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلاي ۱۷ عيار يک ميليون و ۹۱۰ هزار تومان در طلافروشي‌ها عرضه ‌شد.
جديدترين واگذاري‌هاي دولتي اعلام شد
سازمان خصوصي‌سازي در مهر امسال، دو مزايده براي واگذاري يک جايگاه سوخت و دو شرکت برگزار مي‌کند. سازمان خصوصي‌سازي در ماه جاري در راستاي واگذاري بنگاه‌هاي دولتي به بخش خصوصي دو مزايده برگزار مي‌کند که در اين راستا جايگاه سوخت شماره ۵ فارس با قيمت پايه ۱۰ ميليارد تومان، امروز (دوم مهر ماه) به مزايده گذاشته شد. علاوه بر اين روز چهارم مهر ماه نيز دو مزايده براي واگذاري شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن با قيمت پايه ۲۶۳ ميليارد تومان و پتروشيمي‌بيستون با قيمت پايه ۱۷۴ ميليارد تومان خواهيم داشت. البته ۶۸ درصد اين پتروشيمي‌عرضه خواهد شد. در مجموع، مزايده هفته اول مهر ماه ۴۵۰ ميليارد تومان خواهد بود. اين سازمان با اعلام اينکه طي شش ماه اول امسال ۲۲۰۰ ميليارد تومان واگذاري داشته تاکيد کرده که واگذاري‌هاي نيمه اول سال جاري از کل عملکرد سال گذشته بهتر و بيشتر بوده است. همچنين سازمان خصوصي سازي اعلام کرده، بلوک ۱۰ درصدي سهام شرکت ايران ترانسفو شامل ۳۷۴ ميليون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ سهم به وکالت از سوي شرکت صنعت و تجارت آداک توسط سازمان خصوصي‌سازي در بورس اوراق بهادار عرضه مي‌شود.
بلوک ۱۰ درصدي سهام شرکت ايران ترانسفو به قيمت پايه هر سهم ۷۸۰۰ ريال و به‌صورت ۲۰ درصد نقد و بقيه اقساط چهار ساله در بورس عرضه خواهد شد.
پرداختي طرح‌هاي عمراني
در پنج ماه امسال 5/4 برابر شد
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: وضعيت پرداختي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي در پنج ماه اول سال ۱۳۹۷، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۵۰ درصد رشد داشته و پنج و نيم برابر شده است.
سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارشي اعلام کرد: وضعيت پرداختي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي در پنج ماه اول سال ۱۳۹۷، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۵۰ درصد رشد داشته وپنج و نيم برابر شده است.
رشد 18 درصدي شاخص صادرات نشان مي‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: "رانتي‌ها به همان هدفي که داشتند، رسيده‌اند." جمله‌اي که بعد از اعلام افزايش 18 درصدي رشد شاخص صادراتي، کارشناسان اقتصادي آن را مطرح کردند؛ البته اين مطلب را بارها در طي هفت ماه گذشته که نرخ ارز سر به فلک کشيد بارها عنوان کرده‌اند.
ناکارآمدي رشد شاخص صادرات
افزايش قيمت دلار در هفت ماه گذشته، درخشش شاخص صادرات را به همراه داشته است؛ اما اين شاخص براي اقتصاد کشور خوش يمن نبوده است، چرا که نه تنها به توليد کمکي نکرده بلکه صنايع پايين دستي را بيش از پيش به گوشه رينگ اقتصاد کوچ داده است. اين افزايش که حاصل رشد نرخ دلار بوده، باعث کاهش ارزش پول ملي، از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي و رشد التهاب در فضاي کسب‌وکار و نصف شدن سفره خانوارهاي مزدبگير به دليل افزايش تورم کالاهاي خانوار شده است. اين همان مسئله‌اي است که اغلب کارشناسان اقتصادي به آن انتقاد داشته و معتقدند که رشد شاخص صادرات نه تنها طبيعي نيست، بلکه حاصل استفاده ابزاري و دستوري از متغيري به نام نرخ ارز از سوي گروههاي انحصارگراست.
آنطور که احسان سلطاني، کارشناس اقتصادي گفته است: "در شرايط خاص اقتصاد ايران، استفاده ابزاري و دستوري از متغير نرخ ارز صرفا در جهت حمايت و تزريق رانت ارزي به صنايع بزرگ بالادستي دولتي و شبه دولتي موثر واقع مي‌شود و در مقابل تضعيف و تحديد بخشهاي توليدي خصوصي را به همراه دارد. در اين شرايط افزايش نرخ ارز در جهت خام فروشي هر چه بيشتر، تحريف رقابت اقتصادي و بر ضد نظام اقتصاد بازار و بخش خصوصي عمل مي‌کند.
با توجه به اينکه بيش از ۷۰ درصد واردات کشور شامل مواد اوليه و واسطه‌اي و ماشين آلات و تجهيزات صنعتي مي‌شود، افزايش نرخ ارز منجر به افزايش قيمت تمام شده توليدات داخلي مي‌شود.
اين امر باعث افزايش تورم، تشديد رکود و زيان‌دهي بخشهاي صنعتي خصوصي (صنايع کوچک و متوسط) را در پي دارد.
يکي از موارد ملموس، تورم کالاهاي مصرفي خانوار‌هاست. بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي بانک مرکزي نرخ تورم در شهريور ماه نسبت به ماه گذشته بيش از 5 درصد افزايش داشته و در مقايسه با پارسال حدود دو درصد رشد يافته که در پايان شهريورماه به 11.3 درصد رسيده است.
به گفته سلطاني، کارشناس اقتصادي، در شرايطي که درآمدهاي نفتي دست دولت است و نزديک به 80 درصد صادرات غيرنفتي نيز دست دولتي‌ها و شبه‌دولتي‌ها است بازار آزاد موضوعيت ندارد و بنابراين زماني که ارز خود را در بازار آزاد مي‌فروشند موجب افزايش قيمت تمامي‌کالاها مي‌شوند و منافع کلان آن نصيب شبه‌دولتي‌ها و هزينه آن براي عموم مردم مي‌باشد.
اثبات ناکارآمدي با تحليل تحولات صادراتي
تجزيه و تحليل تحولات صادراتي ايران در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت سال 97 و مقايسه آن با آمار سال گذشته به خوبي مشخص مي‌کند که صادرات مواد خام و اوليه با توجه به تکيه بر رانت منابع و انرژي افزايش يافته و در اين ميان نيز با رشد نرخ ارز،بهاي مواد اوليه و خام صنعتي، موجب رکود در بخش‌هاي پايين دستي شده است.
در دوماهه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۶، تغييرات ارزشي و وزني گروه‌هاي کالايي اصلي بررسي مي‌شود. در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷، به ترتيب «نفت و گاز و مشتقات» با ارزش ۲۳۸۰ ميليون دلار و سهم ۳۱ درصد، «مواد اوليه شيميايي و پلاستيکي» با ارزش ۱۷۶۰ ميليون دلار و سهم ۲۳ درصد، «فلزات اساسي» با ارزش ۱۰۵۰ ميليون دلار و سهم ۱۴ درصد و مواد و محصولات معدني با ارزش ۴۰۰ ميليون دلار و سهم ۵ درصد، در مجموع بيش از ۷۰ درصد از صادرات غير نفتي کشور را شامل شدند. در اين دوماهه، «صادرات محصولات کشاورزي و مواد غذايي» با ارزش ۱۱۰۰ ميليون دلار و سهم ۱۴ درصد از کل صادرات غير نفتي بود. مجموع صادرات «ماشين آلات مکانيکي و برقي و وسايل نقليه و خودرو» ايران با ارزش ۱۴۰ ميليون دلار داراي سهم ۱.۸ درصدي از کل صادرات غيرنفتي است که در همين حال سهم آن از کل صادرات کالاها در جهان حدود ۴۰ درصد مي‌باشد.
صادرات مواد خام و اوليه سوختي، معدني و صنعتي که بيش از ۷۰ درصد صادرات غير نفتي را شامل ميشود، در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، از نظر ارزش ۲۲ درصد و از نظر وزن فقط يک درصد بالا رفت. به عبارتي بخش اعظم رشد صادرات نفتي دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷ از افزايش بهاي کالاهاي اساسي در جهان حاصل شده است. در همين دوماهه صادرات «ماشين آلات مکانيکي و برقي و وسايل نقليه و خودرو» از نظر ارزش با ۲۹ درصد و از نظر وزن با ۱۶ درصد کاهش روبرو شد.
مقام دولتي، منتقد شاخص رشد صادرات
رئيس سازمان توسعه تجارت معتقد است که افزايش نرخ دلار بايد به صورت تدريجي و بر اساس کسر تورم داخلي از تورم خارجي صورت گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از اين گفته بود: از گذشته نيز بارها بر اين نکته تاکيد کرده‌ام که نرخ دلار به تنهايي نمي‌تواند باعث توسعه صادرات شود. در واقع صادرات به برنامه‌ ريزي، زمان‌بندي و برخي تعهدات خاص نياز دارد و افزايش نرخ دلار در کوتاه‌مدت نمي‌تواند در ميزان صادرات تاثير چشم‌گيري داشته باشد. مجتبي خسروتاج به ايسنا گفته بود: زماني که نرخ ارز افزايش پيدا مي‌کند، همان طور که درآمدهاي صادراتي بيشتر مي‌شود، هزينه‌هايي که براي تامين مواد اوليه و خريد کالا وجود دارد نيز بالا مي‌رود. بر همين اساس حتي صادرکنندگان هم ترجيح مي‌دهند که افزايش نرخ ارز به صورت تدريجي و بر اساس تفاوت تورم داخلي و خارجي باشد تا بتوان برنامه‌ريزي راحت‌تر و اصولي‌تري صورت داد. هيچ يک از صادرکنندگان از افزايش يکباره نرخ ارز استقبال نمي‌کنند، چرا که برخي کالاهاي ما به گونه‌اي است که افزايش يکباره نرخ ارز اجازه سرمايه‌گذاري در آنها را نخواهد داد. خسرو تاج گفته بود: به عنوان مثال در حوزه محصولات کشاورزي برخي اقلام هستند که سرمايه‌گذاري روي آنها در ميان مدت جواب مي‌دهد و زمان‌بر است. حال اگر شرايط را اينگونه در نظر بگيريم، چه کسي مي‌داند که در پنج يا ۱۰ سال آينده نرخ ارز چگونه خواهد بود. بر اين اساس طبيعي است که قدرت تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در اين حوزه‌ها از دست خواهد رفت. رييس سازمان توسعه تجارت گفته بود: اگر تمام بحث‌هاي اقتصادي کشور، سياست‌هاي اقتصادي را به‌گونه‌اي اعمال کند که اجازه نوسانات شديد نرخ ارز داده نشود، شرايط بهتري حاکم خواهد بود، زيرابه دنبال گراني دلار، واردات ما نيز قطعاً گران‌تر تمام خواهد شد. بر همين اساس برداشت شخصي من اين است که افزايش يک‌باره نرخ ارز، براي هيچ‌يک از بخش‌هاي اقتصادي مطلوب نيست و بايد همه ما به سمت نوعي ثبات حرکت کنيم و جلوي نوسانات يکباره و شديد را بگيريم.
راهکار
افزايش شاخص بهاي صادراتي در صورت داشتن يک برنامه مهم براي تمرکز بر صادرات مي‌تواند خوب باشد، اما در صورت عدم برنامه‌ريزي مي‌تواند معايبي نيز به همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر شرايطي مهيا شود که صرفه اقتصادي براي توليدکنندگان افزايش يابد و به سمت توسعه صادرات غيرنفتي به بازارهاي خارجي روي‌آورند، مي‌تواند اثري قابل‌توجه در بيدار کردن ظرفيت‌هاي خالي در توليد باشد. اما اين موضوع بايد با تغيير فضاي کسب‌وکار ايجاد شود؛ يعني شرايط در فضاي کسب‌وکار به شکلي باشد که بتوان توليد را افزايش داد و در سوي ديگر، بازاريابي براي فروش کالاهاي داخلي در کشورهاي ديگر گسترده‌تر شود. اين در حالي است که تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد در زمان افزايش نرخ ارز، عمدتاً تمرکز صادرات به سمت فروش بيشتر ماده‌هاي معدني و خام فروشي پيش مي‌رفت که ارزش‌افزوده کمي‌براي اقتصاد کشور در برداشت. که حالا همين موضوع نيز اتفاق افتاده که در آمار ارائه‌شده کاملاً مشخص است.

مديرعامل يک شرکت سرمايه‌گذاري ، بابيان اينکه افزايش شاخص بورس با ادبيات حباب فاصله بسياري دارد،افزود: خروج مواد پليمري از بورس کالا نه‌تنها کارساز نيست بلکه کنار زدن نظام‌هاي شفاف و متشکل مي‌تواند به راه افتادن دوباره نظام‌هاي حواله‌اي بيانجامد. به گزارش فارس، جواد عشقي نژاد، گفت:رکوردشکني‌هاي تاريخي نماگرهاي بازار سهام ايران در حال حاضر حاکي از جذب نقدينگي پرحجم به سمت بورس بوده که همچنان نيز ادامه دارد. وي بابيان اينکه هم‌اکنون افزايش شاخص کل بورس با ادبيات حباب در بازار مالي فاصله بسياري دارد ، افزود:در صورت قياس بازار سهام با شاخص بهاي ارز همچنان ارزان‌ترين دارايي مالي که در کشور در حال معامله است را مي‌توان سهام عنوان کرد.
اين مقام مسئول از تداوم ورود جريان نقدينگي جديدي به بازار سهام سخن گفت و عنوان کرد: جريان پول از هوش تجاري بالايي برخوردار است و بازار سرمايه ايران با توجه به ظرفيت‌هاي خود مي‌تواند در جذب سرمايه‌ها نقش مفيدي را ايفا کند.
وي افزود: درعين‌حال اثر تسعير ارز در صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بورسي همچنان قابل‌توجه بوده و مي‌تواند منجر به رشد سودآوري‌ها و به‌تبع آن رشد قيمت سهام در تابلوي معاملات بورس شود.
يک روز موفق ديگر در کارنامه بورس؛
ارزش معاملات روز دوشنبه بورس تهران، هزار و 169 ميليارد تومان رقم‌زده شد و حجم معاملات نيز به بيش از 3 ميليون 890 ميليون سهم رسيد. ديروز بار ديگر نمادهاي فلزي پرچم صعودي بازار را در دست گرفتند و در روندي يکسان تمامي‌شرکت‌ها با رشد قيمتي به کار خود پايان دادند.
شاخص بازار سهام روز يکشنبه توانست با رشد بيش از 3 هزار و 500 واحدي سه کانال شکني تاريخي به ثبت رساند. به‌اين‌ترتيب بورس تهران يک روز موفق ديگر در کارنامه تاريخ فعاليت خود به ثبت رساند.
بورس تهران روز يکشنبه تحت تأثير حمايت بي‌چون‌وچراي سهامداران توانست به ارقام جديدي از شاخص کل دست بايد. رصد شاخص هم‌وزن نيز نشان مي‌دهد اين مؤلفه با اندکي اختلاف از شاخص کل پيشي گرفته است.
روند منطقي بورس تهران طي مدت اخير از چند جهت قابل استناد است. رشد همزمان دو شاخص مهم (کل و هم‌وزن) طي مدت اخير نشان مي‌دهد، پراکنش نقدينگي ميان شرکت‌ها بورسي بر اساس دلايل بنيادي صورت گرفته است. همچنين روند تغييرات ارزش معاملات (ميانگين هزار ميليارد تومان)، طي مدت اخير گواه ديگري بر اين نکته است که رشد شاخص همزمان با جذب نقدينگي قابل‌توجه رخ‌داده است.
با توجه به اينکه اين روزها ترافيک انتشار گزارش‌هاي ماهانه و فصلي شرکت‌ها سنگين‌تر از قبل انجام مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد نتايج اين گزارش‌ها مرکز توجه سهامداران براي تصميمات آن‌ها بوده است.
خوش‌بيني به گزارش‌هاي جديد شرکت‌ها از مدت‌ها قبل ميان سهامداران وجود داشت. همانطور که مردادماه و در سه ماه ابتدايي سال عمده شرکت افزايش فروش و سودآوري را در کارنامه خود داشتند، اين احتمال قوت مي‌گيرد که در عملکرد 6 ماهه نيز شرکت‌ها توانسته باشند در بخش فروش کارنامه قابل قبولي داشته باشند.
موضوعات سياسي و اقتصادي متعددي اين روزها در حال رخ دادن است، که مي‌تواند چرخش مسير اقتصادي کل کشور به‌خصوص بازارهاي ارز و سکه را رقم بزند. در اين شرايط به نظر مي‌رسد نقدينگي خروشان به سمت بورس عمدتاً به دليل امنيت و پوشش ريسک اين بازار براي سرمايه‌گذاري است.
رونق در معاملات پاييزي
ارزش معاملات ديروز بورس تهران، هزار و 169 ميليارد تومان رقم‌زده شد و حجم معاملات نيز به بيش از 3 ميليون 890 ميليون سهم رسيد. يکشنبه بار ديگر نمادهاي فلزي پرچم صعودي بازار را در دست گرفتند و در روندي يکسان تمامي‌شرکت‌ها با رشد قيمتي به کار خود پايان دادند. در همين زمينه بيشترين ارزش معاملات روز گذشته بازار سهام در نماد "فملي" به ثبت رسيد و بعدازآن "تاپيکو" جايگاه دوم را در اختيار گرفت.
تغيير مالکيت روزانه نيز به‌رسم 5 هفته گذشته همچنان در اختيار بازيگران حقيقي است. بر اساس آمارها، خالص تغيير مالکيت روزانه بازار ديروز به 219 ميليارد تومان و به نفع کوچک‌ترهاي بورس رقم خورد.
بر همين اساس حقيقي‌ها ديروز بيشترين خريد را در صنايع بانکيس داشتند و بعدازآن گروه فلزات اساسي موردتوجه اين گروه از بازيگران بازار قرار گرفت. در بحث نمادها نيز، روز يکشنبه "حکشتي" بيشترين تقاضا را ميان اين بازيگران داشت.
در سمت حقوقي‌ها بيشترين حمايت اين گروه در صمعت تأمين آب و برق بود. بزرگان بازار ديروز علاوه بر اين گروه حمايت قابل‌توجه‌اي از نمادهاي دستگاه‌هاي برقي داشتند. بيشترين خريد حقوقي‌ها ديروز در نماد "پارس" بود و بعدازآن صندوق امين يکم شاهد بيشترين تقاضا بود.
سنگيني ترازوي مثبت‌هاي بورسي
در ميان 38 صنعت فعال در بورس، امروز تنها 5 صنعت روند منفي داشتند و عمده گروه‌ها با رشد قيمتي همراه شدند. در اين رده‌بندي وسايل ارتباطي با رشد بيش از 7 درصد در رتبه نخست قرار گرفت و قند و شکري‌ها دوم شدند. در انتهاي جدول نيز صنعت خودرو قرار گرفت. خودرويي که در هفته‌هاي اخير با تقاضاي سنگين سهامداران در بسياري از نمادها مواجه بودند ، ديروز تحت تأثير فضاي شناسايي سود سهامداران قرار گرفتند و باعرضه‌هاي سنگين همراه شدند.
با توجه به افزايش قيمتي که نمادهاي مختلف در بازار سهام در هفته‌هاي گذشته تجربه کرده‌اند و افزايش حدود ۴ برابري ارزش مجموع پرتفوي سهام عدالت به نظر مي‌رسد در حال حاضر ارزش سهام عدالت هر يک مشمولان بين ۳ تا ۴ برابر افزايش‌يافته است.
ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوي سهام عدالت با توجه به رشدهاي اخير شاخص و نمادهاي معاملاتي در بازار سهام، در حال حاضر ۸۷۷ هزار و ۱۰ميليارد ريال برآورد مي‌شود.
تعداد شرکت‌هاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ ميليارد ريال است که با توجه به رشدهاي اخير شاخص بورس و افزايش قيمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمايه ارزش روز پرتفوي بيش از ۴۹ ميليون مشمول سهام عدالت ۸۷۷ هزار و ۱۰ميليارد ريال برآورد مي‌شود.
همچنين نگاهي به پرتفوي سهام عدالت نشان مي‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در اين سبد تعداد ۳۵شرکت بورسي هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۸۰۰ هزار و ۳۶۳ ميليارد ريال حساب‌شده است.
بعلاوه اينکه در اين پرتفوي، ۱۴ شرکت غيربورسي نيز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاري آنها ۳۸ هزار و ۵۳۸ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۷۶ هزار و ۶۴۷ ميليارد ريال است.
با توجه به افزايش قيمتي که نمادهاي مختلف در بازار سهام در هفته‌هاي گذشته تجربه کرده‌اند و افزايش حدود ۴ برابري ارزش مجموع پرتفوي سهام عدالت بنظر مي‌رسد در حال حاضر ارزش سهام عدالت هر يک مشمولان بين ۳ تا ۴ برابر افزايش‌يافته است.
آمار معاملات شش‌ماهه اول 97 نشان مي‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بيش از 33 درصد بوده است.
در شش‌ماهه اول97 از 105 کارگزار فعال در بورس، 101 کارگزار در معاملات آنلاين فعال بوده‌اند.
بر اساس اين گزارش 48 .41 درصد از کل معاملات الکترونيکي در 5 کارگزاري انجام‌شده است که به ترتيب کارگزاري‌هاي مفيد با 01 . 22 درصد، آگاه با 21 . 8 درصد، فارابي با 14 . 5 درصد، مبين سرمايه با 13 .3 درصد و بانک کشاورزي با 3 درصد رتبه‌هاي اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.
همچنين از کل معاملات، بيش از 312 هزار ميليارد ريال خريدوفروش الکترونيکي بوده که 27 درصد کل خريدوفروش است.
بنابراين گزارش ارزش کل خريدوفروش در شش‌ماهه اول97، بيش از 1153 هزار ميليارد ريال بوده است.
براين اساس، ارزش خريدوفروش خرد و بلوک معادل 82 درصد کل معاملات بوده است. همچنين ارزش خريدوفروش عمده 8 .5 درصد از معاملات و ارزش کل ساير ابزارهاي نوين مالي 1 . 12 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.
تعداد 5 شرکت کارگزاري 77 . 24 درصد کل ارزش معاملات را از ابتداي سال تا پايان شهريورماه 97 به خود اختصاص دادند.
شرکت‌هاي کارگزاري مفيد با 57 . 7 درصد، کارگزاري صبا تأمين با 66 . 5 درصد، بانک پارسيان با 90 . 4 درصد، کارگزاري آگاه با 48 . 3 درصد، کارگزاري بانک ملت با 16 . 3 درصد در رتبه‌هاي اول تا پنجم جدول قرار دارند.