دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران
دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران کشور معتقد است که تحقق خواسته و مطالبات رانندگان کاميون در کشور، به اصلاح ساختارهاي حمل ونقل عمومينياز دارد. «احمد کريمي» در گفت و گو با ايرنا، هرگونه اصلاح ساختارهاي حمل ونقل کشور را زمانبر دانست که به سرعت عملي نميشود. وي ادامه داد: سخت و زيان آور بودن شغل رانندگان برون شهري نيازمند مصوبه مجلس است؛ ضمن آنکه هنوز تعيين نرخ کرايه حمل بر مبناي «تن-کيلومتر» در شوراي عالي ترابري کشور تصويب نشده است.
اين مقام صنفي اظهار داشت: بسياري از رانندگان به علت کمبود قطعات يدکي، لاستيک و روغن تمايلي به حمل بار در مسيرهاي طولاني ندارند زيرا مسيرهاي برون شهري طولاني براي آنها صرفه اقتصادي ندارد.
به گفته وي، گراني و افزايش قيمتها در تامين لاستيک و قطعات يدکي، از دغدغههاي مهم کاميونداران است؛ زيرا فرسوده بودن لاستيک باعث بروز سوانح رانندگي ميشود.
کريميافزود: در حال حاضر رانندگان تمايلي براي رفتن به بندرعباس و بندر امام ندارند و آنها ترجيح ميدهند که در مسيرهاي کوتاه کالا جابه جا کنند.
توزيع نامناسب لاستيک
وي مدعي شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در توزيع حدود 130 هزار حلقه لاستيک در کشور به خوبي عمل نکرده ضمن آنکه هر6 ماه، در حمل ونقل برون و درون شهري، فعالان اين صنف به 2 تا 2.5 ميليون حلقه لاستيک نياز دارند. دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران کشور افزود: در 6 ماهه نخست امسال وزارت صنعت فقط يک بيستم لاستيک مورد نياز کشور را توزيع کرده در حالي که نياز بخش مسافري و باري کشور در حوزه درون و برون شهري بسيار بيشتر از آن است.
به گزارش ايرنا، اعتراضهاي صفني رانندگان بخش حمل و نقل کالاي کشور و طرح مطالبات آنها در خردادماه امسال به برگزاري جلسههاي متعدد مسئولان دستگاههاي ذيربط منجر شد. در همين رابطه پنجم خردادماه امسال نشست همانديشي وزير راه و شهرسازي با نمايندگان رانندگان بخش حملونقل بار و مسافر جادهاي (کاميون و اتوبوس) با هدف چارهانديشي براي رفع مشکلات اين صنف برگزار و تصميمهايي اتخاذ شد.
عباس آخوندي در اين نشست تاکيد کرد «براي رانندگان ممکن است تأمين حداکثري منافع شخصي از بيشترين اهميت برخورداري باشد اما بايد منافع ديگران را نيز ديد و مدلي که منافع همه ذينفعان را در بر ميگيرد انتخاب شود.»
دولت اقداماتي براي پياده سازي 22 خواسته مهم فعالان اين صنف انجام داده که مهمترين آن نهايي شدن «شاخصهاي محاسبه اوليه تعيين نرخ حمل جادهاي کالا براساس تُن - کيلومتر» بوده است.
مقدمات اوليه اين خواسته مهم اوايل شهريورماه امسال در سيزدهمين جلسه کارگروه اصلاح فرايندها و مطالبات رانندگان به سرانجام رسيد.
در اين رابطه، عضو هيات مديره سازمان راهداري اعلام کرد که محاسبه شاخصهاي اوليه تُن - کيلومتر براساس عوامل هزينهاي (قيمت تمام شده) و نرخ تن کيلومتر با در نظر گرفتن تأثير تک تک هزينهها در واحد تن کيلومتر و تجميع آنها انجام شده است.
«فرامرز مداح» افزود: اين اقدامات شامل تعيين محورها و شناسايي عوامل هزينهاي ثابت و متغير، بررسي کارشناسي درخصوص تأثير پارامتر بر تُن - کيلومتر، بررسي قيمتدهي حمل در بازارهاي جهاني، طبقهبندي خودروها، جمعآوري اطلاعات ميداني درخصوص هزينهها و ايجاد فرمول محاسباتي براي هريک از محورهاست.
وي ادامه داد: استخراج تن - کيلومتر براساس نرخهاي پايه، بازه بندي مسافتهاي حمل براساس الگوبرداري از فهرست بها، کاليبراسيون فرمول براساس قيمت از مبداء بندرعباس، ترسيم منحني مناسب براي محاسبات تن - کيلومتر و بررسي خط روند کرايه و اصلاح فرمول، بخشي از اين محاسبه است.
وي ضمن تشريح اقدامات انجام شده براي دستيابي به نرخ حمل براساس تن - کيلومتراظهار داشت: محاسبه شاخصهاي اوليه تن - کيلومتر براساس عوامل هزينهاي (قيمت تمام شده) با توجه به همه هزينههاي حمل کالا انجام شده است.
به گفته مداح، اين نرخ بدون احتساب هزينههاي سر بار مانند کميسيون، بيمه مسئوليت مدني، تخليه و بارگيري محاسبه شده است.