اجراي طرح«روستاي بدون بيکار»
در بيش از ۱۰۰ روستاي کشور
مهر نوشت: مديرعامل صندوق کارآفريني اميد از شناسايي بيش از ۱۰۰ روستا براي اجراي طرح روستاي بدون بيکار خبرداد و گفت: اميدواريم تا پايان سال در هر شهرستان حداقل يک روستا براي اجراي طرح شناسايي شود. اصغر نوراله زاده با اشاره به آخرين وضعيت اجراي طرح روستاي بدون بيکار در کشور گفت: از گذشته يک مدل تامين مالي در صندوق کارآفريني اميد تحت عنوان «هر روستا يک محصول و هر خانه يک کارخانه» هدفگذاري شد به اين ترتيب که «در هر روستا» نسبت به «شناسايي يک محصول خاص» داراي مزيت رقابتي ويژه، شناسايي و سياستگذاري مي‌شد و کسب و کارهاي مربوط به زنجيره ارزش اين نوع محصول خاص از تامين مالي تا توليد، بسته بندي، توزيع و شبکه فروش و لجستيک مورد حمايت واقع مي‌شد. وي ادامه داد: اما با مطالعه ساير روستاهاي کشور به صورت موردي به اين نتيجه دست يافتيم که با اين نوع مدل مالي امکان توسعه کسب و کار برخي از روستاها وجود ندارد؛ به عنوان مثال روستاهايي وجود دارند که علاوه بر يک محصول استراتژيک، از ظرفيت‌هاي اشتغالزايي ديگر مانند گردشگري يا حوزه‌هاي ديگر برخوردارند، به عبارتي ممکن است يک روستا «چندين» ظرفيت براي توسعه کسب و کار داشته باشد، به همين دليل يک مدل تامين مالي جديد تحت عنوان «روستاي بدون بيکار» طراحي شد. مديرعامل صندوق کارآفريني اميد گفت: در قالب اجراي طرح روستاي بدون بيکار مطالعات لازم براي روستاهاي مورد نظر صورت گرفت تا در نهايت ظرفيت‌هاي توسعه کسب و کار در يک روستاي خاص شناسايي و موارد امکان پذير تامين مالي شدند که در اجراي اين طرح، ظرفيت‌هاي توسعه کسب و کار در يک روستا تامين مالي شدند و صرفا منحصر به يک محصول خاص در يک روستا نبود. نوراله زاده، با بيان اينکه طرح روستاي بدون بيکار از استان خراسان جنوبي با روستاي «محمدآباد پسکوه» آغاز شد، گفت: با هماهنگي يک موسسه خيريه تمام طرح‌ها و ظرفيت‌هاي کسب و کار در اين روستا اجرا و به بهره برداري رسيد. همزمان اين طرح در استان گيلان در روستاهاي «اسطلخ جان» و «حليمه جان» اجرايي شد. همچنين در استان مازندران روستاي «ورازان» بيش از ۵۰ طرح کسب و کار مورد حمايت مالي قرار گرفتند و در اين روستا تقريبا فردي نبود که طرح کسب و کار آن مورد حمايت مالي قرار نگرفته باشد مگر افرادي که تمايلي به راه اندازي کسب و کار مستقل نداشتند. وي با اشاره به اينکه در حال حاضر طرح روستاي بدون بيکار در تمام استان‌هاي کشور به عنوان يک سياست در حال مرحله اجرا قرار دارد، ادامه داد: تاکنون بيش از ۱۰۰ روستا براي اجراي طرح «روستاي بدون بيکار» شناسايي شده است به طوريکه در هر استان حداقل يک روستا براي اجرا شناسايي شده که تا پايان سال اميدواريم در هر شهرستان حداقل يک روستا براي اجراي طرح شناسايي کرده باشيم. مديرعامل صندوق کار آفريني اميد، مطالعه و سپس اجراي طرح را دو فاز فراگير کردن طرح روستاي بدون بيکار عنوان کرد و گفت: به دليل اينکه منابع مالي اجراي طرح نيز بسيار مهم است امکان اجراي بيشتر آن وجود ندارد اما تلاش مي‌کنيم در تمام شهرستان‌ها اين طرح اجرايي شود. وي گفت: توسعه کسب و کارهاي بيش از ۱۰۰ روستا مطالعه شده، به اتمام رسيده و برخي نيز در مرحله تامين مالي و اجراي طرح قرار دارند.
آملي لاريجاني ضمن دستور بررسي حادثه تروريستي اهواز تاکید کرد؛
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه هيچ مجامله، تسامح و ترحمي‌نسبت به تروريست‌ها و حاميان آنها نخواهيم داشت، تاکيد کرد: از نظر ما امنيت مردم به هيچ وجه قابل مسامحه نيست و بر اين اساس به سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز دستور داده‌ام که علل وقوع اين حادثه تروريستي را بررسي کند. آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت مجدد شهادت جمعي از هموطنانمان در جريان حمله تروريستي به رژه نيروهاي مسلح در اهواز، براي مجروحان اين حادثه بهبودي و سلامت آرزو کرد و گفت: اجانب و فراعنه منطقه و همچنين مزدوراني که در کشورهاي غربي لانه کرده‌اند به دنبال ايجاد بحران در کشور ما هستند و بر اين اساس تروريستها را به انجام چنين عملياتي تحريک مي‌کنند اما عمليات اخير فاقد هرگونه ارزش نظامي‌بود و صرفاً مردم بي گناه غيرنظامي‌و برخي اعضاي نيروهاي مسلح را که در يک رژه نمادين شرکت کرده بودند به خاک و خون کشيدند که اين امر نزد همه وجدان‌هاي بيدار در جهان محکوم است. رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه سرشاخه‌هاي تيم تروريست‌ها و همه کساني که تمهيداتي براي انجام اين عمليات انديشيده‌اند منتظر پاسخ قاطع جمهوري اسلامي‌و مجازات سنگين اين اقدام باشند، افزود: از نيروهاي امنيتي و انتظامي‌به صورت قاطعانه و جدي مي‌خواهيم که در اسرع وقت کساني را که به انجام اين عمليات کمک کردند يا به هر نحو در آن شرکت داشته‌اند شناسايي کنند و به دستگاه قضايي بسپارند. رئيس کل دادگستري استان خوزستان و مجموعه قضايي اين استان نيز براي محاکمه اين عوامل آمادگي کامل دارند تا اين افراد به اشد مجازات برسند.
آملي لاريجاني
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: کشورهاي قاروني و فرعوني منطقه نيز که با خيال واهي گمان مي‌کنند مي‌توانند در کشور ما رخنه‌اي ايجاد کرده و مزدوران خود را براي برهم زدن امنيت جمهوري اسلامي‌به کار گيرند بدانند که اين آرزو را به گور خواهند برد. آنها بايد امروز تصوير تمام قد خود را در آيينه اظهارات رئيس جمهوري آمريکا ببينند که آنها را تحقير مي‌کند و هيچ استقلالي برايشان قائل نيست؛ چنانکه به صراحت گفته بود ا گر حمايت خود را از شما برداريم دو هفته هم دوام نمي‌آوريد. اين سخن خطاب به مدعي‌ترين کشور منطقه گفته شده و آنها را در زمينه قيمت نفت نيز تهديد کرده و گفته است که بدون ما هيچ قدرتي نداريد و دوام نمي‌آوريد. رئيس قوه قضاييه با اشاره به رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي در ميانه برخي فضاسازي‌ها، تصريح کرد: اين روزها عده‌اي تلاش مي‌کنند که به نحوي از سوابق خود و تريبونهايي که در اختيار دارند و فرصت‌هاي بدست آمده از فضاي مجازي براي تخريب دستگاه قضايي استفاده کنند تا با اين فضاسازي‌ها دوستان خود را از محاکمه برهانند. آملي لاريجاني ادامه داد: گوش ما و قضات شريف دستگاه قضايي به اين حرف‌ها بدهکار نيست و استقلال قوه قضاييه اقتضا مي‌کند که رسيدگي‌هاي عادلانه و قاطعانه داشته باشد. مجدداً به اين افراد تاکيد مي‌کنم که بي جهت موجبات زحمت خود و ديگران را فراهم نکنند و گمان نبرند که مي‌توانند با برخي جنجالهاي رسانه‌اي و هياهوهاي تبليغاتي جلوي رسيدگي‌هاي قضايي را بگيرند. رئيس قوه قضاييه ادامه داد: ما راه خود را بر اساس منطق، عقلانيت و ديانت طي مي‌کنيم و معتقديم که همه بايد در برابر قانون مساوي باشند. نمي‌توان عده‌اي را احضار و تعقيب کرد اما براي عده‌اي ديگر استثنا قائل شد. البته مکرر به قضات شريف نيز تاکيد کرده‌ام که مبادا اين قبيل جوسازي‌ها و رفتاريهاي اين قوم باعث شود که از دايره عدالت خارج شوند زيرا ما موظفيم طبق موازين قانوني و شرعي حکم کنيم گرچه طرف مقابل در چارچوب موازين رفتار نمي‌کند. آملي لاريجاني گفت: متاسفانه برخي براي تسويه حساب‌هاي شخصي، کل يک دستگاه را متهم مي‌کنند و قضات را فاسد مي‌خوانند. با اطلاع و از روي يقين مي‌گويم که قاطبه قضات ما افرادي شريف، پاکدست، توانمند، متواضع و محکم هستند که فراتر از وظيفه خود خدمت‌رساني مي‌کنند البته در اين دستگاه بزرگ ممکن است تعدادي قليل افراد متخلف نيز وجود داشته باشد اما متاسفانه دشمنان و کساني که در داخل آب به آسياب دشمن مي‌ريزند، همه را متهم مي‌کنند و خيل عظيم قضات قنوع و پاکدست دستگاه قضايي را زير سوال مي‌برند.
فرهنگ
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌گفت: با مشارکت وزارت صمت قرار شده است ارز دولتي براي واردات کاغذ و تامين نياز ناشران و همچنين روزنامه‌ها و نشريات تامين شود.
‌به گزارش ايسنا، ‌سيدهادي حسيني در آئين گشايش دوازدهمين نمايشگاه کتاب در اردبيل اظهار کرد: با توجه به اينکه هموطنان در شهرهاي مختلف امکان حضور در نمايشگاه بين‌الملي کتاب تهران را نداشتند تصميم بر اين شد تا در استان‌ها نمايشگاه‌هاي کتاب به صورت دوره‌اي برگزار شود. وي خاطرنشان کرد: در نيمه دوم امسال تلاش مي‌کنيم تا در همه 31 استان کشور نمايشگاه کتاب برپا شود که هفته گذشته در اروميه، اين هفته در اردبيل و هفته آينده در زنجان نمايشگاه برگزار خواهد شد.
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌گفت: کتاب از ماندگاري بيشتر نسبت به ساير آثار فرهنگي برخوردار است بطوري که از بين پيامبران صاحب کتاب از ماندگاري و ارزش بيشتري برخوردار هستند و جايگاه آنها قابل دفاع است. حسيني بيان کرد: ما بايد به سمت ايجاد رغبت و انگيزه براي مخاطبان در مطالعه کتاب پيش برويم چرا که هر نوشته‌اي ارزش يکبار خواندن دارد و بايد از مطالب مفيد آن استفاده کنيم.
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌گفت: توسعه کتابخانه‌هاي عمومي‌در سطح شهرها روستاها و مساجد در اولويت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌قرار دارد و ما تلاش مي‌کنيم ازطريق کتابخانه‌هاي عمومي‌ماهانه کتاب‌هاي جديدي در دسترس علاقمندان به کتاب قرار گيرد.
بازار
قيمت گوجه‌فرنگي و رب گوجه‌فرنگي در بازار مصرف افزايش چند برابري دارد که به گفته رئيس اتحاديه‌هاي مويه و بنکداران مواد غذايي، علت اين افزايش قيمت صادرات بي‌حد گوجه‌فرنگي و کاهش عرضه در بازار داخلي و افزايش قيمت آن براي مصرف‌کنندگان و کارخانه‌هاست. اين در حالي است که گوجه صادراتي ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار مصرف داخلي است و کارخانه‌ها هم هشت برابر اين محصول را گران‌تر مي‌خرند! به گزارش ايسنا، اقتصاد ايران در ماه‌هاي اخير به‌ واسطه نوسانات قيمت ارز به‌ ويژه دلار از مسير اصلي خود خارج شده و به‌واسطه کوچکترين افزايش تقاضا در بازار بزرگترين نوسانات را تجربه مي‌کند، افزايش تقاضا در بازار در ماه‌هاي اخير تنها در پي نياز بازار داخلي نبوده و تقاضاي کشورهاي خارجي و حضور قابل تأمل تجار کشورهاي همسايه نيز بر بازار تاثيرگذار بوده است. در روزهاي گذشته هر زمان که خبر افزايش قيمت محصولي منتشر شده، پاي تجار خارجي نيز در ميان بوده و از اين محصولات مي‌توان به بازار آجيل، مواد غذايي، ميوه و سبزيجات اشاره کرد؛ به طوريکه به گفته رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار تهران، جذابيت دلار تجار کشورهاي همسايه قيمت آجيل و خشکبار را تا سه برابر افزايش داده است و اين تجار با حضور در محل کشت و برداشت انواع آجيل و خشکبار محصول مورد نياز خود را خريداري مي‌کنند. به نظر مي‌رسد اين اتفاق از هفته‌هاي پيش به باغ‌هاي ميوه و سبزي نيز سرايت کرده است، چراکه اسدالله کارگر - رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران - در رابطه با گراني و کمبود سيب‌زميني در بازار تهران در روزهاي گذشته به ايسنا اعلام کرد که افزايش تقاضا از سوي تجار کشورهاي همسايه به‌ويژه افغانستان و عراق عامل گراني سيب‌زميني بوده است. به گفته وي، افزايش قميت و کمبود گوجه‌فرنگي در کنار افزايش تقاضا از سوي کارخانه‌هاي توليد رب و خريد تجار خارجي و صادرات اين محصول اتفاق افتاده است.
تجارت
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان همدان گفت: از آنجايي‌که کشورهاي ترکيه، افغانستان و پاکستان نيز امسال اقدام به کشت سير کرده و برداشت خوبي نيز داشته‌اند، ميزان تقاضا نسبت به عرضه بسيار پايين‌تر از سال‌هاي گذشته بوده است. به گزارش ايسنا، منصور رضواني‌جلال در حاشيه بازديد از پروژه ملي سرشاخه‌کاري درخت گردو و نهالستان گردوي شهرستان تويسرکان در جمع خبرنگاران، درباره کشت بالاي سير در استان بيان کرد: بيشتر کشاورزان به علت قيمت بالاي سير در سال گذشته، امسال اقدام به کشت فراواني کرده و بيش از ۵۵ هزار تن سير برداشت کردند که در شهرستان تويسرکان نيز اين ميزان ۶ برابر سال قبل شده است. نمونه‌هايي از سير استان به کشورهاي مختلف ارسال شد و در نهايت کشور اسپانيا نمونه‌هاي مرغوب را انتخاب کرد و محصولات به اين کشور ارسال شد. رئيس سازمان جهادکشاورزي استان همدان گفت: با وجود محصول سير اضافي در سطح استان، صنايع تبديلي براي پودر سير و مشتقات آن به صورت صادراتي وجود ندارد و توليدکنندگان تنها به صورت سنتي اقدام به ساخت شوريجات و ترشيجات سير مي‌کنند. وي درباره وضعيت توليد گردو در استان نيز گفت: براي توليد پيوندک گردو و نهال گواهي‌شده با محدوديت‌هاي فراواني در کشور مواجه بوديم به طوريکه در هيچ جاي کشور نتوانستيم پيدا کنيم اما امروز باغ مادري تويسرکان به عنوان مرکز تخصصي توليد و توزيع نهال گردوي شناسنامه‌دار در کشور مطرح است. در اين باغ تمامي‌مراحل کشت بافت گياهي در خزانه و گلخانه انجام و در نهايت يک نهال گواهي‌شده در کل کشور از تويسرکان توزيع خواهد شد. رئيس سازمان جهادکشاورزي استان همدان درباره اعتبارات اختصاص‌يافته به اين باغ عنوان کرد: يک ميليارد تومان از صندوق جهادکشاورزي و ۲و نيم ميليارد تومان از صندوق توسعه کشاورزي براي ساخت گلخانه، اختصاص يافته و در گلخانه بيش از ۱۰۰ هزار نهال توليد و در باغ مادري نيز بيش از ۳۶۰۰ بافت گياهي توليد شده است.

سرمقاله
ايليا پيرولي
روزنامه نگار اقتصادي



هر چند که شاخص صادرات به دليل افزايش نرخ برابري دلار در ماههاي اخير سودآور شده و روندي افزايشي داشته است. اما با وجود کاهش ارزش پول ملي در برابر دلار، همچنان سهم صادرات غير نفتي از مجموع کل صادرات کشور ناچيز و همچنان در حدود 18 تا 20 درصد است. اين امر باعث شده تا ميزان وابستگي صادرات کشور به نفت و مشتقات نفتي همچنان بالا باشد. اما مشکل کجاست و راهکار چيست؟ جداي از مشکلات ساختاري اقتصادي که بايد اصلاح شود و حضور رانت‌ها که بايد هر چه سريع‌تر با گفتمان و مشارکت مردمي‌اين معضل حل شود،اما بر اساس پژوهش‌هاي صورت گرفته که در مجله اقتصادي در شماره‌هاي 51 و 52 منتشرشده، معضل کاهش ارزش صادرات غيرنفتي و سهم ايران در تجارت جهاني بيش از هر عامل ديگري، نه در موقعيت جغرافيايي، نه در منابع و نه در مزيت‌هاي نسبي است، بلکه معضل اساسي در مديريت اقتصادي و برنامه‌ريزي کشور است. مشکل در برداشت‌ها، نگرش‌ها، و نحوه اجراست. مشکل صادرات غيرنفتي ايران همان چيزي است که به‌عنوان نارسايي فرهنگ صادراتي تعبير مي‌شود. براي کاهش آسيب‌پذيري ساختار اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور و مصون ماندن از نوسانان غيرعادي قيمت نفت و جلوگيري از وقفه در اجراي برنامه‌هاي اقتصادي کشور، رشد و توسعه صادرات غيرنفتي و ايجاد تنوع در ترکيب درآمدهاي ارزي کشور راه‌حلي ضروري، اجتناب‌ناپذير و غيرقابل‌انکار است که بايد جدي گرفته شود و موانع تحقق اين مهم هر چه سريع‌تر برطرف شود. اعمال سياست‌هاي بلندمدت مالي و پولي و اجرايي صادراتي و تغيير نکردن و تبديل نشدن متوالي موردي و مقطعي اين سياست‌ها الزامي‌است.
معضل ديگر صادرات غيرنفتي نداشتن راهکاري مدون و مشخص صادراتي و پيروي نکردن از خط‌مشي ثابت درزمينهٔ صادرات است. ضعف ساختار توليد، ناکافي بودن نقدينگي صادرکنندگان براي تداوم فعاليت‌هاي صادراتي، مشکلات مالياتي دشواري تهيه مواد اوليه موردنياز براي توليد کالاهاي صادراتي، از ديگر موانع توسعه صادرات غيرنفتي است.
ازاين‌رو دولت دوازدهم در سه سال مانده از دورانش، اين مشکلات و موانع بايد رفع کند.اما قبل از هر اقدامي‌مردمي‌کردن اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهد.
یادداشت
محمدحسين فرهنگي
عضو هئیت رئیسه مجلس


قيمت کالاها در بازار بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد تعيين مي‌شود. نبايد فراموش کرد در هر زماني که چند نرخي ايجاد مي‌شود، بازار معمولا با نرخ بالاتر تنظيم مي‌کند.دولت بايد در اين وضعيت فعلي اقتصادي اصلاحات اساسي انجام دهد بطور مثال در کشور روسيه که با تحريم‌هاي مشابه ايران روبرو شد با اصلاحات اقتصادي پي در پي زمينه‌اي ايجاد کردند که ارزش پول ملي اين کشور کاهش نيافت.بايد پذيرفت با نشستن و تماشا کردن اصلاحات اقتصادي انجام نمي‌شود بطور مثال تامين کالاهاي اساسي مردم از طريق کارت‌هاي الکترونيکي مي‌توانست به تامين مواد غذايي خانوارها کمک کند و حداقل مانع احتکارهاي کوچک شود.بايد مديريت صحيح نقدينگي در کشور بصورت صحيح در دستور کار قرار گيرد همچنين پيمان‌هاي پولي دو و چند جانبه عملياتي شود.حمايت از خانوارها بايد بصورت غيرنقدي و در قالب ارائه کالا بايد انجام شود تا به توليد داخلي کمک شود از طرفي به حجم نقدينگي اضافه نشود.اصلاح مقررات گمرگي و تسهيل تامين کالاهاي اوليه بخش توليد در ايجاد آرامش در بازارها موثر است.
منبع: خانه ملت