تقديم استيضاح آخوندي هيأت رئيسه مجلس
رئيس سازمان نظام مهندسي کشور گفت: استيضاح آخوندي به هيأت رئيسه مجلس تقديم شد. فرج‌ا... رجبي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ از وضعيت رکود تورمي‌بازار مسکن خبر داد و گفت: متأسفانه هم اکنون وضعيت بازار مسکن نسبت به سال گذشته بسيار بدتر شده و اين بازار هم اکنون وارد دوران رکود تورمي‌شده است.وي ادامه داد: افزايش قيمت مسکن نسبت به ميزان توليد مسکن بسيار بيشتر بوده و همين موضوع براي خريداران نگران کننده است. رجبي تصريح کرد: آمارها نشان مي‌دهد که ميانگين قيمت مسکن امسال نسبت به سال گذشته رشد 60 درصدي داشته و اين افزايش قيمت در برخي از مناطق بيشتر و در برخي از مناطق کمتر بوده است.




بازار مسکن کساد شد چون قيمت‎ها بالا رفت
رئيس اتحاديه مشاوران املاک گفت: با کسادي بازار مسکن موافقم نه رکود.به گزارش تسنيم، مصطفي قلي خسروي با مقايسه تعداد معاملات انجام شده در شش ماهه گذشته گفت: اگر رکود بازار مسکن بود از اول سال 97 تا به حال 378 هزار و 661 معامله در مبايعه نامه‌ها ثبت نمي‌شد.وي با بيان اينکه دسترسي اطلاعات معاملات مسکن انجام شده فقط در دسترس رئيس اتحاديه است گفت: نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشور دسترسي به اطلاعات معاملات مسکن ندارد از طرفي رئيس و سخنگوي اتحاديه من هستم.کارشناسان بخش مسکن معتقدند کسادي و نوسانات بازار مسکن تابعي از سياست‌هاي اقتصادي کلان جامعه، تقاضاي فصلي، افزايش جمعيت و ازدواج جوانان است.



پيمانکاران پرديس پروژها را متوقف نکنند
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: مانع بزرگ و غيرقابل اجرايي در شهر جديد پرديس وجود ندارد، تمامي‌پروژه‌هاي آن قابل اجراست و تنها نياز به اعتبار و زمان کافي دارد، خوشبختانه با وجود تمام مشکلات موجود روند کاري در ۵ سال گذشته در پرديس مثبت بوده و فعاليت در اين شهر به صورت شبانه‌روز و پيوسته ادامه داشته است.
طاهرخاني در ادامه افزود: در اين مسير درخواست ما از پيمانکاران آن است تا به هيچ وجه پروژه‌اي را متوقف نکنند چرا که مخاطبان ما مردم بوده و اقدامات بايد به نحو احسن و بدون هيچ توقفي ادامه پيدا کند که من اطمينان دارم در اين مسير موفق خواهيم شد.

تدوين استاندارد
براي احداث راه‌هاي اختصاصي
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به ضرورت جمع بندي آمار تصادفات ترافيکي و غير ترافيکي در بررسي سوانح جاده‌اي کشور گفت: بايد استانداردهايي براي ساخت جاده‌هاي اختصاصي تهيه شده و همچنين تکليف آن دست از راه‌هاي محلي و اختصاصي که مردم براي حمل ونقل از آن‌ها استفاده مي‌کنند، مشخص شود.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در نشست ۹۷ کميسيون ايمني راه‌هاي کشور که هفته گذشته به رياست مهرداد تقي‌زاده، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي و با حضور نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط در محل وزارت راه و شهرسازي برگزار شد، بحث تفکيک آمار حوادث ترافيکي و غير ترافيکي و ايمن سازي راه‌هاي محلي، روستايي و اختصاصي مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
مهرداد تقي‌زاده، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي در اين نشست با اشاره به ضرورت توجه به آمار حوادث غير ترافيکي که در راه‌هاي محلي و اختصاصي اتفاق مي‌افتد، گفت: طبق تصويب کارگروه بايد جمع آمار ترافيکي و غير ترافيکي به عنوان آمار تصادفات لحاظ شود. البته مي‌توان آمار را تفکيک کرد، اما وقتي قرار است وضعيت سوانح و بهبود يا پسرفت آمار سنجيده شود، ملاک جمع تصادفات است.
وي ادامه داد: حتي اگربخشي از سوانح رخ داده غير ترافيکي باشد و درست هم ثبت شده باشد، بايد در جهت کاهش اين آمار اقدام کرد. چراکه وجود ۱۲۰۰ تلفات غير ترافيکي بايد مورد توجه قرار بگيرد.
دولت نتوانست
منابع مالي مسکن اجتماعي را تامين کند
مدير دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن با بيان اينکه افزايش سقف وام مسکن تا 300 ميليون تومان صحت ندارد، گفت: مسکن اجتماعي ابعاد بسيار وسيعي دارد که دولت نتوانست منابع مورد نياز براي اجراي آن را تامين کند. ه گزارش ايلنا، علي چگني در نشست خبري با تشريح جزئيات هجدمين همايش‌ سياست‌هاي توسعه مسکن در ايران که هفتم و هشتم مهرماه در تهران برگزار مي‌شود، اظهار داشت: يکي از مهمترين محورهاي برگزاري اين همايش بررسي تسهيل دسترسي به مسکن مناسب است و بازآفريني شهري پايدار ، توسعه سکونتگاه‌هاي شهري، سياست‌هاي توسعه و تامين مسکن روستايي از جمله محورهاي اين همايش هستند. مدير دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن با اشاره به آخرين وضعيت راه‌اندازي سامانه اسکان و مستغلات اظهار داشت: براي ايجاد اين سامانه تاکنون هفتاد جلسه با دستگاه‌هاي مختلف دولتي برگزار کرده‌ايم و معتقديم که اين اطلاعات فرادولتي است و نياز به همکاري بسياري از دستگاه‌ها دارد. چگني گفت: تمام اطلاعات براي راه‌اندازي اين سامانه در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار ندارد و نياز به اطلاعات وسيع‌تري داريم و اين يک کار خيلي بزرگي است.

دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميونداران
دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميونداران کشور معتقد است که تحقق خواسته و مطالبات رانندگان کاميون در کشور، به اصلاح ساختارهاي حمل ونقل عمومي‌نياز دارد. «احمد کريمي» در گفت و گو با ايرنا، هرگونه اصلاح ساختارهاي حمل ونقل کشور را زمانبر دانست که به سرعت عملي نمي‌شود. وي ادامه داد: سخت و زيان آور بودن شغل رانندگان برون شهري نيازمند مصوبه مجلس است؛ ضمن آنکه هنوز تعيين نرخ کرايه حمل بر مبناي «تن-کيلومتر» در شوراي عالي ترابري کشور تصويب نشده است.
اين مقام صنفي اظهار داشت: بسياري از رانندگان به علت کمبود قطعات يدکي، لاستيک و روغن تمايلي به حمل بار در مسيرهاي طولاني ندارند زيرا مسيرهاي برون شهري طولاني براي آنها صرفه اقتصادي ندارد.
به گفته وي، گراني و افزايش قيمت‌ها در تامين لاستيک و قطعات يدکي، از دغدغه‌هاي مهم کاميونداران است؛ زيرا فرسوده بودن لاستيک باعث بروز سوانح رانندگي مي‌شود.
کريمي‌افزود: در حال حاضر رانندگان تمايلي براي رفتن به بندرعباس و بندر امام ندارند و آنها ترجيح مي‌دهند که در مسيرهاي کوتاه کالا جابه جا کنند.
توزيع نامناسب لاستيک
وي مدعي شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در توزيع حدود 130 هزار حلقه لاستيک در کشور به خوبي عمل نکرده ضمن آنکه هر6 ماه، در حمل ونقل برون و درون شهري، فعالان اين صنف به 2 تا 2.5 ميليون حلقه لاستيک نياز دارند. دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميونداران کشور افزود: در 6 ماهه نخست امسال وزارت صنعت فقط يک بيستم لاستيک مورد نياز کشور را توزيع کرده در حالي که نياز بخش مسافري و باري کشور در حوزه درون و برون شهري بسيار بيشتر از آن است.
به گزارش ايرنا، اعتراض‌هاي صفني رانندگان بخش حمل و نقل کالاي کشور و طرح مطالبات آنها در خردادماه امسال به برگزاري جلسه‌هاي متعدد مسئولان دستگاه‌هاي ذيربط منجر شد. در همين رابطه پنجم خردادماه امسال نشست هم‌انديشي وزير راه و شهرسازي با نمايندگان رانندگان بخش حمل‌ونقل بار و مسافر جاده‌اي (کاميون و اتوبوس) با هدف چاره‌انديشي براي رفع مشکلات اين صنف برگزار و تصميم‌هايي اتخاذ شد.
عباس آخوندي در اين نشست تاکيد کرد «براي رانندگان ممکن است تأمين حداکثري منافع شخصي از بيشترين اهميت برخورداري باشد اما بايد منافع ديگران را نيز ديد و مدلي که منافع همه ذي‌نفعان را در بر مي‌گيرد انتخاب شود.»
دولت اقداماتي براي پياده سازي 22 خواسته مهم فعالان اين صنف انجام داده که مهمترين آن نهايي شدن «شاخص‌هاي محاسبه اوليه تعيين نرخ حمل جاده‌اي کالا براساس تُن - کيلومتر» بوده است.
مقدمات اوليه اين خواسته مهم اوايل شهريورماه امسال در سيزدهمين جلسه کارگروه اصلاح فرايندها و مطالبات رانندگان به سرانجام رسيد.
در اين رابطه، عضو هيات مديره سازمان راهداري اعلام کرد که محاسبه شاخص‌هاي اوليه تُن - کيلومتر براساس عوامل هزينه‌اي (قيمت تمام شده) و نرخ تن کيلومتر با در نظر گرفتن تأثير تک ‌تک هزينه‌ها در واحد تن کيلومتر و تجميع آنها انجام شده است.
«فرامرز مداح» افزود: اين اقدامات شامل تعيين محورها و شناسايي عوامل هزينه‌اي ثابت و متغير، بررسي کارشناسي درخصوص تأثير پارامتر بر تُن - کيلومتر، بررسي قيمت‌دهي حمل در بازارهاي جهاني، طبقه‌بندي خودروها، جمع‌آوري اطلاعات ميداني درخصوص هزينه‌ها و ايجاد فرمول محاسباتي براي هريک از محورهاست.
وي ادامه داد: استخراج تن - کيلومتر براساس نرخ‌هاي پايه، بازه بندي مسافت‌هاي حمل براساس الگوبرداري از فهرست بها، کاليبراسيون فرمول براساس قيمت از مبداء بندرعباس، ترسيم منحني مناسب براي محاسبات تن - کيلومتر و بررسي خط روند کرايه و اصلاح فرمول، بخشي از اين محاسبه است.
وي ضمن تشريح اقدامات انجام شده براي دستيابي به نرخ حمل براساس تن - کيلومتراظهار داشت: محاسبه شاخص‌هاي اوليه تن - کيلومتر براساس عوامل هزينه‌اي (قيمت تمام شده) با توجه به همه هزينه‌هاي حمل کالا انجام شده است.
به گفته مداح، اين نرخ بدون احتساب هزينه‌هاي سر بار مانند کميسيون، بيمه مسئوليت مدني، تخليه و بارگيري محاسبه شده است.
بهمن باقري مدير پروژه نظارت برکيفيت خدمات فرودگاهي (ASQ) با بيان اينکه رتبه فرودگاه‎هاي مهرآباد و مشهد در رنکينگ جهاني آبرومندانه است، از پيوستن فرودگاه‌هاي اصفهان، شيراز و تبريز به رنکينگ جهاني در آينده نزديک خبر داد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي‌شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران بهمن باقري با اعلام اين خبر عنوان كرد: در اين راستا پيش ارزيابي لازم براي سنجش قابليت فرودگاه اصفهان در پيوستن به رنكينگ جهاني انجام شده و از ابتداي فصل دوم سال ۲۰۱۹ (بهار ۱۳۹۸) اين فرودگاه وارد رنكينگ جهاني خواهد شد. وي گفت: تا پايان سال جاري مقدمات لازم براي انجام پيش ارزيابي دو فرودگاه شيراز و تبريز را فراهم مي‌كنيم تا اين فرودگاه‌ها نيز در فصل‌هاي دوم يا سوم سال ۲۰۱۹ وارد رنكينگ جهاني شوند. مدير پروژه ASQ فرودگاه‎هاي كشور افزود: برنامه ريزي براي پيوستن اين سه فرودگاه قطب گردشگري به رنكينگ جهاني پيرو تاكيد وزير راه و شهرسازي و نيز مديرعامل شركت فردگاه‌ها ناوبري هوايي ايران انجام شده است. باقري همچنين گفت: تاكنون فرودگاه مشهد در پنج فصل و فرودگاه مهرآباد نيز در چهار فصل در رنكينگ جهاني با موفقيت حضور يافته اند. وي با بيان اينكه اين برنامه جهاني از سال ۲۰۰۶ فعال شده و تاكنون داوطلبانه بوده است، گفت: آمار بالاي حضور فرودگاه‎هاي يك كشور در ASQ به نوعي وجهه و اعتبار آن كشور است و در جذب مسافران بيشتر و انتقال فرهنگ آن جوامع نقش مهمي‌دارد. باقري درباره وظايف و ماموريت‎هايي دفتر نظارت بر كيفيت خدمات فرودگاهي (ASQ) توضيح داد: اين دفتر به تدوين و استقرار نظام رتبه‎بندي فرودگاه‎هاي كشور از نظر سطح ارائه خدمات مطابق استانداردهاي بين‎المللي مي‎پردازد و ناظر رشد هماهنگ كيفيت خدمات فرودگاهي است كه به تهيه گزارش‎‎هاي دوره‎اي و ادواري از طريق استقرار نظام سنجش نظرات و انتظارات مسافران و شناسايي گلوگاه‎هاي توسعه خدمات‎رساني و انجام پيگيري‎هاي لازم در راستاي جلب رضايت مسافران مي‎پردازد.