نامه نمايندگان به روحاني درباره کامیونداران
اکبر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه مجلس در جلسه علني امروز نامه نمايندگان مجلس خطاب به حسن روحاني رئيس جمهور، در حمايت از کاميونداران را که تاکنون به ۱۵۳ امضاء رسيده، قرائت کرد.
بخشي اين بيانيه به شرح زير است:
«در اين راستا عدم ساماندهي و رفع مشکلات صنف کاميونداران با جمعيتي بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در روزهاي اخير، حمل و نقل سوخت و کالا را در کشور مختل کرده در صورتي که با تدبير به موقع مي‌توان جلوي اين گونه مسائل را گرفت و مانع نارضايتي شد. مطالبات به حق رانندگان وسايل حمل و نقل سنگين بين شهري بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد..».




نوسازي 1 ميليون و 700 هزار واحد روستایی
‌معاون پشتيباني و هماهنگي امور استان‌هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌گفت: از سال 88 تاکنون 1 ميليون و 700 هزار واحد مسکوني روستايي در کشور نوسازي شد.
هادي درفشي در مراسم توديع و معارفه مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌استان قم خدمت به محرومان را مهم‌ترين رويکرد بنياد مسکن انقلاب دانست و عنوان کرد: با وجود محدوديت‌هاي زياد در انتخاب افراد لايق در بنياد مسکن تلاش مي‌شود تا بتوان مسير خدمت را به بهترين نحو پيمود.
‌معاون بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌افزود: يکي از سنتهاي خوب انتخاب مديران از داخل پرسنل با توجه به تجربيات و اندوخته‌هاي کاري است.



بازداشت ۳ نفر از کارمندان سازمان نظام مهندسي
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي استان تهران گفت: تخلفات مالي ممکن است در هر ارگان و سازماني رخ بدهد مهم اين است که مجموعه برخورد جدي با متخلفان داشته باشد. هيات مديره سازمان نظام مهندسي استان تهران به عنوان شاکي وارد عمل شد و در حال حاضر دستگاه‌هاي قضايي به موضوع رسيدگي مي‌کنند .
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي استان تهران با بيان اينکه در پرونده اخير فساد مالي در سازمان نظامي‌مهندسي سه نفر بازداشت هستند، گفت: پذيرفته‌ايم که اشتباهاتي در اداره سازمان نظام مهندسي وجود داشته و بايد براي برطرف‌سازي اين اشتباهات نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنيم.
بررسي التهابات بازار مسکن در کميسيون عمران
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس از بررسي الحاق يک ماده به قانون ماليات‌هاي مستقيم در جلسه اين کميسيون خبر داد.سيد احسن علوي در گفت‌وگو با ايسنا ضمن تشريح جلسه کميسيون عمران مجلس گفت: در اين جلسه طرح الحاق يک ماده به قانون ماليات‌هاي مستقيم به منظور مقابله با سوداگري و کاهش التهابات بازار مسکن مورد بررسي قرار گرفت.وي افزود: روي اين طرح بحث و بررسي زيادي انجام و قرار شد بازنگري‌هايي انجام شود و سپس مجددا در دستور کار کميسيون قرار گيرد.
تمديد پرداخت تسهيلات
بدون سپرده خريد مسکن
مدير امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن از تمديد پرداخت تسهيلات بدون سپرده خريد مسکن ۱۰ ميليون توماني براي متقاضيان انفرادي و همچنين ۲۰ ميليوني براي زوجين خبر داد.
به گزارش ايلنا، محمدحسن مرادي با اشاره به تمديد استفاده از تسهيلات بدون سپرده به عنوان مکمل تسهيلات خريد مسکن گفت: متقاضياني که از سقف تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده مي‌کردند، مي‌توانستند از تسهيلات بدون سپرده اين بانک نيز بهره مند شوند که اين طرح با تصميم هيأت مديره بانک تا پايان آذر ماه تمديد شد. به اين ترتيب متقاضيان دريافت تسهيلات اوراق حق تقدم خريد مسکن «مشروط به دريافت سقف تسهيلات اوراق» مي‌توانند از تسهيلات بدون سپرده نيز بهره‌مند شوند.وي با بيان اينکه سقف تسهيلات انفرادي بدون سپرده بانک عامل بخش مسکن ۱۰ ميليون تومان و سقف همين نوع تسهيلات براي زوجين ۲۰ ميليون تومان است، گفت: بر اساس تصميم قبلي هيأت مديره، استفاده از تسهيلات بدون سپرده بانک تا پايان شهريورماه امکان پذير بود که بر اساس تصميم جديد، پرداخت اين نوع تسهيلات تا پايان آذر يعني تا انتهاي پاييز امسال تمديد شد.مدير امور طرح و برنامه اين بانک تخصصي همچنين درباره برنامه‌هاي اين بانک براي افزايش قدرت خريد اقشار ميان درآمدي جامعه افزود: در اين زمينه پيشنهاداتي در رابطه با افزايش تسهيلات خريد مسکن به بانک مرکزي ارايه شده است که کارشناسان بانک مرکزي در حال بررسي ابعاد مختلف اين پيشنهاد هستند.
جابه جايي کالا از راه آهن هرمزگان افزايش يافت
مديرکل راه آهن هرمزگان گفت: 9 ميليون و 859 هزار تن انواع کالا در شش ماه گذشته از راه آهن اين استان جابه جا شده که اين ميزان در همسنجي با سال گذشته دو درصد افزايش داشته است.
به گزارش ايرنا، محمد پورفخري روز يکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سه ميليون و 673 هزار و 809 تن از اين ميزان کالا و مواد معدني و تجاري از ايستگاه‌هاي گل گهر، معدن گل گهر و بندر شهيد رجايي بارگيري شده است.وي بيان کرد: همچنين شش ميليون و 185هزار و 453 تن انواع محموله و مواد معدني در پالايشگاه‌ها، منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس (بارکو)، بندر شهيد رجايي و خطوط تخليه دستي مانوري تخليه شد که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزايش داشته است.مديرکل راه آهن هرمزگان اظهار داشت: عملکرد بندر شهيد رجايي نيز در اين مدت با سه درصد افزايش به چهار ميليون و 559 هزار و 483 تن کالا و حمل بارگيري کانتينر با 31 درصد افزايش به 20 هزار و 589 ( TEU) رسيد.
واکنش‌ها به اقدامات اخير وزير راه ادامه دارد؛
وزير راه و شهرسازي اين روزها حسابي خبر ساز شده است. پيش از همه بحث استيضاح اوست که براي سومين بار قرار است اتفاق بيفتد. سپس اصطکاک وي با مهندس اکبر ترکان، مشاور رييس جمهور در امور هماهنگي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناپايدار شهري بود که روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت. بعد هم موضوع جعلي دانستن مدرک تحصيلي سيد مهدي‌هاشمي‌رئيس اسبق شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي پيش آمد و سرانجام حکايت ابطال پروانه مهندسي فتح اله رجبي رييس سازمان نظام مهندسي کشور و عضو کميسيون عمران بود که خبرساز شد و واکنش‌هايي را در پي داشت
تعيين سرپرست سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور توسط آخوندي
به گزارش ايرنا، به دنبال ابطال پروانه اشتغال به کار مهندسي فرج اله رجبي رييس سازمان نظام مهندسي از سوي وزير راه و شهرسازي، وي به «محمدرضا جواهري تفتي» ماموريت داد تا زمان انتخاب رئيس جديد سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور، سرپرستي اين سازمان را بر عهده بگيرد.
پيش از اين، حامد مظاهريان معاون وزير راه و شهرسازي در نامه‌اي به آخوندي، ضمن ارائه تخلفات 39 صفحه‌اي فرج ا... رجبي به وزير راه و شهرسازي طي درخواستي نوشته بود: «نحوه عملکرد ايشان از طرفي موجب بروز بي نظمي‌در انجام وظايف مهندسي شده و از طرفي ديگر نيز موجب تجري متخلفان و بروز و توسعه تخلفات و فساد در اين بخش و سازمان‌هاي استان‌ها مي‌شود.»
واکنش رئيس نظام مهندسي به ابطال پروانه‌اش
فرج‌ا... رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي که همزمان نمايندگي مجلس را بر عهده دارد، در واکنش به ابطال پروانه اشتغال به کار خود توسط وزير راه و شهرسازي، گفت: حکم من را رئيس جمهور داده و وزير نمي‌تواند پروانه من را ابطال کند.
فرج ا... رجبي در گفت و گو با ايسنا اظهارکرد: هنوز موضوع ابطال پروانه اشتغال به کار من به دستم نرسيده، اما اگر اين اتفاق بيفتد بايد از معاونت حقوقي رياست جمهوري استعلام کنيم که آيا آقاي وزير مي‌تواند حکم رئيس جمهور را ابطال کند يا خير، زيرا تا به حال نشنيده بوديم که چنين اتفاقي رخ دهد، دوم اين که به اعتقاد من وزير مي‌خواهد با اين اقدام فضاسازي کند تا افکار عمومي‌را از جريان استيضاح خود به جريان نظام مهندسي معطوف کند.
وي افزود: آقاي آخوندي مي‌داند محورهاي استيضاح جدي است، بنابراين تلاش مي‌کند اينگونه القا کند که استيضاح از جانب من مديريت مي‌شود. من حتما با استيضاح ايشان موافقم و آقاي آخوندي را ناکارآمد مي‌دانم، اما مديريت اين جريان بر عهده من نيست. با اين حال ايشان براي اينکه استيضاح را منحرف کند، تنها جايي که مي‌توانست روي آن مانور دهد نظام مهندسي است که اين کار را صورت داد. رجبي ادعا کرد: آقاي آخوندي مطمئن باشد که هم از وزارتخانه خواهد رفت و هم به عنوان نماينده مهندسين حقوق جامعه مهندسان را استيفا خواهم کرد.
آخوندي به پايان کار رسيده است
از سوي ديگر رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران با بيان اين‌که آخوندي در وزارت راه به پايان کار رسيده است،گفت:وزارت راه و شهرسازي در بحث جانمايي ۱۲۷ برج روي گسل در تهران به اين رسيده که شهرداري تخلف کرده اما فقط به ارائه گزارش محرمانه در دولت اکتفا کرده است. به گزارش تسنيم، احمد خرم با بيان اين‌که براي انتخابات هيئت مديره سازمان‌‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها تاييد صلاحيت شده‌ام درباره تعليق پروانه اشتغال به کار رئيس شوراي مرکزي نظام مهندسي توسط وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: رويه مملکت که وقتي به وحدت رويه تبديل شد، حکم قانون را پيدا مي‌کند، در اين صورت در مراجع حقوقي و قضايي مي‌گويند وحدت رويه قانون تلقي شده و همه قضات مي‌توانند با استناد به آن راي صادر کنند. وي افزود:‌ با رويه معمول صادر کننده حکم مي‌تواندنقض کننده حکم رديس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور باشد. رئيس‌جمهوري حکم رئيس شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي را داده و قاعدتا آقاي روحاني مي‌تواند اين حکم را لغو کند. وي ادامه داد: در روزهاي آينده هم معاونت حقوقي رياست جمهوري و هم ديوان عدالت اداري بايد در اين رابطه نظر دهد. رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، گفت: به نظر مي‌رسد لغو حکم قانوني نبوده است. خُرم در پاسخ به پرسش تسنيم که چه اتفاقي روي داده که وزير راه و شهرسازي با مسائل مربوط به سازمان نظام مهندسي اينگونه برخورد مي‌کند، اظهار کرد: برداشت من اين است که وزارت راه و شهرسازي به اين رسيده است که سازمان نظام مهندسي ساختمان يک معاونت وزرات راه باشد. وي با باين اين‌که وزارت راه در حال حرکت به اين سمت است در پاسخ به پرسش تسنيم مبني بر اين‌که آيا مي‌توانند به اين هدف برسند، افزود: ممکن است بتوانند، اين‌که مصلحت است يا منافع مردم در اين اقدام است يا خير. قطعا مصلحت نيست. سازمان نظام مهندسي بسيار بسيار سازماني وابسته به دولت و دخالت‌هاي دولت در آن بسيار زياد است. اين در حالي است که در دنيا اين سازمان خصوصي است و در ايران نيمه دولتي است. وي با تاکيد بر اين‌که سازمان نظام مهندسي ساختمان بايد قطعا خصوصي شود، تصريح کرد: وزرات راه و شهرسازي با برخوردهايي که با سازمان نظام مهندسي ساختمان و مسائل شهرسازي داشته به انتهاي مسير خود رسيده است. وزارت راه و شهرسازي در بحث جانمايي برج‌ها در تهران به اين رسيده که شهرداري تخلف کرده اما در حد گزارش محرمانه در دولت اکتفا کرده است. رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان تاکيد کرد: جامعه را در جريان اين امر قرار نداده‌اند که 127 برج در تهران روي گسل ساخته شده و شهرداري پروانه صادر کرده است. با وقوع يک زلزله 6 ريشتري اين برج‌ها نابود مي‌شوند. خُرم در خصوص استيضاح وزير راه و شهرسازي گفت: طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي اعلام وصول شده و براي چهارمين بار است که وي استيضاح خواهد شد. اگر مجلس اين بار به استيضاح او راي ندهد زير سئوال مي‌رود. واکنش‌هاشمي‌به آخوندي:خدشه ايجاد شده، بدون پيگيري قانوني نمي‌ماند همچنين رئيس اسبق شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان گفت که خدشه ايجاد شده از سوي آخوندي ، بدون پيگيري قانوني نخواهد ماند. به گزارش خبرگزاري مهر، سيد مهدي‌هاشمي‌رئيس اسبق شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان در پاسخ به نامه اخير وزير راه و شهرسازي خطاب به حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي مبني بر جعلي بودن مدرک کارشناسي مهندسي عمران يکي از رؤساي سابق کميسيون عمران مجلس، واکنش نشان داد.
متن نامه‌هاشمي‌به شرح زير است:
بسمه تعالي
جناب وزير راه و شهرسازي
بازگشت به نشراکاذيب جنابعالي طي نامه شماره۸۸۰۸۱/۱۰۰/۰۲ مورخ 7/7/97به آگاهي مي‌رساند؛ با افتخار، اينجانب دانش آموخته «پيوسته کارشناسي ارشد» مهندسي معماري از دانشگاه آزاد اسلامي‌واحد تهران مرکزي مي‌باشم و مدت‌ها است که از رساله «دکتري» عمران خود دفاع کرده ام. از مقتضيات وزيري سياسي که بر مسند فني فعلا تکيه داده است همان به که اساسا فرضيات غلطي که به توشيح تان رساندند، پاسخ ندهم.
بديهي است اينگونه ترورهاي شخصيت در آستانه انتخابات نظام مهندسي نشان از ميزان تقيدتان به « اخلاق حرفه اي» است. لکن خدشه به عمل آمده به مديريت‌هاي علمي‌کشور و توهين و ... بدون پيگيري قانوني نخواهد ماند.